PDA

View Full Version : Standbybilletter

OSL-MRU
12-02-2010, 17:52
Ett spørsmål - ett svar :)

Praktiserer SAS standby-billetter? Synes det er litt merkelig at de roper opp manglende passasjerer når gaten egentlig skal lukkes - da de kanskje allerede har gitt bort setet som standby?

Takk på forhånd :rolleyes:

Henshaw
12-02-2010, 18:27
Er standby billetter hos SAS, brukt de utallige ganger, men det kommer jo helt an på hvor fult flyet er. Det hende standby passasjer får utdelt sete ved check-in, mens andre ganger må de vente ved gaten på den som ikke kommer når personen blir ropt opp.

Farmer
12-02-2010, 18:36
Det selges ikke standby billetter på noen flyselskap i Norge i dag.

OSL-MRU
12-02-2010, 18:53
Nå skjønner jeg null og niks! :drunk:

Vil da tro at det selges standby, men jeg ble i tvil - så jeg spurte.
Men her er det to meninger! HELP! :o

Someone
12-02-2010, 18:54
Tror nok Henshaw snakker om ID-billetter ;)

Henshaw
12-02-2010, 19:30
Er ikke det det samme da? :drunk:

Eller er ID-billetter det man får kjøpt som staff, mens standby er tilgjengelig for "vanlige" folk?

Someone
12-02-2010, 19:31
Er ikke det det samme da? :drunk:

Han lurte på om det gikk ann å kjøpe stand-by billetter som vanlige billetter slik jeg forstod det

OSL-MRU
12-02-2010, 19:35
Han lurte på om det gikk ann å kjøpe stand-by billetter som vanlige billetter slik jeg forstod det

Ja, for vanlige folk!

Farmer
12-02-2010, 19:38
I det forrige århundre var det mulig å kjøpe "sjansebilletter" for ungdom og studenter for en billig penge. Når internettsalget begynte å gjøre seg gjeldende i 97-98 ble dett produktet tatt bort og erstattet av dagens ungdomsbilletter som gir fast plass allerede i kjøpsøyeblikket.

LN-RRA
12-02-2010, 20:41
Det finnes standby-billetter, men ikke i den betydningen vi kjenner fra tidligere.

Hos SAS er det fullt mulig å betale for en fullprisbillett og så sette seg opp på venteliste for å komme med et tidligere fly. Er nok dette du har lagt merke til i utgangene.

dc-8-63
12-02-2010, 20:52
I tillegg kan det vaere mye som skjer i en utgang som kan gi inntrykk av at noen er paa Standby - uten at det er tilfellet....noe saa enkelt som et oenske om aa endre sete paa en rimelig full avgang kan medfoere at en blir ropt opp i siste liten og faar nytt/nye ombordstigningskort....ved svaert fulle fly hender at at checkin systemet gir StandBy ombordstigningskort til de siste 5% - noe som "loeses" i utgangen.

Happyflyer
12-02-2010, 21:51
Er ikke ungdomsbiiletter i praksis det samme som standybilletter hvis man ser bort ifra aldersbegresningene?

Someone
12-02-2010, 21:57
Er ikke ungdomsbiiletter i praksis det samme som standybilletter hvis man ser bort ifra aldersbegresningene?

Nei, da man har fast/garantert plass

Superhai
14-02-2010, 12:35
Bortsett fra ID passasjerer, så er det normalt fullt-fleksible billetter (og andre spesialbilletter som har mulighet til venteliste booking) som man ikke kan gi en bekreftet plass fordi det er fullt som ender opp som standby. Men også passasjerer med mistet forbindelse kan vi sjekke inn som standby-passasjerer hvis vi ikke har mulighet til å bekrefte plass.