View Full Version : Beskyldes for "dirty tricks" mot Norwegian
ENGM 911
19-01-2010, 07:13
Cimber vs. Norwegian. Alle billigbillettene solgt men kun 60 pax møtte opp til DY`s første flight København-Karup. Flere toppmedarbeidere i Cimber mistenkes for blokkering av seter.
http://www.boarding.no/art.asp?id=40059
Joker7913
19-01-2010, 07:17
You get what you give!
Hvis man selv spiller dirty - kan man ikke forvente at konkurrenter er englebørn.
Good on you Cimber Sterling
Joker7913
19-01-2010, 07:25
Det er jo en fremgangsmåde der indbyder til kopiering
Strengt tatt sparte vel DY en del på at folk ikke møtte opp, det er vel noen pax-avgifter de dermed slipper å betale?
Dersom Cimber Sterling ledelsen har lagt inn reservasjoner i navn som "Anders And" synes jeg det er lavmål.
You get what you give!
Hvis man selv spiller dirty - kan man ikke forvente at konkurrenter er englebørn.
Enig, men det som er pinlig her er at det er ledelsen i et konkurrerende selskap som har gjort det? (Dersom det er dem som har gjort det)
ENGM 911
19-01-2010, 07:31
Hvis så er tilfelle, er dette konkurranse eller bare en måte å stikke kjepper i hjulene på?
Joker7913
19-01-2010, 07:33
Enig, men det som er pinlig her er at det er ledelsen i et konkurrerende selskap som har gjort det? (Dersom det er dem som har gjort det)
Kan ikke se det er pinligt - det er humor på højt plan.
Er der noget der er pinligt er det at Norwegians bookingsystemer ikke fanger "anders And" bookinger.
Joker7913
19-01-2010, 07:34
Der er principielt ikke noget ulovligt i at booke en billet og ikke bruge den.
I sidste ende koster det faktisk mindre for DY ikke at have pax om bord, for så skal de ikke betale afgifter for dem.
Der er principielt ikke noget ulovligt i at booke en billet og ikke bruge den.
I sidste ende koster det faktisk mindre for DY ikke at have pax om bord, for så skal de ikke betale afgifter for dem.
Er det ingen regler mot å booke i falskt navn?
ENGM 911
19-01-2010, 07:40
Kan ikke se det er pinligt - det er humor på højt plan.
Dansk humor eller ei, om dette medfører riktighet er Cimber den store taperen her.
Joker7913
19-01-2010, 07:40
Er det ingen regler mot å booke i falskt navn? Tvivler på at det er kriminelt.
Joker7913
19-01-2010, 07:42
Dansk humor eller ei, om dette medfører riktighet er Cimber den store taperen her.
Hvorfor dog?
DY starter krigen med at sælge fantasi prisen - havde de forventet at der ikke ville komme en modreaktion?
Er der noget der er pinligt er det at Norwegians bookingsystemer ikke fanger "anders And" bookinger.Hvorfor skulle de det - Anders And får da lov til å fly så lenge han betaler - og det gjorde han her - han betalte 1 krone.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er win-win for DY, de slipper en del pax-avgifter og får i tillegg ekstra mediedekning. Dersom det viser seg at dette er QI på tur er det noen som har et forklaringsproblem - selvom det ikke er ulovlig er jeg redd folk flest ikke synes det høres ut som noen god praksis fra en konkurrent, og det betyr vel så meget.
ENGM 911
19-01-2010, 07:47
Spør meg selv om Cimber kommer godt ut av dette. Flere medier er allerede på saken, og de skriver ikke akkurat til Cimber`s fordel.
Joker7913
19-01-2010, 07:48
selvom det ikke er ulovlig er jeg redd folk flest ikke synes det høres ut som noen god praksis fra en konkurrent, og det betyr vel så meget.
Er det god praksis fra en konkurrent at gå på markedet med fantasipriser - der er tydeligt below cost?
Tally-Ho
19-01-2010, 07:49
..."nå er morroa i gang...."
T-H
Er det god praksis fra en konkurrent at gå på markedet med fantasipriser - der er tydeligt below cost?
Det er ikke uvanlig med introduksjonspriser som enten er uten profitt eller direkte under cost i andre bransjer heller. Det er ikke her snakk om at DY har tenkt å selge 1-kronesbilletter til stadighet - antagelig blir det med denne ene uken.
Hvis dette går ut over noen er det QI som opptrer lite realt - og det er minst av alt hva QI trenger å få på seg i disse tider. For DY er det win-win-win - og om det stemmer er det QIs oppkjøp av billetter som vil bli husket...
ENGM 911
19-01-2010, 07:59
Jeg kaller det heller for lokkepriser. DY tilkaller seg oppmerksomhet blant nye kunder, men når noen ansatte i Cimber blokkerer muligheten for at vanlig pax skal kunne dra nytte av tilbudet får det negativ effekt på Cimber. DY vurderer å legge ut flere billetter til "fantasipriser".
SudCaravelle
19-01-2010, 08:01
[QUOTE=JoeW;466601]og får i tillegg ekstra mediedekning. QUOTE]
... det er jo det herlige her. DY vinner uansett. Dette minner jo litt om hvordan Ryanair er flinke til å markedsføre seg. :up:
SudCaravelle
19-01-2010, 08:04
Strengt tatt sparte vel DY en del på at folk ikke møtte opp, det er vel noen pax-avgifter de dermed slipper å betale?
Prisen var 1 krone eks. avgifter melder DN.NO
Joker7913
19-01-2010, 08:08
Prisen var 1 krone eks. avgifter melder DN.NOI så fald er DN.NO forkert på den. Prisen var/er 1DKK alt incl. = predatory pricing
Nå kjenner jeg ikke saken mer enn den er beskrevet her, men dersom dette medfører at Cimber har blokkert muligheten for andre å kjøpe disse billettene (ved å kjøpe de fleste selv), er jo dette virkelig dårlig PR. Cimber har de samme mulighetene som Norwegian til å markedsføre sin nye ruter gjennom introduksjons priser.
Prisen var 1 krone eks. avgifter melder DN.NO
Det var inkludert - jeg var ute før QI og vurderte å kjøpe en t/r med jomfruturen. Eneste var kredittkortgebyr, seating osv - men det var ingen umulig å fly t/r inkl. avgifter for 2 DKK. (Søndag kveld var det knapt 1-kronesbilletter igjen, antagelig takket være våre venner i QI).
Joker7913
19-01-2010, 08:14
Der er stadig masser at få til i morgen og i overmorgen. Måske man skulle lave "en Cimber.........."
Der er stadig masser at få til i morgen og i overmorgen. Måske man skulle lave "en Cimber.........."
Det tror jeg er i forhold til det DY hevder i mediene i dag - at "falske bookinger" (Anders And etc) er luket ut - søndag kveld var en avgang tirsdag, en på torsdag og den første avgangen fredag som hadde igjen 1-kronesbilletter...
Joker7913
19-01-2010, 08:21
Det tror jeg er i forhold til det DY hevder i mediene i dag - at "falske bookinger" (Anders And etc) er luket ut - søndag kveld var en avgang tirsdag, en på torsdag og den første avgangen fredag som hadde igjen 1-kronesbilletter... Det var da også på tide at de fik ryddet op
For ca. 190,- kan man altså få en egen 737? Det hadde jo vært litt konge:lol:
For å være ærlig, tror jeg at selv Bjørn Kjos skrattet godt på kontoret sitt da han fikk høre om dette.
ENGM 911
19-01-2010, 08:24
"Vil siste gjenværende passasjer Kalle And vennligst begi seg til utgang....umiddelbart da flyet er klar til avgang".
S. Holberg
19-01-2010, 08:30
Wig-wag: Jeg har slektninger som faktisk har hatt et Sterling 737 alene mellom CPH og BGO.
Ganske morsomt iflg. dem selv ;)
Hmmm, er jo ikke ulovlig å kjøpe billetter, men er ikke helt sikker på PR effekten for Sterling.
Det de burde gjort var jo å booke alt som fantes av personale og familie på dagsturer til andre baser som et tilltak for å styrke "lagånden" eller noe slikt. Da hadde de i alle fall hatt et påskudd... Og selv SAS har jo fløyet ryanair ;)
For ca. 190,- kan man altså få en egen 737? Det hadde jo vært litt konge:lol:
For å være ærlig, tror jeg at selv Bjørn Kjos skrattet godt på kontoret sitt da han fikk høre om dette.
Jeg tror nok den første reaksjonen hans var sinne og irritasjon, som etterhvert går over i latter og glede. For dette er mye PR for Norwegian, og Sterling kommer veldig dårlig ut av dette, i øynene til folk flest, vil jeg tro.
IMM
Joker7913
19-01-2010, 09:10
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1951837.ece
Sterlings boss har en ganske pragmatisk holdning til sagen.
You get what you give!
Helt enig. Den krig startede DY selv og så må de også kunne tage det når konkurrenten giver igen.
Nu har jeg ikke læst alle artikler om dette i medierne endnu, men såvidt jeg kan se er det vel kun DY's påstand at Qi har købt så mange billetter. Såvidt jeg kan se er det kun en enkelt fra QI der har indrømmet at have købt en billet.
Men uanset godt at se, at QI tager kampen op med DY. Dirty eller ej. Hvis DY tror de blot kan gå efter QI's kerneruter med dumpingpriser uden kamp, så tror jeg de skal tænke sig om en ekstra gang.
Bliver spændende at følge i den kommende tid....
ENGM 911
19-01-2010, 09:13
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1951837.ece
Sterlings boss har en ganske pragmatisk holdning til sagen.
Det bør han ikke, for Cimber har kommet i dårlig lys.
http://borsen.dk/transport/nyhed/174533/
Lurer på hvor mange folk som sto bak dette, og hvilke stillinger de har.
Utrolig dumt gjort, spør du meg.
Utflyttet
19-01-2010, 09:29
Hvorfor dog?
DY starter krigen med at sælge fantasi prisen - havde de forventet at der ikke ville komme en modreaktion?
Hva er det som bestemmer om det kan kalles "fri konkurranse" eller om det er "fantasipris"?
-A
Da hadde det vært morsommere om de hadde gjort som easyJet's Stelios & Co som stilte mannsterke på den første flygningen til GO Fly i oransje kjeledresser!
litt-amatør
19-01-2010, 09:33
Det som slår meg er at DY må ha hatt veldig mange 1 kronesbilletter på hver avgang dersom så mange som 118 no shows ble registrert på en eneste avgang. Jeg ville trodd at det naturlige antallet "gratisbilletter" i alle fall ville vært maks 30 stk.
Joker7913
19-01-2010, 09:38
Hva er det som bestemmer om det kan kalles "fri konkurranse" eller om det er "fantasipris"?
-A
Principielt finder jeg det ok at DY vælger at tabe penge på 1DKK billetter - det er fri konkurrence, men samtidg er det fantasipriser - som de er nødt til at deres konkurrenter reagerer imod. De kunne vælge at lave ligeså lave priser, men den reaktion de - tilsyneladende - valgte er væsentligt billigere. Med andre ord fri konkurrence :-)
Jeg synes det er lidt kvalmende hvormeget DY tilsyneladende klynker i pressen over dette.
Tænk at det gamle hæderkronede selskab er sunket så lavt.
Først kommer de anstigende på børsen ved hjælp af vildledning af prospektive investorer. Nu dette forretningsmæssigt ynkelige forsøg på humor?!!
Jeg har selv købt adskillige billetter med Cimber gennem tiden til under 200 kr. Også LANGT under kostprisen!!
At drive forretning ved brug af falske navne og en meget liberal anvendelse af sandheden kaldes i min optik umoralsk og uetisk.
Så hellere flyve med Ireren. Han slår kun OVER bæltestedet!
Da hadde det vært morsommere om de hadde gjort som easyJet's Stelios & Co som stilte mannsterke på den første flygningen til GO Fly i oransje kjeledresser! Ville vært mye bedre, og det ville vært et stunt fremfor et surt forsøk påå ødelegge.
litt amatør - det var på ingen måte vanskelig å få tak i billetter til 1 krone, så tror nok også de la ut en goood del av dem. Jeg ser det skrives 3000 billetter til den prisen - så da er det jo bare å regne ut hvor stor andel det er av totalt tilbudte seter...
Jeg synes det er lidt kvalmende hvormeget DY tilsyneladende klynker i pressen over dette.
Hvor er denne klyningen? Har ennå ikke sett at Norwegian har klynket seg i media om saken. Har jeg misset noe?
Hvor er denne klyningen? Har ennå ikke sett at Norwegian har klynket seg i media om saken. Har jeg misset noe?
Vi ble sjokkert da de navn som sto oppført som eier av kredittkortene var personer i Cimber Sterlings administrasjon og ledelse, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Finansavisen.
http://www.boarding.no/art.asp?id=40061
Må give Joker ret her, DY ligger ganske enkelt som de redt her !!
Harald Oanes
19-01-2010, 09:55
Uansett hva side en står på, denne "krigen" er usmakelig dum for begge parter. Jeg liker ikke stuntet til Norwegian heller, tvert i mot synes jeg det er å synke mot et lavmål når de tilbyr reiser til kr. 1,-. Dette hadde jeg forventet av Ryanair, ikke Norwegian. Selv som norsk, kan jeg ikke ta del verken i det nasjonalistiske navnet tilseier, eller i det humoristiske en kanskje kan se det i.
At Cimber i samme åndedrag også legger seg på tilsvarende lavmål, er en særdeles stor tabbe i mine øyne, de mister nå en god del sympati hos meg i forhold til denne "krig".
Jeg er vel så naiv, dum og gammeldags - og mister lysten til å fly med begge selskap når en holder på sådan. Hvorfor kan man ikke konkurrere på best produkt, og/eller pris som samsvarer med virkeligheten (hvilket kr 1,- vitterlig ikke er...!)? Hvis ikke et produkt er tilstrekkelig attraktivt, så hjelper ikke "økonomisk søppeldumping" i mitt tilfelle i alle fall, jeg får heller avsmak og velger å reise med andre, selv om det måtte koste mer.
Som nordmann, er jeg ikke spesielt imponert/glad over denne utviklingen Norwegian nå er blitt en del av i Dk. Nei takk...
H
Jeg har heller ikke stødt på et eneste lille klynk fra Nordmændene. Til gengæld har jeg set stor forargelse fra en bred del af Danmark. Ord som "rystede, massiv svindel, chokeret, åbenlyst umoralsk, konspiration"
Cimber burde lægge nogle flere urigtige passagertal frem, trække et par nye millioner fra nogle flere naive sjæle og så selv sælge introbilletter til under kostprisen. Huhej hvor det går!!
Det bør han ikke, for Cimber har kommet i dårlig lys.
http://borsen.dk/transport/nyhed/174533/
Relevante kommentarer til Cimber Sterlings opptreden i artikkelen over:
"Lugter langt væk
Anders Drejer, der er ekspert i ledelse og professor ved Handelshøjskolen i Århus, er rystet over Cimber Sterlngs fremgangsmåde.
"Denne fremgangsmåde er åbenlyst amoralsk og dårlig kundeskik. Hvis man ikke bruger eget navn, opstår mistanken om, at man er ude på at ødelægge det for konkurrenten," siger Anders Drejer til Børsen.
Han mener, at det lugter langt væk af konspiration fra Cimbers side, og at det som minimum er moralsk forkasteligt.
Overtræder alle etiske regler
Også en ekspert, der har været mange år i branchen, er rystet.
"Jeg er meget overrasket over, at dette har fundet sted. Konkurrencen er hård i luftfartsbranchen, men denne handling overtræder alle etiske regler indenfor branchen," siger Ole Kirschert Christensen, der er direktør og seniorkonsulent i rejsemæglervirksomheden Travelbroker."
Sak i Aftenposten her:
Dansk konkurrent lurte Norwegian
Kjøpte alle billigbillettene.
http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3472203.ece
basejumper
19-01-2010, 10:12
Uansett hva side en står på, denne "krigen" er usmakelig dum for begge parter. Jeg liker ikke stuntet til Norwegian heller, tvert i mot synes jeg det er å synke mot et lavmål når de tilbyr reiser til kr. 1,-. Dette hadde jeg forventet av Ryanair, ikke Norwegian. Selv som norsk, kan jeg ikke ta del verken i det nasjonalistiske navnet tilseier, eller i det humoristiske en kanskje kan se det i.
At Cimber i samme åndedrag også legger seg på tilsvarende lavmål, er en særdeles stor tabbe i mine øyne, de mister nå en god del sympati hos meg i forhold til denne "krig".
Jeg er vel så naiv, dum og gammeldags - og mister lysten til å fly med begge selskap når en holder på sådan. Hvorfor kan man ikke konkurrere på best produkt, og/eller pris som samsvarer med virkeligheten (hvilket kr 1,- vitterlig ikke er...!)? Hvis ikke et produkt er tilstrekkelig attraktivt, så hjelper ikke "økonomisk søppeldumping" i mitt tilfelle i alle fall, jeg får heller avsmak og velger å reise med andre, selv om det måtte koste mer.
Som nordmann, er jeg ikke spesielt imponert/glad over denne utviklingen Norwegian nå er blitt en del av i Dk. Nei takk...
H
Jeg er enig i at det det er litt lavmål å selge billetter så billig.
Man vist dette handler om å skape ny trafikk, med andre ord få dansker til å fly innenriks, er jo dette meget positivt.
Kastrup få flere passasjerer, veinettet blir spart. Og den danske stat sparer på subsidier til togtrafikken.
Og ikke minst, det sparer miljøet, slik jeg ser det, og slik resten av befolkningen snart vil oppdage.
Jeg kan virkelig ikke skjønne at noen, om så deres pass er dansk, synes dette er OK. Greit nok, man kan synes hva man vil om salgsstunt a la t/r-priser på 2 kr, men det er nå en gang LCC-måten å gjøre ting på.
Cimber har gått i, hva skal vi si, SAS-fellen her. De forærer Norwegian hele æren fordi det de i realiteten har gjort er å frata Joe Danish (hva nå enn John Doe er på dansk) muligheten til å bestille turer til lokkeprisen. Historisk dum markedsføringsstrategi! Cimber er minstemann og det eneste danske selskapet og kan få masse sympatipoeng på det, og likevel klarer de å rote det til slik.
Vel, det var markedsføringsaspektet i saken. I tillegg er det et moralspørsmål; hvilke virkemidler kan brukes i kampen om passasjerene. Dette synes på meg som et stunt en ire verdig.
Den eneste som har stått frem som kjøper er visstnok Cimbers juridiske direktør, han har 54 bestillinger. Hvilken kjernekar.
Og så sitter jeg og tenker litt her, og undrer på en noe annen problemstilling... Har Norwegian lov til å burke passasjerdata på denne måten? Gjøre undersøkelser og finne ut at det er personer høyt oppe i Cimber, for deretter å gå ut med det?
Det er vel et ganske strengt prinsipp at data samlet inn til et bestemt formål ikke skal brukes til noe annet, i alle fall etter norsk lov.
Og så sitter jeg og tenker litt her, og undrer på en noe annen problemstilling... Har Norwegian lov til å burke passasjerdata på denne måten? Gjøre undersøkelser og finne ut at det er personer høyt oppe i Cimber, for deretter å gå ut med det?
Det er vel et ganske strengt prinsipp at data samlet inn til et bestemt formål ikke skal brukes til noe annet, i alle fall etter norsk lov.
Data som er hentet ut lagres hos alle flyselskap. Tror nok de fleste selskap ville undersøkt saken med så mange noshow på flighter samme dag... Latterlig av Cimber, bra noen av de ansatte i hvertfall innrømmer det de har gjort da................ *kremt*
Da hadde det vært morsommere om de hadde gjort som easyJet's Stelios & Co som stilte mannsterke på den første flygningen til GO Fly i oransje kjeledresser!
Ingen tvivl om at det havde været en meget bedre gimmick, hvis de havde valgt at møde op med 50 pax i Cimber T-shirt. Måske endda kombineret med at byde alle DY-pax på gratis kaffe og rundstykke i lufthavnen for at gøre opmærksom på hvad man fik af forplejning ombord på Cimber - og ikke på DY. På toppen af dette kunne de have uddelt voucher til en gratis rejse med IQ, til retur-rejsen, så pax kunne vælge at flyve med et flyselskab på returen, der giver højere service og flere frekvenser.
Det havde været langt mere originalt - og ikke mindst mere elegant end dette stunt, som i virkeligheden ikke virker særligt velovervejet.
Når det så er sagt synes jeg det er fint at QI går til modangreb på DY's urealistiske dumpingpriser - uanset om de kunne have gjort det meget mere effektivt og elegant.
DY's urealistiske prissætning og direkte angreb på QI's kerneruter (udelukkende med det formål at kvæle QI og ikke fordi der rent faktisk er et stort marked her) synes jeg er usympatisk.
Bliver spændende at følge - sidste træk i blodbadet er nok ikke taget endnu...
Hva for en selvmål av Cimber.
Jeg tror de aldri har riktig tenkt om hva dette kan betyr. Faktisk oppstar det nå en inntrykk at man ikke vil la folk fly til 1DKK priser hos Norwegian. En god PR-Avdeling a la Ryanair lager av dette en skikkelig reklame kampanje.
Cimber Sterling vil ikke at du flyver billig mellom Kastrup og Karup.
Fra business etics er dette tvilsomt hva skjer. En kontrakt av en fiktiv person kan enkelt kanselleres. Rett og slett fordi for en kontrakt trenger man en fysisk eller juristisk person. At Cimber forlater na aerlighetens vei og gar dirty-tricks vil ikke hjelpe dem pa langt sikt. Hvem vil tro disse damer og herrer? Og de snart trenger mer cash...
I mine øygn er dette en sterkt tegn av fortvilelse hos Cimber. Ellers ville man har konsentrert seg pa sine egne oppgave og fokussert sine ressourcer til a fa sitt eget drift til pluss.
Bye Bye Cimber, det ble det dummeste de kunne gjøre...
Gjøre undersøkelser og finne ut at det er personer høyt oppe i Cimber, for deretter å gå ut med det?
Umiddelbart vil jeg mene at de godt må undersøge disse ting internt, men jeg kan godt stille mig meget kritisk til om det er lovligt at gå ud offentligt og oplyse hvor mange rejser en navngiven person har booket. Uden at jeg er jurist eller har sat mig 100% ind i reglerne, så vil jeg mene det er en overtrædelse af Persondataloven - ihvertfald et grænsetilfælde. Måske QI skulle få prøvet denne sag...
DY har vel bare opplyst om at Anders And opprinnelig skulle reise og at Cimber-ansatte står bak. Det er ikke en navngitt person.
Hva for en selvmål av Cimber.
Jeg tror de aldri har riktig tenkt om hva dette kan betyr. Faktisk oppstar det nå en inntrykk at man ikke vil la folk fly til 1DKK priser hos Norwegian. En god PR-Avdeling a la Ryanair lager av dette en skikkelig reklame kampanje.
Cimber Sterling vil ikke at du flyver billig mellom Kastrup og Karup.
Fra business etics er dette tvilsomt hva skjer. En kontrakt av en fiktiv person kan enkelt kanselleres. Rett og slett fordi for en kontrakt trenger man en fysisk eller juristisk person. At Cimber forlater na aerlighetens vei og gar dirty-tricks vil ikke hjelpe dem pa langt sikt. Hvem vil tro disse damer og herrer? Og de snart trenger mer cash...
I mine øygn er dette en sterkt tegn av fortvilelse hos Cimber. Ellers ville man har konsentrert seg pa sine egne oppgave og fokussert sine ressourcer til a fa sitt eget drift til pluss.
Bye Bye Cimber, det ble det dummeste de kunne gjøre...
At begynde at sige at dette er gjort fordi Cimber snart mangler penge, er jo fuldstændig tåbeligt. Så kan man jo ligeså vel sige at Norwegian laver denne kampagne fordi de ikke kan klare sig i markedet på almindelig vis, og snart går konkurs(et ligeså seriøst bud som det med Cimber).
Facts er at det er da en tåbelig ting af Cimber, men omvendt også dybt useriøst og uprofessionelt af Norwegian at gå ud og sælge billetter til 1 krone. Så i mine øjne 2 useriøse aktioner, af 2 spillere som vel begge kæmper for at finde deres beretigelse i markedet.
Umiddelbart vil jeg mene at de godt må undersøge disse ting internt, men jeg kan godt stille mig meget kritisk til om det er lovligt at gå ud offentligt og oplyse hvor mange rejser en navngiven person har booket. Uden at jeg er jurist eller har sat mig 100% ind i reglerne, så vil jeg mene det er en overtrædelse af Persondataloven - ihvertfald et grænsetilfælde. Måske QI skulle få prøvet denne sag...
Det blir jo det samme som å si at Cimber blir saksøkt av Disney for å bruke Anders And eller Donald Duck sitt navn...
Bll spotter
19-01-2010, 10:51
Cimber Sterling stopper chikane.
"Vi har sagt til medarbejderne, at de ikke må købe kampagnebilletter, som de ikke vil benytte, hos konkurrenter som Norwegian," siger Jacob Krogsgaard, adm. direktør i Cimber Sterling.
"Jeg synes det er forkert, at man køber kampagnebilleter, som man ikke har til hensigt at benytte," understreger han.
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1952035.ece
ENGM 911
19-01-2010, 10:52
Måske QI skulle få prøvet denne sag...
Det bør Alex Dyrgaard, som er direktør for Cimbers juridiske avdeling vite best er klokt eller ikke. Jeg tenker da også litt på Kalle And som uskyldig er dratt inn i dette.
ENGM 911
19-01-2010, 10:54
Cimber Sterling stopper chikane.
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1952035.ece
Det tok ikke lang tid før Cimber måtte krype til korset. Case closed?
DY har vel bare opplyst om at Anders And opprinnelig skulle reise og at Cimber-ansatte står bak. Det er ikke en navngitt person.
Til Business.dk har DY fortalt hvor mange billetter en navngivet person har bestilt. Det må være en overtrædelse af Persondataloven.
Alex Dyrgaard, som er direktør for legal affairs i Cimber Sterling, indrømmer imidlertid at have købt flere af de billetter, som Norwegian i fredags satte til salg til 1 kr. stykket.
»Jeg bekræfter at have købt billetterne, men jeg vil ikke sætte tal på hvor mange, jeg har købt, og jeg har købt dem i privat regi,« siger han til dagbladet Børsen. Ifølge Norwegians oplysninger har han købt 54 billetter.
http://www.business.dk/brancher/svindelanklager-fyger-i-dansk-flykrig
Det blir jo det samme som å si at Cimber blir saksøkt av Disney for å bruke Anders And eller Donald Duck sitt navn...
Det må jo så være op til Disney om det vil gøre det, men det er ikke relevant ift. Persondataloven og offentliggørelse af oplysninger.
Til Business.dk har DY fortalt hvor mange billetter en navngivet person har bestilt. Det må være en overtrædelse af Persondataloven.
http://www.business.dk/brancher/svindelanklager-fyger-i-dansk-flykrig
I og med at han selv bekrefter at det er han som har kjøpt og den eneste opplysningen DY kommer med er at det er snakk om 54 billetter, så spørs det vel om man det kan anses som et brudd på gjeldende dansk lovgivning. Jeg kan dog hovedsakelig norsk lovgivning, så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert her.
Av en eller annen grunn tviler jeg likevel sterkt på at vi vil se at Cimber/den juridiske sjefen faktisk foretar noen rettslige forfølgelse.
At begynde at sige at dette er gjort fordi Cimber snart mangler penge, er jo fuldstændig tåbeligt. Så kan man jo ligeså vel sige at Norwegian laver denne kampagne fordi de ikke kan klare sig i markedet på almindelig vis, og snart går konkurs(et ligeså seriøst bud som det med Cimber).
Facts er at det er da en tåbelig ting af Cimber, men omvendt også dybt useriøst og uprofessionelt af Norwegian at gå ud og sælge billetter til 1 krone. Så i mine øjne 2 useriøse aktioner, af 2 spillere som vel begge kæmper for at finde deres beretigelse i markedet.
Cimber Sterling har - i dagen form - alrede bevist at det finnes seg ingen plass til dem. Kanskje uten deres 737-ops, men som de fremstår idag, så vil de ikke overleve.
Som sagt før, dette hva er ille her fra Cimber sitt side er handling med hensikt til kunder. De ikke lengre kjemper aktiv for å overbevise folk at det er bedre å fly Cimber, de rett og slett bare forhindrer folk å benytte seg av en annen tilbyd.
Fra mitt sikt kan Cimber forsette med dette. Det skaper bare mer u-sympatie for dem hos reisende folk. Og deres hovedproblem løser det ikke, den u-lønnsomhet i Cimber...
Ergo må Norwegian bare holde pusten langt nok og Cimber vil bli gone-bust...
ENGM 911
19-01-2010, 11:06
"Vart du skræmt no"
Det tok ikke lang tid før Cimber måtte krype til korset. Case closed?
tror nok ikke det desverre.. men imponerende å bruke arbeidsverktøy og da kanskje også kredittkort(?) som hører til Cimber for å "kjøpe private billetter"..hvordan kan man gjøre det uten å tro det blir oppdaget? Ville vel tro at den juridiske avdelingen i Cimber visste bedre enn som så...?
I og med at han selv bekrefter at det er han som har kjøpt og den eneste opplysningen DY kommer med er at det er snakk om 54 billetter, så spørs det vel om man det kan anses som et brudd på gjeldende dansk lovgivning. Jeg kan dog hovedsakelig norsk lovgivning, så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert her.
Av en eller annen grunn tviler jeg likevel sterkt på at vi vil se at Cimber/den juridiske sjefen faktisk foretar noen rettslige forfølgelse.
Da han netop ikke vil bekræfte hvor mange billetter han har købt og DY alligevel gør det er jeg ret sikker på det er en overtrædelse. Men jeg er dog heller ikke 100% inde i denne lovgivning. Uanset om han selv oplyser det eller ej - så mener jeg faktisk ikke det har nogen indflydelse på hvad DY må oplyse.
I Danmark er det ikke nødvendigt at QI foretager sig noget. Forbrugerombudsmanden kan sagtens tage sådan en sag op af sig selv, hvis han mener der er sket lovbrud. hvis et selskab ikke overholder persondataloven kan det have stor indflydelse på øvrige kunders datasikkerhed.
Da han netop ikke vil bekræfte hvor mange billetter han har købt og DY alligevel gør det er jeg ret sikker på det er en overtrædelse. Men jeg er dog heller ikke 100% inde i denne lovgivning. Uanset om han selv oplyser det eller ej - så mener jeg faktisk ikke det har nogen indflydelse på hvad DY må oplyse.
I Danmark er det ikke nødvendigt at QI foretager sig noget. Forbrugerombudsmanden kan sagtens tage sådan en sag op af sig selv, hvis han mener der er sket lovbrud. hvis et selskab ikke overholder persondataloven kan det have stor indflydelse på øvrige kunders datasikkerhed.
Tull. Dette har ingen innvirkning på øvrige kunders datasikkerhet.
Vel, jeg kan ikke loven skikkelig og det kan ikke du heller. La oss nå heller leave it at that til noe mer konkret enn "jeg føler at dette er et brudd på loven" foreligger.
Kanskje man bør se dett fra en annen blikk-vinkel.
I Cimber Sterling liker de Norwegian sine lave priser sa mye at enkelte kjøper hele 54 stykk av dem....
Dine personopplysninger kan også bli utlevert til andre i lovbestemte tilfeller og når det er nødvendig for å beskytte og forsvare Norwegian som selskap, dets rettigheter, ansatte, kunder eller publikum generelt. I slike tilfeller vil utenforstående bare få tilgang til akkurat den informasjonen som de har behov for.
vet ikke om dette er noe DY kan gjemme seg under jeg?
ref: http://www.norwegian.no/no/kundeservice/Reiseinformasjon/nyhetsbrev/retningslinjer-for-personvern/
Edit:
Er det virkelig noe brudd å oppgi hvem som har kjøpt billetter, så lenge ingen opplysninger om når, korttype, adresse etc er delt ut?
ENGM 911
19-01-2010, 11:20
Kanskje man bør se dett fra en annen blikk-vinkel.
I Cimber Sterling liker de Norwegian sine lave priser sa mye at enkelte kjøper hele 54 stykk av dem....
Da er det deilig å være NAX.........i Danmark.
Som tidligere påpeget så ligger QI som de har redt. Det de har gjort er uetisk..QI får tæsk stort set hele vejen rundt. Fuldt fortjent. QI skal vinde denne her konkurrence på de ganske få fakta som de har, nemlig for deres gæster som fortsætter udenrigs, har den mulighed at få foretaget gennemskrivning af bagagen og så måske lidt på deres punktlighed.
--
og hvor alvorligt satser DY så på KRP ???...tja deres første flyvning var mere end 2 timer forsinket..Ville da mene, at et nyt selskab på en ny rute ville gøre alt for at flyve til tiden, i det mindste på første dagen, og det formåede DY ikke
Hilsen
Ole
og hvor alvorligt satser DY så på KRP ???...tja deres første flyvning var mere end 2 timer forsinket..Ville da mene, at et nyt selskab på en ny rute ville gøre alt for at flyve til tiden, i det mindste på første dagen, og det formåede DY ikke
Hilsen
Ole
Var det ikke snøforsinkelser på Kastrup som førte til forsinkelsen?
Ellers er DY-punktlighet en interessant diskusjon, men det finnes det andre tråder som tar opp temaet.
Dette med persondata er urelevant så lenge usannheter er fremsatt fra Cimber Sterlings side. Dessuten har ikke Norwegian sagt hvilke navn billettene er utstedt til - bare at alle 54 billetter er betalt av Cimber Sterlings juridiske sjef.
Fra epn.dk
Samtidig afslører Norwegian, at Cimber Sterlings juridiske chef ikke har fortalt sandheden om hans køb af 54 stk. 1-krones billetter.
"Jeg bekræfter at have købt billetterne, men jeg vil ikke sætte tal på, hvor mange jeg har købt, og jeg har købt dem i privat regi," siger Alex Dyrgaard til dagbladet Børsen.
Men ifølge Norwegian er det forkert:
”Vi kan dokumentere, at billetterne er købt fra Cimbers interne netværk. Cimber-chefen har brugt sin arbejdscomputer, som har været koblet op på virksomhedens interne netværk da han købte de 54 billetter,” siger Anne-Sissel Skånvik.
Snakk om å skyte seg selv i foten Cimber Sterling :naughty:
Var det ikke snøforsinkelser på Kastrup som førte til forsinkelsen?
Ellers er DY-punktlighet en interessant diskusjon, men det finnes det andre tråder som tar opp temaet.
Ja det var snøværet som sørget for at flyene både første og andre avgang ikke gikk i rute. Var visst over en time taxi på CPH til deicing..
spitfire
19-01-2010, 11:41
Hvem bryr seg? Folk er strålende fornøyd med å få billetter til en latterlig lav pris. Om Cimber har kjøpt 650 av DY's billetter til 1 kroner er glemt i morgen.
Å bli irritert over prisen på 1 kr. fordi den er uredelig... HALLOOOOOO!!
Jeg ler av enkelte som forsøker å prate moral ovenfor Norwegian, spesielt når man vet hvilken tribune de sitter på. Det oser jo av troverdighet rundt tema:p
Før noen ender opp med hjertestans her, så får jeg bare minne om at vi her snakker om et salg i to uker på et fåtall av ruter som for Norwegian ikke representerer så mye som en brøkdel av trafikken.
At Norwegian priser seg lavt er ofte billigere og gir bedre resultater på sikt enn å kjøre massive reklame kampanjer. Dette er ikke ulovlig, uvanlig eller feil og er en annerkjent form for markedsføring innen læren om dette!
Ja det var snøværet som sørget for at flyene både første og andre avgang ikke gikk i rute. Var visst over en time taxi på CPH til deicing..
Sjovt nok have hverken QI eller SK de store problemer på deres indenrigsafgange...
QI største forsinkelse i går var 30 min og SK's største 20 min - på indenrigs vel at mærke.
Men det er nok den anden snak om DY's punktlighed og mon ikke også dette er et eksempel på at de ikke betaler for nok handling/de-ice folk/udstyr....
Men uanset er det da en dårlig start på en ny rute - specielt når konkurrenterne går nogenlunde på rute.
Kan DY kjøpe full-flex billetter hos QI, og så få disse refundert?:rolleyes:
Desk pilot
19-01-2010, 11:56
Dette er jo bare en (morsom) storm i et (lite) vannglass. Men det gir jo masse redaksjonell omtale av begge parter!
Dette er jo bare en (morsom) storm i et (lite) vannglass. Men det gir jo masse redaksjonell omtale av begge parter!
Enig.
Nå er det ikke bare bajasen MoL som skaper headlines.
Jo flere bajaser, jo bedre
Gleder meg til jul. Da håper jeg vi får 3 bajaser i media på en gang. Ryanair, Norwegian og Cimber.
Kanskje vi kan få se en ny episode av "hovmesteren"?
Dette med persondata er urelevant så lenge usannheter er fremsatt fra Cimber Sterlings side. Dessuten har ikke Norwegian sagt hvilke navn billettene er utstedt til - bare at alle 54 billetter er betalt av Cimber Sterlings juridiske sjef.
Det med persondata er absolutt ikke urelevant! Som potensiell DY kunde vil jeg vite at mine persondata behandles konfidensiellt og korrekt. Det at noen ikke oppfører seg bra gir ikke andre muligheten til å bryte loven.
Av egen erfaring fra div verv jeg har så vet jeg har persondata skal behandles MEGET strengt i Norge. Det å gjøre en intern gjennomgang for å identifisere noshow vil jeg tro er i grenseland all den tid flighten har dratt så det ikke er for å få pax med, og det ikke er full-flex for å refundere. Det å gå ut med hvem og hva som er kjøpt er helt klart utenfor loven. I mine øyne meget uproffesjonellt og gjør meg skeptisk.
Bizflyer
19-01-2010, 12:13
Hvis billettene hadde kostet 1 kr, hadde jeg selv glatt kjøpt 3 billetter så jeg kunne sikre meg en 3 seter alene!
Ser ikke noe galt i å legge ut kampanjebilletter til 1 kr i forbindelse med et reklamestunt. Det er da mange bedrifter som gjør tilsvarende stunt for å skape litt blest.
Og som mange har sagt før meg, dette var nok ikke det smarteste Cimber har gjort. Og at direktøren sier at dette hadde han ikke kjennskap til, virker mildest talt tvilsomt.
Men reklame fikk de! Begge to! Spørsmålet om hvem som fikk best reklame og mest sympati ut av det, er det vel imidlertid liten tvil om.
BF:cool2
ENGM 911
19-01-2010, 12:26
Men reklame fikk de! Begge to! Spørsmålet om hvem som fikk best reklame og mest sympati ut av det, er det vel imidlertid liten tvil om.
Spørs om ikke en ikke navngitt mann på Fornebu kan ta seg en lille en og oppsøke en kjeveortoped etter denne saken :colgate:
Spørs om ikke en ikke navngitt mann på Fornebu kan ta seg en lille en og oppsøke en kjeveortoped etter denne saken :colgate:
Dagens! :colgate:
Nå melder dn.no følgende: Nå har Cimber Sterlings ledelse og styre bestemt seg for å iverksette en intern analyse av hva som har skjedd. Og Krogsgaard ber Norwegian om hjelp for å få saken oppklart.
Hele artiklen her: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1820706.ece
Når kommer "vi skal gå igjennom våre rutiner"?:p
Jeg synes fortsatt DY er i overkant indignerte og gneldrete i denne saken. De av alle burde kunne tatt dette med litt humør og bygget god PR på saken i stedet for å komme trekkende med pekefinger og forretningsmoral-preken...
Sitater som "Dette er ikke noe et flyselskap med respekt for seg selv gjør." og "Å drive forretning på denne måten savner sidestykke" er å dra det alt for langt synes jeg. Som Kjos vel sier selv, ingen liker sure folk...
ENGM 911
19-01-2010, 13:21
Jeg synes fortsatt DY er i overkant indignerte og gneldrete i denne saken. De av alle burde kunne tatt dette med litt humør og bygget god PR på saken i stedet for å komme trekkende med pekefinger og forretningsmoral-preken...
Sitater som "Dette er ikke noe et flyselskap med respekt for seg selv gjør." og "Å drive forretning på denne måten savner sidestykke" er å dra det alt for langt synes jeg. Som Kjos vel sier selv, ingen liker sure folk...
Ikke for ingenting at Anne Grete Ellingsen er savnet i denne bransjen.
Ja jeg kan tenke meg at det plager en frequent DY flyer som deg selv;)
Det er vel kun med dine øyne at dette svaret er å dra det langt......
- Dette er ikke noe et flyselskap med respekt for seg selv gjør. Jeg regner med at det var et engangstilfelle, og at det ikke skjer igjen, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til DN.no etter Cimber Sterlings skitne triks:
ENGM 911
19-01-2010, 13:33
..."nå er morroa i gang...."
T-H
En som hadde rett i hvertfall.
Ikke for ingenting at Anne Grete Ellingsen er savnet i denne bransjen.
Er vel flere selskaper som kunne trengt henne om dagen... *kremt NSB*..
Tatt det med humør? Det er ikke uten grunn at DY kjører på i Danmark.. de vil jo selvfølgelig slå Cimber over og ut ved å sette inn styrker på de stedene Cimber i dag tjener penger.. De er jo ikke ute etter å fly side om side vil jeg tro, men rett og slett ta over stasjoner som Cimber i dag tjener penger på. Hvordan ellers skal det tolkes? Vil vel heller oppfatte det slik at Cimber føler seg MEGET truet av DY, og i et desperat forsøk ikke la de kapre kunder.. noe som kan synes å ha slått feil vei..
ENGM 911
19-01-2010, 14:18
Siterer Norwegian i aftenposten.no
Vi har ikke kontaktet Cimber Sterling og har heller ikke tenkt å forfølge saken videre. Vi mener det er de som bør komme på banen i denne saken, sier hun til Aftenposten.no
Altså har DY satt strek for denne gang.
Ja jeg kan tenke meg at det plager en frequent DY flyer som deg selv;) Det er vel kun med dine øyne at dette svaret er å dra det langt......
Hehe, jeg har faktisk noen DY-flights også!
DY har en toppsjef som har bygget opp hele omdømmet til selskapet på å være en blid bamse som ikke lar seg hisse opp. Derfor blir det et image-brudd når man plutselig blir sinna og indignert.
Dette er subjektivt, altså, men de kunne sagt noe i retning av at "det er supert å se at vi er så mye billigere enn konkurrenten vår at de bestiller hos oss" eller "vi feirer at vi har blitt Cimbers favoritt flyselskap med å erstatte alle billettene ledelsen der kjøpte".
Dette hadde vært alternativer til å si at handlingen mangler sidestykke... :)
Hehe, jeg har faktisk noen DY-flights også!
DY har en toppsjef som har bygget opp hele omdømmet til selskapet på å være en blid bamse som ikke lar seg hisse opp. Derfor blir det et image-brudd når man plutselig blir sinna og indignert.
Dette er subjektivt, altså, men de kunne sagt noe i retning av at "det er supert å se at vi er så mye billigere enn konkurrenten vår at de bestiller hos oss" eller "vi feirer at vi har blitt Cimbers favoritt flyselskap med å erstatte alle billettene ledelsen der kjøpte".
Dette hadde vært alternativer til å si at handlingen mangler sidestykke... :)
Men du må ikke glemme at Cimbers "blemme" her er en unik mulighet for Norwegian å kunne nytte dette til sin egen fordel. Skal Norwegian komme ut som en vinner fra dette, har de jo faktisk ikke noe annet valg etter min mening. Det har de nå klart og Cimbers stunt er nå snudd til Norwegian sin fordel!
Dessuten kunne vel Norwegians inntog på Kaarup neppe blitt mer omtalt i presse enn nå;)
Gratis PR + ca. 650 DKK inntekter for billetter hvor man kan spekulere hvor mange av dem ville virkelig har blitt solgt...
Sa sent som na vil hver Danske har en anelse at det er grise-billig a fly med Norwegian innenlands.
Billigere kan man ikke ha reklame.
-----
Na det gjelder Cimber og Norwegian sitt forhold, sa bör de to sette seg tilsammen og endelig komme til en slags borgfred. Ellers svekker Norwegian sitt posisjon og Cimber risikerer heile selskap. Her har begge noe a tape og det vil vaere klok dersom begge parter endelig kommer til en situasjon hvor man havner i vin-vin konstellasjon.
Na det gjelder Cimber og Norwegian sitt forhold, sa bör de to sette seg tilsammen og endelig komme til en slags borgfred. Ellers svekker Norwegian sitt posisjon og Cimber risikerer heile selskap. Her har begge noe a tape og det vil vaere klok dersom begge parter endelig kommer til en situasjon hvor man havner i vin-vin konstellasjon.
mmmm - jeg husker at SAS og Maersk Air gjorde det en gang.... Det kostet dyrt...:old
mmmm - jeg husker at SAS og Maersk Air gjorde det en gang.... Det kostet dyrt...:old
Dersom man gjörer dette illegalt koster dette. Det finnes seg lovlige former av borgfred. Ser til Tyskland og hva TUIFly og AB har gjort...
HE HE, nu har jeg netop læst bogen om Maersk Air
I den fremgår det, at havde man offenligtgjort hele
aftalen for EU var den formentligt blevet godkendt !
Nevermind its easy to be clever in return :p
Hvis billettene hadde kostet 1 kr, hadde jeg selv glatt kjøpt 3 billetter så jeg kunne sikre meg en 3 seter alene!
Da bør du kjøpe 3 setegebyr også, hvis ikke risikerer du å få 3 stk B eller E seter på forskjellige plasser i kabinen :)
Det ser ud til at QI aktiekurs er påvirket af denne sag !
http://investor.cimber.dk/stockquote.cfm
Morsomt stunt fra Cimber, selv om det forretningsmessig sett kanskje ikke var så smart gjort... DY bør nå kjøre en ny 1 kr-kampanje og gjøre litt narr av Cimber sitt stunt slik at det blir litt humor av det :) Vinneren er uansett DY kan det virke som
runethomas
19-01-2010, 15:53
Her er VG Netts versjon av saken:
Bjørn Kjos refser Norwegian-sabotasje
Cimber Sterling-topper hamstret billigbilletter som «Donald Duck» og «Bjørn Kjos»
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=579314
...og Cimber-sjefen som først nekter, og nå innrømmer billett-hamstringen, kommer ikke spesielt godt utav dette:
"Cimber-direktør Krogsgaard har etter snuoperasjonen hardnakket hevdet at det ikke var noen fra ledergruppen i selskapet som har kjøpt billetter, og han avviser at selskapets ledere har oppfordret andre ansatte til å gjøre det, ifølge NTB.
Tull, svarer Bjørn Kjos.
- Vi har jo kredittkortopplysningene, og kan se at både toppledelsen og styret har kjøpt billetter. Så jeg mener at Krogsgaard bør spørre toppledelsen sin en gang til. Det er viktig at han får orden i eget hus, sier han"
Har en medarbejder som skal flyve med Cimber til CPH fra Karup torsdag morgen og derfra videre med Air Greenland til Nuuk.
Der er ikke meget tid og løbe på og hvis nu maskinen bliver aflyst eller forsinket et par timer, så misser han connection. Og så er gode råd som bekendt dyre, eller det vil sige "var dyre".
Vi sender en venlig tanke til Norwegian, de har nemlig givet mig en billig "forsikring" som jeg ikke kunne sige nej til !!
For den fyrstelige sum af 1 dansk krone har jeg nu garderet min medarbejder, så hvis alt skulle gå galt med Cimber, kan han jo bare bruge sin Norwegian booking - tak til Hr. Kjos for hans gavmildhed :wow:
Joker7913
19-01-2010, 16:48
forskellen er så vel at kommer han med DY - kan ikke tjekke bagagen igennem - kan han så nå det han skal?
forskellen er så vel at kommer han med DY - kan ikke tjekke bagagen igennem - kan han så nå det han skal?
Air Greenland afgår 9.10, så det vil han i princippet godt kunne nå, men det ville ikke være optimalt(DY lander 7.40 hvis ikke forsinket).
Nu satser jeg heller ikke på at han får brug for billetten, men det ville da være tåbeligt at misse sådan en chance når den kun koster 1 krone.
Har en liten tanke som svirrer rundt i hodet.. kan det være at DY prøve å konkurrere ut Cimber, få de til å gå konk, for deretter å kjøpe opp restene? Ha noen små fly å bruke på disse strekningene de nå åpner ruter på?
Kan ikke være økonomisk i lengden å bruke en 800 maskin på ruter som i dag knapt går fulle med ATR'er? Nå vet ikke jeg noe om bookingtallene på Cimber sine ruter, men må jo være en grunn til at de flyr ATR maskiner og ikke ekspanderer...
Har en liten tanke som svirrer rundt i hodet.. kan det være at DY prøve å konkurrere ut Cimber, få de til å gå konk, for deretter å kjøpe opp restene? Ha noen små fly å bruke på disse strekningene de nå åpner ruter på?
Det er ingen grunn for DY å kjøpe noe som de vil få gratis hvis QI går under. Når dt gjelder CRJ'er, finnes det knapt noe fly som er dårligere egnet for et selskap som Norwegian. Du skal ha høy snittpris for å få dette til å lønne seg, og det er imot hele filosofien til et lavprisselskap som DY. Volum, volum, volum ...
De ekspanderer jo med 737er... Ekspansjonen koster penger, og dersom din kassa er tom er det nix med ekspansjon.
Har liten tro at DY har lyst a ta over ATR... Sjansen er vel 0,00% ;)
Grattis til Cimber for et STORT skritt nærmere konkurs, og grattis til
Norwegian for en fantastisk gratis PR i Danmark.
Hele dette stuntet er direkte barnslig og siste sort.
Hva med alle de pax som ikke fikk mulighet til å ta del i dette "once in a lifetime" tilbudet på grunn av Cimber`s ledelse og styre.
Jeg har stor sympati for Cimber-crew og andre ansatte som skjemmes over sitt eget selskap idag. Tilbakemeldinger fra ansatte på Kastrup heller ikke nettopp i Cimber`s retning for å si det sånn.
Det er synd å si det, men dette er typisk dansk, og ja, jeg vet hva jeg prater om da jeg jobber i Danmark...
Tommy777
19-01-2010, 18:36
Som utdannet markedsøringsmann ser jeg klart begge sider i denne saken og Cimber kunne selvsagt ha gjort dette mye smartere.
Det overrasker meg ikke at BU662 er så blindet av sin DY elsk at det i hans verden utelukkende ropes HALLELUJA!! DY er kommet for å redde Danmark fra blodsugende flyselskaper.
Du snakker om hvor viktig det er med lønnsomhet og for bare noen få år siden, hadde SAS gjort ett stunt som Norwegian gjør her for 6-7 år siden hadde det blitt ett ramaskrik. Det DY her gjør er umoralsk og ruten har ikke en business case overhodet og blir redusert til elendig frekvens dersom Cimber forsvinner. Motivet er slett ikke å gi danskene gode priser og ett godt tilbud. Motivet er utelukkende å bli kvitt Cimber som konkurrent på helt andre ruter enn dette.
Dette er utelukkende slakt i ett marked som DY aldri vil klare å tjene penger og ett frontalangrep for å eliminere en konkurrent som står finansielt svakt. Konsekvensen er rasering av tilbudet for danskene på denne ruten med elendig frekvens og i tillegg masse tapte arbeidsplasser.
Jeg er drittlei av folk som vil ha billige priser uten å se på den menneskelige siden og hva konsekvensene blir. Hele bransjen raseres og konsekvensen blir at tilbudet blir dårligere for de som trenger å fly mens familien flint får mer frihet til å ta en ekstra ferie i året eller en langweekend mer. De menneskelige kostnadene og konsekvensene er verdt mye mer i min bok enn det, så du kan beholde de billige billettene dine, jeg betaler heller mer for ett bedre tilbud.
Dersom danskene ikke støtter opp om Cimber, vil de bli de taperne i denne krigen.
Og så til stuntet:
En tankevekker bør vel kanskje være at etterspørselen er såpass elendig på denne nye ruten at en person klarer å få tak i over 50 billetter til 1 kroner?? Cimber stjal ikke muligheten for andre til å kjøpe billige billetter. Etterspørselen var NULL
DYs idiotiske PR person slipper personinfo som ifølge deres hjemmeside er konfidensielt og Kjos sutrer.
Man gjør dette på dagen ruten launches for å steal some thunder. Ville personlig gjort som CK sier, men hadde jeg vært DY hadde jeg tatt dette med godt humør. De fikk mer PR om den nye ruten enn de kunne drømme om og fikset sin salgskanal slik at Disney familien + 54 ikke kan bestille billetter.
Tommy har allerede modert sitt innlegg - og innleggene som kommertere Tommy's karakteristikk er "unapproved" (fjernet for allmen skue...) tilbake til debatt....
A erstatte dette med "idiotiske PR person" er like mye i strid med forum regler. Når stopper endelig en Moderator dette???
Det er ingenting å si dersom en medlem har en anti-DY holdning. Men dette stilen som Tommy viser er ikke verdt å diskutere, det er rett og slett upassende.
Dette er moderert - forsett diskusjonen om Moderatorer der disse hoerer hjemme.
Cimber Sterling har før foretaget sig mærkelige ting, men det er da absolut det største selvmål man længe har set. Det vidne i bund og grund om et desperat selskab uden format.
En ting er foretage selve handlingen, men det er jo ingen ting i forhold til det videre håndtering hvor det jo først for alvor går galt for Cimber Sterling - vorherre bevares...
ENGM 911
19-01-2010, 19:19
Sterling Group - Pressemeddelelse
Pressemeddelelse 3 - 2010 Cimber Sterling iværksætter intern undersøgelse
Som det er beskrevet i medierne i dag, har et antal Cimber
Sterling-medarbejdere købt et stort antal billige billetter hos Norwegian.
”Jeg har ringet til Bjørn Kjos og givet ham en uforbeholden undskyldning for,
hvad der er foregået. Vi kan ikke blande os i, hvad vores medarbejdere
foretager sig privat, men jeg vil gerne understrege, at det ikke er den måde,
Cimber Sterling ønsker at drive forretning på. Det er udtryk for misforstået
loyalitet over for firmaet,” siger administrerende direktør Jacob Krogsgaard
Pressemelding fra cimber.dk
Så køyr vidare debatt
Dersom danskene ikke støtter opp om Cimber, vil de bli de taperne i denne krigen.
Og så til stuntet:
En tankevekker bør vel kanskje være at etterspørselen er såpass elendig på denne nye ruten at en person klarer å få tak i over 50 billetter til 1 kroner?? Cimber stjal ikke muligheten for andre til å kjøpe billige billetter. Etterspørselen var NULL
DYs idiotiske PR person slipper personinfo som ifølge deres hjemmeside er konfidensielt og Kjos sutrer.
Man gjør dette på dagen ruten launches for å steal some thunder. Ville personlig gjort som CK sier, men hadde jeg vært DY hadde jeg tatt dette med godt humør. De fikk mer PR om den nye ruten enn de kunne drømme om og fikset sin salgskanal slik at Disney familien + 54 ikke kan bestille billetter.
En LITEN del av danskene vil bli tapere i denne striden, mens en STOR del vil bli vinnere. Det er mulig at småflyplasser som Karup kanskje vil lide, mens det derimot vil bli økt og bedre tilbud fra Billund og Aalborg hvor konkurransen er hard. Det vil si at det er de folkerikeste områdene som vil vinne på dette.
Og hva mener du med at etterspørselen var elendig? Flere flighter var utsolgt allerede noen timer etter lanseringen av 1-kroners tilbudet, og når det er antydet at flere personer i Cimber er ansvarlig for kjøp av opptil 650 billetter totalt, så synes jeg dette er en veldig merkelig uttalelse Tommy... Men du vet kanskje noe som jeg ikke vet???
100% enig med Tommy her. Rigtig mange gode pointer du har :-)
Og ja - efterspørgslen er elendig på KRP-CPH. Det kræver ikke meget brancheindsigt eller hovedregning. Hvis efterspørgslen havde været god, så havde DY ikke solgt billetter til 1 krone - ej heller til 149 kroner, 199,- eller 249,-, som de går på masser af efterfølgende datoer... Ingen af disse priser kan de tjene penge på.
Hvordan en stor del af danskerne kan blive vindere kan jeg overhovedet ikke se. Danskerne i hele landet vil blive tabere, hvis det lykkedes DY at få QI til at gå konkurs. Trafikering af tyndt befolkede områder vil blive mindre, hvis ikke helt fjernet. Og med en konkurrent mindre vil priserne stige.
Du må ikke tage fejl af at de tyndt befolkede områder i Danmark igennem mange år fået et godt produkt leveret af Cimber, som altid har "været der" for dem. Derfor har danskerne også et godt forhold til Cimber og jeg er sikker på at mange vil se "skævt" til DY, hvis de er skyld i at QI krakker.
Personligt tror jeg DY undervurderer danskernes forhold til QI - og hvis det lykkedes dem at presse QI, så tror jeg også at stemningen vil vende sig imod DY.
I Danmark har vi ikke noget specielt forhold til DY - de er et udenlandsk flyselskab som alle andre og når man spiller på udebane, så må man træde varsomt for ikke at vende stemningen imod sig. DY er godt igang med at træde i spinaten ved at gå efter struben på QI.
At QI så har optrådt barnlig og håndteret denne sag meget uprofessionelt er en helt anden sag, som gør at de bliver et meget let offer.
Bjørn Kjos er vred/arrig fordi Cimber´s ansatte køber billetterne uden at bruge dem!!
Jamen hvad fanden, jeg har også lige købt 1 billet som jeg ikke agter at bruge, Bjørn du skal være velkommen til at ringe og skælde mig ud også :D
Hvor mange billetter har egentlig Cimber-ansatte kjøpt? Høres ut som det er enormt mange, men eneste konkrete jeg har sett er 54 billetter.
...og der fant jeg svaret selv:
Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik vil overfor nyhetsbyrået Reuters ikke slå fast hvor mange billetter totalt som ble bestilt under falske navn mandag og tirsdag, men sier det er mer enn 650.
- En person bestilte 458 billetter, en annen 100, og to bestilte mer enn 50 billetter hver. To styremedlemmer i Cimber bestilte 18 billetter, sier hun.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1821050.ece
Joker7913
19-01-2010, 21:25
I guder - kom nu ned på jorden, eller som de siger i CSI: "Don't get your panties in a bunch" - nu kan der vel ikke koges mere suppe på den høne.
DY spiller dirty i Danmark - NB svarer tilbage med et genialt forslag - der mangler lidt i kunstnerisk udførsel.
Mere er der ikke i den sag.
Verden har større problemer - end 650 noshows til 1DKK
Her kunne nok brannen ha vært slukket om Cimber var tidlig ute å la seg flate!
Derimot kan jeg desverre ikke annet enn å le av de som hisser seg opp av billige (gratis) flybilletter. Takk for god underholdning gjennom en lang dag. Mon tro om ikke hukommelen har sviktet litt, eller at det kanskje har gått dere hus forbi!
Til dere kan jeg fortelle at det finnes et selskap som i høst gav bort over 100 billetter på Facebook helt gratis, noe som jeg synes er et bra markedsførings stunt!
http://news.cheapflights.co.uk/2009/08/sas-offers-free-flights-to-facebook-users/
Om jeg husker riktig ble det også delt ut 2300 gratis billetter på den svenske nasjonaldagen i 2005med samme selskap. Heller ikke så dumt det. Begeistringen var i alle fall stor!
http://www.cisionwire.se/sas-scandinavian-airlines-sweden/sas-later-svenskarna-flyga-gratis-for-att-fira-nationaldagen
Men klart, det var jo gratis, så da blir jo saken en annen;)
Det er passasjerene som står igjen som taperne. Billettene var myntet på dem. De kan takke Cimber for at de ikke fikk dem...God PR?? Neppe!
Snakk om å hjelpe Norwegian i gang! Easy as Dell:-)
Tommy777
19-01-2010, 22:06
Derimot kan jeg desverre ikke annet enn å le av de som hisser seg opp av billige (gratis) flybilletter. Takk for god underholdning gjennom en lang dag. Mon tro om ikke hukommelen har sviktet litt, eller at det kanskje har gått dere hus forbi!
Og jeg ler av deg -- igjen fordi du aapenbart ikke skjoenner poenget -- igjen..
Det er ikke markedredskapet som her benyttes som er problemet. Problemet er 149 prisen som skal bli laveste pris paa ruten og motivet som ligger bak: Aa faa en konkurrent til aa gaa konkurs, deretter legge ned ruten eller sette opp prisene betraktelig med elendig frekvens, men face it, med 737-800 er det ikke realistisk.
DY har ikke materiell for aa faa denne ruten til og vil aldri kunne tjene penger paa ruten som er viktig for Cimber.
Men det aa ha ett godt tilbud for hele befolkningen i norden er vel ikke saa veldig viktig saa lenge pompel og pilt kommer seg billig til Italia med en frekvens en gang i uka??
Så enig, så enig., Det er rart at folk hisser seg over at man kan reise billig. Lurer på om de samme folkene er like rasende på Kid Interiør, som i disse dager har 70% rabatt, eller er det for lite å bli forbanna for? Hvor mye skal til før en bør gå av hengslene i sinne egentlig?
Jeg tror ikke Cimber ville kommet bra ut av denne saken uansett hvordan de hadde håndtert den. Det var amatørmessig fra A til Å, og det er jo heller ikke resultat fra dummheten til èn enkelt person som ene og alene ville finne på noe han trodde var lurt. Her er det mange som står bak. Og det var folk i ledende stillinger, ja til og med fra styret!
Norwegian kan bare takke Cimber for ufattelig god reklame for de lave prisene. Så lave at ledelsen i Cimber ikke kunne la være å kjøpe i hauger og lass. Nice! :lol:
Her kunne nok brannen ha vært slukket om Cimber var tidlig ute å la seg flate!
Til dere kan jeg fortelle at det finnes et selskap som i høst gav bort over 100 billetter på Facebook helt gratis, noe som jeg synes er et bra markedsførings stunt!
http://news.cheapflights.co.uk/2009/08/sas-offers-free-flights-to-facebook-users/
Om jeg husker riktig ble det også delt ut 2300 gratis billetter på den svenske nasjonaldagen i 2005med samme selskap. Heller ikke så dumt det. Begeistringen var i alle fall stor!
http://www.cisionwire.se/sas-scandinavian-airlines-sweden/sas-later-svenskarna-flyga-gratis-for-att-fira-nationaldagen
Men klart, det var jo gratis, så da blir jo saken en annen;)
Det er ikke markedredskapet som her benyttes som er problemet. Problemet er 149 prisen som skal bli laveste pris paa ruten og motivet som ligger bak: Aa faa en konkurrent til aa gaa konkurs, deretter legge ned ruten eller sette opp prisene betraktelig med elendig frekvens, men face it, med 737-800 er det ikke realistisk.
DY har ikke materiell for aa faa denne ruten til og vil aldri kunne tjene penger paa ruten som er viktig for Cimber.
Men det aa ha ett godt tilbud for hele befolkningen i norden er vel ikke saa veldig viktig saa lenge pompel og pilt kommer seg billig til Italia med en frekvens en gang i uka??
Du er dyktig til å klassifisere andre enn deg selv Tommy! I gjentatte poster titulerer du fritidsreisende på en måte som jeg tror de færreste her kjenner seg igjen i! Jeg reiser til Italia i sommer og det med en flight som ikke akkurat går daglig. Mener du med dette at jeg og min familie er å regne som Pompel og Pilt?
Jeg tror du skal være litt ydmyk ovenfor at ikke alle nødvendig vis har samme lommebok som deg!
Du er dyktig til å klassifisere andre enn deg selv Tommy! I gjentatte poster titulerer du fritidsreisende på en måte som jeg tror de færreste her kjenner seg igjen i! Jeg reiser til Italia i sommer og det med en flight som ikke akkurat går daglig. Mener du med dette at jeg og min familie er å regne som Pompel og Pilt?
Jeg tror du skal være litt ydmyk ovenfor at ikke alle nødvendig vis har samme lommebok som deg!
jeg tror det Tommy setter spørsmålstegn ved; skal det være gratis og fly? correct me if im wrong :)
Da holder vi oss til saken "Beskyldes for "dirty tricks" mot Norwegian" :old
Cimber ville aldri har statt i fare a ga konkurs dersom de ikke hadde palagt seg 737-operasjonen. De har en kostnads-side som de ikke kan drive med lönnsomt med 6 fly, de vil trenge omtrent 20 fly for a komme seg til pluss og tjene penger. Og Cimber selv flyr en god del innenriksruter med 737, sa er dine argumenter med darligere tilbyd til befolkning bare tull.
Hva skjer dersom Cimber virkelig gar konk og det finnes seg behov for ATR flygninger?? Riktig, en ny aktör, trolig DAT vil komme inn. Og hva vil skje dersom DY finner det er ingen marked. De vil forsvinner og etterlatte tomrom som fylles av en ny aktör. Og det er god mulig for en smart aktör (som Cimber ogsa kunne vise seg) a fly sine fly off-peak til KRP og bruker disse i peak en annen sted.
Cimber ödelagte for seg selv, og uten tvil er dette som DY gjör ikke vennlig, men dette er noe de kan gjöre. DY vil trykke Cimber ut (av sine 737-ops) og erobre seg markeder. Men dette er ikke undergangen av oksident dersom Cimber forsvinner. Selv om DY stopper alle innenriksflygninger instantant vil Cimber gar konk siden deres business model er ikke sound, de taper penger sa det suser. Med eller uten DY pa danks innenriks. Rett og slett fordi de ikke far 737-opsen til a ga i pluss.
DY ma pa sitt eget stykke vise at de kan klare a tjene penger i Danmark. De er ikke inne i Danmark for a tape noe. Regnstykked ma til slutt gi pluss, ellers vil man trekke seg. Og om alle innenriks-ruter overlever i DY's rutenett er en spörsmal som kan stilles. Ogsa jeg har da mine tviler.
La oss vaere saklig i denne debatte. Ingen ma kalle en annen her idiotisk eller bruke forliker som forbyr seg selv. Her har du noe a laere Tommy!
Det er passasjerene som står igjen som taperne. Billettene var myntet på dem. De kan takke Cimber for at de ikke fikk dem...God PR?? Neppe!
Snakk om å hjelpe Norwegian i gang! Easy as Dell:-)
Pjokken lad nu være med at være et pjok. Der har været, og er fortsat masser af ledige billetter til 1 Dkr. så du behøver slet ikke være bekymret på os danskeres vegne.
Tommy777
19-01-2010, 22:40
Huff... Beklager at det oppfattes slik, det er ikke meningen. Jeg har ikke en overfyllt lommebok, men jeg reiser mye i jobben og uansett hvor mye du oensker at lufta skal vaere for alle, er det jobbreiser som betaler for at fritidsreisende i det hele tatt skal ha ett godt tilbud.
Selv om man kan takke Norwegian for aa vaere en god konkurrent for aa gjoere SAS bedre, er det soleklart at bortsett fra mellom OSL-BGO/TRD/SVG er tilbudet rundt om ellers blitt daarligere for de som har behov for dagsturer, overnatturer etc paa grunn av gode priser.
Evenes er ett godt eksempel. SAS og DY gaar ving mot ving og DY er ofte billigst. Det har gjort at de stjeler kunder fra SAS og selv om prisene har blitt bedre, SAS maa kutte frekvens og det blir venting for de som reiser i jobben. Saa det er positive og negative ting med at DY entrer markedet.
Ut i Europa har det blitt verre fordi den vanlige konkurransen fra nettverkselskapene naa har blitt komplettert med DY, Ryan og flere. Det gjoer at direkte forretningsruter fra OSL med SAS som gikk 2-3x daglig ikke er liv laga lengre og frekvens kuttes noe som betyr overnatting eller stopp underveis.
Det er ogsaa viktig aa sette fokus paa at mennesker vil miste sitt levebroed paa grunn av denne kyniske fremtreden.. Tror ikke du Martin hadde satt pris paa dersom en konkurrent hadde gjort ett lignende stunt i konkurranse med bedriften du jobber i. Det er ikke unikt at man har hard konkurranse, men luftbransjen er mye mer utsatt og dersom trenden fortsetter, vil vi alle bli tapere i form av bedre priser, men elendig tilbud og hundretusener av jobber paa samvittigheten bare fordi flybilletten skal koste mindre enn flytoget!
Som sagt, godt og vondt, men det boer uansett ikke ta vekk fokuset som DY har i Danmark: Aa slaa en konkurrent konkurs ved aa aapne ruter de vet de aldri klarer aa tjene penger paa fordi de vet at dette er en viktig rute for Cimber og at det er ett viktig skritt for aa bli kvitt dem.
Det er noe jeg synes du skal ta stilling til, Martin...
Dæven for en tråd .......
Uansett - det er en god indikasjon på hvor håpløst dette markedet er når DY ikke engang klarer å bli kvitt 1-krones billetter på ruta .... idiotisk satsing av DY og idiotisk tilsvar av QI som virkelig må være desperate .....
Har virkelig ikke DY klart å selge alle 1 kr-billettene?
Hvis denne mannen vet hva han snakker om, har de ikke det ...
Der har været, og er fortsat masser af ledige billetter til 1 Dkr.
Tommy777
19-01-2010, 22:55
Cimber ville aldri har statt i fare a ga konkurs dersom de ikke hadde palagt seg 737-operasjonen. De har en kostnads-side som de ikke kan drive med lönnsomt med 6 fly, de vil trenge omtrent 20 fly for a komme seg til pluss og tjene penger. Og Cimber selv flyr en god del innenriksruter med 737, sa er dine argumenter med darligere tilbyd til befolkning bare tull.
Det finnes flere typer 737, store og smaa. Cimber flyr en versjon som kalles 737-700, DY er i ferd med aa bytte ut sin eldgamle flaate med en maskin som kalles 737-800 som tar 40-50 fler passasjerer enn det Cimbers 737 tar.
Det du i realiteten sier er at Cimber har gjort feil saa de fortjener ikke aa overleve.. :rolleyes: Klart de har satt seg selv i den situasjonen de er i naa og det er jo nettopp derfor kyniske Norwegian utnytter situasjonen.
Ingen vet hva fremtiden vil bringe og det blir utrolig enkelt aa si at det vil alltid komme noen som vil ta over etter at Cimber evt forsvinner. Klart noen vil forsoeke aa ta markedet, men det er slett ikke noen garanti for at tilbudet ikke blir daarligere enn det er i dag.
Jeg er ute etter ett fokus paa aa faa forretningsmoralen tilbake i en bransje som har blitt pille raatten for at flybillettene skal koste mindre enn flytoget. Saa naar Kjos og DY her sutrer og skriker daarlig moral og at man stjeler billetter fra skikkelige kunder, blir det bollocks deluxe. En kjapp kikk viser at det finnes FORTSATT 1,- billetter i massevis paa DYs websider selv etter all PRn de har faatt i dag. Det sier utrolig mye om etterspoerselen og at det slett ikke er synd paa danskene for billettene er der enda :rolleyes:
La oss vaere saklig i denne debatte. Ingen ma kalle en annen her idiotisk eller bruke forliker som forbyr seg selv. Her har du noe a laere Tommy!
Jeg synes at DY sin PR dame oppfoerer seg som en idiot, det staar jeg ved. Men jeg kaller ingen (inkludert deg) for en idiot her paa forumet.
Tommy777
19-01-2010, 22:59
Har virkelig ikke DY klart å selge alle 1 kr-billettene?
Nei. Sjekk lavpriskalenderen, du ;)
Concorde
19-01-2010, 23:02
Dette er det morsomste jeg har hørt siden Coca Cola kjøpte alle tomme Pepsi flasker i Norge før Pepsi ble lansert.
Jeg for min del synes tråden går glipp av at Norwegian faktisk startet akkurat denne runden med et tilbud som på ingen måte var konstruert for å tjene penger. Eksakt den samme typen kampanje de gråt og søyt om at SAS gjorde mot dem i Norge.
I mine øyne gjorde Cimber et sabla kreativt svar trekk. Jeg kan faktisk ikke tenke meg et kulere svar. Men de burde selvfølgelig innrømmet det offentlig med en gang.
Akkurat nå er det Norwegian som er bjørnen, og da kan de ikke sutre over at sauen sparker mens de forsøker å spise den.
Men det er nå bare min mening.
Dette er det morsomste jeg har hørt siden Coca Cola kjøpte alle tomme Pepsi flasker i Norge før Pepsi ble lansert.
Really........??? :D
Jeg har just na sjekked lavpriskalenderen deres for CPH-KRP :
KRP-CPH:
20.1.: -> Det finnes seg 1 DKK billetter
21./22./24. -> Flyene er fullt
CPH-KRP:
20./21. -> Det finnes seg 1 DKK billetter
22./24. -> Flyene er fullt
Deretter er det bare 149/240/415 DKK billetter.
----------------
Jeg ikke sier at Cimber gjorde feil og dersom ikke fortjener a overleve. Men de ma rydde opp huset selv, og finne en lösning for deres 737-ops problem. Det jeg sier. Som en fokussert selskap som de agerte i de gamle Sterling tider har de alle livets retter. Men til disse tilstand ma de komme tilbake alene. Da har de sin nisje.
De spörsmaler som du stiller av generelle art omkring bransjen har sikkert sitt plass. Mens svarene er langt större og ikke omhandler danske egenheter, men mye mer globale trender. Globalisering, synkende velferden i store deler av Europa og en sterkt minskede marked for fullpris-billetter i Europa 2009. Da har selskaper som SK, LH, BA og co ingen annen valg enn a kutte avganger.
Igjen tror jeg at dette er en eget tema verdt!
Jeg for min del synes tråden går glipp av at Norwegian faktisk startet akkurat denne runden med et tilbud som på ingen måte var konstruert for å tjene penger. Eksakt den samme typen kampanje de gråt og søyt om at SAS gjorde mot dem i Norge.
I mine øyne gjorde Cimber et sabla kreativt svar trekk. Jeg kan faktisk ikke tenke meg et kulere svar. Men de burde selvfølgelig innrømmet det offentlig med en gang.
Akkurat nå er det Norwegian som er bjørnen, og da kan de ikke sutre over at sauen sparker mens de forsøker å spise den.
Men det er nå bare min mening.
Det var kloke ord fra en klok "elefant"
Jeg sier som Pondus: Å HEEEEEERRRE!
Jeg klarer virkelig ikke å hisse meg opp over dette, verken over Norwegians inntog i et fritt og åpent marked, det tidsbegrensede reklamestuntet deres med énkronesbilletter, eller Cimbers patetiske forsøk på sabotasje som bare endte med at de skjøt seg selv i understellet og ga Norwegian masse gratis PR.
Jeg er imidlertid, i likhet med Flyer og Tommy777, av den oppfatning at Norwegian hadde kommet enda bedre ut av det med en sans for humor. Men de ønsker kanskje ikke å stille i samme bajaskategori som MoL, Branson og Stelios? (OK, MoL er i en helt egen kategori:p)
eggs: ditt forslag er jo pure evil...I like:colgate:
1 DKK billettene til DY er helt klart beregnet for å presse QI konkurs, eller kraftig svekke dem. Det er det vel ingen som er uenig i? Slik jeg har for stått det så er det lovlig av DY å selge disse billettene til 1 DKK. Uetisk; kanskje, ulovlig; nei.
Måten som QI har håndtert dette er helt feil. De ødelegger mye mer for seg selv enn for DY.
Det som QI burde ha gjort er (som noen, husker ikke hvem, forslo, eller andre selskaper har gjort) fly med t-skjorter hvor det står Cimber Sterling på. Forslaget med å servere mat og drikke ved gate, og gi ut gratis retur billett med QI hadde også vært genialt. Noe som hadde gitt danskene et helt annet annet inntrykk av situasjonen.
My $0.02...
Jumper G5
19-01-2010, 23:59
Uten å blande meg inn i DY vs QI-konkurransen, må jeg da mene at like mye som det er fritt å selge billetter for kr 1 i Danmark, må det da være like tillatt for hvemsomhelst å kjøpe de samme billettene for samme utsalgspros - kr 1. Førstemann til møllen, osv... Dersom en person får kjøpe en haug med billetter til kr 1 viser det at det ikke kan ha vært spesielt stor etterspørsel etter dem, og at det ikke har vært begrensninger som "only 2 tickets pr customer".
Prisdumping som dette går på bekostning av noen, og selv om det sikkert varmer godt med så billige billetter, har det ikke nødvendigvis den samme varmende effekten over tid.
Uten å blande meg inn i DY vs QI-konkurransen, må jeg da mene at like mye som det er fritt å selge billetter for kr 1 i Danmark, må det da være like tillatt for hvemsomhelst å kjøpe de samme billettene for samme utsalgspros - kr 1.
Lovligheten av denne handlingen er vi vel alle enige om. Det er ikke forbudt. Men de fleste mener vel det er å gå over alle grenser, etisk.
Skal man drive busines på den måten, for å torpedere konkurrenten, så kan man jo starte å kjøpe opp alle C klasse billetter mellom Bergen og Oslo hver mandag morgen. Så går flyene tomme. Og så kan man refundere samtlige billetter etterpå. Muligens også lovlig, men helt forkastelig og useriøst at et selskap skal gjøre slike ting.
Jumper G5
20-01-2010, 00:57
Selv om jeg har respekt for at ikke alle synes det samme, mener jeg at det er forskjell på normalpris på en billett - enten den er høy eller lav - og det å dumpe prisene til langt under kostpris på en rute der det er et annet flyselskap som kjemper for å overleve, tilsynelatende i den hensikt å føre selskapet til konkurs. Det er jo nettopp dette et visst flyselskap i sin tidligere fase beskyldte et annet selskap for å gjøre mot dem, er det ikke?
Det man kan kritisere Cimber for her var at det muligens var et selvskudd i foten og at de kanskje PR-messig kommer daarlig ut av det. Spesielt naar Norwegian tydeligvis har satt i gang propaganda maskineriet sitt
Men ser man bort i fra det saa var det et glimrende og festlig mottrekk :lol: Norwegian prover aa skyve ut Cimber ved oversvomme markedet med kapaistet ved aa gi bort til billetter til 1kr. En pris som de fleste oppegaaende mennesker faktisk vil se er en ikke baerekraftig pris. Som motsvar kjoper da Cimber opp denne kapasiteten og reduserer dermed tilbudet paa den aktuelle ruten. Rent forretningsmessig et genialt trekk og ogsaa en helt grei motreaksjon synes jeg
Lovligheten av denne handlingen er vi vel alle enige om. Det er ikke forbudt. Men de fleste mener vel det er å gå over alle grenser, etisk.
Skal man drive busines på den måten, for å torpedere konkurrenten
Her vil jeg gerne melde mig i koret af dem, der synes at det er DY der går over alle grænser etisk ved at bruge "rovsdyrsprisætning" og dumpingpriser udelukkende med det formål at skade en konkurrent og ikke fordi ruten kan blive god forretningen for dem.
At QI køber nogle billetter hos DY har jeg det fint med. Personligt ville jeg have grebet det anderledes an og ladet personalet rejse i ført Cimber-T-shirt, men det er en anden sag.
DY har hos mig ihvertfald mistet meget anseelse og efter deres optræden i DK og mod QI, så skal der rigtig meget til før jeg sætter mig i et DY-fly igen. Helt aktuelt var jeg ved at bestille en billet til LGW med DY - den er nu booket hos SK istedet. Før DY begynder at optræde lidt mere sympatisk får de ikke min business.
DY har hos mig ihvertfald mistet meget anseelse og efter deres optræden i DK og mod QI, så skal der rigtig meget til før jeg sætter mig i et DY-fly igen. Helt aktuelt var jeg ved at bestille en billet til LGW med DY - den er nu booket hos SK istedet. Før DY begynder at optræde lidt mere sympatisk får de ikke min business.
Skal du i transfer via BGO?
Det man kan kritisere Cimber for her var at det muligens var et selvskudd i foten og at de kanskje PR-messig kommer daarlig ut av det. Spesielt naar Norwegian tydeligvis har satt i gang propaganda maskineriet sitt
Men ser man bort i fra det saa var det et glimrende og festlig mottrekk :lol: Norwegian prover aa skyve ut Cimber ved oversvomme markedet med kapaistet ved aa gi bort til billetter til 1kr. En pris som de fleste oppegaaende mennesker faktisk vil se er en ikke baerekraftig pris. Som motsvar kjoper da Cimber opp denne kapasiteten og reduserer dermed tilbudet paa den aktuelle ruten. Rent forretningsmessig et genialt trekk og ogsaa en helt grei motreaksjon synes jeg
Jeg er enig i dette , dog er det vel dokumentfalsk å bestille billetter i andres navn? Det ble jo blant annet bestilt billett(er) i Kjos sitt navn.
Jeg er enig i dette , dog er det vel dokumentfalsk å bestille billetter i andres navn? Det ble jo blant annet bestilt billett(er) i Kjos sitt navn.
Det er mange som heter Bjørn Kjos. Om jeg hadde bestilt i Bjørn Johansen, Kjell Olsen osv. sitt navn, hvem skulle tatt meg for det? Tror neppe det går under dokumentfalsk. Og hvis jeg hadde bestilt som Bjørn Johansen og reist på den billetten, uten innsjekket bagasje, så hadde jeg aldri blitt ID-sjekket uansett.
De som har litt avvikende etisk syn - disse kr 1-biletter var et introduksjonstilbud for første uke i drift. Flygninger fra og med 25. januar starter på kr 174/182 avhengig av retning som flys. Med andre ord er ikke primærhensikten å skyve Cimber Sterling ut av markedet, men å introdusere seg for passasjerer som vanligvis reiser eller kunne tenke seg å reise mellom Kastrup og Karup.
Selvsagt er det forskjell mellom ulovligheter og uetiske handlinger. Det å bli dømt i slike sammenhenger er så si umulig slik saken mellom Coast Air og SAS på HAU viste - men slike gjerninger kan helt klart fordømmes. Det noen ivrige sjeler i Cimber (som også inkluderer ledere og styrerepresentanter) har gjort er forkastelig moralsk. Kommentaren Bjørn Kjos kommer med at hvis tilsvarende hadde skjedd i Norwegian hadde det helt klart vært oppsigelsesgrunn viser i hvert fall noen fremdeles har sine etiske tanker i behold.
Hendelsen kan nå få konsekvenser for flere ansatte. Det utelukkes ikke at flere topper i Cimber må gå, skriver dn.no i denne artiklen
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1821328.ece
"Styret tar klar avstand fra hendelsen" uttaler styrelederen.
I går kom det frem at to av de som hadde kjøpt flere billetter, nettop satt i styret.
Artig diskusjon som har tatt helt av! :skep
Jeg ser klart argumentene fra begge leire, men jeg kan ikke helt få meg til å skjønne annet enn at dette kun er et PR-stunt for å introdusere en ny rute.
Når det gjelder argumentene om at dette gjøres for å kjøre Cimber konk, så kan jeg ikke helt skjønne logikken i dette. Som andre tidliger har nevnt, så er det vel ingen grunn til at flytilbudet forsvinner dersom Cimber er borte og Norwegian trekker seg ut. Det er vel nye eller gamle aktører som stepper inn ganske kjapt dersom dette skulle bli en realitet!?
Det å skvise ut en gammel og trygg aktør er vel heller ikke noe som blir sett på med blide øyne fra gamle kunder, så derfor kan jeg ikke helt se for meg at dette er noe DY ville gjøre. Selv om det ikke kan sammenlignes direkte, blir det litt som om de skulle kjørt WF konk med vilje - det tror jeg ikke oponionen i Norge hadde satt særlig pris på!
:old
Når det gjelder argumentene om at dette gjøres for å kjøre Cimber konk, så kan jeg ikke helt skjønne logikken i dette. Som andre tidliger har nevnt, så er det vel ingen grunn til at flytilbudet forsvinner dersom Cimber er borte og Norwegian trekker seg ut.
De har sikkert fortiden friskt i minne;)
Så enig, så enig., Det er rart at folk hisser seg over at man kan reise billig. Lurer på om de samme folkene er like rasende på Kid Interiør, som i disse dager har 70% rabatt, eller er det for lite å bli forbanna for? Hvor mye skal til før en bør gå av hengslene i sinne egentlig?
Jeg tror ikke Cimber ville kommet bra ut av denne saken uansett hvordan de hadde håndtert den. Det var amatørmessig fra A til Å, og det er jo heller ikke resultat fra dummheten til èn enkelt person som ene og alene ville finne på noe han trodde var lurt. Her er det mange som står bak. Og det var folk i ledende stillinger, ja til og med fra styret!
Norwegian kan bare takke Cimber for ufattelig god reklame for de lave prisene. Så lave at ledelsen i Cimber ikke kunne la være å kjøpe i hauger og lass. Nice! :lol:
Kanskje de planlegger å sende alle sine egne pax med DY slik at de sparer fuel :colgate:
Skal du i transfer via BGO?
Næ som en ekstra bonus fik jeg nu også muligheden for at lande i LHR fremfor LGW :-)
Originally Posted by VC-10 - Det å skvise ut en gammel og trygg aktør er vel heller ikke noe som blir sett på med blide øyne fra gamle kunder, så derfor kan jeg ikke helt se for meg at dette er noe DY ville gjøre
Det lader bare ikke rigtigt til at DY ser det på samme måde. Når man starter en rute som KRP-CPH med 737, så kan man ikke have andet formål end at presse konkurrenten ud. Denne rute kan ikke bære trafik med 737 3xdgl.
1 kronesbilletterne er naturligvis et marketingstunt - og 1 uge med dem kan ikke alene presse QI ud. Men priser på 149,- og alt for meget kapacitet er med til at gøre det. Ingen kan rentabelt flyve til den pris.
Uanset hvor meget fan man er af DY, så må man da kunne se at DY's eneste formål med denne rute er at få QI til at bløde og ikke at drive fornuftig forretning selv eller at gøre danskerne "en tjeneste".
Det er det jeg synes er utiltalende og uetisk - og hvis det lykkedes dem at få Cimber til at krakke, så er jeg sikker på de vil opnå megen badwill i Danmark.
Ud fra min betragtning, så tror jeg DY har undervuderet danskernes holdning til QI og ikke mindst mangler markedskendskab...
Prisdumping som dette går på bekostning av noen, og selv om det sikkert varmer godt med så billige billetter, har det ikke nødvendigvis den samme varmende effekten over tid.
Når det er snakk om et tilbud over en uke så går nok dette på markedsføringsbudsjettet til DY. Selskap markedsfører seg og slike utlegg er det ikke så mange som reagerer på det normalt sett. Jeg tror ikke man trenger å bekymre seg over at det fremtidige prisnivået blir liggende på dette nivået.
Det lader bare ikke rigtigt til at DY ser det på samme måde. Når man starter en rute som KRP-CPH med 737, så kan man ikke have andet formål end at presse konkurrenten ud. Denne rute kan ikke bære trafik med 737 3xdgl.
1 kronesbilletterne er naturligvis et marketingstunt - og 1 uge med dem kan ikke alene presse QI ud. Men priser på 149,- og alt for meget kapacitet er med til at gøre det. Ingen kan rentabelt flyve til den pris.
Uanset hvor meget fan man er af DY, så må man da kunne se at DY's eneste formål med denne rute er at få QI til at bløde og ikke at drive fornuftig forretning selv eller at gøre danskerne "en tjeneste".
Det er det jeg synes er utiltalende og uetisk - og hvis det lykkedes dem at få Cimber til at krakke, så er jeg sikker på de vil opnå megen badwill i Danmark.
Ud fra min betragtning, så tror jeg DY har undervuderet danskernes holdning til QI og ikke mindst mangler markedskendskab...
Det var nå en gang ikke det som var poenget i denne tråden. Her diskuteres Cimbers stunt mot DY. Du finner en annen tråd hvor utgangspunktet for Cimbers stunt, dvs 1kr-billettene, blir diskutert.
Det var nå en gang ikke det som var poenget i denne tråden. Her diskuteres Cimbers stunt mot DY. Du finner en annen tråd hvor utgangspunktet for Cimbers stunt, dvs 1kr-billettene, blir diskutert.
Nu hænger tingene jo ligesom sammen - men det er da et fint argument, hvis man vil forsøge at undgå kritiske kommentarer til DY
Joker7913
20-01-2010, 10:31
Kommentaren Bjørn Kjos kommer med at hvis tilsvarende hadde skjedd i Norwegian hadde det helt klart vært oppsigelsesgrunn viser i hvert fall noen fremdeles har sine etiske tanker i behold.
Det var så dagen joke.
Det var så dagen joke.
:up:
Ja - det er da vist en tolkning der er strammet "lidt rigeligt" - personligt vil jeg ikke lige kæde ord som etik sammen med Kjos eller DY lige p.t. Nu skal de vist passe på at de ikke bliver for hellige i den her sag.
Nå vet ikke jeg hva som er DYs tanke bak etableringen, men jeg er enig i at man kan være bekymret over etablering med såpass stor kapasitet på en marginal rute. Nå er selvsagt noe av forklaringen på dette at DY ikke har mindre fly.
Jeg har heller ingen informasjon om kostnadsnivået for DY av å opererere denne ruten og om det lar seg gjøre å drive ruten lønnsomt med DYs materiell (jeg skjønner at om man selger alle billettene til 149,-/stk så er det nok ikke lønnsomt, men det er vel ikke slik at alle billetter selges til denne prisen).
Likevel så slår det meg at enkelte synes å mene at når en aktør er etablert på en rute så må andre ligge unna dersom ruten ikke er stor nok til mange aktører. I min verden vil jeg vel heller si at da får de selskapene som er interesserte i å fly på ruten konkurrere (da innenfor rimelighetens grense og innenfor lovens bokstav/hensikt) og se hvem som ender opp som vinner. Det har man sett mange andre steder, og i Norge har man vel sett eksempler på at to flyselskap konkurrerer om marginale ruter hvor den ene går av med seieren.
Nu hænger tingene jo ligesom sammen - men det er da et fint argument, hvis man vil forsøge at undgå kritiske kommentarer til DY
Ja, jeg er som kjent en som står på barrikadene for DY. Gjennom milelange innlegg har jeg fremlagt en unconditional love til alt selskapet noensinne har gjort. Eller, nei.
Poenget HER er at Cimber sitt stunt ikke var OK. At DY har lumske hensikter spiller ingen rolle, for Cimber gjorde feil uansett. Kan det kanskje forklare hvorfor deler av Cimber gjorde som de gjorde, jada det kan det, men det spiller underordnet betydning. Cimber gjorde fortsatt en feil.
Det er en grunn til at Cimber-sjefen legger seg helt flat i media i etterkant.
Jeg må spørre dere danske om dette - for 8 år siden reise jeg med SK mellom CPH og KRP med MD-80. På den tiden hadde de flere flyvninger daglig, og det var det vel sikkert behov for. Er det pga bedre togforbindelser og brua at det ikke lenger er samme marked for flytransport?
Jeg må spørre dere danske om dette - for 8 år siden reise jeg med SK mellom CPH og KRP med MD-80. På den tiden hadde de flere flyvninger daglig, og det var det vel sikkert behov for. Er det pga bedre togforbindelser og brua at det ikke lenger er samme marked for flytransport?
SAS fløj vel kun MD-80 op til omkring det tidspunkt Storebæltsbroen blev indviet og derfor var der behov for alternativer til bil/færge. Idag er markedet for indenrigsfly fra KRP betydeligt mindre - grundet den hurtige forbindelse mellem Vest og Øst via Storebæltsbroen.
Derfor trak SAS sig ud og overlod denne rute til QI, der havde langt bedre equipment til denne niche-rute.
AirbusTrond
20-01-2010, 10:56
Personlig synes jeg ikke dette er så kompllisert: Forkastelig av ledelsen. En ledelse blottet for etikk og moral. Mulig de er over 14 år rent fysisk, men på modenhet har de et stykke å gå.
Joker7913
20-01-2010, 11:01
SAS fløj vel kun MD-80 op til omkring det tidspunkt Storebæltsbroen blev indviet og derfor var der behov for alternativer til bil/færge. Idag er markedet for indenrigsfly fra KRP betydeligt mindre - grundet den hurtige forbindelse mellem Vest og Øst via Storebæltsbroen.
Derfor trak SAS sig ud og overlod denne rute til QI, der havde langt bedre equipment til denne niche-rute.
Enig med den forklaring, men vil tilføje at udviklingen med flere udenrigsruter fra BLL også spiller ind. Bor man i f.eks. Herning/Silkeborg og skal til udlandet er det nemmere at tage til BLL, end via KRP/CPH.
Kom in med et fly til BLL og læg mærke til hvor mange der afhentes af Chaufører fra Midtjyske virksomheder eks Grundfoss. Det er folk der kommer med fly fra FRA/AMS/LGW/MUC, der hvis BLL ikke havde udenrigsruter nok ville være fløjet via CPH/KRP.
SudCaravelle
20-01-2010, 11:14
Fantastisk diskusjon dette her, deilig underholdning med mange klassiske forum vinklinger hvor alle eller ingen "vinner".
Jeg er spent om vår svært så sparsomme naboer i sør er villige til å boikotte DY lenge hvis det fører til høyere utgifter ;)
Det var så dagen joke.
Som du begrunner med hva? På hvilket grunnlag kan du konkludere med rettningslinjene internt i Norwegian?
Concorde
20-01-2010, 11:26
Fantastisk diskusjon dette her, deilig underholdning med mange klassiske forum vinklinger hvor alle eller ingen "vinner".
Jeg er spent om vår svært så sparsomme naboer i sør er villige til å boikotte DY lenge hvis det fører til høyere utgifter ;)
Vi trenger ikke gå så langt sør:
Tror Norwegian at folk er idioter? Klart vi er klar over at gebyrene til Norwegian utgjør en stor del av deres inntekt. Dette har ingenting med forenkling å gjøre.
http://www.aftenposten.no/reise/article3470623.ece
Som du begrunner med hva? På hvilket grunnlag kan du konkludere med rettningslinjene internt i Norwegian?
Bla. fordi dette er en utolig billig kommentar at komme med
i bagklogskabens klare lys !!
Personligt synes jeg Kjos er utrolig etisk og sympatisk,
i hvert fald i forhold til begrebet NOK !
Nei , det tror jeg ikke.
En annen dimensjon i denne debatten som dere dansker skal være klar over er at i flere tiår dominerte danske flyselskaper som Sterling , Mærsk og Conair det Skandinaviske chartermarkedet uten at noen reagerte negativt offentlig på dette i Norge eller Sverige.
Fra innsiden saboterte imidlertid både Sterling som flyselskap og Trafikkministeriet norske flyselskaps forsøk på å konkurere med de danske selskapene.
Dette skjedde dog i en regulert industri som jeg personlig har erfaring fra.
Det at de danske selskapene nå får konkuranse blant annnet fra nordmennene i et åpent marked bør ikke komme som noen overraskelse.
Det er ikke bare danskerne som kan være kremmere!;)
Det at de danske selskapene nå får konkuranse blant annnet fra nordmennene i et åpent marked bør ikke komme som noen overraskelse.
Det er ikke bare danskerne som kan være kremmere!;)
Jeg byder konkurrencen meget velkommen uanset om det er danske eller udenlandske flyselskaber. Sålænge selskaberne opfører sig ordentligt og konkurrerer på fair og etisk vis.
Det er sidstnævnte jeg stiller spørgsmålstegn ved i DY's tilfælde. Men i sidste ende er det jo kunderne der bestemmer og jeg kan godt have en fornemmelse af at danskerne ikke udvikler sympati for et selskab, der bruger bølle-metoder for at kvæle konkurrenten, som oveni købet er et selskab, som danskerne traditionelt har holdt meget af.
Sterling fik i sin tid megen badwill ved at overtage Maersk Air - både blandt kunder men også hos medarbejdere. Her var det et selskab som alle danskere var stolte af og som ydede god service, der blev overtaget af et selskab, der ikke altid var helt fine i kanten... Til slut havde Sterling fået megen negativ omtale og vi så jo hvad der skete med dem.
Som nævnt skal Norwegian være meget velkomne i Danmark, men det bliver ikke mig der flyver med dem når de benytter disse utiltalende rovdyrsmetoder. Det kan jeg frygte at der er mange andre i Danmark, der har samme holdning til - hvis der bliver for mange af os, så bliver det svært at være DY på et fremmed marked. Og specielt hvis den danske presse pludseligt finder et par "sager" de kan køre på, så er folkestemningen hurtigt vendt.
Jeg byder konkurrencen meget velkommen uanset om det er danske eller udenlandske flyselskaber. Sålænge selskaberne opfører sig ordentligt og konkurrerer på fair og etisk vis.
Det er sidstnævnte jeg stiller spørgsmålstegn ved i DY's tilfælde. Men i sidste ende er det jo kunderne der bestemmer og jeg kan godt have en fornemmelse af at danskerne ikke udvikler sympati for et selskab, der bruger bølle-metoder for at kvæle konkurrenten, som oveni købet er et selskab, som danskerne traditionelt har holdt meget af.
Sterling fik i sin tid megen badwill ved at overtage Maersk Air - både blandt kunder men også hos medarbejdere. Her var det et selskab som alle danskere var stolte af og som ydede god service, der blev overtaget af et selskab, der ikke altid var helt fine i kanten... Til slut havde Sterling fået megen negativ omtale og vi så jo hvad der skete med dem.
Som nævnt skal Norwegian være meget velkomne i Danmark, men det bliver ikke mig der flyver med dem når de benytter disse utiltalende rovdyrsmetoder. Det kan jeg frygte at der er mange andre i Danmark, der har samme holdning til - hvis der bliver for mange af os, så bliver det svært at være DY på et fremmed marked. Og specielt hvis den danske presse pludseligt finder et par "sager" de kan køre på, så er folkestemningen hurtigt vendt.
Noe sier meg at et bestemt marked er i ferd med å smake sin egen medisin^_^
Jeg ikke ser problemet. DY gjörer dette 1 uke, og de oppförer seg som normalt konkurrent som bruker de flyene de har. Forövrig har ingen nevnt at pa alle flygninger i disse uke selge dette ogsa full-flex priser. Det er ikke slik at en hel fly er dumped i marked til 1 DKK hver sete.
Det du beskriver fin er historisk utvikling. Likevel holder du en ting tilbake. Nemelig at begge Maersk og Sterling gikk konk fordi de danske marked kunne ikke forsvare deres tilbyd eller ble ikke villige a fly med dem. Maersk bli en gigant-tap til slutt. Sterling likesa.
Og Cimber stiller seg i samme rekke. Cimber blö millioner av danske kroner i 2009. Da flöy Norwegian en innenriks-rute. Na utvider alle aktörer, Cimber inklusive. Jeg tror dette er litt komisk at du sier na foul-play by Norwegian.
Har egentlig en gang en spurt her hva Cimber vil gjöre med sin ledig 737 kapasitet de har na - etter CPH-LGW forsvant, pluss det ene fly de far til? I praxis betyr dette ökte kostnader + mindre inntekter!!
Joker7913
20-01-2010, 12:45
Har egentlig en gang en spurt her hva Cimber vil gjöre med sin ledig 737 kapasitet de har na - etter CPH-LGW forsvant, pluss det ene fly de far til? I praxis betyr dette ökte kostnader + mindre inntekter!!
MIg bekendt er noget af 737 kapaciteten tænkt brugt på chartermarkedet - de har nu charterkontrakter både på vinter- og sommer sæsonen.
Bll spotter
20-01-2010, 12:50
MIg bekendt er noget af 737 kapaciteten tænkt brugt på chartermarkedet - de har nu charterkontrakter både på vinter- og sommer sæsonen.
Ved du med hvem?
Joker7913
20-01-2010, 14:28
Ved du med hvem?
Har hørt at det nye "primo tours" skal bruge dem, har ikke tjekket - og jeg der er lagt noget op fra AAL - hvem der er arrangør ved jeg ikke.
Mener også at de har en Charmonay charter fra BLL med 737 hver lørdag pt.
Har hørt at det nye "primo tours" skal bruge dem, har ikke tjekket - og jeg der er lagt noget op fra AAL - hvem der er arrangør ved jeg ikke.
Primo Tours skal bruge Jettime.
QI har indgået et samarbejde med Dansk Fri Ferie vedr. charterrejser.
Bll spotter
20-01-2010, 14:46
Prime Tours bruger Jet time
Vi flyver med Jet Time, der yder excellent service –
http://www.primotours.dk/info/faq
Men jeg har også læst et eller andet sted, at de forhandlede med QI, men den har Jet time åbenbart vundet, de er nok gået efter det sikre.
Tilbake til topic pls .....
Du lengter vel tilbake med monopol og høye priser på flyreiser innen europa? Slik som var dagligdags når alle landene hadde statseide flyselskaper!
Du lengter vel tilbake med monopol og høye priser på flyreiser innen europa? Slik som var dagligdags når alle landene hadde statseide flyselskaper!
Hvordan du kan tolke det skal jeg ikke sige - jeg kan ihvertfald ikke nikke genkendende til det. At have en holdning til et flyselskab der - efter mening opfører sig uetisk - har da intet med monopol og høje priser at gøre.
Men jeg giver dig da ret i at jeg gerne så kvaliteten hos visse flyselskaber hævet til et højere niveau end idag - både når det gælder service ombord, gebyrer og den måde de generelt opfører sig på. Desuden vil jeg da også gerne bakke op om at flyselskaber får realistiske og lave priser - og ikke dumper til under kostpris. Det kan ikke komme os pax til gode i længden.
Men jeg tænker også gerne langsigtet og på hele markedet end kun på hvor jeg selv kan flyve hen for 1 krone+gebyrer. Det er og bliver ikke holdbart i længden og gavner kun nogle få pax på meget kort sigt. Men af erfaring ved jeg jo også at store dele af befolkningen tænker meget kortsigtigt.
Nu er der jo heldigvis frit valg når man skal flyve - og jeg har truffet mit valg og vælger derfor ikke DY i fremtiden, men jeg glæder mig da til at sætte mig ombord hos SAS og BA næste gang jeg skal afsted.
Nu er der jo heldigvis frit valg når man skal flyve - og jeg har truffet mit valg og vælger derfor ikke DY i fremtiden, men jeg glæder mig da til at sætte mig ombord hos SAS og BA næste gang jeg skal afsted.
Kjenner belgier som sa noe tilsvarende på slutten 90-tallet, men hans kvalitetsselskaper var Sabena og Swissair ...
Huff... Beklager at det oppfattes slik, det er ikke meningen. Jeg har ikke en overfyllt lommebok, men jeg reiser mye i jobben og uansett hvor mye du oensker at lufta skal vaere for alle, er det jobbreiser som betaler for at fritidsreisende i det hele tatt skal ha ett godt tilbud.
Selv om man kan takke Norwegian for aa vaere en god konkurrent for aa gjoere SAS bedre, er det soleklart at bortsett fra mellom OSL-BGO/TRD/SVG er tilbudet rundt om ellers blitt daarligere for de som har behov for dagsturer, overnatturer etc paa grunn av gode priser.
Evenes er ett godt eksempel. SAS og DY gaar ving mot ving og DY er ofte billigst. Det har gjort at de stjeler kunder fra SAS og selv om prisene har blitt bedre, SAS maa kutte frekvens og det blir venting for de som reiser i jobben. Saa det er positive og negative ting med at DY entrer markedet.
Ut i Europa har det blitt verre fordi den vanlige konkurransen fra nettverkselskapene naa har blitt komplettert med DY, Ryan og flere. Det gjoer at direkte forretningsruter fra OSL med SAS som gikk 2-3x daglig ikke er liv laga lengre og frekvens kuttes noe som betyr overnatting eller stopp underveis.
Det er ogsaa viktig aa sette fokus paa at mennesker vil miste sitt levebroed paa grunn av denne kyniske fremtreden.. Tror ikke du Martin hadde satt pris paa dersom en konkurrent hadde gjort ett lignende stunt i konkurranse med bedriften du jobber i. Det er ikke unikt at man har hard konkurranse, men luftbransjen er mye mer utsatt og dersom trenden fortsetter, vil vi alle bli tapere i form av bedre priser, men elendig tilbud og hundretusener av jobber paa samvittigheten bare fordi flybilletten skal koste mindre enn flytoget!
Som sagt, godt og vondt, men det boer uansett ikke ta vekk fokuset som DY har i Danmark: Aa slaa en konkurrent konkurs ved aa aapne ruter de vet de aldri klarer aa tjene penger paa fordi de vet at dette er en viktig rute for Cimber og at det er ett viktig skritt for aa bli kvitt dem.
Det er noe jeg synes du skal ta stilling til, Martin...
Og jeg synes du skal ta stilling til følgende:
Før DY kom på banen hadde vi følgende valg på flyfronten Norge:
SK
-De reisende måtte tilpasse seg til SK's tidtabell, ikke motsatt.
-Fullprisbilletter til mangfoldige tusen kroner, spesielt Oslo-Nord Norge og kystrutene var meget dyrt.
-Rabatterte apexbilletter, men fortsatt mye dyrere enn dagens billigbilletter.
-Lavprisbilletter: 21 dagers forkjøp, minimum 3 netter og natten lørdag/søndag. Fortsatt ikke i nærheten av DY's lavprisbilletter.
Vil du tilbake til den tiden?
At såkalte direkte forretningsruter med SAS ut i Europa ikke er levedyktige lenger grunnet DY, FR etc er langtifra de sitt problem derimot SAS's kostnadsstruktur og forretningsmodell, eller mangel på sådan.
Selvsagt dukker det opp både negative og positive ting i forbindelse med enringer i et marked men her må man kunne konkludere med at DY er utbetinget positivt for reisemarkedet i Norge, selv om kanskje du må vente litt ekstra enkelte ganger for å fly mye billigere, enten det er med SK eller DY.
Terminal3
20-01-2010, 22:14
Det er mange som heter Bjørn Kjos. Om jeg hadde bestilt i Bjørn Johansen, Kjell Olsen osv. sitt navn, hvem skulle tatt meg for det? Tror neppe det går under dokumentfalsk. Og hvis jeg hadde bestilt som Bjørn Johansen og reist på den billetten, uten innsjekket bagasje, så hadde jeg aldri blitt ID-sjekket uansett.
Bare en lille detalje - der bliver foretaget ID-tjek ved boarding på alle indenrigsafgange fra CPH. Så det burde ikke gå at rejse som Bjørn Kjos hvis man ikke hedder det ;)
Og jeg synes du skal ta stilling til følgende:
Før DY kom på banen hadde vi følgende valg på flyfronten Norge:
SK
-Fullprisbilletter til mangfoldige tusen kroner, spesielt Oslo-Nord Norge og kystrutene var meget dyrt.
-Rabatterte apexbilletter, men fortsatt mye dyrere enn dagens billigbilletter.
-Lavprisbilletter: 21 dagers forkjøp, minimum 3 netter og natten lørdag/søndag. Fortsatt ikke i nærheten av DY's lavprisbilletter.
Vil du tilbake til den tiden?
At såkalte direkte forretningsruter med SAS ut i Europa ikke er levedyktige lenger grunnet DY, FR etc er langtifra de sitt problem derimot SAS's kostnadsstruktur og forretningsmodell, eller mangel på sådan.
Selvsagt dukker det opp både negative og positive ting i forbindelse med enringer i et marked men her må man kunne konkludere med at DY er utbetinget positivt for reisemarkedet i Norge, selv om kanskje du må vente litt ekstra enkelte ganger for å fly mye billigere, enten det er med SK eller DY.
Dette var da svaert saa forenkelt.....det var nok langt mere valg enn du velger aa fremstille....reglene du gjengir var allerede gaatt ut paa dato den gangen jeg sluttet i SAS....og det 14 aar siden......
Jeg synes du skal rette opp feilene i denne fremstillingen....alle punktene dine inneholder feil....
Er det unormalt? Den må du utdype.
Er det unormalt? Den må du utdype.
Den tar dere evt. i en annen tråd. Denne tråden handler om Cimbers kjøp av DY-billetter til kr. 1 :old
Dette var da svaert saa forenkelt.....det var nok langt mere valg enn du velger aa fremstille....reglene du gjengir var allerede gaatt ut paa dato den gangen jeg sluttet i SAS....og det 14 aar siden......
Jeg synes du skal rette opp feilene i denne fremstillingen....alle punktene dine inneholder feil....
Det er mulig jeg misforstår deg og jeg skal heller ikke si at jeg er noen ekspert på regelverket som var tilknyttet ulike bookingklasser, men jeg mener bestemt at en rekke av disse restriksjonene som MD-11 trekker frem var i virksomhet iallefall til begynnelsen av 2000-tallet (da begynte SAS såvidt å eksperimentere med fenceless styring av bookingklassene og gikk gradvis bort fra mer regelstyrte restriksjoner). Det er godt mulig jeg tar feil.
Hva angår de mer generelle kommentarene, avledet fra Tommys tilsvar, så er det vel bare å si til det at dette kan være en konsekvens av å gå fra et mer planlagt marked til å åpne opp for konkurranse. Om det er en fordel eller ei er vel muligens litt avhengig av hvilken type reisende man ser markedet fra. Det er vel liten tvil om at det generelle prisnivået har blitt redusert, noe som gjør at flere kan reise. Dette er isolert sett en fordel for alle parter (kanskje bortsett fra flyselskapene som tjener mindre penger). Det har nok også iallefall delvis hatt den effekt at avgangene klumper seg mer sammen. Dette kan nok oppfattes som en ulempe sett fra forretningsreisende, men kanskje i mindre grad sett fra en fritidsreisendes syn. Det kan også ha hatt den effekt at mindre lønnsomme ruter nå legges ned/frekvens reduseres, fordi man ikke kan kryssubsidiere mellom de lønnsomme rutene og de mindre lønnsomme rutene. Dette er negativt for de som bor steder som rammes av dette.
At folk mister jobben som en følge av konkurranse er ingen unik hendelse i luftfarten, og dette skjer sannsynligvis daglig. På den annen side så kan dette generere nye arbeidsplasser også. Jeg vil f.eks. tro at i Tommys egen bransje så ville mye av aktiviteten man har der knapt eksistert i dag om man skulle tviholdt på en planlagt markedsstruktur. Jeg er veldig usikker på om luftfarten er mer spesiell i så måte enn andre sektorer, men jeg ser jo at prispresset for tiden er nokså stort. Det har nok delvis sammenheng med at selskaper opp gjennom gode år har bygget opp kapasitet som de nå sliter med å utnytte. På kort sikt er det sannsynligvis mer fornuftig å forsøke å hente ut noe positivt dekningsbidrag gjennom spesielt lave priser (dog ikke under variable kostnader, noe 1 kr definitivt er), mens det på lengre sikt kanskje er mer fornuftig å redusere kapasitet om man ser at man enten ikke er i stand til å konkurrere lønnsomt pga kostnadsnivå vis a vis konkurrenter eller at markedet forsvinner.
Den tar dere evt. i en annen tråd. Denne tråden handler om Cimbers kjøp av DY-billetter til kr. 1 :old
...i så fall er det mange av innleggene her som nå bør flyttes til det store hullet :)
Nå er det en stund siden jeg skrev på denne DY-siden, men dette er bare rett og slett HELT utrolig!!!!
Her prøver DY å knuse en konkurrent ved å selge billetter til LANGT under kostpris, og når folk kjøper disse billettene så setter DY halleluja-koret med Kjus, MartinL og MD i gang...! Hadde SAS gjort noe i nærheten av hva DY har gjort her så hadde de blitt dømt i hver eneste domstol sør, vest og øst av Sinsenkrysset, men nå er det jaggu meg STAKKARS Norwegian nå igen...!
Det er HELT fantastisk....!
Hvis dette hylekoret av DY tilhengere får viljen sin så er konsekvensen enkelt og greit (fritt sitert fra ovenforstående innlegg):
DY
-De reisende må tilpasse seg til DY's tidtabell, ikke motsatt.
-Fullprisbilletter til mangfoldige tusen kroner, spesielt CPH-Billund, Karup og Bornholm blir meget dyrt.
-Rabatterte apexbilletter får vi sikkert ikke tilbake, men det blir fortsatt mye dyrere enn dagens billigbilletter.
-Lavprisbilletter: 21 dagers forkjøp, minimum 3 netter og natten lørdag/søndag slipper vi sikkert, men vi får fortsatt billettpriser som ikke er i nærheten av dagens DY lavprisbilletter.
VIL VI HA DEN TIDEN?
Så hvis næringslivet på Jylland ønsker å bli blodsugd av Kjos så er det bare å sette i gang og booke seg inn på DY, og snu ryggen til de som har fløyet de rundt i fler tiår...
Alternativt så kan de kjøpe 100 DY billetter hver - til 1 krone - og fortsetteb å reise med Cimber. Det finnes meg bekjent ingen reiseplikt på 1-kroners billettene til DY....
God tur!
Lamox
Da er vel denne saken belyst fra de fleste sider flere ganger...