LN-KGL
07-02-2010, 03:45
Da har 2010-sesongen begynt, og som vanlig er Knoll og Tott tidlig ut med første tur - men i år var vi kanskje litt tidlig ute? Da får jeg sette i gang med en liten beskrivelse tur.
Første flytur var om kvelden onsdag 27. januar fra Gardermoen til Kastrup og selvsagt var det SAS som skulle bringe oss der. Siden det var så sen avgang til CPH, så bestemte Knoll og Tott seg for nyte middagen på OSL og KonTiki. Og i tradisjon med tradisjonene ble det først en G&T før middagen. Biffen ble ledsaget av en bedre flaske rødvin på deling. Etter nødvendigheter var medbragt fra Taxfreen var det å begi seg til utgang 32, SK1475 og LN-TUK som ventet.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Oslo/LN-TUK.jpg
Avgangstidspunktet kom farlig nær og enda var det ikke åpnet for ombordstigning, men ti minutter før ble vi sluppet om bord. Etter alle var på plass kom kapteinen på høytaleranlegget og forklarte at det var dårlig vær på CPH med bare en rullebane i bruk og han kunne ikke si når det ville bære av sted. 20 minutter er oppsatt avgangstid var kapteinen på luren igjen og så vi hadde slot for avgang 21:35, altså nøyaktig en time forsinket. Han sa også videre at vi pushe litt tidligere i tilfelle. Pushback ble så 21:12, 37 minutter forsinket og nøyaktig 20 minutter senere var vi i luften. Flyturen nedover var stille, så stille at både Knoll og Tott på hvert sitt vindussete benyttet tiden til å hvile øynene.
Beltelyset ble slokk på LN-TUK 22:34, 59 minutter forsinket, og da var det å få tak i kofferten. Ved bagasjebåndet ble det opplyst at det var 20 minutter ventetid og derfor begav seg Tott til en kiosk for å bunkre litt flaskevann til natten. Nærmere kl. 23 var det så stille seg i køen for å få en taxi til hotellet som lå en 2 km fra terminal 3. Rundt 23:30 hadde vi fått nøklene til hvert vårt hotellrom, jeg skulle opp kl. 06:00 neste morgen.
2. dag - tordag 28. januar
06:40 var begge klar til å komme seg avgårde til flyplassen, og hotelshuttlebussen gikk 06:45. Rett over kl. 07 hadde vi sjekket til på vår morgenflight til Aberdeen med SAS. Nå var det på tide med en frokost, men først var det komme seg gjennomsikkerhetskontrollen. Hastigheten på sikkerhetskontrollen på CPH var litt en del dårligere enn de vi opplevde på OSL kvelden før, men humøret på kontrollantene var desto bedre. Så var det neste dårlige opplevelse som stod for døren, å finne en plass for en frokost på CPH. Mange fine butikker, men i likhet toalettene på OSL så er slike serveringssteder på CPH spredt og veldig få. Vi fant da en plass, men å få noen betjening vart og rakk. Vi prøvde å fange inn en, men der var det et uhøflig "har ikke tid". Det gikk over 20 minutter før vi i det hele tatt fikk bestillt en Quick morgenmad. Ytterligere 20 minutter senere hadde vi ikke sett noen til maten, bare et glass juice var blitt servert. Dette hadde vi rett og slett ikke tid til og vi måtte avlyse forkosten og komme oss gjennom passkontrollen. Heldigvis var det 7 eleven på non-Schengen den reddende engel - de solgte trekantsmørbrød som bare var noen dager gamle. SK2519 hadde avgang fra kjelleren, så det var buss som gjaldt. Ved bestilling ble det opplyst om at det var CRJ900 på flighten, men innsjekk ble det klart at disse var byttet ut med Cimbers CRJ200. Boarding ble startet på tid kl. 08:30 sharp.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Copenhagen/OY-KBO.jpg
Under bussturen ut ble flere fly passert og Waldemar var satt opp på SK539 til MAN denne dagen.
Etter noe om og men ble OY-MBJ startet opp og ti på ni begynte vi å takse avgårde. Det ble mye humping og skumping for å komme seg til rullebanen - brøytingen etter snøfallet dagen før var så som så på taksebanene hele veien ned til Bravo 1. Foran oss i køen stod en Transavia 737 og et par SAS CRJ900.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Copenhagen/Copenhagen_from_the_air.jpg
Turen over Nordsjøen gikk fint uten noen form for mishaps, men når vi nærmet oss Aberdeen ble det noen ekstra svinger. Det var litt dårlig sikt på morgenparten, og mye helikoptertrafikk inn fra oljefeltene siden det hadde vært liten aktivitet dagen før på grunn av det dårlige været. Dermed ble det landing litt etter tiden for oss, men putt vi hadde da god tid her i Aberdeen - og vår neste flight var kl 16:10 på ettermiddagen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Aberdeen/OY-MBJ.jpg
Etter er lite krigsråd ble bestemt å bevege seg i retning av AVIS når vi hadde fått vist passene våre og hentet kofferter. Det tok ikke lang tid før vi satt i AVIS-Golfen inn mot sentrum av Aberdeen. Etter noe kjøring rundt i sentrum akkompanjert av John Cleese på Tomtommen endte vi opp i et parkeringshus i sentrum. Vi hadde da noen ærend å gjøre, litt å kjøpe, litt å spise og litt å drikke fore. M&S, Burger King, WHSmith og Cafe Nero er noen av navnene jeg husker når vi vandret opp og ned Union Street.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Aberdeen/Aberdeen_airport.jpg
Rundt kl. 13 var vi tilbake på flyplassen igjen. Golfen ble returnert til AVIS og vi sjekket inn koffertene hos Eastern Airways som skulle frakte oss til Durham Tees Valley tre timer senere. Den pappburgeren vi hadde spist på Burger King inne i byen satt ikke helt godt, så da var det få i seg noe annet fra et av serveringsstedene på yttersiden av sikkerhetskontrollen på ABZ. Maten og ølet var godt det, men så var det de fire høyrøstede norske på nabobordet som ødela matfreden. Etterhvert fikk en med seg masse informasjon seg de hadde. De var på studietur til Aberdeen for å lære om flyplassparkering, men konklusjonen at de hadde tre ganger så mange inntekter pr. enhet som de hadde på ABZ så det var ikke mye å lære. Jeg skal ikke si hvilken flyplass to av de fire kom fra, men de to kvinnene hadde ikke barter som er vanlig i deres område. Forunderlig så naive nordmenn er i utenlandet :cry:
Etter en var ferdig med å spise var det fremdeles et par timer til vår avgang, så vi benyttet anledningen til å få noen bilder fra stedet. Etter hvert fant vi ut at vi ville prøve øverste etasje på parkeringshuset. Derfra fikk vi fin oversikt av aktivitene hos Bristow og over på andre siden av rullebanen til Bond. Også Eastern Airways er stor på Aberdeen med sine Jetstream 41 og Saab 2000 og også disse kunne følges godt fra parkeringshuset. Nå hadde vi fått våre bilder og stillte oss og ventet på heisen ned. Da dukket en politimann inn fra trappehuset tett fulgt av en fotograferende journalist og spurte om vi hadde vært og fotografert på toppen av parkingshuset. Da var det frem med passene og å vise fine bilder av flyene. Politimannen hadde sine mening om fly "Alle dem er da like". Når "forhøret" var bortimot ferdig dukket også en litt eldre og veldig andpusten inn døren fra trappehuset. Vi fikk fritt leide etter litt hoderisting og alle fem beveget oss i retnings sikkerhetskontrollen - de to offisielle + journalisten tok den normale inngangen, mens vi som skulle fly med Eastern Airways tok fast track-utgaven. Eastern Airways har lounge på ABZ, men når vi tok en tur innom så var det flere mennesker der enn ellers på innsiden. Derfor tok vi oss en forfriskende G&T før ombordstigning utenfor loungen. Vi så våre hyggelige politifolk flere ganger på innsiden, og begge utvekslet høflighetskommentarer under våre passeringer - og den eldre var den ledende på flatmark :)
Så var det boarding fra gate 9 for T3 0587. Utenfor stod deres Jetstream 41 G-MAJF i gamle farger. Boarding gikk fort (håndbagasjen måtte settes inn på en spesialtralle rett ved trappa), og setene var gode å sitte i. Plassmessig er faktisk det større plass ved vinduene enn den trange CRJen vi fløy tidligere på dagen. En annen ting å legge merke til er at Jetstream 41 ikke har den irriterende vingebjelken som Jetstream 31/32 har siden vingen på 41en er flyttet under kroppen. Vår mannlig CA er preget av militær presisjon og ditto høfflighet. Før avgang blir det utdeling av godterier i cellofan og samme bolle er det også ørepropper for de som ønsker det, men riktige entusiaster benytter da ikke det med mindre en flyr med Islander/Trislander. Denne dagens flight til MME er nesten full med bare to ledige seter. Det tar ikke lang tid før vi er i lufta, og etter setebeltelyset er slukket blir det hektisk aktivitet bakerst i flyet - kaffe og te tilberedes. Det tar ikke mange minutter før ny presisjonsaktivtet gjennomføres i kabinen. Noe å drikke og noe å spise på deles ut. Det blir også tid for påfyll og til slutt rett før landing er det en ny runde med godterier og høffeligheter. Det var presisjon fra ende til annen på denne Eastern-flighten, og selvsagt landet vi på tid. Litt venting var det jo om bord - håndbagasjen måtte gjøres klar og ytterklær deles ut. Etter vi hadde kommet inn i terminalen tok det ikke mange minutter før bagasjen var på båndet.
Det var ikke noe behov for å ta en taxi til hotellet der vi skulle overnatte siden det lå på andre siden parkeringsplassen på yttersiden av terminal. Hotellet hadde navnet St. Greorge Hotel og bygningen er den tidligere offisersmessen/-klubben til RAF Middleton St. George (det var det flyplassen het inntil den ble sivilisert). Det var blant annet 419 Squadron (en kanadisk skvadron) som fløy bl.a. Lancaster under andre verdenskrig som hadde tilholdsted på basen.
Vi hadde på forhånd bestilt bord på The Brasserie (http://www.thebrasserieyarm.co.uk/) i en landsby like ved flyplassen, Yarm, og rett før 18:30 satt vi i taxien til stedet. Noen timer senere var vi på vei tilbake med taxi til hotellet etter en fantastisk kveld med skjell fra Shetland og en helt utrolig lammmmmmmmmmmmmmeskanke og vin fra både New Zealand og Sydafrika. Er dere noen gang i nærheten så er dette stedet et must!!!
Får fortsette i morgen med neste del.
Første flytur var om kvelden onsdag 27. januar fra Gardermoen til Kastrup og selvsagt var det SAS som skulle bringe oss der. Siden det var så sen avgang til CPH, så bestemte Knoll og Tott seg for nyte middagen på OSL og KonTiki. Og i tradisjon med tradisjonene ble det først en G&T før middagen. Biffen ble ledsaget av en bedre flaske rødvin på deling. Etter nødvendigheter var medbragt fra Taxfreen var det å begi seg til utgang 32, SK1475 og LN-TUK som ventet.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Oslo/LN-TUK.jpg
Avgangstidspunktet kom farlig nær og enda var det ikke åpnet for ombordstigning, men ti minutter før ble vi sluppet om bord. Etter alle var på plass kom kapteinen på høytaleranlegget og forklarte at det var dårlig vær på CPH med bare en rullebane i bruk og han kunne ikke si når det ville bære av sted. 20 minutter er oppsatt avgangstid var kapteinen på luren igjen og så vi hadde slot for avgang 21:35, altså nøyaktig en time forsinket. Han sa også videre at vi pushe litt tidligere i tilfelle. Pushback ble så 21:12, 37 minutter forsinket og nøyaktig 20 minutter senere var vi i luften. Flyturen nedover var stille, så stille at både Knoll og Tott på hvert sitt vindussete benyttet tiden til å hvile øynene.
Beltelyset ble slokk på LN-TUK 22:34, 59 minutter forsinket, og da var det å få tak i kofferten. Ved bagasjebåndet ble det opplyst at det var 20 minutter ventetid og derfor begav seg Tott til en kiosk for å bunkre litt flaskevann til natten. Nærmere kl. 23 var det så stille seg i køen for å få en taxi til hotellet som lå en 2 km fra terminal 3. Rundt 23:30 hadde vi fått nøklene til hvert vårt hotellrom, jeg skulle opp kl. 06:00 neste morgen.
2. dag - tordag 28. januar
06:40 var begge klar til å komme seg avgårde til flyplassen, og hotelshuttlebussen gikk 06:45. Rett over kl. 07 hadde vi sjekket til på vår morgenflight til Aberdeen med SAS. Nå var det på tide med en frokost, men først var det komme seg gjennomsikkerhetskontrollen. Hastigheten på sikkerhetskontrollen på CPH var litt en del dårligere enn de vi opplevde på OSL kvelden før, men humøret på kontrollantene var desto bedre. Så var det neste dårlige opplevelse som stod for døren, å finne en plass for en frokost på CPH. Mange fine butikker, men i likhet toalettene på OSL så er slike serveringssteder på CPH spredt og veldig få. Vi fant da en plass, men å få noen betjening vart og rakk. Vi prøvde å fange inn en, men der var det et uhøflig "har ikke tid". Det gikk over 20 minutter før vi i det hele tatt fikk bestillt en Quick morgenmad. Ytterligere 20 minutter senere hadde vi ikke sett noen til maten, bare et glass juice var blitt servert. Dette hadde vi rett og slett ikke tid til og vi måtte avlyse forkosten og komme oss gjennom passkontrollen. Heldigvis var det 7 eleven på non-Schengen den reddende engel - de solgte trekantsmørbrød som bare var noen dager gamle. SK2519 hadde avgang fra kjelleren, så det var buss som gjaldt. Ved bestilling ble det opplyst om at det var CRJ900 på flighten, men innsjekk ble det klart at disse var byttet ut med Cimbers CRJ200. Boarding ble startet på tid kl. 08:30 sharp.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Copenhagen/OY-KBO.jpg
Under bussturen ut ble flere fly passert og Waldemar var satt opp på SK539 til MAN denne dagen.
Etter noe om og men ble OY-MBJ startet opp og ti på ni begynte vi å takse avgårde. Det ble mye humping og skumping for å komme seg til rullebanen - brøytingen etter snøfallet dagen før var så som så på taksebanene hele veien ned til Bravo 1. Foran oss i køen stod en Transavia 737 og et par SAS CRJ900.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Copenhagen/Copenhagen_from_the_air.jpg
Turen over Nordsjøen gikk fint uten noen form for mishaps, men når vi nærmet oss Aberdeen ble det noen ekstra svinger. Det var litt dårlig sikt på morgenparten, og mye helikoptertrafikk inn fra oljefeltene siden det hadde vært liten aktivitet dagen før på grunn av det dårlige været. Dermed ble det landing litt etter tiden for oss, men putt vi hadde da god tid her i Aberdeen - og vår neste flight var kl 16:10 på ettermiddagen.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Aberdeen/OY-MBJ.jpg
Etter er lite krigsråd ble bestemt å bevege seg i retning av AVIS når vi hadde fått vist passene våre og hentet kofferter. Det tok ikke lang tid før vi satt i AVIS-Golfen inn mot sentrum av Aberdeen. Etter noe kjøring rundt i sentrum akkompanjert av John Cleese på Tomtommen endte vi opp i et parkeringshus i sentrum. Vi hadde da noen ærend å gjøre, litt å kjøpe, litt å spise og litt å drikke fore. M&S, Burger King, WHSmith og Cafe Nero er noen av navnene jeg husker når vi vandret opp og ned Union Street.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/January_2010_Tour/Aberdeen/Aberdeen_airport.jpg
Rundt kl. 13 var vi tilbake på flyplassen igjen. Golfen ble returnert til AVIS og vi sjekket inn koffertene hos Eastern Airways som skulle frakte oss til Durham Tees Valley tre timer senere. Den pappburgeren vi hadde spist på Burger King inne i byen satt ikke helt godt, så da var det få i seg noe annet fra et av serveringsstedene på yttersiden av sikkerhetskontrollen på ABZ. Maten og ølet var godt det, men så var det de fire høyrøstede norske på nabobordet som ødela matfreden. Etterhvert fikk en med seg masse informasjon seg de hadde. De var på studietur til Aberdeen for å lære om flyplassparkering, men konklusjonen at de hadde tre ganger så mange inntekter pr. enhet som de hadde på ABZ så det var ikke mye å lære. Jeg skal ikke si hvilken flyplass to av de fire kom fra, men de to kvinnene hadde ikke barter som er vanlig i deres område. Forunderlig så naive nordmenn er i utenlandet :cry:
Etter en var ferdig med å spise var det fremdeles et par timer til vår avgang, så vi benyttet anledningen til å få noen bilder fra stedet. Etter hvert fant vi ut at vi ville prøve øverste etasje på parkeringshuset. Derfra fikk vi fin oversikt av aktivitene hos Bristow og over på andre siden av rullebanen til Bond. Også Eastern Airways er stor på Aberdeen med sine Jetstream 41 og Saab 2000 og også disse kunne følges godt fra parkeringshuset. Nå hadde vi fått våre bilder og stillte oss og ventet på heisen ned. Da dukket en politimann inn fra trappehuset tett fulgt av en fotograferende journalist og spurte om vi hadde vært og fotografert på toppen av parkingshuset. Da var det frem med passene og å vise fine bilder av flyene. Politimannen hadde sine mening om fly "Alle dem er da like". Når "forhøret" var bortimot ferdig dukket også en litt eldre og veldig andpusten inn døren fra trappehuset. Vi fikk fritt leide etter litt hoderisting og alle fem beveget oss i retnings sikkerhetskontrollen - de to offisielle + journalisten tok den normale inngangen, mens vi som skulle fly med Eastern Airways tok fast track-utgaven. Eastern Airways har lounge på ABZ, men når vi tok en tur innom så var det flere mennesker der enn ellers på innsiden. Derfor tok vi oss en forfriskende G&T før ombordstigning utenfor loungen. Vi så våre hyggelige politifolk flere ganger på innsiden, og begge utvekslet høflighetskommentarer under våre passeringer - og den eldre var den ledende på flatmark :)
Så var det boarding fra gate 9 for T3 0587. Utenfor stod deres Jetstream 41 G-MAJF i gamle farger. Boarding gikk fort (håndbagasjen måtte settes inn på en spesialtralle rett ved trappa), og setene var gode å sitte i. Plassmessig er faktisk det større plass ved vinduene enn den trange CRJen vi fløy tidligere på dagen. En annen ting å legge merke til er at Jetstream 41 ikke har den irriterende vingebjelken som Jetstream 31/32 har siden vingen på 41en er flyttet under kroppen. Vår mannlig CA er preget av militær presisjon og ditto høfflighet. Før avgang blir det utdeling av godterier i cellofan og samme bolle er det også ørepropper for de som ønsker det, men riktige entusiaster benytter da ikke det med mindre en flyr med Islander/Trislander. Denne dagens flight til MME er nesten full med bare to ledige seter. Det tar ikke lang tid før vi er i lufta, og etter setebeltelyset er slukket blir det hektisk aktivitet bakerst i flyet - kaffe og te tilberedes. Det tar ikke mange minutter før ny presisjonsaktivtet gjennomføres i kabinen. Noe å drikke og noe å spise på deles ut. Det blir også tid for påfyll og til slutt rett før landing er det en ny runde med godterier og høffeligheter. Det var presisjon fra ende til annen på denne Eastern-flighten, og selvsagt landet vi på tid. Litt venting var det jo om bord - håndbagasjen måtte gjøres klar og ytterklær deles ut. Etter vi hadde kommet inn i terminalen tok det ikke mange minutter før bagasjen var på båndet.
Det var ikke noe behov for å ta en taxi til hotellet der vi skulle overnatte siden det lå på andre siden parkeringsplassen på yttersiden av terminal. Hotellet hadde navnet St. Greorge Hotel og bygningen er den tidligere offisersmessen/-klubben til RAF Middleton St. George (det var det flyplassen het inntil den ble sivilisert). Det var blant annet 419 Squadron (en kanadisk skvadron) som fløy bl.a. Lancaster under andre verdenskrig som hadde tilholdsted på basen.
Vi hadde på forhånd bestilt bord på The Brasserie (http://www.thebrasserieyarm.co.uk/) i en landsby like ved flyplassen, Yarm, og rett før 18:30 satt vi i taxien til stedet. Noen timer senere var vi på vei tilbake med taxi til hotellet etter en fantastisk kveld med skjell fra Shetland og en helt utrolig lammmmmmmmmmmmmmeskanke og vin fra både New Zealand og Sydafrika. Er dere noen gang i nærheten så er dette stedet et must!!!
Får fortsette i morgen med neste del.