PDA

View Full Version : Cimber Sterling indfører ny prispolitik


Bll spotter
09-02-2010, 17:06
Så er de også hoppet på vognen:)

Når danskerne skal vælge flyselskab er billetprisen vigtigere end noget andet. Det viser
en ny undersøgelse fra analysebureauet Userneeds. Det tager Cimber Sterling nu
konsekvensen af og indfører prisændringer vedrørende servering og bagage. Målet er, at
Cimber Sterling også i fremtiden skal være blandt Danmarks mest konkurrencedygtige
udbydere af flyrejser.

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=384481&lang=da

FlightDeck
09-02-2010, 17:12
Og i praksis betyr det dette for passasjerene:

Kort om de nye bagageregler
Hidtil har medtagning af bagage været inkluderet i billetprisen. Med de nye regler, der træder i kraft den 10. februar 2010, betaler man 50 kroner per bagageenhed per strækning. Man må max have 20 kg bagage med per person. De nye regler vedr. bagage gælder kun priskategorierne SAVER FLEX og FLEX, som er de to billigste priskategorier ud af tre. Ændringerne gælder flyvninger fra og med 1. marts 2010.

Kort om de nye regler vedr. servering
Fra og med den 12. februar 2010 vil der ikke være serveringer ombord på indenrigsflyvninger, og på udenrigsflyvninger betaler man fra den 6. februar for at få serveret mad og drikke. Cimber Sterling outsourcer desuden serveringen på udenrigsflyvninger til en professionel leverandør, og i den forbindelse vil udbuddet af både mad, drikke og andre varer være væsentligt forøget.

sk931
09-02-2010, 17:26
Endnu et godt argument til at vælge SAS på dansk indenrigs...
Bagage koster ikke noget og der er gennemskrivning på ganske almindelige
regler.
Hilsen
Ole

FlyHi
09-02-2010, 17:52
"Hvis du ikke har noget bagage, så er det ikke rimeligt, at du betaler for dem, der har bagage med." bla bla bla....

Hurra! Betyder det så I har snydt folk I alle de år?

Endnu en kedelig udvikling i flybranchen, men det er jo åbenbart dårligere service, som folket vil have.

Jeg vil give Ole ret - endnu et godt argument for at vælge SAS på indenrigs - det gør jeg ihvertfald...

Mht. Cimber, så synes jeg det er at skyde sig selv i foden. De har lige brugt et stort mio. beløb på at markedsføre sig "Som at flyve i gamle dage" - en kampagne der nu er både utroværdig og spildt.

Her havde de netop en mulighed for at skille sig ud fra mængden af kedelige lavservice-selskaber og give passagererne et minimum af service fremfor at fokusere på at ribbe folk for flest mulige gebyrer og ekstraudgifter.

Listen over flyselskaber jeg ikke har lyst til at benytte bliver længere og længere..

Hvorfor er det at det ikke længere må være en god oplevelse at flyve, men skal være laveste fællesnævner der sætter dagsordenen. Kedeligt og surt...

LN-AØR
09-02-2010, 17:57
Kanskje ikke uventet. Dette må da også være gode nyheter for Norwegian.

FlyHi
09-02-2010, 18:01
Kanskje ikke uventet. Dette må da også være gode nyheter for Norwegian.

Det er ikke sikkert at det er gode nyheder for DY. Med disse gebyrer vil det være muligt at Qi at benytte samme trick med lavere lokkepriser som de øvrige lavserviceflyselskaber - selvom totalprisen bliver den samme eller højere.

Eneste man kan være sikker på er at alle disse ekstra gebyrer bliver mere og mere uoverskuelige for forbrugerne - og de taber i den sidste ende.

Når QI forventer at det har en positiv effekt på regnskabet på sigt og ikke i 2010, så må det betyde at de forventer at sænke grundprisen på kort sigt også og dermed stå bedre i prissammenligningen med de øvrige lavserviceselskaber.

På sigt vil det måske påvirke indtægterne (som det gør hos de andre gebyrgribbe) - men gennemsigtigheden hos forbrugeren bliver langt dårligere når de skal sammenligne den total pris for rejsen.

sk931
09-02-2010, 18:14
Det er jo endnu en måde at genere cash-flow
Hilsen
Ole

MartinL
09-02-2010, 18:21
Cash flow som selskapet er desperate etter å kunne vise til!

MD11
09-02-2010, 18:39
Som jeg har nevnt før, flere og flere selskap tar LCC modellen og innfører gebyrer for valgfrie tjenester. Jeg vil tro at SAS kommer med etter eller annet gebyr "innbakt" i noe som gir kunden bedre service. Spesielt i lys av dagens resultatet. Blir spennende og se.

Joker7913
09-02-2010, 18:43
Hvad gør man så med en billet som fx. BLL-QI-MUC-EK-BXB-EK-PER?

Kan man ikke længere sende bagagen igennem? eller sma man batale seperat for første leg.

Bye Bye QI (aka Sterling v 4.0)

LN-MOW
09-02-2010, 18:44
Med den retningen de går, er det ingen grunn til at de ikke følger denne modellen. Cash is king, og bagasje og andre ancillery revenues står for store deler av inntektene til deres direkte konkurrenter.

MartinL
09-02-2010, 18:45
Stiller meg bak MD-11 her!

Joker7913
09-02-2010, 18:50
Få dog lukket denne skamplet af et flyselskab - det kan kun gå for langsomt.

LN-MOW
09-02-2010, 18:53
Jeg vil tro at SAS kommer med etter eller annet gebyr "innbakt" i noe som gir kunden bedre service. Spesielt i lys av dagens resultatet. Blir spennende og se.

Den debatten tar vi evt. i en annen tråd. :old

Fysikeren
09-02-2010, 19:28
Cimber bevæger sig vel generelt længere og længere væk fra forretningskunderne? Hvilket vel på sigt kan efterlade et hul i Billund til andre selskaber (Sun-Air?)?

Lars

Joker7913
10-02-2010, 15:02
Cimber bevæger sig vel generelt længere og længere væk fra forretningskunderne? Hvilket vel på sigt kan efterlade et hul i Billund til andre selskaber (Sun-Air?)?


Helt klart - kan godt se EZ/BA gå efter QI på Cimber Classic ruterne (BLL-OSL/CDG/MUC/ARN/BGO/(LGW) CPH-LCY/NCL/MAD/(NRK)/WRO/) Ville være rart med en klassecarrier på de ruter.
Så kan lowclass selskaberne tage sig at turistruterne til syden.

Det vil selvfølgelig kræve at EZ/BA får større/flere fly - men der kommer måske en del ATR/CRJ på markedet snart.

imm
10-02-2010, 15:10
Listen over flyselskaber jeg ikke har lyst til at benytte bliver længere og længere..



Jeg er redd at du om få år må kjøre veldig mye bil/tog/ferge.

FlyHi
10-02-2010, 16:09
Jeg er redd at du om få år må kjøre veldig mye bil/tog/ferge.

Det frygter jeg også, men heldigvis er der da stadig selskaber der tager produktet og kvaliteten seriøst, selvom det bliver færre og færre.

Hvis de fleste kun tilbyder høj-gebyrs-og-ingen-service-klasser så kommer jeg ihvertfald helt klar til at rejse mindre i fremtiden. Ingen tvivl om det - for jeg orker simpelthen ikke lavservice-helvedet....

dc-8-63
10-02-2010, 16:48
Det frygter jeg også, men heldigvis er der da stadig selskaber der tager produktet og kvaliteten seriøst, selvom det bliver færre og færre.

Hvis de fleste kun tilbyder høj-gebyrs-og-ingen-service-klasser så kommer jeg ihvertfald helt klar til at rejse mindre i fremtiden. Ingen tvivl om det - for jeg orker simpelthen ikke lavservice-helvedet....

her borte er det motsatt...de som ikke tar gebyrer levere de beste resultatene .....og kundene stroemmer til de som ikke har gebyrer...Gebyrer er paa ingen maate noen genial fix-it-all loesning....

LN-MOW
10-02-2010, 17:38
Nåja - litt ymse - både airTran og Allegiant f.eks. er tungt inne i gebyrgalloppen, men fakta er at det er de største gebyrselskapene som sliter tyngst ...

TOS
10-02-2010, 17:48
Nåja - litt ymse - både airTran og Allegiant f.eks. er tungt inne i gebyrgalloppen, men fakta er at det er de største gebyrselskapene som sliter tyngst ...

Selv om det er en korrelasjon mellom bruk av diverse gebyrer og manglende lønnsomhet er det kanskje ikke så mye som skulle tilsi at det er en klar kausalitet. ;)

LN-MOW
10-02-2010, 17:55
Nei, absolutt ikke - men det er heller ikke 'noen vei ut av uføret' som enkelte synes å tro ..

RYKogREIS
10-02-2010, 18:07
Kan jo like gjerne si motsatt - selskaper som EasyJet, Ryanair og Wizzair som gjør det relativt veldig bra.

Men for noen teller jo ikke disse som ekste flyselskap ;)

dc-8-63
10-02-2010, 18:31
Kan jo like gjerne si motsatt - selskaper som EasyJet, Ryanair og Wizzair som gjør det relativt veldig bra.

Men for noen teller jo ikke disse som ekste flyselskap ;)

Klart de er ekte flyselskap....paa samme maate som Southwest er et Ekte LCC (et av de foerste) - de har forskjellige forretningsmodeller....poenget er at det er ikke noedvendig aa ha en pris politikk som inkluderer gebyrer for aa tjene gode penger....det er en pris politikk, men ikke den eneste...

TOS
10-02-2010, 20:31
Nei, absolutt ikke - men det er heller ikke 'noen vei ut av uføret' som enkelte synes å tro ..

Helt klart ikke. Mangelen på kausalitet går nok begge veier her.....:)

MD11
10-02-2010, 23:13
Nåja - litt ymse - både airTran og Allegiant f.eks. er tungt inne i gebyrgalloppen, men fakta er at det er de største gebyrselskapene som sliter tyngst ...

Og det er ikke lavprisselskaper.....;)

dc-8-63
10-02-2010, 23:20
Og det er ikke lavprisselskaper.....;)

Det er svaert faa selskaper her borte i USA som toer benytte Low Cost Carrier i markedsfoering ... det er begreper som forsvant over natten med ValuJet ... Alligent gjoer det bra...men det er knoettsmaa...Southwest er nok det som kommer naermest et LCC slik vi har i Europa.....men de har igjen en annen forretnings modell som virker svaert bra....

BU662
10-02-2010, 23:52
Cimber trenger penger og innförer na gebyrer. Likevel vil det ikke holde selskap i livet.

En knall-röd regnskap kan ikke kureres med ancillary revenue, her ma öksen til og amputere den onde arm, för infeksjonen sprer seg i heile kroppen og blir en killer.

Forvent Cimber a vaere en av de mest oppfinnsomme selskaper i de neste maneder.... De kan klart se bunnen av kassa...

gustavf
11-02-2010, 01:20
Det er svaert faa selskaper her borte i USA som toer benytte Low Cost Carrier i markedsfoering

Det er ikke mye brukt i Europa heller. Ryanair er veldig nærme, men jeg kan ikke huske at f.eks. Norwegian eller Air Berlin kaller seg et billig flyselskap,

LN-MOW
11-02-2010, 03:53
Og det er ikke lavprisselskaper.....;)

Unnskyld meg ... .?

AirTran Airways is one of America's largest low-fare airlines

http://www.airtranairways.com/about-us/about_airtran_airways.aspx

Allegiant kaller seg 'leisure airline' - men deres operasjon er basert på lave priser, lave kostnader, lave lønninger, nickel-and-diming av passasjerene og tyning av lokalflyplassene som vil ha deres tjenester ... Sammen med Spirit er nok Allegiant det mest 'erke-LCC'et' vi har her borte i dag ...

Men airTran og Allegiant tjener begge gode penger.

JoeW
25-02-2010, 23:38
Jeg var inne og så litt på en mulig booking med QI - det er ikke jeg som skal fly - men QI tar jo nå betalt for cked bags - 50 DKK. Fint nok. Men det ser ikke ut til at man kan betale denne fee'en under booking online - det er jo utrolig upraktisk? I booking-dialogen, som ser nokså standard amadeus ut, er det oppgitt følgende:

or rejser fra og med den 01.03.2010 opkræves et bagagegebyr på 50,- kr. pr. strækning, for det tilladte stykke bagage a maks. 20 kg. Dette gebyr vil blive opkrævet ved afrejse. og

Et evt. bagagegebyr opkræves ved check-in for pristyperne "Saver Flex" og "Flex"

Hvordan gjør de dette i praksis - sitter de med et skrin og terminal på hver ckin-disk? I såfall kan de vel være glad for få passasjerer - det må være utrolig lite tidseffektivt!

Fry
27-02-2010, 17:13
Smart som jeg er, booket jeg en AAL tur med QI i Mai... Spørs vel om ikke de billettene forsvinner i løse luften gitt...:rolleyes:

JoeW
27-02-2010, 19:30
Smart som jeg er, booket jeg en AAL tur med QI i Mai... Spørs vel om ikke de billettene forsvinner i løse luften gitt...:rolleyes:
Min venninde booket retur fra BCN i april - og jeg forklarte at det var en kalkulert risiko hun måtte ta...

Someone
28-02-2010, 03:17
Så lenge man har betalt med kredittkort er man jo trygg.....da tar EB regningen:p