PDA

View Full Version : Trip report til Helsinki 8.-10.jan 2010

barca
16-01-2010, 01:44
Jeg og en annen kompis hadde en helgetur til Helsinki, Finland i helga 8.-10.jan.2010. Vi bestemte allerede tirsdag 05.jan for en spontantur til Helsinki pga januarsalg, billig hotell og flybillett.

08.jan 2010 reiste jeg først KRS-CPH først 06:35 om morgenen med Canadair Regional Jet 900 med SAS som gikk i tide. Jeg satt i klasse P, altså Economy Extra. Satt i plass 3A med god beinplass. De første 8-9 radene var reservert til Business og Economy extra class. Gjett hvor mange som satt i de to klassene i flyet? Kun meg. HAHA!! Jeg ble behandlet som en konge helt fremme. Ble servert en god frokost med 3 varme rundstykker med ost, skinke og syltetøy med juice og yoghurt. Så fikk jeg servert en liten flaske hvit vin på 1,875 dl som jeg drakk og to småflasker med vodka og whisky som jeg tok med. Flyvertinnen var såpass grei at jeg fikk ta med de to småflaskene. Kan tippe at det var rundt 50 stk som satt bare i Economy Class, altså +/-90 % av plassene var tatt i den laveste klassen. Mange av dem som fløy Economy Class var dress kledde menn og forretningsfolk. Rart at veldig mange forretningsreisende bare reiser med Economy Extra.

Ankom CPH 1 time senere. Etter å ha kikket litt i butikkene på Kastrup der det var lite salg så gikk turen til Diners Lounge og slappet av der blant annet på massasjestolene som var der. Tror det var Servisair som drev loungen som og ble blant annet brukt av Aerofloat, Turkish Airlines og et par til flyselskaper. Var herlige massasjestoler og. La merke til at det antakeligvis var sikkert to norske tjenestemenn satt sammen med en afrikaner som sikkert skulle transporteres fra Europa/Schengen. Drakk bare et glass vin der før jeg gikk videre mot Helsinki flyet.

CPH-HEL flyet som gikk kl.09:35 tror jeg var enten en MD81 eller MD82 flytype. –jeg satt i klasse P i SAS flyet. Uansett var det bare to personer som satt i Economy Extra og null i Business class. Det var vel sikkert 80-85% fullt i Economy Class. Det var ei dame som satt seg nesten helt fremme i begynnelsen, men hun ble jaget bak i flyet så fort flyvertinnene fant ut at hun hadde satt seg helt feil. En annen episode var at det midt under flyturen kom en gammel mann og satt seg på Economy Extra setene. Det virket som at han ikke brydde seg om reglene og at han ga blaffen i alt. Så jeg måtte be ei flyvertinne fjerne han gamlingen tilbake til hans opprinnelige plass. Det gjorde de og den eldre herren satt på sin plass igjen. Uansett så satt jeg på plass 5A og han andre i samme klassen på plassen foran meg. Det var faktisk en forretningsreisende. Tror det var 7-8 første radene var bare for Business og Economy Extra Class. Må si her og at det var veldig mange forretningsfolk som satt i vanlig Economy Class. Sikkert finanskrisen som har satt stopper på kjøp av dyre fleksible billetter. I løpet av flyturen fikk jeg servert veldig god laks med potetsalat, juice og en slags fruktpudding som dessert. Veldig bra kald mat. I flyet ble jeg og servert masse drikke. Drakk tre småflasker av liquids før flyet landet. Fikk med meg et par småflasker liquids som gave som jeg kunne kose meg med senere fra ei hyggelig flyvertinne. Flyet landet i HEL i tide i hvert fall.

Hotellet vi bodde på heter Hilton Helsinki Strand hotell (5*) som er 10 minutter gangavstand til sentrum. Vi betalte 550 kr natta i en twin beds room inkludert frokost, altså januar salg hos flere Hilton hoteller rundt forbi i verden (gjelder ikke alle Hilton hoteller). Frokosten var konge i det Hilton hotellet. Vi valgte å dele rom, altså så betalte vi totalt 550 kr hver for de to nettene. Prisen var det samme dersom man var bare en mann som overnattet i et rom. Vi tenkte mer slik at dersom vi overnatter på samme rom så får frigjør man en god del penger til shopping og festing osv. Det eneste vi brukte hotellrommet til var bare til å sove og et mini vorspiel som vi hadde på lørdag pga å drikke opp all drikke som jeg hadde fått på føyet til Helsinki.
Kompisen min kom til Helsinki veldig sent om kvelden på fredagen pga forsinket fly fra København, rundt midnatt og etter at han kom til hotellet rundt kl.01 så var det bare til å gå rett ut og sjekke nattelivet i Helsinki den kvelden. Vi drog til en klubb som heter Apollo som typisk er en plass for folk over 25. Lørdagen ble brukt til shopping på dagtid og middag og sjekke nattelivet om kvelden. Vi gikk til en klubb som heter Tiger i Helsinki sentrum. Masse bra babes der. Kan si det sånt. Mannfolka i den klubben der er typisk var typisk 24+ mens damene var vel fra 22+. Søndagen 10.januar ble brukt til å kikke litt i sentrum og se på den kjente katedralen som er midt i sentrum. Tror katedralen heter Helsinki cathedral, altså en av de mest kjente severdighetene i Helsinki sammen med et fort som er 15 minutter utenfor byen med båt. Siden det var -15 grader ute i Helsinki så droppet vi båtturen til fortet.

Vi ankom Vantaa flyplass rundt kl.16 med de gule taxiene som koster 25 Euro for 2 personer. Det var bare til å sjekke seg inn, kikke litt i butikkene og vente på at flyet skulle ta av.

HEL-OSL flyet som var av en MD-90 type av Blue 1 kl.17:50 søndag 10.januar var så å si full i Economy Class, det satt tre personer i Business Class og fire personer i Economy Extra Class. Felles for de to øverste klassene var at det ikke var noen forretningsreisende som satt der, men bare vanlige folk som sikkert hadde brukt billige Eurobonus poeng. Jeg satt i klasse P, sete 5F og de 5-6 første radene var satt av til de to øverste klassene. Flyet tok av etter 30 minutters forsinkelse. Maten som ble servert var juice, makaroni med potetsalat og finsk sjokolade (Karl Feizer) som en slags dessert. Veldig dårlig mat. Begrenset litt med drikkinga i dette flyet så nøyde meg med to gratis liquids og en liten flaske hvitvin. Reisefølget valget å reise i vanlig Economy Class. Ankom OSL 30 minutter forsinket og etter å ha kjøpt Taxfree varer på Gardemoen så var det bare til å sende bagasjen videre til Kristiansand flyet.

OSL-KRS gikk kl.20:05 som planlagt i en Boeing 737-500 fly der sikkert 85 % kabinfaktor i flyet og ankom Kjevik som planlagt.

Oppsummering:
Jeg betalte 350 kr for å fly i klasse P, altså Economy Extra med SAS og Blue 1 fra Kristiansand til Helsinki mens reisefølget betalte 320 kr for den samme turen fra Oslo. Jeg ble belastet 8000 Eurobonus poeng for turen mens reisefølget ble belastet 6000 poeng. SAS Eurobonus hadde tilbud til bl.a. Helsinki i perioden 15.des-14.jan så det var naturlig å bruke poengene dit siden jeg aldri hadde vært der før. Det var spennende å fly i klasse P til Helsinki med tanke på at man får gratis mat og drikke slik man gjorde det i gamle dager med SAS (nå ser jeg bort fra frokosten i innenriksflyvninger i Norge). Har reist en gang før i klasse P i Europa og det var til Stockholm i fjor sommer. Da var det også tilbud på å bruke Eurobonus poeng hvor det bare kostet 8000 poeng i Economy Extra klassen. Dessuten er det minst like dyrt eller dyrere å reise til Helsinki som til for eksempel Barcelona, Roma, Athen osv. Da er det verdt å bruke Eurobonus poeng til Helsinki i hvert fall og få mest mulig luksus ut av det. Jeg ville aldri ha betalt 2000-3000 kr for en flybillett til Helsinki. Dessuten var det herlig å betale 350 kr for flybilletten noen dager på forveien. Og ikke minst at dersom man får fly utenom Oslo fra en annen plass i Norge så er det herlig å fly i klasse P med tanke på servicen og mat og drikke man får i flyet. Hadde jeg fløyet via OSL både til og fra destinasjonen så ville man opplevd litt mindre luksus med tanke på at innenriksflyvningene til SAS i Norge er ingenting. Nå valgte jeg en rute som gjorde at jeg fikk gratis mat og drikke i flyturene 3 av 4 ganger. Hadde det for eksempel vært 2 av 4 ganger så hadde jeg sikkert valgt Economy class billett. Skal ha mest valuta for poengene.

Jeg ville aldri brukt Eurobonus points på Economy Extra eller Business class til Europa generelt og muligens Economy Class siden man får ingen komfort med å fly de klassene i Europa. Jeg bryr meg dessuten ikke i å komme inn i business lounges til flyselskapene siden jeg har Diners og Eurocard Gold kort fra før av og da kommer jeg inn i mange forskjellige lounges i verden. Dessuten er det heller ikke viktig å få gratis mat og drikke i flyet heller. Kan likeså godt kjøpe en del mat og drikke for eksempel 150-200 kr og da er det langt billigere å fly med Economy Class enn de to andre klassene til SAS. Det beste er å bruke Eurobonus points på dersom man skal til de nordiske landene eller Baltikum når det er tilbud på å bruke Eurobonus points eller til Svalbard for da får man mer valuta for poengene. Minst like dyrt eller noen gang dyrere å reise til disse plassene enn generelt i Europa. Jeg gidder for eksempel ikke å bruke masse poeng bare for å komme til for eksempel London, Roma, Barcelona eller Oslo for jeg vet at jeg kan gjøre en vanlig flybillett til en billig penge til disse plassene.

Someone
16-01-2010, 08:25
Fin rapport. Var selv i Helsinke for en måned siden og var innom både Apollo og Tiger :D

gardkarlsen
16-01-2010, 08:49
Bra jobba med rapporten :-) Men vi skulle gjerne også sett noen bilder fra flyturene ;-)

Når det gjelder Diners loungen: du skriver at den blir brukt av Turkish Airlines. Men er er ikke Turkish Airlines en del av StarAlliance? Da benytter vel de også SAS loungen i København.

pingo
17-01-2010, 07:09
Tak for en spændende trip report. Skal selv en weekend tur til Helsinki senere på året og har også benyttet mig af Hiltons januar udsalg til et ophold på Hilton Strand. Så det var interessant læsning .

Servissair / Diners loungen i CPH har jeg benyttet masser af gange. Udover massage stolene er der også et separat rygerum. Og mig bekendt er det faktisk det eneste sted tilbage airside i CPH hvor man må ryge . Det kan man så synes er en god eller dårlig ting alt efter indstilling.. ha,ha.

barca
17-01-2010, 15:47
Fin rapport. Var selv i Helsinke for en måned siden og var innom både Apollo og Tiger :D

Kan nevne det at på Tiger så klarte garderobe vakten å rote vekk vinter frakken min. Etter 20 min venting fant de den, men da hadde de hengt den i feil nummer henger. Måtte bevise at det var min frakk ved å si at det var kamera i den.

barca
17-01-2010, 15:54
Tak for en spændende trip report. Skal selv en weekend tur til Helsinki senere på året og har også benyttet mig af Hiltons januar udsalg til et ophold på Hilton Strand. Så det var interessant læsning .

Servissair / Diners loungen i CPH har jeg benyttet masser af gange. Udover massage stolene er der også et separat rygerum. Og mig bekendt er det faktisk det eneste sted tilbage airside i CPH hvor man må ryge . Det kan man så synes er en god eller dårlig ting alt efter indstilling.. ha,ha.

Må bare nevne at Hilton hoteller er jo kjent for bra service og veldig god frokost. De har vel så og si alt av det du måtte ønske deg til frokosten. Frokosten på Hilton strand var jo veldig bra.

Servissair / Diners loungen i CPH var helt grei. Massasjestolene i loungen var bra. Jeg benyttet ikke av røykerommet pga at jeg har sluttet å røyke for en del måneder siden. Usunt. Men utvalgmessig av mat og slikt var ikke all verdens, bare boller, rundstykker og en del pålegg. Man kunne og forsyne seg med øl og vin. Si det på den måten, bedre utvalg av frokost mat på hoteller enn i Diners loungen. Nå vet jeg ikke hvordan det er med mat og slikt midt på dagen. De hadde ihvertfall ikke spritservering om morgenen. Det begynte de med kl.10 og da hadde jeg allerede reist til Helsinki. Jeg mener og at internet surfing i en lounge burde vært gratis på stasjonære PCer.

Jeg er bare spent på hvordan Diners loungen er i flyplassene til Newcastle og Dubai. Skal bruke dem i nærmeste fremtid.

barca
17-01-2010, 16:29
Bra jobba med rapporten :-) Men vi skulle gjerne også sett noen bilder fra flyturene ;-)

Når det gjelder Diners loungen: du skriver at den blir brukt av Turkish Airlines. Men er er ikke Turkish Airlines en del av StarAlliance? Da benytter vel de også SAS loungen i København.

Hei Gard. Lite med bilder fra flyturen. Eller heller sagt av veldig dårlig kvalitet fra mobilkameraet. Får se om jeg laster dem opp i det hele tatt. Når det gjelder Diners loungen så kan det godt være at jeg tok feil av at det blir brukt av Turkish Airlines reisende også. Husker ikke alle de 4-5 flyselskapene som bruker den loungen, men Aerofloat var en av dem ihvertfall.

pingo
07-02-2010, 14:07
Når det gjelder Diners loungen så kan det godt være at jeg tok feil av at det blir brukt av Turkish Airlines reisende også. Husker ikke alle de 4-5 flyselskapene som bruker den loungen, men Aerofloat var en av dem ihvertfall.

Bare en lille follow up. Var forbi Diners loungen i weekenden. De fly selskaber der benytter den er ( i alt fald i følge skiltet udenfor) : Aeroflot, Finnair og China Airlines. Men lagde mærke til at Finnair også er nævnt på skiltet uden for Novia.

pgaa
07-02-2010, 21:03
Flott rapport dette her...