View Full Version : Gåsakteaksjoner på gang i SGS
exflyplassdame
11-01-2010, 10:45
Ser på nettet dette:
Frustrasjon over dårlig dialog med ledelsen gjør at SAS' bakkemannskaper varsler «gå sakte»-aksjoner fra 20. januar.
http://e24.no/boers-og-finans/article3458409.ece
blir spennende å se hva som skjer!
Du har vel strengt tatt valgt feil logo ift. flyselskapet det gjelder. Skal bli interessant å se hvordan en "gå sakte"-aksjon i SGS vil utarte seg. Kanskje det vil bety at Priority-bagasjen nå plutselig kommer først på båndet, siden ting skal gjøres litt omvendt? :lol:
Å ja det kan man si...time will show! Men hvorfor står det egentlig Norwegian logo på denne postingen? Fordi punktligheten blir å gå ned til Norwegian nivå etter den 20/1?!
Med historikken til SAS og denne typen konflikter, vil selskapet bli flådd i pressen.
Streik eller aksjoner vil bli smurt opp i alt som er av nyhetskanaler, garantert!
Det tar EN slik konflikt før selskapet river ned det de i 4 år har bygget opp etter forrige runde!
Selskapet er dessverre blottet for troverdighet når det gjelder konflikter så det er ikke uten grunn at Mats Jansson har satt det som sitt mål at SAS ikke lenger skal assosieres med dette.
Turbulente avtaler ligger frem i året som hekker på 110 meter. Avtalen med CAU utløper i mars, noe som også kan bli en utfordring.
Jeg håper inderlig at dette ikke blir en realitet!
Dette er vel bare ett pressmiddel for å få ledelsen i tale, kjenner ingen ansatte som ønsker å kjøre sas på revva mens man er ansatt der.
Gå sagte, eller arbejd efter bogen aktion,,,tja det er ikke godt. Der er ingen i SAS/SGS som ønsker strejke...Det er absolut sidste middel for at få ledelsen i omdrejninger. Men den behandling SAS yder over for sine medarbejder grupper, hvad kan man
så forvente.
Tak er ord som overhovedet ikke findes hos SAS topledelse....SGS knokler næsten så blodet springer,,,du arbejder over kommer på fridage osv osv osv , laver turn around så hurtigt at indgående pax næsten ikke når ud, før de afgående står på trappen og vil ind.
Vi hos SGS henter forsinkelser ind og er med til at SAS har en god punktlighed.
Cabin crew og piloter gør absolut hvad de kan for at vore pax skal føle sig velkomne og
hjemme ombord, men sådanne ting påskønnes ikke af ledelsen....
Bare de en gang i mellem brugte det lille ord "tak" ville de vinder meget.
Hilsen
ole
SAS ledelse tør neppe gjennomføre et salg av SGS. All historie tilsier at SAS feiger ut. I tillegg er det neppe et kvalitetsmessig sjakktrekk. Den økonomiske effekten ligger i å unngå pensjonsforpliktelser...mulig det er motiv nok..?
Den økonomiske effekten ligger i å unngå pensjonsforpliktelser...mulig det er motiv nok..?
Disse vil uansett gjennspeile seg i prisen de måtte få
..flere enn meg som tror at SGS må "kjøpes" bort? Kanskje det rett og slett blir for dyrt å betale noen til å overta.?
En ting er i alle fall sikkert; dette er høyst ugunstig for SAS! Og gjett hvem som kommer til å hygge seg i media det øyeblikket SGS gjør alvor av trusslene sine...
(Hint: PR-kåt Ire)
Nå skal det sies at dette er en avtalefestet mulighet som foreningen (Verkstedklubben) til stuerne har.
De jobber 20% mindre, men har da samtidig 20% mindre lønn
ehh - dette er jo genialt for SAS! Skiftlegger de alle fulltidsansatte 80% dah... hihi
Jeg flyr SVG-CPH-BKK med SAS 21. januar, men har 5 timer å vente i CPH så det burde vel gå bra, selv med aksjoner på Sola.
Er det mange avtaler det skal forhandles om den neste måneden ? Har retur i midten av februar.
plane-spotter
13-01-2010, 20:44
Hva er times lønna til en SGS annsatt? Jeg har hørt at de får ekstra for assistanse på og av fly pluss og toalett tømming . I tilegg til at lønna er en del høyere enn i andre handlingselskaper.
Stemmer dette?
I så fall, er det jo en enorm ufordel for SAS i konkuranse med andre flyselskaper som f.eks Norwegian
RampSnake
13-01-2010, 21:24
Vanskelig å si hva som er timelønna til en SGS ansatt, da de som har jobbet der lenge, ofte har egne avtaler når det kommer til lønn. Men gjennomsnitts-lønna er høyere i SGS enn i andre handlingsselskaper. Det utbetales tillegg for diverse tjenester, som toalettømming. Ekstra betalt for assistanse vet jeg ingenting om. Men lønna minker vel på disse folka også, ettersom SAS har rævkjørt økonomi.
När jag arbetade på ARN låg timlönen hos SGS och Menzies för timanställda exakt lika. LFV passagerarservice hade mer.
Wishmaster
13-01-2010, 21:28
Hva er times lønna til en SGS annsatt? Jeg har hørt at de får ekstra for assistanse på og av fly pluss og toalett tømming . I tilegg til at lønna er en del høyere enn i andre handlingselskaper.
Stemmer dette?
I så fall, er det jo en enorm ufordel for SAS i konkuranse med andre flyselskaper som f.eks Norwegian
Det at lønna er høyere sier bare om hvor "stabil" arbeidsplassen er...
Man jobber faktisk "det lille ekstra" også.
[Stabil arbeidsplass; sett i sammenheng i gode dager uten fare for oppsigelser]
Da blir det ikke så mye gjennomtrekk som f.eks SA & NP (OSL) i sin tid.
Toalett tillegg betales bare ved tilsøling av opperatør og er vel ca 50 kr.
Noen som mener det ikke er berretiget?
Da jeg begynte i SGS gikk jeg et kraftig rykk ned i lønn fra det jeg hadde i et annet handlingsselskap... (Kort kan vi si at timelønnede og midlertidig ansatte på ingen måte kommer godt ut av det hos SGS).
plane-spotter
14-01-2010, 00:34
Jeg mener ikke at det ikke er fortjent med tilegg for f.eks toaletttømming, men jeg veit at i SGS er det en del fordeler og tilegg som andre handlingselskaper ikke har.
Skjønner ikke da helt poenget med en gå sakte aksjon. Jobber man med Norwegian , Ryanair, eller andre lavprisselskaper er jo alle turn på 20 eller 30 min, uavhengig om det er basefly eller ikke.
Man skal jo selfølgelig jobbe for bedre vilkår, men i denne sammenhengen føler jeg at SGS ansatte kansje er litt bortsjemte. Da i forhold til andre handlingselskaper og ikke generelt.
Gå sakte aksjonen sitt hovedmoment er ikke lønn, etter det jeg forstår, men å få bedriften i tale i forbindelse med et eventuellt salg av SAS Ground Service. De mener at ledelsen har hatt en dårlig dialog med de ansattes fagforeninger i denne prosessen.
Gå sakte aksjonen sitt hovedmoment er ikke lønn, etter det jeg forstår, men å få bedriften i tale i forbindelse med et eventuellt salg av SAS Ground Service. De mener at ledelsen har hatt en dårlig dialog med de ansattes fagforeninger i denne prosessen.
Må bare si jeg sympatiserer med SAS ledelsen. Verkstedklubben er ikke beryktet for å være løsningsorientert så jeg vil anta ledelsen har bedre ting å bruke tiden på enn å høre syting fra de. Betingelsene som ligger bak dagens situasjon har vel vært kjent siden februar 2008. M.a.o mer enn lang nok tid til å finne løsning.
Så forresten en artikkel fra Finansavisen papir, der SGS hevdet å dokumentere at de var mer effektive enn andre handlere basert på en studie fra McKinsey. Hva i all verden er det for noe :up: Snakk om å gå ned med flagget til topps..:headbang
Nå var det vel Ledelsen i SAS som bestilte en uavhengig sjekk av effektiviteten til SGS opp mot andre handlingselskaper der resultatet ble at SGS var mere effektive enn andre handlingselskaper.
Tror kanskje Apron bør sette seg inn i saken før han slenger påstander i hytt og pine.
Og verkstedklubben har vel vært meget løsningsorientert bl.a med lønnsfrys i flere år
VKL og andre fagforeninger har gått med på såkalt 0-oppgjør (ikke noe lønnsøkning) de siste årene med hensikt å bevare arbeidsplassene innen SAS. Når nå SGS selges (mest sannsynlig) ut av SAS så brytes da disse avtalene fra SAS sin side og det er da laget et lønnskrav på det som man ikke har krevd disse årene.
Så å hevde at de ikke har vært lønnsorienterte er ganske feil
løsningsorientert
lønnsorienterte
Ikke helt det samme .... ;)
http://www.aftenbladet.no/innenriks/1147062/SAS-aksjon_er_utsatt.html
Da er aksjonen som skulle startet i morra utsatt på ubestemt tid ettersom forhandlingene fortsetter.
Kanskje SAS(SGS) har gått med på lønnskravet :)
http://www.aftenbladet.no/innenriks/1147062/SAS-aksjon_er_utsatt.html
Da er aksjonen som skulle startet i morra utsatt på ubestemt tid ettersom forhandlingene fortsetter.
Kanskje SAS(SGS) har gått med på lønnskravet :)
Nok en gang.... det er ikke lønnskravet ting dreier seg om i denne saken. Det er salget av linjestasjonene som er i fokus, og for å befeste viktigheten av å beholde linjestasjonene i SAS "drakten", ble akkordavtalen sagt opp sentralt for å ha muligheten til en lovlig aksjon. Rett og slett en oppsigelse på grunn av brudd i avtalen. Akkordavtalen ble brutt i det salget av linjestasjonene igjen ble et tema i konsernstyret, og siden akkordavtalen har kostet arbeiderne ca 25% lønnsreduksjoner de siste 8 årene for å berge selskap og arbeidsplasser, er det dèt som kreves som motkrav ettersom at akkordavtalen ikke lengre gjelder.
At SAS er tjent med egenhandling er det ingen tvil om, for punktligheten som utvises fra utenfra-selskap har jo ikke akkurat vært rock solid siste årene. SAS trenger egenkontrollen på handling for å opprettholde det som holder liv i selskapet - punktligheten og kundebehandlingen og arbeidernes identitetsfølelse.
Alle tilgjengelige rapporter tilsier også at SAS er best tjent med å ha et handlingselskap slik SGS opererer i dag, med best performance i markedet.
Gå sakte aksjonene er et ledd i at arbeiderne går ned 20% i lønn i forbindelse med oppsigelsen av akkordavtalen (akkordavsavnet står for 20% av grunnlønna), og dermed blir arbeidsytelsen tilsvarende redusert i perioden med en eventuell konflikt. Ingen i SAS systemet ønsker en slik konflikt, og enda mindre de SGS ansatte som i lengre tid har jobbet for å oppnå de fantastiske produktivitets resultatene. Ingen ønsker jo da å ødelegge dette på kort tid, men det sier vel også litt av viktigheten med å beholde SGS "as is" når man går til det steget de nå har gjort?
Ingen i SAS systemet ønsker en slik konflikt, og enda mindre de SGS ansatte som i lengre tid har jobbet for å oppnå de fantastiske produktivitets resultatene. Ingen ønsker jo da å ødelegge dette på kort tid, men det sier vel også litt av viktigheten med å beholde SGS "as is" når man går til det steget de nå har gjort?
Hvordan måler SGS sin produktivitet - og hva er resultatene de presterer?