View Full Version : Hvor skal jeg feire bursdagen min i år?
Folkens,
Tradisjonen tro, kommer jeg også i år, til å tilbringe bursdagen min utenlands, og siden datoen (24/9) begynner å nærme seg (ok, egentlig ikke..), har div. ferieplaner kvernet rundt i hodet mitt en god stund.
Lurte rett og slett på om noen hadde noen gode forslag.
Kunne i utganspunktet tenkt meg noe ala turen jeg hadde i fjor, hvor jeg egentlig skulle til LIS, men endte opp med to nettter i LIS, en natt i AMS i mellom, samt en natt i LON til slutt. Altså, en to-tre byer, med en eller to netter på hvert sted. er også åpen for nye flytyper/selskaper, samt nye flyplasser/byer. Tenkte i utgangspunktet på å få sett litt mer av Europa, som jeg strengt tatt ikke har sett så mye av, men om en skal være borte en tre-fire netter, er ikke USA utelukket heller.
Det som kan nevnes, er at jeg har status både innen OW og *A, samt tilgang til lounger om jeg velger OW. Jeg har også nok miles til å kunne oppgradere meg til business både hos BA og CO, dog forutsetter det en dyrere billett hos BA (WT+, som gjerne kan være femsifret), og at en tur i biz hos en av disse på selve dagen, er en tanke jeg også leker litt med. Jeg snakker da om langdistanse-biz.
Er heller ikke fremmed for å ta tog..
Så? Forslag?
Forøvrig er dette noe som ikke kommer til å bookes før jeg er ferdig med den kommende New York-turen, så det er ingenting som haster ;)
Jeg vil virkelig anbefale deg en tur til Mauritius hvis du ikke har vært der!
Selvom det kanskje kan bli en reise i det lengst laget, er det virkelig fantastisk!
Har selv tilbragt flere bursdager, ferier og andre helligdager der!
Prisene kan diskuteres, men overkommelige! :)
Jeg vil virkelig anbefale deg en tur til Mauritius hvis du ikke har vært der!
Hvis han skal reiste alene, som han har gjort tidligere, så blir Mauritius litt kjedelig tror jeg. Og mistenker at Martin heller har sett for seg byferie?
Hvis han skal reiste alene, som han har gjort tidligere, så blir Mauritius litt kjedelig tror jeg. Og mistenker at Martin heller har sett for seg byferie?
Du vil slett ikke føle deg ensom der! Masse å finne på, men hvis han foretrekker byferie kanskje noe i Asia frister mer? Er mye fint der også! :spin
Ser at OSL-MRU er litt for "ny" her til å ha fått med seg mine forrige "bursdags"turer ;)
For å forklare litt av "tradisjonen": Da jeg begynte å jobbe på FedEx, endte jeg tilfeldigvis opp med å reise en tur til emn kompis i TRD på selve dagen. Året etter endte jeg opp i Stockholm med min søster, og året etter var vi i London. Jeg er kanskje litt sær på akkurat det der, men når jeg først har lagt meg til den vanen med å være borte på dagen, klarer jeg ikke slutte. De to siste årene har jeg midlertid reist alene, først en tur tiil London og Cardiff i 2008, og i 2009 ble det Lisboa, Amsterdam, Lisboa igjen, og London. Det har mao. blitt en tur for meg, der jeg reiser helt på egnenhånd, og gjør akkurat hva jeg selv vil, uten å være "forpliktet" til noen andre. og da har jeg funnet ut, speiselt etter fjorårets tur, at det å bare reise mellom byer, og ikke nødvendigvis være så lenge på hvert sted, er akkurat sånn jeg liker å reise. I så måte blir Mauritius kanskje litt "upraktisk", i og med at man ikke kan slå det sammen med noen andre steder. Forøvrig, så er steder som er kjent for strender, ikke min greie.
Asia blir vel også kanskje litt "voldsomt", bl.a. med tanke på at jeg ikke har vært der før. Ser mer for meg Europa eller USA, om jeg bare skal være der noen få dager..
AirbusTrond
17-02-2010, 16:59
Berlin og Praha er to fine byer, som fint kan kombineres med tog imellom. Det er mitt første forslag..:) Og så er det sikkert mye spennende å finne på mellom der, evt med en avstikker en plass også.
Hva med Krakow, Berlin og Praha :) ? Alle er flotte byer inenn rimelig avstand.
Og samtidig koster gjerne første klasse på tog her i reigonen omkring 200 - 250 kr,-.
jcnorway
17-02-2010, 17:14
Så lenge det er en destinasjon som huser minst 1 stk. Hard Rock Café så er du vel tilbøyelig for å reise dit? ^_^
Utflyttet
17-02-2010, 17:19
Singapore! One night in Bangkok?
-A
I Europa ville jeg i september lagt in Athen....;) En av "mine" byer, tilbake igjen i slutten av august..
Edit:Lagt inn IST, ikke så langt unna..
FlightDeck
17-02-2010, 17:35
Altså, en to-tre byer, med en eller to netter på hvert sted. er også åpen for nye flytyper/selskaper, samt nye flyplasser/byer. Tenkte i utgangspunktet på å få sett litt mer av Europa, som jeg strengt tatt ikke har sett så mye av, men om en skal være borte en tre-fire netter, er ikke USA utelukket heller.
Synes det er en liten logisk brist her ;) Vil du virkelig se Europa og bare har tre-fire netter til rådighet, ville jeg ikke valgt to-tre byer, men heller en by som man ser "skikkelig", i den grad man kan gjøre det på noen få dager. Uansett, jeg anbefaler Istanbul og Barcelona.
Så lenge det er en destinasjon som huser minst 1 stk. Hard Rock Café så er du vel tilbøyelig for å reise dit? ^_^
Hard Rock Cafe Seattle aapnet forrige uke.....(men det gaar alltid et Julebord ;) )
Hva med Wien, Bratislava og Praha? (Tog/buss mellom Wien og Bratislava)
posthuman
17-02-2010, 17:56
Warszawa og Kiev.
Saken er grei.. Ta hele 3-4 dageren i ATH.. Kan gi deg mye tips, er de rnesten hvert år de siste årene. BA eller LH iflg. dine kort..
Her er Hard Rock, kanskje Status Quo kommer ?
http://www.hardrock.com/locations/cafes3/cafe.aspx?LocationID=394&MIBEnumID=3&src=homepage_locationdropdown
Berlin og Praha er to fine byer, som fint kan kombineres med tog imellom. Det er mitt første forslag..:) Og så er det sikkert mye spennende å finne på mellom der, evt med en avstikker en plass også.
Hva med Krakow, Berlin og Praha :) ? Alle er flotte byer inenn rimelig avstand.
Og samtidig koster gjerne første klasse på tog her i reigonen omkring 200 - 250 kr,-.
Hva med Wien, Bratislava og Praha? (Tog/buss mellom Wien og Bratislava)
Warszawa og Kiev.
Østover i Europa har jeg tenkt på ja, og PRG har vært vurdert. Bratislava også, forøvrig (til tross for at jeg har sett filmene "Hostel" 1 og 2).
;)
Har forøvrig en kamerat som var så "snill" at han kjøpte med t-skjorte til meg fra HRC i PRG, så nå "må" jeg dit, sånn at jeg faktisk kan gå med den. Har forresten en t-skjorte fra HRC i Tokyo også, fra samme kamerat...
Singapore! One night in Bangkok?
-A
Ja! Sangtittelen erhvertfall på plass ;)
Synes det er en liten logisk brist her ;) Vil du virkelig se Europa og bare har tre-fire netter til rådighet, ville jeg ikke valgt to-tre byer, men heller en by som man ser "skikkelig", i den grad man kan gjøre det på noen få dager. Uansett, jeg anbefaler Istanbul og Barcelona.
Logikk? Hva er det? Altså, jeg fant ut etter bl.a. en tur til HEL i fjor, at jeg kjeder meg fort i hjel når jeg er på et sted for lenge, gjerne mer enn en halv dag. Var også i AMS senere, og tilbragte ikke mer enn noen timer i selve byen, men satt enda flere timer på flyplassen (greit, da var det en pilotstreik som gjorde at jeg møtte opp tidligere enn jeg burde). sjekket inn ca. 3 timer før avgang, og hele 4 timer før flyet faktisk gikk. Gjorde ikke annet enn å finne meg en benk like ved gaten, og satt der og slappet av.. Det var da jeg følte at jeg egentlig var på ferie.. Så derfor ser jeg like gjerne for meg en to-tre byer, med maks to netter i hver. Kall meg gjerne litt rar :rolleyes:
Hard Rock Cafe Seattle aapnet forrige uke.....(men det gaar alltid et Julebord ;) )
Helt ærlig: Etter årets middag i SEA, har jeg virkelig ikke lyst til å ta julebordsmiddagen på HRC. Men jeg tar gjerne et Fly og Øl der rundt den 24. September, om du er med ;)
Saken er grei.. Ta hele 3-4 dageren i ATH.. Kan gi deg mye tips, er de rnesten hvert år de siste årene. BA eller LH iflg. dine kort..
Her er Hard Rock, kanskje Status Quo kommer ?
http://www.hardrock.com/locations/cafes3/cafe.aspx?LocationID=394&MIBEnumID=3&src=homepage_locationdropdown
De er nok ikke så "store" i Hellas..
Hei,
Hva med en tur til Istanbul og ta lokalbuss fra et kontinent til et annet.
Eders
Knut Erik
Ingen som har noen tips til noen trivelige plasser vest for Grønland som jeg ikke har vært før (altså USA/Canada)?
Ingen som har noen tips til noen trivelige plasser vest for Grønland som jeg ikke har vært før (altså USA/Canada)?
Hva med en tur til Montreal eller Toronto? Har selv aldri vært der, men hørt mye positivt om begge byende.
AirbusTrond
24-02-2010, 17:18
Hva med Grønland, Nuuk?! :cool:
Når ble Grønland vest for Grønland? :8:
Hva med en tur til Montreal eller Toronto? Har selv aldri vært der, men hørt mye positivt om begge byende.
OSL-YYZ/YTZ-BOS/BOS-OSL eller motsatt vei. Da kan du fly BA på begge longhaul-strekkene, og teste Porter YTZ-BOS. Evt. bytte ut BOS med NYC eller CHI, avhengig av hvor du finner MFU med BA (for du skal vel sikte på det?)
Noen TRs
BA til YYZ (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35345)
Porter (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35490)
BA til BOS (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=52377)
Hva med Las Vegas? Alltid en vinner.
OSL-YYZ/YTZ-BOS/BOS-OSL eller motsatt vei. Da kan du fly BA på begge longhaul-strekkene, og teste Porter YTZ-BOS. Evt. bytte ut BOS med NYC eller CHI, avhengig av hvor du finner MFU med BA (for du skal vel sikte på det?)
Noen TRs
BA til YYZ (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35345)
Porter (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35490)
BA til BOS (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=52377)
He he ^_^. Joa, de TR'ene har vært bakgrunn for turplaner tidligere også, de. NYC og CHI har jeg vært i.. BOS frister litt. BA har dog IKKE ledig MFU-plass til på bursdagen min, som ville vært en ideell dato og debutert i CW på.
I motsetning til deg, vil jeg også helst fly CW på dagflighten bortover, for å ikke sove bort opplevelsen ;)
I motsetning til deg, vil jeg også helst fly CW på dagflighten bortover, for å ikke sove bort opplevelsen ;)
Og jeg har jo pt. null-nix-nada erfaring med Y+ da den har gått i vasken med OpUps så jeg har god erfaring med CW på dagtid. Husk, BA har også dagflighter østkysten-LHR. ;)
Hvis du skal flly WT+, må du booke WT. Det var i hvertfall sånn det virket for meg ;)
Det som er en potensiell plan et sted oppe i hodet mitt, er longhaul-biz på selve dagen. At jeg f.eks. flyr ned til LHR den 23/9, overnatter på Sofitel, og startet bursdagen med en tur i loungen før man setter seg i et CW-sete over dammen. Problemet er at jeg finner lite tilgjengelighet på MFU-seter den dagen. BOS er i urtganspunktet ganske billig i WT+, og kunne vært en ideell rute og flydd, men det lar seg ikke gjøre å MFU'e. I hvertfall ikke den dagen jeg vil..
Chriscross
24-02-2010, 20:00
Hvis du skal flly WT+, må du booke WT. Det var i hvertfall sånn det virket for meg ;)
Det som er en potensiell plan et sted oppe i hodet mitt, er longhaul-biz på selve dagen. At jeg f.eks. flyr ned til LHR den 23/9, overnatter på Sofitel, og startet bursdagen med en tur i loungen før man setter seg i et CW-sete over dammen. Problemet er at jeg finner lite tilgjengelighet på MFU-seter den dagen. BOS er i urtganspunktet ganske billig i WT+, og kunne vært en ideell rute og flydd, men det lar seg ikke gjøre å MFU'e. I hvertfall ikke den dagen jeg vil..
Synes iallfall at østkystplanen din er fornuftig i slutten av september. Du kan jo gamble på at det blir ledige seter for MFU etterhvert. Var selv heldig å fikk tak i et First sete på mandag for en tur til Oman neste helg. Det sete hadde vært borte i to uker, så tilgjengeligheten endrer seg. Med tre fly til BOS pr dag må det jo bli noe ledig. Du kan også ha is i maven og satse på at det kommer nytt salg fra LHR med BA. Vanlig "Salgspris er vel ofte litt under 5000 nok. Da kan du kjøpe egen CE-billett osl-lhr.
Kan også anbefale IAD om du ikke har vært der. Var der selv på singel-tur i oktober i fjor.
Kan også anbefale IAD om du ikke har vært der. Var der selv på singel-tur i oktober i fjor.
Har ikke vært i IAD; men om du spør meg på nytt rundt den 22. mai, så kan det hende jeg kan svare litt annerledes på det spørsmålet ;)
(Hint: signaturen min)
stoeckli
26-02-2010, 06:51
Her er mitt forslag for en kort og heftig Europatrip med BA, samt båt og tog.
Fly til JER, en herlig øy med engelsk pubkultur og fransk gastronomi. Turen går videre til St.Malo med Condor Ferries, råe katamaranferger! Så er det høyhastighetstoget TGV inn til Paris og hjem igjen med OW eller *A your choice.
Her rekker du ikke å kjede deg!
Hva med PRG, de har Hard Rock, fortsett til ( som jeg nevnte tidligere ) ATH og finn en stopp til på veien hjem...
SeatBelt
01-03-2010, 10:42
Logikk? Hva er det? Altså, jeg fant ut etter bl.a. en tur til HEL i fjor, at jeg kjeder meg fort i hjel når jeg er på et sted for lenge, gjerne mer enn en halv dag. Var også i AMS senere, og tilbragte ikke mer enn noen timer i selve byen, men satt enda flere timer på flyplassen (greit, da var det en pilotstreik som gjorde at jeg møtte opp tidligere enn jeg burde). sjekket inn ca. 3 timer før avgang, og hele 4 timer før flyet faktisk gikk. Gjorde ikke annet enn å finne meg en benk like ved gaten, og satt der og slappet av.. Det var da jeg følte at jeg egentlig var på ferie.. Så derfor ser jeg like gjerne for meg en to-tre byer, med maks to netter i hver. Kall meg gjerne litt rar :rolleyes:
Hvis du er så opptatt av å være på flyplasser og lounger (som jeg forsåvidt er enig i at er en fin del av reisen, men slett ikke reisens høydepunkt), hadde jeg ikke giddet å bruke penger på å dra til USA eller noe, hvis du allikevel ikke gidder å se byen du er i. Jeg sier bare København. Også kunne du jo tatt danskebåten tilbake, da kan du sitte i loungen hele natta. Hvis du har Commodore-lugar, riktignok. ;-)
Nja, bortsett fra at en Commodore-lugar på de aktuelle datoene koster mer enn hva jeg har betalt for min neste tur/retur-billett til USA :rolleyes: Usikker på hvilke av kategoriene hos DFDS som gir deg tilgang til loungen ombord, men billigste Commodore De Luxe koster 4458 (ca. 500 kroner mindre enn billetten min til New York i mai), Mens en suite med "mulig støy" koster hele 5828!!.Jeg har funnet billetter som tar meg over dammen, rundt der borte, og tilbake igjen, til under den prisen, og jeg føler vel at det er mer valuta for pengene enn en båttur til Køben og tilbake, enten jeg ser meg rundt i byene jeg er i eller ikke..
At jeg "ikke gidder" å se byen jeg evt. er i, er forøvrig litt å ta i. Velger jeg å dra til USA, blir det selvsagt til et par byer jeg ikke har vært i før, og da "gidder" jeg selvsagt å se meg om i byen.
Jeg har ikke vært i Memphis.. Har forøvrig hørt at det skal være en glimrende flyplass å komme inn til USA via. lite internasjonal trafikk, og tilsvarende lite kø i immigration. Men det er vel bare med Skyteam man kan fly dit fra Europa?
Så vidt jeg vet er det kun Skyteam på direkten..
Var der nyttårshelg for tre år siden... NW fra AMS....
Noen tips om byen da, Reidar? Annet enn Graceland og HRC?
For deg som liker musikk, her kan du kose deg mye..
http://www.bealestreetonline.com/
Tur på Mississippi ? HRC har gode spareribs ;)
Og et must..
http://www.peabodymemphis.com/peabody_ducks/
og FedEx da....:lol: