View Full Version : OSL-AMS-ATL-ABQ-(DAL) - LIVE!
God morgen,
Ettersom jeg er førstemann til å reise med Deltas suverene kampanjepris til ABQ, tenkte jeg å prøve liveoppdatering underveis. Har med kamera, men dets funksjonsdyktighet er noe usikkert.
Ankom OSL litt over kl 5. Gikk rett til check-in og fikk sendt avgårde bagasjen uten noe tull. "Kjapp tur i loungen nå", tenkte jeg. Den gang ei. OSL Lounge åpner nemlig ikke før kl 05:45, noe som er helt tullete dersom den skal serve SkyTeam. Jaja, en liten grunn til fortsatt å velge Star Alliance i fremtiden. Apropos Star Alliance, så ble boardingkortene mine skrevet ut med SAS-logo på. Synes det var litt festlig nå tidlig på morgenen. Skal bli interessant å se hvordan jeg blir mottatt i SkyTeam-loungene rundt omkring med et boardingkort med SAS og Star Alliance logo på. Nå gleder jeg meg til en liten matbit og litt søvn. Har ikke fått så mye av det sistnevnte den senere tid.
OSL-AMS - KL 1140
Priority boarding fungerte fint, og vel ombord var flyvertinnene på hugget med å henge jakker og slikt inn i skapet. En fin gest. En kjent, skjeggete komiker fra bl.a. Mandagsklubben og senere Torsdagsklubben var også på plass i C-kabinen (4 rader). Begynte å bli sulten, så gledet meg til å komme i luften.
zzzzzzzzzzzzzz
Våknet da vi nærmer oss Amsterdam. Det var den frokosten. Smakte sikkert fortreffelig ;)
Vel nede tuslet jeg først inn i den største Crown Loungen i Schengen-delen. Ordet hektisk får en ny betydning. Nå er jeg i Crown Lounge 52 i Non-Schengen. Her er det noe roligere, men fortsatt trangt om plassene. Gratis Wi-Fi er et kjempepluss i forhold til gjerrige *A-lounger (hederlig unntak er SAS). 55 minutter til boarding nå. Får vel rusle mot gate for å se hva slags sikkerhetstiltak jeg skal igjennom før jeg får gå ombord.
Pri 1: Unngå ekstrasjekk med gummihansker.
Pri 2: Ikke sovne før "frokost".
Wish me luck! ;)
AMS-ATL - DL 39
Det ble ingen ekstrasjekk med hansker før jeg gikk ombord. Priority boarding, men alle inn via den fremste inngangen - også economy pax - så ble en del kaos gjennom Business-kabinen likevel. Fant meg til rette i mitt sete, og flyvertinnen var raskt på pletten med et glass champis. I motsetning til hos SAS, var det velfylt - nesten på grensen til overfylt. Tok et bilde med mobilkameraet, men får neppe lagt det ut før i morgen.
Setene på denne 767-en var av den "gamle" sorten. Typiske amerikanske skinnseter og ikke snakk om flat-bed. Likevel synes jeg ikke de var mye dårligere enn SAS sine seter, men hakket svakere enn de nyeste hos LH. Blir det ikke helt flatt, får jeg ikke sove med mindre jeg er stuptrøtt uansett.
Maten så bedre ut på menyen enn den smakte på brettet. Skal se om jeg ikke kan få lagt ut hele menyen i etterkant, men jeg gikk i hvert fall for kylling. Den var helt grei, hverken mer eller mindre. Tilbehøret var heller ikke noe å hoppe i taket for, men mett ble man. Sammenlignet med Star Alliance-mat, vil jeg si at SAS er i en annen liga i forhold til dette. Lufthansa er nok også hakket vassere på matfronten, men det var på ingen måte dårlig. Hadde jeg derimot betalt 27k for denne turen, ville jeg nok vært litt skuffet.
Servicekonseptet ombord er litt annerledes en det ekstremt synkroniserte opplegget hos SAS. Her fikk man maten "når man ville", innenfor visse rammer. Noen spiste forrett samtidig som andre var ferdig med hovedrett. På en dagflight synes jeg vel egentlig at et slikt system er vel så fornuftig som dette "one size fits all", som SAS legger opp til. Servicenivået var typisk amerikansk - vennligere enn SAS, mindre "mekanisk" enn hos LH, men ikke nødvendigvis mye bedre. Det er vel smak og behag hva man foretrekker. Desserten var dagens høydere. Her var de is, krem, forskjellige sauser, cookies m.m. Blir ikke mer amerikansk enn dette, and I love it.
Film- og medieutvalget overgikk både SAS og LH. Bedre utvalg over hele fjøla. Skjermen var kanskje litt mindre, men var pull-out fra under setet, så nærheten til skjermen kompenserte for størrelsen.
Det var satt opp en slags buffet helt foran i flyet - i området som er "strengt forbudt" for SAS-passasjerer på SK IC. Ikke like pen å se på som SAS sin, men innholdsmessig mye det samme. Kanskje en litt større overvekt av chips og cookies, fremfor frukt og grønt.
Måltid nummer to bekreftet mitt inntrykk fra hovedretten. Ikke på nivå med SAS og LH (de eneste jeg har flydd IC Biz med). Noe som minnet om en subway-baguette med ost og skinke ble servert. Smakte igjen helt greit, men både smak og utseende kunne - og burde - være bedre.
Det var for øvrig ingen tegn til teppe- og toalettforbud i timen før landing. Faktisk fikk sidemannen sin servert måltid nummer to under 30 min før landing (ble tatt in ca 10 min før). God service der, med andre ord. Purseren tok seg i tillegg en runde rundt i Business-kabinen og tiltalte alle passasjerer med navn og takket for at de valgte å fly med Delta. En fin gest, selv om noen pussige situasjoner oppstod der passasjerer hadde byttet seter seg i mellom. Slike ting er jo selvsagt litt tilgjort, men det gir jo passasjerene en mulighet til å gi ris & ros rett til purser på slutten av flyturen også. Tror aldri vi får se noe slikt i Skandinavia ;)
Landing på rute, og rett i passkontroll. Priority bagasjen kom først, rask transfer til B-gatene, der jeg nå sitter i Sky Club. I motsetning til amerikanske Star Alliance-lounger, er Sky Club i en annen liga. Det sier jeg primært p.g.a. fri bar, noe som rett og slett er helt meningsløst at det ikke er i Star Alliance-lounger i USA (US-selskaper). Flott utsikt var det også (tok et par bilder - legges ut senere).
Nå venter nest siste leg, men siste leg på Delta Business/First. Fra ABQ bærer det videre med Southwest til Dallas Love Fields (DAL).
ATL-ABQ - DL 1967
Siste flight med "fiffen" var på en fullstappet MD88 fra Delta. Sete 3C gir god avstand til motorstøy, men synes likevel det var ganske så støyfullt da vi kom opp i høyden. Jaja, kan vel være 20 timer på reise som begynner å gjøre seg gjeldende. Uansett var det priority boarding - selvsagt - i ATL. Vel ombord kom purser rundt og spurte alle passasjerer om drikke (vann var alt tilgjengelig i seat-pocket). Jakker og slikt ble tatt hånd om ved behov. Tok av på rutetid, noe som jeg vel har gjort på alle flightene hittil.
Da vi kom opp i luften, var det tid for Gin & Tonic - og jeg så meg aldri tilbake. Ble vel en fire-fem stykker på den tre timer lange flyturen. Litt interessant å merke seg at måltidet på denne flighten - riktignok kaldmat (en hver tulling kan lage det) - smakte like godt og kanskje bedre enn maten på AMS-ATL. Skal heller ikke se bort i fra at jeg kanskje var litt mer sulten også, men pastasalaten med kylling smakte godt. Etter en samtale med med sidemann - som hadde denne ruten som sin "melkerute" - må jeg likevel advare om at matkvaliteten visstnok er svært varierende på Delta domestic First (hans vurdering, ikke min).
Dette flyet var utstyrt med Wi-Fi, men dette var ikke gratis for passasjerer i First. Litt pussig, må jeg si. Orket ikke dra frem pc-en, så ingen liveoppdatering fra oven. Tok på ny et par bilder med mobilkameraet, men kvaliteten på bildene kan jeg ikke garantere for. Når jeg får de ut av kameraet og inn på pc-en, er også litt usikkert, men det kommer.
Ellers forløp flyturen rolig og greit. Holdt meg våken hele turen slik at jeg ikke er lys våken når jeg omsider skal legge meg i Dallas om et par tre-fire timer. Landing i ABQ 25 min før rute, så hadde god tid til connection. Priority bagasjen kom ikke først - for en gangs skyld. Gikk rett til check-in hos Southwest og deretter videre til gate. Gratis Wi-Fi på flyplassen i ABQ gjør mangelen på lounge lite plagsom. Drikke har jeg for så vidt fått nok av akkurat nå, så da kan jeg like gjerne vente på å finne min plass i boardingkøen (A41). Nordmenn, som er verdens mest naive og stilltiende kømennesker, hadde hatt godt av et boardingsystem allà Southwest.
Crown Lounge 52 - Non-Schengen
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25396&stc=1&d=1263803218
Sky Club (ATL, B-gates)
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25400&stc=1&d=1263849158
Gratis øl er ingen selvfølge i amerikanske lounger
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25402&stc=1&d=1263849158
Nok et loungebilde
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25401&stc=1&d=1263849158
Klassisk Southwest-gate
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25412&stc=1&d=1263867278
God Tur videre...Gelder meg til fortsettelsen...;)
jcnorway
18-01-2010, 08:54
Ser fram til videre rapport og forhåpentligvis noen bilder :)
Oppdatert (fyllepåmedtekst)
Super raport so far! Trodde det var Röros som hade DY på OSL, varför då anväda SAS BP?
Godt noen tråkker opp løypa og dokumenterer for resten av gjengen som følger etter utover våren :up:
jcnorway
18-01-2010, 22:35
Takker for rapport og bilder!
litt-amatør
18-01-2010, 23:32
Takk for flott rapport, veldig interessant å lese.
Super raport so far! Trodde det var Röros som hade DY på OSL, varför då anväda SAS BP?
Ved Check-in i skranke trodde nok agenten at jeg hadde printet ut eget boardingkort, fordi jeg fikk ikke skrevet ute noe som helst. Tok kontakt med gatepersonellet, men da de skulle skrive ut boardingkort til meg, var det visstnok kun SAS-boardingkort tilgjengelig. De så ikke ut til å bry seg nevneverdig med det, og det var selvsagt greit for meg. Det bød for øvrig ikke på noen problemer at jeg hadde "Star Alliance-boardingkort" i Amsterdam/Atlanta, men de skrev riktignok ut et nytt et til meg i loungen i ATL.
Ved Check-in i skranke trodde nok agenten at jeg hadde printet ut eget boardingkort, fordi jeg fikk ikke skrevet ute noe som helst. Tok kontakt med gatepersonellet, men da de skulle skrive ut boardingkort til meg, var det visstnok kun SAS-boardingkort tilgjengelig. De så ikke ut til å bry seg nevneverdig med det, og det var selvsagt greit for meg. Det bød for øvrig ikke på noen problemer at jeg hadde "Star Alliance-boardingkort" i Amsterdam/Atlanta, men de skrev riktignok ut et nytt et til meg i loungen i ATL.
Det er en litt krise-løsning, da SAS-boardingpassene har en lite hensiktsmessig plassert logo i forhold til KLMs boardingpass - jeg husker vi "måtte" gjøre det på den måten inntil SGS fikk levert helt blanke boarding pass... Selvsagt skulle Røros hatt med egne boarding pass til gaten - nå stjal de jo strengt tatt SAS' sine - men det er vel en nokså utbredt praksis at "man tager det man haver" på gate (jeg derimot pleier jo å ha en liten stack blanke boarding pass i min egen veske...).
Flott rapport, selvom jeg ikke synes produktet virker helt i toppklasse. Men for prisen som er betalt må det kunne sies å være god valuta for pengene!
FlightDeck
19-01-2010, 17:23
Takk for fin rapport så langt! Ikke spesielt imponerende produkt dette, så vidt jeg kan skjønne, ser man bort fra at nordmenn ofte blir sjarmert av amerikansk høflighet.
Og apropos ombordstigningskort - jeg husker at Norport bruker Norwegians boardingkort for reiser med DAT, Eastern og andre selskaper de handler.
Den siste oppdateringen kommer her p.g.a. for mye tekst (over 10.000 tegn).
ABQ-DAL - WN 1557
Etter en lang reise der alt hadde gått fint, var det nesten forventet at ting skulle skjære seg litt på det siste leg-et. Det var ikke verre enn en god times forsinkelse, men den timen føltes lang for en sliten nordmann. Til tross for at jeg hadde boarding i A-gruppen, endte jeg opp med kun et midtsete på den ca 100 minutter lange flyturen. Til tross for et uttalt mål om ikke å sove, var det totalt sjanseløst å holde seg våken. Sovnet som en stein og våknet i det vi traff rullebanen i Dallas. Bagasjen kom som den skulle, deretter var det taxi til hotellet og rett til sengs. Jeg sov meget godt.
Nå som jeg har fått hele SkyTeam-turen på et døgns avstand, er det lettere å oppsummere erfaringene. Jeg leser en del skeptiske kommentarer til Deltas produkt, noe som vel er forståelig når jeg nå leser mine egne oppdateringer om igjen. La det likevel være sagt: Det er selvsagt uendelig mange ganger bedre å fly slik jeg gjorde i går, enn å sitte svett og trangt langt bak i flyet. Servicenivået var gjennomgående veldig bra under hele reisen, men maten kunne absolutt vært bedre. Når jeg vurderer kvaliteten på produktet, gjør jeg det i lys av en normalpris på 27.000 kroner. I forhold til de 6000 jeg endte opp med å betale er dette selvsagt en kjempedeal, dårlig mat eller ei.
I forhold til å vurdere alliansene opp mot hverandre, synes jeg Delta scorer noen poeng på gratis Wi-Fi og drikke i sine lounger, noe som er uhørt i Uniteds RCCC-lounger i USA. Setene til Delta (IC) bør også få seg en oppgradering snart. Med tanke på at stadig flere selskaper nå introduserer flat-beds i Business Class, vil dagens skinnseter rett og slett ikke holde mål om halvannet år. Delta har i tillegg mye mer komfortabel temperatur i kabinen på sine langflighter, sammenlignet med SAS. Det må da være bedre å legge seg under et pledd eller ta på en tynn genser, enn å sitte i en t-skjorte og svette fordi det er for varmt (les: SAS). Det gode utvalget på AVOD er også et pluss for Delta.
SAS vinner stort på matkvaliteten, ingen tvil om det, mens både SK og LH har noe å hente på AVOD-utvalget sitt. Servicenivået er bra overalt, og det er mer smak og behag som avgjør hva man trives best med. Jeg klarer leve med SAS sin "skandinaviske vennlighet" like bra som Deltas "amerikanske vennlighet". Den lille gimmicken der purser går rundt og takker alle passasjerene personlig for turen kan være et tveegget sverd. Hvis det virker som vedkommende gjør det som en motvillig del av jobben, kan det virke mot sin hensikt - derfor tror jeg nok at dette ikke er noe SAS bør forsøke seg på ;)
Alt i alt vil jeg nok helt klart velge Star Alliance-selskaper fremfor Delta på IC-reiser basert på denne ene turen. Selv om Delta scorer bedre på noen områder, holder SAS/LH høyere standard på viktige områder som setekomfort og mat. De to tingene er alene svært avgjørende for om en flytur er vellykket eller ei. Så får vi se hvordan returen blir. Kanskje matkvaliteten tar seg opp?
Den siste oppdateringen kommer her p.g.a. for mye tekst (over 10.000 tegn).
For de av oss som trykker 'New Posts' er det lite gunstig at man oppdaterer samme posten ... man får da ikke med seg annet enn kommentarene .. ;)
Flott rapport - jeg flyr mye DL og sier meg stort sett enig i dine betraktninger.
Takk for topp rapport.. Hvem er først ut med KL A332 ? Da får man direkte sammenligning...
Takk for topp rapport.. Hvem er først ut med KL A332 ? Da får man direkte sammenligning...
Og en del har vel også ex-NW A332, der er det annen type seter (ligge-på-skrå). Venter i spenning på returen og på andre kandidater. Blir artig å se om folk opplever det samme, eller om det blir mye sprik i opplevelsen.
Har flydd KL A332 AMS-AUH, og de har ett av de bedre IFE jeg har sett og flighten var relativt tom så det var behagelig selv om man fløy Economy. Husker ikke hvordan servicen var.
Back on topic: Flott rapport, takk for at du deler.
God morgen,
Da er jeg i ferd med å boarde flight WN 3597 fra DAL til ABQ, der jeg skal ta fatt på den lange veien hjem. Ettersom reiseruten denne gang tar meg via CDG, satser jeg på liveoppdatering denne gang også.
Følg med!
jcnorway
21-01-2010, 14:34
Ser fram til fortsettelsen!
ABQ er jo rene hub'en for nordmenn på tur over dammen for tiden :colgate:
God formiddag,
Da var jeg på ABQs international Sunport, hvor jeg har rikelig med tid til neste avgang. Landet vel kl 08:55 lokal tid, ABQ-ATL går ca 13:10. I mellomtiden har jeg fått spist frokost og ruslet litt rundt på flyplassen. Nå har jeg slått meg ned i en skinnstol med strømuttak og fin utsikt til fjellene rundt Albuquerque. Landskapet var så absolutt ikke slik jeg hadde forestilt meg. Faktisk ganske så vakkert med snø på toppene. Kaldt er det også, så ikke la dere lure av illusjoner om ørken, New Mexico og sand.
WN 3597 - DAL-ABQ
Innsjekk på Dallas Love Fields airport gikk fint. Sikkerhetskontrollen var imidlertid langt som et vondt år. Brukte sikkert 30 minutter på å komme meg igjennom - og da var alle slusene åpen (7 stk, mener jeg å huske). Derfra bar det rett til gate for litt pc-jobbing - greit å gi inntrykk at man gjør noe mellom kl 08:00-16:00 norsk tid. Hadde Southwest-boarding A51, noe som denne gang holdt til sete 7F, med åpent midtsete. Anslår kabinfaktoren til ca 60%.
Mange nordmenn sammenligner Southwest og Norwegian. Etter å ha flydd begge selskaper ganske mye, kan jeg i hvert fall konkludere at det er minimale likheter mellom de to selskaper. Det eneste jeg kan se, må være effektiviteten i turn-around på en innkommende maskin, samt likheten mellom Rapid Rewards og det nystartede Norwegian-programmet. Setekomforten hos Southwest er i en annen liga, særlig p.g.a. den gode beinplassen. Vi snakker halvannen knyttneve, noe som er godt over en knyttneve av det jeg får til hos DY (jeg er oppunder 1.90 høy). Tok et bilde med mobilkameraet som jeg håper å få lagt ut senere.
I luften er produktet ulikt. Gratis drikke og snacks er standard hos Southwest, og påfyll er ingen problem. Alkohol koster riktignok penger. Jeg nøyde meg med vann. Flighter på halvannen time er i mine øyne de verste. Man er ikke mentalt innstilt på en lengre flytur, så man begynner å kjede seg etter ca 50 minutter. Endte med at jeg tok en dupp, og våknet i det vi landet.
Bagasjen kom som den skulle, så da var det bare å ta seg til Delta for Check-in.
Mer følger!
Tidlig morgen i Dallas (DAL). Flyet står klart for boarding (beklager kvaliteten).
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25429&stc=1&d=1264094964
Fjell (uten snø - de med snø er i den andre enden av terminalen), samt Continental Express.
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25432&stc=1&d=1264096182
American Airlines er på vei et eller annet sted (flyet tok nettopp av, for de som vil hente info om hvor den dro ;)).
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25433&stc=1&d=1264096392
Faktisk ganske så vakkert med snø på toppene. Kaldt er det også, så ikke la dere lure av illusjoner om ørken, New Mexico og sand.
I Arizona White Mountains ca to timer unna er det erklært state of emergency etter at de har fått 4 ft sne den siste uken - så det er nok ikke helt normalt vær i ABQ heller!
Gleder meg til september.. Men bil og rundt i naturen.. Vet ikke om det blir Colorado eller Utah ??:rolleyes:
Flott rapport, virker som dette med gratis drikke og snacks er vanlig blant div. LCC i Statene.
Flott rapport, virker som dette med gratis drikke og snacks er vanlig blant div. LCC i Statene.
Gratis (alkofri) drikke har vel de aller fleste, om ikke alle, selskapene der borte?
Vet ikke om US Airways har endret policy....de tok i hvertfall i en periode betalt for allt....regner med at Alligent ogsaa tar seg betalt.....men ellers er det standard med gratis Te, Kaffe, Vann og Brus.....samt en eller annen form for "snack"....
Ps... De to nederste bildene i forrige post ble tatt i ABQ.
Innsjekk i ABQ gikk uten problemer, så også sikkerhetskontrollen. Ingen lounge på denne flyplassen, så da var det bare å finne seg en stol. Internet er gratis på flyplassen, men båndet er ikke særlig bredt. Tålmodighet er en dyd.
DL 1692 - ABQ-ATL
Priority boarding i USA er regelen, ikke unntaket (som i Europa). Flyet var forsinket inn, så ble derfor ca 30 min forsinket ut. En meget blid og trivelig flyvertinne kom rundt med drikke, tok jakker m.m. Da vi kom i luften, fikk vi tilbud om to forskjellige retter: pastasalat og kyllingwrap. Ettersom jeg hadde hatt pastasalat noen dager i forveien, følte jeg det var naturlig å velge wrap-en. Også den smakte godt, noe som får meg til å undre på hvorfor Delta ikke kjører kaldmat som måltid nummer to på IC, i stedet for den seige baguetten.
Flytiden var beregnet til 2 timer og 15 min, mye p.g.a. kraftig medvind. Akkurat som på forrige flight, ble det et par Gin & Tonic. Deretter fullførte jeg boken min og nøt utsikten. Mye urolig vær rundt oss med mektige skykonstruksjoner, men selve flighten var rolig. Inntil vi startet på innflyvningen. Da var det kraftig turbulens og mørke skyer overalt, men ikke verre enn det man opplever i KRS (i Fokker-fly) eller SVG på gode dager ;)
Til tross for forsinkelsen, landet vi på rute. Rett i SkyClub-loungen ved E-gatene, der jeg nå nyter gratis drikke og gratis Wi-Fi. Som jeg skrev i min oppsummering tidligere, er dette en klar fordel for Delta i forhold til Star Alliance sine US-lounger.
Nå er det ca 50 minutter til avgang, så jeg får vel tusle mot gate. Kameraet mitt har dessverre tatt kvelden, men jeg bruker mobilkameraet mitt så mye som mulig. Kvaliteten på disse bildene får vi ikke vite før jeg plugger i kabelen (som ligger hjemme).
DL 1692 - ABQ-DAL
DAL = Delta + Atlanta ? ;)
DAL = Delta + Atlanta ? ;)
Går fort i svingene når man er på tur ;)
Tilbake i Norge. Jeg nådde akkurat flyet i Paris, det gjorde ikke bagasjen. Siste oppdatering kommer i kveld.
Følger spent med.. Takk for topp rapportering so far..:up:
Min flight i mars var opprinnelig med Delta 763, men nå byttet til KL A332 på utreisen og DL B764 på returen.
Helt herlig, direkte sammenligning ;)
Her følger noen poster med bilder fra allerede omtalte flighter.
AMS-ATL DL 39 (http://forum.scanair.no/showpost.php?p=466166&postcount=1)
Ingen SAS-fyllingsgrad her i gården nei (hadde allerede tatt en slurk!) ;)
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25526&stc=1&d=1264783884
På plass i setet, menyen på fanget, knyttnevetest bestått.
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25527&stc=1&d=1264783884
Et annet "utsiktsbilde" fra min seteplass. Klassiske skinnseter. Mye handy lagringsplass i seteryggen.
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25528&stc=1&d=1264783884
ATL-ABQ - DL 1967
Beinplass på 3C på MD88. Ser verre ut enn det var + at jeg hadde fylt opp setelommen i overkant mye.
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25529&stc=1&d=1264784249
Gin & Tonic slår ALDRI feil i luften. For så vidt ikke på bakken heller. Det ble mange av de på denne flighten ;)
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25530&stc=1&d=1264784259
Flere bilder. Denne gang fra flightene som er omtalt her (http://forum.scanair.no/showpost.php?p=467833&postcount=21)
WN 3597 - DAL-ABQ
Jeg skrøt veldig av beinplassen ombord på denne Southwest-flighten. Her ser dere hvorfor. Forskjell på ord og handling, Bjørn Kjos ;)
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25531&stc=1&d=1264784670
Til å være "USAs svar på Norwegian" (i følge enkelte - skulle i så fall vært omvendt, Norges svar på Southwest), er det påfallende lite reklame på seteryggen...
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25532&stc=1&d=1264784644
DL 1692 - ABQ-ATL
Kan ikke klage på beinplassen på 1D i MD88.
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25533&stc=1&d=1264784657
Noen av skyformasjonene som senere kom til å skape forsinkelser i Atlanta (tatt under tidlig innflyvning). Vakkert er det.
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25534&stc=1&d=1264784669
Takke, venter spent på fortsettelsen...;)
DL 22 - ATL-CDG
Det ble noe venting ved gate før boarding kom i gang. Jeg var blant de første inn på flyet og fant raskt mitt sete 2C. Greit å sitte på midtgangseksjonen når man reiser alene, ettersom man da slipper å klarte over/bli klatret over når (toalett)behovet melder seg. Det blir fort et problem hvis man sitter ved vinduet.
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25537&stc=1&d=1264785383
Velkomstdrinkene ble servert, og det kan jo være verdt å merke seg at Delta kjører sparkling wine - ikke Champagne - på sine flighter. Smaken er uansett som baken, og jeg synes det smakte helt greit. Ikke like fullt glass som på veien over, men fullere enn "SAS-standarden".
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25535&stc=1&d=1264785114
"Flysokker" er noe av det jeg liker best ved å fly Business Class. Få av de trange, blodproppfremkallende sokkene, på med de magiske sokkene som gir god blodgjennomstrømning gjennom hele flyturen. Deltas sokker var i tillegg utstyrt med praktiske anti-skli "sugekopper" på undersiden. Har de tapt et søksmål etter at noen har sklidd på de gamle sokkene? ;) Uansett, en fin liten feature det der.
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25536&stc=1&d=1264785292
Knyttnevetester er bare såååå gammeldags. De som flyr Business Class eller bedre bør forholde seg til beinstrekktesten. Min ble bestått uten større problemer.
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25538&stc=1&d=1264785655
Vi forlot gaten på tid, men der sluttet også alt som hadde med "på tidtabell" å gjøre. P.g.a. rufsete vær i Atlanta var det begrensninger i trafikken inn og ut, noe som forplanter seg farlig fort på en slik flyplass. Etter ca 30 minutter uten noen bevegelse, kom kapteinen på høytaleren og informerte om at vi fortsatt hadde en 17-18 fly foran oss i køen for take-off. Jeg hadde lovet kroppen min å ikke sove overhodet fra jeg stod opp i Dallas til jeg hadde spist på vei til Paris, men når man bare venter på take-off, har kroppen en lei tendens til å bli trøtt - selv om man leser bok og lytter til musikk. Jeg klarte likevel å holde meg til vi kom i luften.
På grunn av det nevnte ruskeværet, ble det informert om at det kom til å gå noe tid før 'Fasten Seat-belt'-skiltet ble slått av. Kabinpersonalet startet på runden med hodetelefoner, drikker og snacks, men den urolige luften gjorde at kapteinen til stadighet måtte be alle om å sette seg. Omsider nådde vi roligere luft, og matserveringen begynte.
Etter å ha vært ganske uheldig med kyllingen sist, valgte jeg beef denne gang. Sidemannen min gikk for et såkalt "Quick-meal", noe som så ut til å være en lur beslutning. Ikke bare fikk han maten sin samlet - forrett, hovedrett og dessert - men han fikk det også før alle andre. Fra min posisjon på hans venstre hånd så maten rett og slett veldig smakfull ut. Det var en blanding av varm mat (suppe) og kalde retter (salat, roastbiff m.m.). Det hele var flott presentert, og jeg var rett og slett litt misunnelig der jeg satt og ventet på min forrett.
Akkurat da trillevognen nærmet seg meg, kom vi på ny inn i dårlig vær. Alle - inkludert kabinbesteningen - måtte feste setebeltet, og serveringen ble midlertidig stoppet. Jeg fikk da omsider min mat også, som for øvrig inneholdt mye av det samme som min sidemanns måltid (forrett med suppe, salat...), mens hovedretten var forskjellig. Denne gang smakte måltidet ganske bra, så jeg var kanskje i overkant kritisk i min dom over Deltas mat etter AMS-ATL flighten noen dager tidligere.
Mett og god satte jeg meg godt til rette med litt filmer og tv-serier. Som jeg har tidligere påpekt, synes jeg Delta overgår SAS i alt som har med multimediautvalg. Faktisk er SAS sitt filmutvalg ganske stusselig, synes jeg. Må være en lidelse å fly med SAS for de som flyr interkontinentalt flere ganger i måneden. Da er utvalget rett og slett ikke godt nok.
Litt søvn ble det også. Faktisk ganske mye til meg og non-flat-bed å være. Sov søtt gjennom hele frokostserveringen, og fikk sove i fred helt inntil final approach. Da ble jeg høflig vekket, setet ble plassert i sittestilling, men jeg fikk beholde pute og dyne. Vi landet på CDG ca kl 11:50, altså ca 40 minutter før min connection til OSL.
Alt i alt var det en fin flight, til tross for en god del turbulens underveis. Matkvaliteten var vesentlig bedre enn på første forsøk, men jeg holder fortsatt en knapp på at SAS sitt produkt er bedre.
Flott, "strekk-bena-testen" blir nytt begrep...:D
jcnorway
29-01-2010, 18:55
Takk for fin rapport med tilhørende bilder!
Nedenfor kan man se en amatør som forsøker seg på knyttnevetesten i Club World hos BA :rolleyes:
http://i316.photobucket.com/albums/mm321/jcnorway/New%20York%202009/DSC_1661.jpg
Vel vitende om at CDG er blant de verste flyplasser i verden når man skal kombinere dårlig tid med connecting flights i forskjellige terminaler, var det lett jogg ut av flyet i retning passkontrollen. Ble informert av purser om gate for AF 2474 til Oslo, så her var det bare å legge vei. Hadde jeg vært en person som var dårlig til beins, ville jeg aldri nådd flyet, men 5-6 boardingkort- og passkontroller senere, var jeg omsider på bussen som skulle ta oss ut til flyet. Trodde jeg. For vi skulle ikke ut til flyet. Etter å ha løpt rundt halve CDG, endte bussen opp med å kjøre tilbake der jeg kom fra, for så å parkere noen få gater unna Delta-maskinen som jeg nettopp hadde kommet inn med(!). Der gikk vi ut av bussen, opp trappene til gatebroen og ombord i flyet. Fransk effektivitet? :rolleyes:
Sete 2A var mitt for den siste delen av en relativt lang reiseuke. Fin midtkonsoll i midtsetet skaper en behagelig avstand til sidemannen. Kabinpersonalet kom rundt med både juice og Champagne - jeg valgte det førstnevnte. På tide med en detox etter mye flyalkohol ;)
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25540&stc=1&d=1264789786
Ettersom jeg 10 timer i forveien hadde hånet knyttnevetestens utdaterthet, var jeg nødt til å tenke kreativt nå som beinplassen var tilbake til det mer restriktive. Løsningen ble iPod-testen. Air France A320 bestod den sånn akkurat med litt velvilje.
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25541&stc=1&d=1264789875
På vei mot take-off la jeg merke til en uvanlig feit og svær maskin som stod parkert ved gate. Raskere enn Lucky Luke var jeg oppe med mobilkameraet og fikk knipset mitt første bilde av en A380. Store greier som jeg absolutt gleder meg til å fly med.
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25542&stc=1&d=1264789983
Deretter bar det opp i luften og retning nordover. Kabinpersonalet kom rundt med et matbrett med drikke relativt kjapt. Det ble 2 x Pepsi og et glass vann på meg. Måltidet var derimot ikke noe å skrive hjem om. Eller, det er jo akkurat det jeg har tenkt å gjøre. Ikke bare var det "gammel" mat (produsert 2 døgn tidligere, med utløp dagen etter), men det var også noe tørr og kald fisk, som slettes ikke smakte godt. Det ble mye brød, ost og smør på meg i stedet. Desserten var heller ikke så verst, men ikke i nærheten av brownies-ene som Delta vartet opp med. Only in America ;)
Ettersom boken min alt var ferdiglest, var det ikke mye annet å ta seg til enn å lese i AF-magasinet, samt kikke ut av vinduet. Der var det for så vidt litt av hvert å se på. I magasinet var det noe allá pin-up piker i nokså sensuelle stillinger, på grensen til seksuelt, som nok hadde skapt huskestue om det hadde vært i SAS Magasinet. Et fint tiltak på en kjedelig flight. Jeg fikk også knipset et fly som passerte under oss, og det var mye nærmere enn det bildet gir inntrykk av (ikke farlig nært, selvsagt).
http://forum.scanair.no/attachment.php?attachmentid=25543&stc=1&d=1264790285
Vi landet litt etter rute, men ikke noe å bry seg med. Oppsummert vil jeg si at Air France skuffet stort på matfronten. Som jeg har sagt før, så er det ikke noen heksekunst å lage god kaldmat, men det klarte altså ikke Air France å få til. Det er godt mulig at jeg bare var veldig uheldig, men jeg synes det er stusselig når de tyr til flere dager gammel mat i Business Class. Kjenner ikke til rutinen hos andre flyselskap, men det ville overraske meg om prosedyrene er de samme overalt.
Servicemessig var det ingenting å utsette på, men CDG er kun for spesielt interesserte. Prikken over i-en er når kabinpersonalet står og sjekker boardingkort og id når man går ombord - etter allerede å ha blitt sjekket seks ganger tidligere. Unødvendig samtidig som det skaper en utrolig treg boardingprosess.
Vel vel - det var altså min tur OSL-AMS-ATL-ABQ-DAL-ABQ-ATL-CDG-OSL med KLM, Delta, Southwest og Air France. Til den nette sum av 6.000 kroner var dette en kjempetur, men jeg er ikke overbevist om at jeg ville betalt 27.000 for dette produktet. Delta skuffet på noen området, men imponerte stort på andre. Air France var ingen god opplevelse, men de rammes nok litt av inntrykkene fra CDG, men jeg sov søtt under hele KLM-turen, så setekomforten må jo få godkjent der ;)
Tusen takk for alle rapporter. For 6.000 var dette helt topp. Jeg vil ha KL hele veien bortsett fra ATL-ABQ-ATL.. Så vi får se om jeg har lært å ta bilder og uploade senere. Men jeg har jo gode guruer som EB har...:lol:
Ble litt reisesyk da jeg så AF 380. Bare 42 dager igjen til den gaten. Heldigvis har jeg god tid mellom flightene slik at jeg kan nyte AF Salon også.
Nok en gang tusen takk.:up:
Takk for en velskrevet rapport :) For seks høvdinger gir jo dette god valuta for pengene. DL trenger nok en oppgradering av deres Business - seter. At AF ikke klarer å servere noe mer spennende mat til godt betalene passasjerer er overraskende. Hvordan var for øvrig belegget der framme mellom CDG og OSL ? Fikk du inntrykk av at ruten gikk bra eller motsatt ?
Hvordan var for øvrig belegget der framme mellom CDG og OSL ? Fikk du inntrykk av at ruten gikk bra eller motsatt ?
Det var vel kun to ledige seter foran i kabinen (fire eller fem rader), men da er blokkerte midtseter ikke inkludert i beregningen. Bak i flyet anslår jeg kabinfaktoren til et sted mellom 60-70%. Er vel ikke så verst det med tanke på at dette var fredag på vei til Norge midtvinters - vil anta at returen sikkert var smekkfull av romantisk innstilte nordmenn på vei til Paris.
At AF ikke klarer å servere noe mer spennende mat til godt betalene passasjerer er overraskende.
AF sin catering på intra-europeisk business suger og har gjort det i mange år
Da var første halvdel av min andre OSL-ABQ-OSL tur unnagjort. Noen korte kommentarer:
OSL-AMS (KLM):
Ingen priority boarding - eller det vil si at de annonserte det, hadde satt opp skilt for det, men GA valgte å starte med 'General Boarding'-køen mens kollegaen var opptatt med noe annet. Ingen stor greie, men merkelig prioritering uansett. Fikk pre-departure drinks, jakker ble hengt opp og aviser delt ut. Frokosten var grei (valg mellom vaffel og eggerøre) med kontinuerling påfyll av drikke.
AMS-ATL (Delta):
Heller ikke her klarte de å få til priority boarding. Minnet litt om opplegget med SAS-avganger fra CPH, der passasjerene er "boardet" før de går ombord. Det ble annonsert at BusinessFirst skulle boarde først, men når ingen sjekket passasjerene, lar ikke amerikanere med 150 håndbagasjekolli muligheten gå fra seg.
Nyere Business-seter enn sist jeg fløy, noe som hjalp en del på komforten. På rad 1 er det alltid fint å sitte for oss med lange bein, da det gir oss noen ekstra centimeter med beinplass utover det som beinstøtten gir. Samme prosedyre med pre-departure drinks, innsamling av jakker, utdeling av aviser etc. Maten var noe bedre enn sist, men synes ikke de klarer å gi kyllingretten noe særpreg som skulle tilsi at dette var BusinessFirst. Varme brownies er alene verdt å ta flyturen for ;)
Før landing var det en varm baguette med kalkun. Helt greit, men ikke noe mer. Burde være mulig å få til noe bedre enn det, synes jeg.
ATL-ABQ (Delta)
Omtrent identisk med forrige flytur(er), men med en særdeles trivelig purser ombord. Han fikk alle som satt i First i god stemdning, var flittig med drikkerundene, ja, i det hele tatt en kar som virkelig kunne jobben sin. Eneste som irriterer litt er at det ikke er strømuttak for pc i First, samt at passasjerer booket i F må betale for internet. Meningsløst! Nå skal jeg - med min stive billettpris på 5900 kroner - være litt forsiktig med å slakte den policyen, men hadde jeg betalt full pris, ville jeg reagert på å bli belastet for bruk av internet.