PDA

View Full Version : Flyregler


OSL-MRU
21-01-2010, 19:16
Så dette bildet: http://www.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2007-7/24/5876.jpg

Om det er ekte eller ikke er ikke så farlig. Det er bare et eksempel.
Spørsmålet mitt er:
Er det noen piloter her på forumet som vet hva som er minimum avstand fra et fly til et annet i luften?

Takk på forhånd!

JoeW
21-01-2010, 19:19
Er det ekte, altså ikke manipulert?

sk931
21-01-2010, 19:23
Det er manipuleret, det må det være
Hilsen
Ole

OSL-MRU
21-01-2010, 19:26
Jaja, jeg sa det var en sjanse. Men jeg lurte på om reglene for minimum avstand for to fly i luften! :)

Aleksander Maaland
21-01-2010, 19:38
Bildet kunne umulig være ekte.

Tenker det er noe mellom 2 til 5 nm. Spørs hvor man befinner seg. om man er på cruise eller inbound eller outbound fra en flyplass.

Noen som vet mer kan sikkert forklare)

ENGM 911
21-01-2010, 19:43
http://en.wikipedia.org/wiki/Reduced_Vertical_Separation_Minima

Det er mange faktorer som spiller inn. Eksempel ved take-off kode F øker minima, LVP etc etc. Kan rote litt og finne ut mer i morgen kveld om du ikke har fått svar til da.

Jumper G5
21-01-2010, 19:50
Det du tenker på er sikkert den horisontale seperasjonen i samme høyde og hvis flyene er på samme kurs eller på kryssende kurser. En flygeleder på forumet vil kunne gi det et fornuftig svar. Det er forskjellige regler i fht om flyet er på radarkontroll eller ikke.

Vertikal seperasjon er 1000 fot i RVSM-luftrom (godkjent luftrom, og godkjente fly med fungerende godkjent utstyr) over FL290, 2000 mellom flyene over FL290 utenfor RVSM-luftrom, og 1000 fot under FL290 med mindre annet er bestemt.

Akkurat dette bildet er tatt med såkalt "time lapse", det vil si at et kamera (på stativ) tar flere bilder på samme ramme. Flyet på bildet er således det samme flyet med et sekund eller tres mellomrom.

TFC1
21-01-2010, 20:28
Adskillelsesminima er avhengig av kvaliteten på radarutstyr o.l.. I Norge er det 5 NM i underveisfasen, mens man har 3 NM adskillelsesminima i Oslo TMA (rundt Gardermoen) dersom visse kriterier oppfylles.

Andre steder er det 10 NM, og i luftrommet over Nord-Atlanteren utenfor radardekning er det 60 NM/10 minutter på samme rute i samme høyde med samme hastighet.

Vertikaladskillelse er 1000 fot under FL285 og 1000 fot over FL285 dersom flyet er utstyrt for dette i RVSM-luftrom.

Russland bruker meter, det samme gjør Kina.

OSL-MRU
21-01-2010, 20:28
Ja, det var det jeg tenkte på, Jumper!
Tenkte nok at det var en time lapse det der ja!
Takk for svar! :) :)

thnp
21-01-2010, 21:24
Det er riktig at det i Norge benyttes 5 NM eller 1000 ft. som generell regel. Rundt GM er atskillelsen 3 NM.

Det er BSL-F som regulerer hvilke flyginger som skal atskilles i Norge, og den har følgende å si:

Luftromsklasse A: Kun tillatt for IFR. All trafikk atskilles
Luftromsklasse B: All trafikk atskilles
Luftromsklasse C: IFR atskilles fra IFR, og IFR fra VFR.
Luftromsklasse D: IFR atskilles fra IFR men ikke fra VFR.
Luftromsklasse E: IFR har krav på trafikkinformasjon om IFR/VFR
Luftromsklasse F: Ukontrollert. Ingen atskillelse.
Luftromsklasse G: Ukontrollert. Ingen atskillelse

(ordforklaringer: IFR = Instrument Flight Rules. Alle rutefly. VFR = Visual Flight Rules. Typisk LN-småtasser)

I Norge har man stort sett D-luftrom i TMAene rundt de større flyplassene, og C-luftrom over disse.

Det finnes et par tilfeller hvor man kan fravike disse atskillelsesminimaene:

- I luftromsklasse D/E under FL100 dersom èn pilot rapporterer et annet i sikte og ber om å få klatre/descende gjennom levelen til det andre flyet.

- I nærheten av en flyplass dersom:
a) Den ene piloten ser det andre flyet og kan følge etter dette
b) Flygelederen ser begge flyene
c) Begge pilotene ser hverandre

- Ved påfølgende visuelle approacher hvor fly nr. 2 har rapportert det forangående i sikte og påtar seg egenatskillelse "to space up behind".

I tillegg har man jo flere steder i Nord-norge hvor man ikke har radardekning og det benyttes prosedyrekontroll (en heeeelt annen ball-park).

Utover dette skal man også sørge for at fly under radarkontroll ikke havner i wake-turbulencen til andre fly. Da benytter man opp til 6 nm atskillelse (dersom man har ett fly over 136.000kg og et andre med en vekt på under 7000 kg.

Mvh.
TH

Morten
22-01-2010, 12:22
Ref bildet; her snakker man om effektivisering innenfor ATC ;)

STARSHIP 2
22-01-2010, 12:52
Det mest ekstreme tilfellet har vi i Bodø OFIR, der vi på det meste skal ha 120nm sideveis atskillelse.

Feks inn og ut av Svaldbar, et fly skal ned og et skal opp- de skal gå gjennom høydene til hverandre. Da må vi klarere den ut via OMESU-ASTID (se link) og den inn BJO-BARNI. Den inn må da gjerne ligge på BARNI til den er under flyet på vei ut.. Dette kan skape endel forsinkelser, men sikrer de påkrevde 120nm sideveis når de går gjennom høyden..
http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/EN_ENR_6_2-17_en.pdf

STARSHIP 2
22-01-2010, 13:28
Luftromsklasse D: IFR atskilles fra IFR men ikke fra VFR.
Luftromsklasse E: IFR har krav på trafikkinformasjon om IFR/VFR
Luftromsklasse F: Ukontrollert. Ingen atskillelse.


IFR atskilles fra IFR i E-luft også ;) Trafikkinfo samme som G-luft. Ellers et flott innlegg!

nå er det bare noen få måneder igjen før alt E-luft i Norge blir D-luft (B og F finnes ikke i Norge, A kun i Bodø OFIR)