PDA

View Full Version : Flyreise Kirkenes-Oslo juni 1955


Olebno
31-05-2005, 13:47
For noen år siden fikk jeg fra en venn av meg noen interessante ting. En flybillett (gjennpart)
Kirkenes-Tromsø WI 353 (Norseman)
Tromsø - Bodø SK 323 (JU 52)
Bodø - Oslo SK 303 (DC-4)
Billettpris kr 412,50 (25% MIL rabatt). Full pris kostet kr 550,-
Fra denne turen som ble foretatt 21 og 22 juni i 1955 (overnatting i Tromsø), har jeg også 2 stk Flight Report's fra turen Tromsø-Bodø. Dette er små kort som ble skrevet av pilotene og sendt bakover i cabinen som info til passasjerene. På den første har man posisjon Finnsnes, høyeden er 400 meter og hastighet 200 km/t. På den andre er man kommet til Grøtøy. Hastigheten er fremdeles 200km/t, men man er nå i 300 meters høyde. Rapportene forteller også at man er ombord i "Veslefrikk".
I brevet fra min venn sier han:
"Vi startet fra Kirkenes med en Norseman fra Widerøe som var så lastet at flottørene faktisk var under vann. Vi måtte gå rett fra båten og inn på et stigtrinn for ikke å bli våte. Jeg var meget betenkt, det var min første flytur."

Jaggu har verden gått vidre.

LN-MEH
31-05-2005, 13:56
Originally posted by Olebno
I brevet fra min venn sier han:
"Vi startet fra Kirkenes med en Norseman fra Widerøe som var så lastet at flottørene faktisk var under vann. Vi måtte gå rett fra båten og inn på et stigtrinn for ikke å bli våte. Jeg var meget betenkt, det var min første flytur."

Jaggu har verden gått vidre.


Ja det får man si...
:)

Fellowship
31-05-2005, 17:36
Tusen takk for morsom lesning. :)
Jeg har ofte lurt på hvordan flåteutnyttelsen var på innenriks før CV-440 ble satt i drift.