View Full Version : SAS og 767
sail4fun
15-05-2005, 07:52
En liten diskusjon rundt 767 destinasjoner.
Har klar for meg at
cph-bkk-sin
cph-sea
cph-ewr
cph-ord
cph-nrt
cph-del [ble lagt ned kort tid etter at bussene kom]
arn-ewr
arn-ord
osl-ewr
Ble fløyet med 767, men
Ble cph-iad noen gang fløyet med SAS 767, eller ble cph-iad benyttet for innfasing av A340 med BMI maskiner med mixed crew ?
CPH-HongKong ? , har en svak erindring om denne, men da må den ha blitt terminert før -96 siden hun her hjemme ikka har fløyet på HongKong.
Noe feil , eller noe å tilføye her ?
/Geir
Ja IAD ble fløyet med egne 767`er... Men også Rio hadde besøk av SAS sine 767`er før den ruten også ble lagt ned. Både Hong Kong, Singapore (non-stop) og Rio ble vel fløyet med 767-200!
Gikk ikke det 767
CPH-LHR > LHR-FBU > FBU-LHR > LHR-CPH også
Vill minnas att 767:an också flög CPH-SFJ-CPH (SK292/293)
Sedan har jag åkt 767 CDG-CPH, ARN-LHR, CPH-LHR
sail4fun
15-05-2005, 10:10
Originally posted by Savipix
Vill minnas att 767:an också flög CPH-SFJ-CPH (SK292/293)
Den burde jeg også ha tenkt på ...., takker
Dag Viking
15-05-2005, 11:03
Jeg var passasjer i FBU-EWR med 767. Det var forøvrig 2 mnd etter at 767 ble faset inn hos SAS. Har også video av 767 på HKG (Chek Lap Kok og Kai Tak) så regner med den fløy CPH-HKG
767´en fløy også ARN-NRT og CPH-KIX en periode.
....och ARN-BKK i början på 90-talet eller är jag helt fel ute?
Flög inte 767:an också en halv vinterperiod ARN-BKK för ett par år sedan innan A340n tog över?
FBU 4EVER
15-05-2005, 11:51
CPh-Thule ble også fløyet regelmessig for USAF.
HKG gikk med -300.SIN non-stop med -200.Hadde en flytid på 13:02 hjem med SE-DKP!
Favorittstoppet var 48 timer i LAX.
Jeg er rimelig sikker på at São Paulo også har vært på SAS' rutenett med 767, men det kan ha vært DC-10 også.
Dag Viking
15-05-2005, 12:15
Originally posted by jb1
Jeg er rimelig sikker på at São Paulo også har vært på SAS' rutenett med 767, men det kan ha vært DC-10 også.
Mener jeg hørte rykter om at den gikk med 762ER når jeg fløy med 763 i 89 ja.
Superhai
15-05-2005, 13:01
CPH-IAD var vel siste 767 destinasjon? Ellers så ble de også brukt til LHR fra først og fremst køben. Lengste turen de har hatt var vel til Indonesia??
Riktig med Sao Paulo...som ikke var lenge på rutekartet til SAS.
Gikk 767´erne på DEL?
Mener å huske at 340 ble satt rett inn på den ruten og at det var Airbussen som betjente den hele tiden :hoho
VC-10
sail4fun
15-05-2005, 13:14
767 gikk på Deli , fruen's worst destination....[derfor blir den husket]
Edit; men det er mulig at Deli var den første destinasjonen bussen ble brukt på ..., ja jeg tror faktisk det var det[noe med dobbelt grunn til ikke å bidde Buss opplæringen]
Flög inte 767:an också en halv vinterperiod ARN-BKK för ett par år sedan innan A340n tog över?
Joda, 767 gikk ARN-BKK noen vintermåneder siste sesongen (i tillegg til A340 CPH-BKK-SIN), men ARN-BKK-ruten har jo ingen A340 tatt over...
SAS har vel ikke fløyet på Indonesia med 767...
sail4fun
15-05-2005, 13:56
Lånt fra plane-spotter.com
For the long distance operations Boeing 767s were ordered in 1988 - two B767-283ERs and seven B767-383ERs. This was actually the first time SAS ever have ordered Boeing aircraft. The first B767-383ER "Ingengerd Viking" SE-DKO was delivered March 29th 1989, the first B767-283ER "Freydis Viking" LN-RCC was delivered on May 11th 1990 and a total of 18 different B767s been in the fleet.
, men hva ble siste kommersielle flight med 767*er , og har noen linken til den delivery turen SAS hadde med en av 767' til Chile (?) via TFS ??
Takk for all input underveis.
/Geir
767 i Hong Kong
http://www.sasflightops.com/history/B767/old_livery/newhkg2.jpg
http://www.sasflightops.com/history/B767/old_livery/lnrce002.jpg
http://www.sasflightops.com/history/B767/old_livery/lnrce003.jpg
http://www.sasflightops.com/history/B767/old_livery/oykdn001.jpg
Originally posted by TG923
Joda, 767 gikk ARN-BKK noen vintermåneder siste sesongen (i tillegg til A340 CPH-BKK-SIN), men ARN-BKK-ruten har jo ingen A340 tatt over...
Var det inte så att 767 flög fram till nyår den vintern för att sedan tas över av A340, sedan så slutade dom som bekant.
sail4fun
15-05-2005, 14:18
Se der ja, flightops var jo selvsagt en god kilde.
Men hva var historien med de 2 (?) 767-200ER' , forsvant de fort ut av flåten ?
Ser det er mange bilder fra Montreal der , hva foregikk der ? opplæring piloter , eller ??
/G
767 ble vel ommalt i Montreal, muligens ble det tyngste vedlikeholdet utført av AC?
Man fant vel ut at 200ER ikke passet inn etter at man la ned rutene til Sør-Amerika oh non-stop ruten til Singapore.
jikswoboB
15-05-2005, 16:34
....och ARN-BKK i början på 90-talet eller är jag helt fel ute?
Vet (eller tror mig veta) att SAS åtminstone 1997 flög en gång i veckan ARN-BKK-SIN och 1-2 ggr/v ARN-NRT. Året efteråt var båda linjerna borttagna.
sail4fun
15-05-2005, 16:48
Regner da med at de dagene man fløy arn-nrt , så var det i stedenfor cph-nrt ? , eller gav smart assene bort slot på NRT ?
/G
Originally posted by LN-HAT
Gikk ikke det 767
CPH-LHR > LHR-FBU > FBU-LHR > LHR-CPH også
Ja det stemmer nok det,reiste en gang FBU-LHR med 767-300.:)
Originally posted by P.A. VIKING
Regner da med at de dagene man fløy arn-nrt , så var det i stedenfor cph-nrt ? , eller gav smart assene bort slot på NRT ?
/G
De gav neppe bort noen slot på NRT, enn skjønt, ingenting overrasker meg lenger...
Såvidt jeg skjønner går Japan-rutene så det griner; det går jo rykter om at SAS vurderer A340-600 for å dekke etterspørselen, siden de ikke får flere slots på NRT.
En kort overgang fløj SAS også CPH-YYZ med egen 767,
desuden havde de en ARN-CPH-ORD rute - jeg var med den på ARN-CPH legget.
Mener at den fløj fast på CPH-NCE i sommersæsonen før NCE fik to daglige MD80/90 frekevenser.
Originally posted by jens
En kort overgang fløj SAS også CPH-YYZ med egen 767,
desuden havde de en ARN-CPH-ORD rute - jeg var med den på ARN-CPH legget.
Mener at den fløj fast på CPH-NCE i sommersæsonen før NCE fik to daglige MD80/90 frekevenser.
Ah ja SK 793 och 795. Det var när det gick att få biljetter med SK ner hit nu har vi bara SK793 till CPH + ARN och OSL kvar.
Ikke glem at SAS i en periode hadde to 763'er i europakonfig ..SE-DKY og OY-KDH .. (242 seter). Den ene gikk CPH-LHR 2x daglig og den andre ARN-LHR-FBU-LHR-ARN. De ble imidlertid ogsaa brukt paa andre destinasjoner ved behov. Bl.a. i skytteltrafikk til USA under Fotball-VM i 94.
Fellowship
15-05-2005, 18:03
Det stemmer, og de hadde en kort tid også en SE-DKZ.
Første året SAS brukte 767 FBU-LHR var i 1993, da brukte de de 2 B767-200ER (LN-RCC og SE-DKP) som var tatt ut av langrutetrafikk, og gikk en sesong i Europa, før de ble faset ut. Fra 1994 til våren 1998, var 763 fast på SK 512/509 LHR-FBU-LHR.
Var ikke én av 767-300 til SAS i I-I-III-I konfigurasjon, d.v.s. med tre store og en liten dør på hver side? De andre hadde to store og to over-wings. (I-A-A-I)
Fellowship
15-05-2005, 18:11
Originally posted by LCH
Var ikke én av 767-300 til SAS i I-I-IIII configurasjon, d.v.s. med tre store og en liten dør på hver side? De andre hadde to store og to over-wings. (I-A-A-I)
Både SE-DKY og SE-DKZ var slik, begge finnes ved søk på Airpics, og sikkert den andre også...
LN-RCC fløy også et antall turer for Forsvaret i 1993. Vi chartret den for å fly såkalte overføringstransporter mellom sør- og nord-Norge, og den var vel innom både TRD, BOO, EVE og BDU. Muligens BGO også.
Originally posted by LN-MOW
De ble imidlertid ogsaa brukt paa andre destinasjoner ved behov.
Som sagt, 767, liksom alla andra typer, blev väl använda efter behov ! Har åkt passiv med 767 ARN-MMX t.ex.
, men hva ble siste kommersielle flight med 767*er , og har noen linken til den delivery turen SAS hadde med en av 767' til Chile (?) via TFS ??
Takk for all input underveis.
/Geir
Sista kommersiella flight med SAS 767 var väl SK926 IAD-CPH 29-30 november 2003 med LN-RCF. LN-RCM levererades SNN-TFS-SCL 2-3 juli 2004 till LAN Chile.
Superhai
15-05-2005, 23:50
Originally posted by EB
SAS har vel ikke fløyet på Indonesia med 767...
Jeg tenkte ikke på som ruteflyvning men lengste turen.
sail4fun
16-05-2005, 07:34
Tusen takk for alle svar !
/Geir
Så fikk vel 767`n også æren av en tur til Frankfurt da Star Alliance ble "født"...
Bizflyer
16-05-2005, 11:48
Mulig det ble fløyet 767 ARN-BKK på starten av 90-tallet, men jeg mener bestemt at det også ble fløyet den ruten enten i 99 eller 2000. Grunnen til at jeg husker det er at jeg landet med KLM i BKK i mars det året, og så 2 SK maskiner i BKK. Forøvrig et sjeldent syn vil jeg tro!
jikswoboB
16-05-2005, 15:23
Den extra 767 du såg i Bangkok var där av ett annat skäl i så fall. SAS flög varken 1999 eller 2000 ARN-BKK. Beviset har jag i form av gamla tryckta tidtabeller från LFV som sträcker sig tillbaka till 1998 och som jag av någon anledning inte gjort mig av med. I ingen av dom finns någon ARN-BKK med SAS.
Bizflyer
16-05-2005, 22:01
Originally posted by jikswoboB
Den extra 767 du såg i Bangkok var där av ett annat skäl i så fall. SAS flög varken 1999 eller 2000 ARN-BKK. Beviset har jag i form av gamla tryckta tidtabeller från LFV som sträcker sig tillbaka till 1998 och som jag av någon anledning inte gjort mig av med. I ingen av dom finns någon ARN-BKK med SAS.
Det stod ikke i tidtabellen. Den kom på bena ganske fort, men holdt ikke ut veldig lenge. Tror bare den gikk i et par måneder i høysesongen! Men den var der, det er jeg helt sikker på!
SAS 767-283 i Rio (GIG) (http://www.airliners.net/open.file/002303/M/)
jikswoboB
17-05-2005, 00:58
Originally posted by Bizflyer
Det stod ikke i tidtabellen. Den kom på bena ganske fort, men holdt ikke ut veldig lenge. Tror bare den gikk i et par måneder i høysesongen! Men den var der, det er jeg helt sikker på!
Om du säger att det var på det viset... Tvivlar inte på att du såg två SAS 767 i Bangkok, jag kan dock inte erinra mig hört talas om att SAS vid den här tiden flög mellan Stockholm och Bangkok. Men visst, om det var en linje som kom till på kort varsel, efter att tidtabellen var tryckt, kan det ju tänkas ha varit som du beskriver. Det fanns ju anledningar till att LFV en dag upphörde med det där att trycka dyra tidtabeller som inte alltid visade sig vara up-to-date...
Tor det er riktig at ARN-BKK be befloeyet i en periode .. men jeg tror det gikk formiddagsflighter fra CPH de dagene den gikk (sent) fra ARN ... hvis det har vaert to samtidig i BKK, har trolig den ene vaert forsinket.
Det har vel skjedd at man har fått problemer med en maskin og at en annen har kommet før man har reparert den skadede... Selv fløy jeg da med en DC-10 på slutten av 80- tallet som etter å ha sluppet av oss i BKK kjørte utenfor taxebanen og ble stående noen dager...
sail4fun
18-05-2005, 13:35
+
cph-pek, hvordan kunne jeg glemme den da tro...
Efter att dåvarande Braathens Malmö Aviation strax före jul- och nyårshelgen 1999 lade ner linjen Stockholm-Luleå uppstod en stor platsbrist och med anledning av detta satte SAS då in Boeing 767-300 på vissa avgångar.
Det kanske inte är helt relevant, men det var ju iallafall reguljära flygningar.
(http://nweb.waymaker.se/bitonline/1999/11/10/19991110BIT00360/11100036.htm)
Hva var flightnumrene på disse flightene som SAS ikke lenger flyr på?
LAX, GIG, ANC osv.... Mener å huske at KIX var SK985, og HKG SK991? Og ARN-BKK som gikk ifjor var vel SK971....? DEL var ihvertfall SK967. Noen som husker noen flere?
ANC var jo en NRT flight, så det var vel 98?
Jeg mener at Rio (GIG) var 955/956 og 957/958 saavidt jeg husker forsatte 955 helt Santiago via Buenos Aires...mens 957 gikk til Montevideo ogsaa via Buenos Aires. Selv naar SAS snudde i Rio og eller Sao Paulo floey LAN og eller Varig videre paa SAS nummer....(LAN til Santiago og Varig Sao Paolo til Rio) I tillegg gikk jo disse via Lisboa saa lenge det var DC-10 som opererte......
LAX var 931 og 932 og jeg mener at det var samme rutenummer helt i fra starten hvor LAX gikk CPH-SFJ-LAX...dette var tilfelle frem til 1966/67 hvor ruten ble lagt om til CPH-SEA-LAX fremdeles med SK931/932 rutenummer(tror jeg). Og SK937/938 ble innfoert paa CPH-SEA de dager SK931/932 gikk nonstop
Mener det var SK931/SK932 CPH-LAX-CPH.
Reiste med den Aug/1993 hvis jeg ikke tar helt feil.
Edit : Sorry - litt bak DC8-63
Tokyo via Anchorage mener jeg var SK981 til Tokyo og SK980 tilbake via Anchorage....Tokyo via Zuerich, Roma, Tehran, Calcutta, Bangkok og Manilla var vel SK977/978
Afrika er jeg ikke sikker paa...logisk burde det vaere 940 serien, men det ringer ingen bjelle.....husker det var 2 ganger i uken til Nairobi, paa slutten via ZRH, men ogsaa via Athen og Vienna......1 gang i uken fortsatte maskinen til JNB......Dar es Saleem gikk via Athen og Jeddah med DC-8....og Lagos gikk via Dusseldorf! ogsa med DC-8....
Vest India - Barbados gikk via Stuttgart av alle mulige ting, muligens ble det lagt om til ZRH....
Sista kommersiella flight med SAS 767 var väl SK926 IAD-CPH 29-30 november 2003 med LN-RCF. LN-RCM levererades SNN-TFS-SCL 2-3 juli 2004 till LAN Chile.
Efter att ha flugit som CC-CCZ (LN-RCF hos SAS) för LAN (och även LV-BFV för LAN Argentina) har CC-CCZ nu flugit färdigt hos LAN. Levererades 19 juli 2008 från Santiago till Mexico City som XA-MIR för Aeromexico.
raider66
31-07-2008, 14:01
Jeg tenkte ikke på som ruteflyvning men lengste turen.
Har du mer info om dette? Har aldri hørt at SAS har landet med B 767 i Indonesia.
Espen:)
Har du mer info om dette? Har aldri hørt at SAS har landet med B 767 i Indonesia.
Espen:)
Efter terrorattentatet på Bali 2002 fick SAS i uppdrag att flyga hem skandinaver med en 767. Följande text klippt från pdf (http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/440AF135-CD99-45CB-8EE4-AC8464A44993/6453/200612322.pdf) (min fetmarkering i texten):
Norska och danska ungdomar flygs hem
SOS International valde SAS till Oslo
På Bali fanns vid tillfället en stor grupp norska ungdomar som deltog i ett studieprogram. Ingen i gruppen befann sig i närheten av explosionen. Av psykologiska skäl bedömdes det ändå som nödvändigt att evakuera ungdomarna. Samtliga 138 personer i gruppen hade försäkringsskydd. Ett 60-tal var försäkrade i SOS International, ett 60-tal i Euro-Alarm och resterande hos andra bolag.
På morgonen fredagen den 18 oktober fick SAS en förfrågan från SOS International om huruvida bolaget kunde genomföra en evakueringsflygning från Bali till Oslo. Flygbolaget SAS började omedelbart planera för detta, och ett flygplan av typen Boeing 767 kunde snabbt omdisponeras utan några större konsekvenser för övrig trafik. SAS var nämligen i färd med att ersätta denna flygplanstyp med den s.k. Airbus 330/340-serien.
Av de frivilliga som erbjöd sig valdes en besättning bestående av 4 piloter och 8 kabinpersonal. SAS sökte dispens hos flygsäkerhetsmyndigheterna för att kunna överskrida normal tjänstgöringstid på grund av den långa flygtiden, och man beviljades detta. Piloter och kabinbesättning utsågs och så även mekaniker och lastkontrollörer.
Eftersom SAS normalt inte trafikerar flygplatsen på Bali har man ingen personal där. Stationschefen vid SAS i Singapore flög därför till Denpasar för att arrangera det praktiska inför ankomsten.
Mindre än 24 timmar efter förfrågan, lördag morgon kl. 07.00 lokal tid, startade SK7019 från Kastrup med destination Bali. Ombord på flygplanet fanns läkare och personal från SOS International. Efter 14 timmar och 55 minuter landade flygplanet på Bali. Det blev därmed den längsta nonstopflygningen som utförts av ett skandinaviskt reguljärflygbolag. Under tiden hade SOS Internationals kontakter på Bali samlat gruppen och informerat om flygningen. Flera var tveksamma till att åka hem med flyget; känslan av att vilja vara kvar var stark.
Planet lämnade Bali med de norska ungdomarna på morgonen den 21 oktober och landade i Oslo samma kväll, efter en planerad teknisk mellanlandning i New Dehli.
raider66
31-07-2008, 22:31
Takk skal du ha Hans! Up to date som vanlig!
Espen hilser :-)
Takk skal du ha Hans! Up to date som vanlig!
Espen hilser :-)
Bare hyggelig, den texten var den enda jag kunde finna direkt utan tillgång till mitt eget arkiv...
Mine siste turer m. Sas 767 var t/r Arlanda-Bangkok, januar 2003, maskinen vi fløy med hjemover var helt hvit, strippet for andre Sas-kjennetegn enn registrerings #.
FlightDeck
30-09-2008, 12:06
Ble det installert Economy Extra på noen av 767-maskinene?
FBU 4EVER
30-09-2008, 12:10
Ble det installert Economy Extra på noen av 767-maskinene?
Nei. Den forsvant ut av flåten før EE kom på banen.
Men fra Oslo opplevde noen ganger å fly på "oppgradert økonomi" da den mellomste seksjonen hadde C-klasseseter og ble brukt til turistklasse.
Men fra Oslo opplevde noen ganger å fly på "oppgradert økonomi" da den mellomste seksjonen hadde C-klasseseter og ble brukt til turistklasse.
Dette var vel ganske vanlig sommerstid? Opplevde selv dette i 2000 på OSL-EWR-OSL. Vi var klar over det og modern ringte vel SAS 2 ganger om uken for å sikre oss plasser der
FlightDeck
30-09-2008, 20:09
Hvordan var disse c-klassesetene kontra de man har i dag?
Hvordan var nå det da - bommer vel ikke for mye når jeg sier litt oppgradert ifht. dagens Økonomi Extra-seter hos SAS IC: Bedre recline, bedre pitch og litt bredere. 2+2+2 konfig. Ellers manuell regulering (dvs. ikke elektrisk drevet), fothviler, strømuttak (12V). Ikke innbygget TV el.l., på C-klasse fikk man utdelt videospiller. Litt som C-setene hos CO for eksempel.
Gode å sitte i, men ikke så gode å sove i så vidt jeg husker.
Tommy777
10-11-2008, 20:49
Hvordan var nå det da - bommer vel ikke for mye når jeg sier litt oppgradert ifht. dagens Økonomi Extra-seter hos SAS IC: Bedre recline, bedre pitch og litt bredere. 2+2+2 konfig. Ellers manuell regulering (dvs. ikke elektrisk drevet), fothviler, strømuttak (12V). Ikke innbygget TV el.l., på C-klasse fikk man utdelt videospiller. Litt som C-setene hos CO for eksempel.
Gode å sitte i, men ikke så gode å sove i så vidt jeg husker.
Grei beskrivelse, men setene var mye bedre enn dagens Economy Extra seter.
Utrolig at det ikke finnes interioerbilder paa nett av SAS sin 767
Concorde
11-11-2008, 22:05
Jeg hadde en del runder med den og skjønner ikke at jeg noensinne tok noen bilder! C-klasse var bra den gang, men i dag ville den ikke holdt mål.
Noen er det jo .....
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=11608
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=11607
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=17662
FlightDeck
11-11-2008, 22:31
Disse er fra 2001, ble det gjort endringer i etterkant?
767-maskinene så for øvrig meget bra ut i de nye SAS-fargene, selv om SAS-bokstavene kanskje stod vel langt nede på halen...
Jeg har kun fløyet med SAS B767-300 en gang, det var 22.mars 1999 CPH-SFJ tur-retur i cockpit. Maskinen var OY-KDM, Ingvar Viking og det var SK291/292.
Såvidt jeg kan huske, så gikk også SK293/294 sommeren 1999 og sommeren 2000. Kveldsflygning ut fra CPH og nattflygning tilbake fra SFJ (hvertfall natt når flyet passerte gjennom norsk luftrom).
Bilde fra SFJ (Tatt med et Olympus kompaktkamera og scannet fra papir):
http://home.online.no/~nlorvik/oy_kdm_22_03_1999.jpg
Var det virkelig marked for en 767 til Grønland? Var det mange ukentlige avganger her? Daglige?
Tommy777
12-11-2008, 18:55
Disse er fra 2001, ble det gjort endringer i etterkant?
767-maskinene så for øvrig meget bra ut i de nye SAS-fargene, selv om SAS-bokstavene kanskje stod vel langt nede på halen...
Er man sikker paa at disse bildene er fra 2001? Jeg mener bestemt at setene baade foran og bak hadde annet trekk den siste tiden (som paa bilde nr. 3)
Marked er det til Gronland, ja. Air Greenland flyr jo med A330/B757 dit naa fra CPH flere ganger i uka.
SK291/292 gikk hver mandag, onsdag og fredag i 1999, såvidt jeg kan huske. SK293/294 gikk samme dager i sommersesongen. Jeg la merke til at det ble lastet en god del paller med fisk den dagen jeg var med på SFJ.
Flyet var fullt fra CPH, så jeg hadde flaks som kom med på ID-billett oppover. Siden jeg ble litt bekymret for at jeg måtte bli igjen hvis returen var full, så ordnet jeg direkte med kapteinen at jeg kunne sitte foran tilbake til CPH.
Det er faktisk et av høydepunktene for meg av alle flyturene mine.
FlightDeck
12-11-2008, 19:48
Var det virkelig marked for en 767 til Grønland? Var det mange ukentlige avganger her? Daglige?
Air Greenland flyr til Kangerlussuaq (A330) og Narsarsuaq (757) hver dag, og på sommeren dobles antallet avganger. I tillegg flyr vel SAS med A319 til Kangerlussuaq tre ganger i uken.
Før 767 kom, fløy SAS DC-10 og DC-8 til Grønland.
Før 767 kom, fløy SAS DC-10 og DC-8 til Grønland.
Grønland var vel også en gag i tiden en mellomlanding på vei til USA? Men det var kanskje den gang man fløy med propellfly?
Er man sikker paa at disse bildene er fra 2001? Jeg mener bestemt at setene baade foran og bak hadde annet trekk den siste tiden (som paa bilde nr. 3)
Ja, jeg så også det, Tommy. SAS hadde definitivt ikke de gamle "EuroClass"-trekkene når jeg fløy med dem de siste årene de flakset rundt.
Hadde de ikke en EU-versjon som gikk på LHR og CDG? Kan det være at den versjonen den hadde andre trekk lenger?
Tommy777
13-11-2008, 19:05
Ja, jeg så også det, Tommy. SAS hadde definitivt ikke de gamle "EuroClass"-trekkene når jeg fløy med dem de siste årene de flakset rundt.
Hadde de ikke en EU-versjon som gikk på LHR og CDG? Kan det være at den versjonen den hadde andre trekk lenger?
Maa vaere noe slikt. Dette er definitivt ikke interioeret paa de 767en jeg floey til USA med en masse ganger fra skal vi si 98-2003?
Grønland var ikke mellomlanding i jetalderen så vidt jeg husker.
SAS fløy 767 i hovedstadstrianglet og på LHR i alle fall. Jeg har i alle fall ikke flydd 767 til CDG, kun FBU-CPH og FBU-LHR. Det var så sent som i 1998.
SAS fløy 767 i hovedstadstrianglet og på LHR i alle fall. Jeg har i alle fall ikke flydd 767 til CDG, kun FBU-CPH og FBU-LHR. Det var så sent som i 1998.
Den gikk noen runder mellom CPH (ARN?) og CDG om jeg ikke husker feil, forsøkte å få tikset til en tur med 767 der en gang, men det ble den vanlige "MD-80"-en til FBU.
SAS hadde en periode to Euro-767'er. De gikk hovedsaklig CPH-LHR-CPH-LHR-CPH og ARN-LHR-FBU-LHR-ARN. De ble byttet litt rundt ved behov ..
Fellowship
13-11-2008, 21:01
Ja, og på FBU hadde vi den kun fra EWR om morgenen ca 08:30 og retur ca kl 11 (de første årene hadde SK 907 avgang kl 13)
og fra LHR som SK 512 kl 14 og tilbake kl 15 som SK 509.
Noen få ganger kom den nok inn fra CPH, og kanskje chartret inn for forsvaret, men det var SJELDEN.
Hvios SAS har brukt 763 CPH-CDG, har det heller ikke vært mange sesonger, kanskje bare ad hoc, ved behov, slik som de av og til satte inn både 747 og DC-10 ad hoc mellom CPH og LHR.
Men ruta til Strømfljord har levet sitt eget liv hele tiden, og der var 767 fast arbeidshest.
Ikke helt enig gamle oern...selv om jeg ikke har floeyet VC-10 (grmmpph) saa har jeg floeyet DC-8 CPH - SFJ - LAX - SFJ - CPH som var routingen inntil DC-8-5x kom (Fan Jet)...foerst da fikk en rekkevidde til aa fly CPH - Vestkysten av USA nonstop....og Seattle (our Fair City) ble det stoppet som erstattet SFJ paa vei til LAX...dette skjedde i 1966...
Så vid jeg husker blev de de to B767-200 indkøbt for hovedsagelig at flyve
CPH-SIN nonstop og CPH-RIO nonstop
Begge to RCC og DKP blev vist nok solgt til TransBrasil i Brasilien.
Den ene LNRCC er hos Avianca og SEDKP er hos Aeromexico
Hilsen
Ole
Nesten - det var CPH-SIN og CPH-SAO som var tenkt. Man droppet Rio for å satse på en mer 'business'-destinasjon .. Istedet mistet de turistvolumet og forretningstrafikken uteble ..
Nesten - det var CPH-SIN og CPH-SAO som var tenkt. Man droppet Rio for å satse på en mer 'business'-destinasjon .. Istedet mistet de turistvolumet og forretningstrafikken uteble ..
De var vel litt mere enn tenkt....baade CPH-SIN nonstop og CPH-SAO nonstop ble operert i en kort periode med de 2 767-283...De ble ogsaa brukt ad-hoc til LAX og BKK....
Dagen før min far hadde siste tur til Peking sep. 1993, der 5 stk. familiemedlemmer var med, fløy han 767 CPH-LIN retur. I tilegg hadde han av destinasjoner som ikke er nevnt her to turer til HKT fra CPH (charter).
De var vel litt mere enn tenkt....baade CPH-SIN nonstop og CPH-SAO nonstop ble operert i en kort periode med de 2 767-283...De ble ogsaa brukt ad-hoc til LAX og BKK....
Joda, jeg vet at de ble operert - jeg mente at det var suksessen som var tenkt. Den uteble jo ... ;)
762 sub'et overalt - den gikk også 907/908 innimellom .. aldri moro å måtte sette igjen 50 pax ....
Fløy den på CPH-LHR i -92 tror jeg det var, min eneste tur i 762 så langt.
Fellowship
26-10-2009, 22:26
Joda, jeg vet at de ble operert - jeg mente at det var suksessen som var tenkt. Den uteble jo ... ;)
762 sub'et overalt - den gikk også 907/908 innimellom .. aldri moro å måtte sette igjen 50 pax ....
Jeg visste ikke at de av og til ble satt inn på 907/908 ! I 1993 ble de fast brukt på 512/509 LHR-FBU-LHR på sommerrutene.
Husker jeg var overrasket første gang jeg så en av de komme inn som SK512 den våren, det var første gang jeg så de.
, men hva ble siste kommersielle flight med 767*er , /Geir
SAS sista kommersiella 767 flygning: LN-RCF 29-30 november 2003 IAD-CPH som SK926
, har noen linken til den delivery turen SAS hadde med en av 767' til Chile (?) via TFS ??/Geir
LN-RCM flög SNN-TFS-SCL 2-3 juli 2004 som SK9143
sail4fun
19-07-2010, 12:29
Takk Rolf !
BraathensSafe1985
22-07-2010, 21:07
Eneste gangen jeg har fløyet en SAS 767 var i 2000. På ruten BKK - CPH. En av de få gangene jeg har flydd SAS lang distanse.
har ikke SAS en gang i tiden hatt rute til Rio De janeiro med teknisk stopp i Monrovia? Hvilke fly var dette snakk om, var vel kanskje DV-8 tiden? Lurer også på når destinasjoner som Manila, Kuala Lumpur og Jakarta (Samtlige av disse fungerte vel som en forlengelse fra BKK?) forsvant fra SAS's destinasjonskart? Var ikke klar over at SAS fløy nonstop til Singapore, trodde dette alltid hadde vært en forlengelse av CPH-BKK ruten.
SAS vet jeg fløy 767 til Kai Tak i Hong Kong men eksisterte denne ruta ennå når Chep Lap Kok åpnet i 1998?
En del flotte bilder av SAS 767 på Kai Tak på Airliners...
har ikke SAS en gang i tiden hatt rute til Rio De janeiro med teknisk stopp i Monrovia? Hvilke fly var dette snakk om, var vel kanskje DV-8 tiden? Lurer også på når destinasjoner som Manila, Kuala Lumpur og Jakarta (Samtlige av disse fungerte vel som en forlengelse fra BKK?) forsvant fra SAS's destinasjonskart? Var ikke klar over at SAS fløy nonstop til Singapore, trodde dette alltid hadde vært en forlengelse av CPH-BKK ruten.
Jo det er korrekt - Monrovia stod paa rutekartet paa DC-8 tiden....og en tidligere kollega av LN-MOW og undertegnede var stasjonssjef for SAS i Monrovia....og han har mange fargerike historier ....:p
Jeg var innom ROB for noen år siden ( http://forum.scanair.no/showthread.php?t=7932 ) og fikk høre fra vedkommende i etterkant at det ikke var mye som hadde forandret seg siden DC-8-dagene ... :p
Var det ved introduksjonen av DC-10 SAS begynte med nonstop til Rio? Nesten litt småtrist å tenke på at disse nye maskinene visket ut litt av disse stedene fra destinasjonskartet
Nei, ruta gikk lenge via LIS, og ble vel ikke 100% nonstop før 767'en kom, hvis jeg husker rett.
Okei, har en bekjent som jobbet i SAS som cabinansatt for fra begynnelsen av 70-tallet... Morsomt å høre om hvordan ting ble gjort på den tiden, men ser jo her i SAS's sitt tilfelle at 767 har hatt stor betydning med tanke på non-stop langturer som ikke hadde stort nok kundegrunnlag til å fylle opp en 747...
Var det ved introduksjonen av DC-10 SAS begynte med nonstop til Rio? Nesten litt småtrist å tenke på at disse nye maskinene visket ut litt av disse stedene fra destinasjonskartet
Som LN-MOW skriver saa gikk ogsaa DC-10 erne via LIS til RIO....i tillegg fortsatte de til Montevideo/Buenos Aires og Santiago (avhengig av ukedag) de gikk vel Onsdag og Loerdager nedover...foerst med 767 (i hoved sak -200) ble disse floeyet nonstop CPH - RIO og da ble vel MVD/EZE og SCL lagt ned....mot slutten ble RIO ogsaa lagt ned og flyttet til Sao Paulo....
Som LN-MOW skriver saa gikk ogsaa DC-10 erne via LIS til RIO....i tillegg fortsatte de til Montevideo/Buenos Aires og Santiago (avhengig av ukedag) de gikk vel Onsdag og Loerdager nedover...foerst med 767 (i hoved sak -200) ble disse floeyet nonstop CPH - RIO og da ble vel MVD/EZE og SCL lagt ned....mot slutten ble RIO ogsaa lagt ned og flyttet til Sao Paulo....
Og det at RIO ble lagt ned og forflyttet til Sao Paulo GRU var begynnelsen på slutten for SAS's og Sør Amerika?
Flyttingen til GRU kom vel samtidig med innfoeringen av -200'ene, IIRC ...
Jeg har kun fløyet med SAS B767-300 en gang, det var 22.mars 1999 CPH-SFJ tur-retur i cockpit. Maskinen var OY-KDM, Ingvar Viking og det var SK291/292.
Då har f.d. OY-KDM flugit färdigt , flög senast i Thailand som HS-BIE:
Boeing 767 -383 25088 359 N767PF Pacific AirFinance ferried 27-28sep12 BKK-ANC-TUP for part-out & scrap ex HS-BIE
Fikk deseverre ikke tatt noen bilder av denne maskinen da den var her i ANC, den var i alle fall i disse Business Air fargene.
http://www.airliners.net/photo/Business-Air/Boeing-767-383-ER/2091217/L/&sid=ef4932955fb2c7f787f0729e9d028a1f
Har det ikke blitt hevdet, og dels bekreftet av SAS, at de hadde avtale med Taliban som ga dem klarering til å fly over Afghanistan på vei til Bkk -Singapore. Det var mens Taliban kontrollerte landet og en del vestlige selskap valgte fly rundt, noe SAS med sine 767 ikke hadde rekkevidde til. Stemmer det?
Har det ikke blitt hevdet, og dels bekreftet av SAS, at de hadde avtale med Taliban som ga dem klarering til å fly over Afghanistan på vei til Bkk -Singapore. Det var mens Taliban kontrollerte landet og en del vestlige selskap valgte fly rundt, noe SAS med sine 767 ikke hadde rekkevidde til. Stemmer det?
Se: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=42129
Takk. Var ikke obs på den tråden.
Altitude
07-04-2013, 11:52
SAS vet jeg fløy 767 til Kai Tak i Hong Kong men eksisterte denne ruta ennå når Chep Lap Kok åpnet i 1998?
Gammel post, ser det, men for ordens skyld: Ja, SAS fløy også fra Chep Lap Kok med 767-300 en kort tid før hele ruten ble skrotet.
Komplett uegnet materiell å operere HKG med, ikke sjelden fløy den med tomme seter til CPH pga MTOW, mye frakt, fuel og motvind, mens pax ble rerouted med CX o.a.
Ex-SAS B.767-283ER SE-DKP nu XA-TOJ hos Aeromexico skadades igår , 16 april , i en tail-strike i Madrid , se
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20130416-0
Hva var rutenummeret for flight'en fra CPH til SEA i 1996?
Hadde en tur som UM over dit, skremte vettet av FA'en ombord fordi jeg mistet en tann pga harde karameller i pilotkofferten (ble litt blodig) og fikk også lov å komme frem til kaptein og styrmann.
SK937 over og 938 tilbake.
BraathensSafe1985
18-08-2013, 17:35
Noen bilder av SAS i Sør Amerika her:
http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraft_genericsearch=&airlinesearch=%3A%28%22scandinavian+airlines+-+sas%22+OR+%22%28scandinavian+airlines+-+sas%29%22+OR+%22%28scandinavian+airlines+-+sas%29%29%22+OR+%22%28scandinavian+airlines+-+sas%29%29%29%22+OR+%22scandinavian+airlines+syste m+-+sas%22+OR+%22scandinavian+airlines+system+-+sas%22%29&countrysearch=continent%3Asouth+america&specialsearch=&daterange=&keywords=&range=&sort_order=photo_id+desc&page_limit=15&thumbnails=
Ser at de fløy til Campinas i Brasil også ...
VCP var vel den internasjonale flyplassen i SAo Paolo på den tiden .... GRU kom til senere.