PDA

View Full Version : Lufthansa pilots ballot for strike action

sail4fun
15-01-2010, 20:51
Skvatt litt når jeg så denne siden jeg skal ut med LH om et par uker.
Sommer'n 2008 så var det vel også streik i LH (regional?) om jeg husker rett.

Pilots at German flag-carrier Lufthansa are being balloted for industrial action after long-running talks on pay and conditions failed to reach a settlement.

The pilots' union Vereinigung Cockpit has opened a ballot today which will close on 17 February.

It has invited participation from Lufthansa, Lufthansa Cargo and Germanwings air crews - some 4,500 pilots in total.

http://www.flightglobal.com/articles/2010/01/15/337226/lufthansa-pilots-ballot-for-strike-action.html

DCHalvorsen
15-01-2010, 21:36
Sommeren 2008 var det City Line som streiket. Jeg ble selv rammet av den mens jeg var i Moskva og skulle fly via Frankfurt til Bergen, men jeg ble der og da booket om med Aeroflot og SAS via Stockholm.

I følge Financial Times Deutschland dreier det seg nå om et lønnskrav på 6,4 %. Pilotene kan imidlertid gå med på et nulloppgjør dersom de får garantier for at "billigdatterselskaper" ikke overtar ruter som flys av LH nå.

http://www.ftd.de/unternehmen/handel-dienstleister/:lufthansa-piloten-entscheiden-ueber-streik/50060767.html

DCHalvorsen
17-02-2010, 09:13
"Reisende må innstille seg på kaos på tyske flyplasser. Lufthansa står foran den største streiken i selskapets historie. I følge en avisartikkel vil pilotforeningen Cockpit stemme for arbeidskonflikt som kan begynne allerede i denne uken"

skal vi tro online-utgaven av der Spiegel

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/0,1518,678361,00.html

RIBRO
17-02-2010, 14:08
Og da ser det ut som om det blir streik:

Information on the pilot strike announcement

Due to a strike which has been announced by the pilots union “Vereinigung Cockpit” (VC) from 22 February 2010 to 25 February 2010 Lufthansa expects heavy influences to its flight operations.

If you have booked a Lufthansa Flight on 22 February 2010 – 25 February 2010 but prefer to change your travel plans, Lufthansa offers one rebooking free of charge to another Lufthansa flight before 31 March 2010 under the condition that your origin and destination remain unchanged.

Current information on daily flight operations can always be found under Arrival & Departure

Lufthansa regrets any inconvenience to Lufthansa passengers caused by the strike and will do its utmost to reduce the impact for travellers.

www.lufthansa.com

Får håpe dette løser seg asap og at pilotene kommer til fornuft.

FlyHi
17-02-2010, 14:12
Og da ser det ut som om det blir streik:

www.lufthansa.com

Får håpe dette løser seg asap og at pilotene kommer til fornuft.

Eller LH kommer til fornuft... Der er vel to parter om at forhandle her...

Kan ikke forstå hvorfor tendensen er at hver gang arbejdsgiver og arbejdstager i flybranchen ikke kan blive enige, så er det pr. definition arbejdstager der gør noget forkert og skal rette ind.

Men det er jo nok bare holdningen i vores nordiske diiscount-samfund. bare man kan flyve for en krone, så pyt med de ansattes vilkår :cry:

RIBRO
17-02-2010, 14:15
Enig FlyHi - det er to parter her. Begge må komme med fornuft, men så kan du si at det er vel ikke pilotenes rett å styre selskapet? Det er ledelsen som må/skal gjøre det som er best, og dersom de anser at det er å flytte personal til datterselskaper, så er det det som er riktig.

BU662
17-02-2010, 14:25
Kanskje man ma vite at VC er trolig en av de mest maktfulle fagforening som finnes, lignende med GDL for togförer. Begge parter star langt fra hverandre, men det kan virke at VC spekulerer pa en maktpröve. Dette er dumt, fordi streiken vil koste massevis penger. Penger man ikke ha. Pengene som ma spares inn pa nytt etterpa.

Jeg haper pa sunn fornunft fra begge parter. Det hva VC vil ha er drömmeslotter. Med dagens situasjon hvor en LH taper massevis penger nar man tar Europa- og innenlandsflygninger isolert, har man ikke en solid basis a kreve dette hva kommer na fra VC. Dette ma forandres, ellers er selv en LH ikke konkurransedyktig pa sikt. En sannhet, som selv VC skulle klare a erkjenne. Pa noen strekninger innenlands har LH sine lavpris konkurrenter idag en markedandel av 64%.

Scope ma reforhandles, og datterselskapens status ma regles pa nytt. Dette er ingen nyheter. En mer konstruktiv dialog fra dette fagforening ville har vaert gull vaert. Istedenfor velger man a ta selskap inn i en langt og dyr arbeidskamp som vil til slutt ende med en kompromiss. Og ikke med maksimalkravene som VC satt opp. De gyllene arene for piloter i LH er over.

OSL-MRU
17-02-2010, 14:27
Bra innlegg RIBRO, det er nok riktig å flytte personalet til datterselskaper hvis LH mener det er riktig.

TCAS
17-02-2010, 15:50
Så dere mener at arbeidstakere skal finne seg i "alt" ledelsen bestemmer, uansett hvilke konsekvenser det får for arbeidstakerne?

RIBRO
17-02-2010, 16:05
Det kan ju sammenliknes med noe så banalt som foreldre vs. barn. Både ledelse og foreldre er der for å gjøre det beste for selskapet / barna. Tviler på at LH management gjør dette bare for å terge på seg de ansatte.

Hvis man er uenig så må man finne seg noe annet å gjøre. Tough reality.

Brandal
17-02-2010, 16:25
Det kan ju sammenliknes med noe så banalt som foreldre vs. barn. Både ledelse og foreldre er der for å gjøre det beste for selskapet / barna. Tviler på at LH management gjør dette bare for å terge på seg de ansatte.

Hvis man er uenig så må man finne seg noe annet å gjøre. Tough reality.

Høres mer ut som slave/hersker-forhold enn foreldre/barn, spør du meg...

CFM
17-02-2010, 16:44

Jøss litt av en sammenlikning... :8:

Du mener pilotforeningen gjør dette kun for å terge ledelsen?

Verden er desverre gjerne litt mere nyansert enn at den ene siden har rett og den andre tar feil, så også i dette tilfellet.

TCAS
17-02-2010, 19:38
RIBRO, det hadde vært interessant å vite hva du selv jobber som for å vite hva du sammenligner med.

Joker7913
17-02-2010, 19:38
Jøss litt av en sammenlikning... :8:

Du mener pilotforeningen gjør dette kun for å terge ledelsen?

Verden er desverre gjerne litt mere nyansert enn at den ene siden har rett og den andre tar feil, så også i dette tilfellet.
Muligvis, men her ser vi igen en gruppe arbejdstagere der tager en gruppe uskyldige(pax) som gidsler i en kamp for at tilgodese deres egen egoisme.

TCAS
17-02-2010, 19:43
Muligvis, men her ser vi igen en gruppe arbejdstagere der tager en gruppe uskyldige(pax) som gidsler i en kamp for at tilgodese deres egen egoisme.

Ja, enhver mulighet for streik handler utelukkende om egoisme.

Tally-Ho
17-02-2010, 23:49
Nytteløs diskusjon her på forumet - all den tid majoriteten vil fly for en krone til London (eller hvor det nå måtte være), og har latt seg blende av lavprisselskapenes lavprissprial.

Man kan da heller ikke regne med sympati for at en gruppe arbeidstakere med ordnede arbeidsforhold og fair lønn sloss for sine opparbeidede rettigheter.

Dessverre vil på sikt hele luftfarten utvikle seg til å bli en sektor, på linje med restaurant- og hotellnæringen, basert på innleid arbeidskraft (også utenlandsk), med svakt oppsigelsesvern, lav lønn og lav selvaktelse.

Derfor - fra dette hold - all støtte til Lufthansas piloter, som tar opp kampen.

Tally-Ho

FlyHi
18-02-2010, 00:06
Nytteløs diskusjon her på forumet - all den tid majoriteten vil fly for en krone til London (eller hvor det nå måtte være), og har latt seg blende av lavprisselskapenes lavprissprial.

Man kan da heller ikke regne med sympati for at en gruppe arbeidstakere med ordnede arbeidsforhold og fair lønn sloss for sine opparbeidede rettigheter.

Dessverre vil på sikt hele luftfarten utvikle seg til å bli en sektor, på linje med restaurant- og hotellnæringen, basert på innleid arbeidskraft (også utenlandsk), med svakt oppsigelsesvern, lav lønn og lav selvaktelse.

Derfor - fra dette hold - all støtte til Lufthansas piloter, som tar opp kampen.

Tally-Ho

Kan kun være 100% enig - i alle punkter :up:

FlyHi
18-02-2010, 00:11

..og så kan man jo sidde tilbage med sine 1-krones billetter og tænke på hvilken indflydelse denne udvikling får på sikkerheden i luften :cry: Men det er der desværre ikke rigtigt nogen der vil høre på - ihvertfald indtil der sker en ulykke på vore breddegrader pga fatigue, manglende erfaring el.lign.

Frontline om Colgan-ulykken (http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/flyingcheap/view/?utm_campaign=viewpage&utm_medium=grid&utm_source=grid)

Jeg frygter ihvertfald for fremtiden hvis denne udvikling fortsætter...

PeopleExpress
18-02-2010, 00:20
Shit...skal ut å reise med LH på fredag, med retur tirsdag. Dette var ikke bra.

Et fly uten flyger, blir som en panelovn uten vegg!!

dc-8-63
18-02-2010, 00:38

Tally-Ho

Ogsaa fra dette hold - som en passasjer - all stoette til LH's piloter og til deg Tally-Ho som er villig til aa si fra.....

trimmet Opel Ascona
18-02-2010, 07:28
Bra innlegg tally-ho. Når andre her snakker om egoisme blir det bare for dumt. Vil heller kalle det egoisme at folk forventer at det skal være en menneskerett å fly billigere enn det koster å ta flytoget.
Er selv "midt" i fly karrieren og må si at hadde jeg visst på midten av 80-tallet hva jeg vet nå så hadde jeg heller valgt en helt annen yrkesvei. Men bevares det er jo flott at alle naboene mine tror jeg tjener millioner og har gull pensjon. Det til tross for at jeg har gatas
minste hus og kjører fransk som er på sin sjette runde rundt jorda. Men UTSIKTEN kan selv ikke ledelsen foreløpig ta fra oss, og så får jeg heller håpe på lønn i himmelen.

trimmet opel ascona

Gunnar
18-02-2010, 08:08
... og kjører fransk som er på sin sjette runde rundt jorda...
Da henger ikke min Japaner langt etter... :p

Spøk til side; jeg håper selvsagt at Lufthansa får ordnet opp uten streik.

MartinL
18-02-2010, 08:18
Det passer meg mildt sagt J#¤## dårlig!

Skal med Lufthansa til New York på tirsdag!

Joker7913
18-02-2010, 08:38
Når andre her snakker om egoisme blir det bare for dumt. Beklager, men strejker er det ultimative egoisme. No respect for sådant pjank!.

Hvis det er så slemt at arbejde for LH, så find et andet sted.

Someone
18-02-2010, 08:40
Det passer meg mildt sagt J#¤## dårlig!

Skal med Lufthansa til New York på tirsdag!

Hvis mulig hadde jeg da prøvd å booke om til en annen dag

MartinL
18-02-2010, 09:10
Hvis mulig hadde jeg da prøvd å booke om til en annen dag

Ser den, men har separate billetter videre med Jetblue i opp, ned og endte de neste to ukene. I tilegg har jeg et Cruise som er booket og betalt. Med andre ord knekker hele opplegget dersom jeg ikke kommer meg avgårde med Lufthansa på tirsdag!

begynner å bli rimelig dritt lei streik. Mulig jeg har uflaks, men streik har revet i stykker to tidligere turer.
Selskap nevnes ikke:angry:

Blir man booket om "hvis det er plass" på andre flighter i STAR når Lufthansa streiker, eller er det bare å pelle seg hjem?
I såfall får man vel kanskje snakke med Learjet......

Someone
18-02-2010, 09:16
Ser den, men har separate billetter videre med Jetblue i opp, ned og endte de neste to ukene. I tilegg har jeg et Cruise som er booket og betalt. Med andre ord knekker hele opplegget dersom jeg ikke kommer meg avgårde med Lufthansa på tirsdag!

Prøv å få booket om til førstkommende søndag også ta en "gro-dag" på mandag?

PeopleExpress
18-02-2010, 09:17
Blir man booket om "hvis det er plass" på andre flighter i STAR når Lufthansa streiker, eller er det bare å pelle seg hjem?

Her føyer jeg meg til, hvordan skal vi som passasjerer forholde oss til LH i en slik situasjon. Jeg risikerer å stå strandet i BCN på tirsdag. Vil LH automatisk prøve å booke oss om på andre flighter, eller kaster de kortene og overlater passasjerene til seg selv.

MartinL
18-02-2010, 09:28
Prøv å få booket om til førstkommende søndag også ta en "gro-dag" på mandag?

Jeg ringer deg Espen.

RIBRO
18-02-2010, 09:28
RIBRO, det hadde vært interessant å vite hva du selv jobber som for å vite hva du sammenligner med.

Jeg jobber ikke innenfor fly, men innen hotellnæringen. Synes at streik er et gammeldags våpen som ikke burde være lov å bruke. Det rammer en uskyldig part.

RIBRO
18-02-2010, 09:40

Ja, i første omgang blir du booket om til STAR, men ved worse case så er det også andre selskaper som kan hjelpe. Du bør asap ta kontakt med LH for å booke om, særlig siden du har separate billetter. Lykke til! :)

DCHalvorsen
18-02-2010, 09:51
Med tanke på enkelte innlegg og visse holdninger til pilotenes rett til å streike, så virker det som om styrerom, aksjonærer og arbeidsgivere er godt representert her ;-)

For øvrig - Tyskland har de siste årene utviklet en streikekultur som egentlig er litt uvant for det landet. Det er stadig noe på gang, spesielt blant offentlige og halv-offentlige ansatte.

MartinL
18-02-2010, 09:56
Med tanke på enkelte innlegg og visse holdninger til pilotenes rett til å streike, så virker det som om styrerom, aksjonærer og arbeidsgivere er godt representert her ;-)

ikke glem de reisende;)

Blubird
18-02-2010, 09:59
Er det nå man kan forvente 100 dagers-kø hos Lufthansa customer service?

MartinL
18-02-2010, 10:00
Bra at det ikke er noen som ringer Lufthansa og at det er lett å komme igjennom på telefon:rolleyes:

imm
18-02-2010, 10:02
Jeg skjønner ikke hvorfor billige flybilletter blandes inn i en prinsippiell diskusjon om streik. Streik blant flyvere, flyveledere, teknikere osv. har vel vært en ganske normal hendelse også lenge før LCC selskapenes inntog i markedet.
Man kan saktens spør seg om ikke disse streikene har vært med på å ødelegge veldig mye for enkelte flyselskap. Og man kan saktens også spør seg hvem som skal bestemme i et selskap, eierne, styret eller de ansatte.

IMM

TCAS
18-02-2010, 10:05
Beklager, men strejker er det ultimative egoisme. No respect for sådant pjank!.

Hvis det er så slemt at arbejde for LH, så find et andet sted.

Nå er det engang slik at det ikke finnes flyselskaper på hvert gatehjørne slik at det er enkelt å bytte jobb. Skal man bytte jobb må man ofte dra med seg hele familien og flytte til en annen by i en annen del av landet, eller kanskje til et annet land. I tillegg er det ansiennitetsprinsippet som gjelder i bransjen, og det er ikke da enkelt å hoppe ut av en liste hvor man kanskje har 2-300 bak seg, for så å begynne i et annet selskap helt nederst på lista med alle de usikkerhetsfaktorene det medfører. Og kanskje blir lønnen halvert, og man mister opptjent pensjon.

Er det egoisme? Nei.

Er du villig til å dra med deg familie og barn til et helt annet sted, øke sjansen for å miste jobben og gå kraftig ned i lønn? Eller er du villig til å kjempe for å bli værende der du er?

Du kan gjerne mene at streik er et gammeldags våpen, men skyld på "systemet" som er i bransjen, ikke skyld på egoisme.

MartinL
18-02-2010, 10:16
Det lyser opp i bannskap fra kontor pulten her!

Alle flighter og alle connections fra Osl til New York med Lufthansa er fulle frem til jeg skal reise. På spørsmål om det var mulig å komme på en flight til nærliggende byer, var svaret at ombooking før streiken kun gjalt på samme avreise/ankomst destinasjon.

HÅPLØST!

PeopleExpress
18-02-2010, 10:44
Det lyser opp i bannskap fra kontor pulten her!

Alle flighter og alle connections fra Osl til New York med Lufthansa er fulle frem til jeg skal reise. På spørsmål om det var mulig å komme på en flight til nærliggende byer, var svaret at ombooking før streiken kun gjalt på samme avreise/ankomst destinasjon.

HÅPLØST!
Jeg sliter litt med customer support hos LH jeg også nå. Tror de hadde vært tjent med å være litt smidig her.

Jeg fikk ikke booket om flybilletten min, selv om jeg var unektelig ville være i BCN på tirsdag. Først på tirsdag, ville de kunne gjøre booke meg om. Men da står jeg i BCN, og alle flyene er sikkert fullbooket.

De henviste meg til reisebyrået, men og reisebyrået ville kreve ombookings fee.

MartinL
18-02-2010, 10:51
Jeg sliter litt med customer support hos LH jeg også nå. Tror de hadde vært tjent med å være litt smidig her.

Jeg fikk ikke booket om flybilletten min, selv om jeg var unektelig ville være i BCN på tirsdag. Først på tirsdag, ville de kunne gjøre booke meg om. Men da står jeg i BCN, og alle flyene er sikkert fullbooket.

De henviste meg til reisebyrået, men og reisebyrået ville kreve ombookings fee.

Samme her. De kunne gjerne sende meg til en annen flyplass, men det kostet penger.

Nå slo deg meg plutselig at de kanskje kun søkte på EWR og ikke JFK?

Det er vel bare Dusseldorf flighten som benytter EWR? Kan det virkelig være så lite fleksibelt at jeg på grunn av min routing via DUS, ikke får tilbud om flighter til JFK?

MartinL
18-02-2010, 10:59
Da har jeg ring Lufthansa og hørt. Dette er helt lattelig!

Siden jeg flyr til EWR og dette er min destinasjon, så kan jeg ikke flytte til en flight til JFK, selv om det er i samme by. Ironisk nok er det også plass igjen på JFK flighter i tidsrommet via FRA eller MUC. Lufthansa tillater meg altså ikke å flytte til en annen flight, som sikrer at jeg kommer frem til samme by!

Hva gir du meg for det!

Savipix
18-02-2010, 11:02
Jag hade faktiskt förväntat mig att LH skulle vara smidigare på den fronten.

Joker7913
18-02-2010, 11:26
Nå er det engang slik at det ikke finnes flyselskaper på hvert gatehjørne slik at det er enkelt å bytte jobb. Skal man bytte jobb må man ofte dra med seg hele familien og flytte til en annen by i en annen del av landet, eller kanskje til et annet land. I tillegg er det ansiennitetsprinsippet som gjelder i bransjen, og det er ikke da enkelt å hoppe ut av en liste hvor man kanskje har 2-300 bak seg, for så å begynne i et annet selskap helt nederst på lista med alle de usikkerhetsfaktorene det medfører. Og kanskje blir lønnen halvert, og man mister opptjent pensjon.

Er det egoisme? Nei. HELT KLART JA, hvis du ikke vil rejse for et nyt job, hvis du er utilfreds hvor du er, men er villig til at ødelægge rejser for mange tusinder for at pleje dine egne interesser, ja så er det fulædbyrdet egoisme.
Er du villig til å dra med deg familie og barn til et helt annet sted, øke sjansen for å miste jobben og gå kraftig ned i lønn?
JA, hvis jeg var så utilfreds med min nuværende arbejdsplads.

er du villig til å kjempe for å bli værende der du er? Kæmpe ja, gidseltagning nej. Du vil ALDRIG se mig i en strejke.
Du kan gjerne mene at streik er et gammeldags våpen, men skyld på "systemet" som er i bransjen, ikke skyld på egoisme. Det er ikke systemet der tvinger nogen til at strejke - det er eget valg, ligesom du selv vælger om du vil lade dig koste rundt med af en fagforening.

PeopleExpress
18-02-2010, 12:07
Da har jeg ring Lufthansa og hørt. Dette er helt lattelig!

Siden jeg flyr til EWR og dette er min destinasjon, så kan jeg ikke flytte til en flight til JFK, selv om det er i samme by. Ironisk nok er det også plass igjen på JFK flighter i tidsrommet via FRA eller MUC. Lufthansa tillater meg altså ikke å flytte til en annen flight, som sikrer at jeg kommer frem til samme by!

Hva gir du meg for det!

Jeg tok kontakt med selskapet her i Norge, og klagde på servicen. Det hun jeg snakket med sa, var at det forhandles fortsatt, og at det derfor er langt fra sikkert at det blir en streik.

Vi får håpe hun har rett, for servicen til Lufthansa er jo direkte latterlig. I ditt tilfelle finnes det jo drøssevis av andre avganger til USA med Star, her bør LH være mer smidig enn Ryanair. Håpløst at ikke selskapet vil booke deg om til en passende avgang.

Jeg sa det rett ut, jeg tar kontakt med dere nå, slik at vi unngår et problem på tirsdag. Det er nå dere kan bidra til å løse dette, på tirsdag vil det være kaos på flyplassen. Jeg kommer til å dukke opp på BCN på tirsdag, og forventer å lande i Oslo samme dag.

TCAS
18-02-2010, 12:08
Ok, jeg skjønner det er umulig å diskutere saken videre :) Selv om vi har forskjellige meninger (heldigvis), betyr det ikke at mine meninger er bullshit.

Brandal
18-02-2010, 12:09
Så streik er et gammeldags virkelmiddel og burde være ulovlig?
Jeg er litt usikker på hva slags betydning "gammeldags" har i den forbindelse?
Hvilke andre virkemidler mener du arbeidstakere bør ta i bruk overfor en urimelig arbeidsgiver?
Eller skal arbeidstakere finne seg i alt fra arbeidsgiver?

MartinL
18-02-2010, 12:12
Jeg tok kontakt med selskapet her i Norge, og klagde på servicen. Det hun jeg snakket med sa, var at det forhandles fortsatt, og at det derfor er langt fra sikkert at det blir en streik.

Vi får håpe hun har rett, for servicen til Lufthansa er jo direkte latterlig. I ditt tilfelle finnes det jo drøssevis av andre avganger til USA med Star, her bør LH være mer smidig enn Ryanair. Håpløst at ikke selskapet vil booke deg om til en passende avgang.

Jeg sa det rett ut, jeg tar kontakt med dere nå, slik at vi unngår et problem på tirsdag. Det er nå dere kan bidra til å løse dette, på tirsdag vil det være kaos på flyplassen. Jeg kommer til å dukke opp på BCN på tirsdag, og forventer å lande i Oslo samme dag.

Jeg fikk beskjed om å ringe på nytt i morgen for å høre om det da er gjort endringer i reglene for ombooking.

Det er ikke mindre lattelig at jeg ikke kunne forvente å få noen informasjon på mail i forkant av streiken, selv om jeg har booket direkte på Lufthansa.

Jeg gleder meg til neste tråd om fordelene ved problemer og forsinkelser med nettverksselskapene. Her har argumentene falt som dominobrikker i hele vinter!

Joker7913
18-02-2010, 13:00
Så streik er et gammeldags virkelmiddel og burde være ulovlig? Spør' du mig, så JA UBETINGET

er litt usikker på hva slags betydning "gammeldags" har i den forbindelse?
Det er et virkemiddel der er opfundet, dengang der var noget at kæmpe for, dengang du kunne tale om at "arbejdere" blev udnyttet". Der vel ikke nogen der vil hævde at LH piloter får en urimelig lav løn, eller at det er urimeligt at man ikke giver store lønstigninger i en tid med økonomisk krise.

Hvilke andre virkemidler mener du arbeidstakere bør ta i bruk overfor en urimelig arbeidsgiver?
Hvis det vitterligt er så slemt at arbejde et sted, må man jo tage sit tøj og gå, kan man finde noget bedre et andet sted, er det blot at indgive opsigelse med normalt varsel. HVem har i øvrigt defineret at arbejdsgiver er urimelig?

Eller skal arbeidstakere finne seg i alt fra arbeidsgiver? Se ovenfor

LN-MOW
18-02-2010, 13:02
Da roer vi oss ned og holder diskusjonen paa et saklig nivaa! Takk! :old:

Brandal
18-02-2010, 13:17
Da roer vi oss ned og holder diskusjonen paa et saklig nivaa! Takk! :old:

Jeg synes da faktisk at diskusjonen er relativt saklig.
Hvis man ikke skal kunne være uenige er vel hele poenget med å diskutere borte?

PeopleExpress
18-02-2010, 13:20
Her har argumentene falt som dominobrikker i hele vinter!

Helt enig!

Hvordan et flyselskap håndterer en streik både i forhold til informasjon og servicegrad, er en prøvestein på om selskapet er verdt pristillegget i forhold til et LCC.

Jeg ville personlig akseptert et lavere servicenivå av Norwegian, men fra Lufthansa forventer jeg mer.

Det er egentlig to parallelle prosesser her. Det er hovedforhandlingen som avgjør om det blir streik. Det andre er hvordan streiken skal bli avviklet, ryktet sier jo at noen fly vil gå. Derfor blir informasjon om flightene som faktisk skal gå viktig.

Someone
18-02-2010, 13:21
Jeg synes da faktisk at diskusjonen er relativt saklig.
Hvis man ikke skal kunne være uenige er vel hele poenget med å diskutere borte?

Det er blitt slettet endel poster, siden det begynte med personlig drittslenging istedet for å diskutere saken

....men nå tilbake til tema, klaging på moderering tas i Moderator Lair eller ved å rapportere posten!http://forum.mambo-foundation.org/images/smilies/mod.gif

LN-MOW
18-02-2010, 13:22
Derfor blir informasjon om flightene som faktisk skal gå viktig.

... og derfor boer man ha litt is i magen og se an om det faktisk BLIR, eller blir ansett som overveiende sannsynlig at det blir streik foerst .. Forhandlinger paagaar - ingen grunn til aa bli hysterisk ennaa.

Brandal
18-02-2010, 13:24
Spør' du mig, så JA UBETINGET

Det er et virkemiddel der er opfundet, dengang der var noget at kæmpe for, dengang du kunne tale om at "arbejdere" blev udnyttet". Der vel ikke nogen der vil hævde at LH piloter får en urimelig lav løn, eller at det er urimeligt at man ikke giver store lønstigninger i en tid med økonomisk krise.

Se ovenfor

Uten å ta stilling til om lønnigene til pilotene i LH er rimelig eller ei, vil jeg vel ikke si at streik som virkemiddel har utspilt sin rolle.
I de fleste land (antagelig alle) der man verken har streikerett eller rett til å organisere seg har arbeidstakere elendige vilkår, Barnearbeid er heller ikke et ukjent fenomen. Det var det heller ikke her til lands før. Man skal ikke så fryktelig mange år tilbake i tid før det var vanlig at 14-åringer arbeidet 16 timers dager i svært usunne omgivelser.
Det var ikke initiativ fra arbeidsgiverne som gjorde at dette opphørte.
Det er også mange grupper i dagens moderne industrialiserte verden som sliter mer enn mange synes å ville innse.
Så at streik burde vært ulovlig synes jeg er en svært egoistisk holdning.

DCHalvorsen
18-02-2010, 13:29
I nettutgaven til Frankfurter Allgemeine Zeitung kan vi lese hva pilotene i LH tjener.

Begynnerlønnen ligger på mellom 50- og 60 000 euro brutto

En flykaptein med 10 år yrkeserfaring hever mellom 150- og 220 000 euro.

Enkelte kan imidlertid tjene inntil 300 000 euro brutto i året.

http://www.faz.net/s/RubD16E1F55D21144C4AE3F9DDF52B6E1D9/Doc~EE60D521646E04EAD8C247A9F5FC793B3~ATpl~Ecommon ~Scontent.html

LN-MOW
18-02-2010, 13:32
Jeg fikk beskjed om å ringe på nytt i morgen for å høre om det da er gjort endringer i reglene for ombooking.

Dette er gjeldende naa - fra Lufthansa.com

Passengers already booked on a Lufthansa flight in the period from 22 to 25.02.2010 can rebook once free of charge on another Lufthansa flight, if they wish to change their travel plans – provided their ticket was issued before 18. February, the new travel date is before 31.03.2010 and no change is made in their departure and arrival destination.

MartinL
18-02-2010, 13:35
Dette er gjeldende naa - fra Lufthansa.com

Da er vi jo like langt!

Tally-Ho
18-02-2010, 17:09
Jeg er personlig politisk liberal /"blå", og støtter markedsøkonomien 100 %. Jeg har selv aldri vært i streik, og ser det som en siste utvei.

Når de er sagt, er min sympati hos arbeidstakerne, fremfor hos aksjonærene og lederne, i de fleste sammenhenger - så også hos Lufthansa's piloter.

Streik rammer alltid en tredjepart (det er jo litt av vitsen, ellers er det ingen tyngde i det..)
At enkelte her bekymrer seg veldig for hvordan de skal komme "hit og dit" er forståelig, men lite relevant for tråden.

Det høres merkelig ut, men også for en pilot fra LCC'ene er det gunstig at et selskap som Lufthansa holder "skansen" med hensyn til å holde på opparbeidede rettigheter.
Jeg tror ikke en Ryanairpilot hadde blitt gammel i jobben om han hadde deltatt i en slik streik, og det viser jo alt om oppsigelsesvernet bl.a.

Nesten alle her inne er luftfartsinteresserte, men nesten ingen sitter slik til at dette er en kamp de støtter. Hvorfor? Fordi de er flykunder.

Man bør i alle fall tenke seg hva man ville gjort om ens egen arbeidsplass ble truet med "outsourcing" eller i beste fall reduserte rettigheter.

Skrekkeksemplet her er det svenske selskapet Avia (tidligere Skyways). Samtlige piloter ble oppsagt, og fikk tilbud om å søke egen jobb til en brøkdel av tidligere lønn. Takket de nei, sto utenlandske pilloter fra Østen klare. Opsigelsesvern? Nei. Medbestemmelsesrett? Nei.
Og dette skjer i "Folkhemmet" Sverige, sosialdemokratiets vugge. Da spør jeg hvor vi er på vei..

Tally-Ho

Polaris
18-02-2010, 17:30
De har min fullstendige støtte :) Ikke noe hemmelighet at jeg ikke synes noe om utviklingene som har skjedd i det siste, og som passasjer har jeg hverken lyst til at pilotene er slitne eller at det tas snarveier på noen måter innen sikkerheten.

BSSW
18-02-2010, 17:54
Er det noen av de som er mot streik, som en "forhandlingsmetode", som har tenkt over hvordan vi er der vi er idag? Med tanke på lønn, goder og rettigheter.

Det er som Tally-Ho sier, en streik vil som regel ramme en uskyldig tredjepart. Det er det som gir tyngde bak kravene.

Men er enig i at LH kunne håndtert ombooking bedre enn dette.

PeopleExpress
18-02-2010, 20:20
Er det noen av de som er mot streik, som en "forhandlingsmetode", som har tenkt over hvordan vi er der vi er idag? Med tanke på lønn, goder og rettigheter.

Det er som Tally-Ho sier, en streik vil som regel ramme en uskyldig tredjepart. Det er det som gir tyngde bak kravene.

Men er enig i at LH kunne håndtert ombooking bedre enn dette.

Streik er det siste våpenet som bør brukes! Motsetningsvis, se på arbeidsgiver siden, hvor ofte benytter de seg av lock-out? Streik som aksjonsvåpen er et helt greit våpen å bruke der hvor det er påkrevet, men fortrinnsvis andre tiltak prøves først. Spesielt i de tilfellene hvor en tredjepart kan rammes urimelig hardt.

Enkelte yrkesgrupper har mye makt, nettopp fordi de vil kunne ramme en tredjepart hardt. Vi har sett det gjennom politiaksjonene i Norge, flygeleder aksjonene for noen år siden og ikke minst heismontørene har markert seg.

Er det rimelig, ovenfor andre svakere yrkesgrupper at disse skal få en eksempelvis relativt brattere lønnsstigning enn arbeidsmarkedet generelt? Det er ikke veldig sosialt at flygere skal få 6 prosents økning (ref. et tidligere innlegg her), dersom vaskehjelper generelt må ta til takke med 2 prosent.

Nå bør jeg egentlig gi meg, men jeg leste i et tidligere innlegg her noe om lange arbeidsager og mye overtid. Isolert sett, helt enig! Det er imdlertid ikke en ideell situasjon, og samfunnet bør heller gå i retning av at det ansettes flere, fremfor å jobbe mer mot bedre betalt. Det er samfunnsoptimalt resultat, men det er ikke nødvendigvis arbeidstaker organisasjonen interessert i.

Først når alle andre muligheter er prøvd, bør en arbeidstaker organisasjon ta i bruk streikevåpenet. Det er et primitivt våpen, og bør derfor tas gradvis i bruk. Det gir selskapet en tenkepause, og passasjerene en mulighet til å områ seg.

Uten sammenlikning forøvrig, USA har atomvåpen, men de bruker de ikke i enhver krig.

AirbusTrond
18-02-2010, 20:29
Er det rimelig, ovenfor andre svakere yrkesgrupper at disse skal få en eksempelvis relativt brattere lønnsstigning enn arbeidsmarkedet generelt? Det er ikke veldig sosialt at flygere skal få 6 prosents økning (ref. et tidligere innlegg her), dersom vaskehjelper generelt må ta til takke med 2 prosent.

Først når alle andre muligheter er prøvd, bør en arbeidstaker organisasjon ta i bruk streikevåpenet. Det er et primitivt våpen, og bør derfor tas gradvis i bruk. Det gir selskapet en tenkepause, og passasjerene en mulighet til å områ seg.

Uten sammenlikning forøvrig, USA har atomvåpen, men de bruker de ikke i enhver krig.

Støttes fullt ut! Dette er jo faktisk også snakk om hvordan lønnsutbetalingene skal fordeles arbeidstakerne imellom, ikke bare en kamp mellom arbeidsgiver-arbeidtaker. En pilot som tjener betydelig over 1 mill kr i året tar en uforholdsmessig stor andel av en "total lønnspott" i samfunnet. Snakker man om solidaritet, må man forsyne meg snakke om solidaritet mot samfunnet også - ikke bare en klikk av privligerte arbeidstakere imellom. For meg handler det om sunn fornuft og anstendighet. Dessverre så finnes det arbeidsgivere og eiere som heller ikke utviser slik fornuft og anstendighet, så ser at det enkelte ganger kan være nødvendig med streik. Men det er et våpen som ikke bør misbrukes !

imm
18-02-2010, 20:30
I nettutgaven til Frankfurter Allgemeine Zeitung kan vi lese hva pilotene i LH tjener.

Begynnerlønnen ligger på mellom 50- og 60 000 euro brutto

En flykaptein med 10 år yrkeserfaring hever mellom 150- og 220 000 euro.

Enkelte kan imidlertid tjene inntil 300 000 euro brutto i året.

http://www.faz.net/s/RubD16E1F55D21144C4AE3F9DDF52B6E1D9/Doc~EE60D521646E04EAD8C247A9F5FC793B3~ATpl~Ecommon ~Scontent.html

Ja med denn lønna er det ikke rart de streiker!
Og med en euro-kurs som er på vei nedover blir det jo knapt til salt på maten. ;)

Someone
18-02-2010, 20:48
Nå er det vel ikke først og fremst snakk om lønn her, men hvem som skal fly hva. Dvs pilotene har vel sagt de aksepterer et 0 oppgjør hvis de får garantier i forhold til hvem som flyr hva

TCAS
18-02-2010, 20:53
Jeg har erfaring med at slike lønnsoversikter som kommer frem i media sjelden gjenspeiler virkeligheten, selv om trenden nok er korrekt.

I denne aktuelle konflikten har man, slik jeg har forstått det, forhandlet i lang tid uten at man kommer til enighet. Og det går ikke bare på lønn, men også det å beholde arbeidsplassene "in-house". Og hvordan har egentlig LH-pilotene steget i lønn de siste årene? Har de stått på stedet hvil gjennom finanskrisen, har de måtte gi fra seg noen goder siste årene for å hjelpe sin arbeidsgiver? Kanskje ikke 6,4% så mye for langt likevel? De sier ellers de kan gå med på 0-oppgjør hvis man ikke overfører produksjon til andre selskaper. Så her har ledelsen flere valg, som man tydeligvis ikke har klart å komme til enighet om.

DCHalvorsen
18-02-2010, 22:29
Ledelsen i LH hevder at pilotenes lønnskrav på 6,4 prosent bare er proforma, og det pilotene egentlig ønsker er å ha innflytelse på strategiske bestemmelser i selskapet.

Slik det er nå kan maskiner med mer enn 70 sitteplasser bare flys av LH-piloter. Dette er et problem for regionalselskap som Cityline og Eurowings. Skal disse selskapene bli lønnsomme, må de begynne å bruke fly med inntil 110 sitteplasser. Det er denne utviklingen LH-pilotene ønsker å blokkere.

Et annet problemområde er Lufthansa Italia. Dette selskapet bruker enn så lenge piloter fra LH, men det ligger i kortene at italienske piloter fra Air Dolomiti skal inn isteden. Lønnsnivået til italienske piloter ligger på en tredjedel av hva LH-pilotene tjener.

LH-pilotene streiket sist i 2001, da med et krav på 20 prosent lønnsøkning.

Dette og mer bakgrunnsinfo fra

http://www.faz.net/s/RubD16E1F55D21144C4AE3F9DDF52B6E1D9/Doc~ECB719AB7D3E84BD79DBB716FA72D7576~ATpl~Ecommon ~Scontent.html

imm
19-02-2010, 00:34
Ledelsen i LH hevder at pilotenes lønnskrav på 6,4 prosent bare er proforma, og det pilotene egentlig ønsker er å ha innflytelse på strategiske bestemmelser i selskapet.

http://www.faz.net/s/RubD16E1F55D21144C4AE3F9DDF52B6E1D9/Doc~ECB719AB7D3E84BD79DBB716FA72D7576~ATpl~Ecommon ~Scontent.html

Hva med å kjøpe aksjer dersom man ønsker innflytelse?
Hva om alle ansatte i forskjellige selskaper skulle ha innflytelse på strategiske beslutninger, hvordan skulle da ting blitt?

IMM

dc-8-63
19-02-2010, 00:36
Hva med å kjøpe aksjer dersom man ønsker innflytelse?
Hva om alle ansatte i forskjellige selskaper skulle ha innflytelse på strategiske beslutninger, hvordan skulle da ting blitt?

IMM

Vel det ble forsoekt i United - for aa si det pent....det gikk rett paa r...va:cry::angry:

LN-MOW
19-02-2010, 00:37
Og så kom Tilton ....... :stir

MartinL
19-02-2010, 11:53
Reglene er endret, men det ser ut til at alt er fult over dammen i helgen.

Er på telefonen med Lufthansa nå.

MartinL
19-02-2010, 12:07
Da fikk jeg byttet, men alt er fult. Hun brukte 15 minutter på å finne ledige seter!

Det betyr avgang i morgen kl 06:40 til CPH
Videre med Cityline til MUC før det bærer over til JFK.

3 dager ekstra ferie!

Takk til alle som har vært til hjelp:)

Superhai
19-02-2010, 12:39
Slik jeg har forstått det så ønsker pilotene en garanti for at de fortsatt kan jobbe i selskapet, eller en lønnsøkning.
Ledelsen hevder at en slik garanti vil være et inngrep i ledelsen muligheter for strategiske avgjørelser.

Ellers så er det tre tråder i denne tråden. En om ombooking, en om konflikten og en om streiking generelt. Slik skjer hver gang streik kommer opp, er det ikke mulig å separere dette noen gang?

MartinL
19-02-2010, 20:09
Snakk om grise flaks. Fikk akkurat SMS fra Lufthansa om at mine flighter på tirsdag er innstilt!

imm
22-02-2010, 02:44
Så er streiken et faktum: Dagbladet melder at partene ikke kom til enighet og at over 4000 piloter er tatt ut i streik.

http://www.dagbladet.no/2010/02/22/nyheter/lufthansa/streik/luftfart/10527949/

DCHalvorsen
22-02-2010, 20:05
Siste nytt nå direkte på tysk tv er at streiken er utsatt fra og med i morgen og partene setter seg til forhandlingsbordet igjen. Trafikken blir gjenopptatt fra midnatt.

Tommy777
22-02-2010, 21:04
http://online.wsj.com/article/BT-CO-20100222-711114.html?mod=WSJ_latestheadlines

FRANKFURT (Dow Jones)--Deutsche Lufthansa AG (LHA.XE,DLAKY) and labor union Vereinigung Cockpit have agreed on a suspension of a crippling strike by pilots of the German flagship airline and pledged to resume talks over pay and job security, a Frankfurt-based labor court said late Monday.

Someone
25-02-2010, 13:39
Sliter LH fortsatt med ettervirkninger av streiken/kanselleringene pga den planlagte streiken eller var det en annen årsåk til at LHs morgenfly til FRA var kansellert i dag?

Hadde en kamerat som skulle med den og videre til Florida, men ble istedet booket om via DUS til RSW med Air Berlin

sk931
25-02-2010, 14:01
flt cld du opco...så det var nok en eftervirkning af LH strejken
Hilsen
ole

sail4fun
22-03-2010, 20:21
Dear LH Facebook Fans, on March 22, the pilot union Vereinigung Cockpit has announced a strike for the time period from April 13 - 16, 2010. Lufthansa will keep passengers up-to-date on the developments on www.lufthansa.com Your LH Facebook Team

Altså en ny runde med LH streik i vente.

Someone
25-06-2010, 08:59
Da ser det ut som om det har blitt enighet mellom LH og pilotene, som blant annet går ut på at det blir lønnsfrys det neste året mot at arbeidsplassene deres sikres

http://www.bloomberg.com/news/2010-06-24/lufthansa-avoids-pilot-walkout-after-union-agrees-to-mediation-proposal.html
Deutsche Lufthansa AG, Europe’s second-largest airline, will avoid a new round of pilot walkouts after the Vereinigung Cockpit union accepted a mediation proposal.