Savipix
18-01-2010, 21:42
Long overdue men här är den (vanliga reservationen för eventuella stav och minnesfel).
Efter en god tur till Bangkok i maj ryckte det i resenerven igen i mitten på juli och jag föreslog därför för min far att vi skulle ta en tur över dammen till Washington D.C för att fira hans 70-års dag några veckor tidigt. Via WIAS fick vi tag på biljetter till ett riktigt bra pris och bestämde att det skulle bli SK/UA som fick ta oss dit för en femdagars tur.
Hyrbil ordnades via Hertz till ett otroligt bra pris och boend hos en god vän till familjen i Ashburn, VA.
20AUG09
SK945
A330-300 LN-RKH
Efter en natt hemma hos de gamla körde mor oss ut till ARN och släppte av oss utanför terminal 5 strax efter klockan 0700. Vi var väl medvetna om att check-in skulle öppna först 0730 men vi gick likväl och ställde oss framför den dedikerade USA incheckningen vid diskarna 47-52.
Strax efter ”tidtabell” blev vi framvinkade till det som egentligen var bag-drop där en vänlig och effektiv SGS anställd checkade in oss. Efter mycket knappande på datorn fick vi så våra boardingkort men där var det inte skrivet 36A&B enligt bokningen utan 01A&B tack vare att maskinen var överbokad med ett stort antal personen bak i ”bussen”. Väskorna fick sina priority taggar och vi kunde glatt vandra igenom terminalen till fast track som blev en ny upplevelse för min del. Runt hela affärsområdet (ARN blir mer och mer lik en US mall) till gate 1 och upp för trappan till loungen. Tyvärr är det så att SAS loungen drivs av SSP och det bjuder inte helt på samma möjligheter till service för passagerarna som måste gå en trappa ner till service centret.
Vi passade på att skicka lite mail och äta frukost. Tyvärr imponerar inte urvalet av mat här och det mest spännande var ett par ostsmörgåsar och en kopp cappuccino.
Lite bilder från loungen:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020369.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020371.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020373.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020375.jpg
När klockan började närma sig 0930 gick vi ut mot gaten som för dagen var F62 (är alltid antingen F58 eller F62 till EWR ord ORD).
Boarding började 0935 med de bakersta raderna av ekonomiklass samt att business och Star Alliance Gold passagerare fick gå ombord när det passade. Vi valde att vara tidigt ombord och knappt hade vi satt hos innan vi fick var sitt glas Henriot i handen och för speciellt intresserade kan meddelas att glasen var välfyllda!
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020378.jpg
Pushback skedde nästan en kvart efter tidtabell på grund av diverse papper som inte ville överensstämma samt problem med en pushback traktor. Här kunde dock någon (cockpit/kabin) kommit med lite information om förseningen men samtidigt var vi upptagna med att sippa på champagnen vilket gjorde att vi inte brydde oss FÖR mycket om det.
Rullade så ut mot 19R och flög därefter ut mot Sigtuna, Västerås och därefter mot Ålesund. När vi närmade oss gränsen mot Norge kom pre-lunch drinken och både far och son bestämde sig för varsin Bloody Mary under tiden vi tittade på menyn. Som verkade mycket lovande:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020383.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020384.jpg
Valet blev Chu-chee kyckling med blancherad pak choi och jasmnris för mig:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020385.jpg
och oxtournedos med klyftpotatis, sparris och rödvinssås för far:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020386.jpg
Bägge fann maten mycket välsmakande. Problemet för mig var vilket av de två röda vinerna jag skulle ta men stewarden löste problemet med kommentaren ”ta bägge så behöver du inte fundera” och det kan man inte tacka nej till. Fadern valde det vita vinet och alla tre gjorde sitt till maten. Till desserten, apelsintårta med fruktsallad blev det en Xanté. Det som var skönt och se var att det inte var tal om någon synkroniserad servering utan det verkade betydligt mindre robbotlikt jämfört med förra gången jag satt på 1A över dammen året innan (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37168).
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020389.jpg
Efter maten lutade jag mig bakåt för att vila men kom inte långt innan pursern kom och bjöd fram oss till flight-deck något som både junior och senior uppskattade väldigt. Där passade vi på att via ACARS skicka ett litet meddelande till FBU4EVER som satt ”bekvämt” i 0A på SE-REF och precis när vi skulle gå tillbaks till våra platser kom det ett trevligt litet svar.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020394.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020398.jpg
Tillbaks till vilan och det blev väl drygt 90 minuters sömn innan jag tyckte att snack baren var en bra idé. Passade på att pratade lite besättningen också och fick reda på att det var sista turen för två av dem innan de tvingades ut ur bolaget på grund av besparingarna. Likväl var humöret på topp. Återvände med en Cola och lite choklad och fortsatte titta på vad AVOD systemet hade att erbjuda.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020393.jpg
När det var cirka två timmar kvar till landning kom nästa måltid denna gång var det smörgåsar med:
*Räk och dillsallad med löjrom och lollo biacno
*Rostbiff med remouladsås och krasse
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020403.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020404.jpg
Sen var det bara att slappna av innan vi landade på O’Hare och tog farväl av en mycket trevlig flygning med SAS över dammen.
Passkontrollen var undangjord på under 15 minuter efter on block och väskorna började snurra på bandet med priority bags först. Tullen och turen över till terminal ett gick utan problem och snart hade vi fått nya boardingkort för turen vidare.
Efter en god tur till Bangkok i maj ryckte det i resenerven igen i mitten på juli och jag föreslog därför för min far att vi skulle ta en tur över dammen till Washington D.C för att fira hans 70-års dag några veckor tidigt. Via WIAS fick vi tag på biljetter till ett riktigt bra pris och bestämde att det skulle bli SK/UA som fick ta oss dit för en femdagars tur.
Hyrbil ordnades via Hertz till ett otroligt bra pris och boend hos en god vän till familjen i Ashburn, VA.
20AUG09
SK945
A330-300 LN-RKH
Efter en natt hemma hos de gamla körde mor oss ut till ARN och släppte av oss utanför terminal 5 strax efter klockan 0700. Vi var väl medvetna om att check-in skulle öppna först 0730 men vi gick likväl och ställde oss framför den dedikerade USA incheckningen vid diskarna 47-52.
Strax efter ”tidtabell” blev vi framvinkade till det som egentligen var bag-drop där en vänlig och effektiv SGS anställd checkade in oss. Efter mycket knappande på datorn fick vi så våra boardingkort men där var det inte skrivet 36A&B enligt bokningen utan 01A&B tack vare att maskinen var överbokad med ett stort antal personen bak i ”bussen”. Väskorna fick sina priority taggar och vi kunde glatt vandra igenom terminalen till fast track som blev en ny upplevelse för min del. Runt hela affärsområdet (ARN blir mer och mer lik en US mall) till gate 1 och upp för trappan till loungen. Tyvärr är det så att SAS loungen drivs av SSP och det bjuder inte helt på samma möjligheter till service för passagerarna som måste gå en trappa ner till service centret.
Vi passade på att skicka lite mail och äta frukost. Tyvärr imponerar inte urvalet av mat här och det mest spännande var ett par ostsmörgåsar och en kopp cappuccino.
Lite bilder från loungen:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020369.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020371.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020373.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020375.jpg
När klockan började närma sig 0930 gick vi ut mot gaten som för dagen var F62 (är alltid antingen F58 eller F62 till EWR ord ORD).
Boarding började 0935 med de bakersta raderna av ekonomiklass samt att business och Star Alliance Gold passagerare fick gå ombord när det passade. Vi valde att vara tidigt ombord och knappt hade vi satt hos innan vi fick var sitt glas Henriot i handen och för speciellt intresserade kan meddelas att glasen var välfyllda!
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020378.jpg
Pushback skedde nästan en kvart efter tidtabell på grund av diverse papper som inte ville överensstämma samt problem med en pushback traktor. Här kunde dock någon (cockpit/kabin) kommit med lite information om förseningen men samtidigt var vi upptagna med att sippa på champagnen vilket gjorde att vi inte brydde oss FÖR mycket om det.
Rullade så ut mot 19R och flög därefter ut mot Sigtuna, Västerås och därefter mot Ålesund. När vi närmade oss gränsen mot Norge kom pre-lunch drinken och både far och son bestämde sig för varsin Bloody Mary under tiden vi tittade på menyn. Som verkade mycket lovande:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020383.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020384.jpg
Valet blev Chu-chee kyckling med blancherad pak choi och jasmnris för mig:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020385.jpg
och oxtournedos med klyftpotatis, sparris och rödvinssås för far:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020386.jpg
Bägge fann maten mycket välsmakande. Problemet för mig var vilket av de två röda vinerna jag skulle ta men stewarden löste problemet med kommentaren ”ta bägge så behöver du inte fundera” och det kan man inte tacka nej till. Fadern valde det vita vinet och alla tre gjorde sitt till maten. Till desserten, apelsintårta med fruktsallad blev det en Xanté. Det som var skönt och se var att det inte var tal om någon synkroniserad servering utan det verkade betydligt mindre robbotlikt jämfört med förra gången jag satt på 1A över dammen året innan (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37168).
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020389.jpg
Efter maten lutade jag mig bakåt för att vila men kom inte långt innan pursern kom och bjöd fram oss till flight-deck något som både junior och senior uppskattade väldigt. Där passade vi på att via ACARS skicka ett litet meddelande till FBU4EVER som satt ”bekvämt” i 0A på SE-REF och precis när vi skulle gå tillbaks till våra platser kom det ett trevligt litet svar.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020394.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020398.jpg
Tillbaks till vilan och det blev väl drygt 90 minuters sömn innan jag tyckte att snack baren var en bra idé. Passade på att pratade lite besättningen också och fick reda på att det var sista turen för två av dem innan de tvingades ut ur bolaget på grund av besparingarna. Likväl var humöret på topp. Återvände med en Cola och lite choklad och fortsatte titta på vad AVOD systemet hade att erbjuda.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020393.jpg
När det var cirka två timmar kvar till landning kom nästa måltid denna gång var det smörgåsar med:
*Räk och dillsallad med löjrom och lollo biacno
*Rostbiff med remouladsås och krasse
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020403.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020404.jpg
Sen var det bara att slappna av innan vi landade på O’Hare och tog farväl av en mycket trevlig flygning med SAS över dammen.
Passkontrollen var undangjord på under 15 minuter efter on block och väskorna började snurra på bandet med priority bags först. Tullen och turen över till terminal ett gick utan problem och snart hade vi fått nya boardingkort för turen vidare.