Someone
25-01-2010, 23:06
Som om det ikke finnes nok Julebord avd USA tråder her fra før så får jeg også komme med mine. Først ute er del 1 - A Swiss Experience.
I forbindelse med Scanair's avdelings USAs julebord i år, som både skulle innom Seattle og Houston, valgte jeg å ta en uke fri fra jobben for å varme opp og aklimatisere meg litt før julebordet skulle begynne i Seattle. Valget fallt da på å dra innom Boston og Washington for å komme seg til Seattle og fly den helt naturlige routingen....for en flyentusiest vel å merke: OSL-ZRH-BOS-BWI//DCA-DTW-ORD-SEA.
Siden jeg jakter gullstatus hos Star Alliance i år, var det uaktuelt å fly noe annet enn Star Alliance over dammen og når Swiss hadde noen meget gunstige priser til Boston (i kombinasjon med LH fra Houston på tilbakeveien) fallt valget lett på dem, da jeg også ønsket å få prøvet de interkontinentalt. Innen Europa er de kanskje mitt favorittselskap.
Hadde sjekket inn på nettet i det OLCI åpnet dagen før og sikret meg 7F på 319 maskinen som skulle ta meg til ZRH. Som kjent, så er det et "must" å sørge for at man havner på de 16 fremste radene på deres 319 maskiner, for lenger bak er det trangt. Fikk også lagt inn APIS for flighten videre mellom ZRH og BOS, og selv om jeg ikke fikk sjekket inn, så fikk jeg bekreftet og byttet sete. Hadde opprinnelig 35K, men da jeg skulle sjekke inn oppdaget jeg at i den nesten fulle eco-cabinen var det 5 ledige seter. 4 dritten i midten seter langt bak og 30A, som er første setet ved dør nr 3 og dermed god plass til bena
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020132.jpg
Så var det tid endelig tid for avreise. Planen var å ha litt god tid, stå opp tidlig og spise meg en god frokost og ta 07:45 trikken hjemmefra. Når jeg da klarer å forsove meg og våkner først 07:30 så sier det seg selv at den planen gikk i vasken. Men fikk hevet meg i dusjen, pakket ferdig og hev meg i en taxi, og på tross av Oslos tregeste sjåfør rakk jeg 08:05 Flytoget med en nødskrik, dog uten å løpe.....er tross av på ferie.
Innsjekk på OSL gikk som smurt og fikk også sjekket inn og fikk boarding card også for ZRH-BOS strekket. Køene i security denne lørdagsmorgene var relativt korte, men hva hjelper det da det var flust av tante-Olga turister og andre reisende på sin årlige sydentur, noe som gjorde at de brukte uendelig lang tid gjennom. Etter å fått tatt ut litt dollar bar det så rett til Seafood Bar for frokost....rekesmørbrød og øl. Som nevnt tidligere....jeg er da på ferie!
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020133.jpg
Swiss hadde tydeligvis vært slemme i det siste, for parkeringsvaktene i tårnet hadde straffet dem med gate 48. Var HB-IPS som skulle ta oss til ZRH idag og som man ser av bildene var det kaldt og fuktig, så det ble sendt en fyr med en hårføner til hver motor for å blåse mens kjerra stod parkert
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020135.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020137.jpg
Vel ombord var det å finne seg til rette på sete 7F. Kun en person i business, men ellers vil jeg anslå belegget til ca 2/3 fullt denne søndagsmorgen, hvorav minst halvparten tydeligvis skulle på skiferie og resten videre til diverse Sør-Europeiske destinasjoner. Knyttnevetesten bestått med glans og etter en liten de-icing ble det avgang på 19L.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020139.jpg
Frokostserveringen bestod av en croistant og yougurt, og tok meg et glass appelsin juice til. Selv om jeg er tilhenger av fri servering av drikkevarer, synes jeg det på korteturer er like så greit med buy-on-board når det kommer til maten i economy, da man ofte kan få noe langt bedre når man må kjøpe det selv, enn de standard sandwichene og andre greiene man oftes får. Derimot er gratis drikkeservering et stort pluss
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020141.jpg
Resten av turen ned til ZRH gikk greit uten at noe hendte og ved landing ble det å taxe forbi E-piren, på vei til A hvor vi parkerte. Ved E-piren fikk man et fint overblikk over endel av IC-materiellet som stod parkert her denne morgenen. Landet også noen få minutter før rute og var ved gaten like over klokken 12
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020142.jpg
Etter å ha skaffet litt sveitser Franc og fått vekslet så jeg fikk noen mynter, ble det å ta bussen ut fra hovedterminalen ut til spotteterrassen ytterst på E-piren hvor jeg tilbragte en drøy halvtime før jeg fant ut at nå begynte det bli såpass kaldt at det var på tide å komme seg inn igjen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020145.jpg
Denne er vel muligens en SAS-maskin?
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020146.jpg
Etter at Emirates kjerra dro, er det et par timer hvor det her helt dødt ute på E-piren, så surret litt rundt i handleområdet på hovedterminalen og fikk meg litt lunch og fikk brukt opp resten av sveitser francene, før jeg etterhvert gikk gjennom passkontrollen og security og tok toget over til E. Var en random bag search ved gaten pga trusebomberen, men jeg ble bare vinket videre da jeg gikk gjennom der. Og ser man bortsett fra forbud mot store ansamlinger ombord i flyet, inkludert ved toalettene var det ingen andre merkbare ting etter det som skjedde i jula, og jeg vil vel si i praksis så merket man ingenting.
Ombord i flyet ble det å finne sete 30A og såvidt jeg kunne se var det fullt i både eco og biz. First aner jeg ikke, men antar det satt noen der også. Ikke noe problem med benplassen på 30A og utsikten var heller ikke så dårlig. A340-300 maskinen som idag skulle ta meg til BOS var HB-JML, som var en tidligere Austrian maskin, men som alle andre fly i Swiss flåten hadde den fått innstallert et meget bra velholdt Swiss-interiør
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020151.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020149.jpg
Avgang på tid og take-off'en var som vanlig med 340en....noen treg. Og var langt inni Frankrike før kapteinen skrudde av setebeltelysene og serveringen kunne ta til. Først en runde med pretzels og drikketralla, og valget falt da på en GT.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020152.jpg
Mens man ventet på maten ble Avod systemet utforsket, og selv om utvalget er mindre enn hos endel andre, så er det mer enn nok å finne å se på der. Dessuten virket systemet stabilt og skjermkvalliteten var ganske bra for å være ombord i et fly. Eneste negative har jeg vel egentlig meg selv å takke for....Swiss gir kun ut ørepropper til bruk og disse er ganske dårlige, så vil man ha god lyd så må man ta med selv. Men ordet faen gikk ganske mange ganger gjennom meg da jeg oppdaget at jeg hadde glemt kabelen til mine Bose QC3. Hadde noen Koss PortaPro jeg kunne bruke istedet, men de mangel noise cancelling og man merket god at de koster en brøkdel av Bose'ne
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020154.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020158.jpg
Til maten stod valget mellom kylling og potetstappe eller vegetarlasagne, og valget fallt da meget enkelt på kyllingen, som faktisk var ganske OK
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020156.jpg
Litt Cognac etter maten gjorde seg også godt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020159.jpg
Ble en svært rolig tur over Atlanteren, bortimot helt uten turbulens og fikk sett noen serier (blant annet 2,5 Men og NCIS) og en film, itillegg til litt lesing og lytting på musikk. Crewet var også stadig rundt med drikkevarer. Et stund før landing var det tid for severing nummer to, og fikk da en ost og skinke sandwich og is. Hadde egentlig tenkt meg en øl, men det var de tomme for, så da ble det rødvin istedet.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020160.jpg
Landet 25 minutter før tiden og var på gaten 20 minutter før rutetid. Eller har jeg aldri opplevd raskere gjennom immigration. Fra jeg gikk ut fra flydøren til jeg var gjennom immigration, fått bagasjen og var gjennom tollen, gikk det 11 minutter. Bodde også på Hilton hotellet vegg i vegg med flyplassen, så fra flyet parkerte på gate, til jeg hadde sjekket inn og satt i baren på hotellet gikk det 30 minutter, hvilket er mer en godkjent. Valgte Hilton på flyplassen siden jeg ankom sent på lørdagen, skulle dra veldig tidlig mandagen, og at flyplassen ligger veldig nærme sentrum gjorde at hotellet passet bra for mine behov denne gangen. Og når prisen også var hyggelig var det ikke noen tvil for min del.
Utsikten fra rommet var heller ikke den verste
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020162.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020163.jpg
Boston i januar er vel ikke den beste tiden å dra tid på, men etter en "lost in translation" treningsrunde på hotellet....ikke ofte jeg trener før klokken 6 om morgenen. Ble det å ta seg en tur inn til byen. Frokost på Starbucks....toast og caramell frapuccino.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020164.jpg
Hadde egentlig ingen planer for Boston, så bare surret litt rundt egentlig. Hang meg med på en guidet tur og besøkte noen historiske steder. Itillegg ble det stadig en tur innom diverse pub'er for en øl eller to, samt å få igjen varmet og se litt på noen av kvartfinalene i NFL
Ellers så leverte Swiss nok en gang varene og hadde en glimrende og relativt behaglig tur for å være economy med dem
....del 2 - Boston-Baltimore med Southwest vil følge siden i en egen post
I forbindelse med Scanair's avdelings USAs julebord i år, som både skulle innom Seattle og Houston, valgte jeg å ta en uke fri fra jobben for å varme opp og aklimatisere meg litt før julebordet skulle begynne i Seattle. Valget fallt da på å dra innom Boston og Washington for å komme seg til Seattle og fly den helt naturlige routingen....for en flyentusiest vel å merke: OSL-ZRH-BOS-BWI//DCA-DTW-ORD-SEA.
Siden jeg jakter gullstatus hos Star Alliance i år, var det uaktuelt å fly noe annet enn Star Alliance over dammen og når Swiss hadde noen meget gunstige priser til Boston (i kombinasjon med LH fra Houston på tilbakeveien) fallt valget lett på dem, da jeg også ønsket å få prøvet de interkontinentalt. Innen Europa er de kanskje mitt favorittselskap.
Hadde sjekket inn på nettet i det OLCI åpnet dagen før og sikret meg 7F på 319 maskinen som skulle ta meg til ZRH. Som kjent, så er det et "must" å sørge for at man havner på de 16 fremste radene på deres 319 maskiner, for lenger bak er det trangt. Fikk også lagt inn APIS for flighten videre mellom ZRH og BOS, og selv om jeg ikke fikk sjekket inn, så fikk jeg bekreftet og byttet sete. Hadde opprinnelig 35K, men da jeg skulle sjekke inn oppdaget jeg at i den nesten fulle eco-cabinen var det 5 ledige seter. 4 dritten i midten seter langt bak og 30A, som er første setet ved dør nr 3 og dermed god plass til bena
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020132.jpg
Så var det tid endelig tid for avreise. Planen var å ha litt god tid, stå opp tidlig og spise meg en god frokost og ta 07:45 trikken hjemmefra. Når jeg da klarer å forsove meg og våkner først 07:30 så sier det seg selv at den planen gikk i vasken. Men fikk hevet meg i dusjen, pakket ferdig og hev meg i en taxi, og på tross av Oslos tregeste sjåfør rakk jeg 08:05 Flytoget med en nødskrik, dog uten å løpe.....er tross av på ferie.
Innsjekk på OSL gikk som smurt og fikk også sjekket inn og fikk boarding card også for ZRH-BOS strekket. Køene i security denne lørdagsmorgene var relativt korte, men hva hjelper det da det var flust av tante-Olga turister og andre reisende på sin årlige sydentur, noe som gjorde at de brukte uendelig lang tid gjennom. Etter å fått tatt ut litt dollar bar det så rett til Seafood Bar for frokost....rekesmørbrød og øl. Som nevnt tidligere....jeg er da på ferie!
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020133.jpg
Swiss hadde tydeligvis vært slemme i det siste, for parkeringsvaktene i tårnet hadde straffet dem med gate 48. Var HB-IPS som skulle ta oss til ZRH idag og som man ser av bildene var det kaldt og fuktig, så det ble sendt en fyr med en hårføner til hver motor for å blåse mens kjerra stod parkert
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020135.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020137.jpg
Vel ombord var det å finne seg til rette på sete 7F. Kun en person i business, men ellers vil jeg anslå belegget til ca 2/3 fullt denne søndagsmorgen, hvorav minst halvparten tydeligvis skulle på skiferie og resten videre til diverse Sør-Europeiske destinasjoner. Knyttnevetesten bestått med glans og etter en liten de-icing ble det avgang på 19L.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020139.jpg
Frokostserveringen bestod av en croistant og yougurt, og tok meg et glass appelsin juice til. Selv om jeg er tilhenger av fri servering av drikkevarer, synes jeg det på korteturer er like så greit med buy-on-board når det kommer til maten i economy, da man ofte kan få noe langt bedre når man må kjøpe det selv, enn de standard sandwichene og andre greiene man oftes får. Derimot er gratis drikkeservering et stort pluss
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020141.jpg
Resten av turen ned til ZRH gikk greit uten at noe hendte og ved landing ble det å taxe forbi E-piren, på vei til A hvor vi parkerte. Ved E-piren fikk man et fint overblikk over endel av IC-materiellet som stod parkert her denne morgenen. Landet også noen få minutter før rute og var ved gaten like over klokken 12
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020142.jpg
Etter å ha skaffet litt sveitser Franc og fått vekslet så jeg fikk noen mynter, ble det å ta bussen ut fra hovedterminalen ut til spotteterrassen ytterst på E-piren hvor jeg tilbragte en drøy halvtime før jeg fant ut at nå begynte det bli såpass kaldt at det var på tide å komme seg inn igjen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020145.jpg
Denne er vel muligens en SAS-maskin?
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020146.jpg
Etter at Emirates kjerra dro, er det et par timer hvor det her helt dødt ute på E-piren, så surret litt rundt i handleområdet på hovedterminalen og fikk meg litt lunch og fikk brukt opp resten av sveitser francene, før jeg etterhvert gikk gjennom passkontrollen og security og tok toget over til E. Var en random bag search ved gaten pga trusebomberen, men jeg ble bare vinket videre da jeg gikk gjennom der. Og ser man bortsett fra forbud mot store ansamlinger ombord i flyet, inkludert ved toalettene var det ingen andre merkbare ting etter det som skjedde i jula, og jeg vil vel si i praksis så merket man ingenting.
Ombord i flyet ble det å finne sete 30A og såvidt jeg kunne se var det fullt i både eco og biz. First aner jeg ikke, men antar det satt noen der også. Ikke noe problem med benplassen på 30A og utsikten var heller ikke så dårlig. A340-300 maskinen som idag skulle ta meg til BOS var HB-JML, som var en tidligere Austrian maskin, men som alle andre fly i Swiss flåten hadde den fått innstallert et meget bra velholdt Swiss-interiør
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020151.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020149.jpg
Avgang på tid og take-off'en var som vanlig med 340en....noen treg. Og var langt inni Frankrike før kapteinen skrudde av setebeltelysene og serveringen kunne ta til. Først en runde med pretzels og drikketralla, og valget falt da på en GT.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020152.jpg
Mens man ventet på maten ble Avod systemet utforsket, og selv om utvalget er mindre enn hos endel andre, så er det mer enn nok å finne å se på der. Dessuten virket systemet stabilt og skjermkvalliteten var ganske bra for å være ombord i et fly. Eneste negative har jeg vel egentlig meg selv å takke for....Swiss gir kun ut ørepropper til bruk og disse er ganske dårlige, så vil man ha god lyd så må man ta med selv. Men ordet faen gikk ganske mange ganger gjennom meg da jeg oppdaget at jeg hadde glemt kabelen til mine Bose QC3. Hadde noen Koss PortaPro jeg kunne bruke istedet, men de mangel noise cancelling og man merket god at de koster en brøkdel av Bose'ne
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020154.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020158.jpg
Til maten stod valget mellom kylling og potetstappe eller vegetarlasagne, og valget fallt da meget enkelt på kyllingen, som faktisk var ganske OK
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020156.jpg
Litt Cognac etter maten gjorde seg også godt
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020159.jpg
Ble en svært rolig tur over Atlanteren, bortimot helt uten turbulens og fikk sett noen serier (blant annet 2,5 Men og NCIS) og en film, itillegg til litt lesing og lytting på musikk. Crewet var også stadig rundt med drikkevarer. Et stund før landing var det tid for severing nummer to, og fikk da en ost og skinke sandwich og is. Hadde egentlig tenkt meg en øl, men det var de tomme for, så da ble det rødvin istedet.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020160.jpg
Landet 25 minutter før tiden og var på gaten 20 minutter før rutetid. Eller har jeg aldri opplevd raskere gjennom immigration. Fra jeg gikk ut fra flydøren til jeg var gjennom immigration, fått bagasjen og var gjennom tollen, gikk det 11 minutter. Bodde også på Hilton hotellet vegg i vegg med flyplassen, så fra flyet parkerte på gate, til jeg hadde sjekket inn og satt i baren på hotellet gikk det 30 minutter, hvilket er mer en godkjent. Valgte Hilton på flyplassen siden jeg ankom sent på lørdagen, skulle dra veldig tidlig mandagen, og at flyplassen ligger veldig nærme sentrum gjorde at hotellet passet bra for mine behov denne gangen. Og når prisen også var hyggelig var det ikke noen tvil for min del.
Utsikten fra rommet var heller ikke den verste
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020162.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020163.jpg
Boston i januar er vel ikke den beste tiden å dra tid på, men etter en "lost in translation" treningsrunde på hotellet....ikke ofte jeg trener før klokken 6 om morgenen. Ble det å ta seg en tur inn til byen. Frokost på Starbucks....toast og caramell frapuccino.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020164.jpg
Hadde egentlig ingen planer for Boston, så bare surret litt rundt egentlig. Hang meg med på en guidet tur og besøkte noen historiske steder. Itillegg ble det stadig en tur innom diverse pub'er for en øl eller to, samt å få igjen varmet og se litt på noen av kvartfinalene i NFL
Ellers så leverte Swiss nok en gang varene og hadde en glimrende og relativt behaglig tur for å være economy med dem
....del 2 - Boston-Baltimore med Southwest vil følge siden i en egen post