View Full Version : Rundreise Asia - planleggingstråden
jcnorway
18-01-2010, 12:42
Hei reiseeksperter!
I slutten av november planlegges det en tur til Asia hvor man skal besøke familie etter at man har giftet seg :up:
Det eneste som er sikkert pr nå er at vi har maks 3 uker til rådighet og at den første av disse tre ukene skal tilbringes i Taiwan og Hong Kong, henholdsvis 4 og 3 netter.
Vi vil måtte reise fra OSL og skal først til TPE, deretter HKG. Etter dette er det helt åpent på hva vi skal finne på og hvor vi skal. Thailand og/eller Vietnam har vært nevnt, men vi har ingen erfaringer/kjennskap til sistnevnte.
Tar i mot forslag på routing og "taktikk" når det gjelder flybilletter (eks. t/r OSL-HKG/OSL-BKK + å "lappe" på ekstra segmenter derfra, eller alt i en sammenhengende billett osv). Hvis man i tillegg kan få flest mulig segmenter innen oneworld (dvs bl.a. BA, CX, AY, QF) så hadde det også hjulpet på siden man har status der og dermed tilgang til lounger selv om man reiser i Economy.
Tar ellers også i mot forslag og tips på aktuelle steder som kan passe som bryllupsreisedestinasjon i Asia. Er på jakt etter et sted med nydelige strender, men samtidig mulighet for litt byliv når stranden blir for "kjedelig" :)
Takker for alle tips og råd! Håper det er noen som kan bidra med noe :)
Jeg innbiller meg hvertfall at HKG er enklere å komme seg til enn TPE, i hvertfall med OW. Alternativet med OW er vel CX via HKG?
Jeg ville vel gått for enten en t/r HKG og booket turer rundt der nede separat, evt. booket en open jaw til og fra et eller annet sted.
Bizflyer
18-01-2010, 13:05
Hvis det er flotte strender du er ute etter, er det få plasser jeg kunne tenke meg at passer bedre for en bryllupsreise enn Boracay på Filippinene!
Der er det masser av hoteller å velge i til ikke avskrekkende priser. Boracay Regency har priser på 700-800 kr natta, og det er skikkelig luksus. Får selvfølgelig større rom osv hvis du er villig til å betale noen hundrelapper mer.
Fra HKG til MNL er det bare 1,5 times flight. Derfra 35-45 min videre til Caticlan airport.
Minuset er jo at det er regnsesong i den delen av Asia på denne tiden, men det pleier sjeldent å være noe problem. Kommer en regnskur på kvelden eller natta, men fint vær på dagen.
Jaja! Det var mitt beste tips iallefall! Tipper på at Reidar kan skrive under på anbefalingen min! ;)
BF:cool2
jcnorway
18-01-2010, 14:10
BF: Takk for tipset om Borocay. Det stedet skal sjekkes ut og vurderes ;)
Slik jeg ser det så er OSL-TPE-HKG en mest sannsynlig routing på første del fordi jeg innbiller meg at det er enklere å komme seg rundt i området fra HKG enn fra TPE. Skal man videre fra TPE så er det mest sannsynlig connection i HKG uansett, så da kan man like godt ta HKG som siste stopp før man skal videre.
jcnorway
18-01-2010, 14:27
Minuset er jo at det er regnsesong i den delen av Asia på denne tiden, men det pleier sjeldent å være noe problem. Kommer en regnskur på kvelden eller natta, men fint vær på dagen.
Er det regntid i begynnelsen av desember altså? Jeg trodde kanskje det verste hadde gitt seg til da.
Joda, Biz, jeg skriver under på det. Har vært der tre ganger på Boracay. Nå er det bare Seair som flyr dit. Bare google på Caticlan og du får mye info..:)
Henger meg ikke på Boracay-anbefalingen. Er faktisk et av de mer skuffende stedene jeg har besøkt i Asia. Fremstilt som paradis, men i mitt paradis krys det ikke av sexturister (selv om det er mindre opplagt enn i Thailand), hundrevis av slitsomme selgere på stranda, evig bråk fra båter, jetski etc. Det morsomste ved hele turen var kanskje flightene til og fra Caticlan som definitivt var en opplevelse. Alt ved Boracay var så kunstig i mine øyne. Reiste i desember og vind og vær var heller ikke på vår side, noe som gjorde at båtturer rundt øya var utelukket pga bølger og dårlige fartøy.
Selv drømmer jeg om Vietnam, gjerne kombinert med Laos og Kambodsja for neste tur til de delene av verden.
Bizflyer
18-01-2010, 16:32
Henger meg ikke på Boracay-anbefalingen. Er faktisk et av de mer skuffende stedene jeg har besøkt i Asia. Fremstilt som paradis, men i mitt paradis krys det ikke av sexturister (selv om det er mindre opplagt enn i Thailand), hundrevis av slitsomme selgere på stranda, evig bråk fra båter, jetski etc. Det morsomste ved hele turen var kanskje flightene til og fra Caticlan som definitivt var en opplevelse. Alt ved Boracay var så kunstig i mine øyne. Reiste i desember og vind og vær var heller ikke på vår side, noe som gjorde at båtturer rundt øya var utelukket pga bølger og dårlige fartøy.
Selv drømmer jeg om Vietnam, gjerne kombinert med Laos og Kambodsja for neste tur til de delene av verden.
Jøss, nå ble jeg overrasket!
Nå er det riktig nok et par år siden jeg var på Boracay sist, men jeg kjenner meg ikke igjen i din fremstilling.
1. Boracay hadde da jeg var der ikke en eneste go-go bar eller h-hus, og jeg så mest familier og par, og ikke noen "typiske" sexturister. (Hvordan ser egentlig en sexturist ut?) Boracay fremstår for meg som et typisk familiested uten store diskoteker og støyende barer. Det blir relativt tidlig stille der.
2. Selgere er det jo bare å vifte bort. De slipper heller ikke inn på hotellområdene, så da er det jo bare å oppholde seg der hvis du føler deg plaget. Forøvrig vil du finne like mange selgere på strendene i Thailand og Vietnam. Noen hoteller, f.eks. Boracay Regency har et eget område på stranden med stoler og servering. Der slipper heller ikke selgerne til.
3. Merkelig at du ikke var heldig med været. November til mai er høysesong der nede, og da pleier været å være stabilt. Det kan riktignok forekomme en del vind på østsida av øye. Der holder gjerne vindsurferene til. Men på vestsida av øya hvor White Beach dekker mesteparten av øya merker man lite til vinden. Fordelen er også at det er mest asiatiske turister som kommer til Boracay, derfor er det aldri noe trengsel på stranden, ettersom disse er livredde for å bli brune. En annen fin ting med stranden der er at sanden er så finkornet at du ikke føler det brenner under føttene dine selv om det er 35 grader i lufta.
4. Hvis jeg skulle sammenligne Boracay med turistmaskinene i Thailand, Kanariholmene og øyene i Middelhavet, er jeg ikke i tvil om hvilket sted som er minst falskt. Men smaken er jo som kjent som baken: Delt!
OT, men...
Hvordan ser egentlig en sexturist ut?
Det er som regel menn i slutten av 50 årene, i joggebukse og er korpulente. Reiser som regel uten innsjekket bagasje, men kun en bærepose med badebukse i.... :p :stir :colgate:
(Håper det er andre som husker den.... :8:)
Vietnam anbefales.
Og AirAsia flyr fra Ho Chi Min til Phuket for 240 NOK :)
Ang. Boracay: Smaken er som baken ja...
For å utdype litt hvorfor jeg mener det jeg gjør:
Bodde på et ganske enkelt, men ok hotell nær White Beach, så for oss var ikke det å bli på hotellområdet noe alternativ. Ser heller ikke vitsen med å reise så langt for å ligge på et hotellområde. White Beach var lang og veldig hvit og finkornet, men det å måtte svømme mellom oppankrede outrigger-båter og passe seg for båter i beveglse var ikke det min samboer og jeg drømte om.
Selgere: selv om det bare er å vinke de bort blir man litt lei av dette 4 ganger i timen i 14 dager.
Det var vel en blanding av alle slags mennesker på øya, inkludert hvite eldre menn, hånd i hånd med pur unge filipinske jenter. Jeg kaller det sexturisme. Thailand er mye verre på dette området, men her har man vent seg til at det foregår. Kanskje jeg er litt urettferdig overfor Boracay her.
Været var ikke bra i perioden vi var der. Det har ingenting med øya å gjøre, men tenkte det kunne være en grei opplysning til jcnorway ettersom han skal reise i ca samme tidspunkt. Vinden og bølgene gjorde også at vannet ikke var så klart som det kunne ha vært med tanke på dykking og snorkling.
Alt i alt var ikke vårt helhetsinntrykk av øya det vi håpet å finne, og reiser definitivt ikke tilbake med det første. Til det finnes det altfor mange andre steder å utforske.
Følger tråden i spenning om det skulle dukke opp noen gode tips!
jcnorway
18-01-2010, 17:13
Takker for innspill og synspunkter ang. Boracay! Er nok slik de aller fleste steder at det finnes både en solside og en skyggeside.
Vietnam frister også, men må innrømme at jeg vet lite/ingenting om det landet. Ser gjerne også tips og innspill i denne tråden om Vietnam. Er på utkikk etter et sted som tilbyr både storbyliv, men også en hvit strand hvis man vil kjØLe seg ned;)
Har vært tre ganger på Boracay og slegere må vi rike fra høye nord leve med.
Filippinene har over 80 mill på størrelse med Norge i km2. Men JC titt her du:
http://www.shangri-la.com/en/property/boracay/boracayresort
Mer paradis enn dette er vanskelig å finne.. Sikkert uten forstyrrelse fra utsiden. Min kone reiser til MNL på onsdag med SQ ( auda A380 før meg ! Uhørt..:rolleyes: ) men det er en viss sjanse hun drar til Shangri-La og da får jeg rapport...:up:
Islending
18-01-2010, 19:56
Jeg ville tatt turen til Vietnam, og til Ha Long Bay (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Ha_Long_Bay,_sunset.jpg), en time utenfor Hanoi, hvor du kan dra på en to- til fire-dagers cruise på en junk-båt. Anbefales!! Koster fra 150$ og oppover, og kan bookes fra de fleste hoteller dagen i forveien...
Som Eirik sier, kan du fly til Ho Chi Minh for 240 spenn med AirAsia, og derfra kan du jo fly til Hanoi med Jetstar Pacific (Jetstar Vietnam), som koster fra ca. 60$ hver vei, noe som kan regnes som en akseptabel pris!
Personlig "pleier" jeg å fly til Singapore fra London (fra ca. £600 med SQ og A380), og bruke SIN som base til resten av Asia, siden de har et stort utvalg lavpris-selskaper (Jetstar, AirAsia, Tiger Airways, Cebu Pacific, Valuair, Lion Air, etc...
Bizflyer
18-01-2010, 21:14
Det var vel en blanding av alle slags mennesker på øya, inkludert hvite eldre menn, hånd i hånd med pur unge filipinske jenter. Jeg kaller det sexturisme. Thailand er mye verre på dette området, men her har man vent seg til at det foregår. Kanskje jeg er litt urettferdig overfor Boracay her.
Dette kan ikke stå uimotsagt! Så din konklusjon er altså at alle oss hvite menn som er gifte med yngre asiatiske kvinner er sexturister?? Jeg hadde forventet meg at du var litt mer opplyst enn som så! Skulle tro du var medlem av kvinnegruppa OTTAR!
Har vært tre ganger på Boracay og slegere må vi rike fra høye nord leve med.
Filippinene har over 80 mill på størrelse med Norge i km2. Men JC titt her du:
http://www.shangri-la.com/en/property/boracay/boracayresort
Mer paradis enn dette er vanskelig å finne.. Sikkert uten forstyrrelse fra utsiden. Min kone reiser til MNL på onsdag med SQ ( auda A380 før meg ! Uhørt..:rolleyes: ) men det er en viss sjanse hun drar til Shangri-La og da får jeg rapport...:up:
Shangri-La har et lekkert hotell på Boracay. Helt nytt er det også, men når jeg har sjekket prisene, så ligger disse på 3000 NOK og oppover, og det er ikke jeg villig til å betale der. Endatil ligger det langt utenfor allfarvei. Boracay Regency derimot ligger midt i smørøyet!
jcnorway
18-01-2010, 21:32
Shangri-La har et lekkert hotell på Boracay. Helt nytt er det også, men når jeg har sjekket prisene, så ligger disse på 3000 NOK og oppover, og det er ikke jeg villig til å betale der. Endatil ligger det langt utenfor allfarvei. Boracay Regency derimot ligger midt i smørøyet!
Jeg hadde aldri trodd at Bizflyer skulle synes at smaken til Reidar var for dyr. Nå står ikke verden til påske... :colgate:
La oss holde oss unna dette med sexturisme på Boracay i denne tråden :old
Bizflyer
18-01-2010, 21:33
Han flyr billig og bor dyrt, jeg flyr dyrt og bor billig! Det er nok derfor vi aldri møtes på våre reiser! :colgate:
Tommy777
19-01-2010, 02:36
Han flyr billig og bor dyrt, jeg flyr dyrt og bor billig! Det er nok derfor vi aldri møtes på våre reiser! :colgate:
LOL.. Han bor ikke mye dyrt, nei..;)
Biz er 100 % rett. ;)I Asia bor jeg på Shangri-La så sant de finnes enten det er Beijing, Xian ( Shanghai Sofitel ), Kuala Lumpur, Cebu, Singapore (også men har bodd på de fleste topphotellene der ). Alltid i Bangkok , bortsett fra Oriental et par ganger. Er invitert medlem av Jåleklubben deres, Golden Circle.
Alltid topp hotell i Sør-Amerika, sist i Lima Sheraton. Colombia kommer snart, Hilton etc etc.
Men jeg kaster ikke penger ut av flyvinduet på kortvarig luksus i flyet. Om jeg skulle vinne 10 mill i lotto, vil det ikke bli en tur i C-klasse, men du verden hvor mye fine hotell :colgate: og mere ferie. Er i den heldige situasjon at jeg kan ta nesten ubegrenset ferie..:old:headbang
jcnorway
19-01-2010, 08:53
Er det noen som har synspunkter på Malaysia og Langkawi? Ser Langkawi ofte er nevnt når man søker etter bryllupsreisedestinasjoner på :google
Kan anbefale Langkawi. Greie strender, noen bra resorter og absolutt muligheter for å finne bortgjemte små og store strender dersom man leier bil/moped og utforsker litt av øya på egenhånd. Snorklingen var kanskje ikke helt topp dersom jeg husker rett, men mulig jeg roter litt her nå. Fant et knall "chill out" sted på stranden som serverte god indisk mat og nydelige drinker mens man satt med beina i sanden og bare slappet av. Prisnivået er også svært hyggelig. Kjøpte en råbillig pakke med AirAsia fra KUL med hotell og fly. Ville også ha sjekket ut østkysten av Malaysia. Har ikke selv vært der, men hørt det skal være bra hvis monsunsesongen passer med tidspunktet du skal reise på.
Både Penang og Langkawi er topp. Langkawi er kun for å slappe av, Penang har så mye å by på.
Mange 5* hotell til 3 * priser.
Hadde valgt Penang som førstereis. Har vært her maange ganger.
Dette hotellet er fantastisk. Bodde der i 2006, helt nyrestaurert. Kun suiter med butlertjeneste.
http://www.e-o-hotel.com/eoh/index.htm
Men ingne strand, da må du til:
http://www.lonelyplanet.com/malaysia/peninsular-malaysia-west-coast/batu-ferringhi
Men det er en kort taxitur unna, ev. lei en liten bil.. Greit å kjøre bil der. Har gjort det flere ganger. T.o.m. t/r Kuala Lumpur. Dette for 30 år siden i mitt forrige liv :angry::headbang
Har også bodd her ( enkelte tror vel ikke det^_^ ), rett på beachen i smørøyet:
http://www.shangri-la.com/en/property/penang/rasasayangresort
Tommy777
19-01-2010, 09:39
Biz er 100 % rett. ;)I Asia bor jeg på Shangri-La så sant de finnes enten det er Beijing, Xian ( Shanghai Sofitel ), Kuala Lumpur, Cebu, Singapore (også men har bodd på de fleste topphotellene der ). Alltid i Bangkok , bortsett fra Oriental et par ganger. Er invitert medlem av Jåleklubben deres, Golden Circle.
Alltid topp hotell i Sør-Amerika, sist i Lima Sheraton. Colombia kommer snart, Hilton etc etc.
Men jeg kaster ikke penger ut av flyvinduet på kortvarig luksus i flyet. Om jeg skulle vinne 10 mill i lotto, vil det ikke bli en tur i C-klasse, men du verden hvor mye fine hotell :colgate: og mere ferie. Er i den heldige situasjon at jeg kan ta nesten ubegrenset ferie..:old:headbang
Jeg vet ikke hva du definerer som ett luksushotell, men ingenting av det du her nevner stiller i klassen som dyrt og luksurioest. Luksus koster minst 3000 norske kroner pr. natt og de hotellene du her nevner, samt de hotellene du bor paa i NYC og ellers naar du har rapportert her paa forumet er ikke hoteller som kommer i naerheten av luksus. Luksus er St Regis i NYC til 550 dollar natten eller Peninsula i NYC til 500 til 1000 dollar natten.
Bodde i KL paa Shangrila for ett par aar siden og betalte 125 dollar natta. Standarden er bra, men langt fra ett hotell som serverer friske roser paa rommet daglig, paa forhaand vet din favorittavis, snacks, type te, din type pute, dyne og andre ting som skikkelig luksus. Faktum er at de hotellene du her nevner koster smaapenger i Asia, spesielt utenfor sesong, men byhotellene koster jevnt over ingenting og det du faar er 4 stjerners som ligger langt over gjennomsnittet, men koster 300 kroner om natten mindre enn SAS hotellet i Oslo.
Luksus i f.eks. Singapore er St. Regis til tre ganger prisen av Shangri La. Shangri La koster i de aller fleste tilfeller langt under en norsk tusenlapp om natta
Sofitel i Shanghai koster 120-135 dollar natta, mens Four Seasons som er ett ekte luksushotell koster minimum 280 dollar natta, noe som fortsatt er billig.
Sheraton er langt i fra luksus, det er faktisk det nest verste brandet som Starwood har i portefoeljen. Hilton, vel.... uffameg..
Saa faktum er at i Asia koster over middels hoteller lommerusk og det koster mindre aa bo i to uker paa disse "luksushotellene" enn det biz (og jeg) betaler for vaare flybilletter ;)
For aa bidra noe positivt i denne traaden, vaar unge venn paa bryllupsreise til Asia vil finne utrolig mye grisebillige hoteller i Asia som er langt over gjennomsnittet.
Tommy777
19-01-2010, 09:49
Var booket her paa vaar bryllupsreise til Langkawi, men det ble dessverre ikke noe av da groennkortpapirarbeidet gjorde det umulig aa reise fra USA 3 maaneder i 2006 saa vi endte opp paa Hawaii.
Har flere kjente som har bodd der. Bildet taler for seg selv...
http://www.fourseasons.com/langkawi/
jcnorway
19-01-2010, 10:00
Både Penang og Langkawi frister etter å ha sett på linkene til Reidar og Tommy ;)
Takker for tipsene om Malaysia så langt. Dette er noe av det jeg liker med reiseforumet her på Scanair. Man får gode selvopplevde tips som passer ulike lommebøker :up:
Bare hyggelig. Blir det Penang/Malaysia bare si ifra.. Har mye å tilby...:colgate:
jcnorway
19-01-2010, 10:39
Tommy: Du som er kjent med det Starwood har å tilby, hva vet du om The Westin Langkawi Resort?
Joda, Biz, jeg skriver under på det. Har vært der tre ganger på Boracay. Nå er det bare Seair som flyr dit. Bare google på Caticlan og du får mye info..:)
Fra slutten av November begynte også Air Philippines (operert av PAL Express med Q300 tror jeg) å fly på Boracay igjen. Var der i julen. Og forøvrig syntes jeg A346 er helt på jordet....
jcnorway
04-02-2010, 23:12
Tar i mot forslag på routing og "taktikk" når det gjelder flybilletter (eks. t/r OSL-HKG/OSL-BKK + å "lappe" på ekstra segmenter derfra, eller alt i en sammenhengende billett osv). Hvis man i tillegg kan få flest mulig segmenter innen oneworld (dvs bl.a. BA, CX, AY, QF) så hadde det også hjulpet på siden man har status der og dermed tilgang til lounger selv om man reiser i Economy.
Den uthevede teksten trenger man ikke lenger å ta spesielt stor hensyn til siden man også har status i *A og SkyTeam ^_^
Etter å ha tittet litt rundt så kommer foreløpig Finnair best ut. Der kan jeg få OSL-TPE (via HEL og HKG m CX) + BKK-OSL (via HEL) for rundt 8K pr pers. Det som kommer i tillegg er TPE-HKG + evnt andre krumspring og avstikkere på underveis til BKK hvor returen går fra.
Ingenting er foreløpig bestemt. Kanskje jeg får noen flere reisetips på Scanair-treffet 27. februar som gjør at planene endres :stir
Tommy777
04-02-2010, 23:14
wow... Coach to Asia with Finnair, only way to go ;-)
Bra du legger in gode vaner for fruen fra dag 1..
Westin Langkawi skal være en bra eiendom... Skal sjekke litt med folk jeg vet som har vært der og komme tilbake
jcnorway
04-02-2010, 23:18
Nå tror jeg du glemte på første setningen ;)
Siden ABQ-turen blir første reisen etter bryllupet så kaller vi det bryllupsreise nr 1 og hun får dermed også teste longhaul foran gardinen. Hun klarer seg helt fin i Economy på bryllupsreise nr 2 :lol:
Men som sagt er ingenting bestemt eller bestilt, så ting kan jo fortsatt endre seg. Her krysser man fingrene for en saftig feilprising i retning Asia!
jcnorway
23-02-2010, 00:37
Og der var planene igjen "i spill". Ser nå ut som første stopp blir Hong Kong og andre stopp i Taipei. Opprinnelig var det omvendt. Vurderer nå å booke turen i flere omganger slik at man f.eks. kjøper t/r OSL-HKG og t/r HKG-TPE hver for seg. Har bl.a. funnet t/r OSL-HKG med BA/CX for 5500 kr pr pers. Tror HKG er et godt knutepunkt for å kunne "bygge" flere avstikkere rundt i Asia etter stoppet i TPE.
Har for første gang vært i kontakt med et reisbyrå (Orkide) og de skal sjekke litt ulike routinger og priser for meg. Snakk om å gå retro :p
jcnorway
23-02-2010, 14:16
Orkide kunne ikke matche prisen jeg hadde funnet på Kilroy Travel så da er billetter t/r OSL-HKG booket for 5500 pr pers. BA flyr OSL-LHR-OSL, mens CX tar seg av longhaul. Nå blir det å finne ut hva man skal gjøre når man er i det området ;) Har ikke fløyet CX på sikkert 15 år så det blir stas med et gjensyn!
jcnorway
09-03-2010, 08:25
Etter flere runder så kom man fram til at man bare ville ta en uke i Thailand etter visitten til Hong Kong og Taiwan. Så alt er nå booket med unntak av HKG-TPE-HKG som jeg satser på å finne på salg hos f.eks. CX senere. Slik ser flightene ut for øyeblikket:
OSL-LHR (BA A319 Y)
LHR-HKG (CX B744 Y)
HKG-TPE (TBA)
TPE-HKG (TBA)
HKG-BKK (EK B773 C)
BKK-USM (PG A319 C)
USM-BKK (PG A319 C)
BKK-HKG (EK B773 C)
HKG-LHR (CX A340 Y)
LHR-OSL (BA A319 Y)