PDA

View Full Version : "Navnendring" på flybillett?

JonF
25-01-2010, 14:34
En god kollega av meg fra Sri Lanka har bestilt flybillett hjem til seg og sin familie i sommer. Billetten er bestilt via et reisebyrå på nett, og i den forbindelse kan det virke som det har skjedd en liten glipp. Fornavn er blitt til etternavn, og etternavn er blitt til fornavn. I følge min kollega kan dette by på problemer i Sri Lanka, så han har vært i kontakt med sitt reisebyrå, som kunne fortelle at det ikke var mulig med navneendring (er det navneendring når man kun "flytter" på etternavn og fornavn?). Han fikk beskjed om å avbestille billetten, betale et gebyr på oppunder 1000 kr, og så booke på nytt, da med en høyere pris enn det han booket med.

Spørsmålet er: Hva kan han gjøre i dette tilfellet? Er det ikke mulig å forandre det lille som må forandres på navn (bytte plass på fornavn og etternavn), eller på en annen side: Hvis navnet stemmer, som det gjør, men kun har byttet plass, vil dette skape problemer ? Han sier selv så, men jeg spør alikevel.

For orden skyld. Han flyr BA til LHR og deretter Sri Lankan til Colombo.

Takker for all hjelp :)

Savipix
25-01-2010, 14:45
Jag har aldrig fattat ett beslut som har gett passagerare problem i det här fallet och det händer OFTA. Men för säkerhets skull ring direkt till BA och be att en not läggs till chk-in om detta.

JoeW
25-01-2010, 16:02
Akkurat som Savipix har jeg sett dette ofte, uten større problemer enn at jeg ikke alltid har klart å finne passasjerens navn på første forsøk.

The Ticketor
25-01-2010, 22:48
Jeg har aldri nektet noen med dette problemet heller, og det er ikke så uvanlig. Kan ikke huske at jeg har hørt om noen som har blitt nektet grunnet dette under mine 11 år i bransjen (men så har jeg dålig hukommelse også).

LN-FAB
26-01-2010, 20:06
Ditto... Støtter opp forslaget med å ta direkte kontakt med flyselskapet som det skal reises med :)