View Full Version : Kina-reiseselskap eller på egen hånd?
Hei,
jeg og venninnen min har planer om en ferie-reise til Kina på forsommeren.
Hverken hun eller jeg er spesielt begeistret for tanken på å reise sammen med en gruppe ukjente mennesker, og har i utgangspunktet mer lyst til å reise på egen hånd.
Men samtidig vil vi jo gjerne få med oss så mye som mulig i løpet av to uker, og slippe å stresse for mye med praktiske ting som transport, guiding osv.
Jeg har skjønt det slik at en reise til Kina på egen hånd fort kan bli et mareritt pga språkproblemer da de færreste kinesere snakker engelsk?
Sånn sett hadde det kanskje vært bedre å reise med en norsk/skandinavisk gruppe med reiseleder og guide?
Noen som har råd ang det å reise til og i Kina, så hadde vi vært taknemlige for input.
På forhånd takk.
Hei
Hvor skal dere reise? Jeg har kun vaert i Beijing og det gaar helt fint aa reise uten noen gruppe dit. Gateskilt er ofte ogsaa med latinske bokstaver, slik at et tospraaklig kart er bra aa ha da de fleste kinesere, taxisjaafoerer inkludert, ikke kan lese latinske bokstaver. Bor du paa et hotell hvor du kan faa hjelp paa engelsk gaar det lett aa be om hjelp og faa skrevet need adresser med kinesiske tegn slik at du kan gi en lapp til sjaafoerer eller om du vil spoerre noen om veien. Skal du utenfor de store byene vil jeg anbefale en god reisehaandbok med gode kart og beskrivelser. Det er absolutt mulig aa reise til eksotiske steder med uforstaaelige spraak uten aa vaere en del av en gruppe.
God tur!
Jumbojet
02-02-2010, 17:26
Var selv i Kina for to år siden og reiste rundt på egen hånd i 3 uker, og det fungerte veldig bra. Tror du sparer en del cash på det, samtidig som du kanskje får en del morsomme opplevelser.
Mange kinesere forstår nok ikke så godt engelsk nei, men opplevde det ikke som noe problem. Man, finner alltid noen som kan engelsk. De som faktisk var verst, var taxi sjåførene i Beijing, men som jb1 skriver, skaff deg et kart fra hotellet og få de ansatte til å skrive en del nødvendige tekster på kinesisk ved siden av. Så går det bra.
Kina er et fantastisk land, god tur.
Superhai
02-02-2010, 17:28
Det kommer helt ann på hvor i Kina du skal. Det er helt klart utfordringer språkmessig å reise rundt i Kina. Og engelsken som man møter på kunne i noen tilfeller like gjerne vært kinesisk. Fly innenlands kan idag relativt enkelt bestilles på forhånd på internett og er ikke spesielt dyrere. Og å reise med tog er greit, men anbefaler å gå litt opp i standard om du skal reise noen timer, uansett kjøp togbillett så tidlig som mulig, det blir ofte fort fullt. Husk at det er ulike måter som kinesisk har blitt transskribert og latinsk stavemåte kan variere ganske mye.
Ellers penger skjønner kinesere, så ikke vær redd for å prute, og de fleste som selger ting har mulighet til å vise pris, enten med papir eller på kalkulator slik at du forstår. De fleste er hederlige, men på marked så vær obs på å sørg for at varen du til slutt tar i mot er den samme som du ønsket deg, og at det er mye kopier i alle former og fasonger (noen er bevisst eller ubevisst annerledes, mens andre er nesten bedre enn originalen).
Den største utfordringen er å få den maten du ønsker deg, det er vanskelig å forklare uten språket og kinesere spiser mye rart, noe veldig godt, mens andre ting...
AirbusTrond
02-02-2010, 17:36
På den annen side så har vel f.eks. Kinareiser diverse mer eller mindre ferdigsydde pakker. Er målet å se mest mulig av Kinas severdigheter på 14 dager, så tror jeg ikke en mindre gruppe er det dårligste. Har selv vært på få guppereiser, men har hørt mye positivt om disse, spesielt hvis det er snakk om grupper på f.eks. under 20 personer. Da møter man folk litt på samme "nivå" og med samme interesser, og det kan også være en berikelse. Er man usikker og har problemer med både språk og å finne fram, kan jo mye av ferien bort i "leting og roting" ellers.
Jeg har vært litt utenfor de aller største stedene (Shanghai og Beijing), og fallet i forståelse for engelsk er dramatisk i fht de to store. Når det er sagt, er flere av dem fantastiske steder jeg helst ville opplevd alene. Ikke på en gruppetur. Dessuten har du grunn til å føle deg veldig trygg der borte. De vil prøve å lure deg, men det er lite fysisk kriminalitet. Så mitt tips er:
- Reis alene. Ikke gruppe. Men start med en akklimatisering i Shanghai eller Beijing.
- Ta vare på mappene til hotellets nøkkelkort når dere er ute. Der står navn og adresse.
- Mange er også analfabeter, men de kjenner også igjen logoen på internasjonale hoteller
BOOKING
Ellers ville jeg på innenlands Kina hotell og fly bestilt igjennom det kinesiske reiseselskapet www.ctrip.com. Det er billigere, og de har desker på alle flyplassene og kan hjelpe deg hvis problemer. Velg alltid de store flyselskapene. De har prioritet når det blir kaos. Air China, China Eastern + +
STEDER
Hvor dere vil selvfølgelig. Jeg kan anbefale Panda reservatet i Chengdu. Eller West Lake i Hangzhou som spennende og ikke så altfor crazy plasser.
Ah.. Et ekstra lite tips (eller to):
- Vurdere å bestille et double entry Visa i tilfelle du vil innom Hong Kong. Det er teknisk sett Kina, men du trenger nytt Visa for å komme tilbake. Du kan få det der borte og, men du er på ferie ikke sant?
- Ikke gå tom for cash. Ta ut mer penger før du er tom. Det er ikke alle minibanker som er like vennlige på bygda. HSBC funker stort sett men ellers kan det være litt ymse.
Jeg uten reiseselskap. Det går fint... Bare et tips, må innom Xian...:up:
Tusen takk for gode tips!
Ah.. Et ekstra lite tips (eller to):
- Ikke gå tom for cash. Ta ut mer penger før du er tom. Det er ikke alle minibanker som er like vennlige på bygda. HSBC funker stort sett men ellers kan det være litt ymse.
Hva med å betale med kort?
Kanskje greit å ta med noen reisesjekker?
Hei igjen Tina.
Betale med kort går fint noen steder. Særlig på hoteller og de fleste litt større restauranter. Men jeg går alltid med litt cash. Og så tar jeg ut litt i slengen.
Utfordringen er at kort fra Norge ikke alltid glir like lett i f.eks Russland og Kina. Reisesjekker blir også litt masete for du må i bank og legitimere deg og forklare til en som ikke kan engelsk.
Men det er ikke noe problemer. Bare ha 2-3.000 i kinesiske penger i lomma når dere drar. Og så tar man ut litt nå og da. Dere blir neppe ranet i Kina, så det er helt fint.
Veksler dere 2-3.000 på Forex i Norge så kan dere veksle gebyrfritt tilbake det dere har igjen når dere kommer hjem igjen.
Concorde
03-02-2010, 09:32
Jeg fikk ikke ut en krone i Beijing på mine kort og jeg snakket med flere som hadde samme problemet. Dette var riktignok like etter at finanskrisen var ett faktum og utenlandske kort ikke ble akseptert overhodet.. Sørg alltid for å ha ekstra cash uansett.
Vil også slå et slag for å reise på egenhånd i Kina, har gjort dette selv og det gikk veldig greit samt var morsomt.
Superhai
05-02-2010, 16:37
Minibank i Kina er en utfordring, du må på de rette minibankene. Bank of China sine går som regel alltid, men en del andre vil enten gi deg et svært lavt beløp eller nekte.
Hei !
Selv om posten er et par uker gammel så er det en stund til avreise for TS.
Har selv reist alene i Kina ved to anledninger, vår og ettersommer sist år, det gikk kjempefint. Forbered dere litt på hvor du skal reise, så du har alternativene klare. Vær tålmodighet og fleksibel. Vær forberedet på å betale kontakt overalt, det er unntakt når du kan betale med kredittkort. Minibankene fungerte greit for meg fikk alltid ut penger der.
Andre ting jeg vil foreslår dere undersøker om kan være aktuelt for dere er Li River/Yangshuo, i parken i Yangshuo er det et fantastisk show som anbefales. Anderledes en alt annet jeg har sett, regissert av samme person som regisserte åpningssermonien for Beijing OL. Kan vanskelig anbefale det sterkt nok. Besøk Guangzhou, bo på Shamian Island og stikk innom Qing Ping markedet.
Taxi sjåførene skal ikke tipses (!)