PDA

View Full Version : EOS 5D MK2 - Dyrt, men nå på tilbud

imm
15-01-2010, 00:23
Japan Photo annonserer Canon EOS 5D MK2 for kr 17.745
Det er selvfølgelig mye penger for et kamerahus, men langt billigere enn det har vært før. Samme fotoapparat hos FotoVideo koster 22.495.

seilfly
15-01-2010, 00:40
Det er mye penger for et kamera ja! Ingen tvil om det!

Det er også "mye kamera" for pengene :D

imm
15-01-2010, 00:48
"Mye penger" er kanskje mer riktig å si enn "dyrt".
Dyrt er det når man kan finne noe som er like bra eller bedre, til en lavere pris.
Det tror jeg ikke du finner i dette tilfellet.

Polaris
15-01-2010, 11:15
Tjaaaaa.... Jeg ville ikke tatt ikke-lineær bølgemekanikk før jeg hadde hatt et par år med innføring i matematikk, uansett hvor dyrt og bra det faget måtte være. Jeg ville strengt tatt ikke valgt det emnet med mindre jeg faktisk hadde bruk for det i ettertid. Samme gjelder slike super-rolls-royce-kameraer som man egentlig ikke trenger med mindre man lever av fotografi og trenger spec'sene. Du har jo de fotografene som ikke har lyst på slike fancy high-fetched kameraer også. Har ikke denne latterlige store mengder megapixler?

imm
15-01-2010, 12:50
Jo den har veldig mange megapixler. Tror rundt 20. Men for min del er ikke det så viktig. Det jeg er mest begeistret for, er at det er "fullformat". De mer vanlige digitalkameraer er ikke det. I praksis betyr det, veldig forenklet forklart, at man zoomer inn 1,6 ganger med de vanlige kameraene.

Har man et objektiv på 100 mm på en 5D, vil det oppleves som 160mm på et vanlig kamera. For flyspottere vil det siste kanskje være en fordel, i og med man tar bilder på lang avstand. Men for vidvinkelbilder er fullformat en stor fordel.

Polaris
15-01-2010, 13:40
Nei megapixlene er ikke interessant i så måte, jeg tenker mer at det med fordel kunne vært færre og dermed økt bildekvalitet?

Halvorsn
15-01-2010, 23:41
funker jo bra hvis du skal ha stoooore publikasjoner. Men ja, det ER relativt lavt for et så godt kamera! 7D er jo også redusert hos oss (eller Japan Photo som det også heter) med pris ned i rundt 11 lapper, hvilket er ganske så bra for nysluppet å være!

petru26
17-01-2010, 09:47
Hvis det skal brukes til spotting så ville jeg heller kjøpt 7D.. Fullformat er for reklamefotografer ;-) den eneste fordelen jeg klarer å se er resultatene på veldig høy iso, men skal vi være ærlige med oss selv så blir vel fotoutstyret brukt stort sett i overkant mest når det er dagslys :-) som nevnt, beskjæringa på ikke full-format er greit når det snakkes om spotting :-) Og husk, det er ikke kameraet som tar bra bilder, det er han som holder i det ;-) Kan spare mange penger med den filosofien ;-)