PDA

View Full Version : LIVE! TRF-CPH-CDG

Holmion
04-02-2010, 11:36
Trip Report 04.02.10
Flight: WF305 TRF-CPH
Flytype: DH300
Tid: 11:55 – 13:15
Klasse: Economy Extra
Første leg på denne lille jobbreisen til Paris begynte på Torp etter at fruen hadde sluppet meg av på terminalen etter en 25 minutters kjøretur fra Nøtterøy. Innsjekk gikk rimelig greit. Hadde sjekket inn på nettet i går og valgt sete 2A som er første rekke på WFs 300-maskiner hvis man ser bort i fra de som står motasatt vei på og er 1CD. Lite betjening i skrankene gjorde at en hyggelig engelskmann som egentlig jobbet med Wizz tok seg av min innsjekk. Og jeg måtte sjekke inn for å få ordentlig BP på grunn av at jeg skulle til Frankrike. John i skranken snakket kun engelsk og var veldig hyggelig å sa bl.a med stort glis om munnen; ”I´m from England you know and don´t get me started about the french people” etter at jeg antydet at det nok var franskmennene som nok hadde noen regler som medførte boardingkort. Et lite cheers og så svupp gjennom security hvor ingen ting pep. Det må da være forskjell på ”skannerne” på OSL og TRF? På OSL piper alltid sko, klokke, belte osv, så skjer ikke på TRF☺ Rasket med meg Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad som er gratis å nappe med seg i et stativ rett innenfor security. Suste innom taxfree for å planlegge morgendagens vininnkjøp men ble heller skuffet over vinutvalget. Altså når J.P Chenet og Black Tower får mest plass blir jeg trist. Så en Amarone til 259,- som kanskje får bli med hjem i morgen. Tok en øl på Mingle Bar og må le over prisen. 88 kroner for en halvliter. Så var det boarding. Det gikk smidig og jeg fant meg til rette i sete 2A. God plass. Kun 35 pax på denne flighten. Knyttnevetesten bestått med glans. Tok av mot nord vest og kom oss opp gjennom skylaget. Fikk servert te/ kaffe og en bitteliten baguett med en liten laksebit inni. God men lite. Kjøpte en vin. En argentinsk Bonarda-Malbec som var under pari. Selvsagt kjempekald, men ble noget bedre etter litt oppvarming mellom låra! Selve flighten forløp i fred og fordragelighet.

Holmion
04-02-2010, 11:37
Flight: SK559 CPH-CDG
Flytype: MD87
Tid: 15:20 – 17:15
Klasse: Economy Extra
Etter noen hyggelige timer i Gullstuen var det på tide å slepe seg ned til B2 hvor en SK559 ventet. Underveis rakk jeg også å stikke innom Pilgrim-sjappa for å kjøpe en Valentines gave til fruen. Heldigvis stod en MD87 parkert ved gate – jeg får ikke sagt nok hvor mye jeg liker disse flyene. God plass, gode seter og lavt støynivå – det siste i hvert fall dersom man sitter langt fremme i sylinderen. Jeg hadde sete 4A og ingen ved siden av meg. Var 1 pax på biz og 4 på Extra. Resten var klemt sammen langt der bak. Fikk ok mat. Litt laks med potetsalat og soltørkede tomater som jeg spylte ned med en hvit Bordeaux. Grove rundstykker med litt muggost er alltid en vinner. Etter maten avnøt jeg en Nicolas Feuilatte og tittet på utsikten mens musikken fra iTunes fylte Sennheiserne med godlyd. Knyttnevetesten fungerte som bare det og servicen fra det hel-danske personalet var meget bra. Trivelig rett og slett. Egentlig tenkte, Holmion, mens han raste frem i 10tusen kilometers høyde, - dette er egentlig en ganske trivelig ettermiddag.

Holmion
04-02-2010, 11:38
Da er man godt installert i den vesle SK-loungen på CDG. Vet ikke om den som var noen etasjer oppe i anlegget før nå er i drift. Denne ligger ute på en av satellitene med OK utsikt over deler av flyplassen. Ikke som action å se, selv om ett og annet fly taxer forbi. Loungen har 2 stasjonære iMAcér hvorav kun den ene som fungerer. Greit med sitteplasser, men jeg har talt i alt 60 plasser. Egen dockingstasjon for lading av rekke mobiler gir pluss i boka samt fint utvalg av magasiner og aviser. Maten er så som så. I ostelandet Frankrike er det kjipt med små plastinnpakkede stykker. Det kunne vært presentert på en stiligere måte. Kaffemaskin og litt brennevin/vin hører med. Fra tidligere besøk her, mener jeg å huske at man kunne gå inn før security. Correct me if I´m wrong... Nå er det forbi security som i seg selv er et smart trekk med mindre man må på do, da må man heeele veien tilbake igjen. Altså forbi security. Hmmmm. Å ikke ha dass her inne er merkelig. Loungen har WI-FI og fremstår som helt grei, ikke så hjemmekoselig som loungene i de nordiske landene, men det holder. Da sier Holmion Skål herfra og er klar for neste legg på SK1560 med avgang 18:00 til CPH på biz. Håper de har noe digg fredagsmat til middag...ikke mer laks...*urk*. Hellefisk som de hadde forrige uke kunne jeg godt tenkt meg!

Holmion
04-02-2010, 11:38
Hva?! Har dere ikke Pina Colada;-)

Da var man om bord i SK på vei fra CDG til København. I dag var en Airbus 321 satt opp, og med kun 4 pax på business, ble det 12 ledige seter på biz og dermed god plass. Trangere bakover i bussen var det så absolutt. Siden gardinen sjenerte greide jeg ikke å se hvordan det var der laaangt bak;-) Strålende service fra et opplagt (hovedsakelig) dansk crew som gjerne ville skaffet meg en Pina Colada før maten dersom mulig, men de manglet ananassen som purseren sa. Da ble det heller en kjapp GT akkompagnet av litt pretzels. Før push-back ble vi tilbudt diverse magasiner, type Times og Newsweek. I motsetning til andre flighter den siste tiden ble menyen presentert over høytaleranlegget mens vi taxet ut til runwayen. I dag var det lam som stod på menyen. Og det var et riktig så godt stykke kjøtt. Medium stekt og bakte grønnsaker og sånne potetkaker funka utmerket. 3 typer ost hvor 2 muggost funka også utmerket. Den lille apetizeren med noe kremklin på en liten kjeks og noen røde mystiske bær var veldig god. Sågar så god at den fungerte til Baileysen jeg hadde til kaffen… Varme, grove rundstykker hørte også med. Vinmessig ble det både Fransk og Argentinsk. Flyvertinnen som minnet litt om Anna Anka, synes jeg skulle smake begge to. Hun lignet kanskje ikke helt, men hadde en del fellesnevnere herunder dialekten. Den største forskjellen er vel at Fru Anka ikke arbeider… Nuvel, alt i alt en veldig trivelig flight! Ikke vet jeg om personalet hadde for lite å gjøre. Men de kom faktisk ytterligere 2 ganger (uten at jeg hadde bedt om det) med Baileys. De var tydligvis opptatt av å servere en hyggelig fredags kveld om bord. Bra SAS!

Twin Otter
04-02-2010, 15:36
Takk for flott rapport så langt. Jeg hadde en hyggelig opplevelse med WF mellom TRF og CPH 1.desember. Riktignok satt jeg på bakerste benk. Men moro var det lell.

737-405
04-02-2010, 23:53
Hvordan gikk turen til CDG ? Ble det en god og gammel MD - 87 på deg :) ? For øvrig flott rapport så langt, ser fram til fortsettelsen.

Tommy777
05-02-2010, 17:43
Maten så meget god ut. Litt kald laks og potetsalat er mye bedre enn det rælet vi får her på US domestic.

Men spriten i CDG loungen er jo helt nede på alkisnivå... :rolleyes

Henshaw
05-02-2010, 18:13
. Egentlig tenkte, Holmion, mens han raste frem i 10tusen kilometers høyde, - dette er egentlig en ganske trivelig ettermiddag.

Trodde det var SAS du fløy med, ikke Virgin Galactic. ^_^

Uansett, fin rapport.

Holmion
05-02-2010, 20:12
Trodde det var SAS du fløy med, ikke Virgin Galactic.

Haha, Konge!!

OSLflyer
05-02-2010, 21:18
Kaffemaskin og litt brennevin/vin hører med. Fra tidligere besøk her, mener jeg å huske at man kunne gå inn før security. Correct me if I´m wrong... Nå er det forbi security som i seg selv er et smart trekk med mindre man må på do, da må man heeele veien tilbake igjen. Altså forbi security. Hmmmm. Å ikke ha dass her inne er merkelig!

En stor forbedring at loungen nå er innenfor security. Nå går det faktisk an å slappe av i loungen uten å måtte tenke på den forferdelige security håndteringen utenfor og jeg kniper gladelig igjen til jeg har boardet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger pax har blitt stuck i security line hvor gate personell har måtte hanket inn sine kunder.

Er det bare på CDG som SAS har sterke dråper i biz loungen? Kan ikke huske at det var noen form for brennvin i biz loungene på BRU og HEL.

ILS2
05-02-2010, 22:38
Er det bare på CDG som SAS har sterke dråper i biz loungen? Kan ikke huske at det var noen form for brennvin i biz loungene på BRU og HEL.
SAS har nok forstått at på en så j**lig flyplass, så trengs det litt sterke saker for å holde ro i rekkene ;)

FlightDeck
06-02-2010, 00:39
Takk for fin rapport! Jeg har også gode opplevelser i SAS Business Class i Europa, bare så synd at prisene ofte er svært høye - produktet er det som regel ingenting å si på! SAS Business Lounge i CDG-flyplassen er den minste SAS-loungen og er ingen favoritt, spør du meg, men mulighetene på CDG er små, så det SAS har fått til er ikke så verst flyplassen tatt i betraktning. Ta deg en tur til Brüssel eller London - der er SAS-loungene store og flotte!

Discus
06-02-2010, 13:30
Takk for fin rapport, fikk meg til å tenke tilbake noen år hvor det var mye pendling. Når man først flyr hjem en fredagskveld, så er det ingen ting som er så hyggelig som et crew som skaper skikkelig "fredagskveldsstemning".