View Full Version : Overvekt til Haiti
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2803937.ece
Måtte betale 4000 for å hjelpe
Air France tok seg godt betalt for nødutstyr som skulle til Haiti.
Er da vel sånn at selv om man skal på hjelpearbeid må man betale overvekt!? Flyselskapet har jo sine regler å gå etter uansett... Er det mulig!!!!!
Er det egentlig spesielt overraskende? De måtte sikkert betale for flybilletten sin også, selv om de skulle drive hjelpearbeid.
Det kan vel være lønnsomt å spør først. Det er ihvertfall min erfaring.
Selv har jeg fått lov å ta med så mye jeg vil på SN Brussels når jeg skal til Sierra Leone.
Hadde de bare sørget for å tenke på dette på forhånd, og kontaktet noen litt "høyere" oppe hos AF kunne de sikkert fått en OK, men ingen av de front-linje-ansatte hos AF har adgang til å drive privat veldedighet med selskapets midler, på samme måte som kasseekspedienten på Rema ikke kan "drive privat veldedighet på jobb" og dele ut Remas bananer til de som ser sultne ut.
Helt heldige utfall får det ikke, men en seriøs hjelpeorganisasjon ville tenkt på dette på forhånd.
Jumper G5
16-01-2010, 17:20
Dette er storm i et vannglass. Et høflig brev til AF i etterkant, med kopi av dokumentasjon osv, vil nesten garantert føre til refusjon. De store organisasjonene har sikkert stående avtaler med selskapene eller IATA, mens de mindre eller de mer spontane må prøve å ordne opp i ettertid. No big deal, og "feil" å gå til media med dette selv om det kan forstås at vedkommede sikkert er opprørt i øyeblikket.
Sånn er det JoeW. Og Nettavisen skytter bom når de går løs på handlingagenten, inn kreving av overvekt er det handlingagenten som står for.
Men når det gjelder selve saken så er jeg ikke i tvil at det hadde løst seg om de på forhånd hadde tatt kontakt med AF. Omtrent hver eneste en som sjekker inn med aaaaalt for mye bagasje har kreative forklaringer på hvorfor akkurat de skal få det med seg gratis. Jeg har sjekket 100-vis av kilo som har gått til veldigdighet og svært mye av det har blitt sendt gratis fordi selskapet har vært kontaktet på forhånd.
Like irriterende som for US mlitære som skal ut av landet og inn i krigen, som nå må betale for sine ekstra bagger på sivile fly de må ta for å møte på møtesteder hvorfra de drar videre med fly til utlandet. Det rimer ikke helt på den patriotismen og støtten militæret har i samfunnet for øvrig.
Like irriterende som for US mlitære som skal ut av landet og inn i krigen, som nå må betale for sine ekstra bagger på sivile fly de må ta for å møte på møtesteder hvorfra de drar videre med fly til utlandet. Det rimer ikke helt på den patriotismen og støtten militæret har i samfunnet for øvrig.
Men de skriver vel en reiseregning, som alle andre, på reisen til møtestedet - og US Army etc bestiller vel billetter med flere bags om nødvendig.
Fryktelig...
At Air France kan ta seg betalt for noe sånt...
Jeg visste de var litt gjerrige der nede,
og spesielt på stolene på CDG,
men at de tar seg BETALT!
Fryktelig...
men at de tar seg BETALT!Så alle med gode formål skal fortelle om dem på check-in, og check-in-agentene skal avgjøre om det er et godt nok formål?
Tull og tøys .. les resten av postene.
Dette stemmer ikke. De fleste, om ikke alle, flyselskaper har egne regler for militære under ordre.
Dette er Deltas bestemmelse:
U.S. Military Customers on Military Orders 10 checked bags on Delta aircraft;
4 checked bags on Delta Connection carriers
Each bag at a maximum 100 lbs (45 kg) and 80 linear inches (203 cm) per bag
http://www.delta.com/traveling_checkin/baggage/baggage_allowance/index.jsp
Fryktelig...
men at de tar seg BETALT!
Som MOW skriver: les!
Air France tar seg betalt for overvekt, akkurat som alle andre. Air France hadde helt sikkert(!) gitt dette gratis om de hadde fått forespørsel på forhånd. Du kan ikke bare møte opp på flyplassen og regne med at du får med deg alt mulig gratis bare fordi du skal ett eller annet viktig ett eller annet sted i verden.
Utflyttet
16-01-2010, 19:40
Erfaringen min er det samme med Haydom som jeg har en del med å gjøre i Tanzania, om man forklarer sine ærend på forhånd og snakker med noen andre enn førstelinje og sukrer historien med å spre selskapets navn litt rundtom, så er det imponerende hvilke dører som åpner seg.
Kan i samme slengen nevne at en av forumets lilla menn har god erfaring med å skufle uhjelps-utstyr for meg til Tanzania, og at de gjør en glimrende jobb. :)
-A
Den gang jeg var på intervju hos Kenya Airways, sa han som intervjuet meg at de fikk veldig veldig mange forespørsler om ekstra bagasje for alle mulige typer veledige formål. Svaret var nei. Flyselskapet driver kommersiell business, og er ingen veledighetsbedrift.
Jeg synes det er en grei holdning egentlig, men ett og annet unntak bør vel gjøres. Og det gjøres nok også i KQ. Men skal man sende med store mengder bagasje til alle som skal til fattige land, ja da blir det dyrt for flyselskapene.
I dette tilfellet med hans som skulle til Haiti, så kom vel dette så brått på, at han ikke har hatt tid til å sende forespørsel til flyselskapet på forhånd. Hvis han er derfra, så er det sikkert mye annet som har flydd rundt i hodet hans i disse dager. Om ikke den som satt på innsjekk kunne ta en avgjørelse om gratis overvekt, så var det sikkert andre på jobb som kunne gjort det. Det er tross alt en ganske uvanlig og dramatisk situasjon der nede nå, og jeg er litt overrasket over at han måtte betale.
Det er tross alt en ganske uvanlig og dramatisk situasjon der nede nå, og jeg er litt overrasket over at han måtte betale.
Fortsatt riktig måte å gjøre på her, er å betale, for så å ta dette i etterkant.. å henge ut handlingselskapet / de ansatte for flyeselskapet for at de gjør jobben de er satt til å gjøre er rett og slett latterlig.. det samme sies om journalisten som har laget denne artikkelen.. virker som det er uvanlig mye uthengning av flyselskap og handlingselskap i avisene om dagen, hvor man ikke ser helhetsbilde men trekker frem enkelte situasjoner..
I dette tilfellet med hans som skulle til Haiti, så kom vel dette så brått på, at han ikke har hatt tid til å sende forespørsel til flyselskapet på forhånd. Hvis han er derfra, så er det sikkert mye annet som har flydd rundt i hodet hans i disse dager.
Han hadde tydeligvis ikke så mye annet i hodet at han ikke tenkte på å ringe til avisen så den går jeg ikke på.
Om ikke den som satt på innsjekk kunne ta en avgjørelse om gratis overvekt, så var det sikkert andre på jobb som kunne gjort det.
Det er ikke sikkert det. Regner med at dette var tidlig på morgenen og da har neppe stasjonssjefen våknet enda.
Tror nok at alle reiseselskaper tenker kun penger, og ikke bruker sunn fornuft. Selv har jeg billett til ferie på Haiti om 1 uke, og har prøvd å kansellere turen. Reiseselskapet sier blankt nei, de henviser til kanselleringer mellom 0-15 dager før avreise...osv..de mener det er trygt, ingen nordmenn er skadet eller savnet...javel ja..Jeg har iallefall ikke lyst å reise til et område med nød,død, epedemier, eller se mennesker som er i sin største sorg og jeg får meg ikke til å gå rundt der som en lykkelig nordmann som skal nyte en ferie. Det er på tide at reiseselskapene begynner å vise skjønn, og bruke menneskelig fornuft istedet for kun penger i slike situasjoner.
Om ikke den som satt på innsjekk kunne ta en avgjørelse om gratis overvekt, så var det sikkert andre på jobb som kunne gjort det.
Nei, det er det nok ikke uansett. Nå står det ikke hvor mange kilo det dreier seg om, men de fleste flyselskaper aksepterer ikke som overvekt mer enn et visst antall kilo uten at det er søkt om plass på forhånd. Dette synes å dreie seg om et betydelig antall kilo til en flight som trolig allerede er breddfull.
Selv en stasjonssjef har begrenset myndighet - spesielt når det grenser over på andres ansvarsområder.
Tror nok at alle reiseselskaper tenker kun penger, og ikke bruker sunn fornuft. Selv har jeg billett til ferie på Haiti om 1 uke, og har prøvd å kansellere turen. Reiseselskapet sier blankt nei, de henviser til kanselleringer mellom 0-15 dager før avreise...osv..de mener det er trygt, ingen nordmenn er skadet eller savnet...javel ja..Jeg har iallefall ikke lyst å reise til et område med nød,død, epedemier, eller se mennesker som er i sin største sorg og jeg får meg ikke til å gå rundt der som en lykkelig nordmann som skal nyte en ferie. Det er på tide at reiseselskapene begynner å vise skjønn, og bruke menneskelig fornuft istedet for kun penger i slike situasjoner.
Snodig.
Om ei uke er det vel fint lite som tyder på at det er mulig å reise til Haiti. Av en eller annen grunn er det ikke noe offisielt reiseråd (http://www.landsider.no/traveladvice/) for Haiti (http://www.landsider.no/land/haiti/). Det burde jo uansett være mulig å få avbestilt ei reise som skal til et land uten fungerende hoteller og uten noen åpen flyplass.
Jeg antar det dreier seg om overvekt a 275 kroner/kiloen, med mindre Haiti har piececoncept, hvilket meget godt kan hende - da er det snakk om betraktlig flere kilo ekstra...
Snodig.
Om ei uke er det vel fint lite som tyder på at det er mulig å reise til Haiti. Av en eller annen grunn er det ikke noe offisielt reiseråd (http://www.landsider.no/traveladvice/) for Haiti (http://www.landsider.no/land/haiti/). Det burde jo uansett være mulig å få avbestilt ei reise som skal til et land uten fungerende hoteller og uten noen åpen flyplass.
Problemet er at jeg skal på en reise med Cruise i vestlige karibien. I vårt program skal vi være en dag på Haiti, på Labadee som ligger 4 mil fra Port au Prince. Jeg kan ikke se gleden av å ligge på en strand så nært et katastrofeområde, eller seile med et cruiseskip rundt Haiti når jeg vet hva som skjer der. Her er svaret jeg fikk fra Rccl;
"Midt oppe i denne tragiske hendelsen, er vi glade og takknemlige for at
RCCLs private destinasjon på Haiti, Labadee, ikke ble berørt av jordskjelvet. Alle ansatte på destinasjonen er i god behold, og det er heller ikke rapportert om noen personskader blant disse.
Den første, foreløpige gjennomgangen av selve området viser at det ikke er
berørt av skjelvet. Det er heller ikke påvist noen form for materielle skader på bygg og infrastruktur. Det er planlagt en grundigere gjennomgang av området og fasilitetene i løpet av dagen i dag.
Det var ingen skip på Labadee da skjelvet rammet, og neste planlagte anløp
er Independence of the Seas som er ventet å legge til fredag 15. januar. RCCL
har nå økt sikkerhetstiltakene på Labadee, og følger utviklingen av situasjonen
løpende.
Flott om dere kan bekrefte kanselleringen, jeg har ikke kansellert den
enda."
Jeg synes menneskelige hensyn burde talt mer enn profitt her. Jeg valgte å avbestille.
Dette stemmer ikke. De fleste, om ikke alle, flyselskaper har egne regler for militære under ordre.
Dette er Deltas bestemmelse:
http://www.delta.com/traveling_checkin/baggage/baggage_allowance/index.jsp
Da var det snakk om et eller annet spesifikt amerikansk selskap. Eller kanskje de fleste selskapene snudde da de forsod hvor dårlig reklame det kom til å innebære for de da nyhetene tok tak i saken i fjor/forfjor?.
Problemet er at jeg skal på en reise med Cruise i vestlige karibien. I vårt program skal vi være en dag på Haiti, på Labadee som ligger 4 mil fra Port au Prince. Jeg kan ikke se gleden av å ligge på en strand så nært et katastrofeområde, eller seile med et cruiseskip rundt Haiti når jeg vet hva som skjer der. Her er svaret jeg fikk fra Rccl;
Hvorfor avbestille i grunnen? Stranden og området hvor RCCL er, befinner seg store avstander fra bildene du ser på nyhetene. Du skal jo ikke sove der, men kun være noen timer i land(noe du forøvrig selv velger om du vil da du ikke trenger å forlate båten). Og er ikke mye som kan få blitt ødelagt der uansett, er strand, et par brakker og palmer.. resten har RCCL med seg i båten og frakter inn til land. Tro meg, området der er fantastisk, så å avbestille er ikke særlig smart.. Og man seiler ikke rundt og ser Haiti, så det er ikke noe fare :) Har tatt samme turen selv, hvis det er den innom Puerto Rico og St. Maarten du skal innom?
Hvorfor avbestille i grunnen? Stranden og området hvor RCCL er, befinner seg store avstander fra bildene du ser på nyhetene. Du skal jo ikke sove der, men kun være noen timer i land(noe du forøvrig selv velger om du vil da du ikke trenger å forlate båten). Og er ikke mye som kan få blitt ødelagt der uansett, er strand, et par brakker og palmer.. resten har RCCL med seg i båten og frakter inn til land. Tro meg, området der er fantastisk, så å avbestille er ikke særlig smart.. Og man seiler ikke rundt og ser Haiti, så det er ikke noe fare :) Har tatt samme turen selv, hvis det er den innom Puerto Rico og St. Maarten du skal innom?
Har stor forståelse for rampen her. Selv om det ikke bidrar mye med å holde seg hjemme eller erstatte denne turen med en annen, så ville jeg selv finne det feil å ligger på en strand og late som livet er fantastisk når jeg vet at kun få mil unna, så leter mennesker etter sine døde og savnede. At mennesker kjemper for sine liv, mens en ligger der med drinken i hånden og later som ingenting. Respekt til deg rampen for dette lille, men symbolske valget.
Har stor forståelse for rampen her. Selv om det ikke bidrar mye med å holde seg hjemme eller erstatte denne turen med en annen, så ville jeg selv finne det feil å ligger på en strand og late som livet er fantastisk når jeg vet at kun få mil unna, så leter mennesker etter sine døde og savnede. At mennesker kjemper for sine liv, mens en ligger der med drinken i hånden og later som ingenting. Respekt til deg rampen for dette lille, men symbolske valget.
større bidrag å være der nede, og gi de beboende som jobber der noe å gjøre, og en inntekt etter min mening men.. kan vel bare være meg.. innfødte som jobber der og selger ting de har laget selv, og er avhengig av turister for å kunne selge det de har laget..
Jeg kunne godt valgt å reise dit, og levd livets glade dager. Men pga utsendt tsunamivarsel, faren for nye jordskjelv og faren for epedemier gjør at jeg heller velger å holde meg hjemme. Om jeg hadde reist ned dit, kunne jeg neppe bidratt med noe i det heletatt, Labadee er ei privat øy uten noe særlig bebyggelse. Så mitt valg er av egen sikkerhet.
Superhai
17-01-2010, 11:40
At mennesker kjemper for sine liv, mens en ligger der med drinken i hånden og later som ingenting. Respekt til deg rampen for dette lille, men symbolske valget.
Merkelig argument, det er bedre om man koser seg med en drink lenger unna? Selv om mange av dise hotellene stort sett sender inntektene ut av landet til sine eiere stort sett i USA, så bidrar de likevel med arbeidsplasser og skatt til landet de driver i. Så om alle avbestiller så vil de sannsynligvis bli permitert og må finne jobb i de værre rammede stedene av landet.
Men jeg forstår rampens argument om sikkerhet, det er klart at risikoen for etterskjelv er til stede.
Når det gjelder overvekt for nødarbeid, så er det ikke uvanlig at flyselskap gir litt ekstra, så fremt man avtaler på forhånd. Men det er veldig mange hjelpearbeidere som reiser med flyselskap til alle årets tider, (det er nød mange steder som avisene ikke skriver om og) og de må forholde seg til de samme reglene som alle andre passasjerer.
Tror nok at alle reiseselskaper tenker kun penger, og ikke bruker sunn fornuft. ....
... Det er på tide at reiseselskapene begynner å vise skjønn, og bruke menneskelig fornuft istedet for kun penger i slike situasjoner.
Jeg tror nok at du generaliserer alt for mye. Jeg har jobbet direkte med mange flyselskaper og mange av de norske reiseselskaper og dette stemmer bare ikke.
Enhver kommersiel virksomhet tenker selvfølgelig først på penger men å påstå at det ikke utvises skjønn er bare feil. Men det jeg opplever veldig ofte er at passasjer krever at vi "viser skjønn" fordi de syns akkurat de fortjener det og "vi" bare tenker penger.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3471222.ece
Ti mil utenfor katastrofeområdene i Haiti nyter cruisepassasjerene fortsatt det gode tropeliv. Cruiseturismen får støtte av Haitis FN-representant.
Virker som du ikke er den eneste som har dette synet på saken Rampen. Men som det også står, flere sider av saken :) da spesielt økonomiske i forhold til Haiti og inntekter
Happyflyer
19-01-2010, 00:29
Merkelig at det ikke kommer frem av artikkelen at RCCL har gitt 1000000$ til prosjekter i Haiti, og at de har med seg mat og drikke.
Merkelig at det ikke kommer frem av artikkelen at RCCL har gitt 1000000$ til prosjekter i Haiti, og at de har med seg mat og drikke.
Merkelig? I alle dager...siden når har det blitt merkelig at journalistene kun fokuserer på det negative? ;)
Hvorfor skulle rccl stoppe å gå dit? Det vil jo bare gjøre ting ennå værre. At den enkelte reisende får ta sitt valg er greit nok. Haiti trenger all den trafikken de kan få, både før og etter jordskjelvet. Flott at selskapet bidrar med både penger og proviant.
Jeg synes menneskelige hensyn burde talt mer enn profitt her. Jeg valgte å avbestille.
'Menneskelige hensyn' er her å ta fra en haiter den jobben han desperat trenger. Det kan virke brutalt, men de lokale er avhengige av inntektene seilingene gir, og blir disse borte er det neppe annet arbeid å få. Så jeg vil si, nyt ferien, ikke tenk for mye på det som foregår på den andre siden av øya, og gi heller litt ekstra tips eller bidra til innsamlinger som helt sikkert blir holdt ombord.
Som Freddie Mercury sang etter at han visste at han skulle dø: The Show Must Go On ....
Happyflyer
19-01-2010, 00:45
Merkelig? I alle dager...siden når har det blitt merkelig at journalistene kun fokuserer på det negative? ;)
Sant det. Men jeg mener en avis burde gjøre grundig research før de går ut å sværter et selskap, som de gjør her.
Dere skulle bare VISST hvor mange forespørseler det kommer om å få slippe å betale overvikt i forbindelse med veldedighet. Nå som det finnes hundrevis av ideelle organisasjoner og haugevis av private barnehjem og andre private veldedighetsprosjekter, så kan ikke flyselskapene gi gratis transport av mennesker og gods til alle som spør. SAS har f.eks. valgt å støtte Redd Barna og Norwegian jobber med UNICEF. Jeg vil tro de aller fleste andre får nei, og må betale for seg som alle andre. Så får de heller samle inn penger fra sine givere for å betale det det koster
Dere skulle bare VISST hvor mange forespørseler det kommer om å få slippe å betale overvikt i forbindelse med veldedighet. Nå som det finnes hundrevis av ideelle organisasjoner og haugevis av private barnehjem og andre private veldedighetsprosjekter, så kan ikke flyselskapene gi gratis transport av mennesker og gods til alle som spør. SAS har f.eks. valgt å støtte Redd Barna og Norwegian jobber med UNICEF. Jeg vil tro de aller fleste andre får nei, og må betale for seg som alle andre. Så får de heller samle inn penger fra sine givere for å betale det det koster
Ja det kommer nok en hel masse spørsmål.
Selv har jeg forsøkt å få tillatelse å sende noen ekstra kilo når kons reiser til Sierra Leone om noen dager. Men etter et stort antall telefonsamtaler har jeg fortsatt ikke truffet noen som har tillatelse til å innvilge det. Flaskehalsen er mellom Oslo og London. videre ned er det 40 kilo med BMI.
Nå har vi gitt opp, og lar noe bli hjemme.