PDA

View Full Version : SK/UA i C/Y ARN-ORD-DCA-ORD-ARN


Savipix
18-01-2010, 21:42
Long overdue men här är den (vanliga reservationen för eventuella stav och minnesfel).

Efter en god tur till Bangkok i maj ryckte det i resenerven igen i mitten på juli och jag föreslog därför för min far att vi skulle ta en tur över dammen till Washington D.C för att fira hans 70-års dag några veckor tidigt. Via WIAS fick vi tag på biljetter till ett riktigt bra pris och bestämde att det skulle bli SK/UA som fick ta oss dit för en femdagars tur.
Hyrbil ordnades via Hertz till ett otroligt bra pris och boend hos en god vän till familjen i Ashburn, VA.

20AUG09
SK945
A330-300 LN-RKH
Efter en natt hemma hos de gamla körde mor oss ut till ARN och släppte av oss utanför terminal 5 strax efter klockan 0700. Vi var väl medvetna om att check-in skulle öppna först 0730 men vi gick likväl och ställde oss framför den dedikerade USA incheckningen vid diskarna 47-52.
Strax efter ”tidtabell” blev vi framvinkade till det som egentligen var bag-drop där en vänlig och effektiv SGS anställd checkade in oss. Efter mycket knappande på datorn fick vi så våra boardingkort men där var det inte skrivet 36A&B enligt bokningen utan 01A&B tack vare att maskinen var överbokad med ett stort antal personen bak i ”bussen”. Väskorna fick sina priority taggar och vi kunde glatt vandra igenom terminalen till fast track som blev en ny upplevelse för min del. Runt hela affärsområdet (ARN blir mer och mer lik en US mall) till gate 1 och upp för trappan till loungen. Tyvärr är det så att SAS loungen drivs av SSP och det bjuder inte helt på samma möjligheter till service för passagerarna som måste gå en trappa ner till service centret.
Vi passade på att skicka lite mail och äta frukost. Tyvärr imponerar inte urvalet av mat här och det mest spännande var ett par ostsmörgåsar och en kopp cappuccino.
Lite bilder från loungen:

http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020369.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020371.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020373.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020375.jpg

När klockan började närma sig 0930 gick vi ut mot gaten som för dagen var F62 (är alltid antingen F58 eller F62 till EWR ord ORD).
Boarding började 0935 med de bakersta raderna av ekonomiklass samt att business och Star Alliance Gold passagerare fick gå ombord när det passade. Vi valde att vara tidigt ombord och knappt hade vi satt hos innan vi fick var sitt glas Henriot i handen och för speciellt intresserade kan meddelas att glasen var välfyllda!
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020378.jpg

Pushback skedde nästan en kvart efter tidtabell på grund av diverse papper som inte ville överensstämma samt problem med en pushback traktor. Här kunde dock någon (cockpit/kabin) kommit med lite information om förseningen men samtidigt var vi upptagna med att sippa på champagnen vilket gjorde att vi inte brydde oss FÖR mycket om det.
Rullade så ut mot 19R och flög därefter ut mot Sigtuna, Västerås och därefter mot Ålesund. När vi närmade oss gränsen mot Norge kom pre-lunch drinken och både far och son bestämde sig för varsin Bloody Mary under tiden vi tittade på menyn. Som verkade mycket lovande:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020383.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020384.jpg

Valet blev Chu-chee kyckling med blancherad pak choi och jasmnris för mig:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020385.jpg
och oxtournedos med klyftpotatis, sparris och rödvinssås för far:

http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020386.jpg


Bägge fann maten mycket välsmakande. Problemet för mig var vilket av de två röda vinerna jag skulle ta men stewarden löste problemet med kommentaren ”ta bägge så behöver du inte fundera” och det kan man inte tacka nej till. Fadern valde det vita vinet och alla tre gjorde sitt till maten. Till desserten, apelsintårta med fruktsallad blev det en Xanté. Det som var skönt och se var att det inte var tal om någon synkroniserad servering utan det verkade betydligt mindre robbotlikt jämfört med förra gången jag satt på 1A över dammen året innan (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=37168).
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020389.jpg

Efter maten lutade jag mig bakåt för att vila men kom inte långt innan pursern kom och bjöd fram oss till flight-deck något som både junior och senior uppskattade väldigt. Där passade vi på att via ACARS skicka ett litet meddelande till FBU4EVER som satt ”bekvämt” i 0A på SE-REF och precis när vi skulle gå tillbaks till våra platser kom det ett trevligt litet svar.

http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020394.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020398.jpg

Tillbaks till vilan och det blev väl drygt 90 minuters sömn innan jag tyckte att snack baren var en bra idé. Passade på att pratade lite besättningen också och fick reda på att det var sista turen för två av dem innan de tvingades ut ur bolaget på grund av besparingarna. Likväl var humöret på topp. Återvände med en Cola och lite choklad och fortsatte titta på vad AVOD systemet hade att erbjuda.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020393.jpg

När det var cirka två timmar kvar till landning kom nästa måltid denna gång var det smörgåsar med:
*Räk och dillsallad med löjrom och lollo biacno
*Rostbiff med remouladsås och krasse

http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020403.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020404.jpg
Sen var det bara att slappna av innan vi landade på O’Hare och tog farväl av en mycket trevlig flygning med SAS över dammen.
Passkontrollen var undangjord på under 15 minuter efter on block och väskorna började snurra på bandet med priority bags först. Tullen och turen över till terminal ett gick utan problem och snart hade vi fått nya boardingkort för turen vidare.

Savipix
18-01-2010, 21:43
20AUG09
UA616
A319-200 N852UA
Väl genom TSA hell tyckte vi att en milkshake skulle smaka gott och därmed gick vi raka spåret till McDonalds. I samma stund som vi kommer till gaten får vi besked att det blir 45 minuters försening p.g.a. ATC restriktioner. Lite dåligt med information från markpersonalen men snart var vi på väg med en trevlig, en bitch och en ”högljudd amerikanska” i besättningen. Det finns egentligen inte mycket att skriva om den här turen. Underhållningen bestod av Ginger Ale och kanal 9 i hörlurarna. På national visade det sig att inget bagage hade kommit med men dök upp 15 minuter senare med nästa ankomst från Chicago. Till Hertz för att hämta ut bilen och därefter följde 4 härliga dagar i landets huvudstad.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020413.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020419.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020421.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020423.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020427.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020431.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020433.jpg

24AUG09
UA904
B757-200 N566UA
Turen från Ashburn till Regan Airport gick fortare än beräknat och vi ankom Hertz cirka tre timmar före utsatt avgångstid. Bilen återlämnades och vi spatserade in till terminalen. Self-service maskinerna vägrade att checka-in oss vilket gjorde att vi istället blev betjänade av en mycket sympatisk ung dam från United. Därefter skrev vi lite vykort innan vi passerade säkerhetskontrollen för en bit mat. Boarding började på utsatt tid klockan 13:08 och vi hittade fort våra platser på rad 34, längst bak i ”bussen”. Vi startade och snart var serveringen av dryck igång. Här kunde SAS ta efter sin allianspartner och erbjuda gratis alkoholfria drycker på kortare turen. Om inte annat håller det passagerarna upptagna. Det blev en Ginger Ale på både far och undertecknad. Resten av flighten fortlöpte utan större händelser och vi landade på ORD väl före utsatt tidtabell och begav oss mot terminal fem.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020434.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020435.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020436.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020437.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020444.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020446.jpg
I baren mötte vi forumets egen Chicagokorrespondent, Tommy och tog ett par öl och pratade “skit” under ett trevligt möte innan vi gick igenom säkerhetskontrollen.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020451.jpg

Fadern beskriver SAS problem med hjälp av någonting som både Tommy och jag förstår... ÖL!
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020452.jpg

Savipix
18-01-2010, 21:43
24AUG09
SK946
A330-300 SE-REE
När jag kom fram till gaten inser jag att vi är absolut sist, någonting som aldrig har hänt. Dock var det gott om tid kvar och under tiden jag väntade på min far fick jag en chans att småprata lite med personalen i gaten om både det ena och det andra. När min far så kom blev vi ombedda att lämna över våra boardingkort och fick i utbyte nya med sittplatserna 01G & H, OP up och en fin födelsedagspresent till fadern. Vi gick ombord och det var en behaglig känsla att svänga vänster istället för höger mot 32A&B.
När vi satte oss kom stewarden med dryck och det fick bli ”champis” även denna gång. Även om besättningen var trevligt och uppmärksam saknades ändå arbetsglädjen som vi upplevde på SK945 (kom ihåg att då var det även delar av besättningen som var ute på sin sista tur).
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020454.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020461.jpg

Maten började serveras efter avgång och våra val föll på följande:
Till mig: Baconlindade kalkonmedaljonger med ugnsbakad polenta, broccolini och portvinssås
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020463.jpg
Till far: Brynt piggvar med småpotatis, körsbärstomat och gröna bönor.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020464.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020467.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020472.jpg


Sen sov vi bägge gott (Jag med mina QC15 i öronen) tills att det var dags för frukost som helt klart var bättre än den vanliga ”ECO-brickan”. Dock hade paret bakom problem med stolarna men det löste sig efter en del ”meck”.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/Washington/P1020473.jpg
Resten av turen ägnade far och son till att prata igenom turen och vi var eniga att den hade blivit betydligt bättre än planerat. På grund av starka vindar var vi vid gaten 12 minuter försent. Passkontrollen gick utan problem och första väskan kom ungefär 10 minuter efter att vi hade parkerat.

Summan av det hela är att SAS levererar en bra produkt över Atlanten i C-klass med vissa små brister som bland annat plast på maten. Återigen är nivån väldigt beroende på besättningens dagsform, något som det inte får vara. United Airlines levererar en enkel produkt som för tiden flygningen tog var helt adekvat och som nämnt kunde SAS ta efter ”free drinks” konceptet.
Ser redan fram emot min tur till San Diego och om den här ”trip reporten” föll i smaken blir den en från den resan också.

BSSW
18-01-2010, 21:47
Ser ut til det var en vellykket tur. Fin TR og takk for den :)

Ser du fikk fikset bildefeilen ;)

Fnate
18-01-2010, 22:06
Takk for fin-fin rapport. Op-up fra Economy til Biz for 2 personer 2 ganger på rad er jo helt hinsides bra. Jeg tror knapt sannsynligheten lar seg beregne. Har aldri hørt om maken.

LN-GAB
18-01-2010, 22:16
Fin TR! Kjempemorsomt med ACARS-en :D

Tommy777
18-01-2010, 22:46
Kjemperapport som skulle ha kommet for flere måneder siden :P

Hils fattern, han likte jeg!

Someone
20-01-2010, 04:55
Der kom den endelig ja! :) Flott rapport

Savipix
20-01-2010, 11:08
Tack för fin feedback från er alla!

Kjemperapport som skulle ha kommet for flere måneder siden :P

Hils fattern, han likte jeg!

Hälsningar går i retur, det är väl klart att du tycker om någon som är 50% "nordlending". ;)

JoeW
20-01-2010, 11:19
Flott rapport!

Savipix
21-01-2010, 12:49
Flott rapport!

Tack! :nor

FlightDeck
21-01-2010, 14:28
Takk for strålende rapport! SAS har åpenbart et bra Business Class-produkt på langdistanse, men hvorfor skal det være så vanskelig å fjerne den forbaskede plasten??!

Savipix
07-03-2010, 14:13
men hvorfor skal det være så vanskelig å fjerne den forbaskede plasten??!

Rykten säger att detta skall ändras snart, I HOPE!

Egenes
07-03-2010, 19:46
Fader.. hvorfor er det alle andre som er heldige med upgrade og overbookinger? Tror jeg må begynne og fly SAS IC :lol:

Veldig bra T/R. Gode bilder og bra forklart. Tusen takk :)

OSL-MRU
07-03-2010, 22:48
Flott rapport! Så ut som om du hadde en fin tur! :)

Discus
08-03-2010, 21:17
Fader.. hvorfor er det alle andre som er heldige med upgrade og overbookinger?


Han har "ScanFlyer Rusty" lojalitets-kort :lol:

Egenes
08-03-2010, 23:24
Hehehehhehe :lol:

Halvorsn
09-03-2010, 13:53
herlig og utfyllende TR! :D

MountainDew
17-03-2010, 15:46
Takk for trevleg rapport og mange fine matbilder :)
Har gode minner fra DC da hadde ferie der istedenfor den planlagte Oshkosh

Henshaw
18-03-2010, 22:44
Takk for bra rapport. :) Lurer bare på hvilken smarting det var som bestemte at de skulle installere Windows på Mac maskinene i loungen hos SAS. :rolleyes: