View Full Version : Canon 5D Mark II vs Canon 7D
Som titelen tilsier trenger jeg tips ang kamera valg. Det står mellom overnevnte. Klarer å se både fordeler å ulemper med begge. Men er 5D verdt de 6000 kr ekstra når det kommer til spotting?
Hadde håpet på innspill fra det gode folk her inne. På forhånd tusen takk!!;):)
7D er vel strengt tatt sportsversjonen til 5D mk2 akkurat som 1D er i forhold til 1Ds, men da med mindre sensor (1D har 1.3x crop og 7D har 1.6x crop).
De er laget for to ulike typer bilder. 7D = sport (/spotting) og 5D for planlagte bilder, studio, landskap/natur osv.
Til rent spotterkamera ville jeg nok anbefalt 7D ettersom den har høyere FPS og mindre sensor, som betyr mer brennvidde.
Harald Oanes
21-01-2010, 15:33
La oss si det sånn, at du får et utrolig godt kamera i 7D, det er det ikke tvil om. Man kan si hva man vil om forholdet mellom Canon og Nikon, selv om jeg alltid har hatt Nikon (men Canon på kompakt...) - så er ikke dette kun fordi jeg synes det er best, det har like mye med alt en har av utstyr, objektiver o.l. Så du får nok et knall-kamera, uansett hva du velger. Lytt til Gilera, han har både peiling, og et godt poeng...
Venter i spenning på foto-resulteter med nytt kamera...
hei å hå
H
jeg hadde ikke vært i tvil, 7d hadde blitt kjøpt. Som allerede nevnt crop er helt klart en stoor fordel til spotting, og du vil ikke gå tilbake til noe mindre enn 8fps bår du først har prøvd. er ikke sikker på fps`n på den andre men i.o.m at det er fullformat så er det endel tregere. Kjøp deg 7d du, og bruk heller de ekstra penga til overs på optikk!
Airbus 330
21-01-2010, 18:55
Som titelen tilsier trenger jeg tips ang kamera valg. Det står mellom overnevnte. Klarer å se både fordeler å ulemper med begge. Men er 5D verdt de 6000 kr ekstra når det kommer til spotting?
Hadde håpet på innspill fra det gode folk her inne. På forhånd tusen takk!!;):)
Var i samme vurdering selv faktisk, og havnet på 7D som det beste valget.
Så fort min Canon 40D (1 år) blir solgt, så blir det 7D på meg ;)
Planebeach
21-01-2010, 19:40
Jeg har akkurat byttet ut min gamle EOS 30D med EOS 7D. Har lenge lurt på EOS 5D, men jeg skal bruke kamera mye til spotting. Og da når 7D ble annonsert i høst var jeg ikke i tvil hvem jeg ville ha.
Testa min 7D på 30 års feiringa til F-16 på rygge i helga, ble meget imponert over kamera. Har testet begge 5D kameraene, de er bra som det står over her til porterett og natur. Mens 7D er mye bedre til vært bruk.
Halvorsn
21-01-2010, 19:45
5D for spotting? nei.. jeg ville definitivt gått for 7D! No doubt about it - du får mer utav telen din, og det finnes gode ekstremvidvinkelobjektiver på markedet som kan måle seg i allefall med 17-40L (ekvivalent til fullformat). Fikk meg 40D for snart ett år siden - og venter i spenning på 7D mkII og 5D mkIII :P
Halvorsn
21-01-2010, 19:49
er ikke sikker på fps`n på den andre men i.o.m at det er fullformat så er det endel tregere
Du har rett der ;) 5D mkII har 3,9 bps mens da 7D har 8 som du sier. Kan nenve at det er likt som både 1D mkII og mkIIN med sine 10 mpx mindre og 1,8" mindre skjerm. Duverden hvor teknologien utvikles, altså!
ATC-flyradar
22-01-2010, 12:31
Jeg går for Canon 7D og den er bestilt nå:
http://www.norek.no/img/p/200/494641.jpg
http://www.norek.no/mlf/produkt/bilder/494641-1.jpg
Jan
jojo1717
26-01-2010, 20:34
Testa min 7D på 30 års feiringa til F-16 på rygge i helga, ble meget imponert over kamera. Først vil jeg gratulerer med 7D! Sjøl har jeg også det og er svært fornøyd! :)
Er nysgjerrig på de bildene du fikk fra feiringen.
Hadde filmet romferge-utskytningen i USA og tatt en del bilder fra et flystevne i Florida sist november..
Filmen fra utskytningen nedenfor.
http://www.youtube.com/watch?v=GEjlF5zgw40