PDA

View Full Version : Those were the days - flyvertinnens arbeidsoppgaver m.m.


Discus
10-01-2010, 15:08
Mye skrives og debatteres i hovedforumet om sosial dumping, flyvertinners ansvar for salg og sikkerhet m.m.

Satt og leste boken The Age of Flight (http://www.randyjohnsonbooks.com/age.htm) (s 61 i boken vi fikk på SEA-turen i fjor) og kapittelet om flyvertinner er noe som fortjener en liten tråd her


Frem til 1930 var det kun menn som var ansatt i kabinen, og det var ikke servering ombord. Kvinner ble ikke ansatt for man regnet ikke med at de egnes seg i flybransjen. I 1930 ansatte Boeing Air Transport de første kvinnelige flyvertinnene, og begynte også med servering og service på linje med det man hadde på båtene (steamships) den gangen.

I begynnelsen (frem til andre verdenskrig) var det kun sykepleiere som ble ansatt fordi:

The average graduate nurse is a girl with some horse sense and is very practival and has seen enough of men to not be inclined to chase the around the block at every opertunity.Disse "sky girls" fikk USD 125/mnd mot at de fløy minst 100 timer/mnd.

Opplæring fantes ikke, men de hadde laget noen skriftlige prosedyrer, hvor følgende inngikk



A ready smile is essential
A rigid military salute will be rendered the captain and copilot as they come aboard

Arbeidsoppgavene var mange, og dagens flyverter og vertinner som føler seg som kelnere eller kioskbetjening vil kanskje synes det er en bedre løsning enn det man drev med på 30-tallet.


Their jobs included duties such as welcoming passengers, punching their tickets and giving refunds when necessary at each stop, weighing the passengers and their baggage, loading and unloading that baggage, making sure the wicker seats were bolted down, dusting the windowsills, carrying buckets of fuel to the plane when necessary, and swatting flies in the cabin. Stewardesses also made sure passengers did not throw lighted cigarettes out of the windows or mistakenly open the emergency exit door when they intended to use the "blue room", the lavatory.

Stewardesses adjusted clocks and altimeters in the cabin, handed out chewing gum, blankets, ammonia capsules, and slippers on night flighs, cleaned passengers´shoes, swept the floor, and carried a railroad timetable in case connections had to be made. If a plane was forced to land in a farmer´s field, the stewardess might help knock down fences and clear the way so the plane could take off safely. Once finished for the night, she occasionally would help push the airplan into its hagar before heading home.
Og selvfølgelig var det ikke uten konflikt at kvinner skulle jobbe på fly, så pilotene nektet en stund å snakke med dem for de mente de ikke hørte hjemme i bransjen. Pilotenes koner hade underskriftskampanjer, for de likte ikke at mennene fløy rundt med ugifte kvinner. For, ja, man måtte være ugift, under 25 år og maks 5 feet 4 in høy, og vekta måtte stoppe under 155 lbs. Turnover var selvfølgelig stor pga. disse kravene for det var jo vanlig å gifte seg i de tider. Gjennomsnittstiden som flyvertinne var under et år.

I 1936, når United begynte med DC-3, kom det første treningssenteret for kabincrew. Der læret flyvertinnene hvordan de skulle sjekke billetter, servere varm mat og notere alle passasjerenes navn og adresse "...so airline could send letters of apology should there be a problem during the flight."

Pga krigens behov for sykepleiere begynte man i 1942 å ansette unge kvinner som hadde minimum to år college, eller et år college og et år med arbeiserfaring. Kravet om å være ugift bestod. Det gjorde også lange arbeidsdager, dårlig lønn og vanskelige arbeidsforhold.
One woman remembers sleeping on bunk beds set up in hangarsI 1945 kom første "union" på beina, og pressen begynte å skape et image av flyvertinner som unge, pene, ugifte kvinner som reise verden rundt i et romantisk liv.
During hiring interviews, it was not unusuall for an applicant to be asked to lift her skirt to allow the interviewer to see her legs.I 1950 ansatte United mannlige flyverter som kun fløy Mainland - Hawaii, men her var det ikke krav om å være ugift.

Det står også at, den gang som nå, var de med lengst ansettelse om fikk de beste rutene og de ferskeste ble benytte der det var behov. Turnusen ble endret månedlig så forutsigbarheten var liten.

Ugift-regelen og høyde/vekt-grensen ble opphevet i 1960, og sent på 1970-tallet kunne man også jobbe selv om man var gravid.


Ja, var det egentlig så mye bedre før?

terje t
10-01-2010, 17:14
Dette med vektbegrensning for cabincrew er det vel noen selskaper som har gjenninnført, og fler burde vel tenke i de baner.

EB
11-01-2010, 06:33
Kommer ikke kravet om slankere flyvertinner ofte fra menn som har forlatt egen matchvekt?

Discus
21-02-2010, 11:59
Så har man kommet litt lenger i boken og funnet litt fakta om service og mat:

Allerede i 1927 ble det servert mat på flygingene hos Boeing Air Transport - "ham and cheese sandwich and an apple or lukewarm creamed chicken in a Thermos and rolls". Dette ble vanligvis delt ut av styrmannen ved boarding.

I 1929 gikk man over til Boeing 80 og endret menyen til "fried chicken, a bag of potato chips and an apple". I 1930 ble kvinnelige flyvertinner, som nevnt over, introdusert. Disse fikk ansvar for service og matservering. Alkohol ble ikke servert pga. forbudstiden, og United begynte ikke med alkoholservering før i 1956 :o. Ledelsen ønsket ikke at flyvertinnene skulle være "flying barmaids". Fra 1956 kom alkoholserveringen i gang, ikke som salg, men som "served as hospitality". Det var en grense på to drinker pr. pax.

I 1936 åpnet United sitt første kjøkken og noen dager senere ble det servert varmmat (fried chicken or scrambled eggs) ombord på en DC3. Senere på 30-tallet ble det endringer i galley og man begynte å varme maten ombord. Dette var på DC4.

I 1990 var United blant de 25 største restaurantkjedene i USA, før kjøkken/catering ble solgt til Gate Gourmet i 1993.

Første eksperimentelle telefonsamtale fra fly ble gjennomført i 1930. I 1947 installerte United telefon (til passasjerbruk) ombord. Det var også mye eksperimentering med film/tv ombord fra 1929 og fremover. Først i 1961 ble det fary på sakene da TWA installerte utstyr for filmfremvisning.

...og nå har vi 57 channels and nothing on og kan kjøpe mat som ikke går ut på dato før om noen år.

LN-MOW
21-02-2010, 13:54
...og nå har vi 57 channels and nothing on og kan kjøpe mat som ikke går ut på dato før om noen år.

...så vil SAS eller DY bli først med å selge RSP ombord .. ? :colgate:

RolfL
21-02-2010, 16:15
Och här en bild på ett samarbete mellan Delta och Coca Cola, båda hemmahörande i Atlanta. Cabincrew serverar Coke från en bärbar icebox, tror inte den här typen av samarbete blev alltför långt.

JoeW
21-02-2010, 23:59
Och här en bild på ett samarbete mellan Delta och Coca Cola, båda hemmahörande i Atlanta. Cabincrew serverar Coke från en bärbar icebox, tror inte den här typen av samarbete blev alltför långt.

Delta serverer vel fortsatt Coke og de har vel faktisk et visst samarbeid mht glass, servietter etc ennå - men coolers med is ombord må vi vel se langt etter.