Log in

View Full Version : Mere GULL - Vickers Viscount i SAS-farger


CK
16-05-2005, 17:10
Fra Olebno i BOO har jeg fått låne dette bildet for scanning og publisering! Herlig! Dette er sjeldne saker. Det finnes ikke mange (kjente) bilder av Fred. Olsens Vickers Viscount LN-FOI i SAS-farger, og enda færre i FARGER som dette. Dessverre er det litt dårlig kontrast mellom det hvite taket og den hvite himmelen, men vi kan jo ikke alltid ha finvær heller...

Ole Bjørn, kan du fortelle oss når og hvor det er tatt?

Fellowship
16-05-2005, 17:34
Hvor kan jeg fortelle: Dette er nede i "dumpa", foran den hangaren som ble brukt som "Charter-terminal" i 1989, da de bare malte den hvit på de 3 sidene man regnet med folk kunne se. baksiden mot skogen ble aldre malt.

Men når vil vi gjerne høre, må være tidlig ´60-tall, seinest 1962....
Den kommer vel til Airpics ?

EB
16-05-2005, 19:23
Two :up: `s up... Kom med flere GULLbilder...

LN-SSL
16-05-2005, 21:36
Ja nå snakker vi gull ja!! :devot:
En ting jeg har lagt merke til med Viscount; det er da en usedvanlig størrelse på vinduene for pax'en i forhold til andre flytyper? Må ha vært god utsikt fra den der...:)

Falcon
16-05-2005, 23:34
Slår likevel ikke Ju 52. :D

EB
17-05-2005, 06:36
Og DC-8`ern hadde også store, flotte vinduer...:spin:

FBU 4EVER
17-05-2005, 10:56
Også F-27 Friendship.Hadde det noe med motorene å gjøre,tro?:biggrin

EB
17-05-2005, 15:09
DC-10`ern hadde også "panorama" vinduer...

Olebno
18-05-2005, 09:45
HVOR har vel Fellowship klargjort. Når kan jeg ikke bidra med. Kompisen jeg fikk bildet av bodde i Bodø på den tiden bildet må være tatt. Senere jobbet han i FO først som maskinist på 6'ern og senere i hangaren. Han har nok funnet bildet i ett eller annet arkiv som han fikk tilgang til som redaktør for jubileumsboken til FO.

Fellowship
18-05-2005, 21:36
Bildet er desto mer interessant, ettersom det viser LN-FOI. I den fine svenske boka om SAS-fly, "Luftens vikingar", står det at bare LN-FOM fikk SAS-farger, men det stemmer ikke. Også i Kay Hagbys bok er det et bilde av LN-FOI. Bildet er jo helt tydelig tatt om sommeren, og jeg er 90% sikker på at det må avgrenses til enten sommeren 1960 eller sommeren 1961. Den som kunne fortalt mer om detaljene her, kan forvente mer enn hederlig omtale :)

rodata
14-03-2007, 02:02
:old Endnu engang tager jeg en gammel tråd op.
Viscount i SAS farver har altid interesseret mig, og selvfølgelig havde Vi Flyver et billede af sådan en. I maj nummeret 1961 var der et billede af LN-FOH (c/n 250), som jeg har scannet (ikke et særlig godt billede):

http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=93

I mit arkiv har jeg desuden et lidt slidt fotografi af LN-FOM (c/n 247):

http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=94

Med hensyn til størrelse på vinduer, så havde Viscount det absolut største passager vindue!
Vinduet målte 26 in. i højden og 19 in. i bredden. Størrelsen var fastlagt på grundlag af "...an international airworthiness code...as minimum energency exit dimensions...". I de tidligste udgaver af Viscount 700 fungerede hvert eneste vindue i kabinen som nødudgang.

Jeg har herunder prøvet at opstille en liste over vindues størrelser i ældre passagerfly. Oplysningerne stammer fra Flight International:

Viscount: H: 66,04 cm (26 in.); B: 48,26 cm (19 in.)
DC-6 serien: H: 40,64 cm (16 in.); B: 45,72 cm (18 in.)
CV440: H: 45,72 cm (18 in.); B: 40,64 cm (16 in.)
F.27: H: 48,26 cm (19 in.); B: 33,02 cm (13 in.)
HS.748: H: 48,26 cm (19 in.); B: 33,02 cm (13 in.)
DC-8: H: 45,72 cm (18 in.); B: 38,1 cm (15 in.)
Caravelle III: H: 39,5 cm; B: 38,5 cm (målt på mit eget Caravelle vindue :) )
Concorde: H: 25,4 cm (10 in.); B: 19,05 cm (7½ in.)
B.737: H: 35,56 cm (14 in.); B: 27,94 cm (11 in.)
DC-10: H: 30,48 cm (12 in.); B: 22,86 cm (9 in.)

Nils

Fellowship
15-03-2007, 22:25
Originally posted by rodata
:old Endnu engang tager jeg en gammel tråd op.
Viscount i SAS farver har altid interesseret mig, og selvfølgelig havde Vi Flyver et billede af sådan en. I maj nummeret 1961 var der et billede af LN-FOH (c/n 250), som jeg har scannet (ikke et særlig godt billede):

http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=93
Nils
Takk igjen for fine innscanninger. Interessant vindu-tabell også!

Men dette bildet interesserer mest, her er LN-FOH tatt på Fornebu, sikkert ganske tidlig i SAS-karrieren? Ukjent fotograf? Kansje en dansk SAS-ansatt på tur, som har tatt med seg filmen hjem igjen til Danmark siden det kom inn i "Vi Flyver" ?


I mit arkiv har jeg desuden et lidt slidt fotografi af LN-FOM (c/n 247):
http://scanairforum.net/forums/gallery.php?action=show&GLID=94

Dette bildet finnes i boka "Luftens vikingar - en bok om SAS alla flygplan" av Åke Hall, se s.87 (foto: ALPS, står det, hva nå enn det betyr? ) Kan se ut som bildet er tatt i Sverige, med svensk flagg bak? Kanskje Bromma??


Men særlig det første bildet av LN-FOH, og det som startet denne tråden, LN-FOI, viser at Åke Hall hadde mangelfulle opplysninger da han skrev om Viscount i SAS-tjeneste. de fløy fast innenriks i Norge i 1960 og 1961, og kanskje var de av og til å se på andre destinasjoner? Men altså 3 ulike i SAS-farger, men sannsynligvis ikke mer enn 2 av dem samtidig.

RolfL
15-03-2007, 23:53
Originally posted by Fellowship
foto: ALPS, står det, hva nå enn det betyr?


ALPS = Aviation Letter Photo Service

Jag har en svart-vit bild av LN-FOM på Airpics (54236), inte särskilt bra men ändå. Den tog jag på Bromma 1961.

En fråga: kan det beträffande bilden av LN-FOH i "Vi Flyver" verkligen bekräftas att det är LN-FOH ? Tycker att det är svårt, ja omöjligt, att se registreringen. "H" och "M" kan också vara svåra att skilja på foton ....

rodata
16-03-2007, 00:18
:old Billedet i Vi Flyver er ganske sikkert et billede taget af en SAS fotograf, da alle billeder i bladet officielt tilhørte SAS.

En fråga: kan det beträffande bilden av LN-FOH i "Vi Flyver" verkligen bekräftas att det är LN-FOH ? Tycker att det är svårt, ja omöjligt, att se registreringen. "H" och "M" kan också vara svåra att skilja på foton ....

I Vi Flyver er der ikke angivet nogen registrering, men det samme billede er gengivet i bogen
"Vickers Viscount" in AirlinerTech serien (side 85). I billedteksten i denne bog står der LN-FOH, men samtidig skriver de at billedet stammer fra Brooklands Museum:o

Jeg vil indrømme at identifikationen af flyet er meget usikker.

Jeg prøver at grave lidt dybere.

Nils

rodata
16-03-2007, 01:48
En fråga: kan det beträffande bilden av LN-FOH i "Vi Flyver" verkligen bekräftas att det är LN-FOH ? Tycker att det är svårt, ja omöjligt, att se registreringen. "H" och "M" kan också vara svåra att skilja på foton ....

:old I Air Pictorial July 1961 side 212 er der vist samme billede som det i Vi Flyver (maj 1961).
Der er IKKE angivet nogen registrering og der er ikke angivet source til billedet :(

Nils

hmm273
16-03-2007, 13:36
A/C used in 1961 flying the foll legs:
OSL-TRD-BOO-BDU /T/R: SK302/SK303
OSL-TRD-BOO T/R: SK304/SK305
OSL-BGO T/R: SK319/SK316

RolfL
16-03-2007, 15:00
Originally posted by hmm273
A/C used in 1961 flying the foll legs:
OSL-TRD-BOO-BDU /T/R: SK302/SK303
OSL-TRD-BOO T/R: SK304/SK305
OSL-BGO T/R: SK319/SK316

Det är väl också möjligt Fred Olsen roterade sina Viscounts och inte bara flög med SAS-målade maskiner på SK-linjer. Det skulle vara intressant att se en bild, med synlig registrering, på LN-FOH om den var i SAS-målning eller om det är ett misstag.

Fellowship
16-03-2007, 16:11
Originally posted by RolfL
Originally posted by Fellowship
foto: ALPS, står det, hva nå enn det betyr?

ALPS = Aviation Letter Photo Service

Jag har en svart-vit bild av LN-FOM på Airpics (54236), inte särskilt bra men ändå. Den tog jag på Bromma 1961.

En fråga: kan det beträffande bilden av LN-FOH i "Vi Flyver" verkligen bekräftas att det är LN-FOH ? Tycker att det är svårt, ja omöjligt, att se registreringen. "H" och "M" kan också vara svåra att skilja på foton ....
Visst er bildet bra, RolfL! Det er sjeldent og det bekrefter at også disse flyene har blitt brukt i enkelt-slynger etter behov.

Fellowship
16-03-2007, 16:35
Jeg skriver en oversikt over de 4 flyene utfra Kay Hagbys utmerkede bokverk om LN-registeret, for videre forskning:old :

c/n 247 Viscount 779D reg LN-FOM Fred.Olsen 30.04.1957
Cld 28.03.1958 utleid som OE-LAE, seinere G-ARBW
Retur LN-FOM 08.02.1961 (midl 28.01.1961)
cld 24.01.1962, solgt som VT-DOD


c/n 250 Viscount 779D reg LN-FOH Fred.Olsen 25.04.1957
Cld 28.03.1958 utleid som OE-LAB, seinere G-APZP
Retur LN-FOH 03.03.1961 (midl 28.02.1961)
cld 24.01.1962, solgt som VT-DOE


c/n 251 Viscount 779D reg LN-FOI Fred.Olsen 28.06.1957 (midl 28.05.1957)
Cld 28.03.1958 utleid som OE-LAC
Retur LN-FOI 31.03.1960
cld 24.01.1962, solgt som VT-DOH


c/n 252 Viscount 779D reg LN-FOK Fred.Olsen 23.08.1957 (midl 16.08.1957)
Cld 28.03.1958 utleid som OE-LAD
Retur LN-FOK 02.04.1960
cld 25.01.1962, solgt som VT-DOI

Fra mars 1958 til våren 1960 brukte FOF alle 4 til å hjelpe Autrian Airlines i gang.
Så fløy 2 av dem for BEA, mens 2 vendte hjem våren 1960.

Det betyr at det har vært LN-FOI (og LN-FOK.. ? ) som har fløyet for SAS sommeren 1960. Jeg vet ikke om LN-FOK gjorde det?
Sommmeren 1961 har sikkert LN-FOM fløyet for SAS, antakelig sammen med LN-FOI, og kanskje LN-FOH??


Sitter det noen der ute som leser dette, og sitter på kjennskap til bilder av disse 4 flyene enten i SAS farger, eller i FOF-farger, så send meg en pm, og scanneren skal stå klar!

hmm273
16-03-2007, 18:10
I FOF 60 år side 37 står det :
"Leietakere var Air France og SAS. SAS brukte maskinene bl.a. på Nord-Norge-rutene og malte dem derfor i SAS-farger......"

-Her står det dem, altså i flertall

dc-8-63
16-03-2007, 19:58
Originally posted by RolfL

Originally posted by hmm273
A/C used in 1961 flying the foll legs:
OSL-TRD-BOO-BDU /T/R: SK302/SK303
OSL-TRD-BOO T/R: SK304/SK305
OSL-BGO T/R: SK319/SK316

Det är väl också möjligt Fred Olsen roterade sina Viscounts och inte bara flög med SAS-målade maskiner på SK-linjer. Det skulle vara intressant att se en bild, med synlig registrering, på LN-FOH om den var i SAS-målning eller om det är ett misstag.


Min aller foerste flyreise var nettopp med SK319 i 1961 med en av disse Vickers Viscount i SAS farger, dessverre husker jeg lite (var et aar gammel!)

Fellowship
18-03-2007, 16:58
Originally posted by hmm273
A/C used in 1961 flying the foll legs:
OSL-TRD-BOO-BDU /T/R: SK302/SK303
OSL-TRD-BOO T/R: SK304/SK305
OSL-BGO T/R: SK319/SK316
Dette tyder vel på 2 fly i bruk. Hvor har du disse flytidene fra, gammel SAS-tabell?

Jeg er mer og mer sikker på at sommeren 1960 var det kun LN-FOI som fløy i SAS-farger, og at den andre som var kommet hjem fløy i FOF farger igjen. (og at de fløy for AF som det står i jubileumsheftet, var nok mer ad hoc, og sikkert da i FOF-farger).
Utleiene til OS og BEA var med fullt skjema og utenlands registrering, slik det fremgår av det jeg skrev fra Kay Hagbys bok.

De to som vendte hjem i 1961 etter BEA-lease, var altså LN-FOM som da gikk til SAS, og LN-FOH som vi nå lurer på. Etter mailer med RolfL har vi blitt enige om at vi ikke tror -FOH noen ganger hadde SAS-farger, men at den kom tilbake til FOF farger i 1961.
Men vi vet ikke enda...

se dette herlige bildet RolfL tok av LN-FOK på Bromma i 1960 eller 1961.

LN-KGL
18-03-2007, 19:40
Har også undersøkt dette med Viscount-ene som SAS leide inn fra SAS, og endte opp med følgende:

SAS hadde behov mesteparten av tiden for to Viscount-er i tidsrommet mellom november 1960 og ut 1961. I vinterslakken (januar-mars 1960) var det derimot bare en aktiv.

Som et resultat av dette, så endte jeg opp med følgende fordeling:

LN-FOI (MSN 251) fløy for SAS fra november 1960 og ut 1961 (hele tidsrommet)

LN-FOK (MSN 252) fløy for SAS fra november 1960 og ut 1960 (første del)

LN-FOM (MSN 247) fløy for SAS fra april 1961 og ut året (etter retur BEA tok denne over for FOK)

Kanskje jeg får ta meg en tur over til Hurn (alle fire FOF Viscount-er ble bygget der) ved neste tur til Hampshire for å få vite mer?

Her er forøvrig tidligere LN-FOI i Huns Air farger fra september 1979
http://www.airliners.net/open.file/0873652/L/