PDA

View Full Version : Julebord 2010. Kingstone reports!


Kingstone
27-01-2010, 16:27
Her er den, Kingstone's første trip report! Og ikke bare det, men Kingstone's aller første tur til US and A. That's right!

Bookingen var:
21 januar
BA761 OSL-LHR A320 M-Class
BA049 LHR-SEA B777-200 M-Class

25 januar
BA048 SEA-LHR B777-200 M-Class
BA766 LHR-OSL A320 M-class

Det ble ingen nye flytyper på meg denne gang da jeg skulle være sta å fly BA. Men det viste seg at jeg ikke kom til å angre dette valget.

Jeg sjekket inn på BA.com 24 timer før avgang og valgte setene 7F på BA761 og 27K på BA49. Så ble jeg senere på dagen ringt opp av BA station manager på OSL, han hadde da oppgradert meg til C-class på 761. Helt greit sa jeg, og takket for det! Det lønner seg å jobbe for BA ;)

BA761 A320 med reg G-EUUT stod klar på gate 53. Vi pusha 07:40, taxet til deicing og tok så av på 01L.

Frokosten ombord så heller suspekt ut, en liten pølse som så litt stakkarslig ut, eggerøre og noe andre skumle greier. Men smakte faktisk ganske mye bedre enn det så ut.

På LHR 15 minutter før rute hadde jeg mer enn nok tid på T5, nærmere 5 timer... Den tiden ble brukt til å se film på laptopen, drikke kaffe og kjede seg........

Var på gaten en times tid før avgang og ble sittende å se på den store trafikken på en av banene på LHR. Da det kom en BA ansatt i gaten tenkte jeg skulle høre om de trengte noen oppgraderinger siden det var overbooket med 10 i M-class. Da sa han bare «No, absolutely not!», tydelig irritert over at jeg spurte. Så da lot jeg han bare være og håpet heller på å møte på TRM'en (Turnround manager).

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/DSC_0007.jpg
G-VIIJ står klar på gaten

Så fikk jeg øye på to karer som måtte være Scanair, så jeg spurte.. Og jaggu var det ikke Martin og LN-FHU. (Merk at jeg kun kjente Learjet før denne turen). De fortalte at de hadde blitt oppgradert til WT+. Jeg ble selvsagt glad på dems vegne, men litt irritert for å få et så bittert svar av gate fyren uten at han en gang gadd å sjekke. Vel, jeg skulle klare meg fint jeg og boardingen startet. Martin og LN-FHU gikk først inn, så var det min tur og jaggu så peip det i maskinen. Jeg fikk da beskjed om å ta kontakt med TRM litt lenger nede i broen. Han viste meg en email kapteien hadde fått av en norsk BA B777 styrmann som jeg kjenner godt. Så tok han mitt boardingkort og skrev sete 4K på det. Og ja, det er First! In your face grinete gate agent! Meget takknemlig og fornøyd trasket jeg ombord og fant dette:
http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0014.jpg
Beklager dato stemplet, glemte å ta det bort.

Etter å ha blitt servert champagne og slått av en prat med Cabin Service Director, som hadde fått en email av en norsk BA pursher om at jeg skulle reise, hadde jeg funnet meg godt til rette.

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0021.jpg
Noen som nevnte knyttnevetest?

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0016.jpg
First hadde kun 5 gjester på denne flighten og jeg kunne telle 14 seter. Litt eldre kabin på denne trippel grisen fra 1997. Men jeg overlevde helt greit!

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0036.jpg
Så var det klart for mat og drikke. Masse mat! Og enda mer drikke! :colgate:

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0037.jpg
Første forrett bestod av and og en god potetsalat.

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0038.jpg
Så en meget god creme broccoli soup.

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0044.jpg
Avslutten forretten med an salat.

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0047.jpg
Hovedretten var BA classics, Chicken, ham and vegetables.Meget godt!

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0048.jpg
Og da var jeg alt for mett til å i det hele tatt tenke tanken desert. Så ble kaffe og Baileys.

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0059.jpg
To fornøyde karer bak i WT+. Skulle sett uttrykket de hadde når jeg kom labbende forfra med tøflene jeg fikk :lol:

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0066.jpg

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0067.jpg

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0085.jpg
Så litt snacks og kaffe før landing. Ikke feil!

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0096.jpg
Noen som kjenner seg igjen?

Vi landet 25-30 minutter før rute og møtet med USA var som forventet. Helt topp!

Takk for en fantastisk tur folkens! Veldig hyggelig å møte alle. Og blir helt sikkert med igjen på flere turer.

Thorbjørn

Someone
27-01-2010, 16:35
Flott debut og grattis med upgrade.

Men har også sett dette fra andre BA trip reports fra Business og First; De sandwichene før landing ser litt kjipe ut....

Kingstone
27-01-2010, 17:02
Flott debut og grattis med upgrade.

Men har også sett dette fra andre BA trip reports fra Business og First; De sandwichene før landing ser litt kjipe ut....

De kan se så kjipe de vil ut. Men de var helt allright! Og jeg skal ikke komme med et eneste misfornøyd ord :D

Martin
27-01-2010, 17:07
Like greit å sitte langt bak, ser jeg. Man får ikke så mye mat, og da slipper man å bli feit(ere) :D

Topp rapport, Thorbjørn. Jeg lærte definitivt den dagen, at den som ler sist ler best ;)

LN-MOW
27-01-2010, 17:21
HAHA - veldig bra! Lønner seg å være hyggelig med crewet, ja - det virker begge veier. ;)

Hyggelig å treffe deg!

jcnorway
27-01-2010, 17:22
Takk for rapporten! Å reise i First blir nok med tanken og drømmen inntil videre. Så ut som du hadde det helt greit der ;)

Kingstone
27-01-2010, 17:42
Mens resten reiste til Houston ble jeg igjen i Washington for å koble av litt et par dager.

Og på mandag var det klart for avreise fra SEA med BA48, ferdig sjekket inn online.

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0149.jpg
http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0136.jpg
Etter å ha inntatt cherry pie og kaffe på den kjente «Twin Peaks» kafeen i North Bend bar det mot SeaTac for å levere leiebilen.

Jeg var på plass to timer før avgang med masse tid til å utforske SeaTac. Var ikke noe kø på insjekk og droppe av bagasjen tok 3 min. Møtte også på en sikkerhetskontrollør som spurte på norsk hvor jeg kom fra i Norge da han så passet mitt. Nøtterøy svarte jeg, og der hadde han tilfeldigvis bodd i noen år selv, så ble litt prating der.

Det ble selvsagt en del bilder også.

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/DSC_0181.jpg

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/DSC_0206.jpg
Denne kjærra skulle til HNL. Trodde først det var dit jeg skulle.. Men så kom jeg på at det var -30 grader dit jeg skulle, ikke +30!

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/DSC_0214.jpg
Delta MD90.

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/DSC_0221.jpg
Kom meg til gate S-10 hvor G-VIIS stod å ventet.

Jeg tok sjansen på at de i gaten var i litt bedre humør enn han på LHR og spurte om det var overbooket (selv om jeg viste det ikke var det) og informerte de at jeg var TRM for BA på OSL. De kontaktet da Duty Manager, som kom ut til gaten etter noen minutter. Og det tok ikke langt tid før hun kom med et WT+ sete til meg og jeg var selvsagt meget fornøyd! Rett før boarding kommer hun opp fra flyet og tilbake til meg med Business-class sete 15G! Hvor heldig kan man bli??

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0151110.jpg

http://i411.photobucket.com/albums/pp196/BAredcap/SEA/IMG_0152.jpg

Jeg sov faktisk mesteparten av turen og skal ikke klage på maten heller. Forskjellen fra first var vel at menyen var mye kortere og de matet deg faktisk ikke :p Var nesten litt for bra service på First, de kom veldig ofte og spurte om alt var OK. First er vel mest for de som liker å bli «dulla» med, mens business er for de som liker å være litt mer i fred og ha litt plass rundt seg.

Jeg ankom på LHR 45 minutter før rute og hadde da to timer til BA766. Flyet parkerte på fjernpark på T5B og måtte ta buss inn til T5A. Jeg tok meg så til utgang A11 hvor G-EUUD kom litt forsinket inn. BA766 pusha 13:12, 12 min etter rute. Flytiden til OSL var lang grunnet sterk motvind og beregnet til 02:15 mot 01:50 som er normalt. Jeg ankom da OSL 16:45, 30 min etter rute. Trengte bare å vente 10 min på at bagasjen skulle komme på båndet, så må si jeg overlevde denne turen også ganske bra! :)

Thorbjørn

Blubird
27-01-2010, 18:12
Hva er oddsene for å treffe på en sikkerhetsvakt i Seattle som kan norsk og har bodd på samme sted som deg selv? Legger du inn lottolapp til helgen?
Ellers fin lesning. :)

Martin
27-01-2010, 18:16
Hva er oddsene for å treffe på en sikkerhetsvakt i Seattle som kan norsk og har bodd på samme sted som deg selv? Legger du inn lottolapp til helgen?
Ellers fin lesning. :)

I Seattle er det vel faktisk en viss sjanse? Det er vel større sjans for det, enn å bli oppgradert gratis hos BA, i hvertfall mer enn en klasse.

SQ 777
27-01-2010, 18:28
Flott rappport... Synes det er topp at trofaste medarbeidere blir belønnet med oppgraderinger... Dere fortjener det gutter..:up:

Kingstone
27-01-2010, 18:41
Hva er oddsene for å treffe på en sikkerhetsvakt i Seattle som kan norsk og har bodd på samme sted som deg selv? Legger du inn lottolapp til helgen?
Ellers fin lesning. :)

Hehe.. tok litt tid før jeg faktisk skjønte at det var norsk han prata. Var litt sykt det der egentlig. For han kjente igjen etternavnet mitt og sa han kjente ei med samme etternavn som kom fra Sandefjod, men bodde i Tacoma. Og er jo bare noen og 30 med det etternavnet.. Han var tydeligvis amerikansk, men snakket bra norsk.

Discus
27-01-2010, 19:56
Ingen BA-rapport uten
Men smakte faktisk ganske mye bedre enn det så ut.


TAM for BA på OSL, da har jeg sikkert sett deg der en og annen gang på vei ut eller inn av landet. Så da vet jeg hvem jeg skal spørre om op-ups nestegang :lol:

Takk for fin rapport med overraskelser og mange fine bilder.

BSSW
27-01-2010, 20:24
Heldiggris :p

Takk for rapporten, det er ikke ofte man treffer på folk som snakker norsk i USA. Hvis man ser bortifra julebord ;)

Aleksander Maaland
27-01-2010, 20:59
Var da voldsomt med oppgraderinger:)

Sitter og ser for meg utrykkene til Martin og FHU idet du lusker bakover:D

Takk for en spennende rapport:)!

Vede
27-01-2010, 21:12
Flott rapport og du har vært heldig med oppgraderinger her ja.

Som TRM er du ansatt i BA eller Menzies?

Bizflyer
27-01-2010, 22:10
Moro med noen ferske bilder fra BA First.
Men jeg må jo innrømme at jeg ikke ble videre imponert over maten.
Den første forretten med and og potetsalat hadde jeg faktisk blitt meget skuffet over om jeg hadde fått biz! I First forventer man bedre enn som så. I tillegg så det ut som at det var røket andebryst, og det gjør jo bare saken enda værre!
Hovedretten så heller ikke First Class verdig ut. Er virkelig BA blitt så dårlig på maten i First?

TV skjermen ser jo minde ut enn den LH har i First. Og det er sandelig ikke mye å skyte av. BA har vel samme First seter på hele flåten sin, og det kan i sannhet se ut som de er overmodne for utskiftning til noe mer moderne. Og sandelig kunne nok matserveringen fulgt samme utskiftningsmodell!

Men det var helt sikkert mye bedre enn det de uvaskede massene bak. Men hadde man betalt 70-80 laken for den billetten, så kan man også forvente bedre enn som så!

Men takk for en super rapport!

BF:cool2

Discus
27-01-2010, 22:42
TV skjermen ser jo minde ut enn den LH har i First. Og det er sandelig ikke mye å skyte av.

Varierer fra 777 til 777 til 747 da de har forskjellig IFE-system installert, men skjermene på First hos BA er generelt ikke noe å juble høyt over, nei. En del 777-ene har ikke AVOD heller (kun IFE).
BA har vel samme First seter på hele flåten sin, og det kan i sannhet se ut som de er overmodne for utskiftning til noe mer moderne.
De hadde noe på trappene, men finanskrisen satt en stopper for det.

Martin
27-01-2010, 22:46
De hadde noe på trappene, men finanskrisen satt en stopper for det.

*kremt* (http://www.britishairways.com/travel/first/public/en_gb?openxzoneid=304&openxcampaign=First&openxbanner=First-Launch&openxtype=click)

Leste også på Flyertalk for en stund siden at første fly (husker ikke om det vbar en 777 eller 747) allerede er ferget til Cardiff for innstallering av ny First.

Discus
27-01-2010, 22:51
*kremt* (http://www.britishairways.com/travel/first/public/en_gb?openxzoneid=304&openxcampaign=First&openxbanner=First-Launch&openxtype=click)

Leste også på Flyertalk for en stund siden at første fly (husker ikke om det vbar en 777 eller 747) allerede er ferget til Cardiff for innstallering av ny First.
OK, krisen satt en "pause" for det, og nå er de akkurat i gang igjen :cool2 Så får man se hvor fort det går. Kingstone melder seg vel som test-kanin for en tur?

LN-FHU
28-01-2010, 09:24
Flott rapport , takk for alle flotte bilder. Jeg var ikke så misfornøyd som bildet skulle ha det til nei :D Glad på dine vegne for op-up. Det fortjente du !!!

Hyggelig å møte deg :)

Halvorsn
28-01-2010, 09:59
virket da brukbart dette! Fin debutrapport! Liker bilder og et par linjer tekst, fin gjort :D

Kingstone
28-01-2010, 10:39
Takk for fine kommentarer :)

Jeg skal ikke kritisere noe som helst på denne flyturen, når jeg har vært så heldig. Det er ikke lov!

Men hadde jeg satt meg inn i situasjonen hvor jeg hadde betalt 70.000,- for en first billett, hadde nok saken kanskje vært en litt annen..

Som TRM er du ansatt i BA eller Menzies?

Jobber i Menzies..

OSL-MRU
28-01-2010, 10:53
Takk for flott rapport og bra bilder!
Maten så smakfull ut! :stir

Utflyttet
29-01-2010, 00:31
Men jeg må jo innrømme at jeg ikke ble videre imponert over maten.
Den første forretten med and og potetsalat hadde jeg faktisk blitt meget skuffet over om jeg hadde fått biz! I First forventer man bedre enn som så. I tillegg så det ut som at det var røket andebryst, og det gjør jo bare saken enda værre!
Hovedretten så heller ikke First Class verdig ut. Er virkelig BA blitt så dårlig på maten i First?


Selv om hardware i BA sin F er noe datert så har de vel rykte på seg for å ha god, men ufancy mat, i motsetning feks TG som er så alt for kreativ og bommer mye. Forskjellige ting til forskellige kulturer. :)

-A

123asd
02-02-2010, 22:52
Hærlig! Voldsomt med oppgraderinger ja !

FlightDeck
06-02-2010, 11:12
Oppgradering til First Class må vel være den beste nyheten du har fått i en flybro! Selv kan jeg ikke helt se hva som skiller dette tilbudet fra en vanlig reise i Business Class?! Takk for flott rapport!

Discus
26-02-2010, 14:07
Oppgradering til First Class må vel være den beste nyheten du har fått i en flybro! Selv kan jeg ikke helt se hva som skiller dette tilbudet fra en vanlig reise i Business Class?!


Han tok vel ikke bilder av all servicen BA tilbyr i First :lol:
...a bunch of British Airways stewardesses ready to take off . . . their clothes.

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2867481/Shock-for-BA-cabin-girls-as-sexy-snaps-posted-on-porn-site.html

Martin
26-02-2010, 14:23
Dette bør være bra. FedEx blokkerte den siden der..

Someone
26-02-2010, 14:24
Dette bør være bra. FedEx blokkerte den siden der..

Nja, så heftig var det ikke. Litt truse og litt hud, men det var det

MountainDew
28-02-2010, 22:14
Artig at du fikk oppgradering på alle flighter. Takk for flott rapport og fine matbilder :)

Kingstone
02-03-2010, 10:55
Artig at du fikk oppgradering på alle flighter. Takk for flott rapport og fine matbilder :)

Ble ikke på den siste leggen fra LHR til OSL, men det gikk meget greit forde.

Jeg syns det ble en velfortjent avslutting på en hektisk arbidsplass på OSL ;)