PDA

View Full Version : Trykkfall for Norwegian fra HAU til OSL i dag

stistens
06-01-2010, 14:32
tøff start på dagen for norwegian fra hau i dag .

http://www.haugesunds-avis.no/article/20100106/NYHETER/100109942/1058/AKTUELT

LN-BEF
06-01-2010, 14:38
Vet noen hvilket individ dette gjaldt?

Polaris
06-01-2010, 14:41
LN-KKW

LN-KKP ble sendt opp for å få passasjerene dit de skulle.

(Hvis flynerdevnene mine ikke tar helt feil da)

Shadow
06-01-2010, 14:44
Nja .. ser ut til at KKW kom seg frem til OSL, står iallefall inne med ankomst 0758-0803
Men KKP gikk som DY184 ja ;)

Polaris
06-01-2010, 14:53
Tja, mulig jeg tok litt i der :colgate: P kommer før W i alfabetet så jeg tok merke av at det stod HAU på den pluss ferry før det.

En liten kommentar til artikkelen; jeg innser nå hvor utrolig godt det føles å kjenne til prosedyrene, hva manualer sier om den og den situasjonen. Det er kanskje ikke normalt at en vanlig passasjer skal kjenne til hva som er vanlig å gjøre da og da, men hvem trenger å ha flyskrekk når man vet hva de gjør der framme i slike situasjoner? Når man kan gjenkjenne "stegene" og dermed "acknowledge" at både du og de har kontroll, i stedet for å være ei lita sild i ei tønne. Åesome!

LN-KRF
06-01-2010, 14:55
KKW hadde visst noen problemer i går og, gikk tom fra TOS til OSL i går ettermiddag, å NOQ kom i retur, mens den går tom senere i dag fra TOS..

Ikke vet jeg hvorfor...

kimbo
06-01-2010, 16:52
hva mener du med at den gikk tom?

Shadow
06-01-2010, 16:57
hva mener du med at den gikk tom?

Uten pax ;)

kimbo
06-01-2010, 17:02
aha..
trodde den hadde gått tom for noe :D

LN-MOW
06-01-2010, 20:19
Hvis noe går istykker på en utestasjon, er det ofte mest praktisk å fly maskinen tom tilbake til hjemmebasen for reparasjon. I slike tilfeller er det ikke alltid lov å fly med passasjerer. Det betyr ikke at det er utrygt å fly maskinen, men bare at man følger et annet sett regler.

LN-TAL
06-01-2010, 21:10
Tull, flygere finnes det flere av. Men betalende pax har vi ikke råd til å miste en eneste en av ! Derfor er reglene sånn.

:-)

Mørebas
06-01-2010, 21:26
hehe, visste ikke at flyvere hadde status som "expandable items"

Polaris
08-01-2010, 09:42
Lå og tenkte på denne i natt, blant annet kommentaren det er ikke første gang det skjer og det kommer til å skje igjen*(hentet fra artikkelen). Er det virkelig slik at trykkfall "er normalt"? Misforstår jeg dama hvis jeg tolker henne litt som om hun skulle sagt "fly har styrtet før og vil gjøre det flere ganger". Ikke det at man ikke skal være realistisk - men man burde jo ikke ha tankegangen "nesh, dette ække no stress". Man skal vel strebe etter å IKKE påføre passasjerer ubehag?

Jumper G5
08-01-2010, 09:48
Du strekker det nok litt langt, Polaris. Man tilstreber en "zero accident rate" i luftfarten, og er i praksis kommet veldig langt. Men tekniske feil vil skje, og markedet vil ikke betale for at alle flyr rundt med 100% feilfrie fly selv om de tror at de gjør det. Trykkfall skjer fra tid til annen, det er vel det hun på en litt klumsete måte er blitt sitert på, og selv om det nok oppleves som litt dramatisk for passasjerene så er det mye farligere og verre dersom f eks et fly sklir av en glatt rullebane eller et kjøretøy uforvarende forviller seg inn på en rullebane som er i bruk. I de tilfellene vil ikke passasjerene nødvendigvis merke noe unormalt selv om de ble utsatt for et meget nært uhell. Mange ganske alvorlige hendelser forbigås i medial stillhet. Profesjonalismen vises i hvorvidt flyselskapet rapporterer hendelsen til havarikommisjonen og Luftfartstilsynet, eller ikke.

BSSW
08-01-2010, 09:49
Det er vel ikke akkurat "normalt", men det skjer av og til. Og som det ble sagt, det er ikke første gang, og neppe siste gang. Men så lenge pilotene reagerer raskt nok, og riktig, så går det bra.

Det finnes ingenting som er garantert å virke hver eneste gang, uansett hvor mye forbehold en tar...

RYKogREIS
08-01-2010, 11:13
Er jo farligere å kjøre bil enn å fly etc etc :)

STUER75
08-01-2010, 11:24
Ble signallyden for trykkfall forandret etter Helios ulykken?

Kaare
08-01-2010, 11:58
ukjent om Aural Warning lyden ble forandret, men det kom vel noe mere lys i cockpit´n? var det ikke noe røde "CABIN ALTITUDE" og "TAKEOFF CONFIG" lys som kom? detta kan sikkert pilot-kara i forumet her mer om.

men tilbake til trykkfallet, her er det vel ikke snakk om en HELIOS type feil, hvor de glemmer å sette cabin press selector til auto, og så ikke får med seg Cabin Alt Warning.

her er det vel sikkert en outflow valve som har fryst?
-dette er vel noe som de fleste piloter her inne har opplevd?

Dag Johnsen
08-01-2010, 12:19
Heisann!

Ble signallyden for trykkfall forandret etter Helios ulykken?

Ja,det blir forandringer der..

her er det vel sikkert en outflow valve som har fryst?
-dette er vel noe som de fleste piloter her inne har opplevd?

En outflow valve vil normalt ikke "fryse", men det har vaert problemer med vann lekkasje pga frost fra en 4-way fitting som sitter like ved outflow valve. Dette kan faa outfow valve til aa fryse over...

Noen som vet om dette var tilfelle?

Dag

Kaare
08-01-2010, 19:23
Så vidt jeg husker var det ikke så uvanlig at outflow valve'n frøs, hvis du hadde en defect heater-packing, den pakningen som ligger mellom outflow valve og skroget.. Det sitter vel en par tre elektromotorer der, og alle vet jo at sånt fryser... Ref bilvinduet ditt..

Men men, detta er jo bare spekulasjoner, heater packing er som andre elektriske komponenter, de har en levetid, og du vet ikke om den er defect før den slutter å virke :). Og da havner man jo opp i situasjoner som denne.. Ikke ukjent

Dag Johnsen
08-01-2010, 20:22
Hei igjen Kaare!

Naa er jeg ikke sikker paa alle flytyper, men B737 NG har ingen heater pakning rundt outflow valve og de bruker en 48 VDC og to 24 VDC motorer for kontrol. Du tenker kanskje paa B737 Classic med analoge cabin pressure controller der outflow valven har en varme pakning.

Problemet vi ser, og vi opererer en del B737 NG'er ;), er at koblingen av vannledningen fra potable water tanken til en 4-way fitting kan fryse og sprekke. Lekkasje av vann i dette omraadet vil fryse over outflow valve controller og ofte resulterer i problemer med kabin trykket.

Dag

Kaare
08-01-2010, 20:44
Joda, ser den, men jeg regna med at detta var en Classic siden det var innlands.
Det med ekstrem vannlekkasje ifm sprukne vannrør, lager jo helt klart problemer for outflow
valve'n, men jeg vil vel tro at det er heller liten
odds for å få den på rute igjen såpass fort som dem gjorde ( var det ikke en som sa at skuta var på rute igjen relativt fort?). Så da tenkte jeg på en heater packing/controlpanel feil, da blir det vel en dugelig trykkfall idet den "plutselig kommer", var visst ikke uvanlig med blowoutpaneler som flytter seg, har jeg hørt.

Men men, hvem vet.. Spekulasjoner... Denne teorien er vel ikke så usannsynlig vil jeg tro?

Vel Det er med fly som med biler og annet mekanisk, det vil feile. Forskjellen derimot mellom en bil og et fly er redundancy/failsafe logikk, hvis et system feiler, har du en par andre systemer til å ta over for det som ga seg. Derav litt 28vdc oppbackings motorer til hovedsliter AC motor i outflow valven.... Backup.....failsafe....murphy...osteskiver...

Polaris
08-01-2010, 21:48
Var snakk om en classic 733 fra 1989 i dette tilfellet, ja.

Alt kan skje, men det jeg skulle ønske å se er en attitude som sier at "dette skal ikke skje igjen". Det er liksom "gitt" at det vil kunne skje. Jeg går ikke rundt og sier "jeg kan komme til å krasje med bilen i dag". Nei, jeg skal faktisk ikke krasje i det store og hele, og gjør alt jeg kan for å nettopp ikke krasje. At det kan skje vet jeg, men det er ikke relevant innenfor det området jeg/vi som mennesker faktisk kan gjøre noe med.

Ble kanskje litt flisespikkeri dette.... men men. :)

Hvordan vil dette oppleves i flyet? Er det noe som skjer med et "pang", eller skjer det gradvis? Hvordan vil luften føles?

Someone
08-01-2010, 21:53
Var snakk om en classic 733 fra 1989 i dette tilfellet, ja.

Alt kan skje, men det jeg skulle ønske å se er en attitude som sier at "dette skal ikke skje igjen". Det er liksom "gitt" at det vil kunne skje. Jeg går ikke rundt og sier "jeg kan komme til å krasje med bilen i dag". Nei, jeg skal faktisk ikke krasje i det store og hele, og gjør alt jeg kan for å nettopp ikke krasje. At det kan skje vet jeg, men det er ikke relevant innenfor det området jeg/vi som mennesker faktisk kan gjøre noe med.

Ble kanskje litt flisespikkeri dette.... men men. :)

Hvordan vil dette oppleves i flyet? Er det noe som skjer med et "pang", eller skjer det gradvis? Hvordan vil luften føles?

Nå er det forskjell på trykkfall og det å krasje. Trykkfall er en feil, men ikke noe katastrofe og kan mer sammenlignes med at noe går i stykker på bilen med det resultat at det skaper litt irritasjon inntil det blir fikset.

Man vil aldri kunne gardere seg mot trykkfall og fra tid til annen så vil det skje

Polaris
08-01-2010, 22:29
Føler vi misforstår hverandre litt. Igjen når du sier "vi kan ikke gardere oss mot det" - så tenker jeg automatisk at det er 50-50 sjangs å oppleve det på fly hver gang man flyr da. At den er ren gambling når det skjer noe med systemene. Og det er jo feil - for såvidt jeg har forstått og lest til nå så burde det jo være mulig å holde jevnlig kontroll, velikehold og utskiftning av disse systemene.

Vanskelig å forklare i korte ord over et forum, er nok bare en setning tatt ut av sin sammenheng av media jeg har heng meg opp i :)

TCAS
08-01-2010, 23:10
Jeg skjønner tanken din Polaris, og uttalelsen til Skånvik burde vært formulert annerledes. Realiteten er at det vil skje igjen, selv om det skjer svært sjelden, men man burde ikke fortelle media/passasjerer det på en så lettvint måte at "det vil skje igjen".

Det finnes serviceintervaller og tidsgrenser som sier når forskjellige deler på et fly må skiftes ut (etter X antall timer eller avganger/landinger osv.), så sikkerheten er godt ivaretatt. Og selv om man hadde hatt prosedyrer på kontroll, vedlikehold eller utskifting av deler før enhver avgang ville man ikke oppnådd 100% pålitelighet; fordi man har med tekniske systemer og mennesker å gjøre :)

Piper
08-01-2010, 23:32
Det skjer vell ca 1-2 ganger i året i Norge? Fordelt på SAS og Norwegian. Skjer det plutselig på marshøyde kan det virke veldig skummelt. På grunn av trykkfallet kan hele kabinen bli fylt av "hvit røk", som er vanntåke. Luften kondenserer. Men ingen kan puste på de høydene, det er alt for lite oksygen. Piloten vil øyeblikkelig foreta en nødnedstigning til 10tusen fot. Der er det nok oksygen til å puste normalt. (De fleste puster normalt fra 15 - 20tusen fot.)

Dag Johnsen
08-01-2010, 23:51
Hei igjen Kaare!

Joda, ser den, men jeg regna med at detta var en Classic siden det var innlands...

Du har helt rett og jeg vet ikke hvorfor jeg regnet med at dette var en NG...? Mulig jeg saa paa bildet i artikkelen og regnet med at dette var flyet... som det selvfoelgelig ikke var... :p

...og til deg Polaris!

Dette er jo noe vi jobber med til daglig og har du tid en dag faar du ta deg en tur ned til Texas saa skal du faa litt innsikt i det holder paa med... ;)

Dag