View Full Version : Airbus dropper A400M
Klippet fra VG:
Ifølge Financial Times har sjefen for Airbus' moderselskap EADS, Thomas Enders, underrettet selskapets styre om at han ikke lenger tror på prosjektet og at han har innledet forberedelser for å avslutte det.
Enders vil ikke sette den lønnsomme produksjonen av sivile passasjerfly i fare på grunn av A400M-prosjektet.
Trodde dette skulle være Airbus/EADS sitt fotfeste i den militære flyindustrien...
http://e24.no/utenriks/article3449726.ece
Hmm og det etter et stor PR fremstøt med første flight i desember?
Utflyttet
05-01-2010, 13:55
Skal ikke se bort fra at dette er litt forhandlingstaktikk. :)
-A
Ingenieurmangel er vel den egentlige problemet hos Airbus.
A400M vil aldri bli en money-maker og Enders er klok nok a "pull the plugs" na da han kan ta en nytte av dette.
Ogsa A380 og A350 star foran store hyrder. A380 production ramp up er ikke vellykket, for a ikke si at dette er en desaster. For tida skrues alle maskiner tilsammen som l/n 1, dvs manuelt. Dette er utrolig dyr og forsinker leveranser.
Ved A350 prosjekted star ting litt annenleders, her vil store hyrder kommer da man beveger sitt dypere inn i nytt terreng. Man har tidlig analysert hva gikk galt hos Boeing og deres 787 prosjekt. Dette prosjekt trenger desperate mer ingenieur-folkens, og jeg kan bare rade folk som Brendas a söke dersom de er ferdig...
Til slutt er dette kamp om A400M ogsa en kamp som vi avgjöre fremtida for Enders selv. Klarer kan a komme seg ut av dette prosjekt uten tap, og styrker han A380/A350 prosjekter slik at de leverer gevinster, sa vil han bli den nye sjef hos EADS... Jo snartere han klarer a kvitte seg med A400M, jo bedre for hans eget fremtida...
Skal ikke se bort fra at dette er litt forhandlingstaktikk. :)
-A
Kun delvis , BU662 har en riktig kort analyse av det virkelige problemet.
Skal A400M komme i lufta er EADS avhengig av at kundene(les deltager landene) spytter betydelig mer i kassa slik at EADS kan ta seg råd til å hyre inn ingeniører fra Asia ,Russland og Ukraina.
Men dette må da være lovlig seint å stoppe prosjektet. Hvor langt unna produksjon av A400 er de? Hvis det er en relativt liten "kraftanstrengelse" å komme igang med leveransene. Så vil jo de levere cash-flow, samt man kan skryte av at man har levert. Er det virkelig så stor mangel på ingeniører at man ikke kan ta denne kraftanstrengelsen?
Vel, det vil aldri bli en cash-cow.
Prisen per stykk er fixert til 20 Mio Euro. Dette star i kontrakten for de förste batch av 180 fly.
Idag ligger kostnader bare for utvikling av prosjekted 11,3 Mrd Euro over budsjett. Ut av detter er Airbus villige a baere 6 Mrd, hvorav 2,4 Mrd er alrede nedskrived. 3,6 kan bookes inn i fremtida.
De restende 5,3 Mrd € skal betales av de landene som har bestilt tilsammen 180 maskiner. Og regner du (5,3 Mrd / 180 stykk) sa betyr dette en mer-kostnad av 29,5 Mio € per stykk, med andre ord, priser mere en dobler seg.
Tyskland, som skal bare en betydelig del av dette 5,3 Mrd €, har alrede sagt at de er ikke villige a betale mere for sine bestilte maskiner. Selv Frankrike som anser Airbus som en nasjonalt prosjekt (les hellig ku) skriker ikke Hurra og avventer.
----> Dette er den rene kostnads-side for A400M
En god ide hvor desperate Airbus jakter etter ingenieurer er faktum at man agressiv gar inn i universiteter og snakker med studenter som studerer fly-fag. Og her kommer Vice-Presidents fra de forskjellige Avdelinger og Prosjekter...
De rekrutterer agressiv og for disse som er villige a jobbe i Toulouse betyr dette ikke bare gode spis og vin, men ogsa en fortreffelig lönn plus en god del ekstra's. Det lönner seg dersom man kan ignorere den stadige Mistral-vinden der nede. ;)
Nei spök til side, behov for ingenieuer hos Airbus er stor, og detter er i stor grad skyldet til faktum at production ramp up av A380 er mislykked.