PDA

View Full Version : SAS med restricted Business Class-billetter fra Storbritannia

FlightDeck
17-02-2010, 19:22
SAS selger nå restricted Business Class-billetter. I første om gang prøves det ut på reiser fra Storbritannia til Sverige, der en tur/retur-billett i Business Class starter på 379 Euro, altså litt i overkant av 3000 kr.

http://www.flysas.com/en/uk/Promotions-and-prices/Business-for-leisure/

Billettene bookes i Z-klasse.

jcnorway
17-02-2010, 19:24
Blir morsomt hvis de kan konkurrere med BA om billigbiz-segmentet mellom OSL og LHR.

I følge BA så er Norge det landet i Skandinavia hvor de selger flest businessbilletter.

Nordmenn er det landet i Skandinavia som er best på business hos det britiske flyselskapet.

- Vi kaller dette markedet for «premium leisure», det vil si kunder som reiser på ferie, men som reise på businessklasse. I Norge selger vi langt flere businessklassebilletter enn i de andre skandinaviske landene, sier Rasmussen. http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3508570.ece

FlightDeck
17-02-2010, 19:50
Ja, SAS er ganske offensive i Storbritannia nå, med bl.a. kontinuerlige prissammenlikninger med Bristish Airways, se f.eks.: http://www.flysas.com/en/uk/Promotions-and-prices/Comparisons/?WT.seg_4=SIP093PPc

Restricted Business Class-billetter hos SAS kan også kjøpes hos Widerøe (http://clk.tradedoubler.com/click?p=50908&a=32307&g=16861886).

jb1
17-02-2010, 19:51
Blir morsomt hvis de kan konkurrere med BA om billigbiz-segmentet mellom OSL og LHR.

I følge BA så er Norge det landet i Skandinavia hvor de selger flest businessbilletter.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3508570.ece

Bra skritt av SAS, dette boer innfoeres paa alle ruter med C-klasse. SAS vet jo hvor mange seter de normalt selger paa biz, de som ikke selges kan legges ut til restricted-pris.

Fnate
17-02-2010, 20:45
Gjør de det på europarutene sine ellers også, og fra OSL selvfølgelig, kommer de til å selge meg veldig mange Z-billetter. Nå går mye i kjip Eco, men kan jeg doble prisen og få Biz til 3-400€ t/r er jeg klar som en strikk.

FlyHi
17-02-2010, 22:46
Positivt tiltag fra SAS. Må håbe at de "ser lyset" og kommer til at tilbyde dette på alle Europa-ruter - det kan kun gå for langsomt.

Jeg har undret mig meget over at ikke flere selskaber gør dette - vi er trods alt en del folk der gerne vil betale lidt mere for god service og premium kabine, men ikke har brug for fleksibilitet og trods alt synes at 7500 DKK t/r CPH-LHR er lige i overkanten..

En god måde at få højere indtjening på hvis man spørg mig...

737-405
17-02-2010, 22:50
Dette er et flott tiltak fra SAS sin side ! Er helt enig med FlyHI - en god mulighet til å øke inntjeningen :) Finner dere andre disse billetene til salgs på wideroe.no eller er det bare jeg som ikke klarer det ?

Blackhawk
18-02-2010, 01:58
Aj aj! Herlig! Diskuterte nettopp dette med en, og sa at det var synd
ikke SAS kunne tilby slike billetter til C-klasse med restriksjoner - og
dermed lavere pris. Dette er uten tvil svært velkomment!

FlightDeck
18-02-2010, 19:43
Tilbudet gjelder også fra Dublin og Manchester til Stockholm, og fra London til Göteborg.

Robin882
18-02-2010, 20:46
Noen som vet hvorfor de ikke har samme priser fra OSL-LHR?
Jeg fant ikke noe hvertfall.

Martin
18-02-2010, 20:50
Noen som vet hvorfor de ikke har samme priser fra OSL-LHR?
Jeg fant ikke noe hvertfall.

Derfor ;)

SAS selger nå restricted Business Class-billetter. I første om gang prøves det ut på reiser fra Storbritannia til Sverige, der en tur/retur-billett i Business Class starter på 379 Euro, altså litt i overkant av 3000 kr.

*filler*

Robin882
18-02-2010, 20:52
Aaah! daså :p Håper det blir en hitt for SAS. De kunne trenge det :)

jcnorway
18-02-2010, 21:14
Får håpe de kommer med dette til OSL. Rart hvis de ikke forsøker seg her i landet hvis BA sier at dette er stedet de selger flest businessbilletter i Skandinavia.

FlightDeck
18-07-2010, 18:42
SAS har igjen salg på Business-biletter fra Storbritannia og Irland, denne gangen inkludert norske byer.

Fra London
Copenhagen £325
Stockholm £382
Oslo £411
Stavanger £391
Bergen £329
Gothenburg £381

http://www.flysas.com/en/uk/Promotions-and-prices/business-class-special/?WT.seg_4=SIP103PPbcs

Fra Manchester:
Copenhagen £346
Stockholm £453
Oslo £481

http://www.flysas.com/en/uk/Promotions-and-prices/business-class-special/?WT.seg_4=SIP103PPbcs

Fra Dublin:
Copenhagen €498
Stockholm €498
Oslo €498

http://www.flysas.com/en/ie/Promotions-and-prices/Business-class-special/

Kan bestilles på wideroe.no!

LNv22
19-07-2010, 08:53
Godt nytt!

Håper å se disse prisene fra OSL en gang også!

Bizflyer
19-07-2010, 09:35
Hvorfor ikke andre veien også??

BF:cool2

FlyHi
19-07-2010, 11:40
Må indrømme at jeg hver gang SAS kommer med sådanne tilbud der kun gælder for markeder, der ikke inkluderer SAS' hjemmemarkeder bliver godt og grundigt fornærmet.

Selv har jeg en London-tur coming up og ville med glæde have fløjet med SAS og betalt ekstra for at sidde i business. Men til sammenligning skal jeg fra CPH give 7.800 for det, hvilket er helt ude i skoven når man fra England kan købe den for 2.865,- kr.

Men hvis SAS ikke vil have mig som kunde, så flyver jeg da gerne med BA på resticted business denne gang - selvom jeg hellere end gerne ville have siddet på et SK-fly og gerne havde betalt en premium for en bedre klasse.

Fint nok man kommer med differentierede tilbud, men så lad dem gælde for en bestemt rute og ikke kun fra UK :angry:

Men det er åbenbart takken for at være en trofast og ellers tilfreds kunde.

LNv22
19-07-2010, 12:13
Må indrømme at jeg hver gang SAS kommer med sådanne tilbud der kun gælder for markeder, der ikke inkluderer SAS' hjemmemarkeder bliver godt og grundigt fornærmet.

Selv har jeg en London-tur coming up og ville med glæde have fløjet med SAS og betalt ekstra for at sidde i business. Men til sammenligning skal jeg fra CPH give 7.800 for det, hvilket er helt ude i skoven når man fra England kan købe den for 2.865,- kr.

Men hvis SAS ikke vil have mig som kunde, så flyver jeg da gerne med BA på resticted business denne gang - selvom jeg hellere end gerne ville have siddet på et SK-fly og gerne havde betalt en premium for en bedre klasse.

Fint nok man kommer med differentierede tilbud, men så lad dem gælde for en bestemt rute og ikke kun fra UK :angry:

Opplever og tenker stadig det samme! Godt sagt!

Utflyttet
19-07-2010, 16:16

De fleste carriers har hyggelig prising for indirekte flyvinginger fra konkurrenters hjemmemarked.

Derfor er alltid selskapene i sandkassen billigere til Asia enn selskap i Europa er, derfor er det alltid billigere med SAS fra UK enn skandinavia, LX fra UK til Afrika enn BA/VS direkte.

Jeg er i Asia nå med en LX-billett fra LHR, tillegget fra BGO til LHR med SAS i billig-klasse, jeg har billetter til/fra Afrika som er kjøpt i Kenya... det eneste SAS har hatt bra priser på er sin J-klasse og og ufleksible biz til Asia i lavsesongen, det har vært brukt en del.

-A

FlyHi
19-07-2010, 16:58
De fleste carriers har hyggelig prising for indirekte flyvinginger fra konkurrenters hjemmemarked.

Derfor er alltid selskapene i sandkassen billigere til Asia enn selskap i Europa er, derfor er det alltid billigere med SAS fra UK enn skandinavia, LX fra UK til Afrika enn BA/VS direkte.

Jeg er i Asia nå med en LX-billett fra LHR, tillegget fra BGO til LHR med SAS i billig-klasse, jeg har billetter til/fra Afrika som er kjøpt i Kenya... det eneste SAS har hatt bra priser på er sin J-klasse og og ufleksible biz til Asia i lavsesongen, det har vært brukt en del.

-A

Jeg er naturligvis godt klar over at det er vanligt at selskaber har sådanne prissætninger, men synes nu stadig ikke særligt godt om det.

Med SAS er det forøvrigt også langt billigere at flyve ARN-CPH-BKK eller HAM-CPH-BKK end det er at flyve CPH-BKK - specielt på biz. Jeg forstår godt flyselskabernes baggrund for at gøre det, men at der skal være så stor prisforskel og at man f.eks. ikke indfører restricted business fra Skandinavien sender mig uanset direkte i kløerne på konkurrenterne, selvom jeg faktisk meget hellere ville have fløjet med SAS - det synes jeg er ærgerligt for både SAS og mig :(

Naturligvis vil flyselskaberne gerne hive "nye" kunder ind, men med så store prisforskelle risikerer man også at skræmme sine faste kunder væk.

TOS
19-07-2010, 17:43

Jeg har sagt det en og annen gang før, men det skader ikke å gjenta et godt argument: Lojale kunder gjør at man kan sette prisen høyere enn ellers.....;)

Someone
19-11-2010, 14:35
http://www.flysas.com/en/uk/Promotions-and-prices/business/?WT.mc_id=DM20807&vst=true

SAS kjører igjen et business class tilbud, denne gangen fra London. Dessverre må man begynne reiser i London for å få nytte av det. Skulle ønske de også kunne komme med slike tilbud fra Skandinavia også!

Hickok
19-11-2010, 14:39
Flott tilbud, men hva er det med at dette kun er bookbart via telefon?!? Veldig nyvinnende må jeg si.. Eller er det bare for å forsikre seg at ikke kreative Skandinaver skal finne det for godt å booke reiser "feil vei"?

FlightDeck
19-11-2010, 16:52
Flott tilbud, men hva er det med at dette kun er bookbart via telefon?!? Veldig nyvinnende må jeg si.. Eller er det bare for å forsikre seg at ikke kreative Skandinaver skal finne det for godt å booke reiser "feil vei"?

Du kan bestille på SAS' nettsider. Billettprisen er 1863 kr. fra Oslo til London og 2201 kr. fra London til Oslo.

Hickok
19-11-2010, 17:23
Du kan bestille på SAS' nettsider. Billettprisen er 1863 kr. fra Oslo til London og 2201 kr. fra London til Oslo.
OK. Sto bare skrevet at disse kun var bestillbare på telefon.

The offer is valid for travel with a Saturday night stay, and don't forget children aged 2 to 11 get 25% discount. This offer is not bookable on flysas.co.uk, to book call 0871 226 7760 quoting "Business class sale".

dc-8-63
19-11-2010, 18:12

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3508570.ece

Selger BA "billigbiz" fra LHR ?

Martin
19-11-2010, 18:18
BA har billigbiz over omtrent hele fjøla, så vidt jeg vet. Selges som R-klasse, og er en biz-billett uten fleksibilitet, og som krever at man er borte mellom lørdag og søndag.

Øivind
19-11-2010, 18:26
BA har billigbiz over omtrent hele fjøla, så vidt jeg vet. Selges som R-klasse, og er en biz-billett uten fleksibilitet, og som krever at man er borte mellom lørdag og søndag.
JA, BA selger restricted business fra LHR, men såvidt jeg vet er de ikke like billige som fra markeder utenfor UK, men dette er jeg ikke 100 prosent sikker på.
Når det gjelder long haul er BA betydelig dyrere i sitt eget hjemmemarked.
Jeg kjøpte en restricted CW til SFO for vel 18.000 NOK. For moro skyld sjekket jeg prisen på samme billett fra LHR, og der var prisen faktisk på nesten 3.000 britiske pund, altså nærmere 30.000 NOK.

fluxie
19-11-2010, 20:21
JA, BA selger restricted business fra LHR, men såvidt jeg vet er de ikke like billige som fra markeder utenfor UK, men dette er jeg ikke 100 prosent sikker på.
Jeg kjøpte en restricted CW til SFO for vel 18.000 NOK. For moro skyld sjekket jeg prisen på samme billett fra LHR, og der var prisen faktisk på nesten 3.000 britiske pund, altså nærmere 30.000 NOK.

Ingenting er så deilig som positiv prisdiskriminering :)

OT: Samme som f.eks Microsoft gjør i Norge bare med motsatt fortegn. Selger Win7 MYE dyrere i Norge enn i USA. Her er det negativ prisdiskriminering.

Martin
19-11-2010, 20:32

Ja, jaggu.

Sjekket for moro skyld, mellom OSL og LHR, og en R-klasse tur-retur ligger på 3662 NOK fra OSL, og på ca. 4200 fra LHR.

Jaja, jeg klager ikke :cool:

Ingenting er så deilig som positiv prisdiskriminering :)

OT: Samme som f.eks Microsoft gjør i Norge bare med motsatt fortegn. Selger Win7 MYE dyrere i Norge enn i USA. Her er det negativ prisdiskriminering.

Eller min arbeidsgiver, som tar 667 kroner for å sende en konvolutt på opptil en halv kilo herfra til USA, mens det koster ca. 530 NOK andre vegen.

jcnorway
10-07-2011, 22:12

Og hvordan går det med testingen? Var det noe stemning for billige business class billetter i SK-leiren, eller var man fornøyd med den dyre varianten? ^_^

BA har jo som en del vet åpnet opp for R-klasse (nei, det må ikke forveksles med Reidar-klasse :p) som gir enda billigere business billetter mellom OSL og LHR. Er vel nede i ca 2600 kr t/r hvis man booker disse.

FlightDeck
11-07-2011, 08:36
Og hvordan går det med testingen? Var det noe stemning for billige business class billetter i SK-leiren, eller var man fornøyd med den dyre varianten? ^_^

Hos SAS er man nok fornøyd med å selge dyre billetter i Business da det er disse man tjener mest penger på ;) Nytt salg i Business fra Storbritannia nå:
http://www.flysas.com/en/uk/Promotions-and-prices/business-sale/?WT.seg_4=SIPS11UK196

Fnate
11-07-2011, 09:25
Hos SAS er man nok fornøyd med å selge dyre billetter i Business da det er disse man tjener mest penger på ;) Nytt salg i Business fra Storbritannia nå:
http://www.flysas.com/en/uk/Promotions-and-prices/business-sale/?WT.seg_4=SIPS11UK196

Det er klart det er høyest margin til full pris. Men det er sjelden kamp om plassene foran hos SAS sammenlignet med f.eks Swiss og BA på samme ruter.

FlightDeck
11-07-2011, 09:39
Det er klart det er høyest margin til full pris. Men det er sjelden kamp om plassene foran hos SAS sammenlignet med f.eks Swiss og BA på samme ruter.

Jeg støtter fullt ut tanken om å innføre restricted business-billetter også hos SAS. Jeg regner med at de har vurdert det også fra Skandinavia. Faren ved slike tilbud, som SWISS selv har sagt, er jo at de som ellers kjøper Business nå kan kjøpe rimeligere billetter, samtidig som de som ellers kjøper Economy ikke gidder å bruke penger slikt på korte ruter og fortsetter å kjøpe Economy. SAS har jo også, i motsetning til SWISS og mange andre selskaper, en mellomklasse som kanskje gjør det mer komplisert.

Jeg vet ikke hva du mener med at det sjelden er kamp om plassene foran i flyene. Det er få ganger jeg flyr intraskandianvisk med SAS hvor det ikke er 10-15 rader med Economy Extra - ofte er det jo opp mot 50 passasjerer. Her er neppe SAS noe dårligere enn det SWISS, BA og Lufthansa er på slike korte ruter. SAS' utfordring ligger i å selge flere fullprisbilletter til andre destinasjoner også. Kanskje med unntak av London - men her tilbyr de jo restricted business :colgate:

Fnate
11-07-2011, 10:12
Jeg vet ikke hva du mener med at det sjelden er kamp om plassene foran i flyene. Det er få ganger jeg flyr intraskandianvisk med SAS hvor det ikke er 10-15 rader med Economy Extra - ofte er det jo opp mot 50 passasjerer. Her er neppe SAS noe dårligere enn det SWISS, BA og Lufthansa er på slike korte ruter. SAS' utfordring ligger i å selge flere fullprisbilletter til andre destinasjoner også. Kanskje med unntak av London - men her tilbyr de jo restricted business :colgate:

Var litt dårlig forklart fra meg. Extra synes jo å være knallsuksess innen Skandinavia. Jeg mente C-klasse innen Europa.

FlyHi
11-07-2011, 11:10
Iflg. et svar jeg fik fra Rickard Gustafson, så kigger SAS på mulighederne for at sælge upgrades i Europa:

Vi ser också över möjligheterna att sälja "upgrades" till befintliga biljetter.

Må håbe det kommer og at der rent faktisk sker nogen hos SAS. Det kunne være et rigtig fint produkt, som jeg er overbevist om der er et marked for. Se blot på charterselskaberne, der sælger flere og flere "Premium"-pladser på deres ture. Det bekræfter at der er mange der normalt ville rejse economy, der idag gerne vil betale for lidt ekstra komfort, forplejning m.v. - men som ikke vil betale 7.500 for en t/r CPH-LHR fordi de skal "tvinges" til at betale for en fleksibilitet som de ikke skal bruge til noget.

737-405
11-07-2011, 17:39
Var på tur med SK i Biz for litt over en ukes tid tilbake, og kan bekrefte at de leverer et solid produkt :) Men som flere andre poengterer her - jeg var også den eneste i Business på denne avgangen.. La oss krysse fingrene for "Restricted Business" til flere destinasjoner enn London !!
Eco Extra ble prøvd ut på nedoverturen - og var langt mindre hvassere enn storebror Biz.. Intraskandinavisk er tydeligvis en melkeku (SK 2872 med 6 fulle rader Eco Extra 03.07.2011)

TOS
11-07-2011, 18:28
Jeg har vært ute og flydd business (billig business på BT-billett, må vite...) og economy extra 3-4 ganger den siste måneden, og kan vel bekrefte at både C og Y er gode produkter. I likhet ned andre så kan jeg vel også bare bekrefte at det nok er få i C - har vel sett flere ganger at det er kun 1-2 rader business selv utenom helg.

Som en liten sidenotis: I C og Y fra CPH (til MAN) fikk vi servert meget godt brød - har aldri opplevd maken ombord i fly, og trodde da at SK kanskje hadde fått ny leverandør. På returen fra MAN til OSL var det tilbake til de mindre gode rundstykkene, og på OSL-LHR t/r var det noe bedre. Kunne man fått noe a la CPH-brødet her til lands også....?

737-405
11-07-2011, 19:15
+ 1 når det gjelder bakverk til og fra ruter ut ifra CPH :) Har aldri smakt noe så velsmakende i luften noensinne.. Kan anbefales !

FlyHi
11-07-2011, 20:09
+ 1 når det gjelder bakverk til og fra ruter ut ifra CPH :) Har aldri smakt noe så velsmakende i luften noensinne.. Kan anbefales !

Ud af CPH bruger SAS en lokal leverandør der hedder Il Fornaio. De leverer også til flere supermarkeder. Brødet er pre-baked, hvor det er næsten færdigbagt og bliver færdigbagt lige inden servering - det giver en fornemmelse af helt friskbagt brød. Helt enig i at det er det bedste brød man kan få ombord. Faktisk køber vi det jævnligt selv til hjemmebrug.

FlightDeck
11-07-2011, 21:10
Er det steinovnsbrødet dere snakker om?

TOS
11-07-2011, 21:13
Er det steinovnsbrødet dere snakker om?

Jeg regner med at det kan være et steinovnsbrød. Steike godt var det iallefall. Sjelden jeg forsyner meg to ganger av brød ombord, men på den flighten gjorde jeg et unntak...:) Nesten slik at jeg velger å booke via CPH neste gang...:D