PDA

View Full Version : Forretningsmann skulle fly til Bergen - Boardet feil fly og endte i Trondheim


Herlov
12-02-2010, 08:51
Onsdag morgen skulle Carsten Barre fly fra Moss Lufthavn Rygge til Bergen med morgenflyet til Norwegian klokken 07.00. På plass inne på flyplassen ble flyvningen ropt opp, Barre sjekket inn og satte seg på flyet. Lite skjønte han da flyvertinnen «ønsket ham god morgen på flyvningen som skulle gå til Værnes, Trondheim.»
– Det første jeg tenkte var at jeg hadde gjort en skikkelig blemme, og at møtet i Bergen gikk i vasken, sier Barre til Moss Avis.


– Jeg fikk ikke orientert meg ordenlig, og følte ikke at jeg hadde noen oversikt. Da de ropte opp flyvningen til Bergen gikk jeg til den gaten jeg så mennesker ved, sier Barre.

Greit nok at flyselskapets rutiner sviktet i dette tilfellet, men at en voksen mann velger å stå fram i mediene etter å ikke ha klart noe så enkelt som å komme seg ombord i riktig fly synes jeg er overraskende. :D

Kilde - http://www.f-b.no/nyheter/havnet-pa-feil-fly-og-i-helt-feil-by-1.3376235

VC-10
12-02-2010, 09:12
Greit nok at flyselskapets rutiner sviktet i dette tilfellet, men at en voksen mann velger å stå fram i mediene etter å ikke ha klart noe så enkelt som å komme seg ombord i riktig fly synes jeg er overraskende. :D


Helt enig - jeg hadde skammet meg og holdt fred!
Forøvrig så skjedde det samme med sjefen min for noen år siden. Hun skulle fra OSL og hjem til TRD, men landet i BGO i stedet. Hun hadde ikke merket noe før hun hørte at de snart skulle lande på Flesland. Makan til sløvhet ;)
Det var seint på kvelden og endte med hotell i Bergen på DY sin regning!

LN-KKY
12-02-2010, 09:38
Hvordan tør disse menneskene å stå frem? Hadde vært så ufattelig flau jeg.. Holdt kjeft, kjøpt meg en ny billett og skammet meg hele veien tilbake...

Joker7913
12-02-2010, 10:16
Ja, det er flovt - både for den rejsende, men også for selskabet der ikke har tjek på om de boarder de rigtige pax

Farmer
12-02-2010, 10:27
Urovekkende prosedyrebrudd igjen. Det begynner å bli noen tilfeller det siste året hvor det avdekkes slike tilfeller på DY.
Reiste selv med SK fra OSL denne uken, hvor vi fikk 30 min forsinkelse fordi antallet ombord ikke stemte. Full sjekk, ny sjekk ombord opp mot navneliste, og en pax som ikke hadde møtt opp. Bagasjen ble funnet og losset av. Om det er en for mye er jo dette like ille.
Personlig foretrekker jeg en liten forsinkelse for å finne ut av slike saker!

TOS
12-02-2010, 10:28
Urovekkende prosedyrebrudd igjen. Det begynner å bli noen tilfeller det siste året hvor det avdekkes slike tilfeller på DY.
Reiste selv med SK fra OSL denne uken, hvor vi fikk 30 min forsinkelse fordi antallet ombord ikke stemte. Full sjekk, ny sjekk ombord opp mot navneliste, og en pax som ikke hadde møtt opp. Bagasjen ble funnet og losset av. Om det er en for mye er jo dette like ille.
Personlig foretrekker jeg en liten forsinkelse for å finne ut av slike saker!

Ja, det er en smule urovekkende og indikerer vel, som du skriver Odd, manglende rutiner. Ikke bra.

MountainDew
12-02-2010, 10:37
Når denne feil skjer er det pga en kombinasjon av flere faktorer.
Har selv sendt pax til feil destinasjon selv om antallet tilsynelatende stemmer ombord.
Kontrolltelling utføres alltid ombord hos DY.

Jens W
12-02-2010, 10:41
Carsten skulle til Bergen, endte i Trondheim - dagbladet.no (http://www.dagbladet.no/2010/02/12/nyheter/innenriks/norwegian/fly/10357908/)

Joker7913
12-02-2010, 10:44
Har selv sendt pax til feil destinasjon selv om antallet tilsynelatende stemmer ombord.
.

Checkes destination på boarding card ikke?
Scannes der ikke stregkode i gaten?
Opdages det ikke ombord med 2 personer på samme sæde?

NAX-RAMP
12-02-2010, 10:48
CC er jo bare mennesker de også. En tellefeil slik som dette er dessverre vanskelig å gardere seg i mot, det er dessverre slikt som kan skje med både DY, SAS og alle andre. Det trenger absolutt ikke bety at de har manglende rutiner av den grunn.

Jeg mener arbeidet som er gjort i gaten er mer kritikkverdig. Når gatepersonalet scanner boardingkortet til en passasjer som ikke er på flighten, så vil det jo komme opp en feilmelding som forteller at boardingpasset ikke er gylding for gjeldende flight.

MD11
12-02-2010, 11:26
Dette har ingenting med manglende rutine og gjøre, det er rett og slett en menneskelig feil. Opplevde selv i går en passasjerer for mye ombord i forhold til gjeldende tall og resultatet ble selvsagt full sjekk av alle ombord opp mot passasjerliste. CC ombord teller selvsagt alltid antall pax ombord og flyet går ikke før antall stemmer 100 %.

MountainDew
12-02-2010, 11:37
Nå kan pax boardes på flere ulike måter en det NAX-RAMP skriver:
- Etternavn
- kort
- barkode
- strekkode
- sekvensnummer
- fingeravtrykk (SK)

Den tryggeste måten å boarde er å bruke barkode for da piper skanneren høyt når det er feil flight, destinasjon, eller gate kommentar.
Jeg bruker denne metoden alltid når det fungerer. Pax har barkoden på internettutskrift, ombordstigningskort, eller mobil. Har de ikke den barkoden er det ekstra viktig å verifisere at det er korrekt destinasjon/pax.

Jeg stopper nesten hver dag folk som prøver å komme seg ombord på feil fly pga de er stresset, lite reisevant, sløv, forstår ikke at det er flere flyselskap til samme destinasjon, eller skal på neste fly fra samme gate.

Uansett er det Gate Manager sitt ansvar at paxantallet stemmer ombord selv om feilen kan komme i en kombinasjon av flere årsaker.

laurenz
12-02-2010, 12:30
Når denne feil skjer er det pga en kombinasjon av flere faktorer.
Har selv sendt pax til feil destinasjon selv om antallet tilsynelatende stemmer ombord.
Kontrolltelling utføres alltid ombord hos DY.

Ja, fy! Skal nok minne deg på det i det uendelige. ;)

Men ja, det er faktisk lett å gjøre feil noen ganger.

Øivind
12-02-2010, 12:33
Blir det ikke opplyst hvor flyet skal før avgang i velkommen ombord-annonseringen da?

Henshaw
12-02-2010, 13:07
Den kommer vel som regel etter at man har pushet og da er det kanskje litt sent? Kjenner ikke til prosedyrene i sånne tilfeller.

Utflyttet
12-02-2010, 14:10
Den kommer vel som regel etter at man har pushet og da er det kanskje litt sent? Kjenner ikke til prosedyrene i sånne tilfeller.

Jeg har i hvertfall opplevd på gamle FBU at folk har boardet feil og at flyet har stoppet etter pushback for åslippe ut en feilboardet pax.

-A

Egenes
12-02-2010, 16:44
Jeg har i hvertfall opplevd på gamle FBU at folk har boardet feil og at flyet har stoppet etter pushback for åslippe ut en feilboardet pax.

-A

*Roper høyt* "HVA??? Skal ikke dette flyet til Bergen da?".

Jeg hadde tatt versjonen som innebærer og holde fint kjeft :colgate:

ILS2
12-02-2010, 17:00
Å boarde feil fly kan skje den beste av oss: http://forum.scanair.no/showpost.php?p=461485&postcount=7 ;)

Slike feil kan vel kun oppstå når to ledd gjør feil samtidig (både boarding ved gate og kontrolltelling ombord). Rart at ikke systemet ved gate oppdager feilen.