View Full Version : Internett på fly - Når kommer det hos SAS?
Trent600
11-01-2010, 20:11
Fra en artikkel publisert i august i fjor: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=565035
På de lengste flyrutene har SAS en egen skjerm for alle passasjerene, med et stort utvalg av film, musikk og spill. I tillegg til dette så håper vi snart igjen å kunne tilby internett på de lengste rutene.
Flyr long-haul to-tre ganger i året og det jeg alltid savner aller mest er nettilgang. Noen som vet når SAS ruller ut dette?
Hvordan ligger det an med BA, Lufthansa, KLM og de andre store europeiske, noen som har fått med seg om de har planer om å lansere dette i nærmeste fremtid?
Sas hadde jo Connexion by Boeing, altså internet ombord i 2005/2006, men det ble tatt jo tatt vekk. Noen som vet hvorfor? tekniske problemer?
Sas hadde jo Connexion by Boeing, altså internet ombord i 2005/2006, men det ble tatt jo tatt vekk. Noen som vet hvorfor? tekniske problemer?
Boeing/Connexion la ned tjenesten :(
Trent600
11-01-2010, 20:47
Skal jeg gjette så vil jeg si at det kanskje var litt for tidlig? I tillegg til at det blir mer og mer vanlig med med små bærbare som er perfekte for bruk på fly, har jo også mange fått telefoner som kan brukes til noe fornuftig på nett, så skulle tro tiden var moden nå.
Tommy777
11-01-2010, 20:52
Lufthansa er klare: http://www.lufthansa.com/mediapool/pdf/82/media_730482.pdf
De hadde for høye utviklingskostnader og pga krisen før/etter 9/11 mistet de en haug med kunder som i utgangspunktet hadde signet opp ... blant annet Delta og American (hvis jeg husker rett). Dermed ble det stopp ...
Utstyret som fortsatt er installert i bl.a. LH's maskiner, kan imidlertid brukes med Panasonics nye system som er under testing .. Vet ikke om SAS har plukket ut sitt eller om det fortsatt er installert der også ..
Tommy777
11-01-2010, 20:54
Skal jeg gjette så vil jeg si at det kanskje var litt for tidlig? I tillegg til at det blir mer og mer vanlig med med små bærbare som er perfekte for bruk på fly, har jo også mange fått telefoner som kan brukes til noe fornuftig på nett, så skulle tro tiden var moden nå.
Problemet var ikke at de var for tidlig. Produktet var en kjempesuksess hos de få selskapene som tilbød Connexion.
Problemet var at investeringen var alt for stor for flyselskapene å ta slik at volumet på antall fly og selskaper som tilbød dette ble alt for lite slik at Connexion ikke klarte å tjene penger på satelittleie etc. og måtte derfor legge ned
etterspørselen er der det er helt klart. Jeg tror de som sitter og holder på med dette sliter litt med business caset. Ettersom gratis Wi-Fi blir mer og mer vanlig på hoteller, cafeer etc, tror jeg det blir vanskelig å ta noe særlig betalt. Det er ganske kostbart utstyr (selv om det er mye mindre og lettere - og billigere - enn forrige gang), det tar en stund å sette det inn i maskinen (land nedetid) etc. Dessuten er SAS på long-haul (i motsetning til DY) avhengig av å benytte seg av satelittbaserte systemer, ikke bakke-baserte stasjoner som f.eks. DY skal bruke. I 2008 sa SAS at det kom i 2009, det vet vi ikke stemmer, og det er vel usikkert når det måtte komme tilbake på planen.
Utstyret som fortsatt er installert i bl.a. LH's maskiner, kan imidlertid brukes med Panasonics nye system som er under testing .. Vet ikke om SAS har plukket ut sitt eller om det fortsatt er installert der også ..
Vi dro utstyret ut - det var snakk om en del 100 kg ekstra vekt som man ikke ville dra rundt på, LH valgte å la en del stå igjen - og har nok betalt dyrt for det de siste årene
Trent600
11-01-2010, 21:09
...tror jeg det blir vanskelig å ta noe særlig betalt.
Hvis det kan ordnes slik at det enten bestilles samtidig med flybilletten eller belastes telefonregningen direkte er nok betalingsviljen der hos mange (siden det da for mange er arbeidsgiver som dekker det :-).
jeg tror betalingsviljen er større enn du tror ... særlig nå som iphoner og smartphones snart er i alle lommer ...
På flighter over 1-2 timer tror jeg betalingsviljen for et internett ombord er veldig stor! Jeg ville glatt betalt 150,- for fri tilgang på en hele flighten. 50,- for innenriks, 100,- for Europa, 150,- for IC. Ikke noe problem!
Trent600
11-01-2010, 22:23
Noen som husker prisene som gjaldt når Connexion var i bruk?
Tror det var 29,95USD för hela flighten.
På en lang tur er det verdt prsen. Men nå har jo film og spill utvalget også blitt veldig bra hos mange. Selv så jeg Bruno på vei til barbados nå og lo meg nesten ihjel. Men selv med rikelig utvalg av film og spill då hadde jeg nok gitt dere en trip rapport fra 12.000 meters høyde hvis det var mulig.
Utflyttet
12-01-2010, 06:39
Jeg var en flittig bruker av Connexion i 05/06 da jeg pendlet mye til Singapore, og selv om je gstadig håper mengden reising skal ta seg ned så håper jeg man får et tilsvarende produkt.
Spesielt her i Europa/Norden er det vel så tetthet med flygninger at det burde være et godt marked for et bakkebasert nett?
-A
De gangene jeg fløy i den perioden Sas hadde interenett ombord, virket det ikke
Internett ombord er noe jeg virkelig savner, etter å ha brukt det mye både på SK, LH og SQ så lenge det varte. Tror også at det nå vil være marked for dette både på korte og lange ruter, ved at "alle" har en internettkompatibel telefon eller PC med seg.
Jeg ser størst behov på langruter med 'store seter' og jobbrelaterte saker. På EU-ruter og med den seteavstanden/-bredden man har er det hvertfall mindre attraktivt å jobbe med folk så tett innpå.
Hos LH er det en klart commitment. Det kommer og det vil vaere populaer. Det fant man ut alrede ved siste gang da man hadde Connexxion by Boeing.
Den egentlige problemet oppstar ved en annen ting. Tilbyr man slik en tjeneste, vil det vaere klok a ha ström ved alle seter. Og dette vil betyr en god del ny kabellage i flyene, som vil gi betydelig mer vekt enn den mottaker med sine 100kg. Jeg har ikke sett Cabin Config for 748I sa lenge, men jeg haper at man har tenkt seg gjennom dette.
Takk til subnotebooks, Apple tablet PC etc er dette service na ikke lengre begrenset til Business og First, men vil vaere rett til alle omboard. Og spesielt de sma note- og netbooks har i de meste faller akkus som ikke har 8h+ "rekkevide"