PDA

View Full Version : På tur med Widerøe

BlackWolf
19-05-2005, 19:07
Lørdag 14 mai dro jeg og min bedre halvdel på tur til Nordfjord på slekstreff hos hennes familie. I steden for 10 timer buss så ble det fly, gode gamle widerøe. Er noen år siden jeg fløy med de nå.
Vel oppe på OSL tok innskjekking og sikkerhets kontroll mindre nn 5 min så det var rask unnagjort. samt trafikken på en lørdags morgen er vel ikke den største. Det som fanga min intreresse var to herckules (eller var det en?) og jammen meg så var det ikke en A-330-200 som tok av og som tilhørte Air Greenland. (Noen som vet hva den gjorde der??) etter litt venting så var det oss og 10.11 taksta vi ut fra gaten på vei mot første stopp som var Sogndal. 4 min tasktevei og fribanne til takeoff fra bane 1L også strakeveien til sogndal. Det var strålende sol og kjempeflott utsikt og etter ca en halvtime begynte vi nestigninga til sogndal og en strait-in til bane 24. På veien ned for vi over Lærdal og Kaupanger.
Der var det tid for blybytte og etter 15 min var det takeoff fra bane 6, en krapp venstesving og strake veien til sandane. Hvor vi etter knappe 20 min kom ned over sandane sentrum, fløy ut fjorde, en krapp høyesving med tilhørende landing på bane 9 på sandane lufthavn. Da vi stoppa var klokka 11.34 13 min før rutetid.
Onsdag 18 Mai var det tid for tilbake tur. Siden innskjekking og sikkerhets kontroll var på sammeplass tok det tid før vi fikk skjekka inn. Den nye tid har også komt til disktikta. Skya oppphold og vi tok av fra bane 27, runda til høyre en trekvart runde før kursen vart satt direkte til OSL for ILS landing på bane 19R. Litt små humpete vart det, spesielt på tur ned til osl, men alle var eninge om at det hadde vært en fin tur.
Flyene vi fløy var "Oslo" og "sogn og fjordane" Det siste forøvrig til og fra sandane.
En ting er iallefall sikkert at Sandane lufthavn må være en av Norges mest spesielle og spektaulære flyplass og anbefaler alle å fly der en tur med WF for hvem vet kanskje det blir den siste. Som følge av nye internasjonale krav så kan sandane bli nedlagt på grunn av at tilgjengelig landingplass blir for kort i forhold til en DASH 8 har lov å operere med.
Men det eg savna mest var den gratis kaffikoppen med sjokolande eller lefse til, den var veldig god å ha når det storma som værst.:-)

OSL Inside
19-05-2005, 19:21
Finns det ikke ett eget "Trip Report" forum her?

LN-MOW
19-05-2005, 19:41
Yepp ... men det er litt flytende ... men vi kan alltids flytte traaden etter hvert.
Men du trenger et kamera, Svartulv!! :up:

sail4fun
19-05-2005, 19:46
SDN :up:

Passende forum er vel egentlig http://www.scanair-forum.net/forums/board.php?FID=3

BlackWolf
21-05-2005, 15:04
Hehe madammen kjøpte et kamera til 5000 spenn, sony ett eller annet, 7,2 mpixel, så har lærtå bruke det, neste steg er å få bilda inn på nettet uten å være isdn killer :-)

EB
16-07-2005, 14:51
Hyggelig med rapport fra Norge og WF også...:up: