PDA

View Full Version : Hva å gjøre i Wien

Roxman
13-01-2010, 08:46
Reiser førstkommende Fredag til Wien. Hadde ikke tenkt å ha noen eksakte planer, bare ta ting på sparket. Men om folk har godt erfaringer med kjeke ting å gjøre/se. Så hadde jeg satt stor pris på alt av tips:)

SeatBelt
13-01-2010, 13:49
Var der rett før jul og det var kaldt! Siden jeg bare var der på slapp-av-tur, uten de aller største plane, slappet vi mest av og gikk dit det falt oss inn, så har ikke så mange "MUST SEE"-tips, men likevel:

Jeg ville unngått de kafeene som ligger i hovedgatene rundt Stephanskatedralen. Det kryr av folk og det gir ikke akkurat en bra stemning, selv om kakene er gode. Mange trivelige litt utenfor kjernen, i alle fall hvis du beveger deg i retning Stadtpark (som forøvrig også er verdt et besøk).

Kommer ikke på hva den heter, men på hjørnet av Goldschemdgasse (ved Peterskrk.) - correct me if i'm wrong - ligger en kafé med egen butikk. Der kan man kjøpe med seg øl, som i vanlig butikk, men utvalget er utrolig bra. Mange østeriske (og utenlandske) godsaker å finne der. Prisen er også bra. Mellom 10 og 20 kroner for en halvlitersflaske.

Til og fra flyplassen går ekspresstoget CAT. For å gjøre det billigere kan du ta vanlig tog, som koster en tredjedel av prisen og kommer inn på samme stasjon. Det stopper flere steder og tar følgelig litt lengre tid, men har du budsjett er dette en bra måte å spare på.

Ellers bare rusla vi rundt og gikk dit det falt oss inn. Passet bra, på den måten kom vi over noen trivelige og billige restauranter også.

jb1
13-01-2010, 14:49
Wien kan passe for alle budsjetter. Om du ikke har vært der før bier Stephansdomen besøkes. Rundt her ligger det masse butikker og caféer i Kärtnerstrasse og Graben. En hyggelig café, Palmenhaus, ligger ved det tidligere keiserpalasset Hofburg. Café Schwarzenberg, Sperl og Central er typiske wienercaféer, jeg holder en knapp på de to første. Du kan gå langs ringgaten i sentrum og se de største attraksjonene. For shopping anbefales også Mariahilferstrasse for brunch café Phil. Slottet Schönbrunn litt utenfor sentrum bør også besøkes. Wien er et utendørsmuséum, og det er bare å gå seg bort i sentrum. Det ble endel, men google litt på mine anbefalinger, så finner du det meste. Jeg må ta et lite forbehold om endringer, da det er noen år siden jeg bodde der.

CFM
13-01-2010, 16:04
jb, hallo... det er Wien vi snakker om. Det har ikke endret seg ;) Som du sier, et utendørsmuseum. Er vel mange som tar seg en tur forbi Hundertwasserhuset også, selv om jeg egentlig ikke synes det er så mye å se der.
Skal man ut på kvelden finnes det også mange muligheter, er nesten obligatorisk å ta seg en tur innom Bermudatriangelet. Fra Stephansdomen blir det ned Rotenturmstr. retning Schwedenplatz og når man kommer dit inn til venstre.

Have fun! Hilsen fra Wien

jb1
13-01-2010, 16:08
Hei CFM, sant, wienere liker ikke endringer i saerlig grad, hehe.

kjeng
13-01-2010, 22:12
wienerpølse, wienersnitzel, wienernougat? ;)

SQ 777
14-01-2010, 11:31
Must !

http://www.schoenbrunn.at/en/