View Full Version : SAS CPH-GLA
Är det någon som kommer ihåg när SK öppnade CPH-GLA? Tror det var i slutet på 70-talet. Om någon har en artikel eller två från detta mottages dom tacksamt.
Bör precisera att det var inaugural av CPH-SVG-GLA
Dette har jeg fått fra en god venn i SAS UK. Som du ser husker han ikke eksakte datoer, men du har kanskje noe å arbeide vidre med.
"I could tell you for certain, I joined SAS in 1970 in Glasgow, we were flying GLACPH direct then and I think until around 1973, then we started flying GLASVGCPH to cater for the oil business which was growing in ABZ. We started flying ABZSVG direct in 1980, we continued with GLASVGCPH until aprox 1983, then we had a very strange routing of OSLSVGABZGLA and the reverse directly flown at the same time in different directions until 1985. We then reverted to flying GLASVG and GLACPH separately from 1985 until 1988 when the GLASVG stopped. WE continued with GLACPH until 1993 when BMI took over from SAS."
Jeg fløy 6. april 1990 på strekningen FBU-SVG-GLA og det var med SAS DC-9-21. Returen var tror jeg var på andre påskedag (altså 16. april 1990, men det kan også være den 17.) og også det med DC-9-21 GLA-SVG-FBU. Med andre ord vet jeg positivt at "until 1988" er feil. Datoen for turen til GLA er enkel å huske fordi det var samme datoen som Scandinavian Star brant (startet på kvelden samme dag). Begge veier satt jeg foran gardinen - var litt sen med å bestille og fikk ikke noen billigbilett så hvorfor ikke fly Euroclass tenkte jeg. Service kunne en absolutt ikke klage på - plastbestikk og pappkopper var fremmedord da - full varm lunsj med krystall, porselen og sølvplett og sete 1F (var eneste på første rad - det var en i tillegg på 2A foran gardinen). På returen var vi flere en to foran gardinen, men husker hvor mange. Jeg var heldig og fikk en toseter for meg selv, så det var ingen som satt på 1C.
Forøvrig kan det sies at turen til Skotland var vellykket, fisket etter ørret i Pitlochry, nytt utsikten fra Queen's View over Loch Tummel og med Ben Nevis i det fjerne, besøkt tre whisky-destilllerier (Glenfarclas, Tamdu og Glenlivet), ikke sett noen udyr i Loch Ness, besøkt Caithness paper weight glassverk i Oban, besteget Arthur's Seat/Edinburgh og ikke minst besøkt 13 vannhull i Grassmarket/Edinburgh på en kveld med påfølgende snekkerverksted dagen deretter. :smokin
Originally posted by Olebno
Dette har jeg fått fra en god venn i SAS UK. Som du ser husker han ikke eksakte datoer, men du har kanskje noe å arbeide vidre med.
"I could tell you for certain, I joined SAS in 1970 in Glasgow, we were flying GLACPH direct then and I think until around 1973, then we started flying GLASVGCPH to cater for the oil business which was growing in ABZ. We started flying ABZSVG direct in 1980, we continued with GLASVGCPH until aprox 1983, then we had a very strange routing of OSLSVGABZGLA and the reverse directly flown at the same time in different directions until 1985. We then reverted to flying GLASVG and GLACPH separately from 1985 until 1988 when the GLASVG stopped. WE continued with GLACPH until 1993 when BMI took over from SAS."
Nu har jag fått ett mer exakt datum. Skall tydligen röra sig om den 5:e April 1975. KGL du tror inte att du kan få scannat denna artikel om du hittar den i Inside.. I alla fall bilden på crewet?
Originally posted by Savipix
Originally posted by Olebno
Nu har jag fått ett mer exakt datum. Skall tydligen röra sig om den 5:e April 1975. KGL du tror inte att du kan få scannat denna artikel om du hittar den i Inside.. I alla fall bilden på crewet?
Så, det var derfor jeg ikke artikkelen i noen av de lånte Inside'ne jeg har - eldste eksemplar er fra september 1975 :(