PDA

View Full Version : Julebord #3 - DC-9 Safari gjennom "Rustbeltet"


Someone
26-01-2010, 23:37
Etter del 1 - A Swiss Experience (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=58377) og del 2 - It's on (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=58436), var det så klart for del 3 av reisen mot julebordet - DC-9 Safari gjennom Rustbeltet

Etter å ha vært på diverse museer i D.C. så kunne man like gjerne holde seg til gamle ting, og neste mål på turen fra D.C. til Chicago var målet å få fløyet DC-9, kanskje for siste gang. Gjennom Delta (Northwest) fant jeg da en kombinasjon via Detroit (DTW) med muligheter for DC-9 på begge strekninger. Sist gang ombord i en DC-9 var med SAS 8. Oktober 1998, så det begynte å bli en stund siden.

Avreise fra DCA var klokken 4, så etter en sen lunch i Georgetown bar det tilbake til hotellet for å plukke opp bagasjen og hive seg i en taxi den korte turen fra Capitol Hill ut til DCA og ankom flyplassen 2:55, en drøy time før avgang. Billettene var bestilt gjennom Delta og hadde sjekket inn på forhånd på delta.com for å registrere bagasje (var fortsatt på de gamle takstene og "slapp unna" med $15 + $25) og printe ut boarding card. Men intergrasjonen mellom DL og NW har tydeligvis litt igjen for jeg kunne ikke bruke DL sin software på innsjekk, men måtte over på NW sin.

Etter å ha levert fra meg bagasjen var det så gjennom security, som gikk treeegt, men kom meg tilslutt i gjennom. Så etterhvert et ankommende fly som lagde mye røyk komme på approach og ikke overaskende var det min maskin en DC-9-31 i NWA fargeskjema med registreringen N8978E som kom. Som opprinnelig ble levert til Eastern før den havnet hos NW
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020220.jpg

Etter en stund tok så boarding til og rekkefølgen var basert på klasser, status og seterad, men kom meg ombord og fant setet mitt på 13F, som var en stykke bak midten på denne maskinen. Knyttnevetesten ble bestått
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020222.jpg

Så ble det tid for pushback og motorene ble startet og man merket at de ikke var av det stilleste slaget. Hadde valgt sete på riktig side for med avgang mot nord fikk man god utsikt over både the White House, Capitol og the Mall. For å unngå overflygninger over kåken til Obama er man også nødt til å ta en venstresving like etter avgang og følger delvis Potomac oppover. Oppe på cruise begynte så serveringen som bestod av peanøtter og free softdrinks. IFE, måtte man stå for selv så på med iPod og QC3
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020224.jpg

Man så at vingen har noen timer bak seg'
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020228.jpg

Ellers en hendelsesløs flytur og landet på tid på DTW og parkerte på A-piren, sammen med en haug andre DC-9ere i både NW og DL farger
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020229.jpg

Ved ankomst gikk jeg så ytterst på piren til Heinekenbaren hvor det ble et par øl før det ble klart for flighter videre til ORD. Glemte meg litt bort og feilberegnet også avstanden, så kom tuslende i det final boarding call kom over høyttalerene og kom meg ombord i en halvfull DC-9-51 i nye Delta farger. N764NC (http://www.airliners.net/photo/Delta-Air-Lines/McDonnell-Douglas-DC-9-51/1630477/M/) var registreringen og kom vel til NW gjennom oppkjøpet av Republic?

For å bedrive litt selvpining og for å teste hva Bose QC3 kunne tåle hadde jeg valgt sete 25A, vindusete på bakerste rad....hvor man kommer svært så nærme en JT8D
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020231.jpg

Knyttnevetesten også bestått her, selv om det virker litt trangere. 2/3 av crewet var også de samme som jeg hadde hatt på DCA-DTW flighten
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020233.jpg

Pushback på tid og så ble det å fyre opp dieselmoterene ved siden av. Og i god gammel tradisjon ble det så å takse til rullebanen mens man ble mer og mer surrete av å høre på de to usynkroniserte motorene. Avgang med et brøl og disse er heller ingen rakett og lager mer lyd enn effekt. Ingen servering i economy på den korte turen over til ORD, men de som ba om det kunne få noe å drikke.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020236.jpg

Nærmet oss ORD og så ut til å lande i god til før rutetid, før vi begynte sirklingen. Men vet det kan ta tid når piloten kommer på og sier som noen av dere kanskje ser så flyr vi ikke mot Chicago nå. Pga litt dårlig vær og at 9ern ikke akurat er topp moderne ble det så å ligge å vente og fikk en god sightseeing i kveldsmørket over store deler av Illinois og Indiana før vi omsider etter over 50 minutter i holding kunne lande på ORD
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020238.jpg

Ikke så lang taksevei til gaten og da jeg kom til bagasjebåndet var begge kolli allerede kommet og den ene var tilogmed tatt av båndet allerede. Bar så rett til Hilton som ligger vegg i vegg med ORD. Etter en burger og noen øl var det så å finne seg tilrette i senga for litt forum og TV titting for å lade opp til morgendagen for Tommy777 hadde kalt inn til oppmøte klokken 08:00 ved innsjekk hos UA morgenen etter til den etterhvert berømte GT-flighten, hvor rapport vil komme en annen dag
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020239.jpg

Delta har aldri vært min favoritt. Vet ikke hvorfor, men er ett eller annet jeg ikke liker ved dem. Definitivt ikke min favoritt innen USA og feil allianse er de også i, men så lenge det varer så har man en mulighet med å fly noen hauggamle DC-9ere med dem, og det var det som var poenget med turen:D

Forresten noen her som klarer å se når N764NC / 9855 (cn 47717/833) og N8978E / 9995 (cn 47327/391) ble produsert og historien deres frem til nå?

LN-MOW
27-01-2010, 00:43
N764NC / 9855 (cn 47717/833)
Levert til North Central Airlines i september 1976
Merged into Republic 1979
Merged into NW 1986
Merged into DL 2008
Samme reg'en siden fødseøen.


N8978E / 9995 (cn 47327/391)
Levert til EA i oktober 1968
Parkert Mojave 91-94
Northwest 1994
Delta 2008
Samme reg hele livet her også.

Someone
27-01-2010, 07:39
Takker! Den siste var jo skikkelig opp i åra!

OSL-MRU
27-01-2010, 08:39
Bra rapport! :up:
Er det bare meg, eller ser jeg på hver rapport fra turen til Seattle en laptop med Scanair sine sider oppe?! :drunk:

kjeng
27-01-2010, 22:47
Hvordan klarte Bose-headsetet seg? Vurderer et sånn selv..

Discus
27-01-2010, 22:52
Som vanlig bra rapporter fra redaksjonen i downtown Oslo :up:

Someone
27-01-2010, 22:55
Hvordan klarte Bose-headsetet seg? Vurderer et sånn selv..

Det glemte jeg helt:headbang QC3en klarte seg bra og bestod definitivt testen:colgate:

FlightDeck
06-02-2010, 11:09
Takk for spennende Diesel-9-rapport! Den ene maskinen skal for øvrig ut av service i oktober.

fluxie
25-03-2022, 18:19
Takk for flott rapport Someone!

LN-MOW
25-03-2022, 18:26
Mye gull blant de gamle trip-rapportene. :)

EB
26-03-2022, 16:04
Morsomt med repriser:-)