PDA

View Full Version : Norwegian har gitt nordmenn råd til å fly

apron
18-01-2010, 08:58
"Av 50 undersøkte flypriser, fra 5 norske byer til de 10 mest populære europeiske hovedstedene, står det Norwegian på 42 av de billigste billettene. Ryanair og SAS tar de smulene som Norwegian etterlater."

http://boarding.no/art.asp?id=40014

akira
18-01-2010, 12:04
Helt utrolig hva Norwegian har fått til. Hvem skulle trodd dette da de startet opp med Boeing operasjonen i 2002?

BU662
18-01-2010, 12:12
Selv om man liker Norwegian mye, sa ma man erklaere seg uenig med denne tull som Boarding.no skriver. Nordmenn har ogsa för kunne fly, det fant seg selskaper som SAS og Braathens som flöy dem. Spesielt siste-nevnte apnet rute-flygning til store deler av befolkning. Innenriksflygning i Norge started ikke med Norwegian men mange ar för!

Det hva likevel stemmer er faktum at Norwegian har gjort det grise-billig a fly. Og utrolig enkelt for mange, siden de flyr ut fra distriktene ikke bare til Oslo, men i ökende grad til direkte til Europa. Aldri för har tilbud av direktruter vaert sa stor og omfattende.

Men slik som Boarding skriver dette, er dette rett og slett polemisk og falsk.

TCAS
18-01-2010, 13:28
Hva er det Norsk Flyprisindeks legger til grunn i prissammenligningen? Kjører de grunnprisen til DY uten bagasje og sammenligner med SAS hvor man har inkl. bagasje, eller legger de f.eks. inn 1 stk bagasje hos DY for å få et mer korrekt sammenligningsgrunnlag? Snakker man om fritidsdestinasjoner så skulle vel det bli mest korrekt siden de fleste der reiser med innsjekket bagasje.

(Vennligst ikke la dette bli en SAS vs. DY-diskusjon. Jeg spør fordi jeg lurer...)

RYKogREIS
18-01-2010, 13:44
Alle priser gjelder tur-returbilletter på økonomiklasse, men eksklusive eventuelle spesielle tillegg for ekstra bagasje, prioritetsinnsjekking, betalingskortgebyr etc.

Det betyr at du må legge på en hundrelapp hos Norwegian om du skal ha med bagasje og ikke betaler med vanlig bankkort eller Bank Norwegian. Uansett blir det vesentlige rimeligere enn SAS. Dette er altså prisen for kun flysete.

SAS sin alt inkludert profil straffer seg her da de kommer dårlig ut i sammenligningen, mens Norwegian i tillegg lokker folk til et billig sete og henter inn ekstra kroner på tilleggstjenester. Mange av oss trenger kun innsjekket bagasje hjem etc. og sparer der man kan.

Intrykket man sitter igjen med er at Norwegian er for folk flest, mens SAS er for foretningsreisende. Hvis begge spisser sine produkt slik er det nok også stort marked for begge aktører.

EB
18-01-2010, 16:57
Sjekket London for 3 personer i mai - Norwegian var totalt 400 kroner billigere før setevalg, bagasjevalg, kreditkortgebyr etc...

LN-KGL
18-01-2010, 17:02
Og tilbake i august i fjor falt jeg ned på British Airways på Oslo-London-Oslo. At BA kan servere en riktig god tea gjør ikke valget vanskelig ;)
Da er det bare 13 dager til neste tur med BA.

LN-MOW
18-01-2010, 17:37
Og tilbake i august i fjor falt jeg ned på British Airways på Oslo-London-Oslo. At BA kan servere en riktig god tea gjør ikke valget vanskelig ;)
Da er det bare 13 dager til neste tur med BA.

Hva har dette med prisene å gjøre?

sail4fun
18-01-2010, 17:40
Hva har dette med prisene å gjøre?

Noen ser vel på pris , som mer en $$ , men også tjenester og andre "varer" man får får $$ , her en god kopp tea vil jeg tro.

LN-MOW
18-01-2010, 17:47
Kurt er vel stor gutt og kan svare selv .... ? ;)

La oss heller holde debatten på sporet ....

dc-8-63
18-01-2010, 18:45
"Av 50 undersøkte flypriser, fra 5 norske byer til de 10 mest populære europeiske hovedstedene, står det Norwegian på 42 av de billigste billettene. Ryanair og SAS tar de smulene som Norwegian etterlater."

Jeg er blant de som frivillig leker med tall og spesiellt flypriser....og synes vel at denne "undersoekelsen" ligner litt vel mye paa bestillingsverk. At Ryanair tar smuler.....skyldes vel at en har valgt bort destinasjoner hvor Ryanair flyr, for paa de 3 destinasjonene hvor Ryanair er med, er de desidert billigst.

Er ogsaa forundret over Rio de Janeiro - hvor disse har en kombinasjon med AF og GOL fra Oslo (vil tro det er AF OSL-CDG-SAO pluss GOL SAO-RIO) mens fra Bergen er det AF hele veien (Flyr Air France fra BGO ? ) - slik jeg tror det i virkligheten er: BGO KL AMS KL/AF CDG AF RIO - Muligens er det Codeshare BGO AMS CDG...uansett er jeg svaert skeptisk til at en kombinasjon av AF og GOL blir billigere enn AF hele veien.....franskmenn er rare...men de gir ikke bort penger....

Dette smaker stort av latmannsverk.....skal ta en KGL i underlags materialet....her er det noen muffins som ikke er helt stekt....

Tommy777
18-01-2010, 18:50
Sjekket London for 3 personer i mai - Norwegian var totalt 400 kroner billigere før setevalg, bagasjevalg, kreditkortgebyr etc...

Saa med andre ord ikke billigere

apron
18-01-2010, 18:52

..ehh - som regel billigst kan en vel være enig om, ref undersøkelsen

LN-KGL
18-01-2010, 18:52
Da svarer storegutten, BA var billigst da jeg skulle reise i august - DY var uforholdsmessig dyr og hadde ingen småpriser igjen da jeg bestilte. At jeg også skulle ha leiebil i fem dager på reisen, så endte BA/AVIS nesten kr 900 lavere enn nest beste kombinasjon som ble oppnådd gjennom wideroe.no med SAS. På tredjeplass kom DY kombinert med eleiebil.no (leiebiltilbudet til DY er ikke verdens beste får en si) osv. ... 10 kombinasjoner ble testet for en onsdag bort og søndag kveld tilbake.

Med andre ord, DY er ikke alltid billigst

Tommy777
18-01-2010, 18:54
Da svarer storegutten, BA var billigst da jeg skulle reise i august - DY var uforholdsmessig dyr og hadde ingen småpriser igjen da jeg bestilte. At jeg også skulle ha leiebil i fem dager på reisen, så endte BA/AVIS nesten kr 900 lavere enn nest beste kombinasjon som ble oppnådd gjennom wideroe.no med SAS. På tredjeplass kom DY kombinert med eleiebil.no (leiebiltilbudet til DY er ikke verdens beste får en si) osv. ... 10 kombinasjoner ble testet for en onsdag bort og søndag kveld tilbake.

Har ett inntrykk at det er BA som oftest har de beste dealene til London

LN-KGL
18-01-2010, 19:02
Har ett inntrykk at det er BA som oftest har de beste dealene til London

Enig der Tommy777, spesielt er dealene kombinert med leiebil virkelig bra - og som BA-kunde kan en være heldig noen ganger og havner på Preferred-parkingen med en upgrade et par klasser. Bare husk å tenk motfase til engelskmenn.

LN-MOW
18-01-2010, 19:05
Da svarer storegutten,

takk - da fikk vi begrunnelsen som burde vært der med en gang .. ;)

Jeg gjorde samme erfaring da jeg skulle fra LON til OSL for et par år siden .. BA var klart billigere, men jeg valgte DY fordi jeg ikke hadde prøvd dem før ..
BA har mye kanonpriser.

LN-KGL
18-01-2010, 20:06
takk - da fikk vi begrunnelsen som burde vært der med en gang .. ;)

Nå er du storforlangende herr Mowinckel, det er ikke alltid en får plass til alt mellom to telefoner når en er på jobb.

Blubird
18-01-2010, 20:13
Sånn apropos til DY og priser; har drevet en hel del søking og sammenlikning av priser de siste par månedene i forbindelse med planlegging av bl.a. sommersesongens utskeielser. Har i mine tilfeller opplevd at DY er helt på linje med bl.a. LH rent prismessig til de destinasjonene jeg har søkt, som bl.a. dreier seg om de fleste land rundt Middelhavet. Og dét altså et halvt år i forveien. Når man da i tillegg får M&M og flere avgangstider å velge mellom hos LH, er valget forholdsvis enkelt.

BSSW
18-01-2010, 20:16
Det har vi jo visst lenge... Men det virker som om at ikke alle vil akseptere dette...

(Det siste der var ikke rettet mot deg på noe måte KGL :), eller noen spesifike for den saks skyld)

LN-KGL
18-01-2010, 20:19
Ja, jeg vet ikke jeg BSSW - det er noen som tror at jeg et talerør for DY og talerør mot SK ;)

BSSW
18-01-2010, 20:21
Ja, jeg vet ikke jeg BSSW - det er noen som tror at jeg et talerør for DY og talerør mot SK ;)
Det er ihvertfall ikke mitt inntrykk ;)

LN-MOW
18-01-2010, 20:25
Hold dere til topic pls ........ :old

imm
18-01-2010, 20:28
Det er ingen selskaper som alltid er billigst. Trodde de fleste her visste det. Det har vel vært sagt x antall ganger i andre tråder.

HMWK
18-01-2010, 20:32
Sånn apropos til DY og priser; har drevet en hel del søking og sammenlikning av priser de siste par månedene i forbindelse med planlegging av bl.a. sommersesongens utskeielser. Har i mine tilfeller opplevd at DY er helt på linje med bl.a. LH rent prismessig til de destinasjonene jeg har søkt, som bl.a. dreier seg om de fleste land rundt Middelhavet. Og dét altså et halvt år i forveien. Når man da i tillegg får M&M og flere avgangstider å velge mellom hos LH, er valget forholdsvis enkelt.

Nå tilbyr vel DY non-stop som de kan prise noe høyere i forhold til flere stop. Dette har vi jo sett med TG til Thailand!

LN-KGL
18-01-2010, 20:57
Det er ikke alltid det er pengene som teller og det er heller ikke alltid det er tiden som teller. Noen ganger er det reisen som teller og at det koster 1,5 laken mer, who cares? WIAS (wideroe.no) cares. Det er utrolig flott å ha et slikt nettsted som også folk med sære interesser kan benytte seg av - og et slikt sært eksempel ble gjennomført i juni i fjor med hjelp fra Midt-Norges andre suksessbedrift. Til Nice kan man komme seg på flere måter, og hvis to store flyplasser med fine fasiliteter for flyentusiaster kan besøks underveis desto bedre. At man i tillegg kan legge til to nye selskaper underveis gjør heller ikke saken verre. Og så bestiller man en relativt liten stasjonsvogn, og blir oppgradert til en buss en kan frakte alle tanter og onkler rundt i Provence med står det høy respekt av.

Alle har råd til å fly - noen råd er dyrere enn andre, men g.. så mye bedre :)

PS Hvis det er noen som lurer på hvilken bedrift som er den beste, så sjekk nettsiden til Innovasjon Norge http://www.innovasjonnorge.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/Skaperkraft-09-de-mest-innovative-i-landet-er/

Farmer
18-01-2010, 21:16
PS Hvis det er noen som lurer på hvilken bedrift som er den beste, så sjekk nettsiden til Innovasjon Norge http://www.innovasjonnorge.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/Skaperkraft-09-de-mest-innovative-i-landet-er/

Gratulerer så mye. Fortjent og et utrolig viktig felt dere jobber med.

Men tilbake til Topic, så skal DY ha all Credit for det arbeidet de har gjort og alt de har fått til på kort tid. Modellen er bra, sette fra kundene sitt ståsted, men det koster på andre måter..
Selve undersøkelsen som det vises til her er jo litt som å sammenligne epler og bananer, men det store publikum får dette servert som en "sannhet", hvor DY igjen alltid har vært utrolig flinke til å få de store masser til å tro at de alltid er billigst - Uansett!

Trety
18-01-2010, 23:38

Helt riktig, oppfatter "undersøkelsen" som et komplett makkverk. Sjekket DY i fjor sommer til London og Paris - jeg endte med BA og AF da de var vesentlig billigere. Samme sak til sommeren når turen går til Tyrkia - DY kunne by på direktefly til Antalya til rundt 4800 pr. pers (pluss gebyrer), mens Turkish bød på 3088 pr. snute via IST (godt betalt mellomlanding). Benytter samtidig sjansen til en stopover der for å oppleve byen når jeg først må mellomlande, men det er en annen sak. :)

ENGM RAMP
18-01-2010, 23:47
Men hadde du handlet billettene til Paris 6 mndr før Rolf, kan det god hende prisene hadde vært noe helt annet ;)

Men joda, DY er langfra alltid billigst, men alle tror det, eller, de fleste :)

Trety
18-01-2010, 23:54
Men hadde du handlet billettene til Paris 6 mndr før Rolf, kan det god hende prisene hadde vært noe helt annet ;)

Parisbillettene ble kjøpt i mai måned, mens vi reiste midt i juli ;) Det er nå jeg har vært veldig tidlig ute :)

Happyflyer
19-01-2010, 00:11
DY er ikke alltid billigst, men jeg tror de fleste kan være enig om at DY er generelt billigere enn SK.

Det er ikke mange år siden en mor av en bekjent skulle fly Kirkenes-Oslo, jeg tror det var i år 2000/2001. Hun måtte betale over 5000,- for en tur retur billett den gang. Når jeg sjekker prisene på SK nå, finner jeg de samme(ca) anvgangene til 1814,-.
Jeg velger å tro at dette er priser Sk har kommet med for å være "med" på prisene til DY.

Så ja, jeg tror DY har bidratt stort for å få nordmenn til å fly.

PS. DY skal ha 1196 for samme tur.

Trety
19-01-2010, 10:11
DY er ikke alltid billigst, men jeg tror de fleste kan være enig om at DY er generelt billigere enn SK.

Jeg flyr ganske mye innenriks i jobb, og på Happy-billetter spesielt deler jeg på ingen måte den erfaringen der. På flex-billetter er det mer varierende, da SK normalt ikke er mye dyrere på "Flex", men har endel høyere pris på "Full Flex".