PDA

View Full Version : Norsk lakseeventyr i Kina


basejumper
07-01-2010, 11:54
Nå selger Norge 23.000 tonn laks årlig til Kina og Hong Kong

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6934756

Det er nesten en full 747 om dagen bare til Kina !
Og Kina er mindre en Japan.

Hvem er det som frakter all denne fisken, noen som vet det ?
Burde vel ligge grunnlag for nye ruter, både som frakt og passasjertrafikk.

MartinL
07-01-2010, 11:56
bare lufthansa frakter ukentlig 350 tonn med lastebil fra Osl (all frakt type frakt) til Gøteborg og Tyskland for frakt med fly. Regner med at det ikke er enestående.

basejumper
07-01-2010, 12:00
Var det ikke snakk om en nye kjølehall på OSL på 100 000 m2 ?
Jeg personlig synes Norge burde bli flinkere til å nyttegjøre seg litt bedre av all denne eksporten, med direkteruter som er bra for turisme. En ren vinn vinn situasjon.

terje t
07-01-2010, 12:02
Ja, slik blir det vel fortsatt, vi er for dyre på alt vi skal foreta oss. Synd at de fleste som starter opp med noe i dette landet skal bli millionærer før de har slukket lyset på kontoret etter første dag.

basejumper
07-01-2010, 12:14
Kanskje på tide at reisenæringen og eksportnæringen holder et fellesmøte.

SQ321
07-01-2010, 12:37
Et helt ok argument for at China bør annonsere ruta si før noen andre kommer de i forkjøpet...

basejumper
07-01-2010, 12:55
Jeg tipper SAS blokkerer denne muligheten, kan ikke se noen annen årsak til at ruten burde vært der for lenge siden.
Derfor er jeg overbevist om at Korean Air starter meget snart fra Oslo. ASAP.

Farmer
07-01-2010, 13:29
En del går vel med TG tror jeg. De har jo daglig mellom 15 og 20 tonn Cargo på sin 777.

CK
07-01-2010, 14:08
Sundt Atlanta Skybridge sier at de veldig gjerne vil fly fisk til Asia, problemet er å få lov til å fly over Russland

Tertit54
07-01-2010, 14:46
LH frakter mye ut fra OSL men ikke via GOT lenger. Nå er det DUS som er den nye store HUB,en i tillegg til FRA/MUC. Noe går også med SAS via CPH.
Men det er helt klart plass til en mega-carrier som kan fly direkte Kina fra OSL.

catocontrol
07-01-2010, 14:55
...men egentlig er det vanvittig at fisk fraktes i trailer fra vest- og nordnorge til Oslo. Burde fraktes ut fra der fisken blir produsert.

basejumper
07-01-2010, 15:07
Et helt ok argument for at China bør annonsere ruta si før noen andre kommer de i forkjøpet...

Ellers enig i at China air hadde vært bedre en Korean air. Jeg undersøkte bookingen til Korea air, fra Amsterdam og Praha til Shanghai, og Korea har blodpris på Business, rundt 50 000,-, og også høy pris på økonomi.
China air koster kun SEK 19 000 fra Stockholm til Shanghai på business, og også kun rundt 5000 SEK på økonomi.

basejumper
07-01-2010, 15:10
En del går vel med TG tror jeg. De har jo daglig mellom 15 og 20 tonn Cargo på sin 777.

Ja, men dette er jo fremdeles kirsebær i forhold til hva som bli eksportert ut fra Norge.

LN-MOW
07-01-2010, 15:26
Man skal ikke glemme at fraktprisene paa fisk er svaert lave, og det er medvirkende til at det ikke er finansielt gangbart med dedikert frakter for fisk. Man maa ha annen og bedre betalende frakt i tillegg for aa faa regnestykket til aa gaa opp. I tillegg trenger man returfrakt. Mange har forsoekt og gitt opp. Sundt har staatt parkert siden foer jul saa man kan lure paa om det 'eventyret' ogsaa er over.

basejumper
07-01-2010, 17:09
Man skal ikke glemme at fraktprisene paa fisk er svaert lave, og det er medvirkende til at det ikke er finansielt gangbart med dedikert frakter for fisk. Man maa ha annen og bedre betalende frakt i tillegg for aa faa regnestykket til aa gaa opp. I tillegg trenger man returfrakt. Mange har forsoekt og gitt opp. Sundt har staatt parkert siden foer jul saa man kan lure paa om det 'eventyret' ogsaa er over.

Tror ikke OSL planlegger å bygge en frysehall på 100 000 m2 vist det ikke er lønnsomt å frakte fersk fisk.
Uten å vite det helt sikkert, regner jeg med at fersk fisk er noe av det dyreste som kan fraktes, da det regnes som spesialgods, kjølevare.
Jeg tror problemet i Norge er at det ikke er bygget ut en infrastruktur som kan håndtere så store mengder.
Men jeg tipper at der en en endring på gang snart.

Flopp
07-01-2010, 19:18
Sundt har staatt parkert siden foer jul saa man kan lure paa om det 'eventyret' ogsaa er over.

Hæ? Hva har skjedd med de 2 ukentlige turene? Det kan jo ikke ha blitt mange turer :(

RampSnake
07-01-2010, 19:32
Nei det kan ikke ha blitt mange turer. Synd hvis de sliter med å få nok Cargo allerede. Hadde stor tro på denne fraktruten til Sundt.

ENGM 911
07-01-2010, 19:40
Det er ganske komplekst logistikkmessig. Fra Norskehavet til middagstallerken i Asia skal den raskt gjennom flere ledd uten forsinkelse. Det høres så enkelt ut men det er faktisk MYE arbeid med fisketransport. Nå skal det sies at vi er rimelig flinke til å eksportere fisk fra Norge, men vi skal ikke slå oss på "kassa" og være fornøyd med det.
Frysehaller er det på OSL, men det er ikke her fisken skal være, det skal ombord i fly og ut av landet umiddelbart.

PP
07-01-2010, 20:05
Tror ikke OSL planlegger å bygge en frysehall på 100 000 m2 vist det ikke er lønnsomt å frakte fersk fisk.
Uten å vite det helt sikkert, regner jeg med at fersk fisk er noe av det dyreste som kan fraktes, da det regnes som spesialgods, kjølevare.
Jeg tror problemet i Norge er at det ikke er bygget ut en infrastruktur som kan håndtere så store mengder.
Men jeg tipper at der en en endring på gang snart.

Rene fragtflyvninger er en kompliceret størrelse og det handler meget om export/import balance, hvilket ofte kan være et stort problem - især i forhold til håndtering af fersk fisk fra det norske marked hvor trafikken kun går en vej.

Det er ikke et tilfælde at mange fragtflyvninger kombinerer mange destinationer på deres rute, hvilket til dels handler at finde det rette mix af import/export. Det er heller ikke et tilfælde at Singapore Cargo udelukkende har flyvninger fra CPH til US og ikke til CPH fra US.

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH ;) Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.

LN-MOW
07-01-2010, 20:09
Uten å vite det helt sikkert, regner jeg med at fersk fisk er noe av det dyreste som kan fraktes, da det regnes som spesialgods, kjølevare.


Hvis du sender en pakke på 10 kilo, stemmer nok det ...

Men med dette volumet går alt på kontraktrater og de er svært, svært lave ...

ENGM 911
07-01-2010, 20:57
Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH ;) Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.

Ai ai, fingrene av fatet kjære nabo. Send heller noen widebodys til OSL :colgate:

basejumper
07-01-2010, 21:04
Rene fragtflyvninger er en kompliceret størrelse og det handler meget om export/import balance, hvilket ofte kan være et stort problem - især i forhold til håndtering af fersk fisk fra det norske marked hvor trafikken kun går en vej.

Det er ikke et tilfælde at mange fragtflyvninger kombinerer mange destinationer på deres rute, hvilket til dels handler at finde det rette mix af import/export. Det er heller ikke et tilfælde at Singapore Cargo udelukkende har flyvninger fra CPH til US og ikke til CPH fra US.

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH ;) Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.

Enig i enveis-dilemmaet, men så er det stor forskjell på USA og Kina. Både Danmark og Norge flyter over av varer fra Kina, så returlast fra Kina er allerede sikkert før ruten kommer i gang.

dc-8-63
07-01-2010, 21:19
Enig i enveis-dilemmaet, men så er det stor forskjell på USA og Kina. Både Danmark og Norge flyter over av varer fra Kina, så returlast fra Kina er allerede sikkert før ruten kommer i gang.

Her i USA flyter vi ogsaa over med varer fra Kina, men 99.9% av disse kommer med baat da flyfrakt er for dyrt.....

basejumper
07-01-2010, 21:25
Her i USA flyter vi ogsaa over med varer fra Kina, men 99.9% av disse kommer med baat da flyfrakt er for dyrt.....

Helt riktig, men selv 0,01 % er mange daglige 747 , jeg lover deg. i Shanghai har DHL bygget verdens største flyfrakt terminal, for å nevne noe. Jeg vet det da jeg er selv i bransjen.

dc-8-63
07-01-2010, 21:34
Helt riktig, men selv 0,01 % er mange daglige 747 , jeg lover deg. i Shanghai har DHL bygget verdens største flyfrakt terminal, for å nevne noe. Jeg vet det da jeg er selv i bransjen.

...hvorfor er det da ingen frakt ruter til Norge....om det er et saa stort marked potensiale, sammen med ledig kapasitet (FedEx og UPS i hvertfall - vet ikke om DHL da ser ut til aa legge ned all virksomhet her i USA) skulle en tro at ruter ble startet.....

gustavf
07-01-2010, 21:35
Men med dette volumet går alt på kontraktrater og de er svært, svært lave ...

Det sier vel også noe om at volumet er spesielt stort, eller at det er stort overskudd på fraktkapasitet fra Europa til Asia.

MartinL
07-01-2010, 21:37
Men PP har et poeng. Det er lettere for Cargo selskapene å få økonomi fra en destinasjon som allerede er frekvent fra flere kanter.

Tror alle er enige om at Osl har et vanvittig potensial, men jeg er redd dette ikke fylles med kun Sundt med 2 ukentlige. Her må det flere selskap til og en etablering av Osl som transit for varer fra andre destinasjoner.

LN-MOW
07-01-2010, 21:38
Laksechartere fra Norge har vært et tema siden jeg satt på Swissair Cargo for over 20 år siden. Det er fortsatt ingen som har fått det til å lønne seg ...

basejumper
07-01-2010, 21:44
...hvorfor er det da ingen frakt ruter til Norge....om det er et saa stort marked potensiale, sammen med ledig kapasitet (FedEx og UPS i hvertfall - vet ikke om DHL da ser ut til aa legge ned all virksomhet her i USA) skulle en tro at ruter ble startet.....

Her mente jeg flyfrakt mellom Kina og USA. Flyfrakt fra Kina til Norge vil jeg tippe er en full 747 om dagen, men det er spredt over mange fraktselskaper, og mange flyplasser.

MartinL
07-01-2010, 21:47
Et helt ok argument for at China bør annonsere ruta si før noen andre kommer de i forkjøpet...

For ikke å snakke om en annen operatør med rettighetene til å fly strekket!

LN-AØR
08-01-2010, 23:59
Sundt har staatt parkert siden foer jul saa man kan lure paa om det 'eventyret' ogsaa er over.
Tja. Sundt er scheduled til JFK i morgen kl 09.30...

basejumper
12-01-2010, 20:14
Rene fragtflyvninger er en kompliceret størrelse og det handler meget om export/import balance, hvilket ofte kan være et stort problem - især i forhold til håndtering af fersk fisk fra det norske marked hvor trafikken kun går en vej.

Det er ikke et tilfælde at mange fragtflyvninger kombinerer mange destinationer på deres rute, hvilket til dels handler at finde det rette mix af import/export. Det er heller ikke et tilfælde at Singapore Cargo udelukkende har flyvninger fra CPH til US og ikke til CPH fra US.

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH ;) Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.

Vist det går 6 ukentlige fraktfly fra CPH til Kina, har jeg regnet ut at det skulle gått 8! fra Norge i forhold til norsk konsum. I dag går det 0 !!!!!

Dette forteller at det finnes et vanvittig potensiale på frakt fra Oslo, og at det er ganske flaut i forholdt til hva norsk næringsliv faktisk har fått til.

Jeg har derfor bestemt meg for å starte flyselskap. :)

Jumper G5
12-01-2010, 20:21
Jeg har derfor bestemt meg for å starte flyselskap. :)

Herlig! Vi her på forumet uten den samme brilliante evnen til å se åpenlyse forretningsmuligheter gleder oss til å diskutere hva du burde gjort annerledes, når du kommer i gang :D Jeg synes du bør gå raskt ut i media for å komme eventuelle konkurrenter i forkjøpet, og er du billig nok sender jeg gjerne frakt med selskapet ditt.

basejumper
12-01-2010, 20:25
Herlig! Vi her på forumet uten den samme brilliante evnen til å se åpenlyse forretningsmuligheter gleder oss til å diskutere hva du burde gjort annerledes, når du kommer i gang :D Jeg synes du bør gå raskt ut i media for å komme eventuelle konkurrenter i forkjøpet, og er du billig nok sender jeg gjerne frakt med selskapet ditt.

Takk for dé.....

basejumper
12-01-2010, 20:36
Kan vel ellers legge til at det virker som det er totalt mangel på satsing og optimisme i Norge, med få unntak som Sudt air.
Ellers vil jeg tippe at vist Sundt Air sliter, så er det bare for det konkurrentene som DHL osv er livredde for de, og dumper prisene før å skvise de ut. Tipper Norsk laks er hyper attraktiv fraktvare.

PP
12-01-2010, 20:38
Vist det går 6 ukentlige fraktfly fra CPH til Kina, har jeg regnet ut at det skulle gått 8! fra Norge i forhold til norsk konsum. I dag går det 0 !!!!!

Hvilket klart fortæller mig at du ikke forstår mekanismerne bag - det lyder måske hårdt men det er sandheden...

basejumper
12-01-2010, 20:48
Hvilket klart fortæller mig at du ikke forstår mekanismerne bag - det lyder måske hårdt men det er sandheden...

Nei jeg forstår at ikke alle disse 6 flyene er kun til Danmark, osv. Men jeg velger dette eksempel for det det viser det tydelige skjeve bilde.
Hadde tidlige diskusjon om hvor mange nordmenn på IC fly osv, men dette blir en umulig diskusjon.
Uansett så ser jeg et stort potensiale ( oppside ) fra Norge, meg jeg håper selvsakt at det også blir mange ruter fra CPH. Jeg er ikke ute ette dere i Danmark :) bare brukte det som et godt eksempel.

PP
12-01-2010, 21:54
Nei jeg forstår at ikke alle disse 6 flyene er kun til Danmark, osv. Men jeg velger dette eksempel for det det viser det tydelige skjeve bilde.
Hadde tidlige diskusjon om hvor mange nordmenn på IC fly osv, men dette blir en umulig diskusjon.
Uansett så ser jeg et stort potensiale ( oppside ) fra Norge, meg jeg håper selvsakt at det også blir mange ruter fra CPH. Jeg er ikke ute ette dere i Danmark :) bare brukte det som et godt eksempel.

Dette handler ikke om Norge kontra Danmark. Det er blot et forsøg på at påpege over for dig at de ting de forsøger at bruge som indikatorer for potentiale, ikke hænger sammen med den virkelige verden - den er langt mere kompleks...

KrisFlyer
12-01-2010, 22:46
KLM frakter også en god del fisk til verdensmarkedet - med trailer fra OSL til Malmø, hvor lasten enter blir flydd ut eller lastes om og kjøres videre til Amsterdam, for så å fraktes ut.

Flopp
13-01-2010, 00:30
Jeg har derfor bestemt meg for å starte flyselskap. :)

Kan jeg være sjef ettellerannet?

Det er helt klart at det er stort marked for flyfrakt fra Norge. Det kjøres jo ekstreme mengder gods til/fra utlandet som går/kommer med fly.

Det er kanskje et litt for skummelt marked siden ingen tør å prøve. Bortsett fra Sundt da.

LN-MOW
13-01-2010, 00:36
Det er kanskje et litt for skummelt marked siden ingen tør å prøve.

Det er flere som har prøvd. Men ikke alle forsøk har stått på førstesiden i VG ..

Bl.a. gjorde Morten Andersen (ex-sjef Norway Airlines) et forsøk på starte opp med et par 747'er for noen år siden. Man har forsøkt med Aeroflot Cargo .. BA Cargo ... Korean er vel det eneste selskapet som har klart å få til en viss kontinuitet ...

Skummelt er det ja, men mest for lommeboka til de som prøver ...

dc-8-63
13-01-2010, 00:53
Drev ikke Martin Airlines (FedEx) med noe fra Evefjes ogsaa ?

basejumper
13-01-2010, 07:54
Kan jeg være sjef ettellerannet?

Det er helt klart at det er stort marked for flyfrakt fra Norge. Det kjøres jo ekstreme mengder gods til/fra utlandet som går/kommer med fly.

Det er kanskje et litt for skummelt marked siden ingen tør å prøve. Bortsett fra Sundt da.

Jeg ser problematikken ved å starte opp. Jeg kan tenke meg at mange av leverandørene på foreksempel laks har "giftet seg" med sin fraktleverandør. Et annet problem er sikkert at de eksisterende leverandørene som DHL dumper prisene, da laks som er en økende eksportvare, er perfekt for å tette hullet, etter en nedgående fraktaktivitet i verden, og kjemper sikker med "liv og død", får å få fraktet dette.

Uansett så ser jeg det som et myndighetansvar at faktisk Norge er fraværende i denne sammenhengen, jeg oppfordrer derfor staten til å lage rammevilkår som gjør det mulig å få etablert et fraktmiljø i Norge, noe som er med å spare miljøet, men som også er viktig for vekst i Norge.

Man kunne foreksempel hat gunstige skattevilkår på selskaper som starter nytt fraktselskap, evt. 0 skatt.
En annen mulighet er å ha straffetoll på varer som blir eksportert fra andre land.
Og ikke minst, bygg ordentlige veier, så det ikke er lettere å ta båt til kontinent, fremfor å kjøre varene til Gardermoen.

LN-MOW
13-01-2010, 13:42
Drev ikke Martin Airlines (FedEx) med noe fra Evefjes ogsaa ?

Stemmer - det varte vel ikke mer enn et par turer det heller ...

jikswoboB
13-01-2010, 14:38
En annen mulighet er å ha straffetoll på varer som blir eksportert fra andre land.


Låter som du vill utarma norsk export. Idén med strafftullar brukar ju annars vara att främja inhemsk produktion.


Det er helt klart at det er stort marked for flyfrakt fra Norge. Det kjøres jo ekstreme mengder gods til/fra utlandet som går/kommer med fly.


Så var det där med att ha perspektiv på saker och ting. ”Extrema mängder” är ju ett relativt begrepp. Ur ett globalt perspektiv är Norges export/import i form av producerade varor en droppe i havet. Laxexport motiverar tydligen inte fler direkta fraktlinjer från Norge än de som redan finns idag.