PDA

View Full Version : SAS piloter får fly igjen


MartinL
14-01-2010, 15:26
Pilotene støttes av kjennelse fra Borgarting lagmannsrett.

En kjennelse avsagt av Borgarting lagmannsrett 5. januar gir åtte SAS-piloter rett til å gjeninntre i stillingene de måtte tre ut av i september i fjor. Fire andre piloter får også fortsette.

Høsten 2008 ble i alt rundt 50 piloter i SAS i Sverige, Danmark og Norge sagt opp. SAS begrunnet oppsigelsene med behov for nedbemanning. Samtlige oppsagte piloter var over 60 år eller ville bli det i løpet av oppsigelsestiden. Pilotene i alle tre landene stevnet SAS for usaklig oppsigelse. De danske pilotene vant fram med sin sak i det danske Ligebehandlingsnævnet. De svenske pilotene tapte sin sak i Sverige og anket ikke. De ti norske pilotene tapte også, i tingretten, men har anket til lagmannsretten


http://boarding.no/art.asp?id=40012

http://www.seniorpolitikk.no/nyhet/arbeidsliv/alderdiskriminering/sas-piloter-far-gjeninntre-i-stillingene

TOS_EBG
14-01-2010, 15:31
De får vel ikke fly igjen, de blir vel bare sittende å heve lønn - da sparer SAS ihvertfall dietten :)

ENGM 911
14-01-2010, 16:03
60 år og med fet pensjon, da hadde jeg sittet under palmene og :drink samt latt den yngre garde ta over stikkene.

FlyHi
14-01-2010, 16:24
Meget dårlig stil af disse piloter, som altid er blevet behandlet godt af SAS i hele deres arbejdsliv. De har fået alle goderne gennem årene - de bedste pensionsordninger og arbejdsforhold, betalt uddannelse m.v. - og nu hvor krisen kradser i SAS - kan jeg ikke synes andet end at de har meget dårlig stil ved at fortsætte med at malke SAS for penge..

Er det virkelig takken for at have givet dem nogle af branchens bedste vilkår igennem deres arbejdsliv. Da de startede i SAS har de været fuldt klar over hvornår de skulle gå på pension og den pension (som SAS har betalt for dem) som de får nu er udregnet efter en tidlig pensionsalder.

Tertit54
14-01-2010, 16:47
Jeg blir fortsatt kvalm når jeg leser om slike ting!!

Vref
14-01-2010, 17:01
Nå er jeg enig i at disse pilotene ikke lenger bør fly i SAS, men følgende sitat provoserer sterkt:

...godt af SAS i hele deres arbejdsliv. De har fået alle goderne gennem årene - de bedste pensionsordninger og arbejdsforhold, betalt uddannelse m.v.

Dette er direkte løgn, og du burde skjemmes. Sjekk fakta om vedkommende individer og rediger deretter innlegget ditt. Her har du navnene, og du kan gjerne starte med det første for å spare tid.

http://www.sbdl.no/filestore/DomSAS-saken.pdf

Tertit54
14-01-2010, 17:27
Nå er jeg enig i at disse pilotene ikke lenger bør fly i SAS, men følgende sitat provoserer sterkt:



Dette er direkte løgn, og du burde skjemmes. Sjekk fakta om vedkommende individer og rediger deretter innlegget ditt. Her har du navnene, og du kan gjerne starte med det første for å spare tid.

http://www.sbdl.no/filestore/DomSAS-saken.pdf

Du har tydligvis godt kjennskap til disse personene og deres liv som piloter i SAS men, på generellt grunnlag, så støtter jeg allikvel Vref. Det er overhode inge tvil om at de aller fleste Sas piloter ( også disse) har nydt godt av veldig gode vilkår i sin ansettelsestid i SAS. Norges best betalte halvtidsjobb het det engang.
Takken er alstå at de går til sak som sin arbeidsgiver som virkelig sliter i disse tider og som da kanskje heller må si opp noen yngre piloter.
Hvor er moralen, hvor er solidariteten hos disse pilotene ???

trimmet Opel Ascona
14-01-2010, 18:19
Stakkars piloter. ikke nok med at de har pensjoner fra 900.000.- og oppover, de er de virkelige offerene siden de blir trakkasert av både yngre kolleger og av selskapet.
Stakkars, huff så lei og trist jeg er på deres vegne.

Foreslår at inntektene fra neste års TV- aksjon kan gå uavkortet til dere som tort og svie
for et ødelagt og traumatisert arbeidsliv.

Motto for dagen : "Me, myself, and I, F*ck the rest"

FlyHi
14-01-2010, 18:25
Nå er jeg enig i at disse pilotene ikke lenger bør fly i SAS, men følgende sitat provoserer sterkt:



Dette er direkte løgn, og du burde skjemmes. Sjekk fakta om vedkommende individer og rediger deretter innlegget ditt. Her har du navnene, og du kan gjerne starte med det første for å spare tid.

http://www.sbdl.no/filestore/DomSAS-saken.pdf

Fakta er:
De har nydt godt af alle goderne fra SAS i hele deres arbejdsliv
Deres pensioner og ansættelsevilkår har være udregnet efter en pensionsalder på 60 år
Aftalen har hele tiden lydt på pension som 60 årig....

Ser ikke din pointe og ser ikke der kommer andet frem i dokumentet, som skulle tale imod dette. Men henvis da gerne til hvad du mener...

Eneste jeg yderligere har fundet er at de hæver rundt 1 mio. hver om året i pension. Det er da yderst fine vilkår, så kan stadig ikke se at de kan tillade sig at være efter SAS.

Det er i mine øjne illoyalt - både overfor SAS, men så sandelig også overfor deres yngre kolleger.

Men grådigheden vil åbenbart ingen ende tage...

Det skammer jeg mig absolut ikke over at mene....

ren flaks
14-01-2010, 18:47
Det må være pinlig å være så grådig!

TCAS
14-01-2010, 19:27
Det kommer dårlig frem her, men pilotene har altså ikke vunnet over SAS i saken om "60+". De har kun fått medhold i at de kan bli stående i sine stillinger så lenge saken er under ankebehandling.

Tertit54
14-01-2010, 20:42
Nå er det like før jeg spyr !!!

Et raskt skattesøk på 2008 skatten gir følgende info:

Saksøker nr 1 Inntekt 1.2 mill Formue 1.8 mill
Saksøker nr 2 Inntekt 1 mill Formue 0
Saksøker nr 3 Inntekt 1 mill og Formue 4 mill'

Dette er altså tall fra etter de ble 60 år gamle. Overhode ikke synd på disse "tøffe gutta" :old

STARSHIP 2
14-01-2010, 21:14
Nå er det like før jeg spyr !!!

Et raskt skattesøk på 2008 skatten gir følgende info:

Saksøker nr 1 Inntekt 1.2 mill Formue 1.8 mill
Saksøker nr 2 Inntekt 1 mill Formue 0
Saksøker nr 3 Inntekt 1 mill og Formue 4 mill'

Dette er altså tall fra etter de ble 60 år gamle. Overhode ikke synd på disse "tøffe gutta" :old

4 av gutta var født i 1945 og 3 i 46, ikke lenge igjen uansett.. man kan vel jobbe til man blir 65?

Det er ikke synd på dem, men ikke det retten skal finne ut av.. hva skjer med pensjonene deres dersom SAS går under? (håper for all del ikke det skjer da..)