Log in

View Full Version : Spørsmål om Busy Bee/Air Executive


flyKSU
04-01-2010, 18:57
Når begynte Busy Bee (Air Executive Norway) å fly kystrutene på vegne av Braathens? Jeg har forstått det sånn at de ble stiftet på 60-tallet, men i starten opererte de bare en businessjet, og ikke disse Fokker-maskinene sine. Noen som har litt informasjon om dette, evt. vet av en god kilde med historie rundt selskapet og dets operasjoner?

ENGM 911
04-01-2010, 18:58
http://no.wikipedia.org/wiki/Busy_Bee_of_Norway

flyKSU
04-01-2010, 19:23
http://no.wikipedia.org/wiki/Busy_Bee_of_Norway

Joda, men skulle gjerne hatt en annen kilde enn Wikipedia.

Fellowship
04-01-2010, 21:33
BS begynte med sin første F27, LN-SUE, som de overtok fra BU høsten 1975. De arvet en og en av de tre siste F27 som BU brukte, i hhv SUE´75, SUF´76 og SUL`77.

I 78 kjøpte de sine to første brukte F27 fra Australia, hhv LN-NPH og -NPI

Når de begynte å fly for BU på vestlandet må jeg innrømme jeg ikke husker lenger, men vil tippe at det var nærmere ca 1980

Søk etter bildene de har av BS sine F27 på Airpics, der ligger litt info for hvert bilde som Jan Olav martinsen og jeg har lagt ut, men de er tatt i Oslo, på Fornebu

jfr http://www1.airpics.com/search.php?searchString=Busy+Bee&search=1

flyKSU
04-01-2010, 21:42
Takk Fellowship :) Jeg klarte å grave frem at BU kvittet seg med sin siste F.27 i 1977, så det er vel naturlig å tro at Braathens' operasjoner på disse melkerutene forsvant i sammenheng med dette?

Synd at Airpics-forumet har forsvunnet, lå mye god informasjon der :(

Fellowship
04-01-2010, 23:07
Takk Fellowship :) Jeg klarte å grave frem at BU kvittet seg med sin siste F.27 i 1977, så det er vel naturlig å tro at Braathens' operasjoner på disse melkerutene forsvant i sammenheng med dette?

Synd at Airpics-forumet har forsvunnet, lå mye god informasjon der :(

Mht Airpics forumet, så tror jeg det kommer tilbake, det er lagret, har Morten sagt.

Jeg kan gi deg mer info seinere, når jeg får tak i de gamle BU-tabellene, men denne uka har jeg dessverre ikke tid pga jobb opdrag

slankebrusmannen
04-01-2010, 23:22
Når begynte Busy Bee (Air Executive Norway) å fly kystrutene på vegne av Braathens?

I 1986, tenker jeg det var. Dette skjedde i alle fall forbindelse med utfasingen av F28 (Fellowship, ja) fra Braathens SAFE.

Stone
13-01-2010, 03:23
Ved sommerprogrammets begynnelse i 1986 var alt på plass inkludert Møre (MOL/KSU). Ett fly var basert BGO og gikk BGO-MOL-KSU-TRD og retur to ganger daglig mens ett var TRD-basert og gikk motsatt. Senere ble også AES (og RRS for den saks skyld) innlemmet for en tid.
Men egentlig startet det to år (tror jeg) før, med morgenavgang fra FBU til TRF-SVG-HAU-BGO-HAU-SVG og vise versa. Denne endret seg senere til SVG-TRF-SVG o.s.v. da FBU-TRF ikke egentlig var noen suksess...