PDA

View Full Version : Flymat!


FBU 4EVER
24-05-2005, 10:30
Som LN-MOW skrev i en annen tråd,så er det litt stille her på forumet nå som EB er på ferie.Det får vi gjøre noe med.

Lagde en pastasaus her forleden.Det ble endel tilovers,så jeg tenkte jeg skulle bruke den i fylte og gratinerte paprikaer.Gamle minner strømmet på;første gang jeg smakte denne retten var i 1961.Det var noe helt nytt og eksotisk for en 6-åring som bare kjente til kjøtkaker og fiskepinner! Forøvrig mitt første minne om flymat i det hele tatt.Meget godt! Sted: Over Egypt et sted,på vei fra Athen til Khartoum.SAS DC-7C.Poeng 10 av 10!:devot:

1974.CPH-LHR.BEA Trident.Sent om kvelden.Det landet en porsjon med noe rart på bordet mitt.Lyse Kjøttterninger i en lys saus.Så ut som en frikassé av noe slag.Nordmannen på raden foran meg snudde seg til meg og spurte om jeg visste hva det var for noe.Det gjorde jeg ikke,så vi spurte flyvertinnen og hun svarte "Diced Chicken".Det var ikke hverdagskost med kylling i Norge i 1974,tydeligvis! :biggrin
Meget godt! 10 av 10 her også!

Noen andre som har gode,gjentar GODE,matminner ombord?
Dårlige minner kan vi lage en ny topic om.Kanskje vi kan ta igjen EB med sine tusener av "replies" her på forumet?

Trety
24-05-2005, 11:16
Beste maten jeg kan huske å ha spist ombord i et fly var av alle ting på en charteravgang med Sterling i 1992 (fløy 727 GM-Arrecife). Jeg husker ikke eksakt hva det bestod av, men det var en meget god pastarett av noe slag.

Ellers bet jeg meg merke i at Premiair (2001) også hadde ganske bra saker til å være flymat.

CK
24-05-2005, 11:35
flymat?? ja, jeg husker det fra "gamle dager"...
Jeg må innrømme at det har vært langt mellom de store gastronomiske opplevelsene, men også langt mellom de virkelige dårlige. Nullpunktet (som enn så lenge ikke er slått) var på NouvelAir fra OSL til MIR i 1999 - da vi fikk hvert vårt slimete fiskestykke - med skinn og greier. Og dett var dett!

Ellers har jeg spist et veldig smakfullt kyllingbryst på LH fra IAH til FRA, som faktisk virket som det hadde vært innom det texanske kjøkken.

Falcon
24-05-2005, 15:32
Jeg har det ikke med å huske flymat hvis det ikke er veldig (eller overraskende?) bra. Fra toppen av hodet kommer jeg på en usedvanlig snasen indrefilet jeg fikk hos Lloyd Aereo Boliviano på en flyvning mellom Santiago og Arica i Chile. Kompisen min, gourmeten, var dessverre så dårlig etter en stund med reising i Sør-Amerika at han ikke fikk ned en bit. Resultatet var at jeg måtte forbarme meg over vinen og litt av maten hans også. :) Vi reiste forresten på turistklasse (!), og flyet var den fineste 727en jeg noen gang har reist med.

Dag Viking
24-05-2005, 16:06
Etter å ha spist grillet biff og grillet kylling mer eller mindre i 18 dager i strekk i løpet av en USA-tur var det utrolig godt å få skikkelig laks med villris hos SAS på vei til Arlanda for noen år siden. Vanligvis er jeg ingen stor fiskefan, men spiser det gjerne ute på restaurant. Denne fisken var faktisk en stor positiv overraskelse.
Rent objektivt sett, så var det nok timing som var bedre enn selve fisken:thumbup

LCH
24-05-2005, 17:51
Mine beste flymatopplevelser kommer begge fra Sterling v1.0; Svær omelett med bacon til frokost GEN-LPA, og kalvestek på returen. Minuset var plastgaflene, som hadde en lei tendens til å knekke i kalvesteken. (Ødela minst to...)

dc-8-63
24-05-2005, 18:23
Lufthansa i fra Keflavik til Dusseldorf, en utrolig god varm lammerett....Det var nok Icelandair som stod for tilbredelsen......ellers huskes en Hamburger med United i fra Denver til Chicago levert som "byggesett" - salat og tomat helt korrekt servert kjoelig!

Har ogsaa meget gode minner med SAS Euroclass kvelds avgang i fra Milano, en utmerket Risotto !....Selv om det tidlig i mitt liv var en del turer med DC-7 stod nok mine kulinariske forventninger i kontrast til hva som ble servert paa den tiden.....husker skuffelsen naar de etterlengtede pannekakene viste seg aa vaere fyllte med med noe sopp greier...det var ikke hva som en 5 aaring hadde tenkt seg......:cool2

LN-FHU
24-05-2005, 20:13
Jeg minnes med glede hamburgerne og rødvinen på fredagene på gode gamle Braathens. Det var godt på turene fra Tromsø og ned til Trondheim. I tillegg fikk du de to ganger : en burger Tromsø - Bodø , og en burger Bodø - Trondheim. Alltid servert av blide og trivelige kabinfolk :spin:

Mange synes kanskje de ikke var gode , men jeg elsket dem. Siste ankomst med Braathens på fredagene i Tromsø ( BU 287 ) , hadde som oftest ett el. flere brett igjen , og de fikk bein å gå på på trafikk i Tromsø i allefall

:cheers:

Trety
25-05-2005, 19:00
Det er pussig hvordan statistikken kan slå ut: 3 av 7 innlegg skryter av maten ombord i en 727 (antok det automatisk for LCH's del også :))... Boeing skulle videreutviklet 727 slik at den fremdeles ble solgt og fløy i stort antall - det hadde sikkert hjulpet på cateringen*! :cool2

*Hvis ironidetektoren slo ut nå, var det en korrekt observasjon. :hi2

viper6
25-05-2005, 20:19
:up:

EWR-CPH med SK sin 343.

May 2004

GF1
25-05-2005, 20:28
Originally posted by FBU 4EVER
.....første gang jeg smakte denne retten var i 1961.Det var noe helt nytt og eksotisk for en 6-åring som bare kjente til kjøtkaker og fiskepinner!

Fiskepinner allerede i 1961??? Er du sikker?

FBU 4EVER
25-05-2005, 22:53
Originally posted by GF1

Originally posted by FBU 4EVER
.....første gang jeg smakte denne retten var i 1961.Det var noe helt nytt og eksotisk for en 6-åring som bare kjente til kjøtkaker og fiskepinner!

Fiskepinner allerede i 1961??? Er du sikker?



Yes! Vi kalte det for frityrtorsk den gang.Fiskepinner er et vesentlig nyere ord.

Og NEI!!! 727 er ikke forenlig med god flymat i mine øyne. 727 JFK-ATL i mars 1976 åpenbarte en sandwich av mørkt,amerikansk brød (pumpernickel-plagiat).Det var surt og gammelt og på et midtsete med to digre,feite amerikanere på hver side,var det et så stort problem å få i seg at jeg droppet det hele på gulvet etter to biter.

Sterling 727 Gen-Agadir i 1986 var heller ingen kulinarisk opplevelse.Jeg husker dog ikke hva det var vi fikk servert.Men spises med kniv og gaffel skulle det.

OEH
26-05-2005, 02:06
Originally posted by LN-FHU
Jeg minnes med glede hamburgerne og rødvinen på fredagene på gode gamle Braathens. Det var godt på turene fra Tromsø og ned til Trondheim. I tillegg fikk du de to ganger : en burger Tromsø - Bodø , og en burger Bodø - Trondheim. Alltid servert av blide og trivelige kabinfolk :spin:

Mange synes kanskje de ikke var gode , men jeg elsket dem. Siste ankomst med Braathens på fredagene i Tromsø ( BU 287 ) , hadde som oftest ett el. flere brett igjen , og de fikk bein å gå på på trafikk i Tromsø i allefall

:cheers:



Ah, de hamburgerne var faktisk skikkelig gode! Pleide bevisst å velge fredags ettermiddag som reise-tidspunkt pga de burgerne m/vin.
Er jo ikke så lenge siden heller.... og nå... ingenting. Tidene forandres.

jb1
26-05-2005, 10:38
Min beste opplevelse med flymat må være på en av flyvningene med Lufthansa City Line dengang de hadde kun en klasse ombord som de klate business. Jeg tror det var på en flyvning mellom Oslo og Hamburg, fikk man en flott fiskerett, men det beste var kakene som ble servert på rett av flyvertinnen etter måltidet, store saftige stykker. Det beste med Lufthansa City Line fra den tiden var at det stod C på boarding-kortet selv om man hadde økonomibillett, i Oslo gikk det fint å komme inn i businessloungen med dette.

Av lengre turer overrasket det meg mest å få pizza på et SAS fly fra København til New York.

LCH
26-05-2005, 12:29
Når jeg tenker meg om hadde jeg en lignende kakeopplevelse som jb1 på KLM cityhopper BGO-AMS. Etter å ha fått servert et deilig rundstykke, fikk vi et svært kakestykke, skåret fra en stor rund kake som sto på trillevogna, ikke noen liten, firkantet formkake her, nei. Samme gjentok seg på returen.