PDA

View Full Version : Hvite "strobelys" i enden av rullebanen


Polaris
11-01-2010, 19:28
Hva er "the purpose of" disse hvite blinkende lysene i enden(e) av rullebanen(e), og hvorfor varierer de i styrke?

F35Landing
11-01-2010, 19:30
Kalles ofte for "running rabbit" og er en del av innflygingslysene. De guider pilotene inn ved dårlige værforhold. Spesielt når været er rundt minima for en ILS, så er disse lysene gode å ha.

STARSHIP 2
11-01-2010, 19:31
Hva er "the purpose of" disse hvite blinkende lysene i enden(e) av rullebanen(e), og hvorfor varierer de i styrke?

De er like sterke og viser veien til rullebanen i forhold med dårlig sikt :)

De "blitzer" i sekvens.

Edit:
du slo meg F35L.. :)

Ofte kommer de på automatisk når lysstyrken på innflygningslysene settes til en viss styrke (30% eller mer der jeg jobbet før..)

Polaris
11-01-2010, 19:46
Kalles ofte for "running rabbit" og er en del av innflygingslysene. De guider pilotene inn ved dårlige værforhold. Spesielt når været er rundt minima for en ILS, så er disse lysene gode å ha.

Takk for svar! :) Grunnen til at jeg så de var at de blinket veldig sterkt i en liten periode, lyste opp himmelen og bakken så det ljomet. Etterhvert ble de svakere og svakere, før det landet et Lufttransportfly og deretter et lite SASfly. Er det dermed "nærheten" av flyet som avgjør "blinkestyrken"? Jo lengre unna jo sterkere blink?

S. Holberg
11-01-2010, 19:50
Styken på lysene styres fra tårnet ;)

Discus
11-01-2010, 19:52
Er det dermed "nærheten" av flyet som avgjør "blinkestyrken"? Jo lengre unna jo sterkere blink?

Lysene er ganske retningsstyrt, og hvis det er partikler i luften (snø, tåke etc) vil de jo synes bedre utenfor senterlinjen. Kan kanskje virke som det er forskjellig styrke dersom du står på siden av dem og det kommer en liten lokal sky farende forbi.

LN-MEH
11-01-2010, 19:56
Etterhvert ble de svakere og svakere, før det landet et Lufttransportfly og deretter et lite SASfly.

Et lite SAS fly, var det denne krabaten her da?!;)

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Piper%20aircraft/SE-KSG.jpg

ENGM 911
11-01-2010, 19:57
Brukes ofte under LVP, på OSL blir det kalt "flash", eks flash 01L. Ganske stilig å se det fra luften.

Someone
11-01-2010, 20:03
Canarsie Approach på JFK er jo et godt eksempel på running rabbits

http://www.youtube.com/watch?v=sZXgIVkI8gQ

Polaris
11-01-2010, 20:13
Et lite SAS fly, var det denne krabaten her da?!;)

Exactly! :lol: Mulig det var litt større og het RPF.

@ Discus - det var faktisk en periode med opphold og "klarvær" (skyer på 700 moh, fjellfaktor). Ganske sikker på at det ikke var retningsbasert heller, da de konkret lyste opp bakken/området rundt. Trodde først det var et fly som stod klart til avgang, men etterhvert avtok de i styrke helt til man kun så selve lyspunktet og ikke noe bakke rundt de :)

Discus
11-01-2010, 20:17
Canarsie Approach på JFK er jo et godt eksempel på running rabbits


Heftig og begeistret, der var det mye løping ja.

F35Landing
11-01-2010, 20:51
Vet ikke om styrken på selve blitsene i dette systemet kan dimmes, mulig noen flyggeledere her vet. Men intensiteten på resten av innflygingslysene kan justeres fra tårnet. Det som er vanlig ved dårlig sikt, er at intensiteten står på maks når et fly starter på siste del av innflygingen. Med en gang piloten ser nok, så ber han/henne som regel om å få dimmet lysene til neste lavere setting, eventuelt helt til minimum slik at ikke lysene generer ved selve landingen. Det er nok denne dimmingen du har sett.
Det er forskjellig fra flyplass til flyplass hva slags type lyssystem som er installert (er vel rimelig lik standard på de største plassene i Norge) og dette er blant annet med på å bestemme minstesikt for operasjonene på plassene.

TOS
11-01-2010, 23:15
Canarsie Approach på JFK er jo et godt eksempel på running rabbits


Jeg forsøkte meg på denne approach'en i en B747-400 simulator i desember. Morsom approach, men så er det nå uansett morsomt å fly ordentlig simulator.:)

Polaris
12-01-2010, 16:55
Vet ikke om styrken på selve blitsene i dette systemet kan dimmes, mulig noen flyggeledere her vet. Men intensiteten på resten av innflygingslysene kan justeres fra tårnet. Det som er vanlig ved dårlig sikt, er at intensiteten står på maks når et fly starter på siste del av innflygingen. Med en gang piloten ser nok, så ber han/henne som regel om å få dimmet lysene til neste lavere setting, eventuelt helt til minimum slik at ikke lysene generer ved selve landingen. Det er nok denne dimmingen du har sett.
Det er forskjellig fra flyplass til flyplass hva slags type lyssystem som er installert (er vel rimelig lik standard på de største plassene i Norge) og dette er blant annet med på å bestemme minstesikt for operasjonene på plassene.

Tusen takk for gode svar, også til alle andre :)

Marcus W
12-01-2010, 17:34
Exactly! :lol: Mulig det var litt større og het RPF.

@ Discus - det var faktisk en periode med opphold og "klarvær" (skyer på 700 moh, fjellfaktor). Ganske sikker på at det ikke var retningsbasert heller, da de konkret lyste opp bakken/området rundt. Trodde først det var et fly som stod klart til avgang, men etterhvert avtok de i styrke helt til man kun så selve lyspunktet og ikke noe bakke rundt de :)

När man tänder upp på 100% i klarväder så lyser det även upp marken runt om själva inflygningsljusen. Styrkan regleras i tornet efter "behag och erfarenhet" eller om piloten ber om något speciellt. Ljusen är väldigt kraftiga därför minskar man styrkan efterhand i vissa lägen. Kanske inte världen bästa förklaring men det finns inget klart svar på hur vi använder ljusen, allt beror på situationen...