PDA

View Full Version : Julebord #2 - It's on


Someone
26-01-2010, 18:55
Etter del 1 av julebordsturen min, A Swiss experience (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=58377), var det så klart for del nr 2, som var med Southwest fra Boston til Baltimore.

Målet for denne turen var å besøke Washington, og det mest fornuftige ville da å være å fly til DCA - Reagen National Airport, eller til IAD - Dulles siden jeg først hadde planlagt å besøke The Steven F. Udvar-Hazy Center som ligger der ute ville det mest naturlige vært å fløyet dit. I tillegg ville begge valg gjort det mulig for meg å holde meg til Star Alliance, som jeg normalt gjør. Men, det fristet å prøve et nytt flyselskap, Southwest. Og når jeg uansett måtte leie en bil, pga endel planlagt shopping så gjorde det ikke så mye å fly til BWI. Itillegg var prisen kun 280kr, inkludert alt, da Southwest imotsetning til Gebyr-Kjos liker å ha det enkelt og har derfor ingen gebyrer for vanlige ting som bagasje og betaling.

Avgang 06:05 er normalt et sant helvete å rekke, men pga jet-lag og at hotellet lå i gangavstand til terminalen gikk det som en lek og var på innsjekk lenge før planlagt. Ikke noe kø og fikk levert fra meg kofferten og fikk et boarding card. Måtte vente 3 minutter før security åpnet og gikk rett til nærmeste Starbucks for en kopp te og litt frokost.

Etterhvert begynte man å gjøre klar til boarding, men selv om kabinbesetningen var på plass så manglet pilotene og begynte derfor boarding 15 minutter etter skjema. Som de fleste vet så har Southwest free-seating. Et konsept jeg skal innrømme jeg ikke er spesielt begeistret for. Men for å hindre det komplette kaos, så har de en slakt prioritert boarding, hvor det på bakgrunn av en bogstav og et tall på boardingkortet avgjør når man slipper ombord. Statuskunder og de som reiser på fullflex billetter slipper først ombord, også kommer det litt ann på når man sjekket inn. Man venter til sin bokstav blir lest opp, også stiller man seg i forskjellige "båser" basert på hvilket nummer man har.

Men kun 37 passasjerer ombord spilte ikke boarding prosessen så stor rolle idag, bortsett fra at nødutgangene var tatt da jeg gikk ombord som ca nr 20, så satte meg på 13F. Og i likhet med alle som ville det, hadde jeg ikke overaskende en 3-seter ombord på N200WN (http://www.airliners.net/photo/Southwest-Airlines/Boeing-737-7H4/1578019/M/) for meg selv, en ca 5 år gammel 737-700 og en av Southwest's 340-og-noe av typen. Southwest har 137 seter ombord i sine -700 og knyttnevetesten ble bestått.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020168.jpg

Pga snø og vintervær ble det så en omgang med de-ice og anti-ice før vi fikk lov til å dra....og dette tok laaaang tid. Ble pushet 30m bakover hvorpå en fyr i en kurv med en håndholdt slange begynte prosessen med å både legge på type I og type IV veske. Faktisk så var det den lengste de-ice prosess jeg har vært med på og han holdt på i 50 minutter før han var ferdig, hvilket resulterte i en ganske stor forsinkelse også.

Etter litt venting i kø, som vi oss avgårde og kom gjennom skylaget og kunne sette kursen sørover mot Baltimore
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020172.jpg

Southwest har gratis pretzels og ikke-alkoholholdige drikker ombord, itillegg til at de selger alkohol. Men siden jeg uansett skulle kjøre da jeg kom frem, tok jeg heller en appelsinjuice, selv om 07:30 om morgenen er en fin tid for en øl:p Av alderen på crewet ombord, så skulle man også tro 2 av 3 hadde vært med siden Southwest ble startet, men de gjorde jobben bra og effektiv. De brukte heller ikke traller, men tok opp bestilling ved setet og kom så med drinken etter ca 1 minutt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020171.jpg

Landet en time sen i et solfylt Baltimore. Kort vei å gå fra flyet til bagasjebåndet uten at det betydde lang ventetid på bagasjen, for den lå på båndet allerede etter 3 minutter. Så var det å finne bussen over til leiebil området, finne Hertzskranken og ut en blå Prius. Tja, hva skal man si; Forbruket var lavt, men ellers har jeg lite positivt å si om bilen da hverken kjøreegenskapene eller utseende tiltaler meg....men billig var den
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020181.jpg

Etter en liten bomtur siden jeg klarte kjøre feil og havnet inni DC, kom jeg meg så ut til Dulles og flymuseet der. Prisen for å komme inn er definitivt etter LCC metoden....gratis inngang, men $15 i parkering.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020175.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020176.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020179.jpg

Så bar det ut til en outlet mall i Leesburg, deretter til Pentagon City Mall rett ved DCA....og plutselig hadde 1 kolli vokst til 2. Leverte fra meg bilen på DCA, og hev meg så inn i en taxi inn til sentrum og til The Liaison Capitol Hill hotell, hvor jeg hadde havnet gjennom et godt tilbud hos Hotwire. Hotellet som er i Affinia-kjeden kan minne litt om W-hotellene til Westin etter in mening og var ganske bra etter min mening, med bra senger og bra størrelse på rommene
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020183.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020185.jpg

Dagen etter ble det så å vandre rundt i Washington, primert i områdene rundt the Mall, og fikk besøkt de museer og severdigheter jeg hadde planlagt. Har lagt ved noen bilder i slutten av posten.

Som LCC så var Southwest langt bedre enn hva deres Europeiske gebyrkåte søsken kan vise til og de svarte ganske bra til forventningene jeg hadde til dem

SQ 777
26-01-2010, 19:25
Takker for flotte rapporter...:D

Bizflyer
26-01-2010, 20:26
Det var artig ja!
Så det var en AF Concorde på det museet! Men var det mulig å gå inn i den?

BF:cool2

Someone
26-01-2010, 23:04
Så det var en AF Concorde på det museet! Men var det mulig å gå inn i den?

BF:cool2

Nei. Det var igjen av flyene man kunne gå inn i. Hverken 707 prototypen, Enola Gay, Romfergen eller Concorden ble man sluppet ombord i

Savipix
27-01-2010, 09:33
Damn you! Nu vill jag besöka DC igen!!

Men likväl en flott rapport ;)

Hickok
27-01-2010, 12:17
Det var artig ja!
Så det var en AF Concorde på det museet! Men var det mulig å gå inn i den?

BF:cool2
Du får ta turen til Seattle og Museum of Flight. Der kommer du inn i Concorden de har stående der.

EB
27-01-2010, 16:21
Hadde ike Hertz noe annet enn Prius????? Var det noen humoristiske innslag fra Southwest crewet?

Someone
27-01-2010, 17:22
Hadde ike Hertz noe annet enn Prius????? Var det noen humoristiske innslag fra Southwest crewet?

Nja, med mindre jeg skulle mangedobble prisen så var valget den eller en Maxima Hybrid

Bortsett fra dama i gaten så var det ingen humoristiske innslag