View Full Version : Innbrudd i bil, P10 parkeringshus Gardermoen.
basejumper
05-01-2010, 08:48
Da jeg kom hjem fra Singapore med Thai Airways 01.01.2010, som forøvrig var ganske proppfull, så hadde det vært innbrudd i bilen min som stod i parkeringshus P10 nærmest ved terminalen på Gardermoen.
Da jeg ringte Euro Park og spurte om de hadde noen video overvåkning, sa de nei.
Så jeg bare spør, hva er det man egentlig betaler ca 1000 kr for ?
Et mekke for innbruddstyver,
Man kan jo lure på hva de egentlig tar betalt for.
Jeg synes dette er typisk norsk, betal mye å få lite.
Før i tiden hva det ihvertfall overvåkning på de private parkeringsområdene ved gamle Gardermoen.
Det du betalte 1000 spenn for er å ha bilen parkert nærme terminalen, EuroPark byr ikke på noe som helst utover blodpriser for parkeringshus. Overvåkning krever tillatelser, sånt tar tid, og kameraer koster penger. Det betyr at dette ville vært en service de ikke ville kunne tatt seg ekstra betalt for (hørte jeg Ryanair...?) fordi prisene allerede er helt hinsides.
Bare å bite i det sure eplet og å ringe forsikringsselskapet. Huset er ikke sikret på noen som helst måte, så hvem som helst kan operere fritt der inne.
Utrolig og fryktelig synd å høre Basejumper!
basejumper
05-01-2010, 09:31
Ja det bør være en advarsel til folk som tror at man står trygt i P10. Jeg vil si snarere tvert i mot, kanskje et at de farligste stedene å sette bilen innenfor Norges grenser.
Heldigvis hadde tyvene ikke tatt annet en ting som ikke hadde særlig verdi !, men neste gang vil jeg nok vurdere å ta buss, eller i hvertfall tømmen bilen for verdisaker.
Extra230
05-01-2010, 09:32
Da jeg ringte Euro Park og spurte om de hadde noen video overvåkning, sa de nei.
Dette er helt skandaløst. Parkeringsselskapene driver jo ren svindel. Avgiftene blir bestemt etter brekkstangprisippet da kundene har svært få alternativer.
Parkering ute om vinteren er jo også festelig. Når man har vært borte en stund og bilen er nedsnødd er det jo ikke en spade å oppdrive. Det hjelper ikke å ha spade i bilen, den kommer man jo ikke inn i. Kanskje det kunne være en ide å yte bittebittebittebittelittegranne service ved å ha slikt tilgjenglig, evt. få litt assistanse, når man betaler hundrevis av kroner eller mer for å bruke noen få kvadratmeter asfalt noen dager? :headbang
eller i hvertfall tømmen bilen for verdisaker.
Men det skal du vel gjerne gjøre uansett - du *kan* få problemer med forsikring hvis det viser seg at du har vært borte lengre tid og latt verdisaker ligge i bilen. Om Px er overvåket eller ikke, så har du fortsatt vært 'uansvarlig'i oppbevaringen.
FBU 4EVER
05-01-2010, 09:43
OSL er svindel og bedrageri for alle brukere! NOK 105.00 for en juice og en sandwich sier litt om prisnivået.:headbang
De private parkeringstilbudene utenfor OSL er kanskje ikke så ille likevel?
De tilbyr i alle fall inngjerdet og overvåket parkering.
Fly high
05-01-2010, 11:36
Og shuttle-buss, om jeg ikke husker feil?
det er da ikke mer enn 2 år siden at en bil ble stjålet, og så kjørt ut som alle andre vanlige biler på P11. vet ikke om de noen gang fant den igjen, eneste jeg så til det var desperate plakater i P11: "Har noen sett bilen min?"
Europark på Gardermoen er vilt.
Det er latterlig mye penger som går rundt for veldig lite og ender opp hos en eller annen jævel.
Men, unntaket som skaper regelen:
Jeg ble helt overrasket en dag når batteriet ikke var noe interessert i å starte bilen og jeg fant ut at Europark kunne tilby starthjelp, da kom det en bil på 2 minutter med starthjelp og fikset det. -uten ekstra kostnad!- Man blir jo nesten stående å måpe når man blir utsatt for service på Gardermoen.
SudCaravelle
05-01-2010, 12:36
Jeg hentet bilen på Lørdag kveld og da hadde kulden i P10 (som er lik temperaturen ute) satt bilen i en merkelig sparemodus som gjør at bilen må låses opp med nøkkelen som er gjemt i plastklumpen og I Driven er skrudd av..
Stenshagen skal sikkert ikke ha mange tusen for å fjerne denne modusen:cry:
OSL er svindel og bedrageri for alle brukere! NOK 105.00 for en juice og en sandwich sier litt om prisnivået.:headbang
ikke om du viser SAS-badge, Stein....;)
FBU 4EVER
05-01-2010, 12:47
ikke om du viser SAS-badge, Stein....;)
SAS-badgen gjaldt kun for meg, ikke Brandbudronningen. Der gjaldt kun full pris.
Jeg hentet bilen på Lørdag kveld og da hadde kulden i P10 (som er lik temperaturen ute) satt bilen i en merkelig sparemodus som gjør at bilen må låses opp med nøkkelen som er gjemt i plastklumpen og I Driven er skrudd av..
Stenshagen skal sikkert ikke ha mange tusen for å fjerne denne modusen:cry:
Sto du i en av de nederste etasjene?
Ja og nettopp av den grunn kjøper jeg av prinsipp aldri noe her.
For meg er OSL et sted der jeg starter eller avslutter en transport etappe.
Det er å anbefale.
Nå får vi Sandfærhus til Sola også om ikke lenge. Da får de reisende flere valg også med hensyn til sikkerhet.
Avinor forsøkte å hindre Sandfærhus etablering , men Sola Kommune skar igjennom og har regulert område på nordsiden av bane 11 til nytt parkeringsområde.
Det vil bli tilbringertjeneste til dette område til/fra terminalen.
Når det gjelder prisnivået på bespisning (satt i forhold til flyplassen ellers) synes jeg AES er verstingen - 70 kroner for en halvtørr ferdigkappa brødskive med en karbonade og ett stusselig salatblad (type isberg), pluss 30 kroner for en kaffekopp. Kvaliteten var i beste fall midt på treet for både maten og kaffen... Rett og slett ran på høylys dag! :angry:
Men parkeringen på OSL er så inni granskauen dyr (uten at den er fryktelig mye bedre enn f.eks. Torp) at jeg ofte på fritidsreisene mine lar lillebror låne bilen de dagene jeg er borte, mot at han kjører og henter meg.
For en del år siden hadde jeg en BMW til låns. Denne bilen parkerte jeg i samme p-hus, som nevnt tidligere i tråden, for en dagstur til SVG. Da jeg kom tilbake på kvelden var bilen borte. Det eneste Europark assisterte med var å refundere kostnaden for parkering samt å kjøre meg til politiet for anmeldelse. Jeg følte meg en smule lurt da jeg fant ut at et p-hus der man tross alt betalte ganske mye for å stå verken hadde videoovervåking eller vektere som patruljerte. Det har tydeligvis ikke hendt så mye siden den gang.
Historien sluttet med at bilen ble funnet igjen i Trondheim og jeg rakk en tur med Color air dit før de avviklet for å hente bilen.
Noe å tipse media om...?
Ikke dumt, jeg tror Europark virkelig kunne fått kjørt seg litt der altså - og det er vel fortjent!
SAS-badgen gjaldt kun for meg, ikke Brandbudronningen. Der gjaldt kun full pris.
Da må du krangle litt!
Om FBU4EVER kjøper 2 bagels og 2 appelsinjuice, så har vel ikke de som selger den noe med om han spiser alle selv, eller gir bort halvparten til noen andre?
Wishmaster
05-01-2010, 14:25
Før i tiden hva det ihvertfall overvåkning på de private parkeringsområdene ved gamle Gardermoen.
G4S er standard sikkerhets-tilbyder for OSL. Det står jo også noe i duren som "Sikkerhet av G4S" på et og annet skilt der, men, hva vet vel jeg.
Virker som security og sikkerhet er ganske to fiktive ord...
For min del begynner jeg å lure på hva den sikkerheten egentlig er,
bortsett fra å :wow:se:wow: til at folk ikke bryter de fastsatte, dog
ikke håndheve dem.
G4s: "Du, unnskyld meg, det er du ikke lov til"
Tyv: "Jeg nekter"
G4S: "OK. Da får du fortsette å rane denne butikken inntil jeg får kontakt med
politiet og venter her til de kommer"
Tyv: "trengs ikke, jeg er ferdig før de kommer likevel".
basejumper
05-01-2010, 15:12
Det burde jo være en ganske enkel og rimelig sak å opprettet et kontrollrom med TV skjermer og overvåkning av dette området. Noe det finnes i de fleste kjøpesentere, der det finnes noen som bryr seg om noen stjeler.
Men kjenner jeg Euro Park sin policy rett, så handler det om å maksimere utbytte og lønnsomheten, for så og gi minst mulig tilbake.
Dette er jo en virkelig gullgruve av en butikk og grådighet på sitt aller verste.
Håper dette kan gi de et litt dårligere rykte.
Media burde absolutt ha tatt opp dette.
ENGM 911
05-01-2010, 15:23
Husk å anmelde til lokalt politi (OSL i dette tilfelle, i ankomsthallen) med en gang hvis du har blitt utsatt for tyveri. Ikke etterspør Europark eller andre om det er kameraovervåking, det tar politiet seg selv av. Det er mitt varmeste tips.
SudCaravelle
05-01-2010, 15:40
Sto du i en av de nederste etasjene?
En etasje opp fra innkjørselen - 3E.
basejumper
05-01-2010, 15:44
Som tidlige beskrevet så hadde tyvene heldigvis ikke tatt noe som er så verdifullt at det er lønnsomt å anmelde det med tilhørende forsikringssak.
Men dette tråden handler mer om hva du får igjen for pengene dine da du betaler for parkering.
Europark forteller at de ikke har video overvåkning av området, og dette lukter det litt svidd av spør du meg, da dette handler om hvilken service de leverer tilbake til kunder som betaler en relativt stiv pris for parkering.
Punktum fra meg.
Wishmaster
05-01-2010, 16:07
Jo mer du rapporterer slike hendelser til forsikringsselskap, jo høyere blir forsikringspremie.
Om mange folk rapporterer tyverier i Europarks parkhus, så vil jo da forsikringspremien til europark øke drastisk også, for da er plutselig risikoen hos Europark blitt høyere, og
det skal jo forsikringen benytte seg av?
Så det er jo i beste fall Europarks beste interesse å ha et godt og sikkert parkeringshus.
Men kjenner jeg Euro Park sin policy rett, så handler det om å maksimere utbytte og lønnsomheten, for så og gi minst mulig tilbake.
Dette er jo en virkelig gullgruve av en butikk og grådighet på sitt aller verste.
Og OSL melker vel også gode penger fra parkeringen?
Og OSL melker vel også gode penger fra parkeringen?
Eksakt! OSL melker alle og enhver som driver på Gardermoen. Hvorfor? Fordi overskuddet fra OSL er med på å opprettholde småflyplassene i distriktene.
Både pax, ansatte og bedrifter på OSL er melkekyr for Avinor.
ENGM 911
05-01-2010, 16:35
Avslutningsvis anbefaler jeg på det sterkeste å politianmelde alle tyverier umiddelbart, uavhengig av forsikring eller ei. På OSL er politiposten vis a vis DnB på ankomst.
basejumper
05-01-2010, 16:43
Jeg har ringt til politiet og reportert om hendelsen, og de skulle informere meg om de viste noe.
Til syvende å sist, ønsker vi alle en best mulig reiseopplevelse og service, og jeg håper at OSL ønsker å gjøre det best mulig for de reisende.
håper derfor at de ønsker å skremme vekk tyver fra parkeringshusene med overvåkingskamera, så ikke P10 osv blir en frihavn for kriminelle.
STARSHIP 2
05-01-2010, 17:00
Eksakt! OSL melker alle og enhver som driver på Gardermoen. Hvorfor? Fordi overskuddet fra OSL er med på å opprettholde småflyplassene i distriktene.
Både pax, ansatte og bedrifter på OSL er melkekyr for Avinor.
Det er vel sånn at OSL får 55% av inntektene sine fra "kommersiell virksomhet", dvs. bla. matsalg, tax-free og parkering.. De resterende er startavgifter etc.
baselutvann
05-01-2010, 18:28
dette er vel også en sak media ville gitt noen kroner for å ?
ENGM 911
05-01-2010, 18:49
Det er vel sånn at OSL får 55% av inntektene sine fra "kommersiell virksomhet", dvs. bla. matsalg, tax-free og parkering.. De resterende er startavgifter etc.
Hva har det med tyveri av egne eiendeler å gjøre?
Europark har videoovervåking av sine parkeringsplasser på Gardermoen, vel og merke...ved bommene og ved betalingsautomatene..for de vet å sikre seg selv...men selve parkeringsplassene er ikke overvåket nei, det koster vel penger det...
Airbus 330
05-01-2010, 19:22
Og shuttle-buss, om jeg ikke husker feil?
Jeg styrer alltid unna Europark sine plasser, og bruker Gardermoen Parkering ved Norlandia når jeg skal ut å reise.
Betaler vel ca 550,- for 14 dager og det er gratis shuttle-buss hvert kvarter.
MYE bedre spør du meg.:up:
ENGM 911
05-01-2010, 19:26
Europark har videoovervåking av sine parkeringsplasser på Gardermoen, vel og merke...ved bommene og ved betalingsautomatene..for de vet å sikre seg selv...men selve parkeringsplassene er ikke overvåket nei, det koster vel penger det...
Nei, de tilhører ikke Europark.
STARSHIP 2
05-01-2010, 19:57
Hva har det med tyveri av egne eiendeler å gjøre?
Det har med hvorfor det er så dyrt selvom det ikke er overvåkning... det koster å driver flyplass(er). Dersom det blir mindre parkeringsinntekter må det skaffes penger andre steder eller spares.. Alt henger sammen.
Det er å anbefale.
Nå får vi Sandfærhus til Sola også om ikke lenge. Da får de reisende flere valg også med hensyn til sikkerhet.
Avinor forsøkte å hindre Sandfærhus etablering , men Sola Kommune skar igjennom og har regulert område på nordsiden av bane 11 til nytt parkeringsområde.
Det vil bli tilbringertjeneste til dette område til/fra terminalen.
Og godt er det! Litt OT, men når starter byggingen?
Ikke glem at Europark blåser fullstendig i kundens beste, så videoovervåkning kan du bare skyte en hvit pil etter med mindre de får et pålegg fra OSL. Og det kan du nok også glemme...:rolleyes:
Husk å anmelde til lokalt politi (OSL i dette tilfelle, i ankomsthallen) med en gang hvis du har blitt utsatt for tyveri. Ikke etterspør Europark eller andre om det er kameraovervåking, det tar politiet seg selv av. Det er mitt varmeste tips.
Det er da ikke politiet som setter opp kameraovervåkning i Europarks parkeringsanlegg? Så henvendelsen til Europark var helt på sin plass etter min oppfatning. Ellers er jeg helt enig med deg i at det bør politianmeldes.
Som tidlige beskrevet så hadde tyvene heldigvis ikke tatt noe som er så verdifullt at det er lønnsomt å anmelde det med tilhørende forsikringssak.
Dette blir litt OT fra meg, men det er ikke bonustap på forsikringen ved innbrudd i bilen. Jeg vil anta at bilen ikke er uskadet heller etter innbruddet?
Dette blir litt OT fra meg, men det er ikke bonustap på forsikringen ved innbrudd i bilen. Jeg vil anta at bilen ikke er uskadet heller etter innbruddet?
Kanskje ikke bonustap, men de fleste har vel gjerne en egenandel som gjør at om det bare er verdier for "småpenger", så blir det beste bare å loggføre det i boka over kjipe ting og komme seg videre med livet.
Concorde
06-01-2010, 07:14
Ingen bonustap ved innbrudd.
Det er da ikke politiet som setter opp kameraovervåkning i Europarks parkeringsanlegg? Så henvendelsen til Europark var helt på sin plass etter min oppfatning. Ellers er jeg helt enig med deg i at det bør politianmeldes.
Og skulle de sette opp kamera, kan du banne på at datatilsynet finner en mulighet til å markere seg!
Og skulle de sette opp kamera, kan du banne på at datatilsynet finner en mulighet til å markere seg!
Burde ikke være noe problem...
Det finnes da andre p-hus i Oslo som har kameraovervåkning, det eneste de vil si noe om er vel lagring av opptakene
(det er vel maks 7 dager normalt)
Med tanke på alle kameraene som allerede finnes på OSL så tviler jeg på om det hadde vært noe problem. Dessuten er det ikke spesielt vanskelig å slange opp en kamera eller to her i landet
Med tanke på alle kameraene som allerede finnes på OSL så tviler jeg på om det hadde vært noe problem. Dessuten er det ikke spesielt vanskelig å slange opp en kamera eller to her i landet
Nja, Oslo T-bane drift fikk jo ikke lov til å innstallere kamera i de nye t-banevognene.
Har tatt meg merke i at datatilsynet ofte er prinsipielle i saker som omhandler overvåkning med stor media omtale.
Nja, Oslo T-bane drift fikk jo ikke lov til å innstallere kamera i de nye t-banevognene.
Har tatt meg merke i at datatilsynet ofte er prinsipielle i saker som omhandler overvåkning med stor media omtale.
Men har de ikke fått kamera i bussene?
men når det kommer til kameraer så er det jo bare å kline de opp og satse på tillgivelse istedet for tillatelse....funker nesten hver gang
Men har de ikke fått kamera i bussene?
men når det kommer til kameraer så er det jo bare å kline de opp og satse på tillgivelse istedet for tillatelse....funker nesten hver gang
Ja, jeg ser egentlig ikke problemet. Har ingen ting å skjule og skulle gjerne sett at det ble satt opp flere kamera på utsatte steder.
Kanskje ikke bonustap, men de fleste har vel gjerne en egenandel som gjør at om det bare er verdier for "småpenger", så blir det beste bare å loggføre det i boka over kjipe ting og komme seg videre med livet.
Helt riktig det, men samtidig så fører gjerne innbrudd også med seg skader på bilen - og sånt er sjelden billig å reparere.
En del av P10 er såkalt "VIP"-parkering hvor man ikke kommer inn uten nøkkelkort: http://www.europark.no/cms/right/lufthavnparkering/oslo-lufthavn/index.html#a429
Parkering ute om vinteren er jo også festelig. Når man har vært borte en stund og bilen er nedsnødd er det jo ikke en spade å oppdrive. Det hjelper ikke å ha spade i bilen, den kommer man jo ikke inn i.
Jeg pleier å legge snøspade og isskrape under bilen. Har aldri opplevd at det blir stjålet, men det gjelder å huske å fjerne det før man begynner å kjøre. :)
Jo mer du rapporterer slike hendelser til forsikringsselskap, jo høyere blir forsikringspremie.
Om mange folk rapporterer tyverier i Europarks parkhus, så vil jo da forsikringspremien til europark øke drastisk også, for da er plutselig risikoen hos Europark blitt høyere, og
Hvorfor mener du at Europarks forsikringspremie øker om det er mange bilinnbrudd i huset? Europark er neppe forsikret for dette...
Nå er det jo slik at parkering stort sett er den største enkelt inntekskilden for Avinor rundt om på landets flyplasser.
Avinor selv bruker ordet "melkeku" om denne inntekstkilden.
Avinor sender denne tjenesten ut på anbud for at en leverandør skal drifte parkeringstjenester med tilbehør. F.eks. vedlikehold av parkeringsområder , grøntanlegg osv.
I og med at dette er en stor inntekskilde burde Avionor legge inn i anbudsrunden et krav om overvåkning av områdene som vil være i kundenes interesse så vel som Avinor. Dette bør det være økonomi og rom til å få til med noen enkle tiltak.
Dersom det sprer seg blant tjuvraddene her i landet at det er lett å rane parkerte biler på landets flyparkeringsplasser kan jo dette fort bli et stort problem.
Antagelig er det mer innbrudd her enn man er klar over siden dette må rapporteres til politiet på vanlig måte og ikke registreres av Avinor eller deres underleverandører.
Hadde selv innbrudd i en av mine biler på Flesland for noen få år tilbake.
Concorde
06-01-2010, 12:52
Så det er jo i beste fall Europarks beste interesse å ha et godt og sikkert parkeringshus.
Hvorfor mener du at Europarks forsikringspremie øker om det er mange bilinnbrudd i huset? Europark er neppe forsikret for dette...
Europark er forsikret mot driften, ikke andres eiendeler