PDA

View Full Version : AirBaltic og RIX - hva kan vi forvente oss?

FlightFrog
08-01-2010, 18:05
Hei, er helt ny på forumet så kanskje denne er feilplassert. Flytt den gjerne. Tilbake til topic, reiser i vår til RIX fra OSL. Begge veier med det latviske selskapet AirBaltic. Flyr eco class T.

Her har jeg en del spørsmål til dere flyentusiaster!

Har hørt mye om airbaltic som billigselskap, noe som også prisene på billettene våre tydet på. Hva kan vi forvente oss av service, mat/drikke. I tillegg, ligger gebyrfellene på rekke og rad som hos ryanair?

De skal også i følge flere bruke 757 på ruten til tider. Har aldri flydd 757 så det hadde vært litt morro. Ingen flytype oppgitt på billettene. bare BT160/BT159 ons 12/05 / man 17/05. Er det en mulighet for at vi får 757?

Hvordan kommer vi oss unna det nye innjekkingsgebyret?

Om noen har erfaringer og noe å fortelle om Riga by eller RIX så fyr løs, alle tips og innspill tas imot med takk.

737-405
08-01-2010, 18:08
Endringer kan jo selvfølgelig skje.. Men per dags dato ser det ut til at det blir Fokker 50 på bortoverturen og en 737 - 500 hjemover :) God tur !

Concorde
08-01-2010, 18:16
Da kan du jo se på 3-5 juni også:) Vi er en gruppe på 20 så det hadde vært moro med F50!

737-405
08-01-2010, 18:20
3.juni ligger Fokker 50 inne på BT 160 fra OSL kl. 15.00 :)

Concorde
08-01-2010, 18:22
Hahahahah!!! Kjempebra:)

Blubird
08-01-2010, 19:56
Prøv å bruke en del tid utenfor kjernen av gamlebyen.

I mai er det vel blitt brukbar temp ute så da anbefaler jeg en utepils på den særdeles luftige terrassen på Albert Hotel. Terrassen stikker ut fra siden på toppen av bygget og du har god utsikt over byen.
Alternativt er også en ettermiddagspils i Skybaren på Hotel Reval Latvija god avslapning, sitt gjerne på vestsiden og nyt solnedgangen med storslått utsikt over det flate latviske landet.

Det er også en del gode restauranter i gatene litt mer ute i periferien, men makter dessverre ikke å huske navnene i farten. Virker som noen av hjernecellene fortsatt er på ferie.

Forresten: Hvis dere har planer om å nyte nattelivet er en tur på enorme La Rocca obligatorisk. Anbefaler også en taxi til Godvil, ca. 10 min kjøring ut av bykjernen, her finner du en helt ny og forholdsvis delikat nattklubb med svært lite turister og mye "locals".

Og til slutt...avtal fast pris på taxi fra flyplassen eller hiv dere på airBaltics egen minibuss. I de ordinære taxiene svindles det med stor stil. Been there, done that.

JoeW
08-01-2010, 20:11
Siste gebyrfelle fra BT er jo det beryktede check-in-gebyret du må ut med hvis du ikke sjekker inn på maskin. Du slipper dog gebyret ved å melde deg inn i Frequent-flyerprogrammet deres uten noe mer.

Ellers er det fryktelig strengt med overvekt - og totalvekten per passasjer OG bag må ikke overstige 20 kilo. Går du over er det fryktelig dyrt, og det tas betalt per leg ved videreforbindelser...

LN-AØR
08-01-2010, 20:32
Har hørt mye om airbaltic som billigselskap, noe som også prisene på billettene våre tydet på. Hva kan vi forvente oss av service, mat/drikke.
Servicekonseptet er, som hos de fleste lavprisselskaper, buy on board; Mat og drikke kjøpes ombord. Mer info med meny finner du her:http://www.airbaltic.com/public/in-flight_services_and_meal_preorder.html

Ellers er airBaltic helt ok. Har fløyet med dem to ganger og det var som forventet mtp. prisen.

espenlok
08-01-2010, 20:49
Og til slutt...avtal fast pris på taxi fra flyplassen eller hiv dere på airBaltics egen minibuss. I de ordinære taxiene svindles det med stor stil. Been there, done that.

Skulle du ønske å ta taxi, fordi bussen ikke passer, så er min (og mine kollegers) erfaring at de røde taxiene (husker ikke navn på selskap, men de er knallrøde) holder fornuftige priser og kjører mer eller mindre korteste vei dit du skal. Går helt fint å gå langt bakover i køen til man finner den første røde bilen. De er populære og de blir derfor ofte tatt før de kommer fremst i køen.

I det siste har det også kommet noen nye grønne taxier (BalticTaxi, airbaltic-fargede), som benytter egen kø litt lengre fra utgangen som også skal være pålitelige. Ble startet i samarbeid med AirBaltic fordi det var så mye tull med taxi-næringen.

FlightDeck
08-01-2010, 20:59
Jeg har reist med airBaltic noen ganger - og her er en rapport for fire turer med selskapet fra 2008: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=34555. Jeg reiste med dem igjen på Oslo-Riga-Oslo i høst, og det var en tilsvarende opplevelse - men jeg registrerer at selskapet stadig utvikler seg i retning av Ryanair og andre lavprisselskaper. Stadig flere gebyrer, dårlig service og mye mas, altså. airBaltic Business Class Lounge i Riga er riktignok ganske fin!

Jeg anbefaler restauranten Charlestons i Riga, fantastisk mat og veldig god stemning - langt bedre og mye billigere enn gamlebyen! Den ligger noen kvartaler bak Reval Hotel Latvija og Reval Hotel Elizabete. Adressen er Blaumana 38/40. Skriver gjerne inn flere tips senere.

Concorde
08-01-2010, 21:12
Har du erfaring med Reval Hotel Elizabete?

FlightDeck
08-01-2010, 21:30
Har du erfaring med Reval Hotel Elizabete?

Ja, jeg bodde der i høst. Et veldig bra hotell som absolutt kan anbefales! Ideell beliggenhet, sammen med store og moderne rom, gjør dette til en favoritt i Riga om man får en bra deal. Det eneste negative er at veldig mange av rommene vender mot bakgården.

Glenn
08-01-2010, 22:10
Servicekonseptet er, som hos de fleste lavprisselskaper, buy on board; Mat og drikke kjøpes ombord.
Ser at de tilbyr å bestille mat på forhånd på airbaltic.com. Noen som har erfaringer med dette?

Vi vurderer også en tur til Riga med AirBaltic til sommeren. Og vil helst prøve Fokker'n deres også.. ;)

Og en ting til, er AirBaltic helt ute av EuroBonus nå? Men tjener jeg poeng om jeg bestiller via sas.no? Ser de har codeshare med AirBaltic, men til helt andre priser. Men SAS sin 0,- gjelder vel på codeshare også? :)

Blubird
08-01-2010, 23:22
Ser at noen her nevner streng bag-policy mtp. vekt. Min erfaring er stikk motsatt, senest i høst reiste jeg med noen flere kilo overvekt uten å få et eneste bryn-heving noe sted, hverken på OSL eller i RIX. Vi måtte sjekke inn manuelt av diverse årsaker i RIX.

FlightDeck
09-01-2010, 00:44
Og en ting til, er AirBaltic helt ute av EuroBonus nå? Men tjener jeg poeng om jeg bestiller via sas.no? Ser de har codeshare med AirBaltic, men til helt andre priser. Men SAS sin 0,- gjelder vel på codeshare også? :)

Man opptjener ekstrapoeng på de flyvningene SAS og airBaltic opererer i code-share, uavhengig av hvor du bestiller dem, det vil si til Riga fra Oslo, Stockholm og Købehavn. Også omtalt her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=53186. Om du kjøper billetten på sas.no slipper du å betale for innsjekk og bagasje, men du finner som regel lavere priser på airBaltics egne sider.

FlightDeck
09-01-2010, 00:46
Vi måtte sjekke inn manuelt av diverse årsaker i RIX.

Automatinnsjekken til airBaltic i Riga er for øvrig tilsvarende innsjekkingen de har på internett. På automaten går man altså på internett og sjekker inn ;)

JoeW
09-01-2010, 08:27
Ser at noen her nevner streng bag-policy mtp. vekt. Min erfaring er stikk motsatt, senest i høst reiste jeg med noen flere kilo overvekt uten å få et eneste bryn-heving noe sted, hverken på OSL eller i RIX. Vi måtte sjekke inn manuelt av diverse årsaker i RIX.

Vel, det kan godt være - men jeg har jobbet med dem og sett mailer med "bilder av overvektsbagasje uten betaling" - AirBaltic liker å utføre "spot checks on arrival" i Riga slik at de også kan ta handlingagentene sine ute...

Savipix
09-01-2010, 08:33
Vel, det kan godt være - men jeg har jobbet med dem og sett mailer med "bilder av overvektsbagasje uten betaling" - AirBaltic liker å utføre "spot checks on arrival" i Riga slik at de også kan ta handlingagentene sine ute...

Kunde inte vara mer enig med det du skriver Joe!

SeatBelt
12-01-2010, 13:21
Air Baltic var bra da jeg fløy BGO-RIX i fjor. Da var de jo også en del av EB, så det ble litt poeng med på kjøpet. Jeg følte jeg fikk hva jeg betalte for, men ikke noe mer. De selger mat og drikke ombord. RIX er en helt ok flyplass, men ikke stor. Når det gjelder RIga som by er den absolutt pen, men jeg hadde likevel tatt toget ut til Jurmala en dag, og gått av på Majori stasjon. Der er det en kjempeflott strand, og området er veldig koselig. Togenes endestasjon er Tukums 1/2, og ettersom de ikke annonserer stasjonene er det bare å telle fra Riga. Jeg husker ikke antallet, men turen tar 20-30 min og koster ikke mange kronene.

For å komme deg billig-billig inn til byen fra RIX går det an å ta rutebuss. Selv om AirBaltic Shuttle (eller hva de små grønne bilene kaller seg) er ganske ok priset, er rutebuss litt sjarmerende og koster 1/3 av AirBaltic-bussene. Bare gå over parkeringsplassen når du kommer ut fra flyplassen, så er bussholdeplassen like bak der.

Hickok
12-01-2010, 13:31
AirBaltic har aldri vært en del av Star Alliance. Kun med i EuroBonus.