PDA

View Full Version : Travellin' Light - The Julebord 2010 pt. 1

Martin
20-01-2010, 12:37
Travellin' Light

Så, da var det på tide med en ny tur. Det har etterhvert blitt en årlig tradisjon at jeg tar meg en tur til Seattle, for å "feire jul" i Januar. 2010 skulle heller ikke bli noe unntak.

Booking ble gjort tidlig i oktober, da datoene ble bestemt. Bussruta jeg har benyttet meg av tidligere, var nå lagt ned, så man måtte se seg om etter andre alternativer. Selv om de er mange, var det vel to jeg vurderte, selv om det egentlig ikke var noe tvil om hva jeg kom til å velge til slutt - et alternativ som nok hadde blitt booket selv om SAS fortsatt hadde flydd til Seattle. Det ble også kommunisert med at annet forummedlem, som skulle ta samme ruta, helt fram til det ble bekreftet at arbeidsgiveren hans hadde bruk for han de dagene. Uansett, følgende var blitt booket:

20/01/2010: BA767, OSL-LHR A320, Euro Traveller
21/01/2010: BA049, LHR-SEA, B777-200, World Traveller
24/01/2010: BA194, IAH-LHR, B747-400, World Traveller
25/01/2010: BA766. LHR-OSL, A320, Euro Traveller

For meg blir det nytt bekjentskap med hele to flytyper; B777 og B747, og det blir forøvrig også mitt første bekjentskap i det hele tatt (som passasjer), med fly produsert i Amerika som har mer enn en midtgang.

Nytt av året, var at hele julebordet skulle forflytte seg fra Seattle til Houston, og derfor ble det booket multi-city hos BA: Inn til SEA, tilbake fra IAH.
Tilfeldigvis hadde BA et salg til bl.a. Nord-Amerika, og prisen til SEA tur/retur lå på 4646 kroner, mens prisen tur/retur OSL-IAH var noe dyrere. Litt overrasket ble jeg da, når min totalpris havnet på 4620, altså billigere enn den billigste. Nuvel, man klager ikke.

BA49 har avgang klokken 14:20, og når man kommer fra OSL har man da to alternativer, enten BA761 som har avgang klokken 07:40, eller BA763 som har avgang klokken 11:35.

Med BA 763, ville jeg ankommet LHR klokken 13:05, og hatt en drøy times connection. Med tanke på mulige forsinkelser innbound fra LHR, nye sikkerhetskontroller, bussgater, etc. etc., bestemte jeg meg fort for at det ble litt snauere enn hva jeg følte var komfotabelt. Riktignok kunne man få det på samme booking, hvilet ville betydd gratis ombooking om jeg ble forsinket til LHR, men med en SEA-flight om dagen. ville jeg blitt et døgn forsinket, noe som ville amputert turen betrakelig, sånn prosentmessig sett.

BA761 har avgang 07:40, eller som Nils Georg fra Valens Frokost-tv ville sagt det: "fryktelig tidleg", i hvertfall når man bør være på flyplassen litt før, og i tillegg komme seg dit før det igjen.
Jeg slo derfor igjennom, og bestemte at jeg skulle fly ned dagen før, og overnatte enten i London, eller på Heathrow. Først var planen BA769, som går i 21-tiden på kvelden - hvis den går. Det var visstnok ikke planen at denne flighten skulle gå den 20. Januar, så da ble det BA767 (som før faktisk gikk med 767 *sukk*), som har avgang klokken 17:10 fra OSL, med ankomst LHR klokken 18:40.

Så var det overnatting: Det finnes et hotell som ligger i gangavstand fra T5, som heter Sofitel. Men etter å ha lest Discus sin rapport fra dette hotellet, hadde jeg en eller annen ide om at jeg ikke ville bo der. Hilton er dog en kjede jeg synes er helt ok, og de har et hotell ved T4, så det ble først booket det. Fra T5 til Hilton, kommer man seg med en gratis shuttle som går en gang i halvtimen, eller med HEX og Heathrow Connect, via Heathrow Central. HEX går ofte, mens Heathrow Connect går - i likhet med bussen - en gang i halvtimen. Det betydde altså at muligheten for å komme seg til T4, var en gang i halvtimen. Da syntes jeg det hørtes mye lettere ut å komme seg til Paddington, og kansellerte, og booket på nytt hos Hilton Paddington. På et eller annet tidspunkt, fant jeg dog ut at jeg ville på HRC den kvelden i London, og fant så et annet Hilton-hotell som lå praktisk til i forhold til både HRC og tube. Ombestemte meg igjen, og "flyttet!" tilbake til Paddington, før jeg etterhvert fant ut at Hilton London Metropole lå rett nedi gata, og var mye billigere. Flott! Lettvint å komme seg til, og en grei pris. Endelig hadde jeg bestemt meg for hvor jeg skulle sove - trodde jeg.

Etter å ha kikket både på Tripadvisor, samt et par klipp på Youtube, fant jeg ut at Sofitel så da ikke så ille ut som jeg innbilte meg at det skulle være, og jeg skjønte heller ikke helt hvor jeg hadde den ideen fra. Med en uslåelig beliggenhet, ble det på nytt kansellering og ny bestilling. I følge Discus ble dette hotellet åpnet av selveste Sir Cliff Richard, så derfor har han fått æren av å låne meg en sangtittel til denne TR'en. Siden det er vinter, ble det ikke "Summer Holiday (bit.ly/8Uaa4v)" eller "On The Beach (bit.ly/4vc1FB)", men siden jeg satser på å prøve å reise med kun håndbagasje (eller, bagasje som kan tas med ombord hvis jeg føler for det), ble det "Travellin' Light (bit.ly/6NnYMF)". Muligens møter en kanskje noen "Young Ones (bit.ly/7VtnK9)" der, og kanskje en "Living Doll (bit.ly/7z1nkn)" som spør "Do You Wanna Dance (bit.ly/8j0Wbi)"? Bare en ikke møter en "Devil Woman (bit.ly/86SlDe)", så. Ellers blir det sikkert en rolig kveld på hotellet med iPod, "Wired For Sound (bit.ly/6TblBN)", som jeg er ;)

Man skal også forflytte seg fra Seattle til Houston. Det ble lagt ut forslag fra julebordkomiteen om en flight kalt CO166, som skal gå fra Seattle om morgenen, og ankomme Houston på ettermiddagen. Siden den begynte å "fylle seg" med Scanair-medlemmer, var det bare å hive seg på. Skulle først forsøke å booke via Continental sine egne sider. Kom til der man skal betale, og taste inn koden fra den lille nettbankbrikken. Da ville ikke lenger continental.com samarbeide med banken min, og jeg fikk ikke booke. Prøvde noen ganger, men uten hell. Samme problem skjedde også forøvrig da turen til neste Mai skulle bestilles. Dog ikke med mitt kort, men kort av samme type, fra samme utsteder. Feilen er forøvrig rapportert videre til selskapet.

Det ble da å klikke seg inn via linken på forumet, og booke hos Farmer (det burde jeg vel strengt tatt gjort med en gang), og samtidig støtte forumet med noen kroner. Noen kroner dyrere var det, men ikke så mange. Prisen kom på ca. 700 kroner - og det er ikke verst for en firetimers flight, hvor de tom. serverer en gratis "snack".

Man har nå fått pakkert både koffert og ryggsekk, og er om en drøy times tid klar for avgang fra Maura, med #ruter-eller-hva-det-nå-heter, beregnet ankomst ca. en halvtime før innsjekk åpner. Hva er vitsen? Vel, alternativet er å vente her en time til, og da sitter jeg like gjerne der som her.

Satser på litt oppdateringer underveis, as usual, så får det være opp til hver enkelt om de føler for å lese noe ;)

Snakkes!

SQ 777
20-01-2010, 13:03
Gleder meg.........:D

Hickok
20-01-2010, 13:13
God tur! Snakkes i the US and A.

jcnorway
20-01-2010, 13:52
Og da har jeg fra velinformerte kilder at Martin straks er på vei ut døra for å finne en buss som går til OSL ;)

God tur!

Martin
20-01-2010, 14:03
Martin fant bussen ;). Sjekk benplassen!

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Scanair%20Julebord%202010/93fd6c34.jpg

SQ 777
20-01-2010, 14:25
Mange knyttnever.. God Tur..

Hickok
20-01-2010, 14:47
Ser 766 er en halvtime sen fra LHR. Får satse på at den forsinkelsen hentes inn.

Martin
20-01-2010, 15:53
Ser 766 er en halvtime sen fra LHR. Får satse på at den forsinkelsen hentes inn.

ba.com sier 4 minutter. Og hva er vel en halvtime når man er på ferie? Har jo gooood connection :D

Kom meg som vanlig greit ned til OSL. Bussen var i rute, og jeg kom meg greit til BA sine automater for å printe BP. Inn med (sølv)kortet, som fant "meg". Bekreftet setene, og at jeg ikke hadde noe farlig i kofferten. Så ville automaten se på passet mitt, men det var visst litt vanskelig å lese, så da var det å vente på at skranken skulle åpne. Traff også på learjet, så det ble å slå av en prat med han, og få litt "inside-info" som gjør at jeg serlyst på turen videre. De uvaskede ble sluppett inn først, før vi (meg pluss et par som reiste Club) ble spurt om vi hadde lov til å stå der (for all del, på en hyggelig måte),og om vi visste hvor loungen lå. Ha! Klart jeg visste det.

Club\Silver\Gold-skranken åpnet, og som førstemann ble jeg kjapt ekspedert. Så så jeg maskinen spyttet ut en tag som det stod SEA på, samt at hun satt klar med en "long transfer"-tag. Fikk heldigvis hindret henne i å sende den helt til SEA, og en ny tag som det bare stod LHR på kom ut, og jeg fikk boardingpass for begge flightene, og bagasjekvittering, fant så veien mot security, som foregikk lydløst, og deretter via tax-free for å hamstre med noen lokale potet-produkter på oppdrag frajulegbordkomiteen, og deretter opp i loungen, hvor jeg nå sitter med mat,øl og laptop. Alt ser foreløpig ut til å være på rute, så vi satser på at det holder seg sånn.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Scanair%20Julebord%202010/164efbb6.jpg

BSSW
20-01-2010, 19:03
Gleder meg til fortsettelsen Martin.

Synes fremdeles det er kjipt jeg ikke kunne bli med i år... Har på følelsen av at det kommer til å bli "gnidd inn"...

Hils folket, og Sonja :colgate: ;)

Discus
20-01-2010, 19:09
Ser ut som FedEx-duden er i rute mot LHR, så da får vi vel en oppdatering i kveld eller i morgen tidlig fra loungen?

jcnorway
20-01-2010, 20:27
Jeg tipper FedEx gir lyd fra seg i løpet av kvelden. Med laptop'en på tur og forhåpentligvis tilgjengelig WLAN på hotellet så blir det vel en oppdatering eller to ;)

Martin
20-01-2010, 21:09
FedEx er da alltid på plass? ^_^

Etter loungen, var det å traske mot gaten, som i dag var nummer 50. Flyet (G-EUUE) hadde kommet inn på rute, og stod der da jeg ankom. En del infants, samt en rullestol stod også og ventet, og jeg tenkte et stilli "jippi!!" inni meg da jeg så det var infants med. Jeg skjønner at unger kan skrike, og jeg ønsker ikke å skylde på foreldrene, men det er ikke noe morsomt for det.

Etter litt venting, samt nok en liten prat med learjet, ble det tid for boarding. Det er faktisk første gangen jeg har opplevd at de har bedt de på de bakerste radene gå ombord først (etter infant'ene og rullestolen), og samtidig at passasjerer i Club, og "Executive Club cardholders" (hun sa ingenting om status) kunne boarde "at their convenience". Min convenience var omtrent med en gang, så jeg boardet. Fant sete 7A, som var første rad i Euro Traveller. Første raden i World Traveller, er konfigurert på samme måte som CLub Europe, så setet var det samme som jeg var vant til ;) Grunnen, er visstnok at hun som "opererer" drikketralla i Club ikke skal kjøre den inn i knærne på han som satt ved siden av meg når hun drar tralla gjennom gardina for å friste oss som sitter bak med en champagneflaske stående oppå tralla (samt at hun med mat-tralla i Club drev og serverte de på bakerste rad, sånn at hun med drikketralla måtte passe seg).

Så, man kom seg fra gate, 17:14 i følge ba.com. Taxet så nedover mot 01L, innom deice,og up and away.

Economy Class, ja.. Jeg skal i utgangspunktet ikke klage på Euro Traveller, for det er et greit produkt, følger jeg. Man får noe snacks, og man får (omtrent) det man vil å drikke. Jeg ville ha champagne, men visste at det fikk jeg ikke. Det ble derfor en GT, samt en liten pose med det som på Flyertalk kalles "Birdseeds".

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Scanair%20Julebord%202010/IMG_0432.jpg

Smo sagt, nei, jeg skal ikke klage på økonomiklassen til BA. Det var bare så utrolig kjipt å sitte på raden bak den klassen jeg har sittet på de siste 11 BA-flightene mine. :cry:

Anyway, fram med iPod, og la bl.a. Dave Carroll følge meg over Nordsjøen. Det ble en kjapp approach fra vest, uten strafferunder, og vi ankom noen få minutter etter skjema, og taxet inn til en gate med egen bro. Må innrømme at jeg drømte meg litt bort da jeg så alle 747'erne på terminal 5. Jeg synes fortsatt det er litt stort at jeg skal fly en sånn på søndag.

Jeg kom meg greit ut av flyet, og fikk slippe inn i UK. Nede ved bagasjebåndet var det ikke noe bagasje, så jeg fant ut at jeg skulle gå på do. Gjorde meg ferdig der, og det var fortsatt ikke noe bagasje. Plutselig kom det bagasje.

Var selvsagt spent på om min med pri-tag var blandt de første. Jeg synes dog det var litt ironisk ast den første som km, hadde en DY-tag på seg ^_^ (Altså, en sånn tag som man skriver hva man heter, og hvor man bor på, ikke sånn som bestemmer hvor bagasjen din skal). Min koffert var nummer to av de med pritag, og ca. nummer 20 totalt. Det var da strake vegen gjennom en ubemannet tollkontroll, og ut til høyre, og finne vegen til Sofitel. Fant det fort, og vips var man der.

Var her en del kø i resepsjonen, men det løste de med bra bemanning, og en søt jente som spurte om jeg skulle sjekke inn, samt hva jeg het. Da jeg kom fram til en skranke, visste damen bak den allerede hva jeg het. Stilig :).

Nå sitter man her, og er sulten. Litt usikker på hva hotellet har å by på, følte at de så litt "fint" ut, menm noe mat i en eller anne form skal jeg vel kunne klare å få i meg.

Ellers er man klar for morgendagens tur, men den tror jeg dukker opp i en egen tråd. Vi snakkes ;)

Fnate
20-01-2010, 22:16
Gleder meg til fortsettelsen, du skriver sabla bra Trip Reporter.
Euro Traveller er jo ikke så værst, men alltid kjipt bak gardina når man vet hvor god mat de har foran. Lykke til imorgen. 747 er konge. Mye finere en blåhvalene fra Frankrike.

Martin
20-01-2010, 22:33
Jo, takk for komplimentet Fnate. Jeg må si det samme om bloggen din. Skulle ønske jeg "turte" å gjøre noe lignende selv.

Martin
20-01-2010, 22:44
Siden BA ikke serverer noe å bli mett av i Euro Traveller, ble det en tur ned, for å se hva hotellet kunne by på. Fant en restaurant som skulle være fransk, men en kjapp kikk på menyen avslørte at de hadde mat jeg skjønte hva var, så jeg ba om et bord til en, som jeg fikk. Kom så en kelner med fransk aksent, som lurte på om jeg ville ha noe å drikke. Tenkte at her blir jeg vel drept om jeg ber om øl eller cola, så jeg ba om "a glass of red wine". "Any thing special you like?" F**N! Prøve å sitte der å late som en vet noe mer om vin, annet enn at den kommer i rød og hvit farge.. Prøvde å ro litt med at "I don't know so much about wine....." "Any particular grape you like??" Var det nå jeg skulle svare de steinløse, grønne som vi får i fruktkurven på jobben? Han fortsatte med "...any full body or light...", og jeg prøvde meg på light, i håp om å få noe jeg skulle klare å drikke opp, og han foreslo en jeg ikke husker hva han kalte,og jeg fikk smake på denne, og - uten at jeg har noe mer peiling på om den egentlig var det - syntes den var god. Takk skal du ha! nStår forøvrig MorgonRoux på kvitteringen, og den kostet 7,50 for et glass. God var'n.

Han lurte så på om jeg hadde bestemt meg for mat, og jeg slo til med en Scottish Rib-eye steak, som jeg jo skjøntevar biff. Her har franskmennene mer fornuftige ord enn britene, for jeg vt heller hva entrecote enn rib-eye er for noe. Om den vinen jeg hadde fått passet, må fåglarna vite - samt kelneren og resten av personalet, som sikkert stod ute på kjøkkenet og flirte seg i hjel av kombinasjonen min. Nuvel, jeg syntes det var godt. Biffen så forøvrig sånn ut:

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Scanair%20Julebord%202010/IMG_0434.jpg

Spiste, betalte, og gikk. Tuslet så innom terminalen, fant en "Boots" (apotek, bortsett fra at de har mye mer enn medisiner) og kjøpte et par brus og et par sjokolade som jeg tenkte å kose meg med nå.

SQ 777
21-01-2010, 08:46
Tusen takk.. Jeg liker reports med humor hele veien :D

Utflyttet
24-01-2010, 23:20
Hvis du synes vinen var god, og du synes kjøttet var OK, så kan det da være det samme hva kelneren mener? ;)

Ble sulten jeg nå.

-A

Martin
25-01-2010, 10:48
Hvis du synes vinen var god, og du synes kjøttet var OK, så kan det da være det samme hva kelneren mener? ;)

Ble sulten jeg nå.

-A

Nei, jeg bryr meg heller ikke om hva kelneren mener. Men må det være så vanskelig å bestille et glass vin? :rolleyes: