PDA

View Full Version : SAS fjerner gebyr for musikkinstrumenter

FlightDeck
09-01-2010, 11:27
... først på reiser innen Norge (desember 2009):

SAS opplyser at selskapet har endret sine bagasjeregler slik at musikere nå kan sjekke inn inntil 15 kg instrumenter gratis, i tillegg til 20 kg alminnelig bagasje. Dette gjelder alle selskapets flyvninger innen Norge.

http://www.norskrockforbund.no/nor/pages/852-15_kg_musikkinstrumenter_gratis_med_sas

... og nå også på alle reiser i Skandinavia og Europa:

Fra januar 2010 utvider SAS sitt regelverk for reisende med musikkinstrument til også å gjelde for reiser innen Skandinavia og i Europa.

http://www.musikkorps.no/portal/page?_pageid=35,39467&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=48009112

Savipix
09-01-2010, 11:30
Imponerande måste jag säga och en god väg mot att skilja sig från LCC och skapa en tydligare positionering.

MartinL
09-01-2010, 11:34
Få sykkel også nå, så blir dette meget bra!

JoeW
09-01-2010, 11:34
Imponerande måste jag säga och en god väg mot att skilja sig från LCC och skapa en tydligare positionering. Det har vel alltid gått på såkalte kulturbilletter - faktisk litt skeptisk til å nå skulle sponse(dele utgiften til bagnhandling) alle Norges kunstnerspirer på tur. Men det er vel bra - så får vi håpe de slipper unna Scandinavian breaks guitars.

TCAS
09-01-2010, 11:36
Yes, endelig kan jeg ta med meg blokkfløyta igjen :)

Discus
09-01-2010, 11:36
Få sykkel også nå, så blir dette meget bra!

Og ski...

Eller kanskje man kan putte ski inn i en kontrabasskoffert :rolleyes:

EB
09-01-2010, 14:54
Noen vil kanskje si at de har blitt presset av Norwegian til å fjerne disse gebyrene...;)

VC-10
09-01-2010, 15:49
Jeg må si at jeg ikke skjønner hvorfor akkurat musikkinstrumenter skal gå utenom den vanlige bagasjen dersom ikke dette er en slags avtale med noen musikkorganisasjoner. Er ikke sikker på om "vanlige" passasjer passasjerer synes det er OK å "sponse" dette gjennom sine billetter. Da kan burde man jo også kunne si at sportsutstyr skulle gå gratis etter samme reglement!?
Tidligere var jeg skeptisk, men jeg er blitt mer og mer tilhenger av å betale for de tjenestene jeg benfaktisk benytter meg av.

Superhai
10-01-2010, 07:03
SAS har tidligere hatt avtale med Norsk musikerforbund, men den ble kutta ut for noen år tilbake. Det har vel vært forhandlinger med Musikernes Fellesorganisasjon. Jeg tror det opprinnlig var et ønske at det skulle gjelde "profesjonelle" musikere, men for å slippe å bruke tid på identifiering av disse så har man en enklere regel.

BU662
10-01-2010, 07:16
Naja, na pröver seg SAS med en MOL stunt. Storm i vannglass, spör du meg.

Hvor mye pax profiterer fra dette??? 1%??? Om i alt?

Jeg kjenner ikke mye som har en Kontrabass eller en Tuba i ryggsekk da de flyr...

EB
10-01-2010, 09:02
Litt trist utvikling når nordmenn "får vondt" av å "sponse" andre... Jeg lever godt med at vi alle bidrar...en annen gang er det kanskje noen som "sponser " noe for meg...eller hva VC10?

sail4fun
10-01-2010, 10:06
tja, hvem sponser hvem ?
Når flyselskap XXX legger ut biletter til 199,.- kroner så selger de vel ikke 180 biletter på en flight til 199,- , så noen ombord på den flighten sponser sidemannen

Ser ikke helt at dette er et 'MOL' stunt, SAS gjør vel ingen sak av dette, men informasjon kommer fra musiker forbund som informerer sine medlemmer.

Sikker kun noen promille som har med seg tuba anyway, men (unten å ha sjekket om dette gjleder WF) , tenker tilbake på en flight jeg hadde i sommer FDE-OSL , hvor et ung band som hadde spilt på en festival et sted i Nordfjord slapp "billig" og slapp å bruke hele turne' kassa på å få instrumentene tilbake til Oslo.

Concorde
10-01-2010, 10:11
Pappa er avhengig av å a fiolinene i kabinen så han er i hvertfall glad for det.

FlightDeck
10-01-2010, 10:27
Naja, na pröver seg SAS med en MOL stunt. Storm i vannglass, spör du meg.

Hvor mye pax profiterer fra dette??? 1%??? Om i alt?

Jeg kjenner ikke mye som har en Kontrabass eller en Tuba i ryggsekk da de flyr...

SAS har ikke sendt ut pressemelding eller hatt denne saken i media. Dette har kun blitt kommunisert til de ulike musikkorganisasjonene, så at at SAS prøver seg med et MOL-stunt, slik du skriver, er rett og slett en helt meningsløs påstand.

VC-10
10-01-2010, 10:37
Litt trist utvikling når nordmenn "får vondt" av å "sponse" andre... Jeg lever godt med at vi alle bidrar...en annen gang er det kanskje noen som "sponser " noe for meg...eller hva VC10?
Nå synes jeg vel at du overtolker det jeg har skrevet EB, og jeg synes du tillegger meg meninger som går langt utover det jeg uttalte!
Hvis du leser det jeg skrev, så hadde jeg med et forbehold om evt. avtaler med organisasjoner. Slike avtaler synes jeg er flott og det er fint at korps og andre som driver med frivillig arbeid skal slippe å tømme kassa for en velfortjent reise. Men, dersom dette gjelder alle som har med instrumenter uansett, så kan jeg ikke skjønne at man ikke skal kunne ha med f.eks. sykler, ski og annet sportsutstyr. Ser ikke noe prinsipielt forskjell på dette. Og ja, jeg er klar over at det ikke akkurat flyter over av passasjerer som bringer med seg instrumenter.
Essensen i det jeg skrev var at jeg etterhvert har vent meg til tanken om å betale for de tjenestene jeg benytter fra flyselskapet, og jeg ville ikke stille meg fremst i hylekoret dersom SAS innførte slike tillegg generelt på billigbilletter. Da ville forhåpentligvis også grunnprisen gått ned til glede for oss alle.
Etter dene utredningen håper jeg du ikke er like trist lenger EB!
:old

Keypoint
10-01-2010, 10:58
Må burde jo dokumentere at man er musiker? Ellers kan jo jeg møte opp med 15 kilo ekstra klær i en instrumentkasse... Hva med andre yrkesgrupper som også reiser med tyngre ting?

EB
10-01-2010, 12:16
Kanskje ikke så trist - men absolutt fornøyd med min lettere "naive" innstilling til denne saken - så kan andre gå rundt å tenke på hvem som sponser hvem...

VC-10
10-01-2010, 12:52
Kanskje ikke så trist - men absolutt fornøyd med min lettere "naive" innstilling til denne saken - så kan andre gå rundt å tenke på hvem som sponser hvem...

... og det jeg oppklarte med mitt andre innlegg hadde du ingen kommentarer til? Jeg synes ikke du skal henge deg så opp i uttrykket sponse, det var kanskje et uheldig ord å bruke siden det er det du reagerer sånn på!
Jeg synes ikke du er naiv, men hvor synes du at grensen skal gå for hva som skal kunne tas med på flyet gratis uten spesielle avtaler? Er det mer naturlig å få med instrumenter enn sportsutsyr? Idrett er også kultur, eller er det bare musikkulturen SAS skal bry seg om behovene til ? :stir

TCAS
10-01-2010, 13:02
SAS vil få kritikk uansett hvor de setter grensen tydeligvis :) Åpner man opp for å ta med ski gratis vil de sikkert få kritkk fra folk som ikke går på ski osv osv. Dette blir en god spikersuppe!

FlightDeck
10-01-2010, 13:04
Idrett er også kultur, eller er det bare "finkulturen" som SAS skal bry seg om behovene til ? :stir

Musikk trenger da strengt tatt ikke å gå under kategorien 'finkultur' ... Og når du først nevner idrett: SAS tilbyr egne sportsbilletter der man kan ta med 40 kg. bagasje pluss en skipose på 15 kg. inkludert i billetten, som prismessig stort sett tilsvarer Happy/Economy-billetter.

MartinL
10-01-2010, 13:08
Musikk trenger da strengt tatt ikke å gå under kategorien 'finkultur' ... Og når du først nevner idrett: SAS tilbyr egne sportsbilletter der man kan ta med 40 kg. bagasje pluss en skipose på 15 kg. inkludert i billetten, som prismessig stort sett tilsvarer Happy/Economy-billetter.

Den blir for billig å komme med Flightdeck.
Du vet også at sportsbilletter og idrettsbilletter ikke er for alle å benytte, selv om noen har forhandlet seg frem til dette!

FlightDeck
10-01-2010, 13:15
Den blir for billig å komme med Flightdeck.
Du vet også at sportsbilletter og idrettsbilletter ikke er for alle å benytte, selv om noen har forhandlet seg frem til dette!

Det eneste kravet er at du er medlem av et idrettslag, noe svært mange av de som reiser med idrettsutstyr er. Sjekk selv listen på http://www.sas.no/sport. Jeg synes det er flott at SAS tilbyr fri sending av idrettsutstyr og musikkinstrumenter for de som er avhengig av å ha med seg utstyr når de skal på turnering, trening eller jobb!

VC-10
10-01-2010, 13:19
Musikk trenger da strengt tatt ikke å gå under kategorien 'finkultur' ...
Er klar over det, men jeg ville sette det litt på spissen siden det ikke kom noe kommentarer til det jeg skrev om sportsutstyr. Skal omformulere meg.
Flott med idrettsbillettene, men de gjelder jo kun dersom man er medlem av idrettslag og skal reise i idrettssammenheng.
Hvorfor kan man ikke da kunne ta med seg f.eks sportsutstyr med samme begrensninger uten at man nødvendigvis skal være med på noe organisert? Som TCAS skriver vil det bli kritikk uansett hvor grensen settes, så derfor skjønner jeg ikke hvofor akkurat musikkinstrumenter er et unntak. Helt greit hvis man reiser i forbindelse med konserter, konkurranser, stevner o.s.v. i forbindelse med arrangement, men hvorfor fritt fram?
Til Flightdeck - jeg tolker det slik at reisen skal være til eller fra et arrangement og ikke slik at du fritt kan ta med sykkelen når du skal på ferie!?
Dette er selvfølgelig en marginal sak, men jeg skjønner ikke logikken bak dette!

MartinL
10-01-2010, 13:21
Det eneste kravet er at du er medlem av et idrettslag, noe svært mange av de som reiser med idrettsutstyr er. Sjekk selv listen på http://www.sas.no/sport. Jeg synes det er flott at SAS tilbyr fri sending av idrettsutstyr og musikkinstrumenter for de som er avhengig av å ha med seg utstyr når de skal på turnering, trening eller jobb!

Du skriver jo det samme selv! Dette er kun for enkelte å benytte. Altså hvem som helst kan ikke bestille billetter med disse fordelene og det vet du!

Flere klubber og lag har svært gode avtaler med SAS om reise i forbindelse med idrett. SAS har jo også vært fantastisk flinke til å knytte idretts reiser opp mot sin virksomhet, noe som også har gjort de godt profilert i disse miljøene.

Men dette er ikke for alle og kravene du viser til er litt mer kompliserte enn du gir inntrykk av!
Dessuten er de ferreste som skal til Zurich for å stå på ski, medlem av noe idrettslag!

FlightDeck
10-01-2010, 13:29
Du skriver jo det samme selv! Dette er kun for enkelte å benytte. Altså hvem som helst kan ikke bestille billetter med disse fordelene og det vet du!

VC-10 skrev at "idrett også er kultur" og fremstilte det som om SAS ikke hadde et tilbud overfor idretten. Jeg ville vise at SAS faktisk også har et tilbud for idretten. Men jeg har da aldri hevdet at fordelene er for absolutt alle - det er det du som spilte inn, så slutt å tillegge meg påstander jeg ikke har kommet med.

MartinL
10-01-2010, 15:17
VC-10 skrev at "idrett også er kultur" og fremstilte det som om SAS ikke hadde et tilbud overfor idretten. Jeg ville vise at SAS faktisk også har et tilbud for idretten. Men jeg har da aldri hevdet at fordelene er for absolutt alle - det er det du som spilte inn, så slutt å tillegge meg påstander jeg ikke har kommet med.

Det forbauser med tanke på svaret du ga på min tidligere påstand om dette.
Om det ikke var din hensikt å gi intrykk av dette, eller at jeg har tolket det feil, legger jeg meg flat for det!

Når det gjelder bortfallet av gebyret, kan det vel være at det også er billigere for SAS å slippe å administrere dette ved heller å slippe gjennom de få som reiser med denne typen baggasje. Rendyrker dette deres "nesten" 0,- konsept, er jo det også bare et pluss!

sail4fun
10-01-2010, 15:38
På den enes siden så hevder mange at SAS skal diffrensiere seg fra LCC og gebyr h..., på den andre siden så kritisere enhver fordel SAS måtte ha i forhold til gebyr h...
Ikke helt til å bli klok på
0,-

LN-MOW
10-01-2010, 15:47
Nå virker det som enkelte her tror at folk reiser med musikkinstrumenter i bagasjen bare for moro skyld og uten mål og mening ... personlig har jeg en mistanke om at de stort sett er i bagasjen hvis de skal brukes ..

Men det faller tydeligvis enkelte tungt for hjertet at SAS uten å slå på stortromma fjerner et element fra overvektslisten. At dette knapt berører en liten promille av de reisende er tydeligvis ikke så viktig. Jeg sliter ærlig talt med å finne motivasjonen for denne typen 'engasjememt' .. *riste på hodet*

VC-10
10-01-2010, 16:26
Neida LN-MOW, jeg har i hvertfall ikke noe rivende engasjement i denne saken. Hvis sønnen min kan ta med gitaren sin gratis på flyet, er det fint. Det er jo egentlig bare flott at SAS har et slikt tilbud. Min undring er bare begrunnelsen for at akkurat musikkinstrumenter inngår i ordningen og ikke f.eks. sportsutstyr.
Som jeg har gitt uttrykk for ovenfor, er jeg klar over at dette er en fillesak. Mitt engasjement er bare for å høre hva tankegangen bak dette er. Det har ingen enda gitt noe svar på, og slik er det. Så gir jeg meg i denne debatten
:72:

EB
10-01-2010, 16:54
Jeg kan godt være med på å betale for barnevogner og rullestoler i form av den prisen jeg betaler for billetten. Sportsytstyr er et mer frivillig valg å reise med - man kan også velge å leie dette på bestemmelsesstedet...men for all del om noen får med seg noen golfbagger inkludert i prisen så er dette også helt greit for meg.

vstenhjem
11-01-2010, 01:29
Må burde jo dokumentere at man er musiker? Ellers kan jo jeg møte opp med 15 kilo ekstra klær i en instrumentkasse... Hva med andre yrkesgrupper som også reiser med tyngre ting?

Så neste gang jeg skal ut å reise med andre musikere må vi alle ta opp instrumentene og spille for innsjekkskranken? Tviler på at folk kommer til å utnytte dette tilbudet hvis de ikke er musikere...

øy, ta opp kontrabassen sånn at du kan bevise at du er musiker liksom :P !

Og hvorfor skal alle andre spleise på kostnaden? Er ikke dette spesielle billetter akkurat som sportsbillettene, ergo er de noe dyrere?

Fornøyd med SAS! :)