View Full Version : OSL Vinterdrift
Det ryktes om at OSL ikke klarer vinterkulda.
En drøss parkstands sliter med U/S varme i bakken, Dockingsystemene er U/S grunnet fros/rim på speilene (fanger ikke opp fly) + strømproblemer med dårlig/fraværende spenning.
Handlere jobber under vanskelige forhold for å dekke opp for OSL manglende leveranser.
Noen som vet om OSL har riktig intern fokus, ref Jo Kobro's uttalelse i Aftenfposten som legger skyld på flyselskapene/handlere?
Selv i Norge er ikke infrastruktur og virksomheter rigget for temperaturer ned mot -25 i 3 uker på rad!
Utflyttet
10-01-2010, 14:05
Vi kom inn til gate 13 her hin dagen, og der var det ingen bro som fungerte. En eller annen herre på rad 2 holdt på å ryke en sikring da han så at utgangen bak ble benyttet og at de uvaskede massene sørget for at han ville være så godt som sist ut. :)
-A
PS: Nei, jeg satt på rad 3 og halvsov. :p
ENGM RAMP
10-01-2010, 14:20
Det hjelper mye om handlingselskapene ikke stresser så mye og glemmer å avslutte gaten etter bruk, og ikke minst ta ned porten! :)
Nå skal det også sies at de siste par måneder har det vært uhorvelige mye ombygging på gatene, med både bedre sikring av rulletrapper, utskifting til nyere dører på mezzaninen osv...
Men at jeg har ytterligere kommentarer til saken? :) Å jada.....
Selv i Norge er ikke infrastruktur og virksomheter rigget for temperaturer ned mot -25 i 3 uker på rad!
Generelt så tror jeg veldig mye av det som bygges/konstrueres (hvertfall i hovedstadsområdet) ikke lages for vinterdrift i det hele tatt, så det blir improviseringer. :drunk: Med vinterdrift mener jeg kuldegrader og snø.
Når det er sagt så vikrer jo hvertfall OSL bedre enn mange andre flyplasser, så all ære til de som får hjulene til å snurre og flyene i luften. :up:
Er dette forklaringen til at vi parkerte på Gate 11 (ùten gate) på fredag med SK4111?
Det ryktes om at OSL ikke klarer vinterkulda.
En drøss parkstands sliter med U/S varme i bakken, Dockingsystemene er U/S grunnet fros/rim på speilene (fanger ikke opp fly) + strømproblemer med dårlig/fraværende spenning.
Handlere jobber under vanskelige forhold for å dekke opp for OSL manglende leveranser.
Noen som vet om OSL har riktig intern fokus, ref Jo Kobro's uttalelse i Aftenfposten som legger skyld på flyselskapene/handlere?
Hørrtes ut som SVG. Her har ikke varmen i bakken fungert siden de var nye sikkert. Men her virker faktisk dockingdisplayene. Men snøryddingen er en skandale!
Høyst uoffisielt og uten at flyplassene kan direkte sammenlignes; hvem er best i Norge på håndtere vinterdrift? Formeninger?
Det hjelper mye om handlingselskapene ikke stresser så mye og glemmer å avslutte gaten etter bruk, og ikke minst ta ned porten! :)
Har den inte någon form av automatik som på ARN där porten går ner efter x antal minuter av inaktivitet?
RampSnake
10-01-2010, 17:26
Høyst uoffisielt og uten at flyplassene kan direkte sammenlignes; hvem er best i Norge på håndtere vinterdrift? Formeninger?
Jeg mener at Tromsø er en av de ledende i vinterdrift, noe som faller ganske naturlig da tromsøværingene er vandt til snø og lave temperaturer store deler av året. Også andre flyplasser nord i landet tror jeg har gode rutiner på snø og kaldt vær. Vestlendingene tror jeg muligens er dårligst på den slags, da det ikke er særlig normalt å ha så lange perioder med snø. Det pleier å vare i ett par dager gjerne, men nå ha jo snøen ligget i ukesvis, og temperaturen har også vært unormalt lav.
Tally-Ho
10-01-2010, 17:47
Jeg mener at Tromsø er en av de ledende i vinterdrift, noe som faller ganske naturlig da tromsøværingene er vandt til snø og lave temperaturer store deler av året. Også andre flyplasser nord i landet tror jeg har gode rutiner på snø og kaldt vær. Vestlendingene tror jeg muligens er dårligst på den slags, da det ikke er særlig normalt å ha så lange perioder med snø. Det pleier å vare i ett par dager gjerne, men nå ha jo snøen ligget i ukesvis, og temperaturen har også vært unormalt lav.
---
Vanskelig å si hvem som er bedre enn andre, men "Tromsø" må da være de ledende på dette felt, med ni måneders vinter, og tre måneder med dårlig skiføre.
Gutan der oppe er gode - så dette tiltredes.
Tally-Ho
(litt subjektiv da;-)
Har den inte någon form av automatik som på ARN där porten går ner efter x antal minuter av inaktivitet?
På de ytterste gatene (non schengen) hvor vi har de største gatene (med bevegelige broer) er det slik at man kjører broen tilbake i to ledd. Man kjører den først av flyet og etter push kjører man tilbake til utgangspunktet. Det er veldig fort gjort å glemme siste kjøring og da blir porten stående åpen. Samt at neste som kommer må kjøre broen helt tilbake før man kan klargjøre for egen maskin. Utrolig irriterende!
På de mer normale "faste" broene som bare går ut-inn og opp-ned går porten ned automatisk.
S
På de ytterste gatene (non schengen) hvor vi har de største gatene (med bevegelige broer) er det slik at man kjører broen tilbake i to ledd. Man kjører den først av flyet og etter push kjører man tilbake til utgangspunktet. Det er veldig fort gjort å glemme siste kjøring og da blir porten stående åpen. Samt at neste som kommer må kjøre broen helt tilbake før man kan klargjøre for egen maskin. Utrolig irriterende!
Då är det nästan samma funktion som på PIR F på ARN fast där tror jag larmet går om du inte kör den helt bak. Problemet är bara att har du kört den helt bak och maskinen får problem tar det ett halvt sekel att få den på plats igen.
Nåväl, back on topic.
Når det er sagt så vikrer jo hvertfall OSL bedre enn mange andre flyplasser, så all ære til de som får hjulene til å snurre og flyene i luften. :up:
Godt poeng. Det er litt lett å glemme alt som faktisk fungerer helt eller delvis i værforhold som tross alt er noe vi vanligvis opplever bare noen få dager i året, og som får samfunnet til å stoppe helt opp bare litt lenger sør.
Superhai
11-01-2010, 03:38
Stort sett så fungerer det på OSL så pass at det er kun mindre operative konsekvenser. Men det har vært en god del problemer for trackingsystemet i dockinganlegget og da kan det ikke brukes. Varmekablene i bakken på parkeringene fungerer heller ikke når det blir for kaldt. OSL mangler også mannskap til å holde området rundt de mobile broene fri for snø, med konsekvensen at de blir stående fast. Heller ikke fjernparkering blir det tatt tidlig action på.
Det er klart irriterende om forrige bruker av broene ikke har kjørt den helt tilbake så den er klar til bruk, men det er ikke noe som er unikt i kulda, og jeg har ikke sett at akkurat det har forårsaket noe større problemer. Det er uansett ingen oppvarming av broene når flyet ikke er koblet til.
Etter min mening er det vanskelig å få all høyteknologi til å fungere bra i alle vær, ekstremvær krever derfor større bemanning til å utbedre småfeil. Om man samler erfaringer, og neste gang sørger for å ha 2-3 ekstra ute til å fjerne snø og is fra kritiske steder så BØR 90% av problemene unngås, hvis ikke bør man vurdere å endre design. Estremvær krever både gjennomtenkt design, men også mer vedlikehold enn hva samme design krever i penvær.