View Full Version : Hva heter SAS egentligen?
Tidligere var det SAS Scandinavian Airlines System, men hva egentligen heter i dag flyoperatoren offisjelt?
S. Holberg
19-01-2010, 22:07
Det heter det samme enda ;)
Minus "system":
Brønnøysundsregisteret har bl.a.:
SAS SCANDINAVIAN AIRLINES NORGE AS
SAS AB
SAS GROUND SERVICE AB
SAS GROUND SERVICES NORWAY AS
SAS BRAATHENS AS
Brreg har flere SAS-er utover dette, sansynligvis endel for rett og slett bare å beskytte navn o.l. - og endel SAS som ikke har noe med SAS AB å gjøre.
Bolagsverket i Sverige har også en haug;
556042-5414 SAS Sverige AB AB Firma 01
556063-8255 SAS Ground Services AB AB Firma 01
556137-6764 SAS Tech AB AB Firma 01
556235-5908 SAS Scandinavian Airlines Sverige AB AB Firma 01
556606-8499 SAS AB AB Firma 01
Er vel mye samme i Danmark, men der har jeg ingen kilder til firmasøk.
Scandinavian Airlines System Scandinavian Airlines om man er litt pirkete mao ;)
Edit:
Og disse navnene er vel de som har vært 'offisielle' siden langt tilbake - brreg.no sier følgende om SAS Scandinavian Airlines Norge AS:
Registrert i Enhetsregisteret: 20.02.1995
Stiftelsesdato: 16.10.1991
Fra cvr.dk, som er det danske virksomhedsregister:
SAS SCANDINAVIAN AIRLINES DANMARK A/S
http://cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=25598113
FBU 4EVER
19-01-2010, 22:26
Scandinavian Airlines System er vel mer eller mindre avgått ved døden? Flyselskapet heter Scandinavian Airlines, og er et underselskap i SAS Group.
Scandinavian Airlines System er vel mer eller mindre avgått ved døden? Flyselskapet heter Scandinavian Airlines, og er et underselskap i SAS Group.
Som man allerede har fastslått...
FBU 4EVER
19-01-2010, 22:41
Som man allerede har fastslått...
Nei! Man blander inn Sverige, Norge og Danmark i navnet. Nå har vi ett AOC, og navnet er Scandinavian Airlines. Kun det.
Som jeg forstar bra:
SAS AB er mor til bl.a. Blue1 Oy, Wideroe ASA og SAS DK A/S, SAS NO A/S og SAS SE AB?
Og de tre sistnevnte opererer under kun en AOC og felles brand "Scandinavian Airlines", men er fortsatt tre ulike selskaper? Hvilket land har oversyn over maskiner? Funker det enligt reg?
FBU 4EVER
19-01-2010, 22:48
Som jeg forstar bra:SAS AB er mor til bl.a. Blue1 Oy, Wideroe ASA og SAS DK A/S, SAS NO A/S og SAS SE AB?Og de tre sistnevnte opererer under kun en AOC og felles brand "Scandinavian Airlines", men er fortsatt tre ulike selskaper? Hvilket land har oversyn over maskiner? Funker det enligt reg?
Nei. Glem DK, NO og SE. Ikke separate selskaper, men delvis atskilt som egne produksjonsenheter uten at det gjenspeiles i navnet på noen måte. separeringen har mer med det administrative å gjøre, som f. eks. pensjoner, forsikringer for ansatte, HMS osv., osv.
Nei! Man blander inn Sverige, Norge og Danmark i navnet. Nå har vi ett AOC, og navnet er Scandinavian Airlines. Kun det.
Tja, de skandinaviske register for firmanavn begs to differ. Offisielt så har de Norge/Sverige/Danmark bak seg i navnet. Jeg ser ikke helt hva AOC har med hva flyselskapet rent offisielt heter å gjøre?
Er det norske Luftfartstilsynet/NLR helt på jordet når følgende skrives om alle LN-registrerte fly:
Operator
Scandinavian Airlines System DK-NO-SE
SE-195 87 Stockholm, Sverige
Tja, de skandinaviske register for firmanavn begs to differ. Offisielt så har de Norge/Sverige/Danmark bak seg i navnet. Jeg ser ikke helt hva AOC har med hva flyselskapet rent offisielt heter å gjøre?
Spørsmålet var hva operatøren heter, da står AOCen sentralt.
Superhai
19-01-2010, 23:48
Så vidt jeg vet så tror jeg at det står Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden i det som regnes som navnet på operatøren (AOC). (SAS) Scandinavian Airlines er "marketing name".
jikswoboB
19-01-2010, 23:55
Scandinavian Airlines System finns fortfarande kvar och är namnet på själva konsortiet som SAS Danmark A/S, SAS Norge A/S och SAS Sverige AB tillsammans utgör. Det är konsortiet som innehar trafikrättigheterna och AOC för flygverksamheten i Scandinavian Airlines. Källan är SAS årsredovisning.
Scandinavian Airlines System finns fortfarande kvar och är namnet på själva konsortiet som SAS Danmark A/S, SAS Norge A/S och SAS Sverige AB tillsammans utgör. Det är konsortiet som innehar trafikrättigheterna och AOC för flygverksamheten i Scandinavian Airlines. Källan är SAS årsredovisning.
Så vidt jeg vet så tror jeg at det står Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden i det som regnes som navnet på operatøren (AOC). (SAS) Scandinavian Airlines er "marketing name".
Er det rimelig å anta At "Scandinavian Airlines System DK-NO-SE" er SAS AB, og er det da kanskje fornuftig å anta følgende:
Fly (l)eies av SAS AB og opereres på dets AOC mens selve flyselskapet drives av SAS Scandinavian Airlines Norge/Danmark/Sverge? (+ Cargo, SGS etc)
Vi kommer litt vekk fra åpningsspørsmål her, men kjenner jeg blir litt forvirret mtp hva som står i forskjellige registre og det som kommer fram i tråden, men det er da altså det jeg nevnte over her jeg, i allefall i mitt hode, trekker som en logisk konklusjon.
At Superhai trekker frem "marketing name" (Eller Trades as (t/a) eller Doing business as (d/b/a) som man gjerne sier) er egentlig veldig bra, og en stor kilde til forvirring i mange tilfeller.
At det går ann..... foreløpig er det 14 svar på et spørsmål som burde være lett å svare på. Hva er navnet på skandinavias største flyselskap. En hel gruppe flyeksperter, ansatte og entusiaster har ennå ikke blitt enig om svaret. Det er nesten ikke til å tro.
TV2 burde ha "Hva heter Skandinavias største flyselskap" som million-kroners spørsmålet. Så er de garantert å aldri måtte betale ut toppgevinsten. Ingen vil klare nettop det spørsmålet.
For ordens skyld, jeg kan ikke svaret selv ;)
Superhai
20-01-2010, 02:30
Haha. Men navn på flyselskap er ikke så lett, ikke bare i Skandinavia og ikke bare for SAS sin del. Norwegian heter jo Norwegian Air Shuttle. Så har vi Widerøe's Flyveselskap. Deutsche Lufthansa. United Airlines heter egentlig United Air Lines. Så kan vi jo begynne å nøste opp om de heter som xxx Airlines, Airways eller Air etc...
Enda godt noen ikke har dratt inn uttrykket "SAS Airline"...maken til smør på flesk skal man vel lete lenge etter.
jikswoboB
20-01-2010, 12:07
Er det rimelig å anta At "Scandinavian Airlines System DK-NO-SE" er SAS AB, og er det da kanskje fornuftig å anta følgende:
Fly (l)eies av SAS AB og opereres på dets AOC mens selve flyselskapet drives av SAS Scandinavian Airlines Norge/Danmark/Sverge? (+ Cargo, SGS etc)
Vi kommer litt vekk fra åpningsspørsmål her, men kjenner jeg blir litt forvirret mtp hva som står i forskjellige registre og det som kommer fram i tråden, men det er da altså det jeg nevnte over her jeg, i allefall i mitt hode, trekker som en logisk konklusjon.
Som jag förstår det ska Scandinavian Airlines System, konsortiet, betraktas som ett eget bolag där trafikrättigheter och AOC är samlat och som aktiebolagen SAS Danmark, SAS Norge och SAS Sverige tillsammans ansvarar för. Konsortiet är ingen juridisk person utan tillgångar, skulder och så vidare innehas av de tre nationella bolagen som också är ansvariga för att redovisa och betala skatt. I SAS årsredovisning beskrivs dessa bolag som skattesubjekt åt konsortiet. På toppen av allt har vi SAS AB som är holdingbolaget och som handlas på börsen.
At det går ann..... foreløpig er det 14 svar på et spørsmål som burde være lett å svare på. Hva er navnet på skandinavias største flyselskap. En hel gruppe flyeksperter, ansatte og entusiaster har ennå ikke blitt enig om svaret. Det er nesten ikke til å tro.
TV2 burde ha "Hva heter Skandinavias største flyselskap" som million-kroners spørsmålet. Så er de garantert å aldri måtte betale ut toppgevinsten. Ingen vil klare nettop det spørsmålet.
For ordens skyld, jeg kan ikke svaret selv ;)
Det finns väl inget entydligt svar. Det beror ju på vad man avser när man frågar sig vad SAS egentligen heter.
SAS er en forkortelse for Scandinavian Airlines System. Selskapet brandes som Scandinavian Airline i markedet, hvilket gjenspeiles på flyene.
Navnene på de enkelte operatørselskapene er da helt underordnet...
SAS = Service and Simplicity
S. Holberg
20-01-2010, 12:21
Jeg så hos Luftfartstilsynet når jeg sjekket, og de sier at de fremdeles heter Scan. ai med system bak navnet...
Mer a forklare altsa:
1. Altsa alle danskbaserte CR9, norskbaserte 734, svenskbaserte MD-82 og danskbaserte 343 tillhor til detsamme operator, og operatoren er ingen juridisk person?
2. Konsortiet er svensk eller multinational? Har det noen hovedkontor / seat?
3. Hva SAS AB er registrert? Hovedkontor star i Solna, er det ogsa juridisk hovedkontor eller er det Stockholm eller Arlandastad?
jikswoboB
21-01-2010, 14:36
Mer a forklare altsa:
1. Altsa alle danskbaserte CR9, norskbaserte 734, svenskbaserte MD-82 og danskbaserte 343 tillhor til detsamme operator, og operatoren er ingen juridisk person?
2. Konsortiet er svensk eller multinational? Har det noen hovedkontor / seat?
3. Hva SAS AB er registrert? Hovedkontor star i Solna, er det ogsa juridisk hovedkontor eller er det Stockholm eller Arlandastad?
1. Om man ska utgå från vad SAS skriver är det så.
2. Bolaget måste ju vara registrerat någonstans och rimligtvis är det registerat i Sverige.
3. SAS AB är registrerat i Stockholm som jag förstår det. Huvudsäte och orten man är registerad på tror jag inte behöver vara samma.
CK, kan ikke du gi oss fasiten nå? Hva heter SAS egentlig? Og lurer du selv, så spør Sjefen. ;)
Widerøe er ikke lenger ASA, men AS. Widerøe's Flyveselskap AS iflg siste årsberetning.
Huvudsäte och orten man är registerad på tror jag inte behöver vara samma.
Sant, slik SWISS är registrerad i Basel, trots att huvudkontor finns i Saint-Louis-la-Chaussee pa franska jorden.
Scandinavian Airlines System er svar til min spørsmål isåfall, visste ikke tidigere at operator er ikke juridisk person...