PDA

View Full Version : Thai reduserer på OSL?


Glenn
24-01-2010, 22:00
Hei.

En forumbruker hadde noen spørsmål angående AVOD på Thai sin 777-maskin, og fikk beskjed om at reisen hans var endret til Airbus A345.

Nå har jeg søkt litt, og det ser ut som Thai kutter fra daglig avgang, til 5 ganger ukentlig, som det var i oppstarten. De bytter også flytype igjen, til Airbus A340-500.

Dette er vel ikke 100% bekreftet, så er det noen som vet noe mer?

Gjelder fra 28 mars.

Utflyttet
24-01-2010, 22:08
Blir dette bekrefet så booker jeg meg jaggu en anti-pollentur i månedsskiftet der. :)

-A

grindstein
24-01-2010, 22:10
Så betyr dette at dem kommer til å benytte A345 i lavsesongen? Interesangt.

grindstein
24-01-2010, 22:26
Vet ikke hva jeg skal tru. Forsøkte å Booke Thai på widerøe.no med avreise 9 Juli og retur 16Juli. Alle alternativer gikk via CPH..

Sjekket også alternativer dager uten hell.

basejumper
24-01-2010, 22:28
Det stemmer det, tilbake til A340-500 , men dette er nok ikke en reduksjon i den forstand, men heller at 777 med daglige avganger var en ekstra økning for høysesongen. Tror dette har ligget inne hele tiden.
Men det kan jo hende de endrer det, hvem vet.

MD11
24-01-2010, 22:28
Det ser faktisk sånn ut ja, A345 er satt opp i bookingsystemene fra og med 28.03.10 :D Four engines for longhaul er tilbake på OSL.

Flight Departure

TG955

OSL

14:15
BKK

06:15

345
11:00

Bizflyer
24-01-2010, 22:31
Ser at OSL - BKK er satt opp med A345 1. mai iallefall!

BF:cool2

MartinL
24-01-2010, 22:32
Var ikke dette planen hele tiden? De reduserer jo også på mange av de andre europeiske om sommeren.

TG923
24-01-2010, 22:50
I bestillingssidene hos Thai ligger Osloruta inne med A345 igjen fra 28. mars.
Kan det stemme altså?

MartinL
24-01-2010, 23:06
Som sagt, trodde dette var kjent hele tiden. Det som overrasker meg er at ikke reduksjonen i sommer videreføres med 777 maskiner. Kanskje solgte de svært godt i front i sommer?

Discus
24-01-2010, 23:11
Som sagt, trodde dette var kjent hele tiden. Det som overrasker meg er at ikke reduksjonen i sommer videreføres med 777 maskiner. Kanskje solgte de svært godt i front i sommer?
Vil anta at det har med hele flåteplanleggingen å gjøre. Vil toppe at 777en trengs andre plasser, og at 345'en ikke har så mye å gjøre om sommeren eller passer bedre inn da. Hvis den får med mer cargo så blir det jo ikke så store reduksjoner.

MartinL
24-01-2010, 23:15
Har ikke Thai også reduksjoner på ARN og CPH om sommeren? Mener i alle fall at de hadde det tidligere.

basejumper
24-01-2010, 23:22
Har ikke Thai også reduksjoner på ARN og CPH om sommeren? Mener i alle fall at de hadde det tidligere.

Tror ikke det, men her har de jo brukt mange år på å bygge opp et sommer marked. Noe som sikkert også vil komme i Norge etterhvert.

Superhai
24-01-2010, 23:38
5 dager i uka (daglig unntatt tirsdag og torsdag) og A345 fra og med 28. mars og utover i overskuelig framtid.
CPH og ARN har daglig med 747 som normalt.

Farmer
25-01-2010, 00:03
Dette har ligget i bookingsystemene en tid allerede ja.

Giama3
25-01-2010, 00:11
Betyr dette at OSL ruta går dårlig?
Når jeg er inne på Thai sine sider så skal de ha 13000 for en tur retur bilett i April.
Det er vesentlig dyrere en det CPH og ARN tilbyr.
Har dette noe med Feel Air??

LN-AØR
25-01-2010, 00:36
Betyr dette at OSL ruta går dårlig? Har dette noe med Feel Air??
Dette er nok bare en justering til sommerprogrammet. Sommeren er jo ikke høysesong i Thailand. Jeg tror ikke dette har noe med FEELs planer å gjøre.

HS-TGA
25-01-2010, 00:39
Vi reiser en tirsdag i april og har fått seteplasseringer i en 772ER. Har ikke fått noen varsel om noen endring.

EDIT: Ser nå hos checkmytrip.com at flytype er endret til A340-500, men avgangen er fortsatt på tirsdagen...

KjetilK
25-01-2010, 01:39
Da har Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A340#A340-500) rett igjen... :-)

akira
25-01-2010, 03:47
Svarte $@^£€{"%

Sjekka billetter til VN for to uker siden, da sto Thai forsatt oppført med 772ER, så lot være å booke. Booket istedenfor med Cathay med 747, Thai var kun 163 kr billigere. Nå angrer jeg på at jeg ikke booket Thai :/

Eirik
25-01-2010, 10:35
A345 igjen, så flott ! :)

HS-TGA
25-01-2010, 11:20
Da kan jeg bekrefte at avgang er flyttet fra tirsdag til mandag for min del. Denne endringen er dukket opp først i morges på amadeus.

FBU 4EVER
25-01-2010, 11:31
Da har Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A340#A340-500) rett igjen... :-)

Vi hadde et basemøte for long-haul piloter i uka som var, og der ble det fra høyere hold informert om at OSL-BKK-OSL ikke gikk så bra, og at Thai fløy kun for å holde et fly i drift etter ordre fra "oven". Strek 500 er visst ikke det helt store om dagen.

HS-TGA
25-01-2010, 11:34
Synes vi hørte snakk om stor suksess på Thai ruten sist høst... hmm
At de nedjusterer til sommerprogram virker på meg naturlig.

PS: Er det ikke slik at de får bedre cargo kapasitet med A345?

SQ321
25-01-2010, 11:44
Vi hadde et basemøte for long-haul piloter i uka som var, og der ble det fra høyere hold informert om at OSL-BKK-OSL ikke gikk så bra, og at Thai fløy kun for å holde et fly i drift etter ordre fra "oven". Strek 500 er visst ikke det helt store om dagen.

Var det fra høyere hold i SAS? I så fall er jeg ikke overrasket at de sier noe slikt. Å undergrave all IC aktivitet fra OSL er jo tross alt en viktig del av deres stillingsbeskrivelse ;)

Molinari
25-01-2010, 11:49
Var det fra høyere hold i SAS? I så fall er jeg ikke overrasket at de sier noe slikt. Å undergrave all IC aktivitet fra OSL er jo tross alt en viktig del av deres stillingsbeskrivelse ;)

Inkludert sine egne muligheter ;)

SQ321
25-01-2010, 11:51
Inkludert sine egne muligheter ;)

Det er jo det mest tragiske av alt!

Trety
25-01-2010, 12:04
Vi hadde et basemøte for long-haul piloter i uka som var, og der ble det fra høyere hold informert om at OSL-BKK-OSL ikke gikk så bra, og at Thai fløy kun for å holde et fly i drift etter ordre fra "oven". Strek 500 er visst ikke det helt store om dagen.

Får ikke det til å passe overens med det som beskrives som mer eller mindre fulle fly (med mindre det betales vesentlig dårligere fra OSL enn fra CPH og ARN - hvilket jeg tillater meg å tvile på), så hvor har de dette fra?

Årsaken til at man valgte å begynne på OSL med A345 var at det var det longhaul-materiellet som var tilgjengelig. Og jeg forstår ikke helt hvorfor de skulle sette inn større setekapasitet med 777 dersom ruta gikk så dårlig.

amatør
25-01-2010, 12:06
Da er det vel mulig vi får besøk av A 346 iløpet av sommeren også da.:)

HS-TGA
25-01-2010, 12:19
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe" sa noen en gang.

Jeg får fly A345 og ferien blir 2 dager lengre.

HS-TGA
25-01-2010, 12:30
Ting er visst ikke hugget i stein helt ennå!
Får vite at reservasjoner ikke skal endres ennå da Oslo kontoret jobber med å beholde en del av avgangene og få tilbake den store maskinen.

Antar kontoret er Thai sitt og den store maskinen er 772ER.

Time will show.

KrisFlyer
25-01-2010, 12:31
Det er mye spekulasjoner ute og går her. Det man må tenke på før man konkluderer at dette er begynnelsen på slutten for Thai sin rute mellom BKK og OSL er:

1. Sommeren i Thailand er ikke høysessong for turister, dermed behøver det ikke å være noe dramatikk i at ruten blir satt ned fra 7 til 5 avganger i uken.

2. At Thai setter inn en A340-500 tyder ikke på at det er problemer med å fylle flyene - enten det er med passasjerer eller frakt.

3. Vent og se til vinterprogrammet for 2010/2011 blir lagt ut - først da kan man se om de kjører ruten opp med daglige avganger igjen, hvilket vil gi en viss indikasjon på hvordan ruten har gått med daglige avganger dette året.

MartinL
25-01-2010, 12:39
Det er mye spekulasjoner ute og går her. Det man må tenke på før man konkluderer at dette er begynnelsen på slutten for Thai sin rute mellom BKK og OSL er:

1. Sommeren i Thailand er ikke høysessong for turister, dermed behøver det ikke å være noe dramatikk i at ruten blir satt ned fra 7 til 5 avganger i uken.

2. At Thai setter inn en A340-500 tyder ikke på at det er problemer med å fylle flyene - enten det er med passasjerer eller frakt.

3. Vent og se til vinterprogrammet for 2010/2011 blir lagt ut - først da kan man se om de kjører ruten opp med daglige avganger igjen, hvilket vil gi en viss indikasjon på hvordan ruten har gått med daglige avganger dette året.

Helt enig. For meg kommer det uansett ikke som en overraskelse at de går ned i frekvens om sommeren.

MartinL
25-01-2010, 12:44
Var det fra høyere hold i SAS? I så fall er jeg ikke overrasket at de sier noe slikt. Å undergrave all IC aktivitet fra OSL er jo tross alt en viktig del av deres stillingsbeskrivelse ;)

Hehe, ja jeg sliter litt mer å sette troverdigheten på sin plass her:lol:

Men jeg tviler ikke et sekund på at FBU4EVER har hørt dette. I følge han selv er han jo ikke helt ukjent med fenomenet.....

O_K_
25-01-2010, 13:10
Har ikke A345 også eco extra, eller hva thai kaller det, noe som 777 ikke hadde? Den klassen pleier jo å være populær ut fra scandinavia. Skulle vært interessant å sett hvordan premiumklasser kontra eco fordelte seg når eco extra forsvannt. Jeg ville tippe mesteparten derfra ville kjøpe eco om de måtte velge mellom det og biz.

SQ321
25-01-2010, 13:26
Det er flere her på forumet som har erfart at business har vært overbooka så kanskje ikke så håpløst å bytte ut eco med flere business- og eco ekstraseter når høysesongen er avsluttet.

MartinL
25-01-2010, 13:33
Det er flere her på forumet som har erfart at business har vært overbooka så kanskje ikke så håpløst å bytte ut eco med flere business- og eco ekstraseter når høysesongen er avsluttet.

Det samme slo meg. I såfall svært bra for osl egentlig, som får et svært godt tilpasset produkt!

baselutvann
25-01-2010, 14:55
Så bra, en stor Airbus tilbake er tommelen opp fra meg.

basejumper
25-01-2010, 15:02
Jeg prøvde å booke en billett til Shanghai på Onsdag med thai, men der var helt fullt, så det blir Finnair isteden, der er det masse billetter på biz.
Prisen på billettene er en del høyere, fra Oslo en CPH, ARL. De fly nyere og mer drivstoffvennlige fly, de har mye cargo. så jeg er ikke i tvil. Thai ruten til Oslo er nok en av den mest lønnsomme til Europa.

MartinL
25-01-2010, 15:24
De fly nyere og mer drivstoffvennlige fly, de har mye cargo. så jeg er ikke i tvil. Thai ruten til Oslo er nok en av den mest lønnsomme til Europa.

Det tviler jeg meget sterkt på, men potensialet for denne ruten ligger helt klart for meg.

Husk at Athen som har hatt Thai i mange år, fortsatt ikke er i nærheten av frekkvensen fra Osl. Thai hadde aldri økt til daglige i vinterhalvåret om markedet og betalingsviljen ikke fantes!

HS-TGA
25-01-2010, 15:56
En liten fugl sa et de ikke tjener penger på denne ruten med 772ER da belegget har vært for lavt.

Jeg tror nok TG har kalkulert med at ruten må innarbeides og at det ikke vil være noe særlig avkasting nå i begynnelsen. Forhåpentligvis vil dette bedre seg etterhvert.

jcnorway
25-01-2010, 16:13
Sjekket for moro skyld en tur OSL-TPE//BKK-OSL med Thai og Finnair i november.
TG: OSL-BKK-TPE (1 stop) //BKK-OSL (non-stop)
AY: OSL-HEL-HKG-TPE (2 stops)//BKK-HEL-OSL (1 stop)

Endte på i underkant av 8000 kr med AY, mens TG skal ha litt over det dobbelte (ca 16500 :drunk:)... Sjekket dette direkte på selskapenes egne nettsider. Spørsmålet er om et par færre stopp er verdt så mye.

Tror noe av nøkkelen for suksess er antallet tilgjengelige salgskanaler. TG var jo veldig tilbakeholdne med å selge billettene sine på nett i alle fall i starten. Da måtte man ty til de tradisjonelle reisebyråene for å få tak i "fornuftige" billetter. Noe bedre nå, men fortsatt tror jeg de henger litt etter på dette området.

Andre1980
25-01-2010, 16:16
Hei fra Bangkok!

Reiste med denne ruta på lørdag, og da var ihvertfall flyet smekkfullt, både forran og bak. Var også en del svensker, og hørte at det var fullt på Thai fra Arlanda, så Osloruten henter vel kanskje noen passasjerer derifra.

Men som påpekt tidligere så er sommeren lavsesong her i Bangkok, så ikke noe voldsomt sjokk at de reduserer og bytter flytype.

HS-TGA
25-01-2010, 16:20
Vi reiser i april med TG via Osl. Prisen per voksen var utrolig bra. Reiser med kone og barn, så enhetsprisen har jeg ikke. Den tilsvarer 4980,- per prs (mindre for barna, mer for oss voksne, men alikevel). Jeg bestilte via et byrå siden det klarte å å få mye bedre transfertider, men samme priser var å finne på Finn.no.

SNSK
25-01-2010, 17:56
Jeg ringte Thai idag for sjekke om det var noen muligheter for å benytte seg av upgrade tilbudet.
Det gikk dårlig da den var full på biz til lørdag. :(

Men da var 4000kr spart....;)

SNSK

basejumper
25-01-2010, 18:13
En liten fugl sa et de ikke tjener penger på denne ruten med 772ER da belegget har vært for lavt.

Jeg tror nok TG har kalkulert med at ruten må innarbeides og at det ikke vil være noe særlig avkasting nå i begynnelsen. Forhåpentligvis vil dette bedre seg etterhvert.

Vist dette kommer fra TG er jo ikke det noe overraskelse, kjenner jeg Thaier rett så skryter de ikke grunnlaget opp i himmelen, heller motsatt.

MartinL
25-01-2010, 18:53
En liten fugl sa et de ikke tjener penger på denne ruten med 772ER da belegget har vært for lavt.

Jeg tror nok TG har kalkulert med at ruten må innarbeides og at det ikke vil være noe særlig avkasting nå i begynnelsen. Forhåpentligvis vil dette bedre seg etterhvert.

Ja vi skal jo ikke glemme at det var en dobling av tilbudet da 777-200 maskinen med daglige ble satt inn fra november. Det var rimelig friskt!

Jeg kan egentlig ikke se hva som er så sensasjonelt med at de reduserer mot sommeren. Markedet og pengene fines, så her må bare Thai jobbe inn ruten i markedet!

Det burde vel også hjelpe å få flere kanaler for salg av billetter....

basejumper
25-01-2010, 19:31
Ja jeg vil tippe den største jobben ligger å få folk fra Asia til å besøke Norge, og nå som det finnes en "motorvei" direkte til Oslo, bør døren stå vesentlig mer åpen for å bygge opp dette markedet. I mange tilfeller må markedet skapes, det er ikke nødvendigvis eksisterende.

putzmeister
25-01-2010, 21:19
Thai har ikke hatt så stor vekst på noen andre ruter enn BKK-OSL-BKK nå det gjelder cargo. Iflg. folk fra Spirit har dette vert en utrolig suksess. Men de som reiser til BKK skal vell hjem igjen, så det er vel bra belegg til Osl også.

MD11
25-01-2010, 21:50
Vi hadde et basemøte for long-haul piloter i uka som var, og der ble det fra høyere hold informert om at OSL-BKK-OSL ikke gikk så bra, og at Thai fløy kun for å holde et fly i drift etter ordre fra "oven". Strek 500 er visst ikke det helt store om dagen.

Typisk SAS propaganda.....snedig at SAS i sin tid selv snuset på OSL-BKK i følge tidligere SAS Norge sjef Ola Strand.

amatør
25-01-2010, 22:19
Ser ikke den store dramatikken i dette, at de reduserer frekvensene om sommeren skulle bare mangle, da foretrekker Ola syden. Og at de oppgraderte til daglige så fort på OSL, må jo tyde på bra belegg, både i kabin og belly. På ARN fløy de jo i mange år før de oppgraderte til daglige.

SNSK
25-01-2010, 22:55
Kan det være at solgte premium economy seter har blitt oppgradert til biz, siden det er så fullt på biz..?
Thai solgte jo premium billetter ut over denne vinteren før flybytte ble kjent.

Da kan det jo gi et litt falsk bilde at er fullt på biz.
Jeg har fått inntrykk at premium economy til Thai er populært.

SNSK

LN-MOW
25-01-2010, 23:57
Sannsynligvis er dette et tegn på at IC-satsingen på OSL har nådd toppen og at alt nå komemr til å kollapse ... :love:

litt-amatør
26-01-2010, 00:09
Jeg synes denne debatten igjen glir ut til det ekstreme på begge sider. Jeg synes det virker ganske klart at dette er en rute det er grunnlag for, men samtidig er det selvsagt ikke bare bare å fordøye for markedet å få inn en så voldsom kapasitet på en slik rute som tross alt er begrenset. Det er ikke et umettelig behov. Jeg hadde ventet at TG skulle starte med to ukentlige jeg hvis de kom til OSL. Så kjørte de på med fem ukentlige da de startet om sommeren. Og så ble det ukentlige i hele vinter. Det er ganske utrolig. Samtidig er selvsagt denne ruten ikke særlig lønnsom og åpenbart ikke TGs mest lønnsomme. Men at de er fulle lørdager i januar er ikke akkurat beviset på at ruten går godt, selv om det er bra.

MartinL
26-01-2010, 10:19
Under åpningen av ruten på Osl, sa representantene fra Thai at ruten ville gå med 340 om sommeren og 777 om vinteren. Dermed var ikke økningen i november noe annet enn det som var forespeilet. Det samme gjelder reduksjonen nå frem til sommeren.

Storm i et vannglass!

TG923
26-01-2010, 14:37
Virker ikke at det var kjent på forhånd at de skulle utvide til 777 på innleggene fra i høst. Tar du en spansk en nå MartinL?

JetBlue
26-01-2010, 14:54
Virker at det var kjent på forhånd at de skulle utvide til 777 på innleggene fra i høst. Tar du en spansk en nå MartinL?

Dette er ikke "en spansk en". Poenget er at MartinL har rett.

TG923
26-01-2010, 14:59
Selvfølgelig har han rett nå som vi ser fasiten. Spørsmålet var om dette var kjent og planlagt allerede ved oppstart av ruta. Finner ikke noe om det i de "gamle" trådene om TGs inntreden og utvidelse i høst.

MartinL
26-01-2010, 15:20
Virker ikke at det var kjent på forhånd at de skulle utvide til 777 på innleggene fra i høst. Tar du en spansk en nå MartinL?

Nope, fikk sitert det fra en journalist i morges som var på åpningen av ruten på Osl 15.juni. Journalisten hadde også lest dette på forumet og var overrasket over at ingen snappet dette opp da det ble presentert av Thai ledelsen på Osl på åpningsdagen.

Der ble det presentert at ruten ville gå med 777 om vinteren og 340 om sommeren.

Jeg synes det også er rart at ingen snappet opp dette da.

TG923
26-01-2010, 15:50
OK - høres uansett ut som er fornuftig løsning med stor kapasitet i høysesongen om vinteren og et høykvalitetsfly på sommeren!

MartinL
26-01-2010, 16:05
Tror det kommer en artikkel på det i en av de nærmesta dagene, hvor de refererer til det som ble sagt av Thai i sommer!

ENGM 911
26-01-2010, 16:26
Skal sies at A340 er skikkelig eyecandy i min enkle verden. Fornuftig av TG å justere setekapasiteten i forhold til etterspørsel, men ikke for oss som betaler flybillettene selv.

Tally-Ho
26-01-2010, 17:59
Etter å ha vært en tid her inne på forumet, så virker det som om mange tror at det er et umettet og stadig økende behov for langruter fra OSL. Mange kreative forslag nevnes.

Faktum er at det er utrolig vanskelig å tjene penger på longhauls. Når Thai flyr OSL-BKK, så står det en A330 fra Thomas Cook ved siden av som flyr ferierende til Phuket og Krabi. Og kanskje står det en 767 fra TUI der også, som skal samme vei.

I tillegg har vi alle de som velger å fly via Frankfurt, Amsterdam med Lufthansa eller KLM - for ikke å snakke om de som flyr SAS eller Thai fra en av de andre skandinaviske hovedstedene.

Og inn i dette markedet skal altså Feel Air (eller hva de nå kalles...) samt Norwegian. Det blir interessant. Vi er tross alt bare en befolkning på størrelse med halve London.

Det var kanskje en grunn til at billigselskapet Krabi Air skrinla sine planer om flygninger herfra. (Dette i tillegg til manglende dokumentasjon / økonomi for oppstart).

Tally-Ho

KrisFlyer
26-01-2010, 18:20
I tillegg har vi alle de som velger å fly via Frankfurt, Amsterdam med Lufthansa eller KLM - for ikke å snakke om de som flyr SAS eller Thai fra en av de andre skandinaviske hovedstedene.

Det er netopp antallet med nordmenn som drar via europeiske hub'er som viser at det er et marked for non-stop ruter fra Oslo til andre kontinenter. Det er klart at markedet blir mettet på et eller annet tidspunkt, og dersom det kommer to selskaper til som skal fly til Bangkok, i tillegg til Thai og et par charterselskap, blir det noen som må vike. Det er derimot et marked for minst én long-haul rute fra OSL til New York, Bangkok, Beijing, Dubai, Seoul og Doha for å nevne noen destinasjoner. Det er kun når det kommer flere flyselskaper som ønsker å konkurere på disse rutene at det blir problemer med å opprettholde lønnsomheten i driften.

LN-AØR
26-01-2010, 18:23
Jeg er enig i det du skriver Tally-Ho, og jeg tror at Thailand ble mettet fra OSL da også TG startet sine flyvninger. Tror Feel hadde gjort lurt i å annonsere en annen destinasjon i Asia mtp. på konkurransen i markedet, men den som lever får se.

ENGM 911
26-01-2010, 18:25
I tillegg har vi alle de som velger å fly via Frankfurt, Amsterdam med Lufthansa eller KLM - for ikke å snakke om de som flyr SAS eller Thai fra en av de andre skandinaviske hovedstedene.

Tally-Ho

Jeg som sliter for øvrigheta og må betale billettene selv, ønsker selvsagt mer konkurranse på OSL-BKK utfra lommebokøkonomiske årsaker. På min ferd mot CGK er det nesten ingen annen vei enn utenom transitt i Europa. TG er i så måte et kjærkomment tilskudd på OSL, noe som reduserer reisetiden vår med 8 timer. Her må jeg tenke kost/nytte, ene og alene på den høye prisen TG tar.

HS-TGA
26-01-2010, 18:58
Ble meg fortalt i dag at byråene ennå ikke får røre bookingene som er gjort før nyheten om reduksjonen, da det i Oslo fortsatt jobbes iherdig med å beholde 772ER og i det minste beholde en del av avgangene på vårparten.

KrisFlyer
26-01-2010, 23:08
Ble meg fortalt i dag at byråene ennå ikke får røre bookingene som er gjort før nyheten om reduksjonen, da det i Oslo fortsatt jobbes iherdig med å beholde 772ER og i det minste beholde en del av avgangene på vårparten.

Hvilken kilde kom dette fra?

Eirik
27-01-2010, 09:03
Her må jeg tenke kost/nytte, ene og alene på den høye prisen TG tar.
Skal sies at A340 er skikkelig eyecandy i min enkle verden. Fornuftig av TG å justere setekapasiteten i forhold til etterspørsel, men ikke for oss som betaler flybillettene selv.

Trodde Thai var omtrent det billigeste jeg, i alle fall til Bangkok. Og la oss i alle fall foreløpig droppe www.thaiair.com og wideroe.no i denne sammenhengen, og gå rett på www.travellink.no eller Orkideekspresen.

ENGM 911
27-01-2010, 09:08
Trodde Thai var omtrent det billigeste jeg, i alle fall til Bangkok. Og la oss i alle fall foreløpig droppe www.thaiair.com og wideroe.no i denne sammenhengen, og gå rett på www.travellink.no eller Orkideekspresen.

Takk for info. Hva skulle vi gjort uten scanair :colgate:

LN-AØR
27-01-2010, 11:00
Trodde Thai var omtrent det billigeste jeg, i alle fall til Bangkok. Og la oss i alle fall foreløpig droppe www.thaiair.com og wideroe.no i denne sammenhengen, og gå rett på www.travellink.no eller Orkideekspresen. Nå som Orkide og Thai har kampanje, så selger Orkide de billigste billettene, men et søk på finn.no er heller ikke dumt for å sammenligne prisene til ulike reisebyråer... :)

Giama3
02-02-2010, 21:16
Jeg prøver å bestille Biletter i April til Bankok. Ser ut som alle nettselskapene har kuttet ut direkteruten fra Oslo. Får kun opp CPH eller ARN som fobindelse.
Hva betyr dette? Har de kuttet ut OSL til fordel for de andre?
Er en smule forundret over dette.
Er det noen på forumet som har noen forklaring på dette?

LN-MOW
02-02-2010, 21:23
De ligger fullt salgbare i Amadeus ... muligens ikke til prisen du vil ha, men salgbare ... ;)

SQ 777
02-02-2010, 21:23
Snakket med en som jobber på OSL som har fått vite at TG må "gi bort" 772ER
til en ny (? ) rute til Johannesburg. TG fortviler også at de med A345 må oppgradere så mange.... Jeg kan ikke mer enn å formidle "gossipen":spin

LN-AØR
02-02-2010, 21:25
Vet ikke hvorfor ruten ikke kommer opp når man søker via f. eks finn.no, men vil anbefale deg å se på følgende link når du ska bestille: http://www.orkide.no/traveloffer.cfm?product_id=121676605&nsupplierid=75. Billigere med Thai finner du neppe.

Farmer
02-02-2010, 21:42
Synd at våre venner i TG fortsatt velger å ha en såpass "smal" distribusjonsstrategi.
Codeshare med SAS og gjennomgående priser fra alle norske byer hadde nok fått opp salget også på lavsesong, hvor det hadde vært KL/AF/BA som hadde fått størst nedgang .. tror jeg !

Eirik
03-02-2010, 10:47
TG fortviler også at de med A345 må oppgradere så mange.... Jeg kan ikke mer enn å formidle "gossipen":spin

Høres bra ut :)
Hvis tur i mars/ april skal jeg bestille laveste pris, og se om et gullkort ev. bringer en fremover i kabinen.

TriStar
03-02-2010, 18:00
Høres bra ut :)
Hvis tur i mars/ april skal jeg bestille laveste pris, og se om et gullkort ev. bringer en fremover i kabinen.

Kjøpte billett til en venninde i forrige uke, laveste pris på TG 25. mars var ca kr 10.500,-. I følge min gode kontakt på reisebyrået var det i løpet av forrige uke "nesten ingen" seter tilgjengelige på OSL - BKK. Slik var det ikke uken i forveien, da kostet billett på samme dato kr 7.500,-. Så tydelig at det har skjedd noe her... Og det var fortsatt masse billige kampanjebilletter fra ca kr 5.400,-, noe som ikke er tilfelle nå.

Endte opp med KLM til kr 8.000,- i stedet.

amatør
03-02-2010, 18:41
Kjøpte billett til en venninde i forrige uke, laveste pris på TG 25. mars var ca kr 10.500,-. I følge min gode kontakt på reisebyrået var det i løpet av forrige uke "nesten ingen" seter tilgjengelige på OSL - BKK. Slik var det ikke uken i forveien, da kostet billett på samme dato kr 7.500,-. Så tydelig at det har skjedd noe her... Og det var fortsatt masse billige kampanjebilletter fra ca kr 5.400,-, noe som ikke er tilfelle nå.

Endte opp med KLM til kr 8.000,- i stedet.

Med bare 2500,- i prisforskjell hadde ihvertfall jeg valgt TG direkte, framfor KLM..:)

B767
03-02-2010, 20:56
Har en venn som er reist til Bangkok forrige uke.. og han sier at flyet er smekkfullt.. så ruten går ganske bra.. :) håper det blir en B744 i framtida..

janusk
03-02-2010, 22:07
Har en venn som er reist til Bangkok forrige uke.. og han sier at flyet er smekkfullt.. så ruten går ganske bra.. :) håper det blir en B744 i framtida..

Jeg er da ikke i tvivl om at TG sikkert har en fornuftig udvikling på ruten, men at tro den går så fantastisk, er måske lige jubel optimistisk nok. Hvis den var så fantastisk så downgradede man den nok ikke i sommerhalvåret.....

amatør
03-02-2010, 22:13
Jeg er da ikke i tvivl om at TG sikkert har en fornuftig udvikling på ruten, men at tro den går så fantastisk, er måske lige jubel optimistisk nok. Hvis den var så fantastisk så downgradede man den nok ikke i sommerhalvåret.....

Ruten går nok relativt bra, de er jo også etter hva jeg har forstått relativt fulle av cargo, fisk fra Norge og orkideer fra Thailand. At de nedgraderer i sommerhalvåret er naturlig, da foretrekker Ola nordmann syden.

Fornax
18-02-2010, 21:11
Fløyet ruten et par ganger i det siste.
Stappfull alle gangene - men er jo høysesong nå.
Endel svensker med og (som kom fra Sverige/skulle videre til Sverige).

Uansett...noen som vet om Thai har tatt over all bookingen nå?
Får ikke booket via orkide.no eller andre steder som alltid har vært billigere før.
Ser ut som Thai har satt ned prisen når man booker via dem.
8400,- T/R OSL-BKK nå. Omtrent samme som orkide osv har ligget på tidligere.

SQ 777
18-02-2010, 21:17
Hvis så ! Hurra...:up::nor:cheers:

Tittet på orkide.no og der står det nå kun reklame for SK på førstesiden...

SQ 777
18-02-2010, 21:36
Forresten tittet på desember i år, og det er satt opp A345, MEN det betyr vel absolutt ingenting så langt forut..

Kanskje hvis folk kan omgå orkide etc, vil nok det kanskje bli behov for en 744 :colgate:

litt-amatør
18-02-2010, 21:37
Har de avsluttet samarbeidet med Orkide taper de vel også en del sikre pax på det? Så det blir vel både fordeler og ulemper.

MartinL
18-02-2010, 21:49
Jeg skal være forsiktig med å poste detaljer her, men de som tror at ruten ikke har infridd til forventningene økonomisk, får bare humre videre;) Det foreligger en del fakta som ikke er presentert offentlig.

Thai kommer med fulle mugger neste vinter!

Jeg foreslår at det bare er å la spekulasjonen ligge å konstatere at Thai har gjort det drit bra til nå!

TG923
19-02-2010, 04:20
Det er godt å høre at ruta går bra. Skulle ønske meg muligheten for "billig" biz med SAS ut og Thai hjem, men det er tydeligvis ikke så lett. Da blir det vel til at jeg holder meg til SAS så lenge de er billigst og har den gunstigste avgangstiden (for meg).

janusk
19-02-2010, 08:48
Det er godt å høre at ruta går bra. Skulle ønske meg muligheten for "billig" biz med SAS ut og Thai hjem, men det er tydeligvis ikke så lett. Da blir det vel til at jeg holder meg til SAS så lenge de er billigst og har den gunstigste avgangstiden (for meg).

Præcis mine ord, ikke mindst det med afgangstiderne, hvor SAS er perfekt, mens jeg har mere end svært ved at sove på Thai. Og både det og C-class prisen er nok det der gør at SK altid er fuldbooket på C class til BKK.

amatør
19-02-2010, 11:04
For meg spiller det ingen rolle når flyet går. Jeg får ikke sove i et turistklassesete uansett. Thai er førstevalget til BKK ettersom de flyr direkte fra Oslo. Og jeg har inntrykk av at biz selger svært bra fra Oslo?

JetBlue
19-02-2010, 11:06
Jeg skal være forsiktig med å poste detaljer her, men de som tror at ruten ikke har infridd til forventningene økonomisk, får bare humre videre;) Det foreligger en del fakta som ikke er presentert offentlig.

Thai kommer med fulle mugger neste vinter!

Jeg foreslår at det bare er å la spekulasjonen ligge å konstatere at Thai har gjort det drit bra til nå!

Jepp! Godt sagt MartinL, som vanlig ^_^

MD11
19-02-2010, 11:35
Præcis mine ord, ikke mindst det med afgangstiderne, hvor SAS er perfekt, mens jeg har mere end svært ved at sove på Thai. Og både det og C-class prisen er nok det der gør at SK altid er fuldbooket på C class til BKK.

SAS C klasse til BKK er full grunnet oppgraderinger i gaten.....alle de gangene jeg har reist med SAS til BKK har C klasse vært langtfra fullbooket men det er kø i gaten for og oppgradere med EB poeng.

Men tilbake til TG fra OSL, veldig hyggelig at T7'ern går full hver dag og blir det ikke penger av det så vet ikke jeg. På alle TG's europaruter er det nå høysesong mens sommeren er mer laber/varierende beleggsmessig. Dette gjelder jo også OSL ruten.

janusk
19-02-2010, 13:03
SAS C klasse til BKK er full grunnet oppgraderinger i gaten.....alle de gangene jeg har reist med SAS til BKK har C klasse vært langtfra fullbooket men det er kø i gaten for og oppgradere med EB poeng.

Men tilbake til TG fra OSL, veldig hyggelig at T7'ern går full hver dag og blir det ikke penger av det så vet ikke jeg. På alle TG's europaruter er det nå høysesong mens sommeren er mer laber/varierende beleggsmessig. Dette gjelder jo også OSL ruten.

Deri har du ikke 100% ret MD11. Mine erfaringer er at der opgraderes typisk rigtigt mange til Y+, derimod er C-class vældigt ofte kun til at få til dyreste pris. Men det kan vi jo hugges længe om...

Utflyttet
19-02-2010, 14:15
Deri har du ikke 100% ret MD11. Mine erfaringer er at der opgraderes typisk rigtigt mange til Y+, derimod er C-class vældigt ofte kun til at få til dyreste pris. Men det kan vi jo hugges længe om...

Nå nærmer vi oss OT for denne tråden og, men erfaringene av å ha brukt CPH-BKK en del de siste årene er at tett oppunder avgangene er det bare dyre billetter å få, men har du horisont på 1-3 uker ut er det alltid en haug Z/J-klasse ledig.

-A

KrisFlyer
23-02-2010, 00:47
I en artikkel på VG-nett i dag (22.02.2010) står det: "Hvorvidt de (Thai Airways, red.anmd.) skal fly hver dag i sommer eller bare 5 dager i uken, er ikke avklart, opplyser selskapet til VG".

Link: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=593647

Noen som har noe mer info?

HS-TGA
04-03-2010, 11:42
Har skjedd endringer her igjen. Som kjent skulle TG sammen med reduksjonen endre til A340-500. Dette ble også bekreftet når jeg sjekket Checkmytrip for min reise i april, men nå har dette blitt endret tilbake til Boeing 777-200/300 inne i checkmytrip.

TOS_EBG
04-03-2010, 12:41
Har skjedd endringer her igjen. Som kjent skulle TG sammen med reduksjonen endre til A340-500. Dette ble også bekreftet når jeg sjekket Checkmytrip for min reise i april, men nå har dette blitt endret tilbake til Boeing 777-200/300 inne i checkmytrip.

Har fortsatt A340-500 på min utreise 28. mars og retur 5. april på checkmytrip, og det bør det jammen forbli med U-klasse.

SQ 777
04-03-2010, 13:08
Fikk vite fra en SK/OSL ansatt at 772ER skulle gå 4 uker til, derfor mye ledige seter for ID ?

vadheim
04-03-2010, 17:44
Hei,

Skal til Singapore i april og sjekket muligheten med Thai via Bangkok. Den er dessverre dobbelt så dyr som Lufthansa via Frankfurt så derfor blir det LH denne gangen...

Berg-Hanssen sa dessuten at det var vanskelig med plasser på Thai 19. - 27 april da jeg skal reise. Prisen er kanskje dyr fordi flyet er fullt!

Dumt :(

Tally-Ho
11-03-2010, 09:40
Blåser liv i en gammel tråd her...
Snakket med en på handlingen på OSL her om dagen, som fortalte om 110 pax til BKK, for noen dager siden. Og det i en maskin som vel tar rundt 300...

Høres ikke veldig oppløftende ut. Har de priset seg ut av markedet, med sine dyre billetter?

Tally-Ho

LN-MOW
11-03-2010, 09:54
Njææ .. noen dårlige dager er det alltid ... og selv om det er labert en vei, kan det jo være fullt den andre veien. Men buken er full hver dag........

De flightene jeg kan se har ihvertfall svært god load ... ;)

Hickok
11-03-2010, 10:08
Det er vel litt stille før stormen igjen, vel. Vinterferien er nettopp slutt, og påsken kommer snart.

Glenn
11-03-2010, 14:37
Det er bekreftet at det skal være Airbus 340-500 hverdager fra 28. mars frem til 16 april. Fra 17 april er 5 dager i uke. Ikke tirs og tors.

Eidesen
28-03-2010, 01:54
Da er det klart for 340-500 igjen:) HS-TLB som er på vei nordover.

Eirik
28-03-2010, 09:08
Herlig :-)
Fløy med smekkfull 777 hjem natt til fredag, hadde og inne en bestilling med A345 BKK-Athen dagen før, særdeles billig enveisbillett med KUL som utgangspunkt. Kom så langt som å sjekke inn på nett og fikk velge sete i Premium, men skjønte at nok er nok (reising), fristet mer å våkne opp/ gå av flyet i den byen en tross alt skulle til :)

TOS_EBG
29-03-2010, 14:40
Da er det klart for 340-500 igjen:) HS-TLB som er på vei nordover.

Og oppgraderingene er tilbake!
Da vi tok den nedover igår ble hele familien på fem oppgradert til Business fra Premuim Economy.

Håper det samme skjer når vi skal tillbake natt til mandag.

view
29-03-2010, 15:07
Nok et klart tegn på at dette ikke er riktig material på ruten, så snart de finner på noe bedre med 345'ene (EWR f.eks) så blir det vel en annen maskin som egner seg bedre her oppe.

Eirik
29-03-2010, 15:22
Nok et klart tegn på at dette ikke er riktig material på ruten, så snart de finner på noe bedre med 345'ene (EWR f.eks) så blir det vel en annen maskin som egner seg bedre her oppe.

Jeg synes den ´egner seg´ særdeles bra i så måte, oppgraderinger, Premium osv.. :D

Superhai
29-03-2010, 15:25
Jeg synes den ´egner seg´ særdeles bra i så måte, oppgraderinger, Premium osv.. :D

Nja, for paxen kanskje, men for TG er det ikke. Og passasjerhandlingsmessig så må man bruke mye ressurser på oppgraderinger.

Hickok
29-03-2010, 15:45
Nja, for paxen kanskje, men for TG er det ikke. Og passasjerhandlingsmessig så må man bruke mye ressurser på oppgraderinger.
Ja, det er noe dritt med alle disse passasjerene som skaper så mye mas..

Twin Otter
29-03-2010, 15:53
Så hva er da det idéelle flyet på OSL-BKK? 777, 345 eller 744? Kjør debatt.

HS-TGA
29-03-2010, 15:56
Håper da på oppgradering for vår tur nå i påsken da. :)

SQ 777
29-03-2010, 16:16
Kanskje snart 744 ...

LN-MOW
29-03-2010, 16:19
Så hva er da det idéelle flyet på OSL-BKK? 777, 345 eller 744? Kjør debatt.

Hvor mange runder har vi kjørt den der ..... ? :rolleyes:

view
29-03-2010, 19:01
Thai har A330-300 på vei, så snart de får fikset seg en ny leverandør av economyseter etter fiaskoen med Koito. Kanskje det er noe vi får se i sommersesongen på OSL i fremtiden, A345 får vi heller bare nyte så lenge det varer.

LN-MOW
29-03-2010, 20:52
Thai har A330-300 på vei, .

Det er en grunn til at SAS ikke bruker -300 til BKK .....

grindstein
29-03-2010, 21:12
Det er en grunn til at SAS ikke bruker -300 til BKK .....

En rask titt på sidene til Airbus sier meg at range kan være en av årsakene. knappe 5700nm kan muligens bli litt lite med en hard motwindskomponent på den turen.

petru26
29-03-2010, 21:31
AB bruker 333 til BKK, og jeg mener å ha sett at de har fuelstop i allefall på tur hjem igjen med den, så kanskje range blir litt i snaueste laget? Uansett var det en glede å se igjen 340 på Osl, den er i mine øyne et penere skue enn 777, i allefall uten de verste motora :-)

Glenn
29-03-2010, 21:57
Finnair bruker også A333 på HEL-BKK.

LN-MOW
29-03-2010, 22:08
Thai's 333'er er såvidt jeg vet planlagt brukt innen Asia, og ikke til Europa. TG liker å få med frakta si, så jeg tror neppe det noen gang blir 333 å se på OSL ....

grindstein
29-03-2010, 22:08
Finnair bruker også A333 på HEL-BKK.

Ja de gjør det, men så er den strekninga omlag 400nm kortere.

Computed route from HELSINKI VANTAA (EFHK, EF) to BANGKOK/SUVARNABHUMI INTL (VTBS, VT): 80 fixes, 4516.6 nautical miles

Computed route from OSLO/GARDERMOEN (ENGM, EN) to BANGKOK/SUVARNABHUMI INTL (VTBS, VT): 95 fixes, 4921.3 nautical miles

Eller sagt på en annen måte. Dette gir en ektra reserve på omlag 50minutter på turen Helsinki-Bangkok kontra Gardermoen-Bangkok under forutsetsning av at Take off vekta er den samme, og begge maskinene har fulle tanker.

Trety
29-03-2010, 22:20
Trodde vi ble enige om dette for lenge siden jeg? A345 om sommeren fordi TG har sånne stående uansett, og 777 om vinteren fordi man da ikke trenger cargo men pax. Eller noe sånt. :lol:

Tally-Ho
29-03-2010, 23:01
Etter hva jeg hører er det brukbart med frakt på Thai's flygninger til/fra Oslo, men derimot har det vært svært variable pax-tall.
Det er en kjent sak at ruten ikke er den helt store suksess, men "grei nok"...

Tally-Ho

MartinL
29-03-2010, 23:48
Det er en kjent sak at ruten ikke er den helt store suksess, men "grei nok"...

Tally-Ho

Nå ja, jeg vet ikke hvor du har fått opplysninger som lar deg konkludere på akkurat det. Derimot kan jeg fortelle deg at det er flere her inne inkludert meg selv, som sitter på helt annen info som også gror nærmere roten.....

Det faller svært tungt i enkelte miljøer at Osl fikk direkterute med Thai fra Osl. Det virker også som mange av de samme sirklene har stor glede å produsere og konkuldere på informasjon om denne ruten, som ikke medfører riktighet. Man skal ikke langt tilbake i tid før det samme gjaldt for CO også.....

Av naturlige årsaker kan ikke konkret informasjon om hvordan denne ruten faktisk presterer, fremlegges her, intill selskapet selv velger å uttale seg i media. Derimot er det en glede å kontstere at dere nok har feil og at Thai sin rute bare er begynnelsen på mye nytt og spennende fra Osl i tiden som kommer!

Get ready;)

HS-TGA
30-03-2010, 00:06
Man kan jo håpe på at TG setter inn 773ER som de skal lease fra Jet Airways og tar over nå i april..... ;)

FlightDeck
30-03-2010, 00:26
Det er vel foreløpig ingenting som skulle tilsi at denne ruten ikke er en suksess, selv om det er enkelte avganger med lav kabinfaktor. Det er det jo på stort sett alle ruter, uansett. Det er utrolig morsomt at Thai viderefører tilbudet på Gardermoen - og etterspørselen vil nok bare øke etter hvert som ruten etablerer seg. Det jeg imidlertid savner er muligheten til å booke billetter til fornuftige priser via andre kanaler enn reisebyråer, inkludert videreforbindelser fra Bangkok.

Boeing 777-200ER er nok mer egnet materiell for OSL-ruten, men for stor i lavsesongen. A340-500 har vel gunstig setekapasitet - problemet er at det er altfor mange seter i Business Class og Premium Economy.

Tally-Ho
30-03-2010, 01:11
Nå ja, jeg vet ikke hvor du har fått opplysninger som lar deg konkludere på akkurat det. Derimot kan jeg fortelle deg at det er flere her inne inkludert meg selv, som sitter på helt annen info som også gror nærmere roten.....

Det faller svært tungt i enkelte miljøer at Osl fikk direkterute med Thai fra Osl. Det virker også som mange av de samme sirklene har stor glede å produsere og konkuldere på informasjon om denne ruten, som ikke medfører riktighet. Man skal ikke langt tilbake i tid før det samme gjaldt for CO også.....

Av naturlige årsaker kan ikke konkret informasjon om hvordan denne ruten faktisk presterer, fremlegges her, intill selskapet selv velger å uttale seg i media. Derimot er det en glede å kontstere at dere nok har feil og at Thai sin rute bare er begynnelsen på mye nytt og spennende fra Osl i tiden som kommer!

Get ready;)


---
1. Dette er ingen "konklusjon", men hva man som luftfartsansatt og interessert tilhører på første benk hører fra ansatte på lufthavnen som betjener Thai. Ikke så sjelden parkerer jeg vinge mot vinge med deres maskin, og da omgås man i miljøet.

2. Så vidt jeg har fått med meg jobber du i Aftenposten, og dermed sitter du altså nærmere "roten" til Thai's kabinfaktor og økonomiske resultater på ruten? Del med oss andre da! Eller er det klassifiserte opplysninger i avisen?

3. "Det faller tungt i enkelte miljøer at Thai fikk sin direkterute fra Oslo"...sier du...Hvilke miljøer tenker du på spesifikt? Jeg kjenner ikke til noen slike "miljøer", del med oss andre her også? Tenker på på SAS som ikke flyr BKK fra OSL, tenker du på charter, som flyr de to destinasjonene syd i Thailand (Phuket og Krabi) og som ikke har ambisjoner om å starte opp BKK meg bekjent, eller tenker du på Norwegian / Feel Air, som gjerne vil å starte opp BKK, om de får det til?

4. Hva mener du med "sirkler" som har stor glede av å produsere og "konkuldere"....på ting som ikke medfører riktighet.

5. "Det er en GLEDE å konstantere at dere har feil..", sier MartinL videre...

Igjen Martin L- siden du åpenbart har fasit på mange ting her - del med oss andre, som ikke sitter nær "roten" på slike trivielle problemstillinger;-)

Poenget her må vel være at man skal kunne delta i debatten, med feilaktig eller riktig bakgrunnsinfo., uten at spydighetene og besserwisser-tankene flyr i alle retningene.
Dette er en luftfartsside for luftfartsansatte og luftfartsinteresserte, med rom for flere vinklinger. Det bør være greit å ta med seg!


Tally-Ho

amatør
30-03-2010, 07:11
Nå ja, jeg vet ikke hvor du har fått opplysninger som lar deg konkludere på akkurat det. Derimot kan jeg fortelle deg at det er flere her inne inkludert meg selv, som sitter på helt annen info som også gror nærmere roten.....

Det faller svært tungt i enkelte miljøer at Osl fikk direkterute med Thai fra Osl. Det virker også som mange av de samme sirklene har stor glede å produsere og konkuldere på informasjon om denne ruten, som ikke medfører riktighet. Man skal ikke langt tilbake i tid før det samme gjaldt for CO også.....

Av naturlige årsaker kan ikke konkret informasjon om hvordan denne ruten faktisk presterer, fremlegges her, intill selskapet selv velger å uttale seg i media. Derimot er det en glede å kontstere at dere nok har feil og at Thai sin rute bare er begynnelsen på mye nytt og spennende fra Osl i tiden som kommer!

Get ready;)
Kan det miljøet være SAS?:stir

basejumper
30-03-2010, 16:42
Det sier seg jo selv at det finnes miljøer som ønsker denne ruten alt annet en godt.

Uten å spekulere for mye, er det naturlig at dette er miljøer som mister noe av denne ruten, og da er det vil så vidt jeg vet mest transfer passasjerer til de nærmeste flyplassene, med SAS , KLM, Finnair, osv.
Så selvsagt er SAS litt småsure, det er jo ikke en gang noe poeng å diskutere.
Thats the game.

LN-MOW
30-03-2010, 16:50
Herregud - dere får det til å høres ut som at det sitter folk rundt i mørket og dytter nåler i voodoo-dukker ... Dette er alminnelig business - ikke sportsarrangement eller politiske partier .. :rolleyes:

OEH
30-03-2010, 17:51
Det er en kjent sak at ruten ikke er den helt store suksess, men "grei nok"...


Er det en "kjent sak"?
Det tror jeg neppe. I følge MartinL og andre på dette forumet er det jo tvert imot.
Jeg synes du skal være forsiktig med å si sånt med mindre du kan dokumentere det.

sukram
30-03-2010, 18:16
Er det en "kjent sak"?
Det tror jeg neppe. I følge MartinL og andre på dette forumet er det jo tvert imot.
Jeg synes du skal være forsiktig med å si sånt med mindre du kan dokumentere det.

Nå er vel ikke det motsatte dokumentert heller, forsåvidt. Har enn så lenge bare sett "jeg har hørt at"-informasjon fra begge leirene.

Stian
30-03-2010, 18:31
Nå er vel ikke det motsatte dokumentert heller, forsåvidt. Har enn så lenge bare sett "jeg har hørt at"-informasjon fra begge leirene.

Hehe.. ja, og hvor mange ganger har vi ikke hørt at "dette er bare begynnelsen, det kommer snart flere asiatiske selskaper". Dette har vi jo hørt nå i flere år, men foreløpig er det lite man har sett til alle disse selskapene som angivelig har planer om å starte opp fra OSL. :D
Så hvilken kilde som er mest eller minst pålitelig kan man jo sikkert diskutere.

Fry
30-03-2010, 19:23
Vet at det er interesse blant annet fra Korean Air, som hadde en delegasjon på besøk angående nettopp en slik rute. Så det er nok ikke bare tomprat. Men nye ruter tar ofte tid å innarbeide, samtidig som at det er for sent å lansere noe for sommersesongen, og vintersesongen er jo ikke det helt store for rutelanseringer...
Vi får vente, det kommer nok:)

Skulle gjerne sett langruter med SAS fra OSL også. Synes fremdeles det er synd at de ikke fikk til NYC-ruten, nå som CO trapper opp med 2x daglige i sommerhalvåret. A333 ble nok bittelitt for stor, selv om jeg allikevel ikke tviler på at de kunne fått det til endog.

Hvis vi ser litt fremover, vil jeg tippe vi har en del langruter på plass (Norwegian ekskludert). Mine tips er Beijing, Seoul og Dubai i første omgang. EK ville for eksempel garantert gjort bra med en DXB-ARN-OSL-DXB-type rute.
Korean Air har en del nisjeruter på plass allerede, som feks Praha, så ikke utenkelig at det blir en slik rute til OSL også, muligens via en annen europaby.

janusk
30-03-2010, 19:57
Vet at det er interesse blant annet fra Korean Air, som hadde en delegasjon på besøk angående nettopp en slik rute. Så det er nok ikke bare tomprat. Men nye ruter tar ofte tid å innarbeide, samtidig som at det er for sent å lansere noe for sommersesongen, og vintersesongen er jo ikke det helt store for rutelanseringer...
Vi får vente, det kommer nok:)

Skulle gjerne sett langruter med SAS fra OSL også. Synes fremdeles det er synd at de ikke fikk til NYC-ruten, nå som CO trapper opp med 2x daglige i sommerhalvåret. A333 ble nok bittelitt for stor, selv om jeg allikevel ikke tviler på at de kunne fått det til endog.

Hvis vi ser litt fremover, vil jeg tippe vi har en del langruter på plass (Norwegian ekskludert). Mine tips er Beijing, Seoul og Dubai i første omgang. EK ville for eksempel garantert gjort bra med en DXB-ARN-OSL-DXB-type rute.
Korean Air har en del nisjeruter på plass allerede, som feks Praha, så ikke utenkelig at det blir en slik rute til OSL også, muligens via en annen europaby.

Nu skal jeg ikke sige hvor meget man kan stole på Emirates egne udtalelser, men Emirates CEO Tim Clark har udtalt at man kun er interesseret i CPH i Skandinavien, så den rute virker umiddelbart usandsynlig.

PP
30-03-2010, 20:31
Nu skal jeg ikke sige hvor meget man kan stole på Emirates egne udtalelser, men Emirates CEO Tim Clark har udtalt at man kun er interesseret i CPH i Skandinavien, så den rute virker umiddelbart usandsynlig.

Skal vi ikke bare slå fast at når EK på et tidspunkt kommer til Skandinavien så er det CPH som er på tale - om så OSL og ARN på et senere tidspunkt også kan blive aktuelle må tiden vise...

Superhai
31-03-2010, 00:08
Jeg tror ikke OSL får de store nyhetene i år, sommerprogrammet er på mange måter for seint nå (selv om Thai var på med svært kort varsel). Det enste er vel til vinterprogrammet, og det er jo mulig det dukker opp noe. Hvis noen langt vekkifra skulle komme, så er det vel Air China som er mest sannsynlig. Korean Air har vel fått litt interesse i forbindelse med koreanere skal ut i Nordsjøen, men at det skulle komme noe før 2011 tviler jeg på. Qatar pleier å annonsere nye ruter ganske tidlig. Og jeg tror de vil gjøre seg ferdig med CPH først. Emirates kommer helt sikkert til CPH først. Etihad kan tenkes å velge annerledes hvis EK etablerer seg først. Så får vi se om det er noen overraskelser på vei.

Giama3
05-04-2010, 20:03
Hei.
Jeg ser i Amadeus at Thai skal bruke Boeing 777 til OSL Lørdag 01 mai.
Kommer de til å bruke den på Lørdager istedenfor 340-600 som de gjorde sist sommer?

LN-MOW
06-04-2010, 03:49
Etter hva jeg hørte fra Thai i forkant av sommerprogrammet, er det meningen at -600 skal brukes ca en gang i uka i hele sommer ... Hva de ender opp med å gjøre gjenstår å se ....

amatør
06-04-2010, 15:56
Amazing Thailand kjører jo reklame på norske TV kanaler nå, i samarbeid med Thai virker det som.
Er vel for å få flere nordmenn nedover om våren/sommeren.