PDA

View Full Version : Redigering av bilder - BILDETEKST

LN-DAG
07-01-2010, 18:37
PLASSERING AV BILDETEKST:

"En bildetekst er en tittel eller merkelapp som settes under bilder for å forklare dem eller plassere dem inn i artikkelens kontekst." http://no.wikipedia.org/wiki/Hjelp:Bildetekst

Når det gjelder plassering av bildetekst (som ikke er det samme som overskrift) skal den ALLTID være UNDER det bildet den skal beskrive.

Har sett at det varieres mye på det her inne på bildeforumet.
Hvis vi bare tar for os ei avis eller et blad (FlyNytt ;) ) så ser vi at all bildetekst er under bildene.
Det forenkler å få med seg helheten i bildet.

Og en annen stor fordel er at det er utrolig enkelt å bruke den standarden her:
(kun skrive under IMG Code)
Eks:

OVERSKRIFT - TITTELEN PÅ TRÅDEN og en liten beskrivelse av bildeserien.

hltp://ixg.photobucket.com/albums/cccc/potifar/planes/Galaxy Geiteryggen-ENBU-fog.jkg
BILDETEKST: Galaxy lander på Hokksund

hltp://img.photobucket.com/albums/hhh/arne/planes/A380 lander Vigra-ENVA-fog.jkg
BILDETEKST: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

osv................ (det trengs selvfølgelig ikke alltid tekst til hvert enkelt bilde)

Dette er ingen kritikk av noen, bare et forslag til at vi holder samme standard, så det ikke oppstår noen tvil om hvilke bilde og tekst som hører sammen.

Tar gjerne mot råd om dette tema da jeg vet at flere "forumister" har erfaring fra aviser, journalist yrke m.m.

Mvh.
Dag H

ENGM 911
07-01-2010, 18:45
Takk for tipset, har faktisk ikke tenkt på dette med plassering av tekst når jeg har lagt ut bilder selv.

atck
08-01-2010, 00:48
På de forum jeg frekventerer, og det er en del, har man stort sett teksten over bildet på grunn av måten et forum som oftest leses. Man scroller nedover.
At en Wikipedia-artikkel sier noe annet er greit, men i mine øyne er ikke artikkelen oppdatert i forhold til variabel praksis.

Sjøl foretrekker jeg i forum at teksten er på toppen. Derfor gjør jeg det også sånn.

Harald Oanes
08-01-2010, 09:26
På de forum jeg frekventerer, og det er en del, har man stort sett teksten over bildet på grunn av måten et forum som oftest leses. Man scroller nedover.
At en Wikipedia-artikkel sier noe annet er greit, men i mine øyne er ikke artikkelen oppdatert i forhold til variabel praksis.

Sjøl foretrekker jeg i forum at teksten er på toppen. Derfor gjør jeg det også sånn.

Det er jeg så absolutt enig i... Man skriver, så kommer det man skriver om... Føles også naturlig for meg... Men - selvsagt forbeholder jeg meg ikke retten til å ha rett...

H

LCH78
08-01-2010, 10:41

Liker også å ha teksten over bildet :) Kan jo hende at folk heller bør lære seg å ha et mellomrom mellom teksten og bildet over (evt under, hvis man legger teksten under bildet) :)

SE-DYD
08-01-2010, 13:07
Enig med atck!

Epsilon
08-01-2010, 15:43
+1 atck (tekst over bilde)

gilera
08-01-2010, 16:15
Er nok enig med atck jeg og. På blader og aviser osv. der man blar seg til høyre passer det best med tekst under bildet, men på forum der man scroller seg nedover passer det best med teksten over bildet.
Ellers må man i mange tilfeller bla seg ned til teksten, bla litt oppover igjen for å se på bildet for så å bla seg ned til neste bilde.

LN-MOW
08-01-2010, 16:18
Personlig liker jeg best å ha teksten under bildet, som jo også er normen i blader og aviser, men det kan være tilfeller hvor det faller seg mer naturlig med teksten over.

I en tripreport, hvor det er mye tekst, kunne det IMHO være mer naturlig med en bildetekst i kursiv under bildet, mens det i bildeforumet, hvor alt er kommentarer til bildene, kan være litt mer hipp som happ ..

Hickok
08-01-2010, 16:25
Det viktigste, etter min mening, er at det ikke luft mellom teksten og bilde, enten den står over eller under bildet. Da skjønner alle hvilket bilde teksten henviser til.

LN-DAG
08-01-2010, 17:33
.......

Det var et poeng jeg ikke hadde tenkt på da dette er det første forumet jeg er med på, og har alltid vært vant til å skrive tekst under bilde.
Siden at man scroller nedover kan det være greit å vite hva man ser på før man når "bunnen" ;).
Men som det blir påpekt av Hickok så må teksten være så nær bilde at man ikke kan tro den tilhører et annet bilde.

LN-MOW har et godt poeng i at det er forskjell på "tripreport" og en ren bildeserie.

Så takk for konstruktive innlegg. Og siden ingen har kommet over noen "oppskrift, veiledning for bildeserier på forumer" får vi fortsette med det som vi liker best :up: ....bare teksten er så nær bildet at man ikke kan misforstå :skep .

Mvh.
Dag H

.......med tekst under inntil videre :72: ;)

GOD foto HELG :cheers:

atck
12-01-2010, 14:55
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?
A: Top-posting.
Q: What is the most annoying thing on usenet and in e-mail?

WF-380
12-01-2010, 21:02
Siden at man scroller nedover kan det være greit å vite hva man ser på før man når "bunnen"

Man scroller jo også i nettaviser og lignende og der står jo likevel teksten under bildet.

gilera
12-01-2010, 21:06
Men der er bildet så lite så det ikke spiller noen rolle. Her er som regel bildene såpass store at de for enkelte dekker nesten hele skjermen.