PDA

View Full Version : Widerøe er best i Europas - i desember også!

TCAS
05-01-2010, 12:25
Nok en gang slår WF til og er best blant alle, mens SAS er best blant de største! Norwegian derimot faller og faller og ligger på 61% (36.plass av 46 selskaper), som også er under snittet for hele Europa. Noen bør vel ta en skikkelig grep der i gården!

Wideroe's led all other European carriers with nearly 84% of its flights arriving within 15 minutes of schedule. SAS once again won the top spot among the majors. The top ten performers included:

1. Wideroe's - 83.99%
2. Vueling Airlines - 83.92%
3. Tyrolean Airways - 83.43%
4. Binter Canarias - 79.01%
5. KLM Cityhopper - 78.67%
6. Brit Air - 78.43%
7. SAS - 78.27%
8. Aeroflot - 77.59%
9. Germanwings - 77.45%
10. Air Berlin - 76.77%

The bottom five airlines for on-time arrivals included Olympic Air, Finnair, Eastern Airways , Turkish Airlines, and Meridiana. The average performance among the top 46 European carriers was 66.47%.

http://emailer.emailroi.com/r.pl?hosDGNyPK1sfGQSl_559e35129e6b52c8

Jarlabanke Vking
05-01-2010, 12:30
hurra for widerøe!

finnair på bunn???

Hickok
05-01-2010, 12:30
Dette er ytterst imponerende, med tanke på den vinteren vi har hatt til nå. Selv om det kanskje er nettopp vinteren som gjør at de er der i desember, siden Europa har vært knallhardt rammet av det hvite stoffet i år.

Someone
05-01-2010, 12:32
finnair på bunn???

Finnair har i hele desember slitt med en konflikt med stuerene som har hatt en gå-sakte aksjon

MartinL
05-01-2010, 12:40
Norwegian derimot faller og faller og ligger på 61% (36.plass av 46 selskaper), som også er under snittet for hele Europa. Noen bør vel ta en skikkelig grep der i gården!

http://emailer.emailroi.com/r.pl?hosDGNyPK1sfGQSl_559e35129e6b52c8

Det er fasinerende å se hvilken glede det gir deg å fabrikkere feil gang på gang TCAS. At Norwegian faller og faller er en påstand som ikke holder i henhold til data som er presentert. I forhold til desember 2008 er de ned en plassering, fra 34 til 35. Norwegian har en kraftig forbedret punktlighet fra 2008 og mot 2009 som helhet. Desverre er det, som diskutert opp og ned de siste ukene, vært utfordringer i trafikkavviklingen til DY nå i desember.

Til info er SAS Norge ned fra 82,78% i desember 2008 til 78,27 i 2009.

Selskapet har selv gått ut i dag og poengtert at dette er uholdbart. De setter inn personell fra egen stab til å følge opp Røros allerede fra i dag. dette fordi at punktligheten i desember ikke er bra nok og langt fra det selskapet presterer ellers i året!

– Vi er overhodet ikke fornøyd, og iverksetter en god del tiltak for å bedre punktligheten, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Haugesunds Avis.
Norwegian gir det dårlige været i Europa noe av skylden for forsinkelsene, men Skånvik peker også på at det er flere andre ting som har spilt inn.

– Vi må blant annet ta et kraftige grep om flyhandlingen vår på Oslo Lufthavn Gardermoen. Mye av problemene har forplantet seg derfra. Vi kommer til å gå inn med egne ledelsesressurser der fra tirsdag morgen, forteller hun.

Det er Røros Flyservice AS som utfører flyhandlingen for Norwegian ved hovedflyplassen.
Skånvik presiserer at det ikke er gutta på gulvet man er misfornøyd med. Men Norwegian har stilt et spørsmålstegn ved om det er nok ressurser på jobb.

– Det er med andre ord et ledelsesansvar, sier hun.

Daglig leder i Røros Flyservice AS, Arve Engen, ville mandag kveld ikke kommentere Norwegians uttalelser overfor Haugesunds Avis.

http://www.h-avis.no/article/20100105/NYHETER/701059993

Det eneste det burde bli tatt grep om er vel de som umettelig mener å kunne sette den totale punktligheten til DY ut fra punktligheten i desember!

Uansett er det svært gledelig at Widerøe presterer på topp i euopas mest uforutsigbare klima!

LN-RRA
05-01-2010, 14:05
Til info er SAS Norge ned fra 82,78% i desember 2008 til 78,27 i 2009.

Dette stemmer vel ikke helt gjør det vel?
Etter sammenslåingen av AOC kan man ikke ved hjelp av denne statistikken finne SAS i Norge sin posisjon i forhold til resten av SAS.

I hele perioden hvor SAS Norge lå i topp, var punktligheten til SAS alltid lavere.

Men over til topic.

Flott gjort av Widerøe å toppe statistikken nok en gang:nor

TCAS
05-01-2010, 15:21
Det er fasinerende å se hvilken glede det gir deg å fabrikkere feil gang på gang TCAS. At Norwegian faller og faller er en påstand som ikke holder i henhold til data som er presentert.

Hvilke data ser du på? Jeg fabrikerer ingen feil. Det er fakta. Norwegien har falt fra 27.plass november 2009 til 36.plass desember 2009. Derfor sier jeg de faller og faller. En dårligere utvikling enn de fleste andre selskaper om man ser fra måned til måned. Du gjør en sammenligning på 12 måneders basis, og da får du gode tall for Norwegian. Vi snakker om forskjellige måter å se tallene på, og hvis du blir fasinert av det så er det greit for meg. Godt nyttår!

Men back to topic....

MartinL
05-01-2010, 15:31
Hvilke data ser du på? Jeg fabrikerer ingen feil. Det er fakta. Norwegien har falt fra 27.plass november 2009 til 36.plass desember 2009. Derfor sier jeg de faller og faller. En dårligere utvikling enn de fleste andre selskaper om man ser fra måned til måned. Du gjør en sammenligning på 12 måneders basis, og da får du gode tall for Norwegian. Vi snakker om forskjellige måter å se tallene på, og hvis du blir fasinert av det så er det greit for meg. Godt nyttår!

Men back to topic....

Få selskap innenfor denne bransjen presenterer tall og statistikk opp mot forrige måned. Det refereres til samme måned fra tidligere år.
Dette fordi bransjen opererer med variabler som påvirker samtlige måneder på forskjellig vis.

Med din logikk så faller SAS sin punktlighet med 12,08% fra november til desember:)

Trety
05-01-2010, 23:00
Få selskap innenfor denne bransjen presenterer tall og statistikk opp mot forrige måned. Det refereres til samme måned fra tidligere år.
Dette fordi bransjen opererer med variabler som påvirker samtlige måneder på forskjellig vis.

TCAS' poeng, slik jeg ser det, er at DY faller relativt sett mer enn andre selskaper gjør fra november til desember (ergo fallet ned til 36. plass på "tabellen"). Så jeg skjønner ikke helt påstanden om at TCAS farer med usannheter og fabrikerer fakta?

tafpl
06-01-2010, 02:31
Meget bra av Widerøe, førsteplass igjen! :cool2

Uansett hvordan MartinL vender og vrir på det, så stinker punktligheten til DY like mye.

EB
06-01-2010, 06:13
Bare å gratulere Widerøe og SAS nok en gang...bra jobbet - og det til og med i selskaper som har godt voksne ansatte!!!

MartinL
06-01-2010, 08:26
Så jeg skjønner ikke helt påstanden om at TCAS farer med usannheter og fabrikerer fakta?

Begge selskaps punktlighet "faller" i forhold til november (hvis vi skal benytte denne sammenligningen). Derimot faller begge selskap lite i forhold til samme måned i 2008. Forholdene som påvirket trafikk aviklingen i desember 2008, ser med andre ord ut til å også påvirke tallene for desember i år.

Det er ingen som betviler at Norwegian har et kjempe problem med regulariteten. Selskapet sier også selv, som sitert ovenfor, at det ikke skal være slik.

Norwegian har i likhet med SAS et mål om en punktlighet på 90%.
Ser man på året som helhet, er Norwegian ikke langt fra målet.
Da blir det feil å fabrikere påstander om katastrofale problemer som følge av isoletre problemer for desember måned!

Når SAS også viser til en regularitet på 78% i en tid med redusert trafikk, et skred av tilgjengelig materiell og liggetid på over 6 timer, indikerer dette også hvordan været har påvirket den generelle trafikken fra Osl. At Norwegian har problemer med kapasiteten i handeling gir bare et dobbelt utslag.

EB
06-01-2010, 09:15
Grunnen til at SAS er punktlig er nok ikke så viktig for kunden - men punktlighet er en viktig grunn for å være villig til å betale mer for å komme fra A til B...

MartinL
06-01-2010, 09:27
Grunnen til at SAS er punktlig er nok ikke så viktig for kunden - men punktlighet er en viktig grunn for å være villig til å betale mer for å komme fra A til B...

Helt korrekt EB. Derfor forundrer det meg at de overhode ikke benytter dette i sin aktive markedsføring. er de redde for at fallhøyden blir for stor?
Jo mer tiden går, desto mer overbevist er jeg om akkurat det!

At informasjonen kommer opp på deres hjemmeside er ikke akkurat et haggleskudd til konkurrentens lojale kunder!

Hickok
06-01-2010, 09:39
SAS har nå i lengre tid vært flinke til å fortelle sine reisende ved landing at "takk for at du reiser med Europas mest punktlige flyselskap", også i de månedene der de har vært litt ned på statistikken, så når en først er kommet ombord, så blir det formidlet i hvert fall.

MartinL
06-01-2010, 09:49
SAS har nå i lengre tid vært flinke til å fortelle sine reisende ved landing at "takk for at du reiser med Europas mest punktlige flyselskap", også i de månedene der de har vært litt ned på statistikken, så når en først er kommet ombord, så blir det formidlet i hvert fall.

Hva hjelper det når stadig flere velger bort SAS til fordel for Norwegian?
Dette må jo gjøres kjent slik at Norwegian kunder får et nytt og viktig argument for å velge SAS!

FlightDeck
06-01-2010, 10:00
Helt korrekt EB. Derfor forundrer det meg at de overhode ikke benytter dette i sin aktive markedsføring. er de redde for at fallhøyden blir for stor?
Jo mer tiden går, desto mer overbevist er jeg om akkurat det!

At informasjonen kommer opp på deres hjemmeside er ikke akkurat et haggleskudd til konkurrentens lojale kunder!

SAS har da reklamert med at de er "Europas punktligste flyselskap" i markedsføring både i aviser og på nettet mange ganger det siste året. Og når man lander sier ofte kabinpersonalet at "de er stolte over å jobbe i Europas punktligste flyselskap" og at denne flyvningen ikke var et unntak, etc.

Kvalitet koster - men det er det i alle fall ingen som tør å si ...

MartinL
06-01-2010, 10:30
SAS har da reklamert med at de er "Europas punktligste flyselskap" i markedsføring både i aviser og på nettet mange ganger det siste året.

Kvalitet koster - men det er det i alle fall ingen som tør å si ...

Ja vi har jo nærmest blitt peppret med den informasjonen:rolleyes:
Det burde jo også være en god intikasjon på hvor bra dette er blitt kommunisert ut når det i følge flere undersøkelser er en minimal forskjell i hvordan de reisende oppfatter kvaliteten på selskapene som flyr inneriks.

De selskapene i ulike bransjer som ønsker troverdighet om sin egen punktlighet, utfordrer seg selv åpent på den!

Og når man lander sier ofte kabinpersonalet at "de er stolte over å jobbe i Europas punktligste flyselskap" og at denne flyvningen ikke var et unntak, etc.

Det er jo et effektivt middel for å kapre de lojale kundene hos Norwegian.
Slik jeg ser det skaper dette ikke annet enn en sterkere grad av lojalitet hos eksisterende kunder.

Dette kunne vært et stort fremskritt for Core SAS, som virkelig kunne ha flagget produktet til en mer betalingsvillig forsamling hos konkurrenten!

Vi skal heller ikke glemme at det er SAS her som har mest å vinne på å fremstå som et selskap med god forutsigbarhet. Historikket taler ikke akkurat til selskapets fordel på dette området. Derfor synes jeg det er synd at selskapets virkelige markedsfordeler ikke blir fremmet tydligere.

EB
06-01-2010, 10:33
Punktligheten til SAS er ikke hemmelig for de som sitter foran i kabinen...og som gladelig betaler for nettopp å komme frem til den tiden de er lovet og faktisk har betalt for å komme frem til.

FlightDeck
06-01-2010, 12:26
05.01.2010
Europas mest punktlige

Widerøe har overtatt som Europas mest punktlige flyselskap.

For andre måned på rad feide Widerøe alle andre flyselskap av banen med Europas beste punktlighet. I desember toppet Widerøe statistikken igjen. 84 prosent av alle flyvningene til Widerøe var på tid i henhold til registreringsdatabasen Flightstats.com. En fjær i hatten til alle medarbeiderne i Widerøe.

- På absolutt hele rutenettet klarer vi å levere god kvalitet. Ekstra gøy er det at et selskap som flyr over og rundt polarsirkelen klarer å slå et stort flyselskap i Spania. Selv om godt vær på hele vårt rutenett har hjulpet godt på statistikken viser dette at vi holder stor fokus på å få flyene i luften på rutetid. I tillegg et robust driftsapparat og ansatte som gjør en fenomenal innsats, sier informasjonssjef i Widerøe Siw Sandvik.

I fjor var SAS ved flere anledninger rangert som mest punktlig i Europa. Nå er det imidlertid Widerøe som har overtatt tronen.

De ferske tallene fra Flightstats.com viser at alle ankomstene til Widerøe var innenfor 84 prosent. På andre plass kom Vueling Airlines ? 83 prosent, tredjeplassen tok Tyrolean Airways ? 83,4 prosent. SAS om denne måneden på syvendeplass med 78 prosent.

Widerøe flyr på 35 flyplasser i Norge og flyr under tildels tøffe værforhold. Fint vintervær både i november og desember var svært fordelaktig, noe som bidro til den gode statistikken.

http://wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=11&I=5478

OJB
06-01-2010, 12:28
Punktligheten til SAS er ikke hemmelig for de som sitter foran i kabinen...og som gladelig betaler for nettopp å komme frem til den tiden de er lovet og faktisk har betalt for å komme frem til.

Jeg slutter meg til denne bemerkningen EB.

Trety
06-01-2010, 12:40
Begge selskaps punktlighet "faller" i forhold til november (hvis vi skal benytte denne sammenligningen). Derimot faller begge selskap lite i forhold til samme måned i 2008. Forholdene som påvirket trafikk aviklingen i desember 2008, ser med andre ord ut til å også påvirke tallene for desember i år.

Du svarer ikke på det jeg skriver her. Poenget til TCAS slik jeg leser det er at DY faller relativt mer enn de andre selskapene fra november til desember. Skulle alle ha falt like mye, ville ikke DY falt til 36. plass på statistikken, de ville holdt seg der de var i november.
Det tyder på at DY har hatt større problemer enn de andre selskapene har hatt i denne værmessige vanskelige perioden, og ut ifra det TCAS skriver så klarer jeg ikke å lese annet enn at dette også er hans poeng. Desember 2008 er lite interessant i akkurat denne sammenhengen.

Trety
06-01-2010, 12:41

Helt enig, EB! Selv om jeg ikke jobber i en stor bedrift, så har alle selgerne merket seg problemene DY har hatt i desember (og opplevd dem), så nå har reisene som skal skje i nærmeste fremtid blitt booket med SK. På samme måte som det bookes med DY når SK oppleves som "risky".

MartinL
06-01-2010, 12:52
Du svarer ikke på det jeg skriver her. Poenget til TCAS slik jeg leser det er at DY faller relativt mer enn de andre selskapene fra november til desember. Skulle alle ha falt like mye, ville ikke DY falt til 36. plass på statistikken, de ville holdt seg der de var i november.
Det tyder på at DY har hatt større problemer enn de andre selskapene har hatt i denne værmessige vanskelige perioden, og ut ifra det TCAS skriver så klarer jeg ikke å lese annet enn at dette også er hans poeng. Desember 2008 er lite interessant i akkurat denne sammenhengen.

Det stemmer ikke. Sammenligner man hvilken plassering Norwegian hadde i desember 2008, så er det kun EN plassering dårligere enn i år. Det er derfor ingen sannhet i at Norwegian faller og faller. Problemene de hadde i år, har også gitt sitt utslag i samme periode i fjor.

Ja Norwegian sliter med punktligheten, men det er ikke noe mer sensasjonelt dårligere enn desember fra i fjor.
At dette ikke er bra for Norwegian, bestrides ikke.

Trety
06-01-2010, 13:16
Det stemmer ikke. Sammenligner man hvilken plassering Norwegian hadde i desember 2008, så er det kun EN plassering dårligere enn i år. Det er derfor ingen sannhet i at Norwegian faller og faller. Problemene de hadde i år, har også gitt sitt utslag i samme periode i fjor.

Verken TCAS eller jeg har pratet om desember 2008. Hvilken plass lå DY på i november 2009 og hvilken plass lå de på i desember 2009? Kan være med på at "faller og faller" er en liten overdrivelse, men faktum er - fremdeles - har hatt større fall i sin punktlighet i forhold til andre selskaper i desember, sammenliknet med november (eller resten av året for den saks skyld).

MartinL
07-01-2010, 08:36
Verken TCAS eller jeg har pratet om desember 2008. Hvilken plass lå DY på i november 2009 og hvilken plass lå de på i desember 2009? Kan være med på at "faller og faller" er en liten overdrivelse, men faktum er - fremdeles - har hatt større fall i sin punktlighet i forhold til andre selskaper i desember, sammenliknet med november (eller resten av året for den saks skyld).

Du finner det ikke litt ironisk at når SAS presenterer elendige tall på samme område, så er det i følge deg seg kun statistikk i forbifarten?

Det har vært mange ekstraordinære årsaker til problemene, så det er slik jeg ser det ikke annet enn statistikk i forbifarten som ikke betyr allverden i forhold til dagens situasjon.

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=14587&highlight=punktlighet+juni

Grunnen til at jeg mener dere tar feil er at punktligheten til Norwegian er kraftig forbedret. Desember er en måned Norwegian alltid har utfordringer i sin punktlighet. Det er derfor ingen ting som indikerer den generelle punkligheten til Norwegian. Flaggingen av SAS Norge som europas mest punktlige flyselskap er også et pust fra gamledager. SAS har høyere punktlighet enn Norwegian, men ting er nå anderledes og jeg skal forsøke å forklare hvorfor.

I 2008 hadde SAS Norge minst 4 plasseringer på førsteplass og 2 på andreplass, hvilket gjorde selskapet til en av de mest punktlige i Europa.
For året 2009 er ting ganske anderledes. Selskapet har vært helt nede i 24 plass og har ikke en eneste plassering som europas mest punktlige flyselskap! Nå er det et par måneder som ikke ligger tilgjengelig i biblioteket for punktligheten i europa, men det er helt klart at SAS nå går inn i et år hvor 2009 ligger til grunn for vurderingen av punktligheten og SAS har med det blitt forbigått av flere selskap.

Punktligheten til SAS er fortsatt imponerende, men man burde merke seg at den gjennomsnitlige forskjellen mellom SAS og Norwegian i punktlighet har aldri vært mindre enn i 2009. Det selv om SAS ser ut til å klare en liten prosentvis økning i punktligheten fra 2008 og inkludert den kraftige nedgangen for Norwegian i desember.

Det blir feil å skamslå punktligheten til Norwegian når den fra 2007 har gått fra 57% i 2007, til 77,71% i 2008 og opp på 80 tallet for 2009. Hvorfor var ikke dette sensasjonelt når selskapet virkelig hadde utfordringer med sin punktlighet for året som helhet?

FlightDeck
07-01-2010, 11:36
Jeg stusser litt på at Widerøe mener at de har hatt "godt vær" i desember:

- På absolutt hele rutenettet klarer vi å levere god kvalitet. Ekstra gøy er det at et selskap som flyr over og rundt polarsirkelen klarer å slå et stort flyselskap i Spania. Selv om godt vær på hele vårt rutenett har hjulpet godt på statistikken viser dette at vi holder stor fokus på å få flyene i luften på rutetid. I tillegg et robust driftsapparat og ansatte som gjør en fenomenal innsats, sier informasjonssjef i Widerøe Siw Sandvik.

Hickok
07-01-2010, 11:50
Widerøe har en stor del av sitt nettverk i Nord-Norge, og der har det på langt nær vært like tøff vinter som her i sør, snarere tvert i mot. Derfor har WF hatt godt vær. Alt skjer ikke i og rundt Oslo vet du. :)

MD11
07-01-2010, 12:58
All ære til WF for at de har klart dette. For ikke lenge siden var punktligheten til WF under enhver kritikk og det var store oppslag både i aviser nordpå og ikke minst i Vestfold der WF har mye forretningstrafikk. Men dette viser at man kan snu en dårlig trend og snu det helt om, noe WF har klart her:)

LCH78
07-01-2010, 13:07

Antar at det er sammenlignet med fjoråret (sånn at dem har sitt på det tørre ovenfor MartinL) ;)

Trety
07-01-2010, 14:58
MartinL, jeg skjønner ikke helt hvor du fant det skrevet som du gjorde - jeg har nemlig aldri skrevet at det bare var statistikk i forbifarten? Jeg forstår at du har en stor forkjærlighet for Norwegian, og det respekterer jeg fullt ut. Personlig tenderer jeg til å foretrekke SAS, men det er så lenge de faktisk leverer. Gjør de ikke det, så velger jeg andre alternativer (les: DY eller WF). Så jeg vil presisere at jeg ikke på noen måte prøver å glorifisere SAS her!
Det jeg prøvde å få frem her er TCAS' poeng - og du kan argumentere med de siste 12 måneder akkurat så mye du vil, men det hjelper fint lite fordi du svarer på noe annet enn TCAS (og jeg for den saks skyld) skriver. Og sett fra et reisendes synspunkt så hjelper det fint lite at DY har hatt bra on-time performance i hele 2009 når man dingler på en flyplass i flere timer mens man venter på flyet... For det er faktisk key issue i tråden her! ;)

TCAS
07-01-2010, 15:03

Var nok en mer generell kommentar om været siste månedene av 2009 vil jeg anta. For det har faktisk vært relativt godt vær i hele Nord-Norge. Jeg husker bare én storm og det var i slutten av september. Ellers har det vært fint, mooooot normalt :) Stormene pleier jo komme rullende på rad og rekke oppover kysten.

MartinL
07-01-2010, 15:05
MartinL, jeg skjønner ikke helt hvor du fant det skrevet som du gjorde - jeg har nemlig aldri skrevet at det bare var statistikk i forbifarten? Jeg forstår at du har en stor forkjærlighet for Norwegian, og det respekterer jeg fullt ut. Personlig tenderer jeg til å foretrekke SAS, men det er så lenge de faktisk leverer. Gjør de ikke det, så velger jeg andre alternativer (les: DY eller WF). Så jeg vil presisere at jeg ikke på noen måte prøver å glorifisere SAS her!
Det jeg prøvde å få frem her er TCAS' poeng - og du kan argumentere med de siste 12 måneder akkurat så mye du vil, men det hjelper fint lite fordi du svarer på noe annet enn TCAS (og jeg for den saks skyld) skriver. Og sett fra et reisendes synspunkt så hjelper det fint lite at DY har hatt bra on-time performance i hele 2009 når man dingler på en flyplass i flere timer mens man venter på flyet... For det er faktisk key issue i tråden her! ;)

Da får du ta en titt i linken så finner du posten din:)

Bare så det er sagt, jeg er helt enig med at Norwegian har en utfordring med punktligheten i november, men jeg er sterkt uenig i fremstillingen som enkelte her forsøker å lage!
Dette må bli satt i sin sammenheng, noe jeg synes mange glemmer:)

TCAS
07-01-2010, 15:20
Bare så det er sagt, jeg er helt enig med at Norwegian har en utfordring med punktligheten i november, men jeg er sterkt uenig i fremstillingen som enkelte her forsøker å lage! Dette må bli satt i sin sammenheng, noe jeg synes mange glemmer:)

Folk som skal kjøpe seg en flybillett i dag etter å ha fått med seg at DY sliter med å få ruteflyene sine på rute, bryr seg neppe om at den generelle utviklingen de siste årene er positiv.
Og når folk skal hjem til jul i desember, og det generelle inntrykket er at DY alltid sliter i desember (som du selv sier), så hjelper det lite at året sett under ett ser bra ut når man faktisk skal reise i desember.

That´s life :) Men det er selvfølgelig bra at DY tar grep for å få opp punktligheten sin igjen!