Spantax
11-02-2010, 21:08
Endelig ble det tid for å prøve en ny flytype igjen! Har ikke sett så mange rapporter om SAS’ CRJ900, så jeg prøver meg på en kjapp en.
Dere vet hvordan det er: Etter jul er det godt med hverdagsmat igjen, og etter alle disse fantastiske rapportene fra årets Christmas Table, må noen dra folket ned på jorda igjen og vise hvordan livet egentlig er :D.
Skulle en tur til CPH på et møte, og SK453 klokka 07.40 viste seg å passe bra. Trikk 19 var i rute klokka 05.35, og flytoget 06.05 bare tre minutter forsinket (forrige gang gikk det ikke i det hele tatt, så da ble det taxi sammen med tre fremmede skiturister – og skiene deres. Riktignok var det ikke Flytogets feil, og de imponerte meg ved å stå klare med taxirekvisisjoner, slik at vi kom avgårde FØR toget egentlig skulle ha gått. Nuvel, det var en helt annen tur).
Fremme på OSL klokka 06.30 (alt for tidlig!). Innsjekk var unnagjort på nettet 22 timer før avgang (da fikk jeg også sjekke inn for returen, 33 timer unna), så det var bare å strene rett gjennom sikkerhetskontrollen og finne gate 39.
Flyet var noen minutter for sent inn fra CPH, og ble tilsvarende åtte minutter for sent ut igjen. Men boarding gikk kjapt og greit, og det ble sjans til en liten fotoseanse uten en strøm av medpassasjerer i veien.
Min første CRJ900 ble OY-KFI, Rolf Viking. Jeg skremte visst kæpt’n litt med blitzen min, men da han fikk summet seg vinket han hyggelig til fotografen.
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010018.jpg
De oransje ”Delivery at aircraft”-taggene fikk ben å gå på.
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010019.jpg
Ved døren har de klistret opp en lapp med teksten ”A part of Scandinavia escorts you through a limitless sky”. Min personlige favoritt er imidlertid ”Do you know what a snowflake tastes like?” Jeg liker disse lekne budskapene!
Sete 21F var komfortabelt nok for meg. Knyttnevetesten ble ikke bestått, men det var ikke mye om å gjøre. Det var helt grei benplass for mine 1,80. I tillegg fikk jeg et ledig sete ved siden av meg. To fordeler ved å sitte bak: Oversikt over hva som skjer i kabinen, og større sjans for ledige seter, da ”ingen” tydeligvis har lyst å sitte bak. I tillegg hadde jeg bevisst valgt å teste støyen fra motorene denne gang.
Fin utsikt til storebror
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010022.jpg
Vi ”rygget” som sagt åtte minutter etter ruta, og jeg kunne fort konstatere at motorduren ikke var så ille. Dette var en nydelig og klar vintermorgen, med flott utsikt over det ankommende morgenrushet av fly mens vi ventet på vår tur ved 01R.
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010025.jpg
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010028.jpg
Utsikt helt til Oslofjorden (store, fine vinduer for en såpass spinkel flytype)
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010030.jpg
Snart frokost - for noen...
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010035.jpg
Her kommer et elendig bilde av babord motor, men det følger en liten historie med: Damen i setet foran så litt rart på meg da jeg smøg meg inn på bakerste benk med kameraet. Etter å ha knipsa ferdig snudde jeg meg framover. Først da oppdaget jeg at damen satt og ammet! Stakkars! Hun må jo ha trodd at jeg flytta meg bak henne for å snikfotografere. Hun skulle bare visst at jeg hadde heeelt andre mugger i tankene :colgate:.
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010036.jpg
Etterhvert kom Anna (hun var svensk) bakover med tralla si. Sulten som en ulv satt jeg der og gledet meg til frokost. Jeg er så enkel at jeg synes SAS’ frokost til 60 kroner er helt grei: En polarsandwich-aktig sak med ost, fruktsalat, drikkeyoghurt, juice, kaffe eller te. Men Anna hadde ingen gode nyheter denne tirsdagsmorgenen. Utsolgt for alt, bortsett fra mazariner og potetgull. Resultat: En skikkelig sulten og morragretten passasjer på lavt blodsukker!
Det ble en mazarin... Og te. Som jeg betalte for, men ikke fikk før jeg hadde kremtet et par ganger. Til gjengjeld fylte hun koppen heeelt opp da hun kom rundt for andre gang. Stakkars Anna, hun mente sikkert å være hyggelig, men for meg ble det altfor mye av den lunkne teen til SAS.
Derfra gikk det bare nedover, og vi traff bakken i CPH klokka 08.50. Ni minutter senere parkerte vi ved gate A25, hvor Rolf skulle hvile noen timer før han fortsatte til Aalborg.
Her møter Rolf sin bror Regin, som sliter litt i motbakkene på Kastrup.
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010038.jpg
Det ser mye penere ut uten passasjerer (ikke sant, SAS ;))
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010041.jpg
Hadet bra Rolfer'n. Takk for turen!
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010044.jpg
Konklusjon: Morsomt med ny flytype, og CRJ9 var bekvem nok for meg på en kort tur som denne. CloudShop-utvalget på en frokostavgang var imidlertid en vits.
Hjemturen samme kveld gikk med en gammel gris ved navn Harald (LN-BRI), og var ingenting å skrive hjem om.
Nå venter jeg bare på at en eller annen skal produsere en SAS CRJ900 i 1:400 :p
Dere vet hvordan det er: Etter jul er det godt med hverdagsmat igjen, og etter alle disse fantastiske rapportene fra årets Christmas Table, må noen dra folket ned på jorda igjen og vise hvordan livet egentlig er :D.
Skulle en tur til CPH på et møte, og SK453 klokka 07.40 viste seg å passe bra. Trikk 19 var i rute klokka 05.35, og flytoget 06.05 bare tre minutter forsinket (forrige gang gikk det ikke i det hele tatt, så da ble det taxi sammen med tre fremmede skiturister – og skiene deres. Riktignok var det ikke Flytogets feil, og de imponerte meg ved å stå klare med taxirekvisisjoner, slik at vi kom avgårde FØR toget egentlig skulle ha gått. Nuvel, det var en helt annen tur).
Fremme på OSL klokka 06.30 (alt for tidlig!). Innsjekk var unnagjort på nettet 22 timer før avgang (da fikk jeg også sjekke inn for returen, 33 timer unna), så det var bare å strene rett gjennom sikkerhetskontrollen og finne gate 39.
Flyet var noen minutter for sent inn fra CPH, og ble tilsvarende åtte minutter for sent ut igjen. Men boarding gikk kjapt og greit, og det ble sjans til en liten fotoseanse uten en strøm av medpassasjerer i veien.
Min første CRJ900 ble OY-KFI, Rolf Viking. Jeg skremte visst kæpt’n litt med blitzen min, men da han fikk summet seg vinket han hyggelig til fotografen.
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010018.jpg
De oransje ”Delivery at aircraft”-taggene fikk ben å gå på.
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010019.jpg
Ved døren har de klistret opp en lapp med teksten ”A part of Scandinavia escorts you through a limitless sky”. Min personlige favoritt er imidlertid ”Do you know what a snowflake tastes like?” Jeg liker disse lekne budskapene!
Sete 21F var komfortabelt nok for meg. Knyttnevetesten ble ikke bestått, men det var ikke mye om å gjøre. Det var helt grei benplass for mine 1,80. I tillegg fikk jeg et ledig sete ved siden av meg. To fordeler ved å sitte bak: Oversikt over hva som skjer i kabinen, og større sjans for ledige seter, da ”ingen” tydeligvis har lyst å sitte bak. I tillegg hadde jeg bevisst valgt å teste støyen fra motorene denne gang.
Fin utsikt til storebror
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010022.jpg
Vi ”rygget” som sagt åtte minutter etter ruta, og jeg kunne fort konstatere at motorduren ikke var så ille. Dette var en nydelig og klar vintermorgen, med flott utsikt over det ankommende morgenrushet av fly mens vi ventet på vår tur ved 01R.
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010025.jpg
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010028.jpg
Utsikt helt til Oslofjorden (store, fine vinduer for en såpass spinkel flytype)
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010030.jpg
Snart frokost - for noen...
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010035.jpg
Her kommer et elendig bilde av babord motor, men det følger en liten historie med: Damen i setet foran så litt rart på meg da jeg smøg meg inn på bakerste benk med kameraet. Etter å ha knipsa ferdig snudde jeg meg framover. Først da oppdaget jeg at damen satt og ammet! Stakkars! Hun må jo ha trodd at jeg flytta meg bak henne for å snikfotografere. Hun skulle bare visst at jeg hadde heeelt andre mugger i tankene :colgate:.
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010036.jpg
Etterhvert kom Anna (hun var svensk) bakover med tralla si. Sulten som en ulv satt jeg der og gledet meg til frokost. Jeg er så enkel at jeg synes SAS’ frokost til 60 kroner er helt grei: En polarsandwich-aktig sak med ost, fruktsalat, drikkeyoghurt, juice, kaffe eller te. Men Anna hadde ingen gode nyheter denne tirsdagsmorgenen. Utsolgt for alt, bortsett fra mazariner og potetgull. Resultat: En skikkelig sulten og morragretten passasjer på lavt blodsukker!
Det ble en mazarin... Og te. Som jeg betalte for, men ikke fikk før jeg hadde kremtet et par ganger. Til gjengjeld fylte hun koppen heeelt opp da hun kom rundt for andre gang. Stakkars Anna, hun mente sikkert å være hyggelig, men for meg ble det altfor mye av den lunkne teen til SAS.
Derfra gikk det bare nedover, og vi traff bakken i CPH klokka 08.50. Ni minutter senere parkerte vi ved gate A25, hvor Rolf skulle hvile noen timer før han fortsatte til Aalborg.
Her møter Rolf sin bror Regin, som sliter litt i motbakkene på Kastrup.
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010038.jpg
Det ser mye penere ut uten passasjerer (ikke sant, SAS ;))
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010041.jpg
Hadet bra Rolfer'n. Takk for turen!
http://i985.photobucket.com/albums/ae336/Spantax/Copenhagen%20Feb%202010/Februar2010044.jpg
Konklusjon: Morsomt med ny flytype, og CRJ9 var bekvem nok for meg på en kort tur som denne. CloudShop-utvalget på en frokostavgang var imidlertid en vits.
Hjemturen samme kveld gikk med en gammel gris ved navn Harald (LN-BRI), og var ingenting å skrive hjem om.
Nå venter jeg bare på at en eller annen skal produsere en SAS CRJ900 i 1:400 :p