Log in

View Full Version : En entusiasttur med Januarforviklinger


LN-KGL
07-02-2010, 03:45
Da har 2010-sesongen begynt, og som vanlig er Knoll og Tott tidlig ut med første tur - men i år var vi kanskje litt tidlig ute? Da får jeg sette i gang med en liten beskrivelse tur.

Første flytur var om kvelden onsdag 27. januar fra Gardermoen til Kastrup og selvsagt var det SAS som skulle bringe oss der. Siden det var så sen avgang til CPH, så bestemte Knoll og Tott seg for nyte middagen på OSL og KonTiki. Og i tradisjon med tradisjonene ble det først en G&T før middagen. Biffen ble ledsaget av en bedre flaske rødvin på deling. Etter nødvendigheter var medbragt fra Taxfreen var det å begi seg til utgang 32, SK1475 og LN-TUK som ventet.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Oslo/LN-TUK.jpg

Avgangstidspunktet kom farlig nær og enda var det ikke åpnet for ombordstigning, men ti minutter før ble vi sluppet om bord. Etter alle var på plass kom kapteinen på høytaleranlegget og forklarte at det var dårlig vær på CPH med bare en rullebane i bruk og han kunne ikke si når det ville bære av sted. 20 minutter er oppsatt avgangstid var kapteinen på luren igjen og så vi hadde slot for avgang 21:35, altså nøyaktig en time forsinket. Han sa også videre at vi pushe litt tidligere i tilfelle. Pushback ble så 21:12, 37 minutter forsinket og nøyaktig 20 minutter senere var vi i luften. Flyturen nedover var stille, så stille at både Knoll og Tott på hvert sitt vindussete benyttet tiden til å hvile øynene.

Beltelyset ble slokk på LN-TUK 22:34, 59 minutter forsinket, og da var det å få tak i kofferten. Ved bagasjebåndet ble det opplyst at det var 20 minutter ventetid og derfor begav seg Tott til en kiosk for å bunkre litt flaskevann til natten. Nærmere kl. 23 var det så stille seg i køen for å få en taxi til hotellet som lå en 2 km fra terminal 3. Rundt 23:30 hadde vi fått nøklene til hvert vårt hotellrom, jeg skulle opp kl. 06:00 neste morgen.

2. dag - tordag 28. januar
06:40 var begge klar til å komme seg avgårde til flyplassen, og hotelshuttlebussen gikk 06:45. Rett over kl. 07 hadde vi sjekket til på vår morgenflight til Aberdeen med SAS. Nå var det på tide med en frokost, men først var det komme seg gjennomsikkerhetskontrollen. Hastigheten på sikkerhetskontrollen på CPH var litt en del dårligere enn de vi opplevde på OSL kvelden før, men humøret på kontrollantene var desto bedre. Så var det neste dårlige opplevelse som stod for døren, å finne en plass for en frokost på CPH. Mange fine butikker, men i likhet toalettene på OSL så er slike serveringssteder på CPH spredt og veldig få. Vi fant da en plass, men å få noen betjening vart og rakk. Vi prøvde å fange inn en, men der var det et uhøflig "har ikke tid". Det gikk over 20 minutter før vi i det hele tatt fikk bestillt en Quick morgenmad. Ytterligere 20 minutter senere hadde vi ikke sett noen til maten, bare et glass juice var blitt servert. Dette hadde vi rett og slett ikke tid til og vi måtte avlyse forkosten og komme oss gjennom passkontrollen. Heldigvis var det 7 eleven på non-Schengen den reddende engel - de solgte trekantsmørbrød som bare var noen dager gamle. SK2519 hadde avgang fra kjelleren, så det var buss som gjaldt. Ved bestilling ble det opplyst om at det var CRJ900 på flighten, men innsjekk ble det klart at disse var byttet ut med Cimbers CRJ200. Boarding ble startet på tid kl. 08:30 sharp.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Copenhagen/OY-KBO.jpg
Under bussturen ut ble flere fly passert og Waldemar var satt opp på SK539 til MAN denne dagen.

Etter noe om og men ble OY-MBJ startet opp og ti på ni begynte vi å takse avgårde. Det ble mye humping og skumping for å komme seg til rullebanen - brøytingen etter snøfallet dagen før var så som så på taksebanene hele veien ned til Bravo 1. Foran oss i køen stod en Transavia 737 og et par SAS CRJ900.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Copenhagen/Copenhagen_from_the_air.jpg

Turen over Nordsjøen gikk fint uten noen form for mishaps, men når vi nærmet oss Aberdeen ble det noen ekstra svinger. Det var litt dårlig sikt på morgenparten, og mye helikoptertrafikk inn fra oljefeltene siden det hadde vært liten aktivitet dagen før på grunn av det dårlige været. Dermed ble det landing litt etter tiden for oss, men putt vi hadde da god tid her i Aberdeen - og vår neste flight var kl 16:10 på ettermiddagen.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Aberdeen/OY-MBJ.jpg

Etter er lite krigsråd ble bestemt å bevege seg i retning av AVIS når vi hadde fått vist passene våre og hentet kofferter. Det tok ikke lang tid før vi satt i AVIS-Golfen inn mot sentrum av Aberdeen. Etter noe kjøring rundt i sentrum akkompanjert av John Cleese på Tomtommen endte vi opp i et parkeringshus i sentrum. Vi hadde da noen ærend å gjøre, litt å kjøpe, litt å spise og litt å drikke fore. M&S, Burger King, WHSmith og Cafe Nero er noen av navnene jeg husker når vi vandret opp og ned Union Street.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Aberdeen/Aberdeen_airport.jpg

Rundt kl. 13 var vi tilbake på flyplassen igjen. Golfen ble returnert til AVIS og vi sjekket inn koffertene hos Eastern Airways som skulle frakte oss til Durham Tees Valley tre timer senere. Den pappburgeren vi hadde spist på Burger King inne i byen satt ikke helt godt, så da var det få i seg noe annet fra et av serveringsstedene på yttersiden av sikkerhetskontrollen på ABZ. Maten og ølet var godt det, men så var det de fire høyrøstede norske på nabobordet som ødela matfreden. Etterhvert fikk en med seg masse informasjon seg de hadde. De var på studietur til Aberdeen for å lære om flyplassparkering, men konklusjonen at de hadde tre ganger så mange inntekter pr. enhet som de hadde på ABZ så det var ikke mye å lære. Jeg skal ikke si hvilken flyplass to av de fire kom fra, men de to kvinnene hadde ikke barter som er vanlig i deres område. Forunderlig så naive nordmenn er i utenlandet :cry:

Etter en var ferdig med å spise var det fremdeles et par timer til vår avgang, så vi benyttet anledningen til å få noen bilder fra stedet. Etter hvert fant vi ut at vi ville prøve øverste etasje på parkeringshuset. Derfra fikk vi fin oversikt av aktivitene hos Bristow og over på andre siden av rullebanen til Bond. Også Eastern Airways er stor på Aberdeen med sine Jetstream 41 og Saab 2000 og også disse kunne følges godt fra parkeringshuset. Nå hadde vi fått våre bilder og stillte oss og ventet på heisen ned. Da dukket en politimann inn fra trappehuset tett fulgt av en fotograferende journalist og spurte om vi hadde vært og fotografert på toppen av parkingshuset. Da var det frem med passene og å vise fine bilder av flyene. Politimannen hadde sine mening om fly "Alle dem er da like". Når "forhøret" var bortimot ferdig dukket også en litt eldre og veldig andpusten inn døren fra trappehuset. Vi fikk fritt leide etter litt hoderisting og alle fem beveget oss i retnings sikkerhetskontrollen - de to offisielle + journalisten tok den normale inngangen, mens vi som skulle fly med Eastern Airways tok fast track-utgaven. Eastern Airways har lounge på ABZ, men når vi tok en tur innom så var det flere mennesker der enn ellers på innsiden. Derfor tok vi oss en forfriskende G&T før ombordstigning utenfor loungen. Vi så våre hyggelige politifolk flere ganger på innsiden, og begge utvekslet høflighetskommentarer under våre passeringer - og den eldre var den ledende på flatmark :)

Så var det boarding fra gate 9 for T3 0587. Utenfor stod deres Jetstream 41 G-MAJF i gamle farger. Boarding gikk fort (håndbagasjen måtte settes inn på en spesialtralle rett ved trappa), og setene var gode å sitte i. Plassmessig er faktisk det større plass ved vinduene enn den trange CRJen vi fløy tidligere på dagen. En annen ting å legge merke til er at Jetstream 41 ikke har den irriterende vingebjelken som Jetstream 31/32 har siden vingen på 41en er flyttet under kroppen. Vår mannlig CA er preget av militær presisjon og ditto høfflighet. Før avgang blir det utdeling av godterier i cellofan og samme bolle er det også ørepropper for de som ønsker det, men riktige entusiaster benytter da ikke det med mindre en flyr med Islander/Trislander. Denne dagens flight til MME er nesten full med bare to ledige seter. Det tar ikke lang tid før vi er i lufta, og etter setebeltelyset er slukket blir det hektisk aktivitet bakerst i flyet - kaffe og te tilberedes. Det tar ikke mange minutter før ny presisjonsaktivtet gjennomføres i kabinen. Noe å drikke og noe å spise på deles ut. Det blir også tid for påfyll og til slutt rett før landing er det en ny runde med godterier og høffeligheter. Det var presisjon fra ende til annen på denne Eastern-flighten, og selvsagt landet vi på tid. Litt venting var det jo om bord - håndbagasjen måtte gjøres klar og ytterklær deles ut. Etter vi hadde kommet inn i terminalen tok det ikke mange minutter før bagasjen var på båndet.

Det var ikke noe behov for å ta en taxi til hotellet der vi skulle overnatte siden det lå på andre siden parkeringsplassen på yttersiden av terminal. Hotellet hadde navnet St. Greorge Hotel og bygningen er den tidligere offisersmessen/-klubben til RAF Middleton St. George (det var det flyplassen het inntil den ble sivilisert). Det var blant annet 419 Squadron (en kanadisk skvadron) som fløy bl.a. Lancaster under andre verdenskrig som hadde tilholdsted på basen.

Vi hadde på forhånd bestilt bord på The Brasserie (http://www.thebrasserieyarm.co.uk/) i en landsby like ved flyplassen, Yarm, og rett før 18:30 satt vi i taxien til stedet. Noen timer senere var vi på vei tilbake med taxi til hotellet etter en fantastisk kveld med skjell fra Shetland og en helt utrolig lammmmmmmmmmmmmmeskanke og vin fra både New Zealand og Sydafrika. Er dere noen gang i nærheten så er dette stedet et must!!!

Får fortsette i morgen med neste del.

LN-KGL
07-02-2010, 14:45
3. dag - fredag 29. januar

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Durham_Tees_Valley/Terminal_Sign.jpg

En ny tidlig dag, opp kl. 05 lokal tid, en rask dusj, pakking og over parkeringsplassen for sjekke inn på vår todelte flight med Eastern Airways til Leeds-Bradford og Southampton. Kl. 05:45 hadde vi fått vår espresso og en flaske vann - litt tidlig for frokost. Litt over kl. seks var det tid for boarding, og når vi kom på yttersiden var det masse blålys fra de to brannbilene. Det hadde vært en liten brann i lokalene til ops på flyplassen :8:

Vel, vi kom oss ombord i Jetstream 41 G-MAJJ, og vi var tre stykk - Knoll, Tott og en innlandsk. Ytterjakkene ble tatt vare på hengt opp i garderoben foran av på denne turen en kvinnelig C/A. I god Eastern-tradisjon ble så godteriene delt ut før oppstart. For andre gang ble det pushback med egne motorer og på MME var den forholdsvis lang denne morgenen siden brannbiler og annet var i nærheten. Vi kom oss fort opp i luften på dette korte hoppet til LBA og 15-20 minutter senere hadde vi landet. Etter vi hadde kommet inn til gate og motorene stod kom så kapteinen ut og ville ha en samtale med oss tre passasjerer. Det var noen feilindikasjoner på computeren for den ene Garretten, men kapteinen kjente symptomene og trodde med å sykle motoren litt ved stand så kunne problemet fjernes. Men det var to problemer med dette, først måtte han få tillatelse til å bråke ved gate og dessverre kunne vi ikke være ombord under dette. Det tok sin tid før Servisair på LBA fikk tillatelse til å ta oss tre passasjerer inn i terminalen, og under hele tiden satt kapteinen sammen med oss og selvsagt gikk samtalen i faglig retning.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Leeds-Bradford/Jetstream41.jpg

Så ble det et opphold inne i terminalen ved gate 10, mens vi hørte turtallet gikk opp og ned på en Garrett utenfor. Etter litt over 30 minutter var det klart for boarding igjen. Så var det gjennom den vanlige drillen igjen ved boarding. Avstanden mellom LBA og SOU er rundt 20 km lenger enn mellom ABZ og MME vi fløy dagen før, men ombord var det my mer plass når bare fem flere som kom ombord i Leeds.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Southampton/Jetstream41.jpg

En drøy time senere var vi på Southampton. Så var det den vanlige ankomstdrillen med venting på bagasjen, kaffe (Costa på SOU) og så AVIS. Mens Knoll tok seg av uttaket av AVIS-bil, fant Tott seg røykehjørnet. Vi tok oss også tid til en liten tur øverst på parkeringshuset for å få noen bilder før bilturen videre.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Southampton/Apron.jpg
Hvis det er noen som lurer på den gule Trislanderen, så var det kjente G-JOEY med rød nese og øyne.

Etter litt problemer med å komme ut av parkeringshuset (dårlig merking i følge Knoll) så begav seg Jettaen i retning øst og ut på landet for treffe en felles bekjent til både Knoll og Tott. En kopp te og en omvisning senere var neste destinasjon Museum of Army Flying i Middle Wallop, men etter å ha passert Winchester og kommet oss inn i Stockbridge skar Jettaen til venstre. Knolls og for så vidt også Totts blodsukker var for lavt - det var tid for noe å spise.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Stockbridge/3CupsInn.jpg

Tott var fornøyd med sin bangers and mash, og jeg tror Knolls osterett også smakte bra. Jettaen fant nesten veien av seg selv til Middle Wallop etter dette.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Middle_Wallop/MoAF_Beaver.jpg

Det var en del interssant å se på museumet, men det flere museer som har en høyere kvalitet en dette. En time var nok og da var det tid for å forsette til Bristol Airport og dagens siste flight.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Bristol/30th.jpg
Etter to timers kjøretur var det tid for et jubileum for Tott - den 30ende flyplassen Tott vil ha flydd inn til eller ut fra. AVIS-Jettaen fant sin plass nesten av seg selv etter anvisning av John Cleese. Innsjekk hos Air Southwest for vår flytur til MAN gikk også fort. Så ble noen fasiliteter på innsiden av sikkerhetskontrollen sjekket ut, og for Tott ble en første på lenge - BRS har en røykeplass innenfor sikker sone (selv om det var en luftegård lik de bikkjene har)! Det varte og rakk med at fighten vår til MAN kom opp på tavlene, men så ble å komme seg til gate 5. En ti minutters tid senere kom det på høytaleren at det ville bli forsinkelser med flighten. Vi tolket dette at det var tid til å få seg litt middag og begav oss i retning en fiskerestaurant. Der hadde vi såvidt fått smakt litt på hvitvinen, så ble vi innkallt til boarding. Vi kom oss ut i bussen, og ble busset ut til Dashen.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Bristol/WOW_Dash8.jpg

Air Southwest benytter Bristol som en liten minihub - passasjerer flys inn fra Sørvest-England (Plymouth og Newquay) til BRS for å bytte eller sitte igjen i flyene som fortsetter til enten MAN eller LBA. Det fly som skulle opprinnelig til LBA fikk problemer etter avgang i sørvest og måtte returnere. Nytt fly ble satt inn (deres eneste Dash-8-200), men det måtte bli forsinkelse inn til BRS - ni skulle videre med oss til MAN. Da satt vi og ventet ombord i Cloud Surfer, og ble servert gratis kaffe, te eller varm sjokolade med noen godt tygge på. Nesten en time forsinket var vi klar og de ni var kommet ombord. Motorene ble startet, men vi kom ikke lenger enn ut på taksebanen før kapteinen var på luren - feilindikasjon på en motor - vår andre denne dagen. Vi takset tilbake til stand og alt ble slått av et par ganger (varmstart med Ctrl-Alt-Del virkert ikke første gang). Andre kaldstart virket og på ny var vi på vei ut til å ta av i retning MAN. På MAN var vi dermed nesten 90 minutter forsinket. Etter litt tid fikk vi også koffertene. Nå var det lenge siden lunsj, men MAN sent på kvelden utenfor sikker sone er dårlig (bare en liten SPAR-butikk). Derfor bestemte vi oss for å ta ut AVIS-bilen fortest mulig, og ta oss i retning Chester. For Knoll var det en hyggelig overraskelse at bilen vi fikk var en helt ny Vauxhall Insignia med 29 miles på telleren, og den rullet nesten av seg selv helt ned til Chester Services og Roadchef (også populært kallt Roadkill blant Knoll og Tott). Vanligvis tar vi en kaffe der siden det er Coasta der, men vi var denne gang på jakt etter noe mer fast føde - og da var Wimpy eneste alternativ. Plastmat er plastmat, men det fyller opp. Så var det den siste sprinten til Cheshire Cat, innsjekk og rett til køys. Det hadde vært en lang dag og lørdagen skulle vi starte kl. 09 var vi enig om.

LN-KGL
07-02-2010, 15:22
4. dag - lørdag 30 Januar

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Chester/CheshireCat.jpg

Det ble tid til en liten morgentur i naboskapet til hotellet, men litt før ni var kreftene samlet og Insigniaen ble startet opp. Vi har funnet oss en god frokostrestaurant i Caldy Valley Road som serverer en riktig engelsk frokost (Cheshire Cat er bare kontinental) og rett over gata er det også en Sainbury's så også søsterens bestilling av Lemon Curd kunne kjøpes inn. Etter frokost og innkjøp unnagjort var det bevege seg i sørøstlig retning for å finne et vrak i nærheten Sandbach. Etter å ha trålt områdene rundt landsbyen fant vi det.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Chester/748.jpg

Neste på planen var Museum of Science & Industry (MOSI) som ligger innen i Manchester. Medbragt Tomtom hadde ingen problemer å finne stedet, selv om Knoll enkelte ganger ikke helt var enig med valgene.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Manchester/MOSI.jpg
Flydelen til museumet var ikke det helt store så det også tid til en tur i hallen for gamle tog og dampmaskiner. Knoll så et damplokomotiv som hadde vært i Sør-Afrika, og da var det gjort. Det var rett og slett umulig å få kontakt med ham - han var tilbake i barndommen på afrikansk jord. Men det varte ikke heldigvis så lenge, vi er da ikke train spotters :lol:

Lunsjtid var det også, så saken var klar og John Cleese fant hurtigste veien til The Romper.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Manchester/TheRomper.jpg

Etter det var det liten tur til godtebutikken på AVP og noen få fly. Det varte ikke lenge før vi satt i Insigniaen igjen, og neste destinasjon var Speke.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Speke/PercivalPrince.jpg
Percival Princen var på god vei til å bli sammensatt. Under sist besøk så den ut som et mekanosett. Lyset faidet for ut og da var det ikke annet enn å bevege seg i retning Chester igjen - denne gang via Runcorn Bridge.

Middagen denne siste kvelden skulle vi ha på Cheshire Cat siden vi skulle tidlig opp neste dag for å fly tilbake til Oslo fra MAN via LHR med BA.

LN-KGL
07-02-2010, 19:02
5. og siste dag - søndag 31. januar

Gru og skrekk - SNØ - denne søndagsmorgenen. Insignian hadde bare sommerdekk, så dette skulle bli interessant. Både Knott og Toll var utsjekket fra Cheshire Cat rett etter åtte, bilen var bort i mot snøfri and off we went. Vi kom oss ut på hovedveien og der var det saltet og snøen var litt mer flytende. Rundt Cheshire Services var det neste normalfarge på motorveien (M56), så da følte vi at vi hadde tid til en morgenkaffe på Costa før vi fyllte opp AVIS-bilen med diesel på Shellen der. Men etter stoppet ble motorveien mer og mer hvit, og gamle koner på tidlig søndagstur tuslet avgårde i 20-30 mph på M56. I motsatt retning så vi flere biler som hadde vært ute i de mer landskaplige områder eller havnet i rekkverket.

Vi hadde parkert AVIS-bilen hos AVISene og den var helt uten noe skader - til og med AVISgutten som mottok bilen hadde bare en kommentar "Superb". Da var det å komme seg inn på Terminal 3 og innsjekk hos BA. På høytaleranlegget i T3 kunne en høre "The runway will be cleared as soon as it is safe to do so". Hallo MAN, 4-5cm våt snø og ingen vind - hvordan kan man så finne på å si "safe to do so"? Innsjekkskrankene hos BA var stengt, bare en enorm kø foran informasjonsluken deres var alt som skjedde der. Det ble opplyst at ingen vill bli sjekket inn før flyplassen ble åpnet, og det var tidligst kl. 11.

En rask rådslagning mellom Knoll og Tott gav følgende konklusjon: Vi prøver å få direktebilletter hos SAS og lar BA seile sin egen sjø. Vi begav så over til Terminal 2 og billettskranken til SAS. Hos SAS fikk vi et par billetter til SK4608, og de hadde ingen problemer å sjekke inn bagasjen heller på andre siden av rommet. I billettskranken så vi at innkommende SK539 fra CPH var forsinket, mens LN-RPM fra OSL skulle være på tid.

Med boadingpass med SAS-logo på i hånd var det tid for vår siste engelske frokost. Valget var enkelt, den nye Joe's i underetasjen ble valgt. De som ikke vet hvor den er, så er det ikke mange meterne fra the Aviation Shop i samme underetasje. Rundt 11 gikk vi gjennom sikkerhetskontrollen og første stopp ble Starbucks. Ettter det splittet vi opp, Knoll til Diners Loungen mens jeg startet hos Dixon - Pioneer-hodetelefonene jeg hadde kjøpt til min iPod i Norge var drittdårlige og da var det nydelig å få noen CXer fra Sennheiser til en tredel i pris i forhold til hva Elkjøp forlanger. Deretter tok jeg meg tid til å kjøre en backup av alle billedfilene og lade iPoden på Lenovoen slik at jeg hadde underholdning hele veien over Nordsjøen. Å få meg seg en søndagsavis er også et must. Så var det å sitte å se på de yndige jentene som gikk forbi mens en lyttet på musikken fra Lenovoen. En god halvtime før planlagt avgang til SK4608 kom gate-nummeret opp, og da var det å bevege seg i den retning.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Manchester/G-MLJL.jpg

Etterhvert ble det boarding - bakre rekker først og etterhvert ble det åpnet for oss foran rekke 18 også. To minutter etter oppsatt tid startet pushback, og som vanlig fra gate 24 blir vi først pushet ut på Mike med nesen rettet mot vest og deretter trukket vekk fra parkeringshuset mot Delta før motorene kunne startes. Så var det takseveien Mike, Delta, Juliett og Juliett Alpha 1 før en kom ut på rwy 23R.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Manchester/G-BVKB.jpg
bmiBaby med ny logo på halen parkert ved T3 tatt vi passerte på Juliett.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Manchester/2nd_runway.jpg
Og brøytefolket på MAN (aka the farm workers) hadde fremdeles igjen å våge seg inn på søre rullebane.

Kursen ut fra MAN gikk vestenfor flyplassen som er vanlig ved avganger fra rwy 23R og deretter mot nord og øst. Nordsjøkysten ble nådd omtrent på høyde med Hartlepool. SAS 738en nesten smekkfull, og omtrent 90% av de ombord var mannlige og de fleste av de siste syntes å sitte der å nynne på "You'll never walk alone". Merkelig at de rødes grålige bortetrøyer er mer populære enn de vanlige rød :colgate:

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/In_the_air/Contrails.jpg

De rundt to timer lange flyturen gikk nesten av seg selv. På meg ble det musikk, litt cola og den uavhengige på søndag og plutselig var vi der ... OSL.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Oslo/Sunset.jpg

Det ble litt venting på at en company maskin skulle pushe fra gate 48, men etterhvert kom vi da inn. Som normalt ble det lang venting i passkontrollen. Hvorfor i alle dager kan politiet ikke ha mer enn to på vakt? Ekstra lang tid tok de seg med de som var mørkhudet og kom med vår maskin selv om de hadde britisk pass. Er det noen som sier at norsk politi har noen rasistiske tendenser? Neeeeiiiii, ......... slettes ikke :o

Da var det ankomst-på-utland-rutinen, først taxfree , deretter kofferten på bånd ni, ut på grønt, ut på yttersiden for å ta igjen over fire timer uten en røyk ... å gu det var godt ... inn igjen for debrief på Peppes, Flytoget, buss 31, FBU og toalettet ... ingenting er som egen driter :lol:

Hovedkonklusjoner fra turen:
1. Januar til UK ... næ, tror ikke det - vent et par-tre måneder.
2. Neste gang må vi prøve på å få med oss flere frokoster Knoll.
3. Snø og engelskmenn går ikke sammen
4. Ved snøvær tenk Snow Ain't Stopping (SAS), drit i BA
5. Heldigvis er det over 40 andre flyplasser jeg fremdeles ikke har flydd til/fra i UK :)

PS: Og da er det bare tre måneder til neste entusiast-tur til UK, men det blir en entusiastisk arbeidstur før det :colgate:

LN-MOW
07-02-2010, 19:13
Veldig bra! Takk for god søndagsmorgenunderholdning.

Og den grå bortetrøya var sikkert på salg .... :colgate:

737-405
07-02-2010, 19:18
Takk for en velskrevet rapport LN - KGL :) Du tar nydelige bilder !
UK foretrekkes i sommerhalvåret tenker jeg ;)

SQ 777
07-02-2010, 20:55
Takk for en flott rapport med mye tekst å lese og lære fra. Helt topp..:up:

Forresten, ække helt med, men leverer man nå TomTom med John Cleese som veiviser. Min TomTom har jeg en hyggelig dame som skjeller meg ut hvis jeg ikke hører på henne, med Vestlandsdialekt..:headbang

LN-KGL
07-02-2010, 21:43
SQ777, er det sunnmøringa du mener? :)

Med programvaren til Tomtom GO er det en mengde muligheter, og så kan man kjøpe for en billig penge stemmen til kjente personer i tillegg til å oppdatere kartene. Det siste er viktig siden det er så mange endringer over alt. Det kan også svare seg å bli med i tilbakemeldingsgrupper og melde inn endringer, så får man betalt med poeng som man kan handle med. Når jeg er rundt i Norge har jeg byttet ut sunnmøringa Liv med Dag-Omar Kvalvåg fra NAF-helikopteret.

FlightDeck
07-02-2010, 21:56
Takk for spennende og detaljert rapport med fine bilder! Flott søndagslektyre ;)

gustavf
07-02-2010, 22:03
Når jeg er rundt i Norge har jeg byttet ut sunnmøringa Liv med Dag-Omar Kvalvåg fra NAF-helikopteret.

Liv? Siv-Perdis har jeg hørt at hun heter :p

LN-KGL
07-02-2010, 22:06
Liv er det offisielle navnet hennes hos Tomtom, men kanskje er det det hun heter Siv-Perdis hos Garmin? :lol:

SQ 777
07-02-2010, 22:16
Takk, jeg elsker den sunnmøringa... Bruker den mest i USA.

Husker godt da hun skjelte meg ut utenfor Phoenix da vi gikk i gærn retning. Men vi hadde rett, en stund kun.. :lol: Da ba vi henne om unnskyld..

Er så glad i den stemmen, men da John Cleese dukket opp ??

Fellowship
07-02-2010, 22:49
Hyggelig lesning, og morsomt å se igjen et par kjente steder :)

Bra dere fikk med dere de viktigste stoppene og flightene tross ulike vær-forhold.

TOS
07-02-2010, 23:03
Hovedkonklusjoner fra turen:
1. Januar til UK ... næ, tror ikke det - vent et par-tre måneder.
...
3. Snø og engelskmenn går ikke sammen


Takk for en flott rapport! Alltid underholdende å lese.:)

Jeg snakket med en nordmann bosatt i Manchester som kunne rapportere om at det meste av klagene i forbindelse med snøværet noe tidligere i januar bare var syt, samt at engelskmenn ikke på noen måte kan kjøre på glatt underlag. Han hadde ingen problemer med å komme seg frem selv.

Jeg er i Manchester de to første ukene av mars, om det skulle klaffe med neste besøk i nord.

BSSW
07-02-2010, 23:06
En bra rapport KGL. Alltid kjekt å lese om deres entusiastturer til øyriket, selv om det kanskje ikke er mitt favorittreisemål.

Gleder meg til neste :)

Det var for dårlig vær på MAN til skikkelig spotting for min del da jeg dukket opp der et par dager etter dere ;) AVP utgikk :( Men takk for tipsene :)

LN-KGL
07-02-2010, 23:34
Det var for dårlig vær på MAN til skikkelig spotting for min del da jeg dukket opp der et par dager etter dere ;) AVP utgikk :( Men takk for tipsene :)

En dag dårlig og en dag er det fint - her er et tatt fra AVP nest siste dag, dagen før snøen kom
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Manchester/G-EUXH.jpg

Og det er ikke alltid nødvendig å nyte medbragt BSSW ;)

LN-KGL
07-02-2010, 23:37
Jeg er i Manchester de to første ukene av mars, om det skulle klaffe med neste besøk i nord.

Neste besøk i området for Knoll og Tott er scheduled til midten av mai, men så er det et men - jeg skal en tur til Hampshire enten i slutten av denne måned eller begynnelsen av mars og en routing OSL-MAN-SOU-MAN-OSL trenger ikke å være helt utenkelig.

LN-KGL
07-02-2010, 23:39
Hyggelig lesning, og morsomt å se igjen et par kjente steder :)

Du kjenner jo godt til frokoststedet i Chester og The Romper (det siste gjør for så vidt også TOS).

Discus
08-02-2010, 19:00
Takk for hyggelig og artig rapport. Gleder meg til oppsumeringen deres etter neste tur.

LN-KGL
08-02-2010, 22:54
Et par større bilder fra turen

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Manchester/Ringways_Restaurant.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Manchester/White_Lady.jpg
Og hva er så dette?

LCH
08-02-2010, 23:08
[...]omtrent 90% av de ombord var mannlige og de fleste av de siste syntes å sitte der å nynne på "You'll never walk alone". Merkelig at de rødes grålige bortetrøyer er mer populære enn de vanlige rød :colgate:

Jaja, har man dårlig smak, så har man dårlig smak! :colgate: <dukker>

Bra TR som vanlig fra Tott.

TOS
08-02-2010, 23:38
Du kjenner jo godt til frokoststedet i Chester og The Romper (det siste gjør for så vidt også TOS).

Jeg husker godt The Romper & trivelig selskap!:)

LN-KGL
08-02-2010, 23:50
Sannelig ble det ikke et bilde til - denne gang fra innsiden på Museum of Science & Industry i Manchester

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Manchester/DH89A_MOSI.jpg

LN-SEK
24-02-2010, 13:43
Hehe da vet jeg hvem som er Knoll og hvem som er Tott^_^

Fin rapport! Har også minner fra endel av de stedene, selv om jeg nå for tida foretrekker lengre turer :up:

:drink:cheers:

Blackhawk
25-02-2010, 15:19
Flott trip-report, takker for interessant og fyldig
tekst! (men hva, ingen bilder av Insignia-leiebilen?) :wow:

pgaa
25-02-2010, 16:05
Veldig fin rapport.. :)

OSL-MRU
25-02-2010, 16:42
Morsom og utfyllende rapport! Herlig! :D

LN-KGL
25-02-2010, 23:03
Flott trip-report, takker for interessant og fyldig
tekst! (men hva, ingen bilder av Insignia-leiebilen?) :wow:

Det nærmeste jeg kom i ta bilde av Vauxhall Insignia var dette

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Manchester/MOSI_1.jpg
Den sto som bil nummer to i gata til høyre :colgate:

Men det ble da tatt bilder av biler da, denne var skikkelig funny

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Manchester/Robin_Wood.jpg
Hint - sjekk navnet på mannen og lenger ned på bilen hans arbeidstittel :lol:

På lørdagskveld ble oppfordingen på dette skiltet fulgt

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Chester/CheshireCat_poster.jpg

LN-KOG
28-02-2010, 19:29
Etter en intens redningsaksjon av delvis ødelagt kort - bilde av en Insignia i snø. Legg merke til dekkene. Det er ikke vinterdekk. Jeg er usikker på om det er helårsdekk også. Friksjonen var langt fra optimal for å si det sånn...

http://www.fornebuarkivet.no/DivBilder/Insignia.jpg

LN-KGL
28-02-2010, 19:37
Nå en nyhet, Knoll også bilinterssert - det må være en britisk Opel ... øøøøh Vauxhall :)

SQ 777
28-02-2010, 20:03
Mine tre første biler va ropel, 1955-1961,1967 ingen etter dette, MEN
har tittet på Insignia i nabolaget.. Det er, joda, første gang på lenge, jeg virkelig har synes Opel er topp ??

LN-KOG
28-02-2010, 20:05
Tenker vi sier situasjonen var interessant, jeg. Bilen er helt OK, den - men det er og blir et framkostmiddel.

Dette var utsikten den andre veien på Cheshire Cat.

http://www.fornebuarkivet.no/DivBilder/CheshireCat.jpg

Savipix
01-03-2010, 13:29
Flott rapport Kurt!

Blackhawk
05-03-2010, 04:09
Herlig! Takker for oppdatert trip-report, og med flere
bilbilder (for de uhelbredelige autofile av oss). Jo da,
ingen tvil om at Opel Insignia virkelig er en av de bedre
modellene - behagelig, komfortabel, og støysvak. Reiste
nettopp i en 2010-modell som taxi, som kun hadde vært
i drift i 3-mnd - en 2-liter diesel tror jeg han sa, med
130hester, ville kostet ca. 500.000 som personbil. Dvs.
i det prisområdet, har man da MYE å velge i!

Ellers morsomme skiltbilder ja!

Tommy777
05-03-2010, 19:14
Panser rapport som heldigvis ble bumpet så jeg oppdaget den. Takker for titten