PDA

View Full Version : Airbus dropper A400M


BGO
05-01-2010, 13:18
Klippet fra VG:

Ifølge Financial Times har sjefen for Airbus' moderselskap EADS, Thomas Enders, underrettet selskapets styre om at han ikke lenger tror på prosjektet og at han har innledet forberedelser for å avslutte det.

Enders vil ikke sette den lønnsomme produksjonen av sivile passasjerfly i fare på grunn av A400M-prosjektet.



Trodde dette skulle være Airbus/EADS sitt fotfeste i den militære flyindustrien...

http://e24.no/utenriks/article3449726.ece

MartinL
05-01-2010, 13:44
Hmm og det etter et stor PR fremstøt med første flight i desember?

Utflyttet
05-01-2010, 13:55
Skal ikke se bort fra at dette er litt forhandlingstaktikk. :)

-A

BU662
05-01-2010, 14:07
Ingenieurmangel er vel den egentlige problemet hos Airbus.

A400M vil aldri bli en money-maker og Enders er klok nok a "pull the plugs" na da han kan ta en nytte av dette.

Ogsa A380 og A350 star foran store hyrder. A380 production ramp up er ikke vellykket, for a ikke si at dette er en desaster. For tida skrues alle maskiner tilsammen som l/n 1, dvs manuelt. Dette er utrolig dyr og forsinker leveranser.

Ved A350 prosjekted star ting litt annenleders, her vil store hyrder kommer da man beveger sitt dypere inn i nytt terreng. Man har tidlig analysert hva gikk galt hos Boeing og deres 787 prosjekt. Dette prosjekt trenger desperate mer ingenieur-folkens, og jeg kan bare rade folk som Brendas a söke dersom de er ferdig...

Til slutt er dette kamp om A400M ogsa en kamp som vi avgjöre fremtida for Enders selv. Klarer kan a komme seg ut av dette prosjekt uten tap, og styrker han A380/A350 prosjekter slik at de leverer gevinster, sa vil han bli den nye sjef hos EADS... Jo snartere han klarer a kvitte seg med A400M, jo bedre for hans eget fremtida...

OJB
05-01-2010, 14:27
Skal ikke se bort fra at dette er litt forhandlingstaktikk. :)

-A

Kun delvis , BU662 har en riktig kort analyse av det virkelige problemet.
Skal A400M komme i lufta er EADS avhengig av at kundene(les deltager landene) spytter betydelig mer i kassa slik at EADS kan ta seg råd til å hyre inn ingeniører fra Asia ,Russland og Ukraina.

storg
05-01-2010, 15:23
Men dette må da være lovlig seint å stoppe prosjektet. Hvor langt unna produksjon av A400 er de? Hvis det er en relativt liten "kraftanstrengelse" å komme igang med leveransene. Så vil jo de levere cash-flow, samt man kan skryte av at man har levert. Er det virkelig så stor mangel på ingeniører at man ikke kan ta denne kraftanstrengelsen?

BU662
05-01-2010, 15:42
Vel, det vil aldri bli en cash-cow.

Prisen per stykk er fixert til 20 Mio Euro. Dette star i kontrakten for de förste batch av 180 fly.

Idag ligger kostnader bare for utvikling av prosjekted 11,3 Mrd Euro over budsjett. Ut av detter er Airbus villige a baere 6 Mrd, hvorav 2,4 Mrd er alrede nedskrived. 3,6 kan bookes inn i fremtida.
De restende 5,3 Mrd € skal betales av de landene som har bestilt tilsammen 180 maskiner. Og regner du (5,3 Mrd / 180 stykk) sa betyr dette en mer-kostnad av 29,5 Mio € per stykk, med andre ord, priser mere en dobler seg.

Tyskland, som skal bare en betydelig del av dette 5,3 Mrd €, har alrede sagt at de er ikke villige a betale mere for sine bestilte maskiner. Selv Frankrike som anser Airbus som en nasjonalt prosjekt (les hellig ku) skriker ikke Hurra og avventer.

----> Dette er den rene kostnads-side for A400M

En god ide hvor desperate Airbus jakter etter ingenieurer er faktum at man agressiv gar inn i universiteter og snakker med studenter som studerer fly-fag. Og her kommer Vice-Presidents fra de forskjellige Avdelinger og Prosjekter...
De rekrutterer agressiv og for disse som er villige a jobbe i Toulouse betyr dette ikke bare gode spis og vin, men ogsa en fortreffelig lönn plus en god del ekstra's. Det lönner seg dersom man kan ignorere den stadige Mistral-vinden der nede. ;)
Nei spök til side, behov for ingenieuer hos Airbus er stor, og detter er i stor grad skyldet til faktum at production ramp up av A380 er mislykked.